براي نوسازي بازار يك هيأت كارشناسي تعيين مي شود
بازار تهران با حفظ هويت تاريخي وملي نوسازي مي شود
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران ازمحل وقوع آتش سوزي در بازارتهران كه منجر به وارد آمدن خسارت مالي به چند تن از كسبه اين محل شد،بازديد كرد.
دكتراحمدي نژاد به هنگام بازديد از اين محل گفت : ماموران نيروي انتظامي و آتش نشاني تهران با آنكه از امكانات لازم و مكفي براي مواجهه با حوادث غيرمترقبه برخوردار نيستند، اما همانند گذشته در ارتباط با اين حادثه نيزبا جانفشاني و سرعت عمل دست به كار شدند و توانايي خوبي را از خود براي مهار آتش سوزي و جلوگيري از سرايت شعله هاي آتش به بخشهاي ديگر بازارنشان دادند.
شهردار تهران تاكيد كرد كه بخشهاي زيادي از بافت شهري و بويژه بازارتهران در برابر حوادث غيرمترقبه هنوز از ايمني لازم برخوردار نيست وفراهم آوردن امكانات پيشرفته براي دستگاههاي امداد رسان مانند شهرداري تهران بسيار ضروري است .
احمدي نژاد گفت :متاسفانه به دليل تقابل مديريت شهري با كسبه وبازاريان طي سالهاي گذشته ، اين منطقه به حال خود رها شده و به همين دليل مجموعه بازار تهران كه جزئي ازهويت تاريخي ،فرهنگي و تجاري و از سرمايه هاي ملي محسوب مي شود، در معرض مخاطرات مختلفي از جمله آتش سوزي قرار دارد.
وي افزود: بازار تهران روزانه محل كسب و مراجعه صدها هزار تن از مردم است و شهرداري تهران وظيفه خود مي داند براي اصلاح وضع موجود اقدام كند.
شهردارتهران گفت :ساماندهي بازارباتوجه به سابقه و پيچيدگي و هزينه هاي مترتب بر آن يك امر ملي است و دولت ، مجلس شوراي اسلامي ، صاحبنظران ودانشگاهيان و خود بازاريان بايد شهرداري را در اين امر خطير ياري دهند.
شوراي معاونين شهرداري تهران روز سه شنبه تصميم گرفت يك هيات كارشناسي را مامور كند با همكاري بازاريان تهران در اين زمينه راهكارهاي مناسب رابراي بازسازي و نوسازي بازار تهران مورد بررسي قرار دهند.
|
|
ناوگان شركت واحد تهران فرسوده است
اتوبوس هاي تهران همانند كارخانجات صنعتي دود توليد مي كنند
|
|
زماني كه در معابر تهران تردد مي كنيم اتوبوس هايي را مي بينيم كه همچون كارخانجات بزرگ صنعتي دود مي كنند و موجب مي شوند آلاينده هاي سمي وارد هوا شود.
دود اتوبوس ها به حدي غليظ و سياه است كه براي مدتي مهلت نفس كشيدن و ديدن اطراف را از افرادي كه در كنار اتوبوس ها مي گذرند، مي گيرد.
اين دودها به منزله سمي هستند كه سلامتي تمامي شهروندان به ويژه سالخوردگان و كودكان را به طور جدي تهديد مي كند. دود ناشي از اتوبوس ها مربوط به دي اكسيد گوگرد منتشر شده از اگزوز اتوبوس ها است كه ناشي از سوخت گازوييل است.
دليل اين سوخت بد و توليد بالاي آلاينده ها از اگزوز اتوبوس ها نوع گازوييل توليدي در كشور است كه درصد نسبتاً بالايي گوگرد دارد و همچنين موتور اتوبوسهاي تهران و فرسودگي آنها نيز يكي از مشكلات است.
بنا بر آمار شركت كنترل كيفيت هوا، هفت درصد از ميزان دي اكسيد گوگرد هواي تهران مربوط به اتوبوس ها است.همچنين سه درصد از آلاينده ذرات معلق و سه درصد از ميزان ديگر آلاينده ها ناشي از تردد اتوبوس ها در تهران است.با وجود اين كه ميزان توليد آلاينده هاي اتوبوس ها از مجموع خودروهاي سواي شهر تهران بسيار كمتر است، ولي اتوبوس ها دي اكسيد گوگرد بالايي دارند.طبق قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه، خودروهاي دودزايي كه در شهر تردد مي كنند بايد جريمه شوند كه اين جريمه يا مستقيماً توسط افسران راهنمايي و رانندگي صورت مي گيرد و يا بايد خودرو به دادگاه معرفي شود تا طبق قانون صاحب خودرو جريمه نقدي شود.
جريمه پيش بيني شده براي خودروهاي رجوعي به دادگاه تا ۵۰۰ هزار ريال است و جريمه اي كه راهنمايي و رانندگي براي خودروهاي دودزا صادر مي كند نيز ۱۰ هزار ريال است.در صورت اجرا شدن جدي اين قانون، مي بايست تعداد زيادي از اتوبوس هايي كه در شهر تردد مي كنند جريمه شوند و شايد اين جريمه وسيله اي براي بهبود وضعيت اتوبوس ها و مسيري در جهت كاهش آلودگي هواي تهران مي شد.
همچنين اتوبوس ها بايد همانند ساير خودروها توسط يك مركز معتبر مورد معاينه فني دوره اي قرار گيرند و برچسب معاينه دريافت كنند، تا در صورت نداشتن اين برچسب، راهنمايي و رانندگي از تردد آنها در شهر جلوگيري كند. يك مقام مسئول در راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در اين مورد مي گويد: اتوبوس ها نيز همانند سايرخودروها در صورت دودزا بودن جريمه مي شوند و اين جريمه ها براي شركت واحد ارسال مي شود.
گفته مي شود موتورهاي اتوبوسهاي توليدي استاندارد نيست و تكنولوژي اين موتورها به سي سال قبل برمي گردد و اكثر مواقع شركت واحد را نيز با مشكل مواجه مي كند.به گفته يك كارشناس امور حمل و نقل در حال حاضر در كشورهاي اروپايي، اتوبوسهايي توليد مي شود كه به واسطه كاتاليزور نصب شده بر روي اگزوز حداقل آلايندگي را دارند در حالي كه اتوبوس هاي توليدي داخل كه در شركت واحد به كار گرفته مي شود، فاقد كاتاليزور است.
|
|
نخستين پرنده
گروه شهري: براي نخستين بار مجسمه فلزي آركئوپتريكس (اولين پرنده) با طول تقريبي ۳۵ سانتيمتر در موزه طبيعت و حيات وحش ايران (دارآباد) به نمايش گذاشته شد.
آركئوپتريكس حدواسط بين خزندگان و پرندگان است و در حدود ۱۵۰ ميليون سال پيش مي زيسته است.
اين پرنده داراي بدني پوشيده از پر، دم استخواني بلند، پاهاي نسبتا بلند بوده و در منقارش دندان داشته است.
جناغ سينه شبيه به پرندگان و كمي توانايي پرواز نيز داشته است. اولين فسيل اين پرنده كه مربوط به ژوراسيك بالايي مي باشد، توسط كارگران يك معدن سنگ آهك در جنوب آلمان كشف شد. اين فسيل شبيه به پرندگان امروزي بوده و تمام جزئياتش (حتي اثر پرهايش) ديده مي شود.
|
|
خزانه دار شوراي شهر تهران :
شوراي شهربراي حل مشكلات شهرفقط سياستگذاري مي كند
گروه شهري: يك عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران گفت : تصور عامه مردم از قرار داشتن كليد حل مشكلات شهرسازي در دست شوراي شهر تهران ، غلط است . به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۵ تهران ، «امير رضا واعظ آشتياني» در جريان ديدار با شهروندان اين منطقه افزود: بخش اعظمي از مشكلات شهرسازي به وزارت و تصميمات غلط و يكشبه شوراي عالي شهرسازي بر مي گردد و دست شوراي شهر در اين خصوص بسته است . وي اظهار داشت : حضور در جمع شهروندان و رسيدگي به حل مشكلات آنها وظيفه اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران است و اعضاي اين شورا تا حد امكان مشكلات شهروندان را حل خواهند كرد.
وي تأكيد كرد: مسئولان شهر نبايد از اينكه به شهروندان بگويند اشتباه كرديم ابايي داشته باشند، چرا كه انتظار مردم از آنها معقول و محدود است .
خزانه دار شوراي اسلامي شهر تهران ، عمده مشكلات شهروندان اين منطقه را فروش زمين هاي مسگر آباد، ناتواني در پرداخت جريمه هاي ساخت و ساز غير مجاز و مشكلات دريافت پايان كار و مجوز ساخت و ساز برشمرد. آشتياني گفت : شهروندان جنوب شهر تهران از آگاهي هاي لازم در زمينه قوانين شهرداري برخوردار نيستند و اين امر آنان را با مشكلات فراواني مواجه كرده است .
|
|
نوسازي بافتهاي فرسوده تهران درتوان دولت وشهرداري نيست
مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران گفت : براي نوسازي بافتهاي ناكارآمد و فرسوده تهران به هزاران ميليارد ريال بودجه نيازاست كه اين ميزان درتوان دولت وشهرداري نيست.
رازقي ۵۰ تا ۷۰درصد بافتهاي كلان شهر تهران را فرسوده دانست و افزود: سازمان نوسازي شهرداري تهران درپي ساخت و ساز براساس الگوي صحيح شهرسازي است. وي بابيان اينكه هريك از مناطق بيست ويك گانه شهرداري تهران با يك مشاور بيش از يك سال است درباره بافتهاي فرسوده هر منطقه مطالعه مي كنند، گفت بافتهايي كه اين مشاوران فرسوده تشخيص دهند بصورت بلوك شهري درمتراژ متفاوت با پيش بيني فضاهاي مورد نياز نوسازي مي شود. وي گفت: اگر مردم متقاضي مديريت نوسازي بافتهاي فرسوده شهري باشند وبتوانند براي تجميع پلاك هاي كوچك تعاوني هايي تشكيل دهندازحمايت اين سازمان برخوردار مي شوند. رازقي اضافه كرد: سازمان نوسازي شهرداري تهران قصددارد بصورت موضعي دربافتهاي فرسوده تغييراتي ايجاد كند و تحقق اين برنامه نيازمند طرح اجرايي است. وي افزود: در منطقه ۱۷ شهرداري تهران كه بيشترين بافت فرسوده رادارد طرح نوسازي باهماهنگي مشاور اين منطقه دردونقطه اجرا مي شود. رازقي درپايان به طرح نواب اشاره وتصريح كرد: قرارداد تكميل قطعات سه و چهار بزرگراه نواب منعقد شده ولي دستگاههاي مربوط تاكنون قرارداد را تاييد نكرده و تسهيلات آنرا فراهم نكرده اند.
|
|
هزينه مكالمات تلفن ثابت افزايش نيافته است
گروه شهري: وزير پست و تلگراف و تلفن هر گونه افزايش قيمت هزينه مكالمات تلفن را بشدت رد كرد.
به گزارش ايرنا، «سيد احمد معتمدي » ديروز افزود: هزينه مكالمات تلفن در سال جاري به هيچ وجه افزايش نداشته است . مشتركين تلفن ثابت در چندين شهرستان بالاخص شهرهاي استان خراسان و توابع استان تهران از مبلغ آخرين قبض تلفن خود ناراضي و آن را به معني افزايش هزينه مكالمات تلفني مي دانند. وزير پست و تلگراف و تلفن در اين باره گفت : مشتركيني كه در اين زمينه براي آنها مشكلي پيش آمده است ، مي توانند با مراجعه به ادارات مخابرات نسبت به رفع آنها اقدام كنند.
|
|
از سوي معاونت فني عمراني شهرداري تهران اعلام شد
ضرب الاجل دو ماهه براي هم سطح سازي دريچه هاي معابر عمومي
گروه شهري: ديروز در خبرها اعلام شده بود كه شهردار تهران خواستار هم سطح سازي حدود ۱۰ هزار دريچه غيرهم سطح با خيابان ها طي دو ماه آينده شده است. خبرنگار ما گزارش مي دهد.
از آنجايي كه مخاطب اين درخواست عمدتاً شركتهاي آب و برق و گاز و مخابرات هستند چنانچه در تاريخ مقرر اين اقدام را به ثمر نرسانند، شهردار تهران كليه مجوزهاي حفاري شركت هاي تأسيساتي و خدماتي را لغو خواهدكرد. و تا رفع مشكلات يادشده مجوز جديدي هم صادر نخواهد كرد.
اين تصميم از آنجا ناشي مي شود كه طبق برآوردهاي انجام شده در مركز معاينه فني خودروي شهرداري تهران از مجموع خودروهايي كه براي انجام تست و معاينه فني به اين مركز مراجعه كرده و رد مي شوند ۱۳ درصد مشكل قطعات و اتصالات جلوبندي دارند. بنابراين گزارش كشور ما در مقايسه با كشورهاي اروپايي و آمريكا بيشترين اشكالات را از ناحيه قطعات جلوبندي، اتاق و شاسي اتومبيل ناشي از ناهمواري خيابان ها دارد بدين ترتيب كه در كشورهاي پيشرفته يك اتومبيل حتي بعد از طي ۲۰۰ هزار كيلومتر مسافت هم نياز به تعويض جلوبندي پيدا نخواهد كرد اما در تهران هر اتومبيلي به طور معمول بعد از پنج سال اول عمر خود بايستي هر سال يكبار هزينه شارژ و كمك فنر خود كنند.
از طرف ديگر انحراف توجه رانندگان به جاي راندن درست و صحيح، به سمت يافتن راهي براي فرار از فرو افتادن در چاله ها و دست اندازهاي خيابان، امكان يك رانندگي روان، صحيح با حداقل استهلاك و تصادفات ناشي از انحرافات ناگهاني و دست آخر توأم با آرامش و آسايش را از مردم سلب مي كند.
اين همه كارشناسان را به اين باور رسانده است كه شركت هاي آب و برق و گاز و مخابرات مي بايست در آينده به دنبال طرح ها و قاب هاي جديدي براي نصب دريچه هاي حفاري خدماتي خود باشند تا علاوه بر حل مشكل ناهمواري خيابان ها و عوارض مرتبط با آن از بروز سر و صداهاي مزاحم و آزاردهنده ناشي از برخورد ماشين ها با دريچه هاي لق و تخريب آسفالت در صورت تعويض دريچه ها جلوگيري كنند.
خبرنگار ما از قول مهندس علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران مي نويسد: ما در درجه اول مشتاقيم شركت هاي خدماتي رأساً از پيمانكاران مورد تأييد خود در امر اصلاح دريچه ها استفاده كنند تا كار كاملاً كارشناسانه و دقيق به انجام برسد اما در غير اين صورت شهرداري تهران خودش عمليات را برعهده خواهد گرفت كه در اين صورت علاوه بر اينكه شركت هاي خدماتي را ملزم به پرداخت هزينه عمليات خواهد كرد از آنها مي خواهد تعدادي از كارشناسان خود را به عنوان ناظر بر نحوه كار مأموران شهرداري بگمارند تا از بروز مشكلات و لطمات احتمالي به تجهيزات و تأسيسات اين شركتها جلوگيري شود.
بنابر گزارش هاي دريافتي تاكنون شهرداري تهران با مخالفت يا ممانعتي از طرف شركتهاي خدماتي روبرو نشد و پيش بيني مي شود ضرب الاجل شهردار تهران با توجه به همكاري صميمانه شهركتهاي مورد خطاب در موعد مقرر خود به پايان برسد.
|
|
تاكيد هيأت دولت بر احداث جايگاههاي سوخت گاز طبيعي
گروه شهري: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت براساس تصميم هيات دولت وزارت نفت و شهرداري تهران موظف شدند با تغيير كاربري و واگذاري زمين مناسب به احداث و تجهيز جايگاههاي توزيع سوخت گاز طبيعي اقدام كنند.
معصومه ابتكار در مصاحبه با واحد مركزي خبر، با اشاره به گزارش كميسيون زير بنايي دولت و سازمان حفاظت محيط زيست به هيات دولت درباره روند اجراي برنامه جامع كاهش آلودگي هوا افزود: هيات دولت پس از بررسي گزارشهاي موجود با توجه به پيشرفت برخي از محورهاي برنامه جامع كاهش آلودگي هوا بر تسريع در اجراي برنامه هاي به تعويق افتاده تأكيد كرد.
وي اجراي طرح گوگردزدايي از گازوئيل را از مهمترين محورهاي جامع كاهش آلودگي هوا دانست كه به كندي اجرا مي شود.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از تأكيد هيات دولت بر تسريع در اجراي طرح گوگردزدايي از گازوئيل براي كاهش ميزان آلودگي خودروهاي ديزلي خبر داد و گفت در صورت استانداردسازي سوخت گازوئيل شرايط لازم براي اجراي استاندارد آلايندگي خودروهاي ديزلي فراهم مي شود.
ابتكار در پايان گفت در جلسه هيات دولت همچنين بر ورود و بكارگيري دو هزار دستگاه اتوبوس با سوخت گاز طبيعي در ناوگان اتوبوسراني تهران تأكيد شد.
|
|
معاون وزير كشور:
نظارت بر حسابرسي شهرداريها به استانداران تفويض شد
گروه شهري: معاون وزير كشور از تفويض اختيار از طرف اين وزارتخانه به استانداران براي نظارت دقيق بر حسابرسي شهرداري ها خبر داد.
«محمدحسين مقيمي» معاون هماهنگي و عمراني وزارت كشور ديروز در ديدار با اعضاي شوراي اسلامي شهر كرج و فرماندار اين شهرستان در استانداري تهران، خطاب به اعضاي اين شورا، گفت: گزارش حسابرسي شهرداري ها براي تفريغ بودجه ساليانه در اختيار شوراي شهر قرار خواهد گرفت.
وي افزود: چنانچه تخلفي صورت گرفته باشد، اين گزارش به مراجع قانوني ذي ربط ارسال خواهد شد.
|
|
سمپوزيوم علمي - صنفي دندانسازان تجربي ايران
گروه شهري: مدير عامل انجمن دندانسازان تجربي گفت: با هدف بررسي مشكلات اين صنف، سمپوزيوم علمي - صنفي دندانسازان تجربي روز پنج شنبه ۱۳ شهريورماه در كانون توحيد برپا مي شود.
فرامرز ايماني با اعلام اين خبر افزود: در حال حاضر انجمن دندانسازان تجربي با مشكلات عديده اي روبروست كه مهم ترين آن اعتراض اعضاي اين انجمن نسبت به اعطاي مجوز غيرقانوني تأسيس لابراتوار به جاي مدارك قانوني مصوبه مجلس شوراي اسلامي است. بررسي مشكلات بوجود آمده در ارتباط با نقض قانون از سوي مراجع رسمي، رساندن مراتب نقض قانون به مسئولان و سعي در برقراري ارتباط اعضاي اين انجمن با مسئولان، از جمله اهداف برپايي اين سمپوزيوم است.
|
|
زيان فروش تراكم براي شهرداري ها بيش از سود آن است
معاون شهرسازي وزارت مسكن و شهرسازي گفت: فروش تراكم به عنوان يك منبع درآمد براي شهرداري ها، نبايد موردتوجه قرار گيرد، زيرا در درازمدت به زيان شهرداري ها تمام مي شود.
به گزارش ايرنا، دكتر «پيروز حناچي» افزود: تداوم فروش تراكم با آهنگ كنوني، در كمتر از يك دهه شهرداري ها را ورشكسته مي كند.
وي گفت: در حال حاضر آسان ترين راهي كه براي شهرداري ها ارزش افزوده حاصل مي كند، فروش تراكم است، اما سود فروش تراكم بيشتر از آنكه به شهرها برسد، وارد جيب اشخاص (انبوه سازان) مي شود.
حناچي تصريح كرد: اين روش مديريت شهري به دليل ناموزوني توسعه شهري با خدمات، در درازمدت جواب نمي دهد و باعث ورشكستگي شهرداري ها مي شود.وي نبود نظام هزينه و درآمد پايدار در مديريت شهري كشور را از معضلات جدي اين بخش دانست و گفت: سرمايه گذاري هاي سه دهه اخير نشان مي دهد كه نظام نامناسب برنامه ريزي شهري به كاربري ناهمگن مبدل شده است.
منتقدان نظرفوق معتقدند تصميم ناگهاني شوراي عالي شهرسازي ومعماري كه با حمايت وزارت مسكن اتخاذ شده است وبه توقف فروش تراكم منجر گشته غيركارشناسي وبه دور از واقعيت نياز مردم تهران به مسكن مي باشد وعلاوه بر آن اين تصميم اگر بدون رعايت تدريج عملي شود مي تواند در آمد هاي شهرداري را دچارضربه نمايد. به نظر ايشان اينگونه تصميمات نياز به مطالعات عميق تر كارشناسي دارد .
|