|
|
|
|
|
|
هويت شهرها با تأكيد بر ابعاد فرهنگي حفظ مي شود
گروه علمي فرهنگي: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: بعد فرهنگي شهرها است كه به آنها هويت مي بخشد و باعث لطافت و روح همزيستي آنها مي شود.
احمد مسجد جامعي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: شهرها نيز مانند موجودات زنده، حيات دارند و اين موجود زنده نياز به توجه و دميدن روح لطيف انساني دارد و اين امر با توجه به خشونت هايي كه در زندگي هاي امروزي مردم به چشم مي خورد توسط مقولات فرهنگي و هنري تأمين مي شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: در حوزه فرهنگ بايد به زيرساختهايي كه زمينه توليد را فراهم مي كنند مانند شهرك هاي سينمايي كه نياز اصلي جامعه هنري و سينمايي قلمداد مي شوند اهميت دوچنداني داده شود چرا كه اين امكانات مي تواند سطح كار سينماي ايران را كه ديگر جهاني شده است از لحاظ كيفي بالا برد.
مسجد جامعي درباره سينماي كشور خاطرنشان كرد: اعتبار سينماي ايران به محتواي آن است اما ما در سينماي خود پيامي جهاني پيامي كه براي تمام نسلها مثل ادبيات فارسي كه با بزرگاني چون مولانا، حافظ و فردوسي به جهاني معرفي شده اند نداريم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين تصريح كرد: تاكنون هنرمندان ما به لحاظ خلاقيت هاي فردي خود آثار ماندگاري را خلق كرده اند و امروز وظيفه ما اين است كه شرايط و امكانات تكنيكي لازم را فراهم كنيم تا ظرفيت انتقال پيام ها بالا رود. از اين رو نياز به سرمايه گذاري و ايجاد امكانات جديد و مؤثر در اين زمينه بيش از پيش احساس مي شود.
|
|
|
۲۴ شهريور با حضور رئيس جمهوري؛
دومين نشست مجلس دانش آموزي گشايش مي يابد
|
|
گروه علمي فرهنگي: دومين نشست دوره ۸۳-۱۳۸۱ مجلس دانش آموزي
۲۴شهريورماه با حضور رئيس جمهوري و در محل مجلس شوراي اسلامي آغاز به كار مي كند.
امين عارف نيا رئيس دبيرخانه مجلس دانش آموزي در گفت وگو با كميته اطلاع رساني مجلس دانش آموزي ضمن اعلام مطلب فوق افزود: نمايندگان منتخب دانش آموزان، روز ۲۳ شهريور و در قالب ۵ كميته تخصصي، پيشنهادها و توصيه هاي عملياتي، فني و علمي خود را پيرامون ارتقاء آموزش هاي نظري و مهارتي و توسعه و تشكيل شهرك هاي دانش، طبقه بندي و ارائه مي كنند تا پس از بررسي در مجلس و تصويب نمايندگان، بعنوان يك سند دانش آموزي منتشر شود.
عارف نيا با اشاره به حضور حجت الاسلام والمسلمين كروبي در مراسم پاياني مجلس دانش آموزي ادامه داد، طي روزهاي ۲۴ و ۲۵ شهريورماه، نشست رسمي مجلس دانش آموزي براي رسيدگي به دستور كارهاي متنوع و تحول آفرين در عرصه فعاليت هاي آموزش و پرورش رسمي و غيررسمي كشور برگزار مي شود.
وي در پايان با اشاره به اين مطلب كه مجلس دانش آموزي نمادين نيست، گفت: اتفاقات اين نشست قطعا نشان خواهد داد كه مجلس دانش آموزي نه تنها نمادين نيست بلكه بستري براي ارائه مشورت هاي خلاق به نظام آموزش و پرورش براي ايجاد تحول اساسي در نگاه متوليان تعليم و تربيت كشور به مسائل دانش آموزي است.
|
|
|
سمينار بررسي جايگاه زبان فارسي در پاكستان
گروه علمي فرهنگي: بررسي جايگاه زبان فارسي در پاكستان به ويژه تاثير اين زبان برادبيات اردو عنوان نشست مشترك كارشناسان ايراني و پاكستاني درمنطقه مري واقع در حومه اسلام آباد بود.
در اين مراسم كه با حضور جمع زيادي از علاقه مندان به زبان و ادبيات فارسي در اسلام آباد برگزار شد هر يك ازسخنرانان با ارائه مقاله و سخنراني به بررسي علل و عوامل كاهش تاثيرات متقابل زبانهاي اردو و فارسي به يكديگر پرداختند.
در اين مراسم يكي از استادان دانشگاه ملي و كارشناسان زبانهاي نوين پاكستان در باره تاثيرات زبان فارسي و اهميت آن همچنين سابقه زبان فارسي در پاكستان گفت: زبان فارسي تاثيرات ادبي فراواني برزبان اردو گذاشته و در بخشهاي گوناگون رشد چشمگيري داشته است .
نوشاهي خاطرنشان كرد: وجود زبان فارسي در مدارس و بسياري از مراكزفرهنگي ، هنري پاكستان گواه بر تاثيرات زبان فارسي در تاريخ تمدن اين كشور است .وي گفت: هنگامي كه زبان اردو در پاكستان رسميت يافت اهميت زبان فارسي نيز بيش از گذشته روشن شد.اين استاد دانشگاه پاكستان افزود ، كاهش زبان فارسي در پاكستان رامي توان فاجعه اي ملي قلمداد كرد.
مسئول خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در پيشاور پاكستان نيز زبان فارسي را شناخت هويت و تشخيص اسلامي دانست و گفت: زماني كه گوته شاعر آلماني ديوان غربي خود را منتشر كرد علامه اقبال لاهوري در پيام مشرق خود پاسخ گوته را به زبان فارسي داد.
رئيس السادات گفت : به همين علت اقبال لاهوري سزاوار دريافت لقب شاعرمشرق زمين شد.
|
|
|
نهمين كنفرانس «آموزش فيزيك ايران» به كار خود پايان داد
گروه علمي فرهنگي: نهمين كنفرانس «آموزش فيزيك ايران » روز پنجشنبه با صدور يك بيانيه در اصفهان به كار خود پايان داد.
در آئين اختتاميه اين كنفرانس معاون برنامه ريزي و منابع انساني وزارت آموزش و پرورش مهمترين عامل تعيين كننده براي پيشرفت كشور را علم و بهره گيري از قابليت هاي منابع انساني كار آمد توصيف كرد.
«عباسي» افزود: اگر انتظار داريم به موفقيت هاي بزرگ دست يابيم بايد بتوانيم از مسائل فراسوي محيط خود به نحو شايسته استفاده كنيم كه تنها راه رسيدن به اين هدف نيز بهره گيري از علم است .
در بيانيه پاياني اين كنفرانس از انجمن فيزيك ايران خواسته شد اطلاع رساني لازم از كارهاي اجرايي انجام شود. چگونگي تهيه و تسهيل برنامه هاي درسي ، شيوه هاي جاري ارزيابي و اعتبار بخشي محتويات كتب درسي و تدارك اطلاعات مورد نياز دبيران فيزيك از جمله اين خواست ها بود. در اين بيانيه همچنين به سازمان پژوهش و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش توصيه شده درخصوص روند جاري تدوين برنامه هاي درسي و انتخاب سرفصل كتب و شيوه انتخاب مولفان كتب درسي فيزيك دقت بيشتري شود. اين بيانيه به اداره امتحانات توصيه كرده : سئوالات امتحانات در سطح كشور به گونه اي تهيه شود كه با اهداف روش تدريس هماهنگ باشد و توانمندي هاي عملي و آزمايشگاهي مورد ارزيابي قرار گيرد.
توصيه به سازمان سنجش آموزش كشور براي انتخاب سئوالات آزمون ورودي دانشگاهها با توجه به اهداف كتب درسي و شيوه هاي تدريس موجود از ديگر موارد اين بيانيه است .
|
|
|
۴۰ هزار حق التدريسي جذب مدارس كشور مي شوند
گروه علمي فرهنگي: مدير كل طرح و برنامه وزارت آموزش و پرورش گفت : در سال تحصيلي آينده ۴۰هزار حق التدريس در مدارس سراسر كشور مشغول به كار مي شوند.
محمد احمدي روز پنجشنبه در همايش عوامل اجرايي پروژه مهر در همدان افزود: اين افراد به صورت قرارداد خريد خدمت آموزش به كار گرفته مي شوند.
وي اضافه كرد: در گذشته سقف همكاري معلمان حق التدريس ۱۸ ساعت در هفته بود كه به منظور ايجاد انگيزه بيشتر در معلمان اين قانون از امسال حذف مي شود.
وي اظهار داشت : با استفاده از اين روش سازمانهاي آموزش و پرورش سراسر كشور مي توانند كمبود معلم در مدارس را از طريق افزايش كار اين افراد تامين كنند.
وي گفت : سال گذشته ۷۰ هزار نيروي حق التدريس در كشور با سقف ۱۸ ساعت تدريس مشغول به كار شدند كه ۵۰ درصد آنان به دليل حضور در مناطق محروم و يا فشار اشتغال در رشته هاي غيرمرتبط جذب شدند.
وي يادآور شد: سال گذشته حدود ۲۴ درصد نيروهاي حق التدريس در گروه الهيات و ادبيات فارسي بوده اند كه نشان مي دهد جذب نيروها منطبق با نيازها نبوده است .
احمدي افزود: امسال وزارت آموزش و پرورش بنابر تصميمات اتخاذ شده ، طرح خريد خدمت براساس ماده ۸۸ را اجرا خواهد كرد و به كارگيري نيروهاي حق التدريس از طريق آزمون و با درنظر گرفتن رشته هاي مورد نياز صورت مي گيرد.
وي خاطرنشان كرد: همچنين ۹ هزار نفر از كساني كه از طريق آزمون كارشناسي ناپيوسته سال گذشته پذيرفته شده و به دليل فقدان تامين مالي بلاتكليف بودند براي تدريس در سال تحصيلي جاري به كار گرفته مي شوند.
|
|
|