پيشنهادي براي تقويت بنيان هاي پژوهش در ايران
مرحله دكترا را به دوره پژوهش و تحقيق تبديل كنيم
|
|
در بسياري از كشورهاي توسعه يافته و نيز برخي از كشورهاي در حال توسعه، افراد فارغ التحصيل مقطع فوق ليسانس، به عنوان كارشناس ارشد يك رشته تخصصي، بيشتر اوقات خود را صرف فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقي رشته مربوط و به كارگيري آموخته هاي مقاطع ليسانس و فوق ليسانس مي كنند. به همين دليل، در مقطع دكترا، ديگر از كلاس و درس خبري نيست. افراد، كلاس و درس و ميز را رها ساخته و مي روند تا آنچه را كه در طول ساليان سال در كلاس ها و محضر اساتيد و كتابها آموخته اند، در ميدان تحقيق و عمل بيازمايند و به كار ببرند.
به يقين، آنها معتقدند كه در مقطع فوق ليسانس مي بايست قسمت اعظم و يا تمام كتابها و منابع مربوط به رشته تخصصي خود را مطالعه كرده باشند و ديگر ضرورتي براي حضور در كلاس جهت مطالعه منابع و كتابها در مقطع دكترا وجود نخواهد داشت.
در كشور ما، هر ساله شاهد برگزاري آزمونهاي تخصصي دوره دكترا در دانشگاههاي مختلف مي باشيم كه «تنها راه ورود به اين مقطع تحصيلي» است و سپس شركت در كلاسهاي اين مقطع و مطالعه كتابها و منابعي كه بايستي قبل از اين خوانده مي شد و حتماً دانشجويان آنها را خوانده اند و مجدداً مرور مي كنند. ترجمه متون تخصصي و در پايان ارائه پايان نامه و اخذ مدرك تحصيلي نيز همين تكرار مكررات است.
بر اين روند، چندان ايرادي وارد نيست؛ بلكه مسأله اين است كه اين «تنها راه ادامه تحصيل در اين مقطع» است. البته، در سال جاري براي دانشجويان ممتاز دانشگاهها تسهيلاتي جهت ادامه تحصيل بدون كنكور در مقطع دكترا درنظر گرفته شده است، كه شامل عده كمي از فارغ التحصيلان دوره كارشناسي ارشد مي شود.
همچنان كه گفته شد، مقطع دكترا، دوره تحقيق و پژوهش است، نه زمان كلاس و درس. در اين مقطع، دانشجو بايد فارغ از كلاس و درس، به ميدان تحقيق برود. وي همچون دوره كارشناسي ارشد و قبل آن در قالب «زمان تحصيل» قرار نمي گيرد؛ بلكه آنقدر در ميدان تحقيق كار مي كند تا به نتيجه قابل قبولي برسد؛ حتي اگر ده سال يا بيشتر طول بكشد.
با اين توصيف، پيشنهاد مي شود در كنار «ادامه تحصيل حضوري» (از طريق كنكور) در دوره دكترا، به دانشگاهها اجازه داده شود تا از فارغ التحصيلان دوره كارشناسي ارشد، بدون كنكور و با توجه به نمرات درسي، معدل، پايان نامه و نظر اساتيد آن دانشگاه، جهت ادامه تحصيل غيرحضوري در مقطع دكترا ثبت نام به عمل آورند. افراد پس از تأييد دانشگاه و ثبت نام موقت، پايان نامه اي را انتخاب و طرح مقدماتي (پروپزال) آن را جهت بررسي و تصويب به كميته پژوهشي يا آموزشي گروه تخصصي دانشگاه ارائه خواهند نمود. پس از تصويب طرح مقدماتي پايان نامه، فرد «دانشجو» شناخته شده و ثبت نام قطعي از او به عمل خواهد آمد. اين دانشجو زير نظر يك استاد راهنما و يك يا چند استاد مشاور، پروژه تحقيقي خود را شروع مي نمايد. اين تحقيق، محدوديت زماني نخواهد داشت؛ مگر آنكه موضوع تحقيق در قالب يك زمان مشخص باشد.
با توجه به اينكه دانشجو منحصراً از طريق انجام پژوهش و ارائه پايان نامه، موفق به دريافت درجه دكترا مي شود، طبيعي است كه انتظارات دانشگاه از ايشان و پژوهشها و پايان نامه اش نيز بايد در حد بالايي باشد و همچنين بايد از دانشجو انتظار داشت كه در كنار تحقيق اصلي خود (پايان نامه)، تعدادي تحقيق فرعي مرتبط با پروژه اصلي را نيز به انجام رساند. در پايان، دانشجو پس از طي چند سال پژوهش و تحقيق، با ارائه پايان نامه اش در حد «يك كتاب معتبر علمي» موفق به اخذ درجه دكترا خواهد شد.
لازم به ذكر است، چون اين شيوه، خارج از ظرفيت دانشگاه ها عمل مي كند، هزينه هاي مترتب بر آن بايد از طريق دانشجويان تأمين شود. البته با توجه به غيرحضوري بودن دوره، هزينه ها نبايد چندان زياد باشد.
اين شيوه ادامه تحصيل در دوره دكترا، چندين مزيت خواهد داشت كه به بعضي از آنها اشاره مي شود:
۱- موجب ارتقاء سطح علمي جامعه خواهد شد؛
۲- استفاده از نتايج تحقيقات ارزشمند اين پژوهشگران مي تواند در توسعه جامعه مفيد باشد؛
۳- علاوه بر بالابردن سطح انتظارات دانشگاهها از دانشجويان غيرحضوري، تحقيقات و پايان نامه هاي اين دوره مي تواند از تحقيقات و پايان نامه هاي دوره هاي حضوري- كه در قالب كلاس و زمان است- كيفي تر باشد؛
۴- تعداد زيادي از فارغ التحصيلان دوره كارشناسي ارشد را به تحقيق و پژوهش وادار مي سازد و آنها را در رشته تخصصي شان به چالش مي كشد؛ به خصوص آنهايي كه پس از اتمام تحصيل و اشتغال به كار در ادارات و مؤسسات از تحقيق و پژوهش فاصله گرفته اند؛
۵- چون هزينه هاي اين شيوه از طريق دانشجويان تأمين مي شود، براي دولت هيچ بار مالي و تعهدي نخواهد داشت. در ضمن چون غيرحضوري است، نياز به فضا و تجهيزات اضافي براي اين دانشجويان نخواهد بود.
۶- با توجه به اينكه اكثر دانشجويان دوره دكترا، شاغل در ادارات و مؤسسات مي باشند، براي ادامه تحصيل غيرحضوري، نيازي به مرخصي و يا مأموريت به تحصيل و امثالهم نخواهد بود.
اين طرح، يك طرح جديد در دانشگاههاي جهان نيست، بلكه در خيلي از كشورها از اين شيوه استفاده مي شود. درضمن، در سال ۱۳۷۶ اين طرح توسط دكتر محمود روح الاميني، استاد مردم شناسي دانشگاه تهران در گروه مردم شناسي دانشكده علوم اجتماعي مطرح گرديد وليكن متأسفانه به مرحله اجرا و عمل نرسيد.
انتظار مي رود مسئولان امر با بررسي كارشناسانه اين طرح و اصلاحات لازم و اجراي آن، بستر پژوهش و تحقيق را در جامعه فراهم ساخته و از اين طريق ارتقاي سطح علمي و توسعه جامعه را فراهم سازند.
نعمت الله كاظمي فرامرزي
|