چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۹ - Aug. 27, 2003
وزير آموزش و پرورش:
سؤال و استيضاح حق نمايندگان مجلس است
گروه علمي فرهنگي: «مرتضي  حاجي» وزير آموزش  و پرورش  گفت  كه  هيج  نگراني  از طرح  استيضاح خود در مجلس  شوراي  اسلامي ندارد.
وي  روز سه شنبه  در گفت  و گو با ايرنا افزود:استيضاح  يكي  از ابزارهاي  نظارتي  مجلس  شوراي  اسلامي است  و در واقع  يكي  اززيباترين  جلوه هاي  مردمسالاري  است .
حاجي  توضيح  داد: وقتي  نمايندگان  مردم  در انجام  وظايف نمايندگي  خود در يك بخشي  از كشور دچار ابهام  شوند و پرسش  داشته  باشند و يا عملكردي  را نامناسب  بدانند، حق  آنها است  كه  سئوال  و استيضاح  كنند و پاسخها را هم بشنوند و براساس  آنچه كه  مصلحت كشور مي دانند، تصميم  بگيرند.
۴۸ نماينده  مجلس    هفته  گذشته  در نامه اي  به  هيات  رئيسه  مجلس شوراي  اسلامي ، رعايت  نكردن  اصل  ۳۰ قانون  اساسي  درباره  رايگان  بودن  آموزش تا دوره  متوسطه ، وضعيت  نابسامان  صندوق  ذخيره  فرهنگيان ، فاصله  زياددريافتيهاي  رئيسان  و مديران  آموزش  و پرورش  با معلمان  و عدم  موفقيت  دراحقاق  حقوق  معلمان  را از دلايل  استيضاح  حاجي  اعلام  كردند.
وزير آموزش  و پرورش  قرار است  يكشنبه  نهم  شهريورماه  جاري  براي  پاسخ به  طرح  استيضاح  خود در مجلس  شوراي  اسلامي حاضر شود.
حاجي  در ادامه  گفت : استيضاح  به  خودي  خود چيز بدي  نيست  و فرصتي  است  كه آموزش  و پرورش  اطلاع رساني  بهتري  از فعاليتها و عملكرد خود ارائه  كند.
وزير آموزش  و پرورش  درباره  تاثير اين  استيضاح  در فعاليت  آينده  آموزش و پرورش  افزود: زماني  كه  موضوعات  به  صورت  باز، شفاف  و بدون  ابهام  مطرح شود، نگراني  از تاثير منفي  آن در كل  آموزش  و پرورش 
وجود ندارد.

ضوابط تعيين حريم باغ فردوس اصلاح شد
011060.jpg
گروه علمي فرهنگي: حدود حريم و ضوابط حفاظتي و معماري داخل حريم اثر تاريخي باغ فردوس مربوط به دوره قاجار واقع در محدوده بافت باغات زعفرانيه و تجريش اصلاح شد.
به موجب اين اصلاحيه محدوده حريم اين باغ تحت حفاظت سازمان ميراث فرهنگي بوده و هر گونه تخريب، دخل و تصرف در محوطه حريم و تخلف از ضوابط حفاظتي برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ كتاب پنجم قانون مجازات اسلامي «تعزيرات و مجازات هاي بازدارنده» جرم محسوب و مرتكب مشمول مجازاتهاي قانوني خواهد بود.
باغ فردوس با ۲۰ هزار مترمربع مساحت داراي عمارتي در قسمت شمالي به مساحت هزار مترمربع در سه طبقه و نيم است كه از ابتدا به صورت كاخ و محل اقامت اعيان تزيين شده است.
به گزارش واحد اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي كشور، براساس ضوابط تعيين شده هر نوع دخل و تصرف در عرصه و اعيان اثر اعم از مرمت، توسعه، تعمير، تجديد، احداث ساختمان و تغيير در بنا و يا تغيير در نحوه استفاده از عرصه و اعيان اثر يا بخشي از آن بدون صدور مجوز از سازمان ميراث فرهنگي كشور ممنوع است.
تثبيت بلوار مقابل عمارت باغ فردوس در وضعيت فعلي و برچيده شدن ساختمان كتابخانه از جمله موارد تعيين حريم اين بناي تاريخي محسوب مي شود.
پايه اين كاخ توسط حاجي ميرزا آقاسي در زمان محمدشاه قاجار ريخته شد و در سال ۱۲۶۴ ه .ق بعد از فوت محمدشاه قصر به صورت متروكه درآمد.
اين باغ بعدها در زمان ناصرالدين شاه با نام باغ فردوس از سوي نظام الدوله معير الممالك خريداري و توسعه داده شد.
عمارت كاخ جنوبي توسط استادان اصلاني و يزدي به دستور معيرالممالك آغاز و تا زمان پسرش دوستعلي خان (داماد ناصرالدين شا ه) ادامه يافت.
اين باغ پس از چهار بار خريد و فروش سرانجام در مقابل بدهكاري محمد ولي خان به تجارتخانه طومانيانس به آنها واگذار شد. سرانجام در سال ۱۳۱۶ باغ و عمارت به وزارت فرهنگ وقت منتقل و مرمت گرديد. دبيرستان شاهپور تجريش نيز در همين سال در اين باغ داير شد.
در حال حاضر نيمي از باغ در اختيار موزه سينما و بخشي ديگر نيز از سوي فيلمخانه ملي ايران گودبرداري شده است.

همايش انجمن زمين شناسي ايران گشايش يافت
گروه علمي فرهنگي: هفتمين همايش انجمن زمين شناسي ايران ديروز در محل دانشگاه اصفهان آغاز شد.
محمود خليلي دبير اين همايش، هدف از برگزاري اين نشست علمي را ارائه آخرين يافته هاي علمي، تبادل نظر و بررسي دستاوردهاي علمي زمين شناسي در هشت گرايش مختلف عنوان كرد و گفت: در طول برگزاري اين همايش دوروزه ۱۲۰ مقاله به صورت سخنراني و ۴۳ مقاله در قالب پوستر ارائه مي شود.
به گزارش ايرنا اين همايش به همت انجمن زمين شناسي ايران و با همكاري گروه زمين شناسي دانشگاه اصفهان تا ششم شهريور ماه جاري در دانشگاه اصفهان ادامه دارد.

تدريس چهار كتاب  جديد در دوره  ابتدايي
گروه علمي فرهنگي: مديركل  دفتر برنامه ريزي  و تاليف  كتب  درسي  وزارت  آموزش  وپرورش  اعلام كرد كه  از سال  تحصيلي  ۸۳- ۱۳۸۲ چهار كتاب  و برنامه  درسي  جديد به  كتابهاي دوره  ابتدايي  اضافه  شده است .
علي  زرافشان  ديروز به   ايرنا گفت : در سال تحصيلي  جديد برنامه  درسي  تربيت  بدني  به  پايه  اول  ابتدايي ، كتاب بخوانيم  و بنويسيم  به  پايه  دوم  ابتدايي ، هديه هاي  آسماني  به  پايه سوم  ابتدايي  و قرآن  به  كتابهاي  پايه  پنجم  ابتدايي  اضافه  شده است .
وي  افزود: در برنامه  درسي  تربيت  بدني  به  چگونگي  دستيابي  به  سلامت جسماني ، آمادگي  جسماني  و بهداشت  جسماني  پرداخته  شده  است .
زرافشان  توضيح  داد: اهداف  و شيوه هاي  تربيت  بدني  در اين  برنامه  درسي مورد بازنگري  قرار گرفته  و با اين  اقدام  امسال  اين  درس  با برنامه  به دانش آموزان  ارائه  مي شود.

تربيت معلم ويژه عشاير در كشور تأسيس مي شود
گروه علمي فرهنگي: رئيس آموزش و پرورش عشاير كشور گفت: تربيت معلم «ويژه عشاير» در كشور تأسيس و راه اندازي مي شود.
دكتر لطف الله عباسي ديروز در ياسوج در گفت وگو با ايرنا افزود: طرح راه اندازي اين مراكز آموزشي در حال حاضر مراحل نهايي خود را طي مي كند.
وي گفت: اين مراكز در مقاطع كارداني ابتدايي چندمنظوره و براي جذب نيروهاي ويژه معلمي در استانهاي عشايري تأسيس مي شود.
وي برنامه هاي درسي اين مراكز را جامعه شناسي عشاير، بوم شناسي و روش اداره چندپايه برشمرد و افزود: طرح آموزش همگاني براي واجب التعلميان شش تا ۱۷ ساله عشاير در حال اجرا است.وي با بيان اينكه طرح نظام معلم به جاي سرباز معلم عشاير بزودي اجرا مي شود گفت: ۲۷ درصد از معلمان مدارس عشايري را سرباز معلم تشكيل مي دهد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |