دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۱
يادداشت
به بازارچه همشهري خوش آمديد
از امروز ضميمه چهار صفحه اي  «بازارچه همشهري» را پيش روي خود مي بينيد. آن چه كه به ارتقاء فرهنگ شهرنشيني مبتني بر بهبود بخشيدن شرايط اقتصادي خانواده از طريق اطلا ع رساني روزانه مي انديشد، به صرفه جويي در وقت و هزينه، به خريد بهتر و بهينه، به اشراف افراد خانواده به شرايط بازار.
دشواري آشنا وهميشگي خانواده ها در اين پرسش ديرين كه چگونه خرج كنيم؟ يا با هزينه اي كه مي پردازيم چه به دست ميآوريم، نهفته است. ديدگاه اعضاي خانواده معمولاً در زمينه پرداخت هزينه ها متفاوت است و هركس الويت هاي خويش را بيان مي كند. والدين بايد آينده نگر باشند و به نيازهاي اوليه خود و فرزندان بينديشند.
كودكان و نوجوانان شيفته هزينه هايي هستند كه تابعي از نياز آنها براي تفريح كردن و به روز پوشيدن هم هست. موازنه هزينه ها در خانواده معضلي هميشگي بوده است. در كنار همه اينها چند قيمتي بودن محصولا ت، كالا ها و خدمات همه را بر سر چند راهي قرار مي دهد. نقاط مختلف تهران، قيمت هاي متفاوتي را بر سر راه خانواده ها قرار داده است . به راستي كدام قيمت ها به صرفه تر است؟ آيا ارزان تر بودن هميشه اقتصادي است؟
اين صفحات موارد زير را به شما عرضه مي كنند.
بررسي  نيازهاي خانواده در زمينه هاي مالي، درماني، فرهنگي وآموزشي كه نماي روشني از مسائل خانوادگي را در زمينه استفاده از خدمات مالي شامل بانك ها، درماني شامل بيمارستان ها و درمانگاهها، فرهنگي شامل تئاترها و سينماها پيش روي شما مي گشايد.
  امكان برنامه ريزي اقتصادي براي خانواده به دليل عرضه شفاف كالا كه امكان انتخاب دقيق براي خريد كالا  وخدمات را با توجه به امكانات مالي هر خانوار يا فرد فراهم ميآورد.
 جداول قيمت مسكن، مصالح ساختماني و خدمات مربوطه كه قيمت مسكن در مناطق مختلف تهران را به تفكيك متراژ و عمرساختمان ارائه مي كند وهزينه تهيه و استفاده از كليه مصالح ساختماني را در جداول مقايسه اي پيش رو شما مي گشايد.
قيمت مواد غذايي، پوشاك و مواد مصرفي شاخص قيمت در نقاط مختلف تهران را به تفكيك كليه اقلا م مربوطه ارائه مي دهند.
 راهنمايي در زمينه استفاده از خدمات شهري شامل پارك ها، كتابخانه ها، تعميرگاه ها و كليه مواردي كه مورد استفاده اعضاي خانواده قرار مي گيرد.
    ارائه فعاليت هاي فرهنگي و تفريحي شهر شامل جزئيات مربوط به نمايشگاهها، كنسرت ها، سخنراني ها و برنامه حركت قطارها و هواپيماها.
 «بازارچه همشهري» به دخل و خرج خانواده ها مي انديشد، به زندگي بهتر و آرام تر دردل بازار، و در بطن فرهنگ.

ناكارايي هاي بيمه در ايران
وقتي  بيمه هستيد
حدود پنجاه درصد هزينه درمان  را هم مي پردازيد!
000020.jpg
با وجود اينكه ۲۶ ميليون نفر در كشور تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي قرار دارند، اما كماكان بسياري از روستائيان از امكانات موجودي بيمه اي محرومند. در حالي كه گفته مي شود تعميم بيمه هاي اجتماعي در جامعه نيمه سنتي ايران اجباري است و براي تعميم آن مردم بايد به بيمه شدن تمايل داشته باشند. با اين وصف بسياري از مردم از خدمات و امكانات تأمين اجتماعي استفاده نمي كنند و يا رغبتي براي استفاده از تسهيلات آن ندارند. آنها به رغم پرداخت حق بيمه از خدمات لا زم و كافي سازمان تأمين اجتماعي بهره مند نمي شوند. با وجود اينكه هر سال قيمت بيمه شونده از طرف بيمه كننده افزايش مي يابد و مردم با سطح درآمد متوسط توانايي پرداخت اين هزينه را به تأمين اجتماعي ندارند، بسياري از افراد، از بيمه شدن صرفنظر مي كنند. سهم مردم ايران در تأمين اجتماعي و هزينه هاي درماني بر خلا ف ديگر كشورها بسيار بالا  و در حد ۵۲ درصد اعلا م مي شود.
اين ميزان نشان مي دهد كه بيشترين هزينه ها و درآمد سازمان تأمين اجتماعي از طرف مردم پرداخت مي شود و خانوارهاي ايراني در اين زمينه تحت فشار فراوان قرار دارند.
ميزان هزينه هاي بخش درماني سازمان تأمين اجتماعي در حال حاضر حدود ۷ هزار ميليارد ريال است، كه سواي يارانه هايي است كه دولت مي پردازد. متأسفانه برخي از شهرستان ها و استان هاي كشور هنوز از ابتداي ترين امكانات تأمين اجتماعي بهره مند نيستند و يا اطلا عات كافي در اين زمينه ندارند. سازمان تأمين اجتماعي بايد با توزيع عادلانه پزشكان و همچنين تعرفه هاي پزشكي در كشور، گامي مو‡ثر در پايين آوردن سهم مردم در پرداخت بيمه بردارد تا كمكي مو‡ثر در بيمه شدن مردم باشد، البته با توجه به اينكه با پرداخت سهم بيمه از طرف مردم، بتوانند در قبال آن امكانات صحيح و درست از جمله امكانات پزشكي و بيمارستاني و خدمات درماني از طرف سازمان تأمين اجتماعي داشته باشند.
خدمات بيمه اي محصول تفكر ي است كه سود حرف اول رانمي زند و همه زيبايي ساختار اين نوع خدمات بيمه اي آن است كه گروهي به خاطر نفع شخصي خود راحتي و آسايش را براي ديگران به وجود مي آورند و هر دو طرف سود مي برند. كسب و كار كه ضعف ها و ناكارآمدي خود را به  گردن و نيت هاي انسان دوستان بيندازد ارزشي ندارد چرا كه در اقتصاد ناهار مجاني وجود ندارد و اگر تأمين اجتماعي از اين تجارت متضرر مي شود هزينه اش را يا بايد مردمي كه تمايل ندارند در اين سازمان سرمايه گذاري كنند بپردازند، يا دولت اموال كل مردم را اين سازمان بايد به هدر بدهد، در حالي كه مي توانست در كارهاي پرمنعفت ديگر صرف كند، معضل تأمين اجتماعي در يك جمله بيش از هر چيز دولتي بودن آن است كه باعث تشديد ناكارآمدي هاي و ضعف ها شده است.

بهاي برق مصرفي را از طريق حساب بانكي بپردازيد
آسان ترو بسيارباصرفه تر
طرح جديد «پرداخت بهاي برق مصرفي از طريق حساب بانكي كه در تهران بزرگ و كرج از دي ماه سال ۷۹ آغاز شده بود، اكنون قرار است به صورت گسترده به مرحله اجرا درآيد.
شركت برق منطقه اي در حال حاضر تأمين برق حدود ۸/۳ ميليون مشترك را در استان تهران به عهده دارد كه ساليانه حدود ۲۰۰ هزار مشترك جديد به آن افزوده مي شود. پيش بيني مي شود طي پنج سال آينده تعداد مشتركين برق در تهران بزرگ به مرز ۵ ميليون برسد. اكنون هر روز به طور متوسط ۷۰ هزار نفر طي هزاران سفر درون شهري جهت پرداخت قبوض برق به بانكها مراجعه مي كنند كه اگر پرداخت قبوض ساير خدمات شهري مثل آب ، تلفن و گاز بدان افزوده شود. امكان ارائه خدمات به اين مراجعه كنندگان دشوارتر از گذشته خواهد بود. مشتركين جهت رفت و آمد در شهر و سپس صرف وقت پشت باجه هاي بانك ها براي پرداخت قبوض و همين طور كاركنان بانك و شركت هاي خدماتي جهت ثبت و ارسال و نگهداري اطلا عات وقت و زمان را صرف مي كند. مجموعه اين موارد هزينه هاي گزافي را به مجموعه بانك هاي كشور ذي ربط تحميل مي كند. اين طرح با هدف ايجاد آرامش و رفاه حال عموم به ويژه تسهيل در امور مردم طراحي شده كه با اجراي كامل آن مشتركين از مراجعه مكرر به شعب بانك ها، بي نياز شده و همچنين از پرداخت به موقع قبض برق مصرفي نيز اطمينان خواهند كرد.
تمامي افراد حقيقي و حقوقي در تهران و كرج مي توانند از مزاياي طرح مشترك بانك ملي ايران و شركت برق منطقه اي تهران بهره مند شوند. اين افراد با معرفي يكي از انواع حساب هاي: جاري، قرض الحسنه پس انداز، حساب سپرده و سرمايه گذاري كوتاه مدت و يكي از انواع حساب هاي مذكور در سيستم سيبا نزد يكي از شعب بانك ملي ايران پس از تنظيم يك قرارداد و تكميل برگ درخواست به بانك اجازه مي دهند كه بهاي مصرفي اشان را از اين پس بدون مراجعه حضوري به شعب بانك در مهلت تعيين شده روي قبض برق از حساب مربوطه برداشت كرده به حساب شركت برق منطقه اي واريز كند.
مزايا و فوائد طرح  
۱-كاهش ترددهاي درون شهري، صرفه جويي در هزينه و وقت شهروندان 
۲-كاهش مصرف سوخت و انرژي در وسائل نقليه شهري و شخصي 
۳-كاهش آلودگي صوتي و هوايي 
۴-جلوگيري از عدم پرداخت ها به علت گرفتاري يا فراموشي 
۵-نزديكي به استانداردهاي بين المللي

سايت پزشكي در ايران
در ايران به ازاي هر ۲۳۰ نفر يك كامپيوتر وجود دارد و ۱۷% از مردم به اينترنت دسترسي دارند. يكي از پايگاههاي اطلا ع رساني كه به تازگي افتتاح شده سايت >سلا متيران<است. كه گفته مي شود اطلا عات موجود اين سايت با هدف كاهش مراجعه بيماران به پزشكان و خدمات درماني و بيمارستان ها مي باشد. در نتيجه بسياري از هزينه هاي درماني خانواده ها كاهش مي يابد.مزيت سايت>سلا متيران< به قرار زير است:
۱-حذف ويزيت پزشكان.
۲-بالا  رفتن درصد سلا متي جامعه با مراجعه راحت و آسان به اين سايت.
۳-كم شدن سفرهاي بين شهري و برون شهري.
۴-كاهش مراجعه بيماران شهرستاني به تهران و مشكلا ت در پي آن.
۵-افزايش نيروي انساني ماهر در سايت سلا متيران براي ارائه خدمات هرچه بهتر و ايجاد اشتغال.

سارس در خانه سالمندان كانادا
در ابتدا به نظر مي رسيد كه سارس( SARS) يا بيماري شديد و تند تنفسي عامل فوت افراد زيادي در كانادا بوده ولي سرايت و تأثير اين بيماري روي ۱۵۰۰ نفر از افراد مسن مقيم در يك خانه سالمندان در شهر ونكووردر كانادا نشان داد اين بيماري مي تواند مرگبار نباشد.ولو آن كه در تابستان امسال شهر تورنتو با هجوم اين بيماري به حالت نيمه تعطيل درآمد. آسوشيتد پرس گزارش داد مسوولين وزارت بهداري كانادا شيوع بيماري سارس را مهار كرده اند. بر طبق اين گزارش ۹ نفر از صد نفر مبتلا  به سارس عوارضي شبيه به سرماخوردگي نشان دادند. شيوع اصلي سارس در شهر سوري در حومه ونكووردر اتفاق افتاد كه با آزمايشات اوليه نشان داد ۳ نفر از ۱۱ نفري كه فوت كردند. با حضور اسيد نوكلئيك يا پادتن در بدن آنها اين افراد بيماري سارس جواب مثبت دادند، اما پزشكان كانادا اعلا م كردند كه علت فوت اين افراد ذات الريه بوده و فقط ۶ نفر از اين افراد بر اثر سارس فوت كردند.

آيينه تصوير
000040.jpg

كودكان پانامايي با هليكوپترهاي اسباب بازي، كه آنها را با موز ساخته اند، برابر دوربين قرار گرفته اند. آنها در منطقه دارين در مرزهاي شرقي پاناما زندگي  مي كنند، جايي كه مخالفان چپگرا با رژيم مبارزه مي كنند و مردم محلي در شرايط اقتصادي بسيار بدي به سر مي برند. سازمان ملل شرايط اين كودكان را بسيار بد توصيف كرده و كمك هاي مختلف به آنها را در صف اول برنامه هاي يونيسف قرار داده است.
000050.jpg

وزن متوسط پرس غذا در پاريس ۲۷۷ گرم است، در صورتي كه معدل پرس غذا در فيلادلفيا ۲۵ درصد اضافه تر يعني ۳۴۶ گرم است.اين بررسي نشان مي دهد ميزان غذاي رستوران هاي آمريكايي كه در آنها غذاي چيني عرضه مي شود ۷۲ درصد بيشتر از رستوران هاي چيني در فرانسه است و بسته شكلا تي كه آمريكايي ها مي خورند ۴۱ درصد زيادتر از نوع فرانسوي  آن است. نوشابه هاي گازدار ۵۰ درصد، هات داگ يا سوسيس ۶۳ درصد بزرگتر و مقدار مصرف ماست آمريكايي ها ۸۲ درصد بيشتر از نوع فرانسوي است.
000045.jpg

يك كشاورز چيني هندوانه هفتاد كيلويي خود را آماده عرضه در چهارمين نمايشگاه بين المللي مواد غذايي و كشاورزي چانگچون در شمال شرقي ايالت جيلين در چين مي كند. در اين نمايشگاه بيش از دو هزار نوع محصولا ت كشاورزي عرضه شد و هزاران نفر در آن شركت كرده اند. اساس اين نمايشگاه بر مبناي تشويق مردم به
خام خواري بود.
000035.jpg

نهمين دوره مسابقات 
دو و ميداني در پاريس در آرامش برگزار شد، چرا كه گرماي بي حصر هوا وقتي براي شركت كنندگان و همين طور تماشاگراني كه به آفتاب داغ عادت نداشتند، باقي نگذاشت. مسابقه دوي چهارصد متر در ورزشگاه استادو فرانس خارج از پاريس برگزار شد كه شرايط آب و هوايي مناسب تري داشت.
000030.jpg

جادوي هري پاتر همه را فرا گرفته. آخرين كتاب جي كي رولينگ با عنوان «هري پاتر و فرقه قفنوس» ركورد ديگري در زمينه فروش كتاب - بيش از دو ميليون نسخه در كمتر از دو روز- به جاي گذاشت. و كودكان و نوجوانان بسياري در سراسر دنيا به كتابفروشي ها هجوم بردند. ايران هم از اين هجوم در امان نماند و يازده ناشر همزمان به ترجمه آن پرداختند.

پپسي بدون كالري
فروشگاههاي زنجيره اي سون-ايلون نوشابه هاي پپسي رژيمي را به عنوان جايگزين نوشابه هاي ۳۳۰ كالري معمولي در اختيار افرادي كه به وزن خود اهميت مي دهند، گذاشت. اين شركت اميدوار است اين نوشابه بدون كالري جديد بهتر از نوع كم كالري گذشته اش با طعم  گيلا س اثر بخش باشد.اوايل امسال فروشگاههاي سون- ايلون نوع جديدي نوشابه ارائه داد كه حدود يك سوم نوشابه هاي معمولي، شكر داشت. متخصص لا غري و غذا مي گويند دليل اصلي چاقي آمريكاييان بر اثر آشاميدن نوشابه هاي گازدار و ديگر آشاميدني هاي شيرين است. اما آنها استفاده از نوشابه هاي جديد بدون كالري را هم پيشنهاد نمي كنند. و مي گويند نوشابه هاي بدون كالري مي توانند به كبد ضربه بزنند.

بيش از ۵۱ هزار مشترك از طريق اينترنت ريز مكالمات خود را دريافت كردند
000060.jpg
به گزارش روابط عمومي مخابرات استان تهران ۱۰ هزار مشترك ريز مكالمات تلفن خود را از طريق سايت اينترنت اينترنت بيش از ۴۱ هزار مشترك از طريق ايميل دريافت كرده اند .
صورتحساب و ريز مكالمات بيش از ۵۱ هزار مشترك تلفن ثابت نيز از طريق سايت اينترنت و اينترانت و ايميل ارسال شد. متقاضيان مي توانند با مراجعه به مراكز تلفن محل اقامت خود و ارائه نشاني پست الكترنيك و يا دريافت رمز عبور (Pass Word ) ريز مكالمات تلفن خود را به صورت روزانه در سايت اينترنت شركت به نشاني WWW.TcT.IR بخش مشتركين و ريز مكالمات و يا HITP:IIPHONE.TCT.IR مشاهده كنند.

رژيم متداول در بريتانيا
000055.jpg
طبق نظرسنجي كه شبكه تلويزيونيITV به عمل آورد، نزديك به سه ميليون نفر در بريتانيا رژيم غذايي ويژه اي را كه از آن با عنوان >Atkins Diet>ياد مي شود را آزموده اند. اين روش كه با مخالفت كارشناسان تغذيه روبه رو شده است بر پايه كاهش مصرف مواد غذايي شامل كربوهيدرات ها و افزايش خوراكي هاي پروتئين دار بنيان نهاد شده است. در حالي هفت درصد از مردان و ده درصد از زنان بريتانيايي با اين رويه قصد كاهش وزن خود را داشته اند كه گروهي از دانشمندان آن را در دراز مدت خطرناك و باعث باقي گذاردن اثر منفي بر كليه ها خوانده اند. حتي گروهي پا را فراتر نهاده واعمال اين شيوه را در مدتي مديد باعث ابتلاء  به سرطان روده مي دانند. اگرچه در ظاهر اين سياق كاهش وزن را به همراه دارد ولي عوارض جانبي آن بسيار خطرناك به نظر مي رسند. به هر روي تنها يك درصد از افراد از اين روش كاهش وزن ابراز رضايت كرده اند.

كاهش علا قه به سيگار
000025.jpg
ظاهراً انزجار از سيگار، قشر جوان جامعه آمريكايي را در بر مي گيرد. بررسي هاي فراواني ميان دانشآموزان دبيرستاني در سال ۲۰۰۱ و قياس نتايج آن با علا يق دانشآموزان در سال ۱۹۸۰ نشان
مي دهد، امروزه بسياري از آنان سيگاركشيدن را عادتي بد و مخرب مي دانند. در پژوهش هاي محققان دانشگاه آريزونا كه به تازگي انتشار يافته آمده است در ميان جامعه آماري با حضور بيش از سه هزار نفر تنها يازده درصد دانشآموز سيگاري وجود داشته در حالي كه در دهه هشتاد اين قشر پانزده درصد از افراد مورد بررسي را تشكيل مي داده اند. هم چنين نوجواناني كه براي يك يا دو بار سيگار را آزموده اند نيز از چهل درصد از سال ۱۹۸۰ به بيست و سه درصد در سال ۲۰۰۱ كاهش يافته، آناني نيز كه هيچ گاه سيگار نكشيده اند از چهل و پنج درصد به شصت و شش درصد افزايش يافته اند. در خلا ل اين تحقيقات دانشمندان دست به ابتكار جالبي زدند و جواناني را كه والدينشان در سال ۱۹۸۰ آزمايش شده بودند نيز بررسي كردند. مطالعات نشان داد فرزندان مورد بررسي- در سن مشابه والدينشان- كمتر به استفاده از سيگار تمايل نشان مي دهند.

ده پرسش روز
مرد مجرد شاغل
سن:۳۴ سال 
شغل / درآمد:كارمند بخش حسابداري يك شركت خصوصي/ ۲۴۰ هزار تومان
۱-دلتان مي خواست چكاره بوديد؟
يك تاجر
۲-چقدر از درآمد شما در ماه پس انداز مي شود؟
حدود ۱۰۰ هزار تومان 
۳-آيا با اين درآمد به والدين يا خواهران و برادران خود كمك مي كنيد؟
متأسفانه خير.
۴-تاكنون چه وسايلي را براي زندگي آينده خود تهيه كرده ايد؟
هيچ چيز، هنوز هيچ چيز
۵-بيشترين هزينه هاي شما صرف چه چيزي مي شود؟
رفت و  آمد، و همراهي با دوستان 
۶-فكر مي كنيد والدينتان بايد در زمينه هاي اقتصادي چه نصيحتي به شما مي كردند؟
اين كه وارد خريد و فروش زمين مي شدم، يا در گوشه اي زمين يا خانه اي مي خريديم.
۷-آيا براي شما مهم است همسر آينده ا تان كار كند؟
تمايلي به اين امر ندارم، ولي احتمالاً  بدون كار او زندگي مشترك با دشواري روبه رو مي شود.
۸-اگر درآمدتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
ازدواج مي كنم، چرا كه مي توانم آپارتماني  اجاره كنم.
۹-اگر ده برابر شود چه مي كنيد؟
سعي مي كنم آپارتمان به صورت قسطي بخرم.
۱۰-بين يك اتومبيل زانتياي نو و يك قطعه كوچك زمين در شمال ايران كدام را بر مي گزينيد؟
مي دانم اشتباه مي كنم، ولي اتومبيل زانتيا را بر مي گزينم، چرا كه هرگز يك اتومبيل نوي آخرين مدل نداشته ام.

گوناگون
بازارچه اتومبيل
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
|  بازارچه اتومبيل  |  بازارچه خوراك  |   گوناگون  |  بازارچه مسكن  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |