مربيان بهداشت مدارس بازنشسته مي شوند
* خبر: به گفته مدير كل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش، چهار هزار و ۴۰۰ مربي بهداشت مدارس به مرز بازنشستگي رسيده اند.
* نظر: بي گمان با بازنشستگي اين عده از مربيان بهداشت، لطمه جدي به وضعيت بهداشت و تغذيه در مدارس وارد خواهد شد. اين در حالي است كه طبق مصوبه سال ۷۳ مجلس شوراي اسلامي، وزارت آموزش و پرورش حق استخدام مربيان بهداشت را ندارد. البته هنوز از مطلوبيت كاركرد اين مربيان در مدارس، گزارش روشني ارائه نشده است. با اين حال هنوز هم دير نشده و متوليان بهداشت مدارس مي توانند با تربيت دانش آموزان در زمينه هاي بهداشتي شرايط را براي جايگزيني اين گروه از افراد بازنشسته فراهم كنند.
اما از سوي ديگر مي بايست مسئولان حقوقي وزارتخانه آموزش و پرورش هم براي جلوگيري از افت بهداشتي مدارس، نسبت به رفع موانع موجود اقدام كنند.
۱۰ درصد افزايش سرانه يا كاهش بودجه
* خبر: به گفته رئيس سازمان آموزش و پرورش لرستان، سرانه آموزشي دانش آموزان در سال تحصيلي ۸۳-۸۲ ده درصد افزايش يافته است.
* نظر: به گمان اين مسئول آموزشي، افزايش ۱۰ درصدي، مايه مسرت همكاران آموزشي در منطقه لرستان است، اما اگر صرفاً به آمارهاي اعلام شده طي سالهاي قبل كه سرانه آموزشي هر دانش آموز را ۸۰۰ هزار ريال اعلام كرده اند، نگاهي بيندازيم؛ تازه متوجه مي شويم كه چقدر سرانه آموزشي اين استان، رقم اندكي را به خود اختصاص داده است. البته نبايد كتمان كرد كه در طول اين سالها در رأس همه هزينه ها، حقوق و مزاياي كاركنان آموزشي بوده است. به عبارت ديگر طبق اعلام يكي از مسئولان آموزشي شهر تهران، حدود ۹۲ درصد اعتبارات صرف حقوق كاركنان آموزشي مي شود. بنابراين نبايد انتظار داشت كه هزينه هاي باقي مانده صرف اموري چون تعميرات مدرسه، آب و برق، تلفن و لوازم مورد نياز دانش آموزان شود. طبق آمار اعلام شده هم اينك در لرستان در مناطق شهري هر دانش آموز ابتدايي ۱۴ هزار و ۳۰۰ ريال، راهنمايي ۱۸ هزار و ۷۰۰ ريال و متوسطه ۲۴ هزار و ۲۰۰ ريال را به خود اختصاص داده است.
اصل ۱۵ قانون اساسي را اجرا كنيد
* خبر: بنابر اعلام كارشناس مسئول آموزش ابتدايي آموزش و پرورش شهر ساوه، طرح آموزش- دانش آموزان دوگويشي آغاز شده است.
* نظر: دو زبانه بودن آموزش، در برخي از مناطق ايران، يكي از مشكلات آموزشي است. طبق يافته هاي آماري، در ميان دانش آموزان تهراني دوره ابتدايي، خزانه واژگان پايه ابتدايي بين ۶۰۰ تا ۷۰۰ كلمه است، اما در مناطق دو زبانه اين رقم به ۱۹۰ تا ۲۰۰ كلمه مي رسد. بنابراين بايد متوليان آموزشي براي رفع اين معضل آموزشي نسبت به طراحي برنامه هاي مناسب اقدام لازم به عمل آورند.
تجربه كارشناسان آموزشي ساوه يا ساير مناطقي از اين دست، مي تواند اين مشكل چندين ساله را برطرف سازد. علاوه بر آن، اهتمام مسئولان آموزش و پرورش در پيگيري اصل ۱۵ قانون اساسي مبني بر آموزش زبانها و ادبيات مناطق محلي مي تواند در عين رفع دو زبانگي، شرايط را براي برآورده ساختن ا هداف اين اصل قانون اساسي فراهم سازد.
بالاخره افت تحصيلي داريم يا نه؟
* خبر: بنابر اعلام دبير جامعه اسلامي فرهنگيان سنندج، كيفيت آ موزش در مدارس اين استان در چند سال اخير به طرز چشمگيري كاهش يافته است.
* نظر: البته اخيراً يكي از موارد استيضاح وزير آموزش و پرورش موضوع افت تحصيلي بوده كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان استيضاح آن را يادآور شدند. با اين حال به گفته وزير آموزش و پرورش، درصد قبولي در دوره ابتدايي از ۸۸/۹۵ درصد به ۸/۹۷ درصد افزايش يافته است. لذا به باور ايشان، مدارس ايران نه تنها افت تحصيلي ندارند، بلكه با بهبود تحصيلي نيز روبه رو هستند. البته با اين حال دبير جامعه اسلامي فرهنگيان سنندج معتقد است كه مدارس اين استان به دليل رقابت كاذب، سعي در بالا بردن درصدهاي قبولي از هر راهي دارند. بنابراين سطحي بودن و افت كيفيت آموزش، مورد تأييد بسياري از معلمان بوده و در گفت وگوهاي انجام شده به اين مسأله اذعان داشته اند.
سرباز معلم يا معلمان عشاير
* خبر: طبق اعلام رئيس آموزش و پرورش عشاير كشور، تربيت معلم «ويژه عشاير» در كشور تأسيس و راه اندازي مي شود.
* نظر: معلوم نيست چه كساني متولي طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي عشاير هستند. در طول اين سالها اغلب، طرح هايي در مركز استانها طراحي و به سطح مناطق عشايري تزريق مي شود. ظاهراً پس از سالها كشمكش و بروز مشكلات، متوليان آموزشي در تكاپوي راه اندازي طرح تربيت معلم «ويژه عشاير» هستند. در حالي كه در سالهاي گذشته به خاطر مازاد نيروي تربيت شده در مراكز تحت پوشش آموزش و پرورش، عملاً اين مراكز تعطيل يا كارايي قبلي خود را از دست داده اند. حال دوباره براي تأمين نياز بخشي از دانش آموزان عشايري، بار ديگر مراكز تربيت معلم خاص شكل مي گيرند.
تجربه سرباز معلم و مدارس چادر سفيد در طول اين سالها، نتوانسته مطلوبيت لازم را براي تربيت دانش آموزان عشاير برآورده سازد. لذا اميد است با توجه به تجربه و آزمون هاي متوالي بالاخره اين معلمان ويژه عشاير بتوانند گره كور چهار هزار دانش آموز بازمانده از تحصيل در دوره راهنمايي را باز كنند.