يكشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۰
همزمان با داغ شدن دوباره بحث ها، كارشناسان نظر مي دهند
پذيرش  «سهام فوتبال» در بورس
برخي كارشناسان بر اين باورند كه ورود باشگاه ها رونق بازار سهام را در پي دارد و مي تواند تعداد بيشتري از سهامداران را به پهنه بازار سهام بكشاند
سومين دوره ليگ حرفه اي ايران ۱۰ روز پيش در حالي كليد خورد كه در بازار سرمايه با فروكش كردن التهابات بار ديگر پذيرش سهام باشگاه هاي فوتبال در بورس به بحث روز تبديل شده است.
يكسال و نيم پيش همزمان با بروز اختلافات جدي بر سر مديريت و مالكيت سهام سرخ پوشان پايتخت، موضوع عرضه سهام باشگاه پرسپوليس و واگذاري آن به هواداران مطرح شد. سيداحمد ميرمطهري دبيركل سابق بورس تهران نيز فرصت را مغتنم شمرد و با ارائه پيشنهاد عرضه سهام اين باشگاه در تالار بورس وارد بازي شد.
او پس از آن به طور مكرر از ايجاد تسهيلات و رفع موانع قانوني براي حضور «سهام فوتبال»  در بورس تهران حمايت كرد اما ساختار غيرشفاف مالي،  مالكيتي و مديريتي حاكم بر باشگاه هاي فوتبال ايران او را از دستيابي به اين هدف بازداشت.
ميرمطهري در آن زمان اعلام كرده بود باشگاه هاي فوتبال فقط با ارائه يك ترازنامه و صورت هاي مالي شفاف مي توانند به بورس تهران بپيوندند.
ظاهراً دبيركل سابق بر اين باور بود كه مي تواند با استفاده از جذابيت هاي فوتبال و «برندهاي» آشناي فوتبال براي عموم جامعه ايراني، بازار سهام را به داخل خانوارهاي ايراني ببرد و سرمايه گذاري در بورس را از اين طريق به فرهنگ تبديل كند.
كارشناسان در خصوص موضوع ورود باشگاه هاي فوتبال به بازار سهام كه به دنبال رفع موانع قانوني، امكان پذير شده واكنش هاي متفاوتي از خود نشان داده اند.
برخي از آنان معتقدند تجربه ورود باشگاه هاي فوتبال به بورس هاي اوراق بهادار هرچند در بازار سرمايه اروپا به عنوان تجربه اي موفق به اجرا درآمده، اما عمل به آن در اقتصاد ايران به بررسي هاي بيشتري نياز دارد.
بعضي ديگر از كارشناسان بر اين باورند كه ورود باشگاه ها، رونق بازار سهام را در پي دارد و مي تواند تعداد بيشتري از سهامداران را به پهنه بازار سهام بكشاند. با اين حال برخي ديگر معتقدند اين سياست به دليل مشكلات موجود در بازار سرمايه ايران فاقد قابليت اجرايي است.
شهرام شهميري، كارگزار رسمي بورس تهران در اين باره مي گويد: اين ديدگاه كه باشگاه هاي پرطرفدار در صورت ورود به بورس با استقبال هواداران روبه رو خواهند شد كاملاً اشتباه است.
وي مي افزايد: فعاليت در بورس كاري احساسي نيست زيرا در بورس فقط سودآوري و بازده سهام مطرح است و اين ديدگاه كه ورود باشگاه هاي ورزشي به بورس باعث جلب حمايت هواداران مي شود چندان سنجيده به نظر نمي رسد.
وي با اشاره به اين كه قيمت سهام براساس سودآوري آن محاسبه مي شود، ادامه مي دهد: اگر اين باشگاه ها وارد بورس شوند به طور قطع سهامشان به يكي از پرريسك ترين سهام تالار تبديل خواهد شد زيرا مبنا و ميزان درآمد باشگاه هاي ورزشي در ايران شفاف نيست.
شهميري مي گويد: از سوي ديگر هر شركت براي ورود به بورس بايد نخست «سهامي عام» شود بعد تا دو سال ترازنامه و صورت هاي مالي شفاف ارائه كند و سپس در مورد ورود آن به بورس تصميم گيري شود، در حالي كه باشگاه هاي ورزشي ما هيچ يك از اين شرايط را ندارند. حال چگونه مي خواهند سهامشان را در بورس عرضه كنند، معلوم نيست.
اين كارشناس بازار سرمايه مي افزايد: شركت هاي توليدي و خدماتي كه تقاضاي ورود به بورس را ارائه مي دهند مي توانند توليد و فروش و احتمال عدم تحقق آنها را پيش بيني كنند اما اين موضوع در مورد باشگاه هاي ورزشي صادق نيست.
اما اكبر زرگاني نژاد ضمن موافقت با پذيرش سهام باشگاه هاي ورزشي در بورس مي گويد: ورود اين باشگاه ها به بورس بنيه مالي آنها را تقويت مي كند و به اين ترتيب بدنه باشگاه هاي ورزشي استوارتر مي شود كه در نهايت ضمن بهبود شرايط ورزش كشور بازار سرمايه را نيز با رشد مناسبي روبه رو خواهد كرد.
وي مي افزايد: ورود اين باشگاه ها و هواداران آنها به بورس باعث ايجاد تنوع در بين سهامداران خواهد شد.
وي در عين حال تصريح مي كند: اين باشگاه ها بايد قبل از ورود به بورس برنامه ها و اهداف بلندمدت خود را مشخص كنند، در غير اين صورت مسلماً به نتيجه نخواهيم رسيد.

گزارش شركت هاي بورس
تعديل پيش بيني درآمد لاستيك دنا
توليدي لاستيك دنا درآمد خالص هر سهم سال مالي منتهي به پايان آبان ماه سال جاري را يك هزار و ۲۰۰ ريال پيش بيني كرد.
اين مبلغ قبلاً در تاريخ ۱۰ تيرماه گذشته يك هزار و ۴۳۴ ريال پيش بيني شده بود كه فعلاً دلايل تعديل اعلام نشده است.
براساس اين گزارش طي ۶ ماه منتهي به پايان ارديبهشت ماه سال جاري درآمد حاصل از فروش لاستيك دنا ۵/۲۶۹ ميليارد ريال و سود خالص آن نيز ۵۵/۲۱ ميليارد ريال برآورد شده و اين شركت به هر سهم خود ۴۱۴ ريال سود خالص اختصاص داده است.
اين شركت اعلام كرده برنامه افزايش سرمايه از مبلغ ۵۲ ميليارد ريال به مبلغ ۲۰۸ ميليارد ريال (معادل ۳۰۰ درصد) از محل مطالبات و آورده نقدي سهامداران را در دستور كار دارد كه طبق مصوبه مجمع عمومي فوق العاده مورخ ۲۵ ارديبهشت سال جاري به تصويب رسيده و به مدت ۵ سال در اختيار هيأت مديره قرار گرفته است.اين افزايش سرمايه براي اجراي پروژه هاي متفاوت توليد انواع تاير و از جمله تايرهاي سنگين و فوق سنگين است.

برگزاري مجامع ايرانيت
شركت ايرانيت مجامع عمومي فوق العاده و عادي به طور فوق العاده خود را در تاريخ ۲۹ مردادماه سال جاري برگزار كرد.
اين مجامع به ترتيب به منظور افزايش سرمايه و انتخاب اعضاي هيأت مديره تشكيل شدند.
جلسه مجمع عمومي فوق العاده ايرانيت با حضور ۷۳ درصد از سهامداران ازجمله سرمايه گذاري توسعه صنعتي با ۵۸ درصد و سرمايه گذاري ملي با ۹ درصد از كل سهام شركت برگزار شد.در جلسه ياد شده مجمع اختيار افزايش سرمايه شركت را از ۸/۲۲ ميليارد ريال فعلي به ۶/۴۵ ميليارد ريال (معادل ۱۰۰ درصد سرمايه فعلي) به هيأت مديره شركت داد.
هيأت مديره ايرانيت موظف است پس از اخذ مجوز بورس طي يك يا چند مرحله حداكثر در مدت يك سال از محل اندوخته، سود تقسيم نشده، مطالبات و آورده هاي نقدي سهامداران اين مبلغ را تأمين كند.
همچنين براساس تصميم گيري مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده شركت سرمايه گذاري توسعه صنعتي، بازرگاني توسعه صنعتي قويم و علي فرخي، ناصر قنبري و حسين آربيع براي دو سال آينده به عنوان اعضاي هيأت مديره انتخاب شدند.

تنفس در مجمع سالمين
مجمع عمومي فوق العاده شركت سالمين به منظور اتخاذ تصميم در مورد افزايش سرمايه
۱۱ تيرماه سال جاري برگزار شد.
اين جلسه با حضور ۷۱/۷۸ درصد از سهامداران از جمله اعتبار كيش با ۳۵ درصد، فرآوري دانه هاي روغني كاكائو تبريز با ۷۸/۲۵ درصد و شيرين عسل با ۱۰ درصد از كل سهام شركت تشكيل شد. پس از بحث و مذاكره با توجه به آماده نبودن گزارش حسابرس و بازرس قانوني، مجمع به مدت دو هفته اعلام تنفس كرد. در حال حاضر نيز مجمع همچنان در تنفس به سر مي برد.

آمار توليد و فروش فرآورده هاي نسوز پارس
درآمد حاصل از فروش فرآورده هاي نسوز پارس طي ۷ ماه منتهي به پايان تيرماه سال جاري به رقم ۹۶/۶۰ ميليارد ريال رسيد.
اين شركت در مدت ياد شده ۱۱ هزار و ۵۳۹ تن آجر نسوز و ۶ هزار و ۹۲۴ تن جرم نسوز توليد كرد كه به ترتيب نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳ درصد كاهش و ۱۸ درصد افزايش داشته است.
نسوز پارس طي اين مدت ۸ هزار و ۹۸۶ تن آجر نسوز را به قيمت ۴۴ ميليارد ريال و ۶ هزار و ۹۰۰ تن جرم نسوز را به قيمت ۱۷ ميليارد ريال فروخت.
اين شركت طي ۷ ماه به لحاظ مقدار فروش ۷۳ درصد و به لحاظ درآمد حاصل از فروش ۷۹ درصد از پيش بيني بودجه سالانه خود را محقق ساخت.

«آبفر» وارد بورس شد
تعداد شركت هاي پذيرفته شده در بورس به ۳۵۴ شركت رسيد.
بر اين اساس نام شركت صنعتي آبفر در گروه «ساخت ابزار پزشكي، ابزار دقيق و ابزار اپتيكي، ساعت مچي و انواع ديگر ساعت» در فهرست نرخ هاي سازمان بورس در تالار فرعي درج شد.

بانك و بورس
اقتصاد
انرژي
بازرگاني
حمل و نقل
رويداد
صنعت
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بازرگاني  |  بانك و بورس  |  حمل و نقل  |  رويداد  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |