شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۵
تحولي چشمگير در بخش كشاورزي
دستاوردهاي وزارت جهاد كشاورزي موجب تحول بخش كشاورزي شده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي، مهندس غلامرضا صحرائيان قائم مقام وزير جهاد كشاورزي با بيان اين مطلب اظهار داشت: جهاد كشاورزي با دستيابي به موفقيت در افزايش و ركورد در توليد محصولات كشاورزي و خودكفايي در برخي از اين محصولات باعث ايجاد تحول و حركتي نوين در بخش كشاورزي شده است.
وي تصريح كرد: از آغاز فصل برداشت گندم تاكنون ۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان خريداري شده كه اين ميزان يك ركورد بي سابقه در خريد گندم داخلي است و نسبت به دوره مشابه سال قبل از
۶/۱۸ درصد رشد برخوردار است. صحرائيان به رشد ۵۲ درصدي توليد برنج در كشور اشاره كرد و گفت: با اقداماتي نظير تجهيز و نوسازي اراضي شاليزاري و افزايش راندمان و توسعه كشت دوم در سال گذشته از مجموع ۳ ميليون تن شلتوك ۲ ميليون تن برنج توليد شده و نياز به واردات به حدود نيم ميليون تن كاهش يافته است.
وي درخصوص محصول ذرت اظهار داشت: در سال زراعي ۸۱ حدود ۴/۱ ميليون تن ذرت توليد شده كه اين ميزان نسبت به سال قبل ۳۲ درصد رشد داشته است.
قائم مقام وزير جهاد كشاورزي همچنين به توليد چغندرقند اشاره كرد و افزود: براي نخستين بار در تاريخ چغندركاري كشور توليد اين محصول در سال ۸۱ از مرز ۶ ميليون تن فراتر رفت و با رشد ۳۱ درصدي نسبت به سال قبل عملكرد آن در واحد سطح به ۳۲ تن در هكتار رسيد.
صحرائيان با اشاره به توليد شكر در كشور خاطرنشان كرد: براي نخستين بار در كشور، سال گذشته توليد شكر از مرز يك ميليون تن گذشت و با افزايش ۳۱ درصدي به ۱/۱ ميليون تن رسيد.
وي به طرح هاي اين وزارتخانه در زمينه توسعه مكانيزاسيون اشاره كرد و اظهار داشت: در سال ۸۱ تعداد ۱۴ هزار و ۱۱۱ دستگاه تراكتور، ۴۵۲ دستگاه كمباين و ۲ هزار و ۱۴۷ دستگاه دروگر توزيع شده است.
قائم مقام وزير جهاد كشاورزي يادآور شد امسال ۱۶ هزار تراكتور وارداتي بين كشاورزان توزيع مي شود كه ۱۵۰۰ دستگاه آن از نوع سنگين است. وي در مورد توليد محصولات دامي نيز گفت: در سال گذشته ۸ ميليون و ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات دامي شامل ۵/۹۴۱ هزار تن گوشت مرغ، ۶/۷۴۱ هزار تن گوشت قرمز، ۵ ميليون و ۸۷۷ هزار تن شير، ۵۴۷ هزار تن تخم مرغ و ۳۸ هزار تن عسل توليد شده است. قائم مقام وزير جهاد كشاورزي در زمينه اجراي طرح توسعه روش هاي آبياري تحت فشار اظهار داشت: در سال ۸۱ اين طرح در سطح ۳۰ هزار هكتار اجرا شده كه با اجراي اين طرح ۱۷۴ ميليون مترمكعب در مصرف آب صرفه جويي و براي ۵۲۰۰ نفر شغل جديد ايجاد شده است.

معاون ترويج وزارت جهاد كشاورزي:
۴ ميليون نفر روز با بسيج سازندگي جذب طرح هاي كشاورزي و باغباني مي شوند
مشاركت مردم در اجراي طرح هاي بخش زراعت و باغباني از صفر به ۴۰ درصد رسيده است
هر ۲۵ هزار هكتار باغ تنها يك كارشناس باغباني دارد بدون ترويج و مشاركت مردمي، موفقيتي در بخش كشاورزي به دست نخواهد آمد.
001395.jpg
به گزارش خبرنگار ما، مهندس محمدعلي طهماسبي معاون باغباني وزارت جهاد كشاورزي با بيان اين مطلب گفت: براي هر ۲۵ هزار هكتار باغ تنها يك كارشناس باغباني وجود دارد، در حالي كه تعداد مطلوب، يك كارشناس براي هر هزار هكتار است.
او درخصوص نقش ترويج و مشاركت مردمي در بخش باغباني تصريح كرد: در باغباني اهميت بخش هاي مختلف از انتخاب پايه و نهال تا رسيدن محصول به مصرف كننده بايد در نظر گرفته شود و اشتباهات كاهش يابد، از اين رو نقش ترويج بسيار اساسي و مهم است.
وي كه در نخستين گردهمايي مشترك «مديران ترويج و مشاركت مردمي و امور باغباني سراسر كشور» سخن مي گفت با اشاره به توسعه فضاهاي گلخانه اي افزود: اگر چه توسعه فضاهاي گلخانه اي جزء برنامه هاي اصلي معاونت باغباني كشور است، اما هم اكنون تب احداث گلخانه در جامعه بالا رفته كه ممكن است در آينده مشكل ساز شود، بنابراين بايد با مطالعه بيشتر سامان يابد.
وي با بيان اين كه از سال گذشته بيش از ۱۳۰ ميليارد تومان تسهيلات براي توسعه گلخانه ها پرداخت شده است، يادآور شد: درحال حاضر تقاضاي ساخت ۴ هزار هكتار گلخانه براي توليد سبزي و صيفي، گل و گياه و توت فرنگي در كشور وجود دارد.
معاون باغباني جهاد كشاورزي همچنين از اجراي طرح هاي ديگر معاونت باغباني از جمله زيتون، طوبي و طرح درخت كاري در اراضي شيب دار خبر داد و اضافه كرد: طرح زيتون در ۶۰۰ هزار هكتار از اراضي كشور اجرا مي شود و ترويج نقش مهمي در اجراي موفق اين طرح ايفا مي كند.
وي خاطرنشان كرد: درقالب طرح طوبي هر ساله حدود ۱۳۰ هزار درخت مثمر كاشته مي شود، ضمن اين كه هم اكنون ۵۰ هزار هكتار طرح تعريف شده در قالب طرح طوبي وجود دارد كه با پرداخت تسهيلات اجرا مي شود.
به گفته طهماسبي تقاضاي اجراي طرح طوبي در ۱۴۰ هزار هكتار ديگر نيز ارائه شده است.
وي با اشاره به اجراي طرح اراضي شيب دار اظهار داشت: اين طرح در راستاي حفظ منابع آب و خاك از فرسايش شديد خاك جلوگيري مي كند.
اين مسؤول با بيان اين كه تاكنون ۲/۲ ميليارد تومان اعتبار به اين طرح اختصاص يافته، خاطرنشان ساخت: كاشت نهال هاي مثمر ازجمله زيتون و گردو و همچنين به كارگيري مشاوران در قالب اين طرح ديده شده است.
محمدحسين عمادي معاون ترويج و نظام بهره برداري و مشاركت مردمي وزارت جهاد كشاورزي نيز در ادامه اين همايش با تأكيد بر اين كه مشاركت مردم دراجراي طرح هاي بخش زراعت و باغباني ۴۰ درصد افزايش يافته، متذكر شد: طرح بسيج سازندگي زمينه حضور مردم و جوانان را در بخش كشاورزي فراهم كرده است، به طوري كه مشاركت ها در اين زمينه از صفر به ۴۰ درصد افزايش يافت.
وي هدف اصلي اين طرح را استفاده از توان و پتانسيل نيروهاي جوان كشور و استفاده از اوقات فراغت آنها در جهت پيشبرد طرح هاي كشاورزي ذكر كرد.
عمادي با تأكيد بر اين كه توسعه كشاورزي براي مردم تنها به وسيله خود آنها امكان پذير خواهد بود، اضافه كرد: توسعه از دو طريق سنتي و مردم مدار ايجاد مي شود، در توسعه سنتي پول نفت براي خريد تكنولوژي هزينه مي شود كه متأسفانه نه در صنعت و نه در كشاورزي موفق نبوده است. توسعه مردم مدار نيز كه از آغاز انقلاب آغاز شد به دليل نبود تفكر و زمينه مناسب، به فراموشي سپرده شد.
وي تصريح كرد: سياستگذاري هاي نظام بايد با ديدگاه مردم مدار برنامه ريزي شود، چرا كه اين ديدگاه مردم را با مديران همراه كرده و مانع از به هدر رفتن نيرو و هزينه مي شود.
معاون ترويج و نظام بهره برداري و مشاركت مردمي جهاد كشاورزي با اعلام اين كه طرح بسيج سازندگي از ۴ سال قبل به طور جدي آغاز شد، پيش بيني كرد: تعريف منطقي و مهندسي اين طرح ظرف يك سال سهم مشاركت مردم را به ۴۰ درصد (معادل ۵۰۰ هزار نفر-روزكار) رسانده، بنابراين مي توان انتظار داشت كه امسال مجموع ۴ ميليون نفر روز از نيروهاي جوان كشور در قالب اين طرح به فعاليت هاي كشاورزي بپردازند.
وي بر تخصصي شدن اين طرح ضمن دوري از تكنولوژي محوري تأكيد كرد و گفت: اين طرح با مشكلات بسياري ازجمله رديف بودجه اي در وزارتخانه مواجه بود كه اميد است با توجه بيشتر، تخصصي و انعطاف پذير شود.

تأكيد نماينده ايكاردا بر انتقال يافته ها به مزارع
كشاورزان  ديم كار ايراني  آينده مطلوبي پيش رو دارند
مؤسسه تحقيقات ديم ايران به مراحل بسيار خوبي رسيده و انتقال سريع يافته هاي به دست آمده از تحقيقات به مزارع ديم ضروري است.
001425.jpg
حبيب كتاتا نماينده سازمان بين المللي ايكاردا در ايران افزود: هفت سال پيش كه دفتر ايكاردا در ايران تأسيس شد، تمام كاركنان بخش تحقيقات ديم ايران در حد كارشناس بودند، اما بعضي از نيروها به خارج اعزام شدند و مدرك دكتراي تخصصي در اين بخش دريافت كرده اند.
وي گفت: مؤسسه تحقيقات ديم ايران براي رفع مشكلات ديمزارها نيازمند نيروي انساني متخصص و ابزار فني بود كه هم اكنون هر دوي اينها را دارد.
به گفته وي، كار مفيد اين مؤسسه در ايران در سال هاي آتي بيش از پيش خود را نشان خواهد داد و هم اكنون نيروهاي انساني بسيار متخصص در اين مؤسسه مشغول به فعاليت هستند.
به گزارش ايرنا، كتاتا افزود: همكاري ايران و ايكاردا هم اكنون دو طرفه است و مؤسسه تحقيقات كشاورزي ديم ايران در اكثر موارد قابليت انجام كارها را دارد و در جاهايي مثل تكثير مواد گياهي و انجام آزمايش ها مي تواند ايكاردا را ياري كند.
وي تصريح كرد: با انتقال يافته ها به مزارع، حل مشكلات كشاورزان و انتقال برخي از تكنولوژي ها به آنها آينده بسيار خوبي براي كشاورزي ديم ايران پيش  بيني مي شود.
وي افزود: ايران در چند سال آينده با بهبود وضع توليد در واحد سطح روبه رو خواهد بود و قدرت تصميم گيري كشاورزان با معرفي ارقام و محصولات جديد توسعه خواهد يافت.
گفتني است مركز (ايكاردا) كه با مؤسسه تحقيقات ديم ايران همكاري دارد، در شهر حلب سوريه است.
يازدهمين اجلاس چهار روزه مشترك برنامه ريزي سالانه ايران و ايكاردا با حضور محققان داخلي و خارجي در مراغه در حال برگزاري است.

سومين همايش بيوتكنولوژي كشور برگزار شد
سومين همايش بيوتكنولوژي جمهوري اسلامي ايران با هدف ارائه آخرين دستاوردهاي تحقيق و توليد برگزار شد.
دكتر بهزاد قره ياضي رئيس مؤسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي و عضو هيأت مديره انجمن بيوتكنولوژي كشاورزي درخصوص برپايي اين همايش به خبرنگار ما گفت: در اين همايش علاوه بر ارائه آخرين دستاوردها، مباحث با اهميتي مانند ايمني زيستي و سند ملي زيست فناوري مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وي اظهار داشت: صدها نفر از برجسته ترين محققان و دانشمندان بيوتكنولوژي كشور در اين همايش به ارائه مقالات علمي در گروه هاي مختلف كشاورزي، محيط زيست، صنعت، پزشكي، مديريت و ايمني زيستي پرداختند.
وي افزود: علاوه بر متخصصان دستگاه هاي مختلف، دانشگاه هاي كشور و مؤسسات پژوهشي، دانشجويان نيز به طور گسترده اي در اين همايش حضور يافتند.
گفتني است، اين همايش به همت انجمن بيوتكنولوژي، مؤسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي، مركز ملي تحقيقات مهندسي ژنتيك و تكنولوژي زيستي و دانشگاه فردوسي مشهد به مدت ۳ روز ادامه داشت.
دومين همايش بيوتكنولوژي كشور ۲ سال قبل در مؤسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي كرج برگزار شده بود.

برگزاري نخستين  همايش ترويج دانش بومي  و ذخاير توارثي كشاورزي
نخستين همايش ترويج دانش بومي و ذخاير توارثي كشاورزي و منابع طبيعي در زاهدان برگزار مي شود.
به گزارش ايلنا، اين همايش با هدف شناسايي، جمع آوري، تدوين گنجينه دانش بومي و ذخاير توارثي كشاورزي و منابع طبيعي برگزار مي شود.
مهندس رفيعي، مدير ترويج و مشاركت مردمي كشاورزي سيستان و بلوچستان و دبير همايش با اعلام اين مطلب گفت: بيش از ۲۰۰ مقاله در زمينه دانش بومي و ۱۹۰ مقاله در زمينه ذخاير توارثي كشور تاكنون به دبيرخانه همايش رسيده است.
گفتني است، اين همايش به مدت ۲ روز از ۲۲ مهر ماه سال جاري در زاهدان برگزار مي شود.

آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بازرگاني
بانك و بورس
بيمه
بين الملل
رويداد
صنعت
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازرگاني  |  بانك و بورس  |  بيمه  |  بين الملل  |  رويداد  |
|  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |