يكشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۶ - Sep14, 2003
اجتماعي
Front Page

جزئيات  مصوبه  معافيت  مشمولان  فراري  و غايب  اعلام  شد
مدير مشمولين  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  جزئيات  مصوبه  جديد در خصوص  معافيت گروهي  از مشمولان  فراري  و غايب  از خدمت  نظام  وظيفه  را كه  شامل  عفو رهبري مي شوند، تشريح  كرد.
سردار موسي  كمالي  روز شنبه  در گفت  وگو با  ايرنا گفت :براساس  اطلاعيه  جديد ستاد كل  نيروهاي  مسلح ، افراد داراي  مدارك  زير ديپلم و ديپلم  تا پايان  اسفند ۱۳۵۴، فوق  ديپلم  تا پايان  اسفند ۱۳۵۲، ليسانس  تاپايان  اسفندماه  ۱۳۵۴ و فوق  ليسانس  تا پايان  اسفند ۱۳۵۲ شامل  اين  عفو قرارمي گيرند.
وي  افزود: همچنين  دكتراي  غير پزشكي  تا پايان  اسفند ۱۳۵۰ و دكتراي پزشكي  و دامپزشكي  تا پايان  اسفند ۱۳۴۴ مورد عفو رهبري  قرار مي گيرند و براي  آنها كارت  معافيت  صادر خواهد شد.
مدير مشمولين  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  افزود: آمار و ارقام  موجود درخصوص  متولدان  ذكور سالهاي  ۱۳۳۴ تا پايان  ۱۳۵۴ نشان  مي دهد   كه  در حدود۱۰ميليون  نفر از آنها مشمول  قانون  نظام  وظيفه  هستند و از آنجا كه بنا بر تجربه سه  تا ۵ درصد مشمولان  مرتكب  غيبت  مي شوند، در حدود ۵۰۰هزار نفر از متولدان اين  سالها، در شمول مصوبه  جديد و معافيت  رهبري قرار مي گيرند.
وي  در مورد وضعيت  مشمولان  ايرانيان  مقيم  خارج  از كشور گفت : بر اساس مصوبه هاي  موجود،آن  دسته  از افرادي  كه  قبل  از ۱۷ اسفندماه  ۱۳۶۷ يا ۸ بهمن ماه  ۱۳۷۶ از كشور خارج  شده اند، مي توانند با پرداخت  ۵۰ميليون  ريال  كارت معافيت  بگيرند و كساني  كه  قبل  از ۲۹ اسفندماه  ۱۳۷۶ از كشورخارج  شده اند،مي توانند بدون  اينكه  معافي  بگيرند سالي  يك  بار و هر بار به  مدت  سه  ماه  به كشور تردد كنند.
سردار كمالي  افزود: مشمولان  فراري  و غايب  كه  در خارج  از كشور به سرمي برند در صورتي  كه  شامل  بندهاي  اين  مصوبه  هستند مي توانند براي  دريافت كارت  معافيت  رهبري  اقدام  كنند.
اين  افراد بايد براي  ارسال  مدارك  و دريافت كارت  به  نمايندگي  جمهوري  اسلامي  در كشورهاي  محل  اقامت  خود مراجعه  كنند. وي  گفت  : تاريخ  مراجعه  افراد مشمول  اين  مصوبه  به  حوزه هاي  وظيفه عمومي  نيروي  انتظامي  براي  دريافت  كارت  معافيت  در داخل  كشور و نمايندگي هاي  جمهوري اسلامي  در خارج  از كشور از اول  مهر ماه  اعلام  خواهد شد.
سردار كمالي  يادآور شد : قرار است  همه  اين  مشمولان  به  صورت  نوبتي براساس  تاريخ  تولد براي  دريافت  كارت  معافيت  اقدام  كنند و براي  همه  آنهادر طول  شش  ماهه  دوم  امسال  كارت  معافيت  صادر مي شود.
مدير مشمولين  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  افزود: همه  متولدان  ذكور فراري غايب  و غير غايب  متولد سالهاي  مذكور مي توانند از مصوبه  معافيت  رهبري استفاده  كنند.
وي  خاطرنشان  كرد: افراد در حين  تحصيل  در دانشگاهها نيز شامل  اين مصوبه  مي شوند و مدرك  تحصيلي  آنها بر اساس  تعداد واحدهاي  گذرانده  دردانشگاهها تعيين  مي شود.
سردار كمالي  گفت : عفو رهبري  شامل  پرسنل  نيروهاي  مسلح  و افراد متعهد به  سازمانهاي  كشتيراني ، هواپيمايي ، وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  و قوه  قضاييه  نمي شود .
وي  با ذكر اينكه  اين  مصوبه  به  مناسبت  سال  خدمت رساني  به  مردم  به پيشنهاد ستاد كل  نيروهاي  مسلح  و تصويب  مقام  معظم  رهبري  صادر شده  است ،گفت : يكي  از مهمترين  دلايل  صدور اين  مصوبه  اين  است  كه  افراد مشمول  آن تاكنون  بيش  از ۱۰ سال  از خدمت  وظيفه  غيبت  داشته اند و علاوه  بر اينكه  سن بالايي  دارند، در طول  سالهاي  غيبت  از بسياري  از محروميتها رنج  بردند، بنابر اين  بهتر بود كه  از خدمت  معاف  شوند.
كمالي  افزود: پرونده  همه  مشمولان  فراري  سالهاي  يادشده  كه  صرفا جرم فرار از خدمت  وظيفه  را دارند، از سوي  سازمان  قضايي  نيروهاي  مسلح  مختومه اعلام  خواهد شد.
سردار كمالي  ادامه  داد: سربازان  فراري  بايد به  يگان  خدمت  خود مراجعه كنند و بر اساس  گزارش  اين  يگان ، در صورتي كه  فقط جرم  آنان  فرار از خدمت باشد، مي توانند از تسهيلات  اين  مصوبه  استفاده  كنند .
وي  افزود: در صورتي كه  اين  افراد جرم  ديگري  همچون  تيراندازي ، دزدي اسلحه  و يا مورد ديگر داشته  باشند، بايد به  دادگاه  معرفي  شوند .
كمالي  گفت : همه  افراد سنوات  مذكور كه  مشغول  انجام  خدمت  دوره  ضرورت هستند، از انجام  بقيه  خدمت  دوره  ضرورت  معاف  و از خدمت  ترخيص  مي شوند.
به  گفته  سردار كمالي ، سازمانها به محض  دريافت  ابلاغيه  ستاد كل  نيروهاي مسلح  بايد افراد مشمول  اين  مصوبه  را ترخيص  كنند تا زماني كه  سازمان  نظام وظيفه  عمومي  نوبت  آنها را براي  دريافت  كارت  اعلام  كند.
وي  در پايان  از جوانان  خواست  كه  در انجام  وظيفه  مقدس  خدمت  دوره  ضرورت همچون  گذشته  با حضور فعال  افتخارآفريني  كنند.

دو واگن خط ۲ مترو تهران از ريل خارج شد
ايسنا: خارج شدن دو بوژي از يكي از قطارهاي خط ۲ متروي تهران از ريل در ايستگاه امام خميني (ره) كه حدود ساعت ۷ بامداد رخ داد، اين بخش از خط ۲ تا ميدان حسن آباد را مسدود كرد.
شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) در اطلاعيه اي با تأييد اين خبر اعلام كرد: اين حادثه موجب غيرقابل استفاده شدن مسير ايستگاه امام خميني(ره) تا ايستگاه حسن آباد شد.
براساس اين اطلاعيه مسافران مترو مي توانند از ايستگاه حسن آباد به سمت ايستگاه صادقيه (تهران) استفاده كنند. شركت راه آهن شهري تهران و حومه همچنين از رفع نقص سريع خط توسط كارشناسان و متخصصان خبر داد. يكي از مسئولان مترو نيز در گفت وگو با ايسنا اظهار اميدواري كرد تا پايان روز شنبه (ديشب) مشكل اين خط بطور كامل رفع و رفت و آمد در تمامي خطوط مترو عادي شود.

ايجاد سالن خاص براي نمايش هاي دفاع مقدس ضروري است
تئاتر به عنوان يك هنر برجسته و مظلوم، در زمينه حفظ ارزش ها و دستاوردهاي دفاع مقدس، نقشي بسيار تأثيرگذار دارد.
حميد بهمني، كارگردان سينما و داوربخش تله تئاتر دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس ضمن بيان اين مطلب، افزود: براي نهادينه شدن تئاتر دفاع مقدس بايد از دانش آموزان و دانشجوياني كه داراي انگيزه هاي قوي هستند، استفاده كنيم.وي يادآور شد: دستاوردهاي فرهنگ دفاع مقدس آنقدر زياد است كه بايد بيش از اينها براي حفظ آن كوشش شود.
اين كارگردان سينما ضمن اشاره به مشكلات تئاتر دفاع مقدس از جمله: عدم تبليغ صحيح از سوي ارگان ها و رسانه هاي گروهي، ناآگاهي از فرهنگ دفاع مقدس، فقدان زمينه هاي پرورشي لازم براي موضوعات و متون و عدم تحقيق صحيح، اظهار داشت: اين مسائل باعث شده است كه تئاتر دفاع مقدس تا به حال به شكل جدي كار نشود و گروه هاي فعال در اين زمينه با كمبود تماشاگر مواجه شوند.
بهمني با بيان اينكه تماشاگران همواره با گرمي از كارهاي خوب اجرا شده در جشنواره ها استقبال كرده اند، افزود: جشنواره تئاتر دفاع مقدس سالي يك بار، با بودجه اي برابر با يك پنجم ساخت يك فيلم جنگي برگزار مي شود كه اين مسئله منصفانه نيست و مي طلبد كه شرايط بهتر با بودجه هاي بيشتر براي اين هنر مظلوم در نظر گرفته شود.
وي ايجاد سالن هاي خاص براي اجراي نمايش هاي دفاع مقدس را از ملزومات دانست و گفت: براي آشنا كردن تماشاچي با فرهنگ دفاع مقدس، هنرمندان بايد انتخاب سوژه هاي مناسب و تحقيقات لازم در زمينه فرهنگ گسترده دفاع مقدس را كه همچون دريايي وسيع است، مجدانه پي گيري كنند.

فرقاني  رئيس  مركز مطالعات  وتحقيقات  رسانه ها:
امپرياليسم  جديد ارتبا طي  در حال  شكل گيري  است
ايرنا :رئيس  مركز مطالعات  وتحقيقات  رسانه ها نسبت  به  شكل گيري  نوعي  امپرياليسم  جديد به  ظاهر ارتباطي  در جامعه  جهاني  اطلاعاتي  هشدار داد.
محمد مهدي  فرقاني  تصريح  كرد: در اين  جامعه  اطلاعاتي ، توليدكننده  اطلاعات ، فناوري  و تكنولوژي  غربي ها هستند وكشورهاي  در حال  توسعه ، متاسفانه عمدتا مصرف كننده  محصولات  اين  جامعه  محسوب  مي شوند.
وي  روز شنبه  در گفت  وگو با ايرنا افزود: كشورهاي در حال  توسعه  بايد تلاش  كنند سهم  خود را در توليد و توسعه  دانش  و اطلاعات جهاني  افزايش  دهند درغير اين  صورت  آنها عملا مبدل  به  مصرف كننده  اطلاعات جامعه  جهاني  اطلاعاتي  خواهند شد.
فرقاني ، درباره  نقش  نهادهاي  مدني  در توليد دانش  و اطلاعات  گفت : اين نهادها به  منظور افزايش  سهم  ايران  در بازار جهاني  اطلاعات  نقش  بسزايي دارند.
اين  استاد علوم  ارتباطات  افزود: براي  توليد اطلاعات  نياز به  خلاقيت  وابتكار است  كه  اين  امر با مشاركت  هر چه  بيشتر نخبگان ، جلوگيري  از به حاشيه  رفتن  آنها و فعال  كردن  نهادهاي  مدني  در اين  عرصه  امكان  پذير است .
رئيس  مركز مطالعات  و تحقيقات  رسانه ها، جهاني سازي  را با جامعه اطلاعاتي  همزاد دانست  و گفت : جامعه  اطلاعاتي  زمينه  وبستر تكوين  جهاني سازي است  و اين  روند نياز دارد كه  حتي الامكان  فرهنگهاي  بومي  و ملي  كمرنگ  شوند و فرهنگ  واحد جهاني  شكل  بگيرد.
وي افزود: امروز فن آوري  ارتباطي  جديد اين  امكان  را فراهم  كرده  است  تاكشورهايي  كه  درگذشته  ابزار مناسبي  براي  ارتباط برقرار كردن  با كشورها وملتهاي  ديگر و افكار عمومي  جهان  نداشتند، از اين  طريق  بتوانند توليدات ملي  و بومي  خود را عرضه  كنند و وارد تعامل  جهاني  شوند.
فرقاني  تصريح  كرد: با اين  دو رويكرد ، جامعه  جهاني  اطلاعات  دچار يك تناقض  است .
وي  با اشاره  به  دومين  همايش  ميان  منطقه اي  كشورهاي  آسياي  مركزي  - غربي و جامعه اطلاعاتي  كه  ۱۱ و ۱۲ شهريورماه  در تهران  برگزار شد، افزود: همه  تلاشها و همايشهاي  ملي ، منطقه اي  و بين المللي  كه  توسط كشورها و يونسكو برگزار مي شود به  اين  منظور است  تا كشورها نه  تنها چند زبانگي  و تنوع فرهنگي  را حفظ كنند بلكه  از طريق  توسعه  كاربرد تكنولوژيهاي  ارتباطي  به تقويت  آنها بپردازند.
اين  همايش  به  منظور تبيين  سياستگذاري  و برنامه ريزي  اطلاعاتي  وارتباطي  در برنامه  چهارم  توسعه  برگزار شد.
رئيس  مركز مطالعات  و تحقيقات  رسانه ها، حفظ و تقويت  تنوع  فرهنگها درجامعه  اطلاعاتي  را در گرو نوع  برنامه ريزي  دولتها دانست  و گفت : دولتهابايد بدانند كه  چگونه  با اين  پديده  جديد روبرو شوند و براي  اين  كار خلاقيت و ابتكار به  خرج  دهند.
فرقاني  درباره  چشم انداز وضع  ايران  در ورود به  جامعه  جهاني  اطلاعاتي ،اظهار داشت : ايران  با وجود اينكه  با تاخر زماني  به  اين  حركت  جهاني  پيوست ،اما در عين  حال  شروع  خوبي  داشته است .
به  گفته  وي ، توسعه  علمي  پيش  شرط ورود به  جامعه  اطلاعاتي  است  و اگر چه درسالهاي  اخيرايران  پيشرفتهايي  داشته  اما نياز به  تلاش  بيشتر و برنامه ريزي منسجم تري  در اين  زمينه  است .
اين  استاد علوم  ارتباطات ، وضعيت  زيرساختهاي  ايران  را براي  ورود به جامعه اطلاعاتي  مناسب  توصيف  و خاطرنشان  كرد: فن آوري  ارتباطي  به  سرعت  درحال  تحول  و پيشرفت  است  و اگر در اين  زمينه  تعلل  كنيم  فاصله  ما با ديگركشورها زياد خواهد شد.

ايست هاي بازرسي بسيج در جهت محدوديت جوانان و خانواده ها نيست
ايسنا: جانشين فرمانده ناحيه مقاومت بسيج تهران بزرگ گفت: ايست هاي بازرسي بسيج در جهت محدوديت جوانان و خانواده ها نبوده، بلكه با هدف برقراري امنيت اجتماعي براي خانواده ها و جوانان است.
سردار سيدمحمد حاج آقامير در گفت وگو با ايسنا افزود: بايد خدمات بسيجيان با به كارگيري تسهيلات براي خانواده ها نمايان شود. وي با اشاره به نتايج مثبت استقرار ايست هاي بازرسي و امر به معروف و نهي از منكر بسيج گفت: در سال نهضت خدمت رساني به مردم، همه برنامه هاي بسيج به منظور اثربخشي براي آحاد مردم ايران است.

برگزاري نخستين جشنواره مطبوعات اسلامي
گروه اجتماعي: نخستين جشنواره مطبوعات اسلامي دي ماه امسال در شهر قم برگزار مي شود. اين جشنواره كه در ايام ميلاد حضرت علي بن موسي الرضا(ع) برگزار مي شود شامل دو بخش مطبوعات و مقالات مي باشد.در بخش مطبوعات كه بخش ويژه نخستين دوره است، مطبوعات اسلامي برتر براساس گرايش هاي موضوعي در پنج دوره تاريخي معرفي مي شوند. در بخش مقالات، نمونه هاي برتر مقالات اسلامي كه سال ۱۳۸۱، در يكي از مطبوعات داراي مجوز منتشر شده باشند در جشنواره شركت داده مي شوند.
در اين جشنواره تنها مقالاتي در مسابقه شركت داده مي شوند كه درباره علوم اسلامي محض، نظير فقه و تفسير، فقه و حقوق، كلام و فرق، قرآن و علوم قرآني، فلسفه و يا رشته هاي ديگر با رويكرد اسلامي نظير نجوم اسلامي، اخلاق و عرفان، ادبيات و هنر، تاريخ و جغرافي، روانشناسي و علوم تربيتي باشند.

شوراي عالي كار با حضور نمايندگان گروه دولت، كارفرما و كارگر تشكيل شد
در جلسه شوراي عالي كار كه با حضور نمايندگان دولت، كارفرما و كارگران تشكيل شد، خواجه نوري معاون وزير كار و امور اجتماعي بر لزوم ايجاد تسهيلات براي فعاليت واحدها تأكيد كرد و گفت: دولت همواره تلاش مي كند با اتخاذ تدابير مناسب زمينه فعاليت واحدهاي توليدي را فراهم آورد.
وي با اشاره به اين كه كارفرمايان در روند اصلاح ساختار واحدها مكلف به اجراي تعهدات خود مي باشند، يادآور شد: در صورت عدم اجراي تعهدات از سوي كارفرمايان در جريان طرح تغيير ساختار با متخلفان برابر ضمانت هاي اخذ شده، برخورد مي شود.
در اين جلسه اجراي طرح اصلاح ساختار شركت بافندگي ريسباف يزد تصويب و با تمديد مهلت اجراي طرح اصلاح ساختار شركت صنايع پوشش گيلان، شركت سيلك باف يزد (بخش بافندگي) و شركت چوب اسالم موافقت شد و تمديد مهلت اجراي طرح اصلاح ساختار شركت صنعتي جهان (جهان چيت كرج) و شركت نقش ايران جهت بررسي به كميته فني ارجاع گرديد.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي:
پوشش طرح بيمه زنان خانه دار امسال ۷ برابر مي شود
ايسنا: معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي پيش بيني كرد طرح بيمه زنان خانه دار كه هم اكنون در ۵۲ شهر كشور در حال اجراست، تا پايان امسال بيش از ۲۱ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد.
دكتر علم الهدايي افزود: در اجراي آزمايشي طرح بيمه زنان خانه دار كه در سال گذشته و در شش شهر كشور اجرا شد، حدود ۳ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند كه با توجه به افزايش اعتبارات، اين تعداد تا پايان امسال ۷ برابر مي شود.
وي با يادآوري «خانه دار بودن»، «نداشتن شغل دايمي و ثابت» و «دانشجو نبودن» به عنوان شرايط مشموليت اين طرح افزود: سن زنان نيز براي استفاده از اين طرح، بايد حداقل ۳۰ و حداكثر ۵۰ سال باشد.
دكتر علم الهدايي، اعتبار اين طرح را ۱۵ ميليارد ريال اعلام و اضافه كرد: علاوه بر اعتبارات بهزيستي و همچنين افزايش اعتبار از سوي مجلس شوراي اسلامي، مركز امور مشاركت زنان نيز ۴۵۰ ميليون تومان به اين طرح اختصاص داده است.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي، در ادامه افزود: اين طرح در چهار شهرستان استان تهران در حال اجراست و اميدواريم با حمايت بيشتر دولت و مجلس در افزايش اعتبار، سال آينده بتوانيم شهرهاي ديگر از جمله تهران را تحت پوشش قرار دهيم. وي گفت: براي اجراي اين طرح در مناطق روستايي و عشايري نيز تلاش مي شود.

طرح تامين مسكن كارمندان از مهرماه اجرا مي شود
مشهد - خبرگزاري  جمهوري  اسلامي : معاون  وزير مسكن  و شهرسازي  گفت : طرح  تامين  مسكن  كارمندان  دولت  از مهرماه  امسال  در تعدادي  از شهرهاي  بزرگ  كشور اجرا مي شود.
فريدون  درويش  زاده  در مشهد افزود: آيين  نامه  اين  طرح  ارديبهشت  ماه  امسال  به  تصويب  رسيد ودستورالعمل  اجرايي  آن  هم اينك  در حال  تدوين  است .
وي  گفت : بر اساس  اين  آيين نامه ، وزارت  مسكن  و شهرسازي  در نقاط مركزي شهرها اقدام  به  طراحي  مجتمعهاي  مسكوني ، تملك  و تجميع  زمينهاي  آن  كرده  وبا مشاركت  بخش  خصوصي  و شركتهاي  تعاوني  اين  مجتمع هاي  مسكوني  ساخته  مي شوند.
به  گفته  وي ، ۳۰ درصد هزينه  اين  واحدها را دولت  از محل  وجوه  در اختيارتامين  مي كند و به  ازاي  هر واحد مسكوني  ۷۰ ميليون  ريال  نيز نظام  بانكي  وام مي دهد.
معاون  وزير مسكن  و شهرسازي  افزود: كارمزد دوران  مشاركت  نيز توسط خود دولت  تضمين  و پرداخت  مي شود و زماني  كه  ساخت  مجتمع  به  پايان  رسيد، اين واحدهاي  مسكوني  به  كارمنداني  واگذار مي شود كه  در ادارات  نزديك  به  آن پروژه  كار مي كنند.
وي  در مورد چگونگي  بازپرداخت  وام  ۷۰ ميليون  ريالي  نيز گفت : كارمند اين وام  را در اقساط ۱۵ الي  ۲۰ سال  به  صورت  پلكاني  پرداخت  مي كنند.
درويش  زاده  توضيح  داد: بازپرداخت  پلكاني  بخاطر پرهيز از فشار به  كارمنداز اقساط پايين  و كم  شروع  مي شود و به  تناسب  افزايش  درآمد كارمندان  در هرسال  افزايش  مي يابد.

هنر عشق در زندگي
014250.jpg
مردم تشنه عشق هستند. درگذشته، ازدواج برحسب رسوم متداول زمان انجام مي گرفت. يعني ازدواج به وسيله خانواده طرفين يا به وسيله واسطه ها و گاهي به وسيله ملاحظات اجتماعي انجام مي شد و عشق مي بايست بعد از ازدواج صورت مي گرفت. از سه چهار نسل گذشته به اين طرف، مفهوم عشق «رومانتيك» در دنياي غرب عموميت يافت.
عشق به آموختن نياز دارد. احساس اوليه عاشق شدن را با حالت دايمي عاشق بودن، يا بهتر بگوييم، در عشق ماندن اشتباه مي كنيم. اگر دو نفر كه نسبت به هم بيگانه بوده اند، چنانچه همه ما هستيم، مانع را از ميان خود بردارند و احساس نزديكي و يگانگي كنند، اين لحظه يكي از شادي بخش ترين تجارب زندگي ايشان مي شود.
اين معجزه دلدادگي ناگهاني اگر با جاذبه جنسي همراه يا با منع كامجويي توأم باشند غالباً به آساني حاصل مي شود اما به اقتضاي ماهيت خود هرگز پايدار نمي ماند. دلبستگي آنان اندك اندك حالت معجز ه آساي نخستين خود را از دست مي دهد و سرانجام اختلاف ها و ملالت هاي دوجانبه ته مانده هيجان هاي نخستين را مي كشد.
عشق يك هنر است همان طور كه زيستن يك هنر است و در راه فراگيري اين هنر بايد همان راهي را انتخاب نمود كه براي آموختن هر هنر لازم است.
عشق عبارتست از رغبت جدي به زندگي و پرورش آنچه بدان مهر مي ورزيم. بعضي از پژوهشگران معتقدند كه مشكلات زناشويي نتيجه گسيختگي در پيشرفت طبيعي چرخه زندگي زناشويي و خانوادگي است. روابط صميمي در جريان رشد خود از مراحل بحراني و حساسي مي گذرند و هر كدام از اين مراحل وظايف ويژه اي دارد.
يك شخص نياز دارد كه با فرد ديگر يا ديگران روابط صميمي و پيوند عاطفي برقرار كند و به اصطلاح، نسبت به ديگران نوعي احساس تعهد در او بوجود مي آيد. توانايي در ايجاد يك رابطه صميمي كه مستلزم مصالحه و گذشت است به احساس هويت شخصي فرد بستگي دارد. افرادي كه از هويتي قوي برخوردارند آماده اند كه هويت خود را با فرد ديگري سهيم شوند. حتي رابطه جنسي سالم در زناشويي زماني امكان پذير است كه فرد به هويتي مطلوب دست يافته باشد. توانايي برقراري رابطه صميمي به توانايي عشق ورزيدن مي انجامد كه نوعي از خود گذشتگي متقابل است.
زوج هاي دچار مشكل به احتمال زيادتر رفتارهاي ناخوشايند همسر خود را به قصد منفي نسبت مي دهند و رفتارهاي مثبت آنان را به علل اختصاصي و ناخواسته نسبت مي دهند. گذشته از تفاوت هاي فيزيكي بين زن و مرد تفاوت هاي ديگري نيز بين آنها وجود دارد كه يكي از آنها توجه به جزئيات در زنان و كلي نگري در مردان است كه اگر زن و مرد از اين تفاوت آگاهي نداشته باشند ممكن است همين تفاوت به ظاهر ساده، سر منشأ بسياري از مشكلات را براي آن دو فراهم آورد.
همسران بايد بگذارند در همان حال كه با هم هستند اندكي از يكديگر جدا باشند، يكديگر را دوست داشته باشند ولي عشق را محدود نسازند و بگذارند عشق مثل يك درياي مواج بين دو ساحل روح شان حركت كند، جام يكديگر را پر كنند ولي از يك جام ننوشند، از نان خود به ديگري بدهند اما دل هاي يكديگر را در تصرف خود نگه  ندارند.
شوهري كه همسرش را دوست دارد و عاشق او است از آنچه كه همسرش مي پسندد همانقدر لذت مي برد كه از آنچه مورد پسند و دلخواه خودش است. مرداني كه سالم هستند بيشتر مجذوب هوش و شايستگي همسران خود مي شوند و همچنين تمايز آشكاري بين نقش ها و شخصيت هاي ميان دو جنس قايل نيستند.
گذشته از عنصر نثار كردن، خصيصه فعال عشق متضمن عناصر اساسي ديگري است كه همه در جلوه هاي گوناگون عشق مشتركند.
اينها عبارتند از: دلسوزي- احساس مسئوليت- احترام و دانايي- مشكلات زناشويي از كژكاريهاي رفتاري و شناختي ناشي مي شود. كژكاريهاي رفتاري شامل آن جنبه هايي است كه مشخص كننده زناشويي هاي آشفته و از جمله الگوهاي ارتباطي ضعيف يا نامناسب، ناتواني در غلبه بر نارسايي هاي تغيير رفتار و مهارت هاي ناكافي در مسأله گشايي است.
راجرز مي گويد: عميق ترين مفهوم محبوب بودن اين است كه انسان عميقاً درك و شناخته شده و مورد قبول واقع شود. ما هنگامي مي توانيم كسي را دوست داشته باشيم كه از جانب او تهديد نشويم و واكنش هاي او نسبت به ما يا نسبت به آن چيزهايي كه بر ما تأثير گذارند براي ما قابل درك باشند.
اوراستريت مي گويد: «دوست داشتن يك فرد، تصاحب آن فرد نيست بلكه بر تصديق موجوديت او دلالت دارد و اين بدين معنا است كه با شادماني تمام حقوق انساني او را به رسميت بشناسي.»
ليلا عطاري فرد
كارشناس روانشناسي باليني

قبل از ازدواج در مورد ماديات صحبت كنيد
014247.jpg
پژوهش ها نشان مي دهد پول عامل اساسي سوء تفاهمات زوج هاست. اگر با صداقت و صراحت قبل از ازدواج در مورد مسائل مالي صحبت كنيد، ازدواج با دوامي خواهيد داشت.
پول تعيين كننده ثروت است. اما در ايجاد مساوات در امنيت، عشق، قدرت و آزادي زوج ها نقش دارد. احساس شما نسبت به پول به مراتب مهمتر از ميزان دارايي تان است.
سوزان بايردر نويسنده «پرسش هاي مشكل، ۱۰۰ سؤال مهمي كه از نامزدتان مي توانيد بپرسيد» مي گويد: ازدواج اميدها، آرزوها و ترس هاي مالي خاص خود را به همراه دارد. بسيار مهم است كه تصوير روشني از توقعات، انتظارات و خواسته هاي خود داشته باشيد. با نامزدتان در مورد مسائل مالي صحبت كنيد. نظر او را نسبت به نحوه اداره مسائل مالي بپرسيد. هر چه اطلاعات كامل تر از او و انتظارات خود داشته باشيد، بهتر مي توانيد تصميم گيري كنيد.
نظر او را نسبت به بيمه درماني ،  بيمه عمر، پس انداز كردن محدوديت هاي مالي موجود، محل اقامت، هزينه رهن، اجاره و وام، هزينه ادامه تحصيل بپرسيد.
ادامه تحصيل مستلزم فداكاري همسران است. زيرا بايد مخارج اضافي را براي تحصيل شما اختصاص داد. از طرفي در صورت ادامه تحصيل، شايد فرصت كافي براي كار كردن نداشته باشيد.
طرح چنين مسائلي بسيار مشكل است. ولي باعث مي شود حالا و پس از ازدواج خيالتان راحت باشد و تصميم گيري تان براساس واقعيات موجود باشد نه روياها و آرمان ها. اگر فرهنگ خانواده تان اجازه نمي دهد خودتان اين مسائل را مطرح كنيد، از والدين بخواهيد آنها را بپرسند.
پرسش هاي زير به شما كمك مي كند تا تصوير روشن تري از وضعيت مالي آينده داشته باشيد:
۱- درآمد ماهانه خواستگارتان چقدر است؟
۲- آيا كار كردن هر دوي شما لازم است؟
۳- اگر خانم كار نكند، آيا همسر خانه داري را باارزش مي داند؟
۴- براي گذران زندگي چقدر درآمد كافي است؟
۵- چگونه بايد خرج كرد؟ چه هزينه هايي در اولويت است؟
۶- آيا با نحوه خرج كردن يكديگر توافق داريد؟ با چه مواردي موافق و با چه مواردي مخالفيد؟
۷- اگر هر دو كار مي كنيد، پولتان را با هم خرج مي كنيد يا جداگانه؟
۸- چه مبلغي هر دو در بانك داريد؟
۹- اگر خواستگارتان شغل آزاد دارد، چه مقدار از درآمدش را پس انداز يا سرمايه گذاري مي كند و چه مقدار را خرج مي كند؟
۱۰- چه كسي مسئوليت برنامه ريزي مالي را دردراز مدت برعهده مي گيرد؟
۱۱- براي داشتن احساس امنيت، چه مقدار پول كافي است؟
۱۲-چند درصد از درآمد را پس انداز مي كنيد؟ آيا نامزدتان با پس انداز در بانك موافق است؟
۱۳- چه كسي حساب دخل و خرج را دارد؟ چه كسي قبوض آب، برق، تلفن و گاز را مي پردازد؟
۱۴- در صورت بيمه نبودن نامزدتان، آيا با بيمه اختياري هر دو شما موافق است؟
۱۵- آيا نامزدتان بايد خرج والدينش را بپردازد. در صورت پاسخ مثبت ماهانه چقدر از درآمدش را براي اين امر اختصاص مي دهد؟
۱۶- اگر خداي نخواسته ازدواج به طلاق منجر شود آيا مي تواند مهر را پرداخت كند؟
۱۷- آيا او با خريد وسايل اضافي براي منزل يا كادو براي دوست موافق است؟
۱۸- آيا نامزدتان مي پذيرد كه دارايي قبل از ازدواج براي مثال، زمين، خانه و ماشين به اسم خودتان باشد؟
۱۹- آيا خواستگارتان بدهي ندارد و ورشكست نشده است؟
در صورتي كه بدهي دارد تا چه مدت پس از ازدواج چه مبلغي بايد پرداخت كند؟
۲۰- آيا مي توانيد حساب جداگانه اي براي هزينه هاي منزل داشته باشيد؟ يا هر كسي بخشي از درآمد خود را براي آن اختصاص دهد؟
۲۱- آيا موافقيد كه حساب پس انداز جداگانه اي داشته باشيد؟
۲۲- اگر پس از ازدواج با پول كار هر دو شما خانه يا ماشين خريداري شود، آيا موافقيد كه سند آن به نام هر دو باشد؟
۲۳- اگر پس از ازدواج با بحران مالي يا ورشكستگي روبه رو شويد چه مي كنيد؟
۲۴- آيا موافقيد مبلغي را براي موارد غيره منتظره نظير هزينه عمل جراحي يا بيمارستان پس انداز كنيد؟
برگرفته از: سايت روانشناسي
ترجمه : الهام مؤدب

جنگ قدرت در خانواده
014253.jpg

بيشتر والدين وقتي فرزندشان دو ساله مي شود، متوجه تلاش او براي دستيابي به قدرت براي پيروي از خواسته هايش مي گردند. آنها اغلب دچار چالش هستند و يك جنگ بين اراده كودك و اراده والدين آغاز مي گردد كه در طول كودكي فرزندان ادامه مي يابد. والدين مي توانند با تغيير ديدگاهشان در مورد رفتار بچه ها و با اندكي ذكاوت و خلاقيت در مورد رفتار سرسختانه، متمردانه، نااميد كننده و منفي بچه ها اين جدالها را به عاملي جهت رشد و ارتقاء رابطه في مابين تبديل نمايند.
دادن قدرت نه سلب آن
به جاي تلقي رفتار قدرت طلبانه فرزند به عنوان يك رفتار بد و عكس العمل در جهت خلع سلاح نمودن طفل، والدين بايد اين رفتار را به عنوان يك نشانه مثبت از سلامت ذهني و رشد كودك تلقي نمايند و در جهت دادن قدرت بيشتر به او برنامه ريزي نمايند. از حدود دو سالگي و در فاصله هاي متفاوتي از دوره رشد كودكان مختلف، بچه ها بين جسم خود، پدر و مادر و محيط اطراف تمايز قائل مي شوند. اين تمايز منجر به اخذ تصميماتي براي خودشان مي گردد. قدرتشان را بكار مي برند و اراده خود را بر اطرافيان و موقعيتها تحميل مي نمايند، شيوه خودشان را انتخاب مي كنند و مالكيت و قدرت خود را بيان مي نمايند.
وقتي والدين در جهت سلب قدرت از فرزندانشان اقدام مي كنند، باعث ايجاد احساس درماندگي در آنها مي گردند و چون كليه افراد بشر در جهت كسب قدرت تلاش مي نمايند، چنين فرزندي احتمالاً به اين احساس درماندگي بوجود آمده در خود، با جنگ يا گريز عكس العمل نشان مي دهد. شايد قدرت را واگذار كند و بگذارد ديگران تمام تصميمات را اتخاذ نمايند و يا بجنگد تا قدرت را از طريق رفتار مخرب و متمردانه خود بدست آورد. والديني كه بتوانند تغيير ديدگاه دهند و رفتار فرزندانشان جهت كسب قدرت را به عنوان يك نشانه مثبت جهت كسب استقلال تلقي نمايند مي توانند راههاي خوبي براي اينكه فرزندانشان احساس قدرت و ارزشمندي نمايند، پيدا كنند و كشمكش قدرت را به طريقي كه جنگ را كاهش و روابط دوستانه را افزايش دهد و احساس قدرتمند بودن را هم به فرزندان هم به والدين القا نمايند، سازماندهي نمايند.
اولين قدم طفره رفتن
اولين قدم براي اينكه به شيوه اي موثر و مثبت با جنگ قدرت كنار بياييد شانه خالي كردن از زير جنگ است.
به عبارت ديگر از قبول طرف ديگر بحث، امتناع كنيد. مادري از طفل دو ساله اش مي پرسد آيا براي خواب بعد از ظهر آمادگي دارد؟ طفل با قاطعيت مي گويد نه. مادر كه چالش بوجود آمده را حس كرده، در جواب مي پرسد كه آيا طفل مي خواهد خودش به اتاقش برود يا مادر او را در آغوش بگيرد و كودك در جواب مي خواهد كه مادر او را در آغوش بگيرد و در مسير رفتن به رختخواب او را بالا و پايين بيندازد. مادر متوجه مي شود كه جواب نه، دعوتي براي پيوستن به جنگ قدرت بوده است ولي مادر با طفره رفتن از ادامه جنگ باعث بوجود آمدن يك پايان شاد شده، كه به جاي هرگونه ناراحتي بسيار حمايت كننده بوده است. با طفره رفتن از جنگيدن شما اين پيغام را براي فرزندتان مي فرستيد كه نمي خواهيد با او بجنگيد، نمي خواهيد به او آسيب برسانيد، نمي خواهيد بر او سلطه يابيد و به علاوه مي خواهيد به مقصود خود نيز برسيد.
دادن حق انتخاب بجاي دستور دادن
بعد از طفره رفتن از جنگيدن، قدم بعدي اين است كه به جاي دستور دادن به فرزندتان به او حق انتخاب بدهيد. مادري كه مي خواهد لباس طفل ۱۸ ماهه اش را عليرغم تمايل او عوض نمايد، مي تواند به او اجازه دهد كه خود انتخاب نمايد كه در كدام اتاق مي خواهد لباسش تعويض شود. و اگر در همان اتاق انتخاب شده هم باز با عوض كردن لباس مشكل داشت، مي تواند از او بخواهد جاي دقيق اين كار را در اتاق معين نمايد. به اين طريق جنگ تعويض لباس ختم به خير مي گردد.
در دادن حق انتخاب به كودك، والدين بايد مطمئن باشند كه تمام انتخابها معقولند. مثلاً زماني كه نمي توانيد جايي را ترك كنيد از كودكتان نخواهيد كه بين آرام نشستن و ترك محل يكي را انتخاب نمايد.
همچنين مطمئن شويد كه انتخابهايي كه به فرزندتان مي دهيد مستبدانه نيستند. انتخابهاي مستبدانه آنهايي هستند كه به كودك اين احساس را مي دهند كه آزاد نيست. البته انتخابهاي محدودتر براي كودكان كوچك مناسب تر است، اما سعي نماييد هر زمان كه مقدور است اجازه انتخابهاي وسيع و آزاد تري بدهيد.
دقت نماييد انتخابهايي كه به فرزندتان مي دهيد حالت تنبيه نداشته باشد. به طور مثال اگر به او بگوييد يا بايد اسباب بازيها را جمع كند يا حق بازي ندارد فضايي همراه با تنبيه و ترس بر اين انتخاب سايه مي افكند.
راههاي سودمندي براي قدرت دادن به فرزندتان پيدا كنيد
زماني كه خود را درگير يك جنگ قدرت با فرزندتان يافتيد بهترين انتخاب اين است كه از خود بپرسيد چگونه مي توانيد قدرت بيشتري به فرزندتان بدهيد. مادري كه جنگي دائمي در مورد بستن كمربند ايمني اتومبيل با فرزندش داشت، تصميم گرفت فرزندش را رئيس كمربندها بنمايد ، مسئول كنترل وظيفه اش اين است كه آيا همه در شرايط ايمني كامل هستند يا نه، به اين ترتيب جنگ به پايان رسيد.
راهكارهاي غيرمنتظره ارائه دهيد
والدين مي توانند در موقعيتي كه از آن بوي دردسر به مشام مي رسد، با دعوت كردن فرزندشان به گردش براي صحبت بيشتر در مورد موضوع، از جدال بپرهيزند. هدف اين راهكار پاداش دادن به رفتار بد فرزند نيست اما به اين وسيله روابط دوباره بهبود مي يابد و هدف نهايي بر ايجاد جوي از عشق و همكاري متمركز مي گردد.
رسيدن به شرايط برنده- برنده
كشمكش قدرت در نهايت به شرايطي منجر مي گردد كه در آن يكي برنده و ديگري بازنده است. راه حل برنده- برنده شرايطي است كه هر دو طرف بحث در نهايت احساس مي كنند به آنچه قصد داشته اند رسيده اند. رسيدن به شرايط برنده- برنده احتياج به گفتگو و صحبت دارد. والدين مي توانند با احترام گذاشتن به تقاضاهاي فرزندانشان به آنها كمك كنند. به عبارتي به فرزندتان بگوييد: «به نظر مي رسد اين راه خوبي براي برنده شدن تو مي باشد و من از برنده شدن تو خشنودم. اما من هم مي خواهم برنده شوم. آيا مي تواني به راهكاري بينديشي كه هر دو نفرمان برنده شويم؟»
كنار آمدن با جوابهاي منفي
ديدگاه اغلب والدين اين است كه فرزندشان نبايد به آنها نه بگويد و به دنبال قدرت باشد. به هر حال اين جالب خواهد بود كه از فرزندانمان انتظار جواب منفي نيز داشته باشيم. بهترين حالت زماني ايجاد مي گردد كه جواب منفي فرزندمان را به عنوان يك عدم توافق تلقي نماييم، نه به عنوان يك جواب گستاخانه. به كودكان بياموزيد كه عدم توافق خود را به شيوه اي محترمانه و مناسب ابراز نمايند. به خاطر داشته باشيد، شما نيز از آنها انتظار داريد كه در مواجهه با فشار و شرايط نامناسب جواب منفي بدهند.
درماندگي سبب انتقام جويي مي گردد
014256.jpg

كودكاني كه سلب قدرت مي شوند، يا آنهايي كه احساس درماندگي مي نمايند، اغلب درصدد كسب قدرت جهت انتقام جويي مي باشند. آنها مي خواهند آسيبي كه ديده اند را با آسيب رساندن به ديگران جبران نمايند و غالباً گرفتار رفتاري مي شوند كه نهايتاً به خودشان صدمه مي رساند. انتقامجويي در دو يا سه سالگي به صورت عدم كنترل ادرار يا مدفوع و عدم رعايت نظم در امور روزمره جلوه گر مي شود. در ۱۶ يا ۱۷ سالگي استفاده از مواد مخدر و الكل، روابط با دوستان ناباب، گرفتار شدن در روابط نامشروع، مردود شدن در دروس و خودكشي از مصاديق انتقام گيري از والدين است. وقتي كه فرزندان احساس ناديده گرفته شدن و بي قدرتي مي نمايند دست به رفتار انتقام جويانه مي زنند و سعي مي كنند با اين رفتار مهم جلوه نمايند.
بيشتر والدين آرزو دارند فرزنداني پرورش دهند كه در هنگام بزرگسالي به خودشان متكي باشند، تصميمات درستي بگيرند و توانايي حركت در جهت آرزوهايشان را داشته باشند. اگر به فرزندتان اجازه تمرين قدرتمند بودن به شيوه سودمند و مناسب را بدهيد، مطمئناً آنها آينده اي روشن تر و دلپذيرتر را تجربه خواهند نمود.
منبع: پوزيتيو پرنتينگ
ترجمه: ندا يارائي

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    يادداشت    |
|   صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |