سه شنبه ۱ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۵
Infor.htm
روياي كار در خانه
004460.jpg

مي توان گفت برنامه زندگي خيل عظيمي از مردم جهان شبيه يكديگر است. همگي صبح زود از خواب برمي خيزند بچه ها را براي رفتن به مدرسه آماده مي كنند و سپس خود در محل كار حاضر مي شوند. بعد از كار روزانه به شرط نداشتن كارهاي فرعي در خانه جمع مي شوند. شايد مسئله كار كردن يكي از خصوصيات بشر باشد كه طي قرن ها تفاوت زيادي نكرده است به هر حال ما براي كار كردن بايد خانه را ترك كنيم و اين مسئله اي است كه شايد اينترنت بالاخره آن را تغيير دهد.
براي شروع مي توان سري به سايت گوگل زد. يك جستجوي ساده براي عبارات tele working و work at home روي هم بيشتر از يك ميليون نتيجه جستجو به همراه دارند.
آناموريس در دره سيليكون زندگي مي كند. شهري كه شركت و كارخانه هاي فوق العاده پيشرفته اش در تمام جهان مشهور است. آنا مسئول دفتري يكي از هتل هاي بزرگ شهر است. شايد به همان اندازه كه دره سيليكون در جهان معروف است شهروندان آن نيز به خاطر سختكوشي حيرت آور مشهور باشند. براي آنا روز عملاً از ساعت سه و نيم صبح و يا به قول ما سه و نيم نيمه شب آغاز مي شود. آنا تا ساعت چهار و نيم فرصت دارد بچه هاي خود را نزد مادرش بگذارد. بعد از آن به شرط شلوغ نبودن بزرگراه رأس ساعت شش پشت ميز خود حاضر باشد. دوازده ساعت بعد زماني است كه او محل كار را ترك مي كند و بعد از پشت سر گذاشتن ترافيك وحشتناك شامگاهي تازه زماني فرا مي رسد كه مي  تواند راحت با همسر و بچه هايش صحبت كند. البته اگر خستگي اجازه بدهد.
004462.jpg

شايد براي ما باور كردني نباشد ولي نحوه زندگي بسياري از مردم در شهرهاي بزرگ دنيا (تهران را فراموش كنيد) به همين شكل است. ولي وضعيت اكنون حداقل براي آنا تفاوت كرده است. حدود يك ماه است كه زنگ ساعت به جاي ساعت سه رأس ساعت پنج به صدا درمي آيد داستان تكراري فرستادن بچه ها به خانه مادر هنوز ادامه دارد ولي بعد از اين كار آنا به جاي اينكه وارد يك مسير ۱۳۰ كيلومتري كه او را به هتل مي رساند بشود مستقيماً به خانه برمي گردد و جلوي رايانه كه به چند دوربين ديجيتال مجهز است مي نشيند و كار آغاز مي شود. آنا اينترنت پرسرعت را نجات دهنده زندگي خانوادگي خود مي داند. طبق يك گزراش اهالي دره سيليكون روزانه ۳۰ هزار ساعت كاري را در ترافيك از دست مي دهند اين رقم براي شهرهاي بزرگتر و شلوغ تر به طرزي حيرت آور بيشتر از اين ميزان است.
البته آنا هنوز براي شركت در جلسات و ديدار همكاران يك روز در هفته به محل هتل مي آيد ولي همان طور كه خودش عقيده دارد تازه متوجه شده است كاري كه قبلاً انجام مي داده است و روزانه ۱۶ ساعت وقت خود را خارج از خانه سپري مي كرده نامش زندگي نبوده است. حتي رئيس او هم از اين وضعيت بيشتر از پيش راضي است.
ايده كار از راه دور مدتها است كه ذهن بسياري از فعالان اقتصادي را به خود مشغول كرده است. از جنبه اقتصادي مزيت هاي اين روش به طرز غيرقابل انكاري بسيار زياد است.
004464.jpg

هم اكنون در بسياري از شركت ها فضاي كافي براي كار كردن كارمندان وجود ندارد. شلوغي بيش از حد پاره اي اوقات حتي باعث به وجود آمدن تنش در محيط كار مي شود. زماني كه اغلب كارمندان براي آمدن سر كار صرف مي كنند بسيار زياد است و آنها را به شدت خسته مي كند.
يك مؤسسه تحقيقاتي در لندن به تازگي پژوهشهاي زيادي در اين مورد انجام داده است. طبق نظر كارشناسان در سال آينده از هر ده مادر انگليسي دو نفر در خانه به وسيله اينترنت به كار مشغول خواهند بود. اين مؤسسه همچنين تحقيقات مفصلي در مورد بازده كارمندان از راه دور انجام داده است. طبق گزارشهاي منتشر شده بهره وري كارمنداني كه در خانه مشغول به كار هستند نسبت به كارمنداني كه در محل شركت حاضر هستند ۱۵ درصد بيشتر است. علاوه بر اين ثابت شده اين افراد از نظر سلامتي در وضعيت بهتري قرار مي گيرند. كارمنداني كه در خانه ها مشغول به كار مي باشند امكان انتخاب ساعت كاري خود را دارند به اين ترتيب تقريباً در هر زمان كه اراده كنند و شرايط را مناسب كار ندانند مي توانند به خودشان مرخصي دهند. حقيقت اين است كه كارفرماها نيز ديگر چندان به ساعت كاري اهميت نمي دهند آنها دنبال بهتر انجام شدن كار البته طبق برنامه زماني هستند. كارمندان مجازي در اين شرايط بهترين گزينه هستند. علاوه بر اينكه هزينه هاي كمتري به شركت تحميل مي كنند.
سايت بي بي سي در حال حاضر يك هيأت تحريريه هفده نفري را به صورت tele استخدام كرده است. يك مدير و يك حسابدار هم كه آنها هم از منازلشان مشغول به كار هستند جزو اولين كارمندان مجازي شركت عظيم بي بي سي محسوب مي شوند. تمام اين هيأت ۱۹ نفري عقيده دارند بعد از اينكه شروع به كار در منزل كرده اند اوقات فراغت و استراحت بيشتري دارند و بيشتر با اعضاي خانواده خود هستند. شركت BT نيز پا را فراتر گذاشته و مشغول آموزش دادن دو هزار نفر از كارمندان خود براي كار در منزل است.
مدير اداري شركت BT ادعا مي كند فقط رقم خريد وسائل دفتري اين عده سر به ميليون ها دلار مي زند. يك شركت جديد به نام eoffice.net به تازگي سرويس جالبي ارائه كرده است. اين شركت يك آدرس پستي در محل بسيار معتبر شهر، شماره تلفن، فكس، صندوق پست صوتي و تمام امكاناتي را كه شما براي يك دفتر كار احتياج داريد را در اختيارتان مي گذارد. هزينه اجاره اين دفتر مجازي تنها ۱۰۰ پوند در ماه است. در صورت هزينه اجاره يك دفتر بسيار كوچك در چنين محله اي در لندن بيش از ۶۰ برابر مبلغ فوق است. علاوه بر اين شما هر زمان كه نياز داشته باشيد مي توانيد از اتاقهاي كنفرانس بزرگ اين شركت استفاده كنيد. بدون شك هزينه كمتر روياي تمام مديران امروز است.
گرچه خيلي زود است كه اين ادعا را بكنيم ولي اينترنت بستر مناسبي براي مجازي كردن بسياري از واقعيت هاي روز است. Ananova را به ياد بياوريد. گوينده اخباري كه هر خبري كه شما دوست داشته باشيد مي گويد. اين بانوي ديجيتالي هم اكنون در موبايل بسياري از افرادي كه مشتاق دانستن آخرين اخبار هستند كمك مي كند. قرار است Ananova جايگزيني مناسب براي گويندگان اخبار تلويزيون است كه به عقيده بسياري از مردم اين روزها فقط خبر بد مي دهند. علاوه بر اين انعطاف پذيري آن هم بسيار بالا است به حقوق احتياج ندارد و ۲۴ ساعته در محل كار خود حاضر است.
تمام مسائلي كه تاكنون ذكر شده است درست و منطقي به نظر مي رسد. ولي مشكلاتي بر سر راه وجود دارد. مشكلاتي نسبتاً بزرگ. انسانها به ديدارهاي رودررو احتياج دارند و تفكر انسان حداقل در زمان حاضر به گونه اي است كه وقتي فردي را ملاقات مي كند احساس اعتماد بيشتري مي كند. بنابراين احتمال زيادي وجود دارد شركت مجازي شما برخي از مشتري هاي خود را تنها به دليل عدم اطمينان آنها از دست بدهد. با اينكه بسياري از كارشناسان تصور نمي كردند مسئله تنهايي براي كارمندان مجازي تبديل به مشكلي بزرگ شود. بسياري از اين دسته افراد عقيده دارند در هنگام كار به شدت احساس تنهايي مي كنند و اين مسئله اي است كه ممكن است در طولاني مدت روان افراد را تحت تأثير قرار دهد و از بهره وري آنان بكاهد.
پديده Tele-Working هنوز بسيار جديد است و براي اظهار نظر كردن در مورد سرنوشت و بررسي آن هنوز زود است ولي در صورتي كه اين روش در نهايت به توليد شرايط بهتر اقتصادي منجر شود منصرف كردن كارفرمايان از اجراي آن تقريباً غيرممكن است به خصوص اينكه به تازگي فناوري هايي مانند *VPN به ارزان تر شدن اجراي چنين روش هايي كمك زيادي كرده اند.
پي نوشت
VPN (Virtual Private Network)

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
004466.jpg
* آيا امكان راه اندازي اينترانت در خانه وجود دارد؟
اصلاني
بله، در حقيقت اين كار تقريباً ساده است. به شرطي كه شما كمي در مورد استفاده از IIS و DNS تبحر داشته باشيد. در قدم اول توصيه مي كنيم از ويندوز سرور ۲۰۰۰ و يا ويندوز ۲۰۰۳ استفاده كنيد. سپس بايد IIS را (اگر به صورت پيش فرض نصب نشده باشد) نصب كنيد و سايت مورد نظر خود را در پوشه x:/Inet pub/wwwroot قرار دهيد. (x نام درايوي است كه ويندوز شما به روي آن نصب شده). مسئله بعدي تنظيم DNS است اين كار در ويندوز سرور بسيار ساده است و از طريق يك Wizard به راحتي انجام مي شود.
در اين مرحله مي توانيد يك نام دلخواه مانند www.yourname.com براي رايانه خودتان انتخاب كنيد تا اين جا قسمت اصلي كار انجام شده. اما مسئله تنظيم مودم. در ويندوز ۲۰۰۰ به بالا در قسمت Conecction گزينه اي به نام Accept Incoming calls وجود دارد. در هنگام تنظيم اين گزينه شما مي توانيد براي افراد مختلف براي دسترسي به رايانه خودتان نام كاربري و كلمه بعدي تعريف كنيد. اين روش براي راه اندازي يك اينترانت كوچك با تعداد كاربر كم كاملاً پاسخ گو است. ولي در صورت اينكه احتياج باشد تا يك اينترانت بزرگ مانند همشهري ايجاد كنيد هرگز با اين روش اقدام نكنيد.
* سرويس پك (SP1) ويندوز xp را از اينترنت دريافت كرده ام ولي نصب نمي شود.
محمدي
اولاً به شما به خاطر اين كار تبريك مي گوئيم. دانلود كردن ۱۳۰ مگابايت با اين وضع خطوط اينترنتي كار بزرگي است. اما قبل از اين كار بايد فكر مي كرديد كه آيا مايكروسافت به ويندوز شما كه شماره سريال آن مطمئناً توسط مايكروسافت به عنوان يك شماره سريال غيرمعتبر شناخته مي شود، سرويس پشتيباني ارائه مي كند و يا خير. در عين حال نمي توانيد انتظار داشته باشيد اين شركت به ويندوزهايي كه بابت آنها پولي دريافت نكرده است سرويس پشتيباني ارائه كند. بهترين كار خريد يك سي دي ارزان قيمت از بازار تهران است كه سرويس پك ويندوز xp را هم همراه داشته باشد.
* بعضي از دوستان در مورد نسخه جديد Office و مشكلات آن سوال كرده اند كه بايد بگوئيم نسخه فعلي هنوز نسخه آزمايشي است و نسخه اصلي به زودي وارد بازار خواهد شد. بنابراين بهتر است صبر كنيد.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |