يكشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۶ - Sep14, 2003
صفحه آخر
Front Page

قَطَعَ الْعِلْمُ عُذْرَ الْمُتَعَلِّلِينَ.
علم راه عذر بر بهانه جويان بسته است.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
به قصد جان من زار ناتوان انداخت
خمي كه ابروي شوخ تو در كمان انداخت
زمانه طرح محبت نه اين زمان انداخت
نبود نقش دو عالم كه رنگ الفت بود

برگزيدگان جشنواره تئاتر تيرنگ
دومين جشنواره تئاتر بومي تيرنگ با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري هيأت داوران اين جشنواره در بخش نمايشنامه نويسي،  فرهاد پاك سرشت نويسنده اوستي، حميدرضا ميرزايي نويسنده پاره ماه، پاره خورشيد و علي اكبر شفاييان نويسنده سنگ و شيشه را به عنوان رتبه اول تا سوم معرفي كرد و در بخش كارگرداني مجيد پركار كارگردان اوستي و حميدرضا ميرزايي كارگردان پاره ماه، پاره خورشيد جايزه اول و دوم را كسب كردند.
در بخش بازيگري زن، زهره شعباني و نسرين بابايي بازيگران اوستي جايزه اول و دوم را كسب كردند و حديث زارع نژاد براي بازي در نمايش خاك جايزه سوم را به دست آورد و در بخش بازيگري مرد وحيد محبوب بشري بازيگر اوستي، اسفنديار فرنجيك بازيگر پاره ماه، پاره خورشيد و رضا نوروززاده پور براي بازي در نمايش سنگ و شيشه اول تا سوم شدند. همچنين در اين جشنواره جايزه بخش موسيقي به عبدالملك ادياني، جايزه بخش طراحي لباس به عاطفه عبدالصالحي و طراحي پوستر به صاحب آهنگر اهدا شد و در بخش طراحي صحنه هيأت داوران كسي را به عنوان رتبه اول معرفي نكرد و مرتضي غلامي و اسفنديار فرنجيك را به عنوان نفر دوم و سوم انتخاب كرد. هيأت داوران جشنواره نمايش اوستي به نويسندگي فرهاد پاك سرشت و كارگرداني مجيد پركار را به عنوان نمايش برگزيده معرفي كرد.
دومين جشنواره تئاتر بومي تيرنگ با حضور گروه هايي از مازندران، گيلان، گلستان و سمنان توسط حوزه هنري مازندران برگزار شد.

پلاك طلاي «براتيسلاوا» براي تصويرگر ايراني
014271.jpg
حافظ ميرآفتابي تصويرگر ايراني، پلاك طلاي تصويرگري كتاب را در «دوسالانه براتيسلاوا» از آن خود كرد.
«حافظ ميرآفتابي» تصويرگر ونويسنده كتاب كودك در گفت و گو با خبرگزاري «مهر» با ابراز خوشحالي از اينكه مدال دريافت شده توسط وي، افتخاري ديگر براي تصويرگران توانمند ايراني و كشور ادب دوست ايران است، گفت: ما در ايران داراي تصويرگران توانمندي هستيم و شك ندارم كه در آينده اي نزديك درسطح جهاني شاهد افتخارآفريني بيشتري از تصويرگران ايراني خواهيم بود.
ميرآفتابي در مورد مسابقه دوسالانه «براتيسلاوا» كه در كشور «اسلواكي» برگزار مي شود، اظهار داشت: تصويرگري كتاب در براتيسلاوا، از مسابقات مطرح و مهمي به شمار مي رود كه تأثيرات زيادي بر سير تصويرگري كتاب كودك در دنيا داشته است.
در اين مسابقه، ابتدا تعدادي از تصويرهاي ارسال شده از سراسر جهان توسط داوران انتخاب و بعد به داوري گذاشته مي شود.
اين مسابقه داراي جوايز متفاوت است كه به نفر اول جايزه بزرگ، نفر دوم سيب طلايي و نفر سوم پلاك طلا اهدا مي شود. من همراه با تصويرگراني از كشورهاي بلژيك، اسپانيا و آفريقا پلاك طلا دريافت كرده ام.
وي خاطرنشان كرد: كتابي كه با تصويرگري من در اين مسابقات شركت داشت «الياس» نوشته «مصطفي رحماندوست» بود كه توسط انتشارات شباويز منتشر و در اين مسابقات شركت داده شد. ميرآفتابي در مورد تصويرگري كتاب «الياس» گفت: من در تصويرگري اين كتاب سعي كرده ام فضا به گونه اي باشد كه مردمي كه در زمان حال زندگي مي كنند الياس پيامبر را در كنار خود در بين انسانهاي جامعه احساس كنند.

حسام الدين سراج و اجراي چند قطعه جديد
حسام الدين سراج در روزهاي ۲۹-۲۷ شهريورماه با چند تصنيف جديد كه تاكنون ضبط و اجرا نشده است، با گروه ارغنون در فرهنگسراي نياوران برنامه اجرا خواهد كرد.
حسام الدين سراج در گفت وگويي با خبرنگار ما با اعلام اين مطلب گفت: در اين كنسرت دو بخش به اجرا در خواهد آمد. در بخش نخست ۲ تصنيف جديد در دستگاه شور و اصفهان كه ساخته خودم است با اركستر ايراني اجرا مي شود. اشعار اين بخش مربوط به مولانا و شمس مغربي و فرصت شيرازي است. تار، كمانچه و تنبك سازهاي به كار گرفته شده، در اين بخش خواهند بود.
وي افزود: در بخش دوم از سازهاي شرقي بهره گرفته مي شود و گروه ارغنون با سازهاي عود، تنبور، كمانچه، تبلا و دف برنامه اجرا مي كنند.
در اين بخش ۵ تصنيف اجرا مي شود كه ۴ تصنيف آن جديد است كه توسط رامين كاكاوند تنظيم و ساخته شده است. اشعار اين تصنيف ها شامل عطار، حافظ، مولانا و سعدي است.
سراج افزود: از كارهاي روياي وصل و بوي بهشت نيز چند قطعه اجرا خواهد شد.

اركستر سمفونيك تهران در تالار وحدت
اركستر سمفونيك تهران با همراهي گروه كر مركز موسيقي به رهبري ايرج صهبايي و رهبري كر بهرنگ شگرفكار و رهبري كر كودكان توسط ناصر نظر روزهاي ۲۷ و ۲۸ شهريور ماه ساعت ۳۰/۲۰ در تالار وحدت اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي، در اين برنامه آثاري از يوهانس برامس، اتورنيو رسپيگي، مجيد انتظامي و ثمين باغچه بان اجرا خواهد شد.گفتني است سرپرستي سازهاي كوبه اي، رامين رحيمي و راوي اركستر اسماعيل قادرپناه است.
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

داستانك
دروغ
آن شب براي فرار از تنبيه پدر به او دروغ گفت ، اما پدر فهميد و بيشتر عصباني شد.
- مي روي تو اطاقت و هزار مرتبه مي نويسي: «من ديگر دروغ نمي گويم.»
... به اطاقش رفت، در را بست و بي حوصله شروع به نوشتن كرد.
سه ساعت بعد،  در حالي كه قلم را براي نوشتن نهصد و نودونهمين جمله بر كاغذ مي گذاشت، پدر در را باز كرد و با عصبانيت پرسيد:
- نوشتي؟
- بله پدر!
آخرين جمله را ننوشت تا دلش خنك شود!
محمد طاهري
روزنگار
زدوخورد
روز ۲۳ شهريور سال ۱۳۲۴ و در دوران نخست وزيري محسن صدر (صدراشرف)، مأموران حكومت نظامي از تشكيل ميتينگ حزب توده ممانعت كردند و ميان نظاميان و توده اي ها زدوخورد شديدي پيش آمد. حزب توده ايران پس از وقايع شهريور ۱۳۲۰ و اشغال ايران توسط نيروهاي متفقين، به دست كمونيست هايي كه از زندان آزاد شده بودند تشكيل شد. از سوي ديگر در اواخر مردادسال ۱۳۲۴، عده اي از افسران و درجه داران لشگر خراسان دست به عصيان زدند و با دو كاميون اسلحه به تركمن صحرا گريختند. دولت احساس خطر كرد و دستور داد در مورد تجمعات، به خصوص در تهران، سختگيري شود. ارتش هم تعدادي از افسران خود را به ظن ارتباط با شورشيان خراسان بازداشت و حكومت نظامي برقرار كرد. اما حزب توده به فرمان حكومت نظامي اعتنا نكرد و اجتماع بزرگي در باشگاه خود در خيابان فردوسي تهران برپا كرد. نظاميان ابتدا به حاضران اخطار كردند كه فورا متفرق شوند اما وقتي هشدار دادن را بي فايده ديدند به باشگاه حمله كردند. اعضاي حزب توده و شوراي متحده كارگري كه در تجمع حضور داشتند مقاومت كردند و زدوخورد شديدي رخ داد. در اين جريان چند تن از وكلاي توده اي مجلس از جمله دكتر فريدون كشاورز به شدت مجروح شدند. پس از اين واقعه در شهر تهران وضعيت فوق العاده اعلام شد. دكتر كشاورز چند روز بعد ادعا كرد مأموران قصد داشته اند او را به قتل برسانند و از مجلس خواست به اين مورد رسيدگي كند.
ورود ناپلئون به مسكو
ارتش بزرگ ناپلئون بناپارت، هفته اي پس از پيروزي بر ارتش روسيه در نبرد برودينو، در چنين روزي در سال ۱۸۱۲ وارد مسكو شد. هدف تهاجم ناپلئون به روسيه، شهر مسكو بود، اما مسكويي كه ارتش امپراطوري فرانسه به آن وارد شد شهري متروك بود كه تزار روسيه و سربازانش از آن عقب نشيني كرده بودند.
در اوايل سال ۱۸۱۲، ناپلئون اول، امپراطور فرانسه هنوز فرمانرواي بخت ياري محسوب مي شد كه «نبرد شبه جزيره» با بريتانيا مايه زحمتش بود، هر چند اطمينان داشت ژنرال هايش به زودي در اسپانيا موفق خواهند شد. او براي منزوي كردن بريتانيا نقشه اي در سر داشت كه براي عملي كردن آن تنها جلب حمايت روسيه باقي مانده بود. ناپلئون در پي برقرار كردن نوعي تحريم اقتصادي عليه بريتانيا بود، اما تزار روسيه، با توجه به تأثيرات مخربي كه همراهي با چنين طرحي براي اقتصاد روسيه به بار مي آورد، علاقه اي به همكاري با ناپلئون نداشت.
در بهار ۱۸۱۲، ناپلئون براي تحت فشار قرار دادن الكساندر،  تزار روسيه نيروهايش را در لهستان گرد آورد. اما وقتي اين تهديد را مؤثر نيافت،  ارتش ۵۰۰ هزار نفري خود را كه بزرگترين ارتش اروپايي تاريخ تا آن زمان بود به درون روسيه هدايت كرد. رمز پيروزي هاي نظامي ناپلئون، توانايي اش در جابجايي سريع نيرو و حملات غافلگيركننده بود. اما در ماه هاي اوليه تهاجمش به روسيه، تنها از عقب نشيني هاي مداوم روس ها خرسند بود.
اما عقب نشيني ارتش روسيه بر استراتژي «زمين سوخته» استوار بود كه در آن ،  هنگام عقب نشيني هر آنچه ممكن بود به كار فرانسوي ها بيايد توقيف يا به آتش كشيده مي شد. به اين ترتيب مسير تداركاتي ارتش ناپلئون مدام طولاني تر و ناكارآمدتر مي شد.
بسياري از اعضاي دولت تزار به عقب نشيني دائمي ارتش معترض بودند، اما حتي گماردن ژنرال ميخائيل كوتوزف به عنوان فرمانده كل در ماه اوت،  شيوه ناخوشايند ارتش در عقب نشيني هاي پي درپي را تغيير نداد. سرانجام هنگامي كه ارتش ناپلئون به ۷۰ مايلي غرب مسكو رسيد، روس ها خود را براي رويارويي آماده كردند. كوتوزف در منطقه اي به نام برودينو موضع دفاعي گرفت و روز هفتم سپتامبر جنگ خونين آغاز شد. ارتش تزار اين بار شكست خورده وادار به عقب نشيني شد.
روز چهاردهم سپتامبر ناپلئون كه با نيروهايش به مسكو وارد مي شد،  اطمينان داشت كه تزار به هر خواسته اي كه او داشته باشد تن خواهد داد،  اما اندكي بعد دريافت كه هيچ مقام دولتي در مسكو نمانده است. از جمعيت ۲۷۵ هزار نفري مسكو تنها چند هزار تن در شهر باقي مانده بودند. نه آذوقه اي،  نه چيز گرانبهايي و نه كسي براي مذاكره پيدا نمي شد. ناپلئون شب را در خانه اي در حاشيه شهر اطراق كرد. اما ساعتي پس از نيمه شب به او اطلاع دادند كه در بخش هايي از شهر آتش سوزي شده است. او فورا به كرملين رفت و از بام كاخ شعله هايي را كه هر لحظه گسترش مي يافت تماشا كرد. ناپلئون با تعجب گزارش هايي دريافت كرد كه كساني براي اين آتش ها هيمه مي آورند. در اين فكرها بود كه آتش از گوشه اي از كاخ زبانه كشيد. آتش افروز كه يك نظامي روس بود فورا اعدام شد. شعله هاي سركش تمام شهر را در خود مي گرفتند و از كسي كاري بر نمي آمد. ترديدي وجود نداشت كه آتش سوزي عمدي است. سه روز بعد كه آتش مهار شد،  دوسوم شهر خاكستر شده بود. ناپلئون هنوز اميدوار بود تزار پيشنهاد صلح دهد،  بنابراين در نامه اي به او نوشت: «برادر بزرگوارم! مسكوي زيبا و سحرآميز ديگر وجود ندارد. چطور راضي به ويراني دوست داشتني ترين شهر جهان شديد؟ شهري كه ساختن آن صدها سال زمان برده بود...» گفته مي شد كه آتش سوزي كار ژنرال فئودور روستو پشين بوده است،  هر چند او خود بعدها اين اتهام را تكذيب كرد.
پاسخ تزار به ناپلئون ساده و كوتاه بود: «آتش سوزي مسكو روحم را روشن كرد.» او حاضر به مذاكره نشد و اين بدترين خبر براي ناپلئون بود. او يك ماه در انتظار تسليم تزار در مسكو ماند و بعد نيروهاي فرسوده و گرسنه اش را از مسكو خارج كرد. ناگهان ارتش كوتوزف پديدار شد و در روز نوزدهم اكتبر نبرد ميان دو سپاه در گرفت. ارتش ناتوان ناپلئون شروع به عقب نشيني كرد و در جريان اين عقب نشيني فاجعه بار، با گرسنگي و سرماي هولناك نيز دست و پنجه نرم كرد. نيروهاي ناپلئون در اواخر نوامبر به رودخانه برزينا در نزديكي مرزهاي ليتواني رسيدند كه در تصرف فرانسه بود. اما سطح رودخانه برخلاف انتظار يخ نزده بود و ارتش روسيه هم پل روي آن را خراب كرده بود. نيروهاي ناپلئون در حالي كه تحت فشار روس ها بودند، پلي موقت ساختند اما فشار به حدي بود كه ناچار شدند آن را در شرايطي به آتش بكشند كه هنوز حدود ده هزار سرباز فرانسوي آنسوي رود بودند. دسامبر كه فرا رسيد، ناپلئون باقي مانده سپاهش را رها كرد و به پاريس رفت. شش روز بعد ارتش فرانسه سرانجام توانست از روسيه بگريزد در حالي كه حدود ۴۰۰ هزار تن تلفات داده بود.
rooznegar@hamshahri.org
سلامتي
براي همه
اگر تاكنون حمله قلبي را تجربه كرده ايد بايد حسابي مواظب قلبتان باشيد. چربي، قند و فشار خون خود را دائماً زيرنظر داشته باشيد. بيشتر آب بنوشيد، از غذاهاي دريايي و سبزي ها بيشتر استفاده كنيد. با مشورت پزشكتان ميزان لازم كلسيم، منيزيم، ويتامين هاي ب و بويژه اسيدفوليك را در رژيم خود بگنجانيد. از مشورت دائم با پزشك غفلت نكنيد.
گشتي در دنياي خبرها
صبحانه براي عروسي
سومالي: چندي است كه جشن هاي عروسي و نامزدي در كشور سومالي، صبح ها برگزار مي شود. پيش از اين با توجه به اينكه اغلب ميهمانان براي عروس و داماد پول نقد به عنوان هديه ازدواج مي آورند، سارقان در تاريكي شب به كمين آن نشسته و با دستبرد زدن به كاروانهاي عروسي، پول خوبي به جيب مي زدند.
به همين دليل در حال حاضر اغلب عروسي ها صبح برگزار مي شود و عروس و داماد به ميهمانان خود صبحانه مي دهند.
مردي در غار
آريزونا: مردي كه در آريزونا به مدت ۱۱ سال در يك غار زندگي كرده بود توسط پليس دستگير شد. اين مرد ۱۱ سال قبل به جنگلهاي آريزونا رفت و در يك غار اسكان يافت. وي براي زندگي تختخواب، كتابخانه و آشپزخانه خود را به داخل اين غار انتقال داد و تنها براي خريد آب و غذا به شهر مي آمد.
سرانجام ديروز وي توسط يك شهروند شناسايي شد و پليس او را به جرم استفاده شخصي از اماكن عمومي دستگير كرد. نكته جالب اينكه مرد مورد نظر در اين ۱۱ سال به دليل دسترسي نداشتن به برق از راديو و تلويزيون استفاده نكرده بود.
فراري بدشانس
آتالانتا: دو روز قبل يك مجرم ۳۱ ساله براي محاكمه به دادگاه منتقل شد. وي پيش از آغاز محاكمه از مامور دادگستري خواست دستبند او را باز كند تا بتواند به دستشويي برود. او بلافاصله پس از ورود به دستشويي از سقف اين مكان پا به فرار گذاشت و روي پشت بام دادگاه به دويدن پرداخت اما نكته جالب اينكه چون عجله داشت روي سقف شيشه اي اتاق قاضي پا گذاشت و به داخل اتاق سقوط كرد.
قاضي نيز كه با ديدن مجرم فراري شوكه شده بود با فريادهاي بلند، ماموران را خبر كرد تا مجرم را دستگير كنند.
مرد خسيس
دالاس: يك مرد در آمريكا براي اينكه پول بليت هواپيما نپردازد خود را در يك جعبه چوبي پنهان كرد تا به منزل والدينش برسد. اين مرد قصد داشت از نيويورك به تگزاس سفر كند و چند روزي را در كنار والدينش سپري نمايد اما پول كافي براي انجام اين كار را نداشت. به همين دليل وي خود را در داخل جعبه لوازم كامپيوتري پنهان كرد و از همكارش خواست اين جعبه را به اداره پست انتقال داده و آنرا با پست هوايي به مقصد تگزاس ارسال كند. دوست اين مرد نيز خواسته وي را برآورده كرد و مسئولان شركت پست تگزاس جعبه را به آدرس خانه والدين مرد خسيس انتقال دادند.
با توجه به اينكه جعبه چوبي داخل قسمت بار هواپيما قرار داده شده بود كارشناسان متعجب هستند كه چگونه اين مرد بر اثر سرما و فشار هواي داخل قسمت بار خفه نشده است.
۵۰ ميليوني كه از دست رفت
ميامي: حدود ۶ ماه قبل مراسم قرعه كشي يك مسابقه بخت آزمايي در ميامي برگزار شد و شماره بليت برنده اين مسابقه اعلام گرديد. با توجه به اينكه جايزه نقدي اين مسابقه ۵۰ ميليون دلار بود مسئولان برگزاركننده ۱۸۰ روز به صاحب بليت برنده فرصت دادند تا با تحويل بليت اين مبلغ كلان را دريافت نمايد.
اما دو روز پيش اين مهلت به پايان رسيد و فرد برنده براي دريافت جايزه خود مراجعه نكرد. پيش بيني مي شود كه او بليت خود را گم كرده باشد.
بادام زميني مقابل خانه نخست وزير
لندن: ۱۱ روز قبل يك مرد ۳۷ ساله در انگليس تصميم گرفت يك بادام زميني را با بيني خود در خيابانهاي شهر لندن به حركت دربياورد و در نهايت آنرا به مقابل خانه نخست وزير برساند. سرانجام ديروز او پس از پشت سرگذاشتن ۱۱ كيلومتر، بادام زميني را به خانه نخست وزير رساند. هدف اين مرد درخواست مبلغ ۱۵ هزار پوند از توني بلر بود تا بتواند بدهي هاي خود را با آن بپردازد. هنگامي كه وي به مقابل خانه نخست  وزير رسيد، يكي از ساكنين اين مكان به وي يك ليوان چاي داد. مرد ماجراجو در اين مورد گفت:  ليواني كه در آن چاي ريخته بودند، جرم گرفته بود.
كلاهبرداري از شركت بيمه
برلين: دو مرد در آلمان به جرم صحنه سازي يك حادثه دلخراش به تحمل حبس محكوم شدند. در جريان اين حادثه، يكي از اين دو مرد با اره انگشت شصت و نشانه دست خود را بريد. به همين دليل مردي كه دو انگشت خود را از دست داده بود به دو شركت بيمه مختلف مراجعه و ۴۴ هزار دلار خسارت دريافت كرد. اما پس از گذشت چند روز كارشناسان شركت بيمه راز اين كلاهبرداري را كشف كردند. ديروز قاضي پرونده هر يك از اين دو مرد را به تحمل ۵/۱ سال حبس محكوم كرد.
ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۴۶ دقيقه
بر ديوار نگارخانه ها
* خانه عكاسان ايران: نمايشگاه آثار عكاسان برتر / از ۲۴ شهريور تا پايان مهر / انتهاي غربي خيابان سميه، خانه عكاسان.
* گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان / ۲۶ شهريور تا اول مهر / شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ۳، كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* نگارخانه آثار: نمايشگاه نقاشي عليرضا سيفي مجدد / از ۲۵ تا ۳۰ شهريور / خيابان انقلاب، فخررازي، پلاك ۱۳۶ / تلفن:  ۶۴۰۹۷۵۱
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي سهيلا دولت آبادي / ۲۸ شهريور تا سوم مهر / خيابان دروس،  شهيد كماسايي،  پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه آثار نقاشي ديواري گروهي از هنرمندان / تا ۳۰ شهريور / زعفرانيه، نبش چهارراه پرزين بغدادي، تماشاگه زمان / تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* نگارخانه بانو: نمايشگاه تابلوهاي نقاشي نقش برجسته فرزانه شعاريان / از ۲۲ تا ۲۷ شهريور / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸۷۶۶۲۷۶

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    يادداشت    |
|   صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |