پنج شنبه۱۳ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۷ - Sep.4, 2003
اَلاَيّامُ تُوضِحُ سَرائِرَ اْلكامِنَهِ.
روزگار اسرار نهان را آشكار مي سازد.
امام علي (ع) غررالحكم، ج ۱، ص ۴۷
امروز با حافظ
نسيم موي تو پيوند جان آگه ماست
خيال روي تو در هر طريق همره ماست
جمال چهره تو حجت موجه ماست
به رغم مدعياني كه منع عشق كنند
سرانجام آواي موسيقي اركستر ملي ايران در استانها به صدا درآمد
اركستر موسيقي ملي ايران براي نخستين بار در سال جاري در شهرستان اردبيل در روزهاي ۱۱ و ۱۲ شهريورماه قطعاتي را به اجرا درآورد.
در مراسم روز ۱۱ شهريورماه كه استاندار، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل، علي مرادخاني رئيس مركز موسيقي و جمعي از اساتيد حضور داشتند رهبر اركستر ملي به اجراي قطعاتي براي مردم علاقمند استان اردبيل پرداخت و مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي كنسرت اركستر موسيقي ملي ايران به رهبري فرهاد فخرالديني و خوانندگي ودود موذن و عليرضا قرباني و سرگروه نوازندگان منوچهر انصاري در روزهاي ۱۱ و ۱۲ شهريورماه در مجموعه فرهنگي هنري فدك شهر اردبيل اجرا شد.
اركستر موسيقي ملي ايران به منظور حفظ خصايص موسيقي ملي ايران و پيشرفت اين هنر و توجه به تكنيك موسيقي جهان و بر پايه صحيح علمي با اتكا بر ارزشهاي معنوي موسيقي ايران تشكيل گرديد.
گفتني است، اركستر ملي براي اولين بار در سال جاري و به درخواست اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي به استان اردبيل سفر كرده است.
رهبر و مدير هنري اركستر موسيقي ايران نيز در گفت وگو با ايرنا گفت: حفظ خصايص موسيقي ملي متكي بر ارزش هاي معنوي موسيقي ايران است.
فرهاد فخرالديني افزود: پيشرفت اين هنر با توجه به تكنيك موسيقي جهان و بر پايه صحيح علمي ميسر است.
وي تصريح كرد از اجراي قطعات آهنگسازاني كه در چنين زمينه هايي آثار هنري ارزشمندي ارائه كرده اند ، حمايت مي شود.
وي اظهار داشت: اولويت برنامه هاي اركستر ملي بايد در جهت افزايش اعتبار اجتماعي موسيقي و موسيقيدانان ايراني در عرصه هاي ملي و بين المللي باشد.
وي گفت: بسترسازي مناسب و ارائه تسهيلات لازم براي عرضه فعاليت هاي هنري آهنگسازان ، نوازندگان و خوانندگان موجبات رشد و شكوفايي استعدادهاي خلاق در زمينه هاي مختلف موسيقي مي شود.
فخرالديني حفظ و بسط ارتباطات صنفي، فرهنگي و هنري با ساير اركسترهاي ايراني و خارجي را ضروري دانست.

انتقاد برنده   شير طلايي  ونيز از سينماي  ايتاليا
012740.jpg
دينو دلائورنتيس  كارگردان  ايتاليايي  برنده  جايزه  شيرطلايي  جشنواره ونيز، از سينماي  اين  كشور به دليل  قوانين  و مقررات  محدودكننده  آن ، انتقادكرد.
اين  كارگردان  كه  به خاطر حضور پرسابقه  در عرصه  سينماي  ايتاليا، جايزه افتخاري  شيرطلايي  جشنواره  امسال  را دريافت  كرد، روز چهارشنبه  در جمع خبرنگاران  در ونيز گفت : سياستمداران  ايتاليايي  نه  از سينما اطلاعي  دارند و نه  عاشق  سينما هستند.
وي  در اين  گفت  وگو افزود: قوانين  و مقررات  محدودكننده  حاكم  بر سينماي  ايتاليا مانع  از آزادي  توليد فيلم  است  و سبب  مرگ  سينماي  كشور مي شود.
لائورنتيس  ۸۴ ساله  كه  بيش  از يكصد فيلم  را كارگرداني  كرده  و هم اكنون  مقيم  آمريكاست ، دليل  دوري  خود را از وطن ، وجود همين  قوانين  دست  و پاگير مي داند.
وي  گفت : اگر سينماي  ايتاليا مي خواهد زنده  بماند نبايد تنها فيلم هايي  به  زبان  ايتاليايي  تهيه  كند زيرا اينگونه  توليدات  عمري  كوتاه  دارند بنابراين ، سازندگان  فيلم  بايد همه  دنيا را در نظر بگيرند.
لائورنتيس  كه  در حال  تهيه  فيلم  ۱۵۰ ميليون  دلاري  اسكندر مقدوني  است  ،اظهار داشت : من  نه  براي  ساختن  فيلم  بلكه  فقط براي  خوردن  غذاي  خوب  و ديدن دوستان  خود، به  ايتاليا مي آيم .
در شصتمين  جشنواره  ونيز كه  تا ۱۵ شهريور ادامه  دارد ۱۴۳ فيلم  از كشورهاي  مختلف  از جمله  ايران ، در بخش هاي  رقابتي  و غيررقابتي  نمايش  داده مي شود كه  ۲۰ فيلم  از اين  آثار براي  كسب  شير طلايي  رقابت  مي كنند.

تئاتر دفاع مقدس را بايد به دنيا عرضه كنيم
برگزاري بين المللي جشنواره تئاتر دفاع مقدس همت و برنامه ريزي مي خواهد و من معتقدم بايد وارد ميدان شويم و تئاتر خودمان را به دنيا عرضه كنيم.
حبيب الله كاسه ساز تهيه كننده سينما و تلويزيون در آستانه برگزاري دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس با اعلام اين مطلب افزود: تئاتر ما نسبت به كشورهاي همسايه نه تنها چيزي كم ندارد بلكه سرآمد است اما به دليل سرمايه گذاري خوب برخي از كشورها براي تئاتر ملي شان رقابت با آنها سخت است.
وي افزود: در تئاتر دفاع مقدس آثار قابل دفاع و خوبي وجود دارد و اين بستگي به رويكرد و نوع نگاه ما به اين موضوع دارد.
اين كارشناس سينما و تلويزيون با بيان اينكه دفاع ملي براي همه قابل قبول است، اظهار داشت: اين بسيار ارزشمند قابل تقدير است كه ما هشت سال در برابر هجوم دشمن ايستاده ايم و حتي يك وجب از خاكمان را از دست نداده ايم و اگر تئاترمان به اين مفهوم بپردازد، براي همه دنيا قابل تقدير است.
وي ضمن تاكيد بر پرهيز از شعارزدگي و برخورد تبليغاتي با فرهنگ دفاع مقدس يادآور شد: توصيه ام اين است كه براي تئاتر برنامه ريزي بلندمدت و ميان مدت داشته باشيم و هنوز، متاسفانه يك برنامه ريزي جديد در زمينه تئاتر ملي، ميهني و مذهبي صورت نگرفته است. كاسه ساز با بيان اينكه بزرگترين ضعف ما در تئاتر، ضعف نوشتاري است و كمبود متن، عنوان كرد: متاسفانه اين ضعف در عرصه سينماي كشور هم وجود دارد.
به اعتقاد وي، اگر يك متن خوب داشته باشيم هنرمندان جوان ما مي توانند اثري ماندگار خلق كنند.

۶ فيلم بخش مسابقه جشنواره كودك اعلام شد
فيلمهاي  كوتاه  و نيمه بلند «بخش  مسابقه  سينماي  ايران» جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  كودكان  و نوجوانان  مشخص  شدند.
هجدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  كودكان  و نوجوانان ، مهرماه  دراصفهان  برگزار مي شود.
روابط عمومي اين  جشنواره  گزارش  داد، هيات  انتخاب  ازميان  ۲۱ فيلم  ارسال  شده  به  دبيرخانه  جشنواره  فيلمهاي  كودكان  ونوجوانان شش  اثر را براي  بخش  مسابقه  برگزيد.
فيلمهاي  «باد گيسوانت  را شانه  خواهد زد» از سامان  سالور، «سپيد بالان» از عبدالله  عليمراد، «مه سا» از بيژن  ميرباقري ، «باز باران» از علي وزيران ، «پندار» از ليلا ميرهادي  و «مرد و قولش» از وجيه الله  فردمقدم آثار بخش  مسابقه  سينماي  ايران  هستند.
فيلمهاي  باد گيسوانت  را شانه  خواهد زد، سپيد بالان ، مه سا و باز باران همچنين  به  عنوان  نماينده  سينماي  ايران  در بخش  بين الملل  جشنواره  فيلمهاي كودكان  و نوجوانان  حضور دارند.
۱۷ فيلم  ويديويي  كوتاه  و نيمه بلند نيز در بخش  مسابقه  سينماي  ايران جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  كودكان  و نوجوانان  نمايش  داده  مي شود.

بزرگداشت فرهاد با حضور لاچيني و شعبانخاني
انجمن ترانه سرايان، امروز به مناسبت اولين سالگرد درگذشت فرهاد مهراد خواننده فقيد مجلس بزرگداشت برگزار مي كند. در اين جلسه، فريبرز لاچيني و تورج شعبانخاني درباره فرهاد سخنراني و اجراي برنامه دارند و همچنين شاعران و ترانه سرايان با سابقه اي چون م - آزاد، محمدعلي بهمني، محمدعلي شيرازي، علي  ناصري، عليرضا طبايي، اكبر آزاد و رضا اشعاري ترانه خواني مي كنند. جلسه هفتگي انجمن ترانه سرايان پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۵ الي ۱۷ در فرهنگسراي قانون (ابن سينا) واقع در خيابان ايران زمين شهرك قدس (غرب) برگزار مي شود و ورود به آن براي عموم آزاد است.

كنسرت موسيقي آذري ويژه بانوان اجرا مي شود
كنسرت موسيقي آذري ويژه بانوان به سرپرستي و آواز قنيره باكويي در روزهاي ۱۵ و ۱۶ شهريور از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در فرهنگسراي دانشجو و در روزهاي ۱۸ و ۱۹ شهريور از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در فرهنگسراي انديشه (مدرسه) برگزار مي شود.
علاقه مندان مي توانند در روزهاي يادشده به خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو و خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر فرهنگسراي مدرسه مراجعه كنند.

كاهش سوددهي موزه لوور فرانسه
شركت اداره كننده موزه لوور فرانسه در ۶ ماهه نخست امسال با كاهش سوددهي مواجه بوده است. به گزارش شماره ديروز روزنامه لزاكو در اينترنت عملكرد مالي اين شركت با ۵/۵ درصد كاهش به ۷/۳۱۶ ميليون يورو رسيده است. همچنين سود خالص موزه لوور در اين مدت با ۲/۵۲ درصد كاهش به ۴/۷ ميليون يورو نزول كرده است.

رسيتال ويلنسل و پيانو در رودكي
رسيتال ويلنسل و پيانو با پيانوي امازاروييان و ويلنسل مهسا قاسمي، روزهاي ۱۳ و ۱۴ شهريور ماه ساعت ۳۰/۱۹ در سالن رودكي اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي، در بخش اول اين كنسرت، «سوئيت ۵ - پرلود دو مينور» از باخ «سونات اپوس ۳۸ مي مينور» از برامس و در بخش دوم نيز «پيس براي پيانو و ويلنسل» از علي حشمتي افشار «سونات آرپژيونه لامينور» از شوبرت، «وكاليز مي  مينور» از راخانينف و «كنسرت اتود رماژور» از الكساندر آيوازيان اجرا خواهد شد.

۲ فيلم مستند در خانه هنرمندان
دو فيلم مستند «در سوداي استخوان» و «بچه ها ساكت» به كارگرداني «عبدالرحمان عالمي» روز پنجشنبه ۱۳ شهريورماه (ساعت ۱۸) در خانه هنرمندان ايران به نمايش در خواهد آمد. فيلم «در سوداي استخوان» درباره رواج استخوان فروشي در زمان حاكميت طالبان در افغانستان است كه گاه حتي استخوان هاي انسان ها نيز خريد و فروش مي شوند. فيلم مستند «بچه ها ساكت» سرگذشت تلاش معلمي است كه مي كوشد علي رغم ميل گروه  طالبان براي تعطيلي مدارس دخترانه در افغانستان، اين مدارس را در زيرزمين و حتي پناهگاه ها حفظ كند.

سلامتي
براي بچه هاي بدخواب
اكثر بچه ها دوره هايي از بدخوابي را تجربه مي كنند. اختلال خواب بچه ها اغلب به بيماري يا رشد سريع جسمي يا روحي آن ها مربوط مي شود. بعضي از والدين علاقه دارند براي بهبود خواب بچه ها از دارو استفاده كنند. استفاده از هر نوع دارو، به ويژه داروهاي خواب آور، بدون تجويز پزشك بسيار خطرناك است و به هيچ وجه نبايد به آن اقدام كرد. مصرف داروهاي خواب آور به برطرف شدن دلايل اصلي كه باعث بدخوابي كودك مي شود كمك نمي كند. توصيه مي شود والدين دلايل بدخوابي كودك را بررسي و به رفع آن اقدام كنند. مصرف داروي خواب آور تنها هنگامي كه بدخوابي كودك ناشي از بيماري ديگري باشد، همراه با معالجه آن بيماري و تنها با تجويز پزشك مفيد است.

روزنگار
فرزند مشروطيت
روز چهاردهم شهريور سال ۱۲۹۹، حاج مخبرالسلطنه هدايت كه وزارت ماليه را به عهده داشت توسط مشيرالدوله، نخست وزير وقت، با اختيارات كامل والي آذربايجان شد تا به قيام شيخ محمد خياباني خاتمه دهد.
خياباني از آزاديخواهان معروف ايران در عهد مشروطيت بود. از آنجا كه پدرش با روسيه تجارت مي كرد، در جواني مدتي در روسيه زيسته بود. سپس به تبريز، زادگاهش بازگشت و به تحصيل علم پرداخت. مدتي در مسجد كريم خان در محله خيابان تبريز امام جماعت بود. او در ميان تبريزيان به زهد و وطن دوستي و مردم داري شهره بود، چنانكه ايشان وكالت خود در دور دوم مجلس را به خياباني سپردند. شيخ، بعد از انفصال مجلس، به روسيه رفت و در بازگشت، مقيم تبريز شد. پس از انقلاب روسيه، فرقه دموكرات آذربايجان را كه پنج  سالي تعطيل شده بود، احياء كرد و به انتشار روزنامه «تجدد» همت گمارد.
خياباني در انتخابات دوره چهارم مجلس، باز هم به وكالت رسيد، اما به مجلس نرفت. او پس از انعقاد قرارداد ننگين ۱۹۱۹ توسط وثوق الدوله و هنگامي كه وثوق در پي فراهم آوردن مقدمات اجراي آن بود در اعتراض به اين اقدام در تبريز قيام كرد و اين شهر را به تصرف درآورد. در اين ميان دولت وثوق الدوله سقوط كرد و مشيرالدوله روي كار آمد.
حاج مخبرالسلطنه كه از سوي نخست وزير تازه مأمور سركوب قيام شيخ شده بود، به آذربايجان رفت و با كمك نيروهاي قزاق و ژاندارمري او را شكست داد و به محاصره در آورد. از خياباني كه در خانه آشنايي از بزرگان شهر پناه گرفته بود نقل شده است كه: من كشته شدن را به تسليم ترجيح مي دهم. پيش دشمن زانو به زمين نمي زنم. من فرزند انقلاب مشروطيت ايرانم.
مي گويند هنگامي كه مهاجمان مسلح با وي مواجه شدند، به احترام صاحبخانه از شليك گلوله در آن منزل خودداري كرد و بي دفاع كشته شد.
چراغ برق به سلامت شما آسيب نمي رساند
012735.jpg

روز چهارم سپتامبر سال ۱۸۸۲،
۱۲۱ سال پيش در چنين روزي، شركت روشنايي الكتريكي اديسون در نيويورك آغاز به كار كرد. اين نخستين مؤسسه ارائه كننده انرژي الكتريكي در جهان بود كه تنها براي روشن كردن ۸۰۰ لامپ در سراسر نيويورك، طراحي شده بود.
بيرون اطاق هايي كه لامپ الكتريكي شركت اديسون در آن ها قرار داشت، تابلويي نصب شده بود كه روي آن اين نوشته به چشم مي خورد:
«اين اطاق به چراغ الكتريكي اديسون مجهز شده است. براي روشن كردن چراغ از كبريت استفاده نكنيد. تنها كافي است كليدي كه روي ديوار، كنار در نصب شده را بچرخانيد. استفاده از الكتريسيته براي روشنايي، به سلامت شما آسيب نمي رساند و صدايي كه مزاحم خواب شما باشد ايجاد نمي كند.»
مي توان نگاه ناباور مهماناني را كه به اين اطاق ها وارد مي شدند تجسم كرد. لابد خيلي از ديرباورها، آن را شعبده مي پنداشتند. به نظر مي رسد شايعاتي هم درباره احتمال زيانبار بودن استفاده از چراغ الكتريكي وجود داشته است. پيداست ترس از پديده هاي نو چيز تازه اي نيست. اما اين پديده ها سرانجام خود را تحميل مي كنند و اين هم چيز تازه اي نيست. ۱۴ ماه پس از افتتاح شركت روشنايي الكتريكي اديسون، تعداد مشتركان آن در نيويورك به ۵۰۸ رسيده و چراغ هاي تحت پوشش آن از ۸۰۰ به ۷۳۲/۱۲ افزايش يافته بود.
به ياد آوردن اين نكته كه چند هفته پيش در همين نيويورك قطع برق چه الم شنگه اي به پا كرد هم البته خالي از لطف نيست.
تصاوير كشتي افسانه اي
012730.jpg

نخستين تصاوير از بقاياي كشتي افسانه اي تايتانيك در كف اقيانوس، پس از گذشت ۷۳ سال از غرق آن كه به مرگ بيش از ۱۵۰۰ تن انجاميد، چهارم سپتامبر ۱۹۸۵ منتشر شد.
بقاياي تايتانيك ۳ روز پيش از آن توسط يك گروه تحقيقاتي آمريكايي - فرانسوي به رياست دكتر رابرت بالارد كشف شده بود.
تايتانيك در عمق چهاركيلومتري اقيانوس آرميده بود و تصوير آن توسط زيردريايي آرگو ثبت شده بود.
ساخت فيلم معروف تايتانيك، چند سال بعد با الهام از همين تصاوير آغاز شد و قسمت كوتاهي از آن در كنار تصاوير تازه از بقاياي كشتي كه بعدا گرفته شد در فيلم به كار رفت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
بوم
ماشين ها امانش را بريده بودند. صدايشان تمام فضاي خانه را انباشته و كلافه اش كرده بود. پس سه پايه بومش را برداشت و آنرا رو به پنجره اي ديگر گذاشت. اينطور بود كه بر روي بومش يك كوه سر به فلك كشيده جان گرفت كه رودخانه اي از دامنه اش مي گذشت و سپس يك بوته نازك سرخس كشيد كه با صداي بهار بيدار مي شد.
آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
يك ميليارد دلار براي خاطرات جنگ
نيويورك: يك سرباز زن آمريكايي كه در عراق توسط نيروهاي صدام اسير شده بود با دريافت يك ميليون دلار موافقت كرد خاطرات خود از جنگ را در اختيار يك ناشر قرار بدهد.
اين سرباز ۲۰ساله كه در جريان جنگ عراق مجروح و اسير شده بود چندي پيش به عنوان پاداش از ارتش ترخيص شد. اين كتاب را ريك برگ خبرنگار سابق نيويورك تايمز ويرايش خواهد كرد.
يك بمب اتم ديگر
لندن: ستاره شناسان انگليسي كه اجرام آسماني نزديك به كره زمين را به دقت زير نظر دارند معتقدند احتمال برخورد شهاب سنگي كه به تازگي كشف شده با زمين در سال ۲۰۱۴ بسيار اندك است.
اين شهاب سنگ كه به تازگي توسط ستاره شناسان، شناسايي شده است،
۶/۲ ميليارد تن وزن و ۲/۱ كيلومتر قطر دارد.
برخي از ستاره شناسان مدعي شده اند اين شهاب سنگ در روز ۲۱ مارس سال ۲۰۱۴ ميلادي به زمين برخورد خواهد كرد، اما بيشتر ستاره شناسان مي گويند احتمال برخورد اين شهاب سنگ با زمين، يك در ۹۰۹ هزار است.
در صورتي كه شهاب سنگ به زمين برخورد كند، انفجاري معادل ۸ ميليون برابر بيش از شدت انفجار بمب اتم به وقوع خواهد پيوست.
سارق سهل انگار
برلين: يك سارق در آلمان كه براي سرقت به فروشگاهي بزرگ مراجعه كرده بود به دليل سهل انگاري، به دام پليس افتاد. وي قصد داشت پس از پايان عمليات سرقت از فروشگاه بگريزد كه ناگهان انگشت كوچك دست چپش ميان دو قفسه چوب  گير كرد و هرچه تلاش نمود نتوانست انگشتش را آزاد كند.
به همين دليل هنگامي كه پليس از راه رسيد، سارق درمانده از شدت درد انگشت فرياد مي زد. ماموران مجبور شدند نيروهاي آتش نشاني را براي آ زادكردن انگشت سارق خبر كنند.
درمان سنتي حيوانات
سنگاپور: يك دامپزشك در سنگاپور با بهره گرفتن از طب سنتي كشور چين، اقدام به درمان حيوانات باغ وحش كرده است.
او با استفاده از داروهاي گياهي زخم ها و عفونت هاي مختلف را در اسب ها و زرافه ها درمان كرده است در حالي كه داروهاي شيميايي در بهبود اين حيوانات مؤثر واقع نشده بود.
همچنين با توجه به اينكه قيمت داروهاي گياهي ارزانتر از داروهاي شيميايي است، در هزينه هاي جاري باغ وحش نيز صرفه جويي مي شود.
اما داستان به اينجا ختم نمي شود چون اين دامپزشك براي درمان حيوانات از طب سوزني نيز بهره مي گيرد.
قتل به خاطر پاركينگ
دهلي نو: دو ميليونر هندي به دليل اختلاف نظر با چند جوان بر سر پاركينگ به قتل رسيدند.
منزل اين دو ميليونر در كنار يك هتل مجلل واقع بود به همين دليل اغلب مهمانان هتل به اشتباه خودروهاي خود را در فضاي مقابل پاركينگ منزل آنان پارك مي كردند.
چند روز قبل هنگامي كه اين دو مرد به منزل مراجعه نمودند متوجه شدند خودرو چند جوان مقابل پاركينگ آنان متوقف شده است. به همين دليل از جوانان خواستند خودروشان را به مكان ديگري منتقل كنند. سرانجام پس از چند دقيقه درگيري لفظي، جوانان كوتاه آمدند و خودرو خود را حركت دادند. اما آنها براي انتقام گرفتن از دو مرد ميليونر با تيشه و پتك به جان خودرو آنان افتادند و هنگامي كه با اعتراض دو مرد ثروتمند مواجه شدند، با شليك چند گلوله آنها را به قتل رساندند.
حبس براي مدير مدرسه
لندن: يك مدير مدرسه كه در دوران خدمت خود، ۵۰۰ هزار پوند از بودجه مدرسه را به جيب زده بود به تحمل ۵ سال حبس محكوم شد.
او اين پول را صرف خريد يك خانه مجلل، خودرو لوكس، لباس هاي گرانقيمت و مسافرت هاي خارج از كشور كرده بود. او در يك مورد بيش از ۷ هزار پوند براي خريد يك جفت كفش پرداخته بود.
كلاس آموزشي براي ببرها
هنگ كنگ: دو ببر چيني پس از طي ۱۲۰۰۰ كيلومتر به آفريقاي جنوبي خواهد رسيد تا چگونگي شكار طعمه را بياموزند. اين دو ببر كه در باغ وحش شانگهاي نگهداري مي شوند، قادر به شكار و سيركردن شكم خود نيستند. به همين دليل به آفريقاي جنوبي منتقل خواهند شد تا در كلاس هاي آموزشي شركت كنند.
در اين كلاس ها به ببرها آموزش داده خواهد شد كه چگونه طعمه خود را تعقيب و شكار نمايند. در حال حاضر تنها ۳۰ ببر چيني در حيات وحش اين كشور زندگي مي كنند و ۶۰ ببر نيز در باغ وحش نگهداري مي شوند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۳ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۴۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۳۹ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |