شنبه۱۵ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۹ - Sep.6, 2003
شهري
Front Page

معاون خدمات شهري شهرداري تهران:
برگزاري نمايشگاههاي عمومي زندگي شهروندان و شهر را مختل مي كند
گروه شهري: شهرداري مخالف برگزاري نمايشگاه عمومي و غيرتخصصي در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران است.
محمدجواد محمدي زاده- معاون خدمات شهري شهرداري تهران، در گفتگوي تلفني با خبرنگار ما، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: متأسفانه قرار گرفتن محل نمايشگاههاي بين المللي تهران در جوار چند بزرگراه درون شهري مهم، موجب مي شود تا اين معابر عمومي به هنگام برپايي نمايشگاههاي عمومي و غيرتخصصي، كاركرد خود را از دست داده و ضمن هدر رفت ميليونها ساعت از زمان شهروندان، شهر دچار معضلات زيست محيطي  شود و از اين رو بايد برنامه مدون و همه جانبه اي را در كوتاه مدت و ميان مدت براي انتقال اين نمايشگاه به محل ديگري تدوين و به اجرا درآورد.
وي گفت: واقعيت امر اين است كه شهرداري به هيچ وجه مخالف برگزاري هر گونه نمايشگاهي نيست، اما از آنجا كه برگزاري نمايشگاههاي عمومي داراي تبعات بسيار وسيعي است، لذا ضرورت دارد كه مركز توسعه صادرات وزارت بازرگاني تمهيدات لازم را با مشاركت نهادها و دستگاههاي متولي بيانديشد و شهرداري نيز به سهم خود در اين راستا مشاركت مي كند.محمدي زاده گفت: در دهه هاي قبل، محل نمايشگاه خارج از بافت مسكوني و به عبارتي در حاشيه شهر قرار داشت و برگزاري هر گونه نمايشگاهي اعم از بين المللي و عمومي داراي توجيه منطقي بود، اما با گسترش شهر و قرار گرفتن اين نمايشگاه در جوار بزرگراههاي مهم شهر، ديگر توجيه اوليه خود را از دست داده و اين نمايشگاه قطعا بايد به محل ديگري از جمله به شهر رباط كريم منتقل شود.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران با بيان اين مطلب كه در زمان برگزاري نمايشگاه، علاوه بر ترافيك سنگين، عوارض خطرناك توليد زباله فراوان و پراكندگي آن در محدوده بزرگراههاي همجوار، فرسايش شديد فضاهاي سبز اعم از درختان، حاشيه معابر، ميان راهها و پاركهاي بزرگ و كوچك را به همراه دارد و تردد سنگين در شعاع وسيع و گسترده اطراف نمايشگاه، شهروندان را در معرض بالاترين و خطرناك ترين آلودگي هاي صوتي و هوا قرار مي دهد كه غالب شهروندان پيامدهاي ناهنجار آنرا در حيطه فعاليت خود حس كرده و از عواقب آن رنج مي برند، افزود: شهرداري تهران با توجه به پيامدهاي زيست محيطي، برپايي نمايشگاههاي عمومي و درخواست وزير مسكن و شهرسازي از رياست جمهوري در خصوص جابجايي آن نمايشگاه و موافقت ايشان و نظر به تأكيد شوراي شهر و تصريح شهردار تهران، اين نهاد با برپايي نمايشگاههاي عمومي در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي مخالف است.
اين مقام مسئول در شهرداري تهران افزود: شهرداري براي برگزاري نمايشگاه در اماكن عمومي نظير ورزشگاهها و فرهنگسراها و بوستانهاي بزرگ شهر اعلام آمادگي مي كند.
گفتني است چندي پيش نيز استاندار تهران با برشمردن تبعات منفي نمايشگاه بين المللي تهران، شهر رباط كريم را به دليل قرار گرفتن در مسير فرودگاه بين المللي امام خميني و ساير فاكتورهاي زيست محيطي و ترافيكي، مكان مناسبي براي انتقال نمايشگاههاي بين المللي تهران عنوان كرده بود.

شهردار تهران:
حد و مرزي براي باز پس گيري اموال شهرداري نمي شناسم
گروه شهري: شهردار تهران، گفت: براي دفاع از حقوق مردم و بازپس گيري اموال شهرداري حد و مرزي نمي شناسم.
دكتر «محمود احمدي نژاد» در گفت وگو با خبرنگاران درباره معرفي افرادي كه اموال شهرداري تهران را در اختيار دارند، افزود: با همه توان از حقوق شهرداري و مردم دفاع مي كنم.
شهردار تهران تصريح كرد در جريان باز پس گيري اموال تلاش خواهد شد در چار چوب قانون عمل شود .
وي در خصوص ميزان بدهي دستگاه هاي دولتي به شهرداري تهران، گفت: در حال استخراج ميزان بدهي هاي دستگاه هاي دولتي به شهرداري هستيم و ميزان دقيق اين بدهي ها، هنوز مشخص نشده است.
احمدي نژاد افزود: اين بدهي ها از سال هاي دور انباشته شده است و با مسئولان مربوطه براي نهادينه كردن بازپرداخت بدهي هاي دولت هماهنگي هايي شده است.
يك عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران هفته گذشته، اعلام كرد: عده اي از افراد كه اموال شهرداري تهران از گذشته در اختيارشان بوده، اين اموال را تحويل نمي دهند.
«امير رضا واعظ آشتياني» اظهار داشت: در چند سال گذشته امكانات شهرداري تهران بدون هيچگونه مجوز شرعي و عرفي در اختيار افرادي قرار گرفته است.
وي گفت: اعم اين اموال شامل منازل مسكوني، اداري و تجاري است.

حيات در مريخ
013030.jpg
گروه شهري: دانشمندان  مي گويند احتمال  دارد اشكال زندگي  كه  ممكن  است  هم  اكنون  در مريخ  و ساير مناطق  منظومه  شمسي  وجودداشته  باشد خيلي  متفاوت  از نوع  حيات  موجود در روي  كره  زمين  باشد.
دو تن  از دانشمندان  آمريكا گفتند كه  مريخ  شايد دومين  صحنه  پيدايش  خلقت  در منظومه  شمسي  بوده است  كه  در آن اشكال  حيات  با دي ان اي، ژن  و پروتئين  هايي  متفاوت  با آنچه  كه  در كره  زمين  يافت  مي شوند ميليونها سال  قبل  در زير سطح  مريخ  ظاهرشده اند.
اگر اين  نظريه  درست  باشد بايد امكان  حيات  در سراسر منظومه  شمسي  به صورتهايي  كه  براي  دانشمندان  ناشناخته  است  وجود داشته  باشد.
دانشمندان بر اساس  اين  نظريه  مي گويند قابل  تصور است  كه  حتي  اگر مريخ  آن شرايط گرم و مرطوبي  را كه  محور ظهور اشكال  حيات  زميني  قلمداد مي شود تجربه  نكرده باشد باز اين  امكان  وجود دارد كه  حيات  در اين  سياره  شروع  شده  باشد.

خريداري املاك واقع در طرح بزرگراه رسالت
يك عضو شوراي شهر تهران گفت: با همكاري شهرداري منطقه ۶ تهران املاك واقع در طرح بزرگراه رسالت در محدوده بزرگراه كردستان خريداري مي شود.
نادر شريعتمداري پس از بازديد از اين بزرگراه در مصاحبه با واحد مركزي خبر افزود: با توافق ميان شهرداري و صاحبان اين املاك جديد املاك واقع در طرح مجددا آغاز شده است.
وي ابراز اميدواري كرد با خريد اين املاك پيشرفت اين طرح سرعت بيشتري مي يابد.
شريعتمداري در پايان گفت: قرار است بخشهايي از پل تقاطع بزرگراه كردستان با بزرگراه رسالت زودتر به بهره برداري برسد تا بخشي از مشكلات ترافيك بزرگراه كردستان حل شود.

بازسازي بافت هاي تهران قديم
رنگ و لعاب يك قرن پيش به چهره تاريخي ميدان توپخانه مي نشيند
013025.jpg
گروه شهري: همزمان با تصويب طرح مرمت ميدان امام خميني (توپخانه سابق) در كميته فني سازمان ميراث فرهنگي، اين ميدان به شكل تاريخي خود بازسازي و احيا مي شود.
ميدان توپخانه تهران پيش از توسعه آن در سال ۱۲۸۴ هجري قمري، ميدان ارگ فعلي بوده و ميدان توپخانه جديد در شمال ارگ ناصرالدين شاه به سال ۱۳۰۱ هجري قمري به دستور ميرزا تقي خان اميركبير تجديد بنا شد و زماني كه حصار ارگ سلطنتي را تعمير مي كردند، محمد ابراهيم خان، وزير نظام، ميدن توپخانه را رسما به اين نام خواند.
به گزارش ميراث خبر مهندس عبدالرضا محتشمي مشاور طرح بازسازي ميدان امام خميني با بيان اين مطلب افزود: با توجه به اين كه ميدان توپخانه به عنوان يكي از ميادين تاريخي تهران از اهميت ويژه اي برخوردار است، ساماندهي اين ميدان و محورهاي اطراف آن ضروري به نظر مي رسيد، بر همين اساس طراحي ميدان توپخانه و ساماندهي آن با توجه به نقشه ها، تصاوير و مدارك به جاي مانده از دوران قاجار آغاز شد.
محتشمي تصريح كرد: براي سامان دهي ضلع شمالي ميدان توپخانه، ايستگاه اتوبوس شهري در اين منطقه با تاييد سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران به پشت محوطه قورخانه سابق منتقل مي شود. از سوي ديگر بناهاي ضلع جنوبي اين ميدان نيز در حد پوسته و عمق مرمت شده و شكل قديم خود را پيدا خواهند كرد.
وي افزود: ساختمان بلديه قديم در ضلع جنوبي اين ميدان نيز با توجه به هندسه ابعادي موجود، بازسازي شده و بخش زيرين آن با توجه به شكل خاص و وجود طاق مقرنس ها، به شكل سي و سه پل اصفهان طراحي و بازسازي شده و كاربري آن به صورت گالري رفت و آمد مسافران مترو خواهد بود و طبقات بالاي ساختمان بلديه نيز كاربري فرهنگي پيدا مي كند.

تا پايان امسال ۳۰ سرويس بهداشتي در تهران احداث مي شود
معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: تا پايان امسال ۳۰ سرويس بهداشتي در تهران احداث و هفتاد سرويس بازسازي مي شود.
محمدي زاده افزود: در ۳۰ نقطه تهران شامل ميدانها، بوستانها، پايانه ها و خيابانهاي اصلي شهر با مشاركت بخش خصوصي سرويس بهداشتي احداث مي شود.
وي اضافه كرد: براي ساخت هر واحد سرويس بهداشتي ۲۵۰ ميليون ريال بودجه لازم است.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران افزود: سرويس هاي بهداشتي موجود در پايانه ها، بوستان ها و خيابان هاي شلوغ شهر نيز بازسازي و نوسازي مي شود.

در همايش بررسي مشكلات دندانسازان تجربي عنوان شد:
وزارت بهداشت بر فعاليت كلينيك هاي دندانپزشكي نظارتي ندارد
گروه شهري: رئيس هيأت مديره انجمن دندانسازان تجربي گفت: وزارت بهداشت در حالي از فعاليت قانوني دندانسازان تجربي جلوگيري مي كند كه خود بر فعاليت كلينيك هاي دندانپزشكي از بعد مسائل بهداشتي، تعرفه اي و... نظارتي ندارد.
هادي گلپايگاني كه در سمپوزيوم و همايش علمي بررسي مسائل و مشكلات دندانسازان تجربي سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب افزود: به دنبال اعتراض دندانسازان تجربي نسبت به نقض مواد قانوني، جلوگيري از آموزش رسمي دندانسازان تجربي از سوي وزارت بهداشت، و در نهايت ناامني شغلي اين افراد، دفتر معاون حقوقي و امور مجلس شوراي اسلامي، تبصره ۵ الحاقي «قانون تعيين وضعيت شغلي دندانسازان تجربي» مصوب ۱۳۶۴ را به معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ابلاغ كرد.
وي خاطرنشان ساخت: «براساس اين تبصره الحاقي، دندانسازاني كه داراي حداقل ده سال سابقه دندانسازي و داراي مدرك پايان دوره ابتدايي باشند و صرفا به كار قالب گيري و دندانسازي بپردازند و در كار دندانپزشكي دخالت نكنند، مجازند به كار خود ادامه دهند.»

تسهيلات شركت واحد در سالگرد شهداي ۱۷ شهريور
گروه شهري: شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه براي شركت كنندگان در مراسم سالگرد شهداي هفده شهريور كه روز دوشنبه در مدرسه عالي شهيد مطهري برگزار مي شود تسهيلات ويژه اي در نظر گرفته است.
بنابراين گزارش اتوبوسهاي شركت واحد از ساعت ۳۰/۸ بامداد دوشنبه از ميدانهاي جمهوري اسلامي، امام خميني(ره)، شوش، راه آهن، وليعصر (عج)، كلاهدوز، امام حسين(ع)، خراسان، رسالت، امامت، افسريه و صادقيه شهروندان را به محل برگزاري مراسم مي رسانند و پس از پايان مراسم نيز آنان را به مبادي اوليه باز مي گردانند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |