سه شنبه ۱ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۵
Infor.htm
چگونه سلامتي خود را به هنگام كار بارايانه حفظ نماييم؟
(بخش پاياني )
004426.jpg

* ظهور علايم در مبتلايان به كشش دائمي
بروز درد هنگام حركت هاي ساده دست مانند بلند كردن فنجان چاي و يا چرخش فرمان اتومبيل حاكي از يك بيماري دردناك است.
اين بيماري در اروپا نيز شايع است و آمار نشان مي دهد بيماري هاي مربوط به دست و بازو در نزد افرادي كه با رايانه سروكار دارند ۷ تا ۱۲ برابر بيشتر از بقيه مردم است.
پيش گيري:
در هنگام كار به خودتان استراحت داده و دست ها و بازوها را از محل كارشان در جاي راحت تري بگذاريد.
هنوز براي اين بيماري درمان مشخصي ارائه نگرديده شايد اولين اقدام تطبيق ابزار و محيط كار با شرايط فيزيكي كاربر باشد «در نظر گرفتن شرايط ارگونومي».
هر كاربر معمولي در دوران زندگي اش حدود ۸۰۰۰۰ ساعت (تقريباً معادل ۸ سال) را در محل كارش روي صندلي مي گذراند. مبل و صندلي هاي اداري غالباً از ستون فقرات به درستي مراقبت نمي كنند. ستون مهره ها نبايد با صندلي مطابقت داشته باشد بلكه صندلي را بايد مطابق با ستون مهره ها ساخت. كتف و گردن با وضعيت غلط نشستن دچار دردهاي شديدي مي گردند.
با قرار دادن نمايشگر در محل مناسب مي توانيد درد گردن را برطرف كنيد. بهترين ارتفاع را با توجه به شرايط بدني خودتان پيدا كرده و نمايشگر را به گونه اي قرار دهيد كه چشمان شما و حد فوقاني نمايشگر روي يك خط مستقيم قرار بگيرد. در اين حالت سر مي تواند به راحتي خم شود. صندلي بايد به گونه اي طراحي شده باشد كه تا جاي ممكن حداكثر امكان حركت را به شما بدهد. هنگام نشستن پاهايتان را زياد به سمت جلو نكشيد در عوض سعي كنيد با آن ها و بدن خود يك زاويه ۹۰ درجه بسازيد تا ستون مهره ها فشار كمتري را تحمل كنند.
توصيه مي شود پاها را روي هم نگذاريد زيرا اين كار فشار به عصب سياتيك را افزايش داده و از گردش خون در پاها جلوگيري مي كند.
توليد اوزون به وسيله چاپگر ليزري
اوزون هنگام كار چاپگر ليزري توليد مي شود و شديدا به بافت مخاطي بيني، چشم و گلو آسيب مي رساند.
004434.jpg

در حالي كه تعداد زيادي از متخصصين اوزون توليد شده به وسيله چاپگر را بي خطر مي دانند اما عده اي ديگر عقيده دارند كه از چاپگر ليزري بايد در يك محيط مجزا استفاده شود چرا كه درصد اوزون در يك اطاق بدون جريان هواي تازه و يا بدون تهويه مطبوع مي تواند خيلي بالا برود. براي جلوگيري از اين موضوع نكات زير را رعايت كنيد. برخي از توليدكنندگان چاپگر مانند هيولت پاكارد و كيوسرا چاپگرهايي مي سازند كه طبق گفته سازنده ديگر اوزون توليد نمي كند. منتهي هنگام كار با چاپگر هاي قديمي بدون هيچ ترديدي در فواصل مشخص پنجره ها را باز كنيد تا هواي محل عوض شود. زماني كه با چاپگر كاري نداريد آن را خاموش كنيد و تا جايي كه مقدور است سعي كنيد چاپگر در خارج از محل محيط كار قرار گيرد.
كار با كامپيوتر به چشم ها فشار مي آورد
هركس كه در شب حداقل يك بار به گشت و گذار در اينترنت پرداخته است، مي داند كه كار با صفحه نمايش چشم را خيلي خسته مي كند. سوزش، آب ريزش، خستگي چشم، سرخي پلك ها، پرپر زدن پلك ها و ديد تار از عوارض آن است. اين مطلب كه كار طولاني با صفحه نمايش موجب صدمه به چشم مي شود و به وسيله تحقيقات هم ثابت شده است، هنوز براي خيلي ها جا نيفتاده است.
در يك كار ۸ ساعته با صفحه نمايش حدود ۳۰۰۰۰ جابه جايي ديد صورت مي گيرد. اين چشم خسته ديگر نمي تواند به درستي تطابق ايجاد كند. صاف نبودن و لرزش تصوير امكان بروز خطر را افزايش مي دهند.
خيره شدن به صفحه نمايش باعث كاهش پلك زدن مي شود. اين جاست كه سندروم «سيكا» بروز مي كند: سطح قرينه خشك و كدر شده و قطعاً موجب كوري مي شود.
در مطالعات انجام شده براي يافتن حد واقعي تحمل چشم به اين نتيجه رسيده اند كه كار با كامپيوتر مي تواند بينايي را ضعيف كند. در عين حال فشار بيش از اندازه به چشم باعث ناراحتي هاي روان تني و آسيب به عضلات و استخوان بندي نيز مي گردد.
اخيراً در نمايشگرهاي ۱۷ اينچي جديد نيز يك عامل خطرناك ديگر كشف كرده اند: كاربران كامپيوتر به جاي اين كه حروف بزرگ تري را به كار ببرند تا چشم ها كمتر خسته شوند، ناچار به استفاده از حروف بسيار ريز هستند. حروف ريز و تباين شديدتر رنگ ها در نمايشگرهاي جديد موجب وارد آمدن فشار بيشتر به چشم مي شوند.
پيش گيري:
نوشته هاي سياه روي زمينه روشن، چشم ها را كمتر اذيت مي كنند. در حالي كه نور رنگي به دليل داشتن طول موج هاي مختلف روي عدسي چشم به طور متفاوت اثر مي گذارد تا چشم بتواند آن رنگ ها را تشخيص دهد. در واقع چشم براي تطابق دادن خودش، ناچار است كار بيشتري نسبت به تصوير سياه و سفيد انجام دهد.
از حروف ريز كمتر استفاده كنيد. ضربان تكرار تصوير بايد حداقل ۷۰ هرتز باشد. سعي كنيد نسبت و تناسب نور را در محيط برقرار كنيد. محيط كار بايد عاري از اشياء براق و منعكس كننده باشد. در بين كار با نمايشگر مكث كرده و به خودتان استراحت دهيد و بالاخره به عنوان منبع روشنايي از چراغ هاي مهتابي كه نوري شبيه نور طبيعي توليد مي كنند، استفاده كنيد.
براي پيشگيري از عوارض كار در پشت ميز و كار با رايانه مي توانيد حركات پيشنهادي را انجام دهيد. اين حركات كمتر از دو دقيقه زمان شما را خواهد گرفت، توصيه مي شود كارهاي نشستني را هر نيم ساعت رها كنيد، براي اين منظور سعي كنيد لوازم اداري در فاصله كم قرار نگيرد تا براي دسترسي به آنها مجبور به حركت شويد. سعي كنيد تلفن هاي خود را در حالت ايستاده پاسخ دهيد.
براي نشستن اصولي يا نبايد تكيه داد و پشت را آزاد گذاشت و صاف نشست و يا تا انتهاي تكيه گاه صندلي عقب برويد به گونه اي كه تكيه گاه تمام پشت را پوشش دهد و براي داشتن سلامت كامل جسمي ورزش و حركات نرمشي را هميشه مدنظر داشته باشيد*.
منابع:
۱) چكيده مقالات سمينار سلامت نيروي كار و توسعه پايدار- وزارت بهداشت
2) Health & safety office (south bank university London)
۳) مجله كامپيوتر ۵۲
4) Stretching in the office (Robert A.Anderson, Jean E. Ander son)

بررسي و معرفي ۰.Lindows 4
004430.jpg

ليندوز مدتها است كه سعي مي كند خلاء بين لينوكس و ويندوز را پر كند. اما همانطور كه مايكل رابرتسن عقيده دارد اين فاصله بسيار بيشتر از آن فاصله اي است كه در ابتدا تصور مي شد.
به هر ترتيب ليندوز انتشار نسخه جديد خود را در حالي جشن مي گيرد كه نسخه هاي قبلي به هيچ عنوان انتظارات را برآورده نكرد.
نصب و رابط گرافيكي
همانند نسخه هاي قبلي نصب كردن اين سيستم عامل بسيار ساده و آسان است. ظاهر ساده نصب براي كاربراني كه از نصب لينوكس وحشت دارند بسيار مناسب است. زمان نصب نيز بسيار كوتاه است. شايد باورتان نشود ولي براي نصب ليندوز با يك سيستم معمولي تنها به ۷ دقيقه زمان نياز است. البته اشكال بزرگ قبلي هنوز وجود دارد. در حين نصب شما به هيچ ابزاري براي پارتيشن بندي دسترسي نداريد. البته در حالت متعارف ليندوز به روي پارتيشن هاي FAT و NTFS به راحتي نصب مي شود. بنابراين هيچ گونه نگراني در مورد از دست رفتن اطلاعات نرم افزارهاي پارتيشن ويندوزي نبايد داشته باشيد. اما در مورد رابط گرافيكي بايد گفت مانند هميشه ليندوز در اين قسمت نمره كامل قبولي را اخذ مي كند. البته بعضي رفتارهاي اين رابط گرافيكي عجيب است. به طور مثال در كنترل پنل دو منو در كنار يكديگر قرار دارند. هنگامي كه شما يكي از گزينه هاي منوي سمت چپ را انتخاب مي كنيد منوي سمت راست به صورت خودكار تبديل به زير منو گزينه انتخاب شده مي شود و براي برگشتن به منوي اصلي اوليه راهي به جز زدن كليد Back كه همانند مرورگر مايكروسافت تعبيه شده وجود ندارد. در مجموع مي توان گفت رابط گرافيكي ليندوز تداعي كننده رابط گرافيكي مايكروسافت آن است كه البته به هيچ عنوان ضعف براي اين سيستم عامل محسوب نمي شود.
امكانات
004432.jpg

بزرگترين تغييري كه در نسخه جديد ديده مي شد و مربوط به سي دي اين سيستم عامل است، حركت جديد مايكل رابرتسون و همكارانش يك شاهكار بزرگ است. شما بدون نصب  كردن ليندوز و فقط با بوت كردن سيستم توسط سي دي ليندوز مي توانيد سيستم عامل را از روي سي دي اجرا كنيد. بعد از نصب، راهنماي ليندوز بر روي صفحه ظاهر مي شود و اگر شما از كاربران لينوكس هستيد مي توانيد از اين مرحله بگذريد. قدم بعدي يك نرم افزار بسيار جالب است كه كمك مي كند شما به اينترنت متصل شويد. ظاهر نرم افزار شبيه KDE3.0 است كه از رقيب خود يعني Gnome راحت تر و منطقي تر طراحي شده است.
اما باز هم پاي مشكل بزرگ قديمي ليندوز مي رسيم. نرم افزارهاي طراحي شده براي سيستم عامل ويندوز به روي آن اجرا نمي شود. شايد به قولي اين نطقه پايان براي بررسي اين سيستم عامل باشد ولي به هر حال آنچه رابرتسن براي حل اين مشكل انديشه كرده Click-N-Run است. مجموعه اي بزرگ از نرم افزارهاي گوناگون براي ليندوز كه البته يك حق اشتراك ۵۰ دلاري در سال را مي طلبد. بعد از نصب ليندوز در شرايط عادي هيچ نرم افزار ويژه اي به همراه ليندوز بر روي سيستم شما نصب نمي شود كه به نظر مي رسد بايد در اين رويه تجديدنظر شود و حداقل نرم افزارهاي لازم مانند Office بر روي آن نصب شود.
يكي از جاذبه هاي ليندوز براي كاربران در سراسر دنيا ارزان بودن سيستم عامل و نرم افزارهاي آن بود.قيمت ۵۰ دلاري اين سيستم عامل ممكن است در ابتداي راه توجه شما را به خود جلب كند ولي براي خريد نرم افزارهاي آن حتي هنگامي كه در Click-N-Run عضو هستيد گاهي اوقات بايد مقداري هزينه كنيد كه تقريباً  از نظر كاربران در بسياري مواقع غيرقابل قبول است.
كارايي
ليندوز ۴ به يك پردازنده ۸۰۰ مگاهرتزي به همراه ۲۵۶ مگابايت حافظه رم و ۲ گيگابايت فضاي ديسك سخت احتياج دارد. ما ليندوز ۴ را بر روي دو دستگاه يكي با پردازنده ۵۰۰ مگاهرتزي و ديگري ۲۰۴ گيگاهرتزي نصب كرده ايم و بر روي هر دو دستگاه نتايج قابل قبولي گرفتيم. در مورد شناخت سخت افزاري نيز مشكل چنداني به چشم نخورد به غير از چند نوع مدل مودم كه حتي ويندوز هم با مشكل روبرو مي شد.
ليندوز ۴ در يك نگاه:
مزايا: نصب ساده و سريع، راهنماي قدرتمند
مشكل: كم بودن نرم افزار به خصوص نرم افزارهاي چند رسانه اي،  نداشتن ابزار پارتيشن بندي
امتياز كلي از ۱۰: ۵/۷
امتياز نصب: ۹
امكانات: ۶
كارايي: ۸
پشتيباني: ۷

پست الكترونيكي همشهري
004380.jpg

در راستاي دسترسي كاربران اينترانت همشهري در سراسر كشور به يكديگر،كليه كاربراني كه كد دسترسي به سايت تهران (اينترانت) دارند مي توانند به رايگان از طريق صفحه پست الكترونيك اقدام به ثبت يك نشاني الكترونيكي براي صندوق پستي خود در سايت همشهري نمايند.
در فاز اول كاربران سايت تهران و در فاز بعدي كليه كاربران استاني اينترانت نيز مي توانند از اين سرويس بهره مند شوند. كليه قوانين حاكم بر استفاده از صندوق پست الكترونيك دنيا براي سايت همشهري نيز صادق و لذا در صورت عدم رعايت متن موافقتنامه، سرويس متخلفين قطع خواهد شد.
براي هر كاربر ۲ مگابايت فضا براي يك صندوق اختصاص داده مي شود و حجم يك پيام نيزحداكثر تا ۵۰ كيلوبايت خواهد بود. در صورتي كه هر مشترك پس از تعريف شناسه تا ۶۰ روز متوالي از اين سرويس استفاده نكند. نشاني پست الكترونيك شخص حذف خواهد شد.
سيستم اجازه تعريف چند نشاني پست الكترونيكي را به يك كاربر نخواهد داد. با ثبت نشاني Mailserver اينترانت تهران در سرور اينترنت همشهري امكان Forwarding پيام هاي الكترونيكي اينترنتي براي دارندگان صندوق پست الكترونيكي همشهري نيز باز خواهد شد و عمل دريافت و ارسال در شبكه اينترانت و اينترنت مهيا مي باشد.
004385.jpg

سرويس هاي بعدي مبتني بر E-mail
۱- ارسال اخبار به صندوق پستي كاربران(به صورت انتخابي)
۲- امكان چت كردن كاربران در اتاقهاي Chat Room
۳- ارسال تيتر اخبار نشريات سراسري كشور و دنيا به صندوق پستي كاربران
ساختار نشاني هاي پست الكترونيكي اينترانت همشهري
هر نشاني صندوق با يك نام دلخواه كاربر(مشروط به انحصاري بودن و عدم ثبت آن توسط ديگر كاربران) مشخص و در سمت راست @ نام استان و نام Domain همشهري مطابق فرمول و مثال ذيل ثبت مي گردد.
.Hamshahri.net نام استان @ نام
Ahmadi@ Tehran.Hamshahri.net
امكان ارسال پيام هاي فارسي به كاربران با كد پيچ استاندارد از ديگر سرويس هاي اين صندوق مي باشد.
راهنماي فارسي استفاده از نشاني E-mail همشهري- تقويم برنامه ريزي شخصي- دفترچه تلفن و تماس- تعريف فولدرهاي دلخواه براي تفكيك پيام هاي دريافتي- فيلتر كردن پيام ها، خدمات جانبي اين سرويس  مي باشد كه با تعريف شناسه و مطالعه راهنماي كاربران مي توانند با اين خدمات آشنا شوند. تطيبق نوع سرويس ها با موارد مشابه در دنيا مانند Hotmail و Yahoo سادگي كار را به كاربران ارمغان مي دهد.

طرح حمايت  از پروژه هاي بخش خصوصي
سيستم فرمان صوتي براي كمك به معلولين
اهداف: كمك به توانجوها (معلولين) براي كنترل ادوات و وسائل خانگي، كنترل ويلچر، كنترل برخي ادوات در محيط كار با استفاده از فرمانهاي صوتي از طريق يك ميانجي (اينترنتي) گفتاري و افزايش قدرت مانور توانجو در فعاليت هاي كاري و اجتماعي و نهايتاً افزايش توان توسعه ملي از طريق مشاركت دهي بيشتر توانجوها در فرآيند توسعه
بازار هدف: جامعه توانجوها (معلولين) كشور
شرح موضوع: توانجو با استفاده از اينترفيس گفتاري فرامين لازم را به صورت گفتاري صادر مي نمايد. اين ميانجي گفتاري، فرمان صوتي را تفسير مي نمايد و به سيگنال قابل مصرف در سيستم هاي كنترل، تبديل مي نمايد.
حداقل مشخصات و قابليتهاي موردنظر:
۱- اجراي فرامين در زمان واقعي
۲- سيگنال ها و خروجي قابل استفاده براي كنترل وسائل خانگي، صوتي و تصويري و خودرو و ويلچر و...
۳- پذيرش فرمان سيستم از صدايي كه قبلاً ضبط شده و به آن شناسانيده شده است. (مبناي تشخيص كار، عمل با فرمان صداي ضبط شده است.)
۴- قابليت آموزش فرامين جديد به سيستم (حداقل ۲۵ فرمان جديد)
۵- امكان پذيرش حداقل ۵۰ فرمان صوتي استاندارد به صورت پيش گزيده
۶- قادر به كنترل ادواتي چون دربازكن، يخچال، اجاق گاز، گاز و آب و برق و سيگنال مخابراتي ورودي به منزل،  گاز و آب و برق موضعي در قسمت هاي مختلف ساختمان تجهيزات و ادوات سرمايش و گرمايش و...
۷- اجراي يك فرمان استاندارد براساس اخذ تأئيديه مجدد فرمان توسط سيستم براساس محاوره بين سيستم و توانجو
۸- محدوده دريافت و اجراي فرامين (دستورات) حداقل تمامي نقاط يك آپارتمان استاندارد ۱۵۰ مترمربعي باشد
۹- سيستم (stand-alone) و (pc-based) طراحي شود.
۱۰- نرم افزار از قابليت اطمينان بالايي برخوردار باشد. حداكثر خطاي قابل قبول در تشخيص فرامين ۵% (به طور متوسط) و براي هر فرمان حداكثر ۲ مي باشد، معني خطا دريافت جواب منفي هنگام تأييد (confirm) مي باشد.
۱۱- حداكثر زمان تشخيص فرمان ۵ ثانيه مي باشد. (با يك بار confirm)
مدت زمان اجرا: ۱۲ ماه
هزينه كل پروژه (ريال): هفتصد ميليون ريال
ايجاد كلينيك الكترونيكي
هدف: ارائه خدمات و مشاوره پزشكي به صورت Online پزشكان و عامه مردم
موضوع: ايجاد فضايي كه درآن به صورت Online و Offline پزشكان با تخصص هاي مختلف وجود دارند و عامه مردم مي توانند با مراجعه به آن سؤالات و مشكلات پزشكي خود را طرح كرده و پاسخ مقتضي را دريافت نمايند.
حداقل مشخصات و قابليت هاي مورد نظر
۱- يك تارگاه (website) در محيط اينترنت بوجود آيد.
۲- تارگاه بايد داراي يك مدل كسب و كار (Business Model) باشد، طراحي، ساخت و خدماتي كه تارگاه ارائه مي نمايد بايد در تطابق با مدل كسب و كار باشد.
۳- قابليت كامل دوزبانه داشته باشد.
۴- بانك اطلاعاتي از تخصص هاي پزشكان سرويس دهنده درسايت باشد.
۵- امكان تعادل پويا و زنده موجود باشد.
۶- امكان تعامل Offline مثل email باشد.
۷- آرشيو سؤالات و پاسخ ها به دست آمده موجود باشد.
۸- تارگاه بايد داراي امكانات جست وجوي مناسب دو زبانه باشد.
۹- نوع ميزباني تارگاه بايد به گونه اي باشد كه همواره در دسترس باشد.
۱۰- تارگاه بايد محيط امني متناسب با خدماتي كه ارائه مي نمايد فراهم كند.
مدت زمان اجرا: يك سال
هزينه كل پروژه (ريال): ۴۰۰ ميليون

تازه هاي دنياي انفورماتيك
چاپگرهاي چندكاره جوهرافشان
Canon MP730
004424.jpg

سرعت كپي گرفتن و چاپ اين چاپگر بسيار قابل توجه مي باشد. علاوه بر چاپ و كپي همانند يك اسكنر نيز عمل مي كند. سرعت اسكن آن بالا بوده و اسكن رنگي را بسيار خوب انجام مي دهد. البته در حالت سياه و سفيد اسكن آن چندان هم آش دهن سوزي نيست. اين چاپگر قادر است در حالت استاندارد در هر دقيقه ۱۳ كاغذ به صورت سياه و سفيد و يا ۹ چاپ رنگي را انجام دهد.
مي  توان از MP730 به عنوان دستگاه فكس هم استفاده كرد. در حالت رنگي كيفيت چاپ اين چاپگر جوهرافشان برابر ۴۸۰۰ نقطه در اينچ (dpi) است. Lexmark X6170
004428.jpg

سرعت اسكن اين چاپگر چند كاره قابل توجه مي باشد و اين عمل را با كيفيتي درخور توجه انجام مي دهد. چاپ متن و گرافيك توسط X6170 با كيفيتي عالي انجام مي شود. اين چاپگر قادر است ۱۹ چاپ سياه و سفيد و يا ۱۵ چاپ رنگي در هر دقيقه انجام دهد.
X6170 همانند يك فكس نيز قادر است انجام وظيفه كند و در حالت چاپ به صورت رنگي كيفيت چاپي برابر ۴۸۰۰ در ۱۲۰۰ نقطه در اينچ دارد.
004436.jpg

HP PSC 2210

اين چاپگر كه ساخت شركت HP مي باشد عكس ها را به خوبي چاپ مي كند و كيفيت چاپ متن توسط آن بي نظير است. تصاوير با جزئيات بالاي سياه و سفيد را به خوبي اسكن مي كند. اما نحوه اسكن تصاوير رنگي توسط آن چندان جالب توجه نيست. مي توان از اين چاپگر به عنوان يك دستگاه فكس نيز استفاده نمود.
PSC2210 قادر است ۷ عمل چاپ سياه و سفيد و يا ۴ چاپ رنگي را در دقيقه انجام دهد. كيفيت چاپ رنگي اين چاپگر چند كاره برابر ۴۸۰۰ در ۱۲۰۰ نقطه در اينچ است.
004422.jpg

Brother MFC-4420c

چاپ متن را كند انجام مي دهد ولي چاپ گرافيك را به خوبي و بر خلاف متون با كيفيت انجام مي دهد. اسكن رنگي آن بسيار عالي است اما چاپ رنگي اين چاپگر نمره متوسط گرفته است. سرعت كپي و اسكن آن نسبتاً خوب است و عمل اسكن تصاوير سياه و سفيد با جزئيات بالا را به خوبي انجام مي دهد. مي تواند عملكرد يك فكس را نيز داشته باشد.
در حالت استاندارد مي تواند ۱۱ چاپ رنگي يا ۱۳ چاپ سياه و سفيد انجام دهد. حداكثر كيفيت چاپ رنگي آن ۲۴۰۰ در ۱۲۰۰ نقطه در اينچ است.

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |