سه شنبه ۱ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۵
Infor.htm
مايكروسافت به دنبال توسعه يك موتور جستجوي بهتر
004450.jpg
شايد به جرأت بتوان گفت كه مايكروسافت بهترين شركت نرم افزاري روي كره زمين مي باشد اما هنگامي كه مبحث جستجو در اينترنت مطرح است در ذهن عموم كاربران گوگل به عنوان سلطان بي چون و چرا نقش مي بندد.
مايكروسافت مي خواهد اين رويه را تغيير دهد و از اين رو قصد دارد تا ميليون ها دلار صرف مطرح نمودن خود در اين عرصه نمايد. به نظر مي رسد كه اين شركت نمي تواند رقيبي برتر از خود را تحمل كند. رشد صعودي اطلاعات، تصاوير و صفحات اينترنت چنان است كه بدون داشتن راهكارهاي مناسب جستجو، دستيابي به آنها امكان پذير نيست و مايكروسافت اين واقعيت را به خوبي مي داند، چرا كه خود در روند رو به صعود حجم اطلاعات نقشي اساسي داشته است.
يك كارشناس در اين ارتباط مي گويد: «هر چه حجم اطلاعات بيشتر باشد دستيابي به يكسري اطلاعات مشخص و مورد نياز سخت تر خواهد شد و اين معضلي است كه اكثر افراد و شركت هاي تجاري با آن مواجه مي باشند. از اين رو اين حركت شركت مايكروسافت بسيار هوشمندانه است و بايد در دل شركت هايي چون گوگل، ياهو و ... كه در اين زمينه فعال مي باشند، هراس ايجاد كند.»
با توجه به اهميت روزافزون مقوله جستجو در اينترنت و ظهور فناوري هاي نويني چون تبليغات هدفمند بر پايه جستجوي انجام شده توسط كاربران كه بازاري چند ميليارد دلاري را به ارمغان خواهد آورد، شركت هاي بزرگ زيادي به اين مقوله خواهند پرداخت و از هم اكنون در پي ارائه رويه هاي جستجوي بهتر مي باشند كه اين، كار را براي مايكروسافت سخت خواهد نمود.
IBMهفته گذشته موتور جستجوي خود را معرفي كرد. اين موتور جستجو كه Web Fountain نام دارد طوري طراحي شده است كه علاوه بر انجام عمل جستجو، متون وارد شده براي جستجو را آناليز هم مي كند.
البته مايكروسافت هم اكنون نيز از جايگاه خوبي در بين سايت هاي جستجوي وب برخوردار است و شايد بتوان گفت كه موتور جستجوي MSN در بين سه موتور جستجوي نخست اينترنت قرار دارد. از اين رو چنانچه اين شركت اشتباه فاحشي مرتكب نشود با پيش گرفتن رويه جديد خود نيز حداقل همين مكان خود را حفظ خواهد نمود.
مديريت اطلاعات اكنون از اهميت بسزايي برخوردار است. هميشه بايد به دنبال راه حلي مناسب براي يك مشكل دائمي بود و آن مسأله اين است: چگونه چيزي را كه به دنبالش هستيم بايد پيدا نماييم؟ نتايج برخي از تلاش هاي مايكروسافت براي ساده تر نمودن جستجو به زودي ملموس خواهند شد. نسخه جديد سرويس جستجوي MSN در زمستان جاري كاربردي خواهد شد. اين سرويس جديد در خود ابزاري دارد كه اجازه جستجو و بازيابي عكس هاي ديجيتال براساس، چهره ها و يا زمينه هاي مشابه را خواهد داد. به عنوان مثال كاربر مي تواند با مشخص نمودن يك چهره خاص دنبال تمام عكس هايي بگردد كه در آنها اين فرد وجود دارد.
مايكروسافت تاكنون در راه اندازي سرويس جستجوي خود وابسته به كمك شركت هاي ديگر بوده است. اما اكنون قصد دارد تا با صرف ميليون ها دلار موتور جستجوي خود را در داخل شركت خود توسعه دهد.
البته هنوز اين شركت جزييات بيشتري از اين موتور جستجوي آينده در اختيار نگذاشته است و در مورد ميزان سرمايه گذاري مالي و تعداد نيروهايي كه روي اين پروژه كار خواهند كرد توضيحات بيشتري ارائه نداده است.

Swen، كرم رايانه اي جديد
004452.jpg
شركت هاي سازنده ضد ويروس روز پنج شنبه گذشته در مورد يك ويروس جديد رايانه اي كه از طريق پست الكترونيك منتقل مي شود وخود را به عنوان يك نرم افزار امنيتي فرستاده شده از سوي مايكروسافت جا مي زند، هشدار دادند. اين كرم رايانه اي بلافاصله پس از انتقال نرم افزارهاي امنيتي در حال اجرا را از كار مي اندازد.
اين كرم رايانه اي كه Swen نام دارد، از يك ضعف امنيتي موجود در مرورگر اكسپلور به سيستم وارد مي شود. البته قريب به دو سال است كه اين سوراخ امنيتي شناسايي شده و از سوي مايكروسافت براي آن فايل Patch مناسب ارايه گرديده است. كاربراني كه هنوز اين Patch را دريافت و نصب ننموده اند در معرض خطر اين ويروس قرار دارند.
اين كرم خطرناك در قالب يك فايل الصاقي به همراه يك نامه الكترونيك به دست كاربر مي رسد و طوري وانمود مي كند كه حاوي يك فايل اصلاحي (Patch) براي ضعف هاي امنيتي Outlook Express، IE و Outlook مي باشد و بلافاصله خود را به تمامي آدرس هاي موجود در رايانه ميزبان ارسال مي كند. اين كرم همچنين از طريق چت اينترنتي و برنامه اشتراك گذاري فايل هاي موسيقي Kazza نيز منتقل مي شود.
اين كرم طوري وانمود مي كند كه از سوي مايكروسافت ارسال شده و شامل يك برنامه ارتقا امنيت مي باشد. سپس از كاربر مي خواهد تا براي ادامه كليد Yes را بزند. پس از آن بدون توجه به كليد زده شده توسط كاربر، كرم خود را نصب مي كند. كاربراني كه كليد Yes را زده اند رويه اي شبيه يك رويه عادي نصب نرم افزار به همراه نوار پيشرفت را خواهند ديد.
البته مايكروسافت پيش از اين بارها هشدار داده است كه به هيچ وجه فايل هاي اصلاحي خود را از طريق پست الكترونيك براي كاربران نخواهد فرستاد و در عوض اينگونه فايل ها را جهت دسترسي كاربران در سايت خود قرار خواهد داد.
هنگامي كه رايانه به اين ويروس آلوده مي شود پيامي به يك وب سايت خاص فرستاده مي شود كه به نظر مي رسد وظيفه شمارش رايانه هاي آلوده شده را برعهده دارد. اين شمارنده تاكنون به نزديك عدد ۷۶۰ هزار رسيده است.
شركت Network Associates درجه خطر اين كرم رايانه اي را براي شركت ها پايين و براي كاربران عادي، متوسط اعلام نموده است. اين شركت به همراه شركت Symantec كه از رقباي اصلي اش به شمار مي آيد نرم افزارهاي ضدويروس خود را براي تشخيص و حذف اين ويروس ارتقا داده اند.
بسياري از كارشناسان اين ويروس را شبيه ويروس Gibe مي دانند كه اوايل سال جاري ميلادي در قالب يك نامه الكترونيك و به عنوان اصلاحيه مايكروسافت منتقل مي گشت.

ربات  ترميم كننده مو ساخته شد
004446.jpg
كاشت مو همانند عمل جراحي مغز حساس نيست اما يك جراح مغز و اعصاب در هوستون اميد دارد تا كاشت مو را با روش ابداعي خود منقلب كند. اين ابداع رباتي است كه مي تواند عمل كاشت مو را نسبت به انسان سريعتر و دقيق تر انجام دهد.
يك عمل كامل كاشت مو حدود يك روز كامل وقت مي گيرد. گروهي متشكل از چهار تا شش تكنسين به دقت و با صرف وقت طولاني اقدام به كاشت رشته هاي جديد مو مي كنند. يك دكتر برش هاي كوچكي روي سر به وجود آورده و موها را تك تك مي كارد. اين رويه حدود ۸ ساعت وقت مي گيرد. اين يك عمل اضطراب آميز، طولاني و نيازمند دقت است كه براي انسان ها بسيار طاقت فرسا است و چنانچه رباتي از عهده آن برآيد كمك بسياري خواهد نمود.
اين جراح كه فيليپ گيلدنبرگ نام دارد دو سال پيش بازنشسته شد و از آن پس وقت خود را صرف اين اختراع نموده است.
به گفته وي تكنيك عمل كاشت مو توسط ربات بسيار شبيه تكنيك جراحي مغز مي باشد. درست شبيه آن است كه براي معالجه بيماري پاركينسون يك الكترود را وارد مغز كنند. البته در اين روش بين ۱۵۰۰ تا دو هزار پياز مو داخل شده و كاشته مي شود. دست رباتيكي كه ربات نمونه گيلدنبرگ از آن استفاده مي كند ساخت شركت Kuka مي باشد. اين شركت يك شركت آلماني است كه يكي از ربات هاي ساخت آن در آخرين فيلم جيمزباند «روز ديگر بمير» مورد استفاده قرار گرفت.
پيش از شروع انجام عمل كاشت مو، اين دست رباتيك كه روي آن دو دوربين در زاويه هاي مختلف نصب است اقدام به تهيه يك نقشه سه بعدي از سر مي نمايد. سپس دكتر و بيمار هر دو به اين نقشه نگاه مي كنند و تصميم مي گيرند كه عمل ترميم مو چگونه انجام پذيرد.
معمولاً مردم با شنيدن نام ربات ياد ربات هايي شبيه انسان مي افتند اما ربات ساخت گيلدنبرگ هرگز به اين شكل نيست. اين در حقيقت يك دست  انعطاف پذير است كه به يك ميز متصل مي باشد و مي توان آن را توسط يك رايانه خانگي برنامه ريزي نمود.
اين دكتر معتقد است كه استفاده از اين ربات زمان جراحي را به نصف كاهش خواهد داد. عمل كاشت مو اكنون حداقل ۲ هزار دلار هزينه دارد و در ابتدا عمل توسط ربات نيز همين خرج را خواهد داشت اما با افزايش تعداد ربات ها، هزينه اين عمل پايين تر خواهد آمد.

شكاف اينترنتي مابين اعضاي فعلي و آينده اتحاديه اروپا
004444.jpg
فاصله  فراواني  در استفاده  از شبكه اينترنت ، ميان  اعضاي  كنوني  و آينده  اتحاديه  اروپا وجود دارد.
به  گزارش  شبكه  يورونيوز، در ماه  مي  ۲۰۰۴ با عضويت ۱۰ كشور ديگر در اتحاديه  اروپا، تعداد كاربران  اينترنت  در اين  اتحاديه  به  ۱۳۵ ميليون  نفر خواهد رسيد كه  اين  تعداد، ۱۰ ميليون  نفر بيشتر از تعداد كاربران  كنوني  اتحاديه  اروپاي  ۱۵ عضوي  است . در اين  ميان ، شكاف  بين  شرق  و غرب اروپا در اين  زمينه  عميق  است ، چنانكه  در اتحاديه  اروپاي  كنوني  ۳۱ درصد از مردم  جزو كاربران  اينترنت  هستند، درحالي كه  اين  رقم  در ميان  اعضاي  آينده  بطور ميانگين  تنها ۱۳ درصد است .
در لتوني  و ليتواني  استفاده  كنندگان  از اينترنت  تنها ۷ درصد هستند اما بالعكس  در استوني  و اسلووني  اين  رقم  ۳۰ درصد است  و به آمار اتحاديه  اروپا نزديك  است .تفاوت  ديگري  كه  ميان  اعضاي  كنوني  و آينده  اتحاديه  اروپا وجود دارد، تعداد رايانه  هاي  شخصي  است .
براي  بسياري  از شهروندان  اروپاي  شرقي  و به ويژه  كشورهاي  كمونيست  سابق ، داشتن  رايانه  در منزل  يك  اولويت  محسوب  نمي  شود.در اتحاديه  اروپا حدود ۳۰ درصد از منازل  مجهز به  رايانه  هستند در حالي كه  اين  رقم  در ۱۰ عضو آينده  اتحاديه  اروپا به  ۱۱ درصد مي رسد و در اين  ميان  اسلووني  و قبرس  به  ترتيب  با ۲۸ درصد و ۲۵ در صدر فهرست  اين  ده  كشور قرار دارند. يكي  از دلايل  تفاوت  موجود، بالا بودن  هزينه ها و كيفيت  اتصال  به  اينترنت  است .
بطور مثال  در شرايط مساوي ، شهروندان  چك  بايد براي  دسترسي  به  اينترنت  ۵۰ يورو بپردازند، در حالي كه  فرانسوي  ها ۲۰ يورو مي پردازند. خطوط اتصال  پرسرعت  نيز همچنان  در ده  كشور عضو آينده ، بسيار گران  هستند، چنانكه  در سه  ماهه  نخست  سال  ۲۰۰۳ در هشت  كشور كمونيست  سابق  اروپا ۱۴۸هزار خط ADSL  برقرار شده  است  در حالي كه  در همين  مدت  تنها در آلمان ۳ ميليون  و ۶۰۰ هزار خط برقرار شده  است . از سوي  ديگر وضع  استفاده  از اينترنت  در اسلووني  كه  ثروتمندترين  عضو آينده  اتحاديه  اروپاست  و استوني  كه  يكي  از فقيرترين  اعضاي  آينده  محسوب مي شود، تقريباً به  يكديگر شبيه  است .

اينتل دنيا را بدون سيم مي خواهد
004448.jpg
رئيس بخش فناوري شركت اينتل ديدگاه خود را نسبت به آينده ارتباطات چنين مطرح نمود كه قصد دارد تا با يك برنامه ريزي مناسب كاري كند تا همه مردم بتوانند به سادگي امواج راديويي را ارسال كنند.
پت گلسينگر كه در همايش اخير اينتل سخن مي گفت كمي درباره جزئيات اين طرح ها صحبت نمود و از تلاش شركتش براي بهبود بخشيدن به ارتباطات GSM/GPRS و Wi-Fi خبر داد. او گفت كه قصد دارد تا پيش از بازنشسته شدن ببيند كه تمامي افراد روي كره زمين به كمك دستگاهي ساخت اينتل با دوستان و نزديكانشان ارتباط برقرار مي كنند. براي رسيدن به اين هدف، گلسينگر دو فناوري كليدي را به نمايش گذاشت. اين فناوري ها راديوي تطبيقي و آنتن هاي هوشمند نام دارند.
در فناوري آنتن هاي هوشمند در هر دو دستگاه گيرنده و فرستنده از چند آنتن استفاده مي شود تا نرخ ارسال و دريافت اطلاعات و قابليت اعتماد بالاتر رود. دستگاه هاي فرستنده قويترين سيگنال از بين سيگنال هاي دريافتي از آنتن ها را دريافت مي كند و آنها را با هم تركيب مي نمايد. اين فناوري از مدت ها پيش به صورت يك تئوري مطرح بوده است اما جهت عملي نمودن آن نياز به يك قدرت محاسباتي بالا مي باشد كه تنها مدت كوتاهي است كه اين قابليت محاسباتي در اختيار است.
به عنوان نمونه در اين روش چنانچه از چهار آنتن استفاده شود، پهناي باند نهايي چهار برابر خواهد شد و قابليت اطمينان سيستم نهايي ۱۶ برابر مي گردد. اين مقايسه نسبت به حالتي انجام شده است كه تنها از يك آنتن استفاده شود. از اصلي مشابه اين مي توان جهت بهبود ارتباطات
Wi-Fi و GSM/GPRS نيز استفاده نمود.
به كمك قدرت پردازش بالا كه اكنون در اختيار است فناوري راديوي تطبيقي نيز امكان پذير است. چنين راديويي از مدولاسيون با سرعت بالا استفاده مي كند و با تغيير كانال سعي مي نمايد تا به كارايي بهتري نسبت به سيستم هاي راديويي موجود دست پيدا كند.
براي بهتر نشان دادن اين فناوري ها اينتل چيزي را ساخته است كه خود آن را وسيله ارتباطي جهاني مي نامد. اين دستگاه از فناوري ارتباط  ۸۰۲.11b  استفاده مي كند و دوربيني با قابليت تصوير تمام متحرك دارد.
گلسينگر معتقد است كه با فراگير شدن اين فناوري، شبكه هاي محلي و بزرگ چنان قابل اتكا و كارا مي شوند كه با توجه به هزينه نه چندان زيادشان بايد به زودي با سيم هاي مسي خداحافظي نمود. او مي گويد: «ما به سوي دنيايي در حال حركت هستيم كه به زودي تمامي ارتباطات در آن به صورت بي سيم انجام خواهد پذيرفت و ديگر سيم ها جايي نخواهند داشت. حداقل سيم هاي مسي چرا كه فيبرهاي نوري كماكان پرسرعت و با قدرت باقي خواهند ماند و از اين رو نمي توان آينده را كاملاً بدون كابل درنظر گرفت.»

يك شركت انگليسي پست الكترونيك را حذف كرد
004442.jpg
ما همگي روزهاي سختي را گذرانده ايم كه حوصله ديدن نامه هاي الكترونيك و پاسخگويي به آنها را نداشته و آرزو مي كرديم پديده اي به نام پست الكترونيك هرگز به وجود نيامده بود و يا كاملاً از بين مي رفت. شركت Phones 4U كه يك شركت انگليسي خدمات تلفن همراه مي باشد اخيراً استفاده از پست الكترونيك را براي تمامي ۲۵۰۰ كارمند خود ممنوع اعلام نموده است.
جان كالدول صاحب اين شركت در بسياري از نشريات انگلستان اعلام نموده است كه استفاده از پست الكترونيك بازده كارمندان را بسيار كاهش مي دهد. او حدس زده است كه متوقف نمودن سرويس پست الكترونيك حدود سه ساعت در وقت روزانه كارمندان صرفه جويي مي كند و شركت ماهانه مبلغ يك ميليون پوند صرفه جويي خواهد نمود. او انتظار دارد كه اين حركت خيلي زود اثرات مثبت خود را نشان دهد.
با اين وجود منابع آگاه در آمريكا به ديده ترديد و با ناباوري به اين قضيه مي نگرند. آنها باور نمي كنند كه يك مدير چنين كوته نظر باشد. يكي از كارشناسان مي گويد اين عمل چندان واقع بينانه نيست. زندگي بدون پست الكترونيك بسيار سخت است.
بخش عمده اي از كار كارمندان توسط پست الكترونيك ساده تر مي شود و حتي كارمنداني كه از زيادي حجم اين نامه ها مي نالند بر مفيد بودن اين فناوري و كاربردي بودنش اذعان دارند.
ديوآندرسون مدير اجرايي شركت Sendmail كه در زمينه پست الكترونيك فعاليت مي كند يادداشت جالبي روي گزارش هاي منتشر شده در اين مورد وارد كرده است. او عنوان كرده است كه كالدول خود از پست الكترونيك استفاده نمي كند. اين موضوع نه تنها نشان مي دهدكه وي از مزاياي پست الكترونيك با خبر نيست بلكه وجود هرگونه استدلال پشت اين حركت از سوي وي را مورد ترديد قرار مي دهد. واقعاً آيا مي توان از مزاياي بدون كاغذ كردن مناسبات اداري و تسريع آنها توسط فناوري پست الكترونيك آگاه بود و چنين تصميمي اتخاذ كرد بعيد به نظر مي رسد.

سيستم  انتقال  نوار ويديو به  DVD ابداع  شد
004438.jpg
دو شركت  ژاپني  سيستم  ضبط ويديويي  تازه اي  ابداع  كرده اند كه  نه  تنها قادر است  محتواي  نوارهاي  ويديويي  وي  اچ  اس  را به  گونه  ديجيتال  به  ديسكهاي  فشرده  دي  وي  دي  منتقل  كند، بلكه  مي تواند به  صورت  همزمان  فهرست  دقيقي  از محتواي  هر نوار ويديويي  را تنظيم  كند. با اين  ابداع  تعيين  موقعيت هر برنامه  ضبط شده  به  سادگي  امكان  پذير خواهد شد.
دستگاه  جديد مشتمل  بر يك ديسك سخت نظير ديسك سختي  است  كه  در رايانه هاي  شخصي  قرار دارد و يك  محفظه  مخصوص  ضبط   دي  وي دي  است .
دارندگان  دستگاههاي  ويديو، دستگاه  خود را به  اين  سيستم  متصل  مي كنند و نوار ويديو را در آن  به  گردش  در مي آورند. محتواي  اين  نوار به  صورت  ديجيتالي  بر روي  ديسك  سخت  دستگاه  ضبط مي شود.
در همين  حال  اين  دستگاه  فهرستي  مشتمل  بر تصاوير فريم هاي  اصلي  هر برنامه  ضبط شده  در نوار ويديويي  را تهيه  مي كند. مجموعه  اين  فهرست  و برنامه هاي  ضبط شده  بر روي  ديسك  سخت ، در مرحله  بعد بر روي  دي  وي  دي ضبط مي شود.
هر لوح  دي  وي  دي  مي تواند تا ۴۰ مگابايت  اطلاعات  را در ثانيه  در خود ضبط كند. به  اين  ترتيب  كل  محتواي  يك  نوار ويديويي  يك  ساعته  در كمتر از سه  دقيقه  به  لوح  دي  وي  دي  منتقل  مي شود.

برنامه اي براي ترك سيگار
004482.jpg
پژوهشگران  براي  افرادي  كه  اقدام  به  ترك  سيگار نموده اند يك  برنامه  رايانه اي  ابداع  كرده اند كه  با نگاه  كردن  به  نقاط لرزان  بر روي  يك  رايانه دستي ، احساس  نياز شديد خود را به  سيگار دفع  مي كنند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از منچستر، دكتر «جان  مي » در يك  كنفرانس علمي  گفت : احساس  نياز به  سيگار دربرگيرنده  عوامل  رواني  و زيستي  است  وتصورات  و تخيلات  مانند تجسم  يك  مسابقه  تنيس  به  كاهش  اين  نياز كمك  مي كند.
محققان  به  اين  منظور با استفاده  از نقاط لرزان  يك  برنامه  رايانه اي  ابداع  كرده اند و اكنون  بر روي  يك  نوع  كوچكتر كار مي كنند كه  كساني  كه  قبلاً سيگاري  بوده اند خواهند توانست  با كمك  آن  نياز خود را به  سيگار برطرف كنند.
دكتر مي  كه  روانشناس  دانشگاه  شفيلد در انگلستان  است  مي گويد: چنانچه  اين  فرضيه  به  اثبات  برسد، تماشاي  برنامه  رايانه اي  نقاط كوچك  لرزان  به همان  اندازه  تجسم  ذهني  مفيد خواهد بود و به  دفع  ميل  به  سيگار كمك  مي كند.
اين  برنامه  رايانه اي  كه  شبكه اي  از مربع هاي  سياه  و سفيد است  كه  حدود هزار بار در ثانيه  روشن  و خاموش  مي شوند در بخشهاي  حافظه  فعال  كه  در ايجاد تصاوير ذهني  دخالت  دارد و ميل  به  سيگار را افزايش  مي دهد، اختلال  ايجاد مي كند. اين  كار باعث  مي شود تجسم  سيگار در ذهن  دشوارتر شود.
در بررسيهاي  انجام  شده  بر روي  سيگاري هايي  كه  از سيگار محروم  شده  بودند نقاط لرزان  ميزان  ميل  و نياز به  سيگار را كاهش  داد. ميل  و نياز به  سيگار مي تواند مدت  زمان  طولاني  ادامه  داشته  باشد. اگر بتوان  ظرف  ۱۵ ثانيه  اين  ميل  را برطرف  كرد  چرخه  شكسته  مي شود.
دانشمندان  قصد دارند براي  تعيين  اينكه  آيا كاهش  ميل  به  سيگار مي تواند ميزان  مصرف  سيگار را كاهش  دهد يا خير آزمايشهاي  بيشتري  را انجام  دهند.
آنها براين  باورند كه  مي توان  روش  ارزان  و غيردارويي  براي  كمك  به  ترك سيگار ابداع  كرد كه  در مبارزه  با ساير انواع  اعتيادها نيز مفيد خواهدبود.

MIT نرم افزاري هوشمند براي طراحي ارائه كرد
004474.jpg
محققان  دانشگاه  MIT  نرم افزاري  را طراحي  كرده اند كه  مي تواند در كار آموزش  طراحي  و نقاشي  به  كودكان  و نيز در تكميل  نقشه هاي  فني  به  مهندسان  كمك  فراواني  برساند.
نرم  افزارهايي  كه  براي  كمك  به  طراحان  و مهندسان  مورد استفاده  قرار مي گيرند، تنها از اين  خاصيت  برخوردارند كه  مي توانند اشكال  هندسي  دقيقي  براساس  طراحيهاي  خام  اوليه  ارائه  دهند، اما نرم  افزار جديدي  كه  توسط محققان  دانشگاه  MIT   تكميل  شده  به  مراتب  از اين  حد فراتر مي رود.
نرم  افزار جديد نه  تنها با استفاده  از خطوط كج  و معوجي  كه  بر روي  صفحه  كشيده  شده  مي تواند نوع  اشكال  هندسي  مورد نظر را تشخيص  دهد، علاوه  برآن  قادر است  طرح  دقيق  انواع  اشيا و اجسامي  را كه  در نقشه  درج  مي شود، مشخص  سازد.
به  عنوان  نمونه  اين  نرم افزار قادر است  تشخيص  دهد دو دايره  و يك  مستطيل  بر بالاي  آن  نماينده  يك  وسيله  نقليه  است  و بالاخره  اينكه  مي تواند اين  اشيا و اجسام  را بر روي  سطوح  و اشكال  مورد نظر، همان گونه  كه  خواسته  طراح  است ، به  حركت  در آورد و به  اين  ترتيب  شرايطي  شبيه  محيط واقعي  را برروي  صفحه  ايجاد كند.به نوشته  هفته  نامه  علمي  نيو ساينتيست  چاپ  انگلستان ، اساس  كار اين  نرم افزار بر مشاهده  نحوه  عمل  طراح  و انتقال  اطلاعات  مربوطه  به  يك  رايانه و ارائه  تفسيرهاي  مختلف  با احتمالات  گوناگون  از اشكال  طراحي  شده ، استواراست .
اين  نرم افزار در هر مقطع  و بر اساس  اطلاعاتي  كه  از شكل  طراحي  شده  دريافت  كرده ، تفسيري  از تصوير دقيق  و نهايي  آن  آماده  مي كند و هر بار كه  طراح  اجزا تازه اي  به  طرح  كج  و معوج  و غير دقيق  خويش  اضافه  مي كند نرم افزار تفسير خود را در پرتو اطلاعات  تازه  تعديل  مي كند.
زماني  كه  يك  تفسير از ميان  تفسيرهاي  مختلف  به  عنوان  نزديك ترين  تصوير به  خواسته  طراح  مشخص  گرديد، آنگاه  نرم  افزار با كاربرد قوانين  فيزيك  در مورد اجزا تصوير به  اصطلاح  «بدان  جان  مي بخشد» و اجزا آن  را به  حركت  درمي آورد.به  عنوان  مثال ، اگر طراح  سطح  شيب  داري  را طراحي  كرده  و بر روي  آن  يك گاري  يا وسيله  نقليه  كوچك  قرار داده ، نرم  افزار پس  از تكميل  اين  تصوير و ارائه  صورت  دقيقي  از آن  با رعايت  همه  جنبه هاي  هندسي  و رياضي ، در مرحله  آخر بر اساس  قوانين  فيزيك  گاري  يا وسيله  نقليه  را بر روي  سطح  شيبدار به حركت  درمي آورد.
سازندگان  نرم افزار جديد در نظر دارند جنبه هاي  تفسيري  آن  را كه  با استفاده  از حساب  احتمالات  به  انجام  مي رسد، كاملتر سازند تا به  اين  ترتيب  نرم  افزار بتواند تفسيرهاي  دقيق  تري  ارائه  دهد.

خبرهاي كوتاه
توسعه هيأت مديره مايكروسافت
شركت مايكروسافت، بزرگترين توليد كننده نرم افزارهاي رايانه اي جهان، اعلام كرد قصد دارد به منظور تقويت مديريت خود، هيأت مديره را توسعه دهد.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، شركت مايكروسافت به همين منظور، به تازگي ۲ مدير جديد معرفي كرده است.
گفتني است اين شركت با چالش هاي فراواني در اروپا روبه روست به ويژه كه اتحاديه اروپا موضع سختي در قبال شركت هاي انحصار طلب در منطقه يورو اتخاذ كرده است.
004468.jpg

برپايي نمايشگاه رايانه و تلفن همراه در توكيو
نمايشگاه جهاني رايانه شخصي و تلفن همراه با شركت تعداد زيادي از شركت هاي بزرگ توليد كننده تجهيزات الكترونيكي و گوشي تلفن همراه در پايتخت ژاپن برپا گشت.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره در اين نمايشگاه براي اولين بار فناوري تلفن هاي همراه تلويزيوني به نمايش گذاشته شد.
اين فناوري امكان تماشاي برنامه هاي تلويزيوني را از صفحه نمايش تلفن همراه فراهم مي كند. اين دستگاه ماه آينده به قيمت ۱۳۰ دلار وارد بازار خواهد شد.
نمايشگاه توكيو همچنين فرصت مناسبي در اختيار توليدكنندگان گوشي هاي تلفن همراه قرار داد تا جديدترين فناوري تلفن هاي همراه تصويري را عرضه كنند.
برنامه اي براي اشغالگران
روزنامه اماراتي الخليج نوشت: نيروهاي آمريكايي در چارچوب تلاش براي يافتن راه هايي جهت پيشگيري از حملات عراقي ها عليه سربازان آمريكايي به يك برنامه رايانه اي اسرائيلي روي آورده اند كه در آن سربازان اشغالگر اسرائيلي شيوه هاي سركوب فلسطيني ها را فرا مي گيرند.
«عاموس يوبورا» رئيس مدرسه حقوق نظامي اسرائيل ضمن افشاي اين مطلب گفت: مسئولان نظامي آمريكايي برنامه اسرائيلي مذكور را مشاهده و به آن توجه نشان داد ه اند.
به گفته اين شبكه تلويزيوني، ارتش اسرائيل سرگرم تهيه نسخه انگليسي اين برنامه است تا نيروهاي آمريكايي بتوانند از آن استفاده كنند.
004470.jpg

ASP.NET راهنماي برنامه نويسان وب

اين كتاب با ترجمه مهندس رامين مولاناپور و بهناز منجي آزاد توسط انتشارات تخت سليمان (پخش سها رايانه) در تيراژ سه هزار نسخه به چاپ رسيده است.
كتاب مذكور داراي ۸ بخش است كه در آنها به مطالبي چون معرفي ASP.NET فضاي نام ASP.NET، بهينه سازي روش هاي Cache كردن، مقدمه اي بر ADO.NET و استفاده از XML در چارچوب كاري NET. پرداخته مي شود.
انتقال فناوري ساخت رايانه به چين راهي براي كاهش قيمت ها
شركت سامسونگ كره جنوبي براي كاهش قيمت رايانه هاي ساخت اين شركت تدبير جديدي انديشه است.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان شركت سامسونگ در صدد است تا سال ۲۰۰۵ بيشتر مراحل ساخت رايانه ها را به كارخانه هاي چيني واگذار كند و از اين طريق باعث كاهش قيمت آنها شود.
004472.jpg

ممنوعيت قفل كردن سي دي ها در فرانسه
دادگاهي در فرانسه، قفل گذاشتن بر روي سي دي ها را در اين كشور ممنوع كرد.
به گزارش تلويزيون فرانسه، از اين پس ناشريني كه برنامه هايي را بر روي لوح هاي فشرده (سي دي) منتشر مي كنند در فرانسه نمي توانند به منظور مقابله با نسخه برداري غيرقانوني از سي دي ها، بر روي آنها قفل بگذارند.
به موجب حكم دادگاهي در فرانسه، ناشران لوحهاي فشرده بايد براي مقابله با نسخه برداري غيرقانوني راههاي ديگري بيابند. علت اتخاذ چنين تصميمي آن است كه قفل كردن لوحهاي فشرده گاهي موجب مي شود، رايانه و دستگاه هاي ديگر نتوانند آنها را بخوانند.
به موجب رأي اين دادگاه، گذاشتن قفل روي لوح هاي فشرده غيرقانوني است. احتمال مي رود با اتخاذ چنين تصميمي، در كوتاه مدت ذكر جمله غيرقابل نسخه برداري از روي جعبه هاي سي دي در فرانسه حذف شود.
بيش از ۷۰۰ هزار مشترك  از شبكه  اينترنت  سوريه  استفاده  مي كنند
روزنامه  «الحيات » به نقل  از وزير ارتباطات  سوريه  نوشت  : بالغ بر ۷۰۰ هزار مشترك  از شبكه  اينترنت  سوريه  استفاده  مي كنند.
پيش  بيني  مي شود كه  با آغاز سال  آينده  ميلادي  (۲۰۰۴) بيش از ۲۰ مركز عهده دار ارايه  خدمات  اينترنت  به  شهروندان  سوريه  خواهند بود. هم اكنون  دو مركز يكي  در شركت  مخابرات  سوريه  و ديگري  در انجمن  رايانه اي  اين  كشور كه  بوسيله  «بشار اسد» رئيس  جمهوري  سوريه  در دهه  نود قرن  گذشته ميلادي  تأسيس  و راه اندازي  شد، عهده دار ارايه  اينگونه  خدمات  هستند.
گفته مي شود تأخير در صدور مجوز ارسال  تجهيزات  اين  فناوري  از آمريكا به  سوريه  موجب  عدم  توسعه  سريع  تأسيسات  زير ساختي  شبكه  اينترنت  سوريه  است .
004476.jpg

بازگشت متخصصين رايانه هندي
هزاران متخصص و كارشناس هندي به سبب ركود در اقتصاد آمريكا و بهبود چشم انداز هاي اشتغال در هند، در حال بازگشت از آمريكا به كشور خود هستند.
روزنامه هندوستان تايمز نوشت: بسياري از متخصصان رايانه هند كه براي كار به آمريكا رفته بودند، در يافتن شغل با ثبات براي خود با مشكل مواجه شده اند و اين در حالي است كه پيدا كردن شغل در هند براي آنها آسان تر شده است.
هندوستان تايمز افزود: در ماههاي اخير وضعيت شركتهاي هندي به سبب تلاش شركت هاي آمريكايي براي جذب نيروي كار از داخل هند، بهبود يافته است.
اين روزنامه نوشت: حدود ۲ تا ۳ هزار متخصص هندي به همين علت ظرف ۴ تا ۵ ماه اخير از آمريكا به كشور خود بازگشته اند. شركت بين المللي پارتااينگار هند كه در زمينه صنعت اطلاع رساني، خدمات مشاوره اي ارائه مي كند اعلام كرد، در صورتي كه شمار هندي هايي كه مشاغل آنها به شعبه هاي شركتهاي خارجي در هند منتقل مي شود را در نظر بگيريم، شمار متخصصان هندي كه در حال بازگشت به كشور خود هستند بسيار بيشتر خواهد شد.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |