دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۱
هندوانه پرطرفدارترين ميوه تابستان
000010.jpg
هندوانه ميوه پرطرفداري است و بعيد است بين مردم ايران كسي از اين ميوه بدش بيايد. هندوانه امسال خيلي هم گران نشده اما قيمتش از كيلويي ۶۰ تومان تا كيلويي ۲۰۰ تومان در نوسان بوده اين ميوه پرطرفدار را مي توان از ميوه فروشي ها و ميادين ميوه و تره  بار تهيه كرد. در مورد خواص هندوانه موارد گوناگوني ذكر شده. هندوانه را دشمن فشار خون و برطرف كننده عطش معرفي مي كنند.
مي توان با استفاده از هندوانه همراه سكنجبين كم خوني و سنگ هاي صفراوي را مداوا كرد. اين ميوه حاوي ويتامينA و پتاسيم است و از بين بردن گلودرد، التهاب هاي كليوي و كبدي، رفع سوزش هاي ادار و سنگ كليه از ويژگي هاي هندوانه عنوان شده است.
اما به نظر مي رسد مهم ترين استفاده هندوانه كارآيي آن در فرونشاندن عطش در روزها و شب هاي تابستان باشد.
هندوانه در بازار ايران به دو شكل گرد و بيضي شكل يافت مي شود و برخلا ف مثل رايج بين مردم كه هندوانه نان نمي شود درآمد بسياري از كشاورزان درمناطق شرقي، مركزي و جنوبي كشور را تأمين مي كند.
از هسته هندوانه نيز يكي از پرطرفدارترين تنقلا ت يعني تخمه ژاپني تهيه مي شود. از پوست هندوانه نيز برخلا ف تصور عامه مي توان خورشت يا مربا تهيه كرد. برخي از مردم نيز ترجيح مي دهند براي جلوگيري از نفخ معده، در نحوه مصرف آب هندوانه را نوش جان كنند. اين ميوه آب دار اين روزها نان بسياري از فروشندگان دوره گرد و سيار را به بهاي ايجاد تصادفات در بزرگراه ها، جاده هاو خيابان ها و ترافيك تأمين مي كند ضمن اينكه اگر در طول روز قصد استراحت در منزل را داشته باشند ممكن است سر و صداي فروشندگان اين ميوه شيرين اوقات شما را تلخ كند.

شما برنامه روشني براي تغذيه خود نداريد
هنوز تعداد زيادي از مردم ايران بر اساس تفكرات سنتي تصور مي كنند با مصرف زياد غذا نيازهاي  بدن را مي توان تأمين كرد .
عدم تامين نيازهاي ضروري بدن به بروز اختلا لات جسمي و روحي مي انجامد و در عملكرد افراد و رفتارهاي اجتماعي آنان نيز تأثير منفي مي گذارد و حتي زمينه ايجاد بيماري در خانوارها را افزايش مي دهد.
كشورهاي توسعه يافته تلا ش كرده اند الگوهاي مصرف غذا را بين مردم اصلا ح كنند و ميزان آگاهي مردم را در زمينه ويژگي هاي كيفي محصولا ت غذايي افزايش دهند. شهروندان و خانواده ها در كشورهاي توسعه يافته نيز به منظور افزايش مطلوبيت و سلا مت و كاهش هزينه ها تلاش مي كنند با افزايش آگاهي خود الگوي مصرفي براي خود طراحي كنند تا ضمن توجه به تنوع با كمترين هزينه نيازهاي غذايي بدن خود را تأمين كنند.
مصرف مواد خوراكي در ايران كم نيست، با اين وصف پرخوري از يك 
سوء ،سوءتغذيه از سوي ديگر گريبان اكثر مردم را چسبيده.
اين مجموعه قصد دارد ضمن توجه به سلا يق مردم به آنها براي دسترسي به اطلا عات كمي و كيفي در مورد تغذيه كمك كند و با اين كار گامي در راستاي افزايش سلا مت و كاهش هزينه هاي خانواده ها بر دارد.

هزينه يك وعده قيمه پلو (براي ۶ تا ۸ نفر)
هزينه تقريبي (ريال)
مقدار كالري  يا انرژي 
مقدار
مواد
۱۰۰۰۰
۱۲۹۶
يك كيلو
برنج ايراني 
۵۰۰/۲۸
۲۰۶۷
۷۵۰گرم 
گوشت مغز ران بدون استخوان گوسفندي 
۱۶۰۰
۱۷۶۸
۲۰۰گرم 
روغن 
۱۳۰
۳۸
۴-۳ عدد
پياز
۵۰۰
۷/۳۱۷
۱۰۰گرم 
لپه 
۱۰۵
۱۳
۱۵گرم 
رب گوجه فرنگي 
۱۸۰
۱۷
يك قاشق مرباخوري 
ادويه 
۱۷۵
۵
۳-۲ عدد
ليمو عماني 
۴۱۱۹۰
۵۵۲۲
-
جمع

قيمت انواع ميوه و تره بار
000065.jpg

بازارچه خوراك
بازارچه اتومبيل
گوناگون
بازارچه مسكن
|  بازارچه اتومبيل  |  بازارچه خوراك  |   گوناگون  |  بازارچه مسكن  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |