پنج شنبه۱۳ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۷ - Sep.4, 2003
آغاز مسابقات فوتبال مقدماتي جام ملت هاي آسيا
روز فوتبال ايران ،همه در انتظار پيروزي
012775.jpg

تيم ملي فوتبال ايران دراولين بازي دور مقدماتي فوتبال جام ملت هاي آسيا فردا در ورزشگاه آزادي به ديدار تيم نه چندان مطرح اردن مي رود. پس از قهرماني تيم المپيك ايران در بازيهاي آسيايي بوسان، تقريباً همان تركيب با بهره گيري از بازيكنان بزرگ و حرفه اي ايران فردا به ديدار اردن مي روند. تيم ملي فوتبال ايران كه قهرماني جام ملت ها، بازيهاي آسيايي و قهرماني جام باشگاه هاي آسيا را يدك مي كشد و سابقه دو دوره شركت در جام جهاني را دارد در مقابل تيمي قرار مي گيردكه از اين افتخارات به دور است. امروز تيم ملي فوتبال ايران با حمايت تماشاگران هميشه در صحنه فوتبال مي تواند به تفاضل گل بالايي دست پيدا كند. اين ديدار در واقع نقطه عطفي است براي تيم ملي وتماشاگران كه آنها را با فوتبال آشتي دهد. تركيب تيم ملي ما در بازي فردا براساس مهره هايي قرار گرفته است كه بيشتر شكل قهرماني دارد. دايي كاپيتان آماده تيم ملي نيز فردا در نوك حمله قرار دارد تا با پشتيباني بازيكنان خط مياني بتواند به ركورد بهترين گلزن تاريخ جهان دست پيدا كند. فردا همه با هم يكصدا تيم ملي ايران را تشويق خواهيم كرد. اين را امروز تمام مطبوعات ما عنوان كرده اند.
گروه ورزشي: فردا روز ديگري براي فوتبال ما آغاز مي شود. دهها هزار نفر با فوتبال و تيم ملي آشتي خواهند كرد. مردم فوتبال دوست ما فردا به ورزشگاه آزادي مي آيند. به مدير و مسئول هم كاري ندارند. اين يك پيوند هميشگي بين ورزش و مردم است. فردا همه با هم يكصدا ايران عزيز را تشويق مي كنند. نويسنده، بازيكن، مربي، خبرنگار و ... يكصدا ايران را فرياد مي زنند. فردا دوره تازه اي از فوتبال را در عرصه آسيا به ورزش و جامعه خود پيوند مي زنيم.
قهرمانان بزرگ فوتبال ما فردا يكپارچه به ديدار اردن مي روند. اينان حريفي براي ايران نيستند. فوتبال ما به دوران و عصر تازه تري وارد شده است .ما كجا و فوتبال اردن كجا. ما دو بار در جام جهاني بوده ايم، ما سه بار قهرمان آسيا شده ايم. ما فاتح بازيهاي آسيايي هستيم ،ما در سطح باشگاههاي  آسيا نيز سه قهرماني داريم. فردا روز فوتبال است. روز پيروزي و يكپارچگي. همه به ورزشگاه مي رويم و يك نام را هماهنگ سر مي دهيم! ايران.
ايران و اردن آغاز دوباره قدرت نمايي تيم ملي فوتبال
اولين حركت تيم ملي فوتبال ايران در مسابقه هاي جام ملتهاي آسيا فردا آغاز مي شود. شايد هنوز جام ملتهاي آسيا به اندازه بازيهاي آسيايي، مقدماتي جام جهاني و مقدماتي المپيك اعتبار نداشته باشد كه اين امر به دليل فضاي بسته ومحدود به جام اين قاره كهن است. البته بازيهاي آسيايي هم رقابتي درون قاره اي است اما حضور بازيكنان زير ۲۳ سال كه پيش زمينه بازيهاي المپيك است و همچنين ارزش مدال آن در رده بندي كلي بازيهاي آسيايي اين رقابتها را پررنگ تر كرده است. بازيهاي مقدماتي جام جهاني و المپيك هم به دليل ابعاد جهاني آن هميشه بيشتر مورد توجه بوده است.
اما براي فوتبال ايران كه پس از عدم صعود به جام جهاني با قهرماني در بازيهاي آسيايي بوسان در اين قاره بار ديگر صاحب قدرت شد اين بازيها فرصت بسيار خوبي براي ارزيابي و سنجش تواناييها است.
تيم ملي فوتبال ايران پس از قهرماني در بوسان هفت بازي تداركاتي در هنگ كنگ، نيجريه، تهران و مينسك برگزار كرده و همايون شاهرخي سعي كرد تا با تلفيق نفرات قهرمان بوسان و چند با تجربه بافت تازه اي براي تيم ملي بسازد. او در تشكيل يك تيم جديد موفق بود اما در ساختن و پرورش اين تيم كه بايد پايه هاي تيمي باشد كه فوتبال ما را در سال ۲۰۰۶ جهاني كند هنوز كار دارد.
مطمئنيم تيم ملي براي رسيدن به مرحله اصلي جام ملتهاي آسيا در چين مشكلي ندارد. براي اين بضاعت عبور از لبنان، اردن و كره شمالي راه دشواري نيست حتي اگر اردن با محمود الجوهري صاحب نام ترين مربي جهان عرب در ميدان حاضر شود. لبنان در اردوي فرانسه و با مربي فرانسوي رجزخواني مي كند و كره شمالي نقشه هايي داشته باشد.
012820.jpg

تيم ملي فوتبال ايران در اين بازي باز هم با سيستم (۲-۵-۳) به ميدان مي رود. تغييرات سيستمي (نه تاكتيكي) مقابل بلاروس جواب نداد و براي كم كردن فشار انتقادات مردم، شاهرخي تيم ملي را با همان سيستمي به ميدان مي فرستد كه عادت دارد. در غياب رحمان رضايي، كه شايد دير به اردوي تيم ملي برسد، يحيي گل محمدي، محمد نصرتي و جلال كاملي  مفرد در خط دفاعي قرار مي گيرند، همان مثلث خط دفاعي كه ايران را قهرمان بوسان كرد.
در چپ، واحدي نيكبخت مطمئن ترين نفر است و حضور او فشار زيادي به اردن وارد مي كند. در راست حسين كعبي بازي مي كند اما به نظر جواد كاظميان در اين پست كامل تر است. جواد نكونام نقاط كور خط دفاعي را پوشش مي دهد و مسئول بازيسازي است. در مقابل او محرم نويدكيا و علي كريمي قرار مي گيرند و زوج خط حمله دايي و مجيدي براي اولين بار در يك بازي رسمي محك مي خورد. با اين نفرات گذر از اردن كه هيچ، حضور در ابعاد جهاني هم ميسر است. به شرط آنكه فوتبال در مسير عقلانيت و آرامش پيش رود و ابعاد و بزرگي اين رشته را درك كنيم.
اردن حريف فرداي ايران هميشه جزو كشورهاي درجه سوم فوتبال آسيا بوده است. اما يك تيم از اردن به نام الفيصلي كه سال قبل دو بار مقابل استقلال بازي كرد حتي از تيم ملي كشورشان هم بهتر نشان داد. فوتبالي بسيار نزديك به عراق و متكي به قدرت بدني كه از آن تيم پنج بازيكن مثل مويه سليم در تيم ملي بازي مي كنند.
هر چند كه مويه سليم به زودي راهي القادسيه كويت مي شود تا لقب اولين لژيونر اردن را تصاحب كند.


تركيب تيم ملي فوتبال ايران
ابراهيم ميرزاپور

يحيي گل محمدي جلال كاملي مفرد محمد نصرتي
واحدي نيكبخت جواد نكونام حسين كعبي
محرم نويدكيا علي كريمي (پژمان نوري)
فرهاد مجيدي (جواد كاظميان)
علي دايي

تركيب تيم وزنه برداري ايران در مسابقه هاي آسيايي
گروه ورزشي: سي و پنجمين دوره رقابت هاي وزنه برداري قهرماني آسيا اواخر هفته آينده در شهر كين هوانگ دائو كشور چين آغاز مي شود. به دليل اهميت اين دوره از مسابقه هاي قهرماني آسيا كه پيش از حضور وزنه برداران كشورمان در مسابقه هاي جهاني بسيار تعيين كننده و داراي اهميت است، تيم اعزامي ايران با تمامي نفرات شاخص خود در ميدان چين به روي صحنه مي آيد و پيش بيني مي شود كه نبرد و رويارويي پولادمردان ايران و چين مي تواند در اين دوره بسيار ديدني و سنگين باشد. فدراسيون وزنه برداري ايران اسامي نفرات اعزامي به چين را به شرح زير اعلام كرده است:
۶۹ كيلوگرم: سيد مهدي پانزوان؛ ۷۷ كيلوگرم: محمدعلي فلاحتي نژاد، ۸۵ كيلوگرم: محمدحسين برخواه و شهروز قرباني، ۹۴ كيلوگرم: سيد هادي پانزوان و كوروش باقري، ۱۰۵ كيلوگرم: اصغر ابراهيمي، حسين توكلي و محسن بيرانوند و در ۱۰۵+ كيلوگرم: حسين رضازاده . سرمربي: استويچف، مربي: بهمن زارع مجد، داوران: رضا ابراهيمي و شريف اكبري و سرپرست: داراب رياحي.

آغاز واليبال قهرماني آسيا - اقيانوسيه
گروه ورزشي: چهاردهمين دوره رقابتهاي واليبال قهرماني مردان آسيا - اقيانوسيه امروز در شهر تيان جين واقع در چين آغاز خواهد شد. در نخستين روز اين رقابتها تيم ايران كه با تيم هاي ژاپن، قطر و نيوزلند در گروه چهارم حضور دارد روز جمعه ساعت ۳۰/۱۰ به وقت تهران به مصاف قطر مي رود. شايان ذكر است كه تيم قطر در ۶ دوره از ۱۴ دوره قبلي اين مسابقات شركت داشته است و همواره عناويني بين هفتم تا نوزدهم را كسب كرده است، ولي با توجه به ميزباني بازيهاي آسيايي، اين كشور همچون ساير رشته ها، سرمايه گذاري كلاني را روي واليبال انجام داده است.

تيم تيروكمان جانبازان و معلولان كشورمان عازم اسپانيا مي شود
گروه ورزشي: تيم ملي تيروكمان جانبازان و معلولان كشورمان فردا عصر براي شركت در مسابقات جهاني به اسپانيا اعزام مي شود. به گزارش روابط عمومي فدراسيون ورزشهاي جانبازان و معلولان اين مسابقات آخرين فرصت براي كسب سهميه ورودي به پارالمپيك ۲۰۰۴ آتن است و تيم تيروكمان جانبازان و معلولان كشورمان با ۵ ورزشكار در دو كلاس ايستاده و نشسته به رقابت با حريفان مي پردازد. در اين دوره از مسابقات ۳۰ كشور جهان حضور دارند. اعضاي تيم ملي جانبازان و معلولان را مجيد كهتري، ابراهيم رنجبر، غلام محمد سروري،قاسم جواني و حشمت الله كاظمي راد تشكيل مي دهند و رامين يزدآبادي به عنوان سرمربي و سليم اف به عنوان مربي، تيم را همراهي مي كنند.

سهراب بختياري زاده به تيم ملي دعوت شد
گروه ورزشي: از سوي همايون شاهرخي سر مربي تيم ملي ايران سهراب بختياري زاده به تيم ملي دعوت شد. شاهرخي به دليل غيبت رحمان رضايي در اردوي تيم ملي، بختياري زاده را به تيم ملي فرا خوانده است. بختياري زاده عصر روز گذشته با حضور در كمپ تيم ملي به همراه ساير بازيكنان اين تيم به تمرين پرداخت.

تجليل از ملي پوشان كشتي
گروه ورزشي: فدراسيون كشتي، روز شنبه ۱۵ شهريورماه جاري همزمان با شب اعزام تيم ملي كشتي آزاد ايران به پيكارهاي جهاني سال ۲۰۰۳ در شهر نيويورك آمريكا از قهرمانان اين تيم و همچنين پيشكسوتان اسبق كشتي ايران تجليل خواهد كرد. در اين مراسم كه از ساعت ۱۸ روز شنبه در محوطه باز آكادمي كميته ملي المپيك در مجموعه ورزشي انقلاب تهران برگزار خواهد شد، مسئولان سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك، مربيان و كشتي گيران اعزامي به مسابقه هاي جهاني در آمريكا به همراه خانواده هايشان و پيشكسوتان ورزش كشتي ايران شركت خواهند داشت.

عذرخواهي سازمان تربيت بدني از خبرنگاران
گروه ورزشي: سخنگوي سازمان تربيت بدني گفت :در جريان بازديد رئيس سازمان تربيت بدني صحبت خصوصي در جمع ملي پوشان انجام نشد، زيرا خبرنگاران، به عنوان نمايندگان افكار عمومي، بايد در جريان ورزش كشور و مردم به عنوان ولي نعمتان ما مسؤولان، بايد در جريان كار رسانه ها قرار داشته باشند كه در مجموع به دليل مسايل حاشيه اي ايجاد شده در جريان اين بازديد، از تمامي خبرنگاران عذرخواهي مي كنم.

ورزش
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |