دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۱ - Sep.8, 2003
روانشناسي مثبت انديشي
013275.jpg
زندگي سرشار از نعمت ها و ثروت هاي نامحدود است، همه انسانها حق و اختيار دارند در زندگي موفق شده و با شادماني و نشاط زندگي كنند؛ ولي دستيابي به شادي و شادابي، موفقيت در هر زمينه، فقط به همت و تلاش هر كس بستگي دارد؛ هيچ كس جز خود شخص نمي تواند موفقيت ها و شادابي ها يا غم ها و شكست ها را براي خويشتن  فراهم سازد. چگونه است كه گروه اندكي، احساس خوشبختي و سعادت مي كنند، در حالي كه عده زيادي از خود ناراضي هستند؟
در تقسيم بندي جانوران، انسان در گروه پستانداران قرار دارد. انسان از نظر فيزيكي و جسماني، وجوه مشترك فراوان با ديگر پستانداران دارد. عمده ترين و اصلي ترين تفاوت انسان با ساير جانداران، داشتن قدرت تفكر و استدلال است. تفكر عالي ترين امتياز در مقايسه با ديگر جانداران است. تحقيق، تجربه- تحليل و مقايسه- به صورت پيشرفته و پيوسته- فقط از آن انسان  است. همه انسان ها، قدرت انديشيدن را دارند ولي چگونگي كيفيت و جهت آن در افراد، متفاوت مي باشد.
چرا فكر و انديشه اين همه مهم و ارزشمند است؟
در حقيقت، همه چيز از افكار و ذهن انسان سرچشمه مي گيرد؛ يعني، انسان ساخته و پرداخته افكار خويش است؛ انسان همان است كه فكر مي كند.(...اي برادر تو همه انديشه اي...) قدرت خلاقه، نتيجه انديشه انسان  مي باشد. در واقع ذهن، افكار و انديشه ها و شخصيت و تجارب  حتي واقعيت هاي ما را مي سازد. اين ذهن ماست كه از ما انساني موفق و قوي مي سازد، يا بر عكس آن عمل مي كند، شگفتي در اينجاست كه (ضمير ناخودآگاه) بين انديشه هاي سازنده و زيانبار، تفاوتي قايل نشده و براي شكوفايي هر يك از آنها، انرژي مساوي به كار مي برد!
به طور كلي، هركسي حوادث و اتفاقات بيروني را- با توجه به باورها و بينش خود به طور خودكار و از روي عادت- تفسير و توجيه مي كند؛ اين ما هستيم كه (به طور خودكار) تصميم  مي گيريم از مسائل چگونه برداشت كنيم و ديگران را چگونه ببينيم! در واقع هر كسي با ذهنيت خود، واقعيت هاي خويشتن را مي سازد.
به عنوان مثال، اگر از يك حادثه اي كه ۱۰ نفر شاهد داشته، بخواهيم گزارش كاملي از واقعه را ارائه نمايند، هر يك از آنان،  تحت تأثير ذهنيت و باورهاي شان، برداشت هاي خود را از حادثه ارائه مي كنند. در بررسي گزارش ها، مي بينيم كه ۱۰ گزارش كم و بيش متفاوت در جلو رويمان قرار دارد، در حالي كه هر ده نفر شاهد عيني يك واقعه بود ه اند. به علاوه هر يك از آنها واقعاً فكر مي كنند، آنچه را كه ديده اند دقيقاً گزارش نموده اند... ده ناظر و ده گزارش متفاوت از يك رويداد...؛ چرا گزارش ها اين چنين متفاوتند؟! ... چون، ده ناظر هر يك، با توجه به باورها و ذهنيت خود و به طور خودكار و از روي عادت- واقعه را مورد بررسي و تفسير قرارداده و با ذهنيت خود، از آن حادثه، واقعيت هايي خلق كرده و به بيان آن پرداخته اند! درست مثل ده دوربين عكاسي كه از ده زاويه مختلف يك حادثه، عكسبرداري نموده باشند! بنابراين، هيچ حادثه اي به خودي خود معنايي ندارد، ما هستيم كه با توجه به ذهنيت خودمان به آن، معني و مفهوم مي بخشيم.
روانشناسان معتقد هستند كه: انديشه ها و پندارهاي ماست كه كيفيت زندگي ما را مي سازند، انديشه ها هستند كه موجب موفقيت يا شكست، عامل سلامتي يا مريضي، باعث خوشبختي يا بدبختي و... ما هستند. با انديشه هاي مثبت است كه انسان سرشار از شور و شوق و اشتياق احساس خوشبختي، تندرستي و آرامش مي كند؛ با افكار منفي است كه احساس شكست؛ بدبختي، مريضي وبيچارگي مي كند؛ با انديشه هاي مثبت است كه توانمنديها،  اعتماد به نفس و خودباوري ها قوياً بالا مي روند، در حالي كه با افكار منفي، ناتواني ها، حقارت و خودكم بيني ها، درماندگي هايمان تشديد گرديده و در نتيجه، بسياري از امراض روحي و جسمي نصيب مان مي شود.
جاي تأسف اينجاست كه اكثر مردم بدون اين كه خود متوجه باشند، با تكرار انديشه هاي مخرب، انرژي هاي خود را بر ضد خويش به كار برده و سبب بدبختي هاي خود مي شوند! از همه حيرت انگيزتر اين است كه بسياري از مردم بدون اينكه خود متوجه شوند، به فقر، ذلت و ناكامي عادت كرده و در جهت رسيدن به آنها، برنامه ريزي مي كنند!
نكته شگفت انگيز اينجاست كه وقتي منفي انديش باشيم، از هر حادثه حتي از موفقيت ها- ندانسته ها و ناآگاهانه- برداشت هاي ناصواب و منفي كرده و به راحتي افكار منفي در ذهن مان جاي مي گيرند،... اما جنبه هاي مثبت را مي بايست با تلقين به افكار تزريق كرد.
وقتي انديشه هاي منفي را در سر داريم، آنها را خواسته يا ناخواسته در هر روز چند هزار مرتبه تكرار مي كنيم، در نتيجه: افكار منفي قوي تر مي شوند و جاي بيشتري در ذهن به خود اختصاص مي دهند، در نهايت، تمام بخش توليد فكر را تحت نظارت خود مي گيرند و به مجموعه افكارمان، ماهيتي منفي مي دهند. با اين روند، بدون اينكه بخواهيم و ندانسته، بخش عظيمي از توانايي هاي (بالفعل و بالقوه) خود را ناتوان ساخته و بيهوده هدر مي دهيم... در نتيجه بي حوصله، كم اشتها، پريشان حال، بد خواب و افسرده و... گشته، زخم معده گرفته، ... همچنين به ناراحتي قلبي، عروق، فشار خون و هزاران دردهاي ديگر دچار مي شويم... در حقيقت با منفي انديشي و منفي بافي و تكرار آن در ذهن، انرژي و نيروي خود را در تخريب خويشتن و ديگران به كار برده و زندگي را براي خود و ديگران زهرآگين مي سازيم... به عبارت ساده، سموم حاصل از نگراني، خشم، ترس، ناكامي، منفي بافي و... ما را به سوي بيماري و نابودي مي كشاند. غيرممكن است ، در آن واحد هم سالم باشيم و هم منفي نگر و مضطرب و نگران! انديشه هاي منفي مثل يك غده سرطاني عمل مي كنند، به مرور زمان كليه افكار مثبت را محو و نابود ساخته و پاياني غم انگيز بوجود مي آورند.
با توجه به اينكه زندگي، جريان، حركت و پوياست، وقتي تفكر مثبت بر آن حاكم باشد، اين حركت، با پويايي و قدرت و سرعت بيشتري جاري مي شود، در حالي كه با حاكميت تفكر منفي، شدت و قدرت آن قوياً كاهش مي يابد.
چه بايد كرد؟
خصوصيات فردي و نحوه تفكر آدمي، تحت تأثير استعدادهاي ارثي و توان هاي بالقوه و فرهنگ حاكم بر جامعه و الگوهاي محيط (خانواده و اجتماع) قرار دارد. چون اكثر مردم در تمامي جوامع، منفي انديش و منفي باف هستند، شستشوي ذهن از افكار و انديشه هاي منفي كاري است بس بزرگ، فقط انسانهاي آگاه، هدفمند، شجاع و جسور مي توانند خود را از تحت نفوذ فرهنگ حاكم ناصواب و بازدارنده و الگوهاي منفي و زيان بار بيرون كشيده و با پويايي ذهن، آرام آرام خود را از فقر به اوج سعادت و خوشبختي برسانند تا هم براي خود خلاق و مفيد شده و هم براي اجتماع.
انسان هاي مصمم قادرند هستند:
۱- با استفاده از عقايد و افكار مثبت و سازنده و با تلقين و تأكيد بر آنها؛
۲- با پرسش هاي مثبت از خود؛
۳- با تجسم و تصورات ذهني مثبت و... باورهاي جديد مورد نظر خود را در«ضمير ناخودآگاه» مستقر نمايند؛ با تغيير باورها، افكار و انديشه هاي منفي نيز عوض مي شوند؛ تحت تأثير انديشه هاي جديد، احساساتمان دگرگون شده و كردارمان نيز تغيير مي يابند.
به اين طريق و با عزمي راسخ و با تلاش و پيگيري پايان ناپذير، مي توانيم افكار مثبت، نيروبخش و سازنده را، آگاهانه جايگزين انديشه هاي منفي و مخرب، .... نشاط و شادابي را به جاي افسردگي و پريشان حالي، ... تندرستي و سلامتي را به جاي ناخوشي و مريضي،... موفقيت و پيروزي را به جاي شكست و ناكامي، ... آرامش باطني واقعي را به جاي دلهره و نگراني.... ثروت، دارايي و دارندگي را به جاي تهيدستي، فقر و نگراني،... گذشت و عفو و بزرگواري را جايگزين تنگ نظري و انتقام و حسادت بسازيم.
به اين ترتيب، با تغيير باورها، افكار و شيوه هاي زندگي مان تازه گشته و در مسير دگرگوني هاي عظيم و شگفت انگيز زندگي قرار مي گيريم. چرا كه با مثبت نگري يك انرژي عظيم و نامحدود و بسيار ارزان، هميشه در اختيار ما قرار مي گيرد، كه جالب ترين و بزرگ ترين موفقيت  ها و شادكامي ها را براي ما به ارمغان مي آورد.
ميرعماد الدين فريور

زنان خانه دار رضايت  بيشتري از زندگي زناشويي دارند
گروه اجتماعي: نتايج يك پايان نامه كارشناسي ارشد مشاوره نشان داد كه بين ميزان رضايت زناشويي زنان شاغل و خانه دار از لحاظ آماري تفاوت معناداري وجود دارد. به عبارت ديگر، زنان خانه دار رضايت بيشتري از زندگي زناشويي خود دارند.
به گزارش سرويس پايان نامه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، زهرا فراست در پايان نامه خود با عنوان «بررسي و مقايسه منبع كنترل ورضايت زناشويي در بين زنان شاغل (معلم) و خانه دار شهر تهران»، آورده است: با وجود اينكه حضور فعال داشتن در اجتماع و ارتباط داشتن با مردم، زنان شاغل را از حالت محدود بودن و گوشه گيري خارج مي كند، اما آنان را مجبور مي كند در شرايط خاصي، ابراز وجود كنند، تصميم بگيرند و نقش هاي مختلفي را ايفا كنند. علاوه بر اين، دگرگوني نقش هاي اجتماعي و خانوادگي زنان شاغل باعث ايجاد تنش و فشارهاي عصبي در آنها شده كه در نهايت باعث كاهش ميزان رضامندي از زندگي زناشويي مي شود.
از طرف ديگر، رضايتمندي بيشتر زنان خانه دار به دليل دوري آنها از مشكلات اقتصادي و درگيرنكردن خود در مسائل خاص مربوط به مردان و رسيدگي بيشتر به امور فرزندان و منزل است كه در نهايت، باعث احساس رضايت بيشتر آنها از زندگي زناشويي مي شود.
براساس نتايج اين پايان  نامه، بين منبع كنترل زنان شاغل و خانه دار از لحاظ آماري تفاوت معناداري وجود دارد . به عبارت ديگر، زنان خانه دار داراي منبع كنترل بيروني تري هستند.
در اين پايان نامه اضافه شده است: اثر مدت ازدواج هاي مختلف بر ميزان رضايت  زناشويي زنان از لحاظ آماري معنادار نبوده ولي با توجه به جداول آمار توصيفي اين پژوهش، بيشترين ميانگين (۵۱/۷۲) مربوط به افرادي است كه بيش از ۲۲ سال از ازدواجشان مي گذرد و كمترين ميزان رضايتمندي زناشويي(۱۴/۶۹) در بين افرادي است كه مدت ۷-۱ سال از زندگي زناشويي شان مي گذرد و اين نشان مي دهد كه با افزايش سالهاي مدت ازدواج، ميزان رضايت  زناشويي افزايش مي يابد.
مؤلف در ادامه اين پايان نامه مي افزايد: زوجين در ابتداي ازدواج به تفاوت هاي يكديگر پي برده و وجود چنين اختلافاتي، زمينه هاي لازم را براي ابراز نارضايتي در زوجين به وجود مي آورد. اما بعد از اينكه دوره سوم زندگي زناشويي شروع مي شود، زوجين به تدريج به اين نتيجه مي رسند كه در بسياري از مسائل با يكديگر به توافق و تفاهم برسند لذا در طي اين فرآ يند ميزان رضايتمندي زناشويي رو به صعود مي رود. همچنين بعد از سال هاي متمادي، زوجين بسياري از انتظارات نامعقول احتمالي خود را تعديل كرده و به واقعيت موجود تن در مي دهند.
در ادامه اين پايان نامه آمده است: در مورد درآمد خانواده، افزايش سن و ميزان رضايت زناشويي نيز در اين تحقيق تأثير معناداري به دست نيامد.
در خاتمه اين پايان نامه كه در سال ۱۳۸۱ با راهنمايي دكتر شكوه نوابي نژاد در دانشگاه روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تربيت معلم تدوين شده، آمده است: سازگاري ميان زن و شوهر هنگامي ميسر است كه زوجين بتوانند سيستم خانواده را در حالت تعادل نگه داشته و در نتيجه رضايتمندي از يكديگر را فراهم نمايند. بنابراين رضايتمندي نه تنها تحت تأثير عوامل مختلفي قرار دارد، بلكه همزماني اين عوامل نيز مهم است و چنانچه رضايتمندي در يك يا چند جنبه از موارد ذكر شده، ايجاد شده باشد و زن و شوهر با توجه به ارزش هايي كه برايشان در اولويت است بتوانند به تفاهم برسند، زندگي مشترك ادامه مي يابد و زوجين مي تواند احساس رضايتمندي كرده و محيطي گرم و آرام را فراهم آورند.
گفتني است، جامعه پژوهش شامل كليه معلمان شاغل در دبيرستان و زنان خانه دار شهر تهران بوده است.
حجم نمونه هاي پژوهش ۲۰۰ نفر زن شاغل (معلم) و خانه دار بوده كه از طريق مراجعه به دبيرستان هاي ۵ منطقه آموزش و پرورش تهران به شيوه خوشه اي چند مرحله انتخاب شده اند.

نمايشگاه تخصصي تعاون كشور گشايش يافت
گروه اقتصادي: نمايشگاه تخصصي پاييزه بخش تعاون كشور با شركت بيش از ۳۰۰ واحد توليدي امروز با حضور شماري از نمايندگان مجلس، مديريت شهري تهران و مديران عرصه توليد و بازرگاني كشور در محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران گشايش يافت.
اين نمايشگاه در آستانه بازگشايي مدارس از روز ۱۶ تا ۲۲ شهريور اقلام مورد نياز دانش آموزان از قبيل
نوشت افزار، كيف و كفش، پوشاك و مواد غذايي را با ۱۵ درصد ارزان تر از سطح شهر عرضه مي كنند.
ابراهيم تهراني معاون اتاق تعاون كشور، برپايي نمايشگاه پاييزه را فرصتي براي نشان دادن دستاوردها، توانمندي ها و ايجاد بستر تعامل ميان فعالان عرصه توليد، اعضاي تعاوني ها و شهروندان و كسب سهم اين بخش در فعاليت هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي دانست.
مدير نمايشگاه بخش تعاون همچنين افزود بيش از ۳۰۰ واحد توليدي در فضايي معادل ۱۰ هزارمترمربع ملزومات مورد نياز دانش آموزان را در سا لن هاي ۸ تا ۱۳ در معرض بازديد و خريد عموم شهروندان قرار مي دهند.

جشنواره آواي محلي «اميري خواني» در مازندران برگزار شد
پنجمين جشنواره آواي محلي موسوم به «اميري خواني» با حضور ۸۰ اميري خوان مازندران ديروز در محل سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي مركز مازندران در ساري برگزار شد.
در اين مراسم مدير كل صدا و سيماي مركز مازندران گفت: موسيقي از شاخصه هاي هويت و معرفي فرهنگ و اعتقاد و باور يك قوم محسوب مي شود.
رمضان شجاعي موسيقي را تأثيرگذارترين بخش فرهنگي خواند و افزود: موسيقي بومي و محلي مازندران ريشه در جان طبيعت دارد.
وي اضافه كرد: اميري خواني نيز در جنگل، كوه، دشت، شاليزار و گندم زار ريشه دارد. در اين مراسم نفرات اول تا سوم جوايزي دريافت كردند.
ظرفيت موسيقي اميرخواني در موضوع و مسائل مختلف اخلاقي، عرفاني، عاشقانه، اقتصادي، سياسي و تاريخي است.
از ديگر آواهاي محلي و سنتي مازندران مي توان به «تاله با»، «كتوله» و «نجما» اشاره كرد.

بازتاب
ارقام گمشده آموزشي
مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش در جلسه پاسخگويي به استيضاح نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در زمينه هزينه سرانه آموزشي سخناني بيان كرد كه از يك ديد قابل تعمق است به گفته وي، دولت در سال ۱۳۸۱ به ازاي هر دانش آموز ۲۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان هزينه آموزشي كرده است كه در مقايسه با سال قبل آن (سال ۸۰) با وجود رقم ۱۵۸ هزار و ۳۰ تومان، رشدي برابر ۴۰ درصد داشته است.
از سويي ديگر رئيس سازمان آموزش و پرورش استان لرستان طي گفتگويي با ايرنا، خبر از افزايش ۱۰ درصدي سرانه آموزشي دانش آموزان اين استان را داده و گفته است سرانه آموزش شهري در سال تحصيلي جاري به ازاي هر دانش آموز دوره ابتدايي ۱۴ هزار و ۳۰۰ ريال، راهنمايي ۱۸ هزار و ۷۰۰ ريال و متوسطه ۲۴ هزار و ۲۰۰ ريال است. ضمناً اين هزينه ها در مدارس ابتدايي روستايي ۱۷ هزار و ۶۰۰ ريال، راهنمايي ۲۲ هزار ريال و متوسطه ۲۷ هزار و ۵۰۰ ريال است.
بي گمان بازنگري در گفته هاي متوليان آموزشي فوق نشان مي دهد كه اختلاف ۳۰ درصدي در سرانه آموزشي دانش آموزان وجود دارد. علاوه بر آن نرخ سرانه آموزشي دانش آموزان روستايي و شهري استان لرستان با نرخ سرانه آموزشي اعلام شده از سوي وزير آموزش و پرورش تفاوت فاحشي دارد. البته انتظار نمي رود اين متن خبري براساس اشتباه انساني تنظيم شده باشد چون خبر استان لرستان، يك هفته قبل از اعلام رسمي مقام ارشد نظام آموزشي در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده و چنانچه در اين زمينه هم اشتباهي رخ مي داد، به نوعي تصحيح مي شد.
در لابلاي اين اخبار چند نكته مبهم وجود دارد كه لازم است مسئولان آموزشي به نوعي پاسخگو باشند:
۱- رشد ۴۰ درصدي سرانه آموزشي مربوط به سال ۱۳۸۱ بوده است در حالي كه در استان لرستان اين رشد در سال تحصيلي جديد حدود ۱۰ درصد اعلام شده است كه كماكان با نرخ سرانه آموزشي وزير تفاوت دارد.
۲- ارقام گمشده اين آمار متناقض، در كدام يك از استان هاي كشور هزينه شده است؟
۳- آيا با توجه به نگاه هاي متفاوت در اعلام نرخ سرانه آموزشي، باز هم مي توان تبعيض آموزشي در اقصي نقاط كشور را منكر شد؟
مهدي شهري

۸ عضو دوخانواده در سواحل انزلي غرق شدند
گروه اجتماعي: در دو سانحه  جداگانه ،پنج  عضو يك  خانواده  تبريزي  و سه  عضو يك  خانواده اهل انزلي  غروب  شنبه  در آبهاي  ساحلي  بندرانزلي  جان  خود را از دست  دادند.اعضاي  اين  دو خانواده  كه  در خارج  از طرح  سالم سازي  به  دريا رفته  بودند،به  سبب  ناآشنايي  با فنون  شنا و مواج  بودن  دريا جان  باختند.
نيروي  انتظامي منطقه انزلي  اعلام  كرد:اسامي پنج  نفرساكن  شهرتبريز، نسرين خدايي  ۲۶ ساله ، رقيه  خدايي  ۲۲ ساله ، فريده  كارجو ۱۷ساله ،ميلاد سليمان  زاده ۱۰ساله  و فريدون  سليمان  زاده  ۳۰ ساله  است  كه  همگي  درنزديكي  هتل  سفيدكنارانزلي  در دريا غرق  شده اند.
نيروي  انتظامي همچنين  اسامي خانواده اهل  انزلي  را فرزاد فلاحتكار ۴۰ ساله ،روزبه  فلاحتكار ۳۰ ساله  و عزيز فلاحتكار ۴۰ ساله  عنوان  كردكه درسواحل  علي آبادكپورچال  انزلي  غرق  شدند.
از اول  فصل  گرما تاكنون  ۳۷ نفر به  دليل  عدم  آشنايي  به  فن  شنا در آبهاي ساحلي  بندرانزلي  و اغلب  در خارج  از طرحهاي  سالم سازي  جان  باخته اند.

جشن  عاطفه ها ۲۷ شهريورماه  با شعار مهر برگزار مي شود
گروه اجتماعي: ستاد احسان  نيكوكاري  كميته  امداد امام  خميني  اعلام  كرد: جشن  عاطفه ها با هدف  ترويج  سنت  نيكوكاري  و كمك  به  دانش  آموزان  نيازمند ۲۷ شهريورماه  درسراسر كشور برگزار مي شود.
اين  ستاد روز يكشنبه  در نمابري  به  ايرنا افزود: با بهره گيري  ازكمكهاي  مردم  نوعدوست  و سخاوتمند كشورمان ، دانش آموزان  نيازمند در آستانه سال  تحصيلي  جديد و شروع  بهار علم  و دانش ، انفاق  و سخاوت  امت  پرعاطفه كشورمان  را احساس  مي كنند.
اين  ستاد ادامه  داد: كميته  امداد امام خميني  امسال  در آستانه  تولد حضرت علي  (ع ) جشن  عاطفه ها را با شعار مهر در انتظار مهر برگزار مي كند. جشن  عاطفه ها همه  ساله  در آستانه  بازگشايي  مدارس  به منظور كمك  به  دانش آموزان  مستعد مناطق  محروم  و تحقق  شعار همه  كودكان  را فرزندان  خود بدانيم  و با كميته  امداد، مشاركت  سازمان  صدا و سيما و وزارت  آموزش  و پرورش برگزار مي شود.

بازنشستگان مي توانند بدون مراجعه حكم حقوقي خود را دريافت كنند
گروه اجتماعي: با راه اندازي سيستم جديد تلفن گوياي سازمان بازنشستگي كشوري، از اين پس مشتركين صندوق بازنشستگي كشوري به خصوص بازنشستگان و وظيفه بگيران مي توانند از اين طريق به ارائه پرسش، انتقاد و پيشنهاد بپردازند و همچنين آخرين حكم حقوقي خود را نيز از طريق دورنگار دريافت كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان بازنشستگي كشوري اين سيستم به نحوي طراحي شده است كه توانايي ضبط پيام گيرنده را داشته و فرد مي تواند ظرف ۴۸ ساعت نسبت به دريافت پاسخ خود اقدام كند.دريافت ريز فيش حقوقي از طريق صوت و دورنگار براي بازنشستگاني كه حقوق خود را از سازمان بازنشستگي كشوري دريافت مي كنند و علاوه بر اين اعلام آخرين حقوق مندرج در حكم براي تمامي بازنشستگان مشترك صندوق بازنشستگي كشوري از ديگر امكانات اين سيستم است.
پيگيري نامه ها نيز يكي ديگر از بخش هاي سيستم تلفن گويا است كه با وارد كردن شماره نامه وارده امكان رديابي نامه در مراحل مختلف ارجاع به كارشناس مربوط و پاسخگويي آن فراهم است.خلاصه از اطلاعات موردنياز مشتركين صندوق بازنشستگي كشوري مشتمل بر اطلاعاتي درباره مدارك مورد نياز در مورد برقراري حقوق بازنشستگي، وظيفه پيگيري و ساير موارد، طرح سئوال و ارائه انتقاد و پيشنهاد از ديگر امكانات اين سيستم است.
افراد و به خصوص بازنشستگان و وظيفه بگيران مي توانند در تمامي ساعات شبانه روز با شماره تلفن ۸۹۶۸۴۳۰ با تلفن گوياي سازمان ارتباط برقرار كنند.
تجارب جهاني براي اصلاح نظام بازنشستگي كشور
مديرعامل  سازمان  تامين  اجتماعي  گفت : براي  اصلاح  نظام  بازنشستگي  كشوربايد از تجارب  بين المللي  با توجه  به  شرايط و ويژگي هاي  كشورمان  استفاده  كرد. دكتر «محمدحسين  شريف زادگان » ديروز در نشست  «نظام  بازنشستگي  در ايران » با تأكيد بر بهره گيري  منتقدانه  و عقل گرايانه  از تجارب  بين المللي  افزود: تقليد صرف  از نظام هاي  بين المللي  ما را به  هدف  نمي رساند. وي  با بيان  اينكه  ۳۰ درصد توليد ناخالص  داخلي  در بخش  امور اجتماعي  وحمايتي  هزينه  مي شود،افزود: نظام  بازنشستگي  در كشور سابقه اي  ۷۳ ساله  دارد، ولي  هنوز نتوانسته ايم  بهترين  روش  را انتخاب  كنيم  تا هزينه هاي  انجام  شده ، اثربخش  باشد.

نسبت به مدت مشابه در سال قبل
شمار قربانيان حوادث رانندگي ۱۵ درصد افزايش يافت
گروه اجتماعي: بررسي هاي بعمل آمده در گروه آمار سازمان پزشكي قانوني كشور نشان مي دهد كه طي چهار ماهه گذشته سال جاري تعداد ۷۹۷۳ نفر در اثر تصادفات رانندگي در كشور جان باخته اند (در هر ساعت حدود سه نفر) كه اين رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ميزان ۵/۱۵ درصد افزايش يافته است. براساس اين گزارش بيشترين حجم قربانيان به ترتيب به استان هاي تهران (۸۹۲ نفر) خراسان (۸۶۱ نفر) و فارس (۶۱۳ نفر) اختصاص داشته و در طي اين مدت بيشترين رشد قربانيان ناشي از تصادفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتيب به استان هاي يزد (۳/۷۶%) ،اردبيل
(۷/۶۵%) و كهكيلويه و بويراحمد (۷/۶۴%) مي باشد. همچنين اين بررسي نشان مي دهد كه در طي همين مدت (چهار ماهه اول سال ۸۲) تعداد ۶۸ هزار و ۹۷۲ مورد مصدوم ناشي از تصادف به مراكز پزشكي قانوني كشور ارجاع شده است كه نسبت به مدت مشابه به سال گذشته ۸/۳۵% رشد نشان مي دهد.

در چهار صفحه ضميمه رايگان
بازارچه همشهري منتشر شد
افراد خانواده مي خواهند بدانند سهم مسكن، موادغذايي، بهداشت، تفريح و آموزش هر يك از آنها از سبد هزينه خانواده چقدر است؟
چگونه مي توان با برنامه ريزي و تنظيم بودجه به رفاه نسبي و آينده نگري، تربيت و شاخص هاي توسعه انساني كمك كرد؟ و از چه بازارها و با چه قيمتي بايد خريد؟ در كجا بايد زندگي كرد؟
كدام قيمت ها با صرفه تر هستند؟ آيا ارزان بودن هميشه اقتصادي است؟ آيا خريد در كوچه و بازار محله خود بهتر و ارزان تر و با صرفه تر است؟
اين صفحات ضمن پاسخگويي به اين سئوالات، برنامه ريزي ارتقاي فرهنگ شهرنشيني مبتني بر بهبود بخشيدن شرايط اقتصادي خانواده از طريق اطلاع رساني روزانه را نظر دارد. صرفه جويي در وقت و هزينه، خريد بهتر و بهينه، اشراف افراد خانواده به شرايط بازار نيازمند اطلاع رساني شفاف و دائمي از قيمت ها و شرايط بازار است و «بازارچه همشهري» اين هدف را دنبال مي كند. جاي خالي چنين مجموعه اي با تركيب هزينه ها، بازارهاي كالا و خدمات و شرايط و قيمت ها احساس مي شد.
ضميمه «بازارچه همشهري» از امروز با هدف شناخت نيازهاي خانواده و اطلاع رساني در مورد بازارهاي مختلف، قيمت كالاها و خدمات، تحولات و نوسانات بازار مسكن، لوازم خانگي صوتي و تصويري، مواد غذايي و ساير محصولات و كالاها به خانه هاي شهروندان مي آيد.
اين مجموعه مي خواهد خانواده ها را در برنامه ريزي بودجه و تخصيص درآمد ياري دهد، از سفرهاي غيرضروري افراد خانواده براي اطلاع از كالاها، خدمات و قيمت ها بكاهد، و در برنامه ريزي براي نحوه مراجعه به بازارهاي مختلف و اطلاع  از چگونگي قيمت ها كارساز باشد.
اميد مي رود اين چهار صفحه با بهره گيري از نظرات، پيشنهادها و انتقادات شهروندان گرامي و با همراهي خانواده هاي محترم انتظارات شهروندان را پاسخ گويد.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |