شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۵۲
يادداشت
حقوق مصرف كننده
لايحه حمايت از حقوق مصرف كننده حدود ۳ دوره است كه از طرف دولت به مجلس شوراي اسلامي فرستاده شده است ولي تكليف آن به صورت نهايي روشن نشده و هنوز دردستور كار مجلس قرار دارد. البته كليات اين لايحه ماه گذشته در مجلس تصويب شد و هم اكنون شور دوم آن يعني مرحله بررسي جزئيات در كميسيون هاي تخصصي درحال رسيدگي است. رفت و آمد مكرر اين لايحه از دولت به مجلس و بالعكس ناشي از تغييراتي است كه در سياست ها و برنامه هاي اقتصادي كشور به مرور زمان به وجود آمده است. سال ها پيش كه پيش نويس اوليه اين لايحه تهيه شد، تهيه كنندگان لايحه متأثر از اقتصاد دولتي و متمركز، نگاه خاصي به قوانين و مقررات حاكم بر مصرف كننده داشتند كه در مواردي مصرف كننده در مقابل توليدكننده قرار مي گرفت و به طور ضمني يا صريح اين برداشت القا مي شد كه به هر حال يا بايد از توليدكننده حمايت شود يا مصرف كننده. از طرفي، حمايت از مصرف كننده نيز در قالب يك اقتصاد دستوري ديده مي شد و در آن وظايف دستگاه  هاي دولتي براي دفاع از مصرف كننده مورد توجه قرار مي گرفت. در حالي كه چنانچه مسأله حقوق مصرف كننده به دقت مورد توجه قرار گيرد روشن خواهد شد كه مي توان شرايطي را تأمين كرد كه تعارضي بين مصرف كننده و توليدكننده وجود نداشته باشد و تأمين حقوق مصرف كننده حتي به ايجاد فضايي رقابتي و درنتيجه تقويت بخش توليد منجر شود. از طرفي حمايت و يا اقدامات دولت براي حمايت از حقوق مصرف كننده الزاماً اقدامات مستقيم نيست بلكه به عنوان مثال ضابطه مند و قانونمند كردن مناسبات اقتصادي و حمايت از انجمن هاي صنفي وNGO ها و استاندارد كردن كالاها و يا حتي خدمات و خصوص تأكيد بر رعايت آنها توسط دستگاه هاي دولتي كه خدماتي را ارائه مي كنند مي تواند به حمايت از حقوق مصرف كنندگان منجر شود. در كشور ما حمايت از مصرف كننده فقط در قالب اقدامات تنبيهي و تعزيري براي كنترل قيمت ها و توزيع ديده شده و مقررات سازمان تعزيرات حكومتي تدوين شده كه در حال حاضر زير نظر وزارت دادگستري فعاليت مي كند و يا در قالب اقدامات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان مورد توجه قرار گرفته است. در اينجا منظور ترديد در اقدامات اين سازمان ها نيست بلكه مسأله اين است كه در قانون جديد نبايد به مسأله حقوق مصرف كننده فقط در يك بعد و آن هم از ديد تعزيراتي نگاه شود.

پشت چراغ قرمز سياست
درخواست عضويت ايران در سازمان جهاني تجارت بارديگر به دليل مخالفت هاي سياسي آمريكا رد شد. با اين حال نگاهي به عملكرد دولت طي سالي كه گذشت نشان مي دهد اين بار ايران توشه اي به مراتب سنگين تر از قبل جمع آوري كرده و با آمادگي بيشتر خود را آماده ورود به WTO كرده بود.

اصلاح قانون ماليات ها
مهمترين اتفاق اقتصادي رخ داده طي سال هاي اخير اصلاح قانون ماليات ها در كشور است كه بسياري از آن حتي به عنوان انقلاب اقتصادي ياد مي كنند. با تصويب اصلاحيه قانون ماليات هاي مستقيم ايران ناگهان گشايشي فراوان در بخش توليد ايجاد كرد و ضريب ماليات ها را از حدود ۶۵ درصد به ضريب ثابت ۲۵ درصد رسانيد كه همين كاهش ۴۰ درصدي موجب شد وزير صنايع و معادن از ايران به عنوان بهشت مالياتي ياد كند.
در اين ميان تصويب قانون تجميع عوارض نيز همچون مكملي توانست تأثيراتي را كه اصلاح قانون ماليات ها بر عرصه اقتصاد داشت تكميل كند.

صادرات غيرنفتي
در سال گذشته ميزان صادرات غيرنفتي كشور با محاسبه صادرات بازارچه هاي مرزي و چمداني به رقم ۴۸۳۰ ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه قبل رشدي ۲۴ درصدي دارد. در اين سال ميزان واردات كشور نيز معادل ۲۲۲۷۵ ميليون دلار گزارش شده كه نسبت به سال ۱۳۸۰ معادل ۲۶ درصد افزايش نشان مي دهد. به طور كلي بخش تجارت خارجي كشور در سال ۱۳۸۱ جهت افزايش ارتباط با بازارهاي جهاني حركت كرده است.

موانع غيرتعرفه اي
در اين سال بالاخره دولت در راستاي حذف موانع غيرتعرفه اي واردات براساس ماده ۱۱۵ قانون برنامه سوم مجوز واردات بسياري از كالاهايي را كه ديوار بلند انحصار اطرافشان را گرفته بود صادر كرد كه از آن جمله مي توان به صدور مجوز واردات خودرو اشاره كرد. عملكرد دولت در اين بخش به صورتي بود كه تعداد كالاهاي وارداتي نيازمند مجوز وزارت صنايع و معادن از ۱۱۱ مورد در سال ۱۳۸۰ به ۳۰ مورد در سال ۱۳۸۱ رسيد و تعداد كالاهاي نيازمند مجوز وزارت جهاد كشاورزي براي ورود از ۲۵۳ مورد به ۱۲ مورد در سال ۱۳۸۱ كاهش يافت. اين تعداد در سال جاري نيز مجدداً كاهش خواهد يافت.

يارانه
دولت در سال ۱۳۸۱ معادل ۳/۱۱۷۴۰ ميليارد ريال يارانه كالاهاي اساسي و ۵/۶۲۷ ميليارد ريال يارانه كود شيميايي و بذر پرداخت كرد. از كل يارانه هاي پرداختي ۹۲ درصد به كالاهاي مصرفي و ۹/۵ درصد به مواد اوليه مورد نياز براي بخش توليدي اختصاص يافته است. از كل يارانه هاي پرداختي، دولت ۱۸ ميليارد ريال به صادركنندگان ميگو و ۳۶۰ ميليارد ريال به عنوان يارانه صادراتي محصولات نساجي پرداخت كرده است.
سياست پرداخت يارانه در راستاي پايين  نگه داشتن قيمت كالاها و خدمات مصرفي دربازار داخلي بوده است.

رشد اقتصادي
رئيس جمهوركشورمان در جشنواره شهيد رجايي كه اختصاص به معرفي كاركنان برتر دولت دارد اعلام كرد اقتصاد ايران آماده يك جهش بزرگ است. آمار و ارقام نيز نشان مي دهد كه ايران در شرايطي كه بحران بر اقتصاد جهان سايه افكنده بود توانست سال خوبي را پشت سر بگذارد. در سال ۱۳۸۱ توليد ناخالص داخلي و درآمد سرانه به ترتيب ۵/۶ و
۸/۴ درصد افزايش داشته و نرخ بيكاري در اين سال به ۸/۱۲ درصد رسيد.
در سال گذشته نرخ تورم به حدود ۱۵ درصد رسيد و مانده حساب ذخيره ارزي نيز حدود ۸ ميليارد دلار گزارش شد.

بودجه
يكي از اقدامات دولت در سال گذشته اتخاذ تدابيري به منظور عدم ارائه لايحه متمم بودجه به مجلس شوراي اسلامي بود. دولت در اين سال توانست با صرفه جويي در مصرف بودجه جاري و عمراني، با اولويت بودجه جاري، كسري بودجه را جبران كند. بررسي ها نشان مي دهد علي رغم عدم ارائه لايحه متمم بودجه،تخصيص اعتبارات طرح هاي عمراني ملي ۱۲۲ درصد رشد داشته است. براساس مفاد موافقتنامه هاي شرح عمليات عمراني براي اجراي طرح هاي عمراني ملي در دست اجرا و به بهره برداري رساندن آنها مبلغ ۶۷۳ هزار ميليارد ريال برآورد شده است كه با احتساب اعتبارات سال هاي گذشته حدود ۷/۴۴ درصد آن تأمين و باقي مانده در سال هاي آينده تخصيص خواهد يافت. ميانگين وزني زمان انتظار براي خاتمه طرح هاي در دست اجرا ۷/۷ سال است. در سال گذشته سهم اعتبارات امور عمومي ۳ درصد، امور دفاع ملي ۲ درصد، امور اجتماعي ۷/۱۱ درصد و امور اقتصادي ۳/۸۳ درصد بوده است.
در سال ۱۳۸۱ اعتبار طرح هاي عمراني ملي نسبت به سال ۱۳۸۰ معادل ۲/۲۲ درصد رشد داشته كه حاصل ۵/۷۳ درصد افزايش در اعتبارات عمومي و ۳/۱۶۶ درصد رشد در اعتبار ساير منابع بوده است.

مطالعه و تحقيق
در سال ۱۳۸۱ تعداد ۵۹۰ پروژه مطالعاتي و تحقيقاتي با ۱۴۸/۲ ميليارد ريال اعتبار در دست انجام بوده است. ۵/ ۲۵ درصد اعتبارات ياد شده به فصل نفت، ۶/ ۱۵ درصد به فصل تحقيقات و ۹/ ۵۸ درصد به ساير فصول مربوط است.
بررسي ميزان پيشرفت فيزيكي پروژه هاي عمراني ملي بازديد شده حاكي از آن است كه ۲۵ درصد پروژه ها با وزن مالي ۱۶درصد مطابق با برنامه  زماني تعيين شده پيشرفت كرده اند. ۴/۶ درصد پروژه ها با وزن مالي ۴/ ۸ درصد به طور متوسسط ۵/۷ درصد از برنامه زمان بندي جلو افتاده اند و باقي مانده پروژه ها كه از نظر تعداد ۱/ ۶۸ درصد و از لحاظ مالي ۶/۷۵ درصد وزن دارد، به طور متوسط ۲/۱۳ درصد عقب تر از برنامه زمان بندي بوده اند. در مقايسه با سال ۱۳۸۰ درصد پروژه هاي مطابق و جلوتر از برنامه از افت ۶/۳ درصدي و درصد پروژه هاي عقب تر از برنامه زماني رشد ۶/۳ درصدي را شاهد بود.

آغاز و انجام
در سال ۱۳۸۱ عمليات اجرايي ۱۸۱۲ پروژه جديد با ۳۵۳۲۲ ميليارد ريال اعتبار آغاز شد. پروژه هاي جديد از نظر تعداد ۳/۲۰ درصد و از لحاظ اعتبار سال ۱۳۸۱ حدود ۶/۲۳ درصد كل پروژه ها را تشكيل مي دهند. در مقايسه با سال ۱۳۸۰ سهم پروژه هاي جديد از نظر تعداد ۷/ ۵ درصد كاهش و از لحاظ سهم اعتباري ۶/۱۳ درصد افزايش دارد.
در موافقتنامه شرح عمليات عمراني طرح ها، زمان اتمام ۲۷۹۹ پروژه يعني ۴/ ۳۱ درصد پروژه ها در سال ۱۳۸۱ پيش بيني شد، اما عمليات ۴۴۷ پروژه خاتمه يافت. هرچند شاخص اتمام اندكي كاهش يافت اما باز هم دولت توانست علي رغم كسري بودجه از متوقف شدن عمليات عمراني جلوگيري كند.

اقتصاد
آب و كشاورزي
انرژي
بانك و بورس
بيمه
بين الملل
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  بيمه  |  بين الملل  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |