سه شنبه ۱ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۵
Infor.htm
CPU (ريزپردازنده يا ميكرو پروسسور) - (۱)
004458.jpg

ريزپردازنده واحد پردازش مركزي يا مغز رايانه مي باشد. اين بخش مدار الكترونيكي بسيار گسترده و پيچيده اي مي باشد كه دستورات برنامه هاي ذخيره شده را انجام مي دهد. جنس اين قطعه كوچك (تراشه) نيمه رسانا است. CPU شامل مدارهاي فشرده مي باشد و تمامي عمليات يك ميكرو رايانه را كنترل مي كند. تمام رايانه ها (شخصي، دستي و...) داراي ريزپردازنده مي باشند. نوع ريزپردازنده در يك رايانه مي تواند متفاوت باشد اما تمام آنها عمليات يكساني انجام مي دهند.
تاريخچه ريزپردازنده
ريزپردازنده پتانسيل هاي لازم براي انجام محاسبات و عمليات مورد نظر يك رايانه را فراهم مي سازد. در واقع ريزپردازنده از لحاظ فيزيكي يك تراشه است. اولين ريزپردازنده در سال ۱۹۷۱ با نام Intel ۴۰۰۴ به بازار عرضه شد. اين ريزپردازنده قدرت زيادي نداشت و تنها قادر به انجام عمليات جمع و تفريق ۴ بيتي بود. تنها نكته مثبت اين پردازنده استفاده از يك تراشه بود، زيرا تا قبل از آن از چندين تراشه براي توليد رايانه استفاده مي شد. اولين نوع ريزپردازنده كه بر روي كامپيوتر خانگي نصب شد. ۸۰۸۰ بود. اين پردازنده ۸ بيتي بود و بر روي يك تراشه قرار داشت و در سال ۱۹۷۴ به بازار عرضه گرديد. پس از آن پردازنده اي كه تحول عظيمي در دنياي رايانه بوجود آورد ۸۰۸۸ بود. اين پردازنده در سال ۱۹۷۹ توسط شركت IBM طراحي و در سال ۱۹۸۲ عرضه گرديد. بدين صورت توليد ريزپردازنده ها توسط شركت هاي توليدكننده به سرعت رشد يافت و به مدل هاي ۸۰۲۸۶، ۸۰۳۸۶، ۸۰۴۸۶، پنتيوم ۲، پنتيوم ۳، پنتيوم ۴ منتهي شد.
004454.jpg

اين پردازنده ها توسط شركت Intel و ساير شركت ها طراحي و به بازار عرضه شد. طبيعتاً پنتيوم هاي ۴ جديد در مقايسه با پردازنده ۸۰۸۸ بسيار قوي تر مي باشند زيرا كه از نظر سرعت به ميزان ۵۰۰۰ بار عمليات را سريعتر انجام مي دهند. جديدترين پردازنده ها اگر چه سريعتر هستند گران تر هم مي باشند. كارآيي رايانه ها بوسيله پردازنده آن شناخته مي شود. ولي اين كيفيت فقط سرعت پروسسور را نشان مي دهد نه كارآيي كل رايانه را. به طور مثال اگر يك رايانه در حال اجراي چند نرم افزار حجيم و سنگين است و پروسسور پنتيوم ۴ آن ۲۴۰۰ كيگاهرتز است، ممكن است اطلاعات را خيلي سريع پردازش كند. اما اين سرعت بستگي به هاردديسك نيز دارد. يعني اين كه پروسسور جهت انتقال اطلاعات زمان زيادي را در انتظار مي گذراند.
پروسسورهاي امروزي ساخت شركت Intel، پنتيوم ۴ و سلرون هستند. پروسسورها با سرعت هاي مختلفي برحسب گيگاهرتز (معادل يك ميليارد هرتز با يك ميليارد سيكل در ثانيه است) براي پنتيوم ۴ از ۴/۱ گيگاهرتز تا ۵۳/۲ متغير است و براي پروسسور سرعت از ۸۵/۰ گيگاهرتز تا ۸/۱ گيگاهرتز است. يك سلرون همه كارهايي را كه يك پنتيوم ۴ انجام مي دهد را مي تواند انجام دهد اما نه به آن سرعت.
پردازنده دو عمل مهم انجام مي دهد: ۱- كنترل تمام محاسبات و عمليات
۲- كنترل قسمت هاي مختلف
پردازنده در رايانه هاي شخصي به شكل يك قطعه نسبتاً تخت و كوچك به اندازه ۸ يا ۱۰ سانتي متر مربع كه نوعي ماده، مانند پلاستيك يا سراميك روي آن را پوشانده است تشكيل شده در واقع فرآيند بوجود آمدن اين مغز الكترونيكي به اين گونه مي باشد كه از سيليكان به علت خصوصيات خاصي كه دارد جهت ايجاد تراشه استفاده مي شود. بدين گونه كه آن را به صورت ورقه هاي بسيار نازك و ظريف برش مي دهند و اين تراشه ها را در درون مخلوطي از گاز حرارت مي دهند تا گازها با آنها تركيب شوند و بدين صورت طبق اين فرآيند شيميايي سيليكان كه از جنس ماسه مي باشد به فلز و بلور تبديل مي شود كه امكان ضبط و پردازش اطلاعات را در بردارد. اين قطعه كار ميليونها ترانزيستور را انجام مي دهد.
پردازنده وظايف اصلي زير را براي رايانه انجام مي دهد:
۱- دريافت داده ها از دستگاه هاي ورودي
۲- انجام عمليات و محاسبات و كنترل و نظارت بر آنها
۳- ارسال نتايج عمليات با دستگاه هاي خروجي
پردازنده مانند قلب رايانه است و از طريق كابلهاي موجود با واحدهاي ديگر مرتبط مي شوند.
در واقع از نظر فني عملكرد پردازنده با دو ويژگي تعيين مي شود:
۱- طول كليد- تعداد بيت هايي كه يك پردازنده در هر لحظه پردازش مي كند و طول اين كلمات معمولاً ۴ و ۸ و ۱۶ و ۳۲ و يا ۶۴ بيتي مي باشد.
۲- تعداد ضربان الكترونيكي كه در يك ثانيه توليد شده است و با واحد مگاهرتز سنجيده مي شود.
محل قرارگيري پردازنده ها بر روي مادربرد مي باشد. بنابراين بايستي هماهنگي لازم بين مادربرد و پردازنده وجود داشته باشد. اين هماهنگي باعث بالا رفتن عمليات رايانه مي شود. در غير اين صورت نتيجه خوبي بدست نمي آيد.
نكته: بر روي پردازنده حروف  و ارقامي ديده مي شود كه در واقع نشان دهنده شماره سريال ها ،سرعت، ولتاژ، مدل، نسل و نام سازنده آن مي باشد. با توجه به نوع دستورالعمل ها يك ريزپردازنده با استفاده از واحد منطبق و حساب خود (ALU) قادر به انجام عمليات محاسباتي مانند جمع و تفريق و ضرب و تقسيم است. البته پردازنده هاي جديد اختصاصي براي انجام عمليات مربوط به اعداد اعشاري نيز مي باشند. ريزپردازنده قادر به انتقال داده ها از يك محل حافظه به محل ديگر مي باشند و مي توانند تصميم گيري نمايند و از يك محل به محل ديگر پرش داشته باشد تا دستورالعمل هاي مربوط به تصميم اتخاذ شده را انجام دهد.

آموزش Adobe Premiere
004456.jpg
در قسمت قبل به بررسي شمايي كلي از برنامه پريمير پرداختيم و با قابليتهاي اين برنامه آشنا گشتيم. در اين قسمت مي خواهيم در اولين گام با پريمير شروع به كار نمائيم پس با ما همراه باشيد.
استفاده از برنامه پريمير
۱- براي باز نمودن اين برنامه كافي است برروي آيكون مربوط به اين برنامه دوبار كليك نمائيد تا بعد از چند لحظه برنامه پريمير فعال گردد.
۲- بعداز چند لحظه كادر محاوره اي Initial Workspace در روي صفحه نمايش ظاهر مي گردد. از بين دو حالت Editing A/B Editing و Single- Trak شما مي توانيد شكل و حالت فضاي كاري خود را انتخاب كنيد. اگر شما فردي مبتدي در كار با پريمير هستيد بهتر است گزينه Select A/B Editing را انتخاب نموده و اگر قبلاً تجربه كار با برنامه پريمير را داريد گزينه Select Single - Track Editing را انتخاب كنيد. در كادر محاوره اي فوق شما گزينه Select Single - Track Editing را انتخاب نمائيد زيرا شما (بله شما) قرار است يكي از ماهرترين كاربران برنامه پريمير گرديد.
۳- با انتخاب نوع فضاي كار، كادر محاوره اي Lood Project Settings در روي صفحه نمايش ظاهر مي گردد. در اين كادر محاوره اي شما مي توانيد تنظيماتي را براي برنامه پريمير تعريف نمائيد. اين تنظيمات شامل انتخاب نوع سيستم پخش، انتخاب نوع ورودي فيلم، وضعيت صدا و... مي باشد.
نكته: براي انتخاب نوع سيستم پخش در اين قسمت بهتر است شما گزينه
Standard 48KHZ را فعال نمائيد.
بعداز انجام تنظيمات لازم در كادر، كادر محاوره اي Load Project Settings برروي كليد OK كليك نمائيد.
۴- بعداز انتخاب OK پنجره برنامه پريمير برروي صفحه نمايش ظاهر مي گردد. به طور معمول شما در پنجره اصلي برنامه پريمير با سه پنجره روبه رو هستيد كه عبارتنداز:
پنجره Project
پنجره Monitor
پنجره Time Line
پنجره Project چيست؟
پنجره Project درواقع دروازه اي براي ورود فايلهاي صوتي، تصويري و فيلم از منابع مختلف چون دوربين هاي فيلمبرداري و CDهاي تصويري و صوتي مي باشد.
به وسيله اين پنجره شما مي توانيد فايلهاي مختلف موجود را دسته بندي كرده و به نحوه احسن از آن استفاده نمائيد. در پنجره Project شما با ايجاد Bin (صندوق) مي توانيد به مديريت فايلهاي خود شكل بهتري ببخشيد.
براي ايجاد Bin كافي است گزينه Bin را از زير منوي گزينه New در منوي File انتخاب كرده و اسمي را براي Bin تعيين نمائيد.
نكته: يكي از پنجره هايي كه شما در كار با برنامه پريمير به صورت مكرر حتماً با آن كار خواهيد كرد پنجره Proiect مي باشد. در اين پنجره شما به سادگي مي توانيد به اطلاعات زيادي درباره نوع فايل، اندازه و مدت زمان آن و يا در صورت نياز مشاهده پيش نمايش از فيلم و عكس بپردازيد.
پنجره Monitor چيست؟
براي مشاهده پيشرفت كار يك پرژوه كاري در برنامه پريمير شما نياز پنجره به نام پنجره Monitor داريد. توسط اين پنجره مي توانيد به صورت دقيق بر رشد روند كار اجحاف داشته باشد.
علاوه بر مشاهده پيش نمايش از پروژه در اين پنجره شما مي توانيد به سادگي تغييراتي را مانند نقطه شروع و خاتمه كليپ را بر روي پروژه در حال پخش اعمال نمائيد.
پنجره Monitor داراي دو نما به شرح زير مي باشد:
* نماي Source (كه عموماً در سمت چپ پنجره Monitor مي باشد): شما در اين نما مي توانيد نمايي از كليپ مبدأ را مشاهده كنيد. براي مشاهده يك كليپ شما كافي است كه در پنجره Project كليك نموده و آن را به داخل نماي Source بكشيد.
* نماي Program: شما در اين نما مي توانيد كليپ هاي موجود در پنجره TimeLine را مشاهده كنيد.
نكته: براي مشاهده كليپ منبع و يا كليپ هاي موجود در پنجره Project در پنجره Monitor كافي است بر روي كليد Play كليك كنيد.
نكته: در صورتي كه پنجره Monitor را در پنجره اصلي برنامه پريمير مشاهده ننموديد كافي است گزينه Monitor را از زير منوي Window كليك نمائيد.
پنجره TimeLine چيست؟
براي ساخت يك پروژه تدوين شما بايد كليپهاي صوتي و تصويري را از پنجره Project به پنجره TimeLine وارد نموده و محل قرارگيري و مدت زمان پخش را در آن مشخص نمائيد. پنجره TimeLine در حقيقت جايي است كه شما مي توانيد روي كليپهاي خود كارهايي از قبيل اضافه كردن، كپي كردن، جابجايي و تنظيم مدت زمان پخش فيلم را تنظيم نمائيد. در پنجره TimeLine شما با دو نوع تراك روبه رو هستيد كه عبارتنداز تراكهاي تصويري و تراكهاي صوتي. در برنامه پريمير شما حداكثر ۹۹ تراك صوتي و ۹۹ تراك تصويري مي توانيد داشته باشيد.
پنجره TimeLine شامل قسمتهاي مختلفي به شرح زير مي باشد:
* خط كش زماني: توسط اين خط كش شما مي توانيد موقعيت خود را در پروژه تشخيص دهيد.
* خط تدوين: توسط اين خط شما مي توانيد محل قرارگيري فيلم ها را به كمك خط زماني تنظيم نمائيد.
* تراكهاي ويديويي: در قسمت تراكهاي ويديويي شما مي توانيد كليپ و تصاوير مورد نظرتان را وارد كرده و تنظيمات خود را بر روي آنها اعمال نمائيد.
* تراكهاي صوتي: در قسمت تراكهاي صوتي شما مي توانيد تراكهاي صوتي خود را وارد كرده و تنظيماتي چون مدت زمان پخش و محل قرارگيري را انجام دهيد.
نكته: در صورتي كه پنجره TimeLine در پنجره اصلي برنامه پريمير باز نبود كافي است گزينه TimeLine را زير منوي Window انتخاب كنيد.
Transitions چيست؟
تبديل يك صحنه به صحنه بعدي و يا يك كليپ به كليپ بعدي را Transitions گويند، مثلاً شما در يك فيلم مي خواهيد كلوز آپي از دوران پيري به دوران جواني بزنيد فقط كافي است از يك Transitions براي اين منظور استفاده نمائيد و يا اگر مي خواهيد يك پرش رويايي را بين دو تصوير در پروژه خود ايجاد كنيد Transitionsها بيشترين كاربرد را براي شما خواهند داشت.
برنامه پريمير امكانات وسيعي را براي اعمال اين افكت  در اختيار شما قرار مي  دهد. شما براي استفاده از Transitionsها ابتدا بايد پالت آنرا با انتخاب دستور Show Transitions از زير منوي Window انتخاب نمائيد.
نتيجه
در اين قسمت آموزش ما به بررسي نحو باز نمودن برنامه پريمير پرداختيم و ياد گرفتيم كه چگونه اين برنامه را باز نمائيم. همچنين با نحوه سفارشي نمودن نحوه عملكرد برنامه نيز آشنا شديم. كمي جلوتر رفتيم با سه پنجره اصلي برنامه پريمير يعني پنجره Project، پنجره Monitor و پنجره TimeLine آشنا گشتيم و در پايان به بررسي افكت Transilions پرداختيم. در قسمتهاي آتي مطمئناً با اين پنجره و افكتها به صورت عملي تري كار خواهيم كرد پس ديدار ما تا هفته بعد.

آيا مي دانيد كه؟
آيا مي دانيد كه علت برتري فيزيكي DVD نسبت به CD چيست؟
- با هر بار پخش و گذشت زمان كيفيت آن پائين نمي آيد.
- ميدان هاي مغناطيسي و الكترومغناطيسي به آنها آسيب نمي رساند.
- مقاومت آنها دربرابر سرما و گرما زياد است.
اما:
- مقاومت آنها دربرابر خراش و آلودگي كم است. در صورت خراش آلودگي كم ، سطح آن را با خميردندان و پارچه نرم تميز كنيد و در صورتي كه خراش عميق باشد، روي آن را با مداد پاك كن نرم بكشيد تا مات شود. سپس از خميردندان استفاده كنيد.
آيا مي دانيد كه براي عيب يابي و رفع عيب مودم از چه برنامه هايي مي توان استفاده نمود؟
- براي اين كار مي توان از برنامه هاي Modem wizard, Modem doctor, Net-Optimizer و يا Net.Medie استفاده كرد.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |