پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۷۶- Sep, 25, 2003
اينها هم هستند
زير ذره بين
ايرانيان در تجربه كار با اينترنت تقريباً به يك تجربه ده ساله رسيده اند. اين تجربه كمك مي كند تا كاربران استفاده بهتري از اينترنت داشته باشند. تجربه ثابت كرده كه يك پديده جديد در ابتدا ممكن است جذابيت هايي به همراه داشته باشد اما با گذشت زمان كم كم عادي مي شود. در مورد چت نيز همين تجربه صادق است. به نظر نمي رسد در حال حاضر چت به عنوان يك معضل اجتماعي مد نظر باشد
011820.jpg
مصطفي قوانلو قاجار
تقريباً از ابتداي سال ۸۱ بود كه سوژه چت به سوژه جذابي براي مطبوعات ورسانه ها تبديل شد. چت يا گفت وگوي اينترتي خيلي زود مورد استفاده نويسندگان مطبوعات قرار گرفت. و درباره مذمت هاي آن صبحت هاي فراواني به ميان آمد. چت امكان جذابي است كه به كاربران اينترنت اجازه مي دهد تا به طور همزمان با چندين نفر در چند نقطه مختلف صحبت كند و به تبادل اطلاعات بپردازد.
ايرانيان در تجربه كار با اينترنت تقريباً به يك تجربه ده ساله رسيده اند. اين تجربه كمك مي كند تا كاربران استفاده بهتري از اينترنت داشته باشند. تجربه ثابت كرده كه يك پديده جديد در ابتدا ممكن است جذابيت هايي به همراه داشته باشد اما با گذشت زمان كم كم عادي مي شود.
در مورد چت نيز همين تجربه صادق است. به نظر نمي رسد در حال حاضر چت به عنوان يك معضل اجتماعي مد نظر باشد چرا كه كاربران ايراني امكانات متنوع تري در اينترنت براي خود يافته اند. امكاناتي كه هر كدام از آنها در سالهاي اخير نقش هاي متفاوتي بازي كرده اند. بعضي رو به افول گذاشته اند و بعضي تازه رونق يافته اند.
وبلاگ نويسي
تب وبلاگ نويسي باعث شد تا كاربران اينترنت وقت خود صرف نوشتن محتواي فارسي كنند. نوشتن در موضوعات مورد علاقه قطعاً با خواندن وبلاگهاي ديگر نيز همراه بود بدين ترتيب از ميزان ترافيك اتاق هاي چت كاسته شد.ضمن اين كه در بسياري از وبلاگهاي چراغهاي نشان دهنده آن لاين بودن صاحب وبلاگ به همراه آي دي او ديده مي شد و هر كسي مي توانست با صاحب وبلاگ به گفت و گو(چت) بپردازد. وبلاگ خيلي سريع مي تواند مخاطب خود را پيدا كند. تو بنويس تا ديگران بخوانند!
گروههاي اينترنتي
در حال حاضر گروههاي اينترنتي به تبادل عكس، لينك، فايلهاي صوتي،مي پردازند. گروههاي اينترنتي بسيار پراكنده و متعدد شده اند و ديگر خبري از گروههاي بزرگ با اجتماعات بيش از هزارنفر نيست. ضمن اين كه فرستادن فايلهاي صوتي و تصويري فضاي باكس ايميل را به سرعت اشغال مي كند به همين خاطر بسياري ترجيح مي دهند از گروههاي اينترنتي صرف نظر كنند.
«تالارهاي گفتگو»
فارومها يا تالارهاي گفتگو امكان بحث و تبادل نظر را به صورت دنباله دار فراهم مي كند. تالارهاي متعدد با موضوعات مختلف تشكيل مي شود و كاربران در يك مورد صحبتها را دنبال مي كنند. دوربين هاي ديجيتال نيز باعث شده تا كاربران عكسهاي خود در عرض چند دقيقه آپلود كنند و به دوستانشان نشان دهند. اكثر تالارهاي گفتگو جنبه تفريحاتي و طنز پيدا كرده اند و در بيشتر آنها به جز هجويات چيز ديگري ديده نمي شود.
«گيم نت»
اتصال رايانه ها به يكديگر و شبكه اي كردن آنها امكانات يك بازي جذاب گروهي را فراهم مي آورد.
بازي هاي چند نفره و گروهي در حالي كه هر كس پشت رايانه خودش نشسته به سرعت در ميان جوانان طرفدار پيدا كرده است. حضور درگيم نتها و بازي هاي گروهي بيشتر از رفتن به كافي نت و چت كردن طرفدار دارد.
آيا گيم نتها مثل قارچ در مراكز خريد رشد مي كنند و يا كافي نتها جاي خود را گيم نت مي دهند؟فعلا بايد منتظر بود.
وب گردي
بازي لينكها و از اين صفحه به صفحه ديگر پريدن به تفريحي مثبت براي جوانان تبديل شده. عده اي عادت دارند هر كجا كه مي روند و چيزهاي جالبي را كه مي بينند به دوستان خود نيز نشان دهند. وب گردي در دنياي بي انتهاي اينترنت چرخ زدن ميان سايتها قطعا چيزهاي خوبي را براي كاربر به همراه دارد. ضمن آن كه باعث تقويت زبان انگليسي مي شود.كافي است لينك جالبي براي دوستان خود بفرستيد اگر اين لينك آن قدر جالب باشد كه دوستتان را جلب كند شايد چند ساعت بعد همان لينك جالب را از دوست ديگري دريافت كنيد.او به شما مي گويد: ببين چه چيز جالبي پيدا كردم! و شما متوجه مي شويد كه لينكتان احتمالاً چند دستي ميان كاربران گشته و باز به شما رسيده است.
شمشيردولبه چت
با عرض تأسف آماري در دست نيست تا بتوان نسبت آن تعداد استفاده كنندگان از چت را نسبت به سالهاي قبل از دهه هشتاد سنجيد.اما آنچه از شواهد امر پيداست چت كردن به گفت و گويي هدفمند تبديل شده است.دوستاني كه در مسنجرها اضافه مي شوند. غالباً همانهايي هستند كه در وبلاگها و يا در گفت وگوهاي حضوري با آنها بر خورد كرده ايم. شناخت خصوصيات و علائق باعث شده تا كمتر اشتباه صورت بگيرد. و هرچه به طول (ليست دوستان) دسته بندي شده اضافه شود. از چتهاي بي هدف و بيهوده در اتاقهاي چت فاصله گرفته ايم.
در حال حاضر عده اي از جامعه شناسان و روانشناسان چت را پديده اي مثبت وعده اي منفي تلقي مي كنند. گروه اول معتقدند اصل برقراري ارتباط به جبران كمبود اعتماد به نفس كمك مي كند. بهزاد دوران جامعه شناس مي گويد: چت يا گفت و گوي اينترنتي ارتباط در زمان است كه متن و يا صوت و تصوير ماده مبادله شونده در آن مي باشد و مي توان عنوان ارتباط بي واسطه تصنعي را به آن اطلاق كرد و اين پديده ذاتاً نمي تواند محفل بروز فرم هاي مرضي ارتباط و موارد منفي باشد.
انور صمدي راد آسيب شناس اجتماعي و استاد دانشگاه علامه نيز معتقد است اگر چت مانند ساير موارد با محدوديت و موانع روبه رو نباشد خود به خود توسط افراد كنترل مي شود و به اين معني كه عطش افراد براي چت كردن كاهش پيدا مي كند و فرد به دنبال ساير امكانات وجلوه هاي مثبت اينترنت خواهد رفت.
قرائي مقدم - جامعه شناس با برشمردن جنبه هاي مثبت چت در غرب و ايران مي گويد: استفاده در جهت آگاهي هاي علمي و تحقيقاتي و پژوهش، همفكري و ارتباطرو در روي دانشمندان كشورهاي مختلف بدون ممانعت مرزها و به دور از ساختن توان علمي و امكان آشنايي مستقيم با فرهنگ هاي مختلف در سرتاسر جهان از پديده هاي مثبت چت است.
در كشورهاي غربي چت(گفت وگوي اينترنتي)در طول تفريحات و امكانات ديگر اينترنت قرار و دارد واين اصلاً بدين معني نيست كه در كشورهاي غربي چت تنها مورد استفاده دانشمندان و يا كارهاي تحقيقاتي است. در همه كشورهاي جهان از چت به عنوان وسيله تفريحي، ارتباطي استفاده مي شود و اگر به غير از اين فكر كنيم دچار خود فريبي شده ايم.

بازي هاي رايانه اي سلاح تبليغاتي
011822.jpg
استيفين پليت
ترجمه: رضا علي اكبرپور
منبع: لوموند ديپلماتيك
بازي هاي رايانه اي از اين پس بخشي از چشم انداز فرهنگي به شمار مي روند. براي آنكه به صحت اين گفته متقاعد شويم. كافي است به گفتمان رسانه ها و طبقه سياسي گوش فرا دهيم. به هنگام گشايش كلبه رايانه اي در Futuroscope در شهر پواتيه فرانسه در روز۱۹ آوريل ۲۰۰۳، ژان پير رافارن به حمايت از صنعت بازي هاي رايانه اي شتافت و از تأسيس يك مدرسه ملي براي رسانه هاي ارتباط زنده در آينده نزديك خبر داد و حتي سخن از « جمهوري رايانه اي» به ميان آورد.
در اوايل دهه نود، طي جنگ خليج فارس، بسياري از روزنامه نگاران اين مناقشه را مشابه يك بازي رايانه اي توصيف كردند: نه يك قطره خون، نه يك عراقي و نه حتي يك آمريكايي ديده نشد كه در وسط صحنه (جنگ) و يا در وضعيتي باشد كه با تصوير يك جنگ پاك و براق، آنگونه كه تصاوير بازسازي شده بر روي شبكه هاي تلويزيوني به توصيف پيشروي نيروهاي متحد مي پرداختند،شباهت داشته باشد.
اين پنداشت درباره جنگ دوازده سال بعد، اين بار در شكلي مختصر، تكرار شد. جورج دبليو بوش در روز۶ فوريه ۲۰۰۳ به وضوح اين واقعيت را با جمله معروف خود «The Game is Over» (بازي تمام شد) بيان كرد، و ژاك شيراك آن را با ظرافت خاصي واگويي كرد. «Itصs not a game, it is not over» (اين يك بازي نيست و تمام نشده است). يك ژنرال ارتش آمريكا، با لحني صادقانه تر، به تاكتيكي نظامي اشاره كرد كه از بازي رايانه اي «Pac Man»۲ اقتباس شده بود.
اين جملات مي تواند براي طرفداران بازي هاي رايانه اي لذتبخش باشد، چرا كه اين سخنان را مدركي مي يابند دال بر اين كه بازي مورد علاقه آنها ديگر پديده اي ناشي از روزمرگي شمرده نمي شود. اما اين امر، اشتباه داوري وخيمي است.
هدف از اين آدرس دادن ها، از زبان نظاميان يا نزديكان آنها، چيزي نيست جز كاستن از زشتي هاي جنگ. در جهان مجازي، هيچكس زخمي نشود و كشته ها نه خانواده اي دارند و نه دوستي. تقريب ميان تقدير مجازي و واقعيت هدفي ندارد جز «واقعيت زدايي» از اعمال محكوميت پذير. البته اين نيز حقيقت دارد كه اين بارخبرنگاران به هنگام پرداختن به حوادث عراق تلاش كردند تا به بينندگان تلويزيون توضيح بدهند كه اين جنگ جديد خليج فارس يك بازي رايانه اي نيست.
با گسترش شتاب آميز بازي جنگ، حلول واقعيت به دنياي مجازي خيلي سريع از طريق نماد هويت ملي، يعني پرچم، تحقق يافت. در اينجا با بازي هايي كه موضوع تاريخي دارند، مانند برخي بازي - جنگ هاي تاريخ استعمار، روبه رو نيستيم، بلكه سخن از بازي هايي در ميان است كه از نظر سياسي «هدايت شده» هستند، و طوفان صحرا (Conflict Desert Storm) نماد آنهاست.
بازي كننده در برخي واقعيت هاي جنگي غوطه ور مي شود. او اردوگاه خود را انتخاب نمي كند: او تجسم يك سرباز آمريكايي يا انگليسي است كه مأموريتش آزادسازي عراق از يوغ ديكتاتوري آن كشور است. تصويري شدن بازي ما را در بطن عمليات فرو مي برد، در حالي كه يك موضوع كاملاً روشن است: دشمن يعني سرباز عراقي.
اين بازي به هنگام عرضه شدن (۱۳ سپتامبر۲۰۰۲ در اروپا)، نه تأملي در پي داشت و نه مخالفتي. فروش آن آزادانه انجام مي شود و فقط به افراد زير شانزده سال توصيه نمي شود. اين بازي، بي آنكه تزلزلي در انديشه هاي پذيرفته شده ايجاد كند، فرد بازي كننده را در موضع دفاع از نظم جهاني قرار مي دهد.
عرضه «Return to Castle Wolfenstein» (بازگشت به قلعه ولفن اشتاين)، با پيچيدگي و ظرافت بيشتري انجام گرفت. بازي كننده تجسم يك سربازآمريكايي در جنگ جهاني دوم است. او به درون كاخ هاي نازيها نفوذ مي كند و با سربازان اس.اس. رودررو مي شود، در پيچ راهروها مي توان برخي صليب هاي شكسته را مشاهده كرد.
خيلي ها فكر مي كردند كه اين بازي مبلغ ايدئولوژي ناسيونال - سوسياليستي (نازي) است. اولين مشاجره قلمي در سال ۱۹۹۲، به هنگام عرضه Wolfenstein - ۳D آغاز شد، در حالي كه به اين بازي برچسب يهودي ستيزي و نازي دوستي زده بودند. به هنگام ارائه بازي «بازگشت به قلعه ولفن اشتاين» در نوامبر ۲۰۰۱ نيز همين استدلال پيش كشيده شد.
اين مباحث بي پايه بود: چه در بازي «طوفان صحرا» و چه در «بازگشت به قلعه»، يك ديدگاه جانبدارانه حاكم است.
در هر دو، فرد بازيكن در نقش يك سرباز آمريكايي ظاهرمي شود. تفاوت اين دو، ريشه در نوع برخورد دارد. در بازي طوفان صحرا، از مرگ پلشت زدايي شده و فرد بازي كننده نماد خير است. در «بازگشت به قلعه ولفن اشتاين»، با انبوه جلوه هاي ناهنجار روبه رو مي شويم (به قربانيان شكنجه شده برمي خوريم) و بازي بسيار واقعگرايانه تر و خونين تر است. از اين نظر، «بازگشت به قلعه ولفن اشتاين» هر چند قدري بيش از اندازه به اين جنبه ناهنجار تكيه دارد، اما كمتر از بازي «طوفان صحرا» تبليغاتي است. نسخه آن لاين «بازگشت به قلعه ولفن اشتاين» حتي مي تواند جنبه تاريخي مهمتري به اين بازي ببخشد، چرا كه در آن مي توان واقعيت پياده كردن نيروها را هم از ديد متحدين و از ديد آلماني ها به عينه مشاهده كرد . و اما نقطه عطف اين پديده يك بازي رايانه اي است كه توسط ارتش آمريكا طراحي شده و به صورت رايگان بر روي شبكه اينترنت قرار گرفته است و نام آن «ارتش آمريكا» (www.americasarmy.com) است. اين بازي كه ۴ ژوئيه ۲۰۰۲ عرضه شد، بازي كننده را به يك سرباز آمريكايي تبديل مي كند. ارتش علناً مقاصد خود را در آن به نمايش گذاشته و توضيح داده است كه هدف اين بازي، جذب بيشترين تعداد از جوانان به سوي مشاغل نظامي است. براي بازي كردن، بايد بر روي پايگاه اينترنتي ارتش ثبت نام انجام گيرد. بيش از يك ميليون نفر تاكنون ثبت نام كرده اند كه از اين تعداد، گويا ۶۰۰ هزار نفر دوره هاي آموزشي را به پايان رسانده اند.
ديدگاه آمريكايي
طراحان بازي (متشكل از نظاميان واقعي داراي سلاحهاي شارژ شده) كه براي دومين سال پياپي در نمايشگاه بازي رايانه اي لس آنجلس (E3) از ۱۳ تا ۱۶ ماه مه ۲۰۰۳ حضور داشتند تحولات آتي اين بازي را اعلام كردند: استقرار وسايط نقليه جديد، مأموريت هاي جديد و نيز حضور افراد غير نظامي در بازي.
افرادي كه در انتظار باز شدن درها بودند، به تماشاي يك برنامه شبيه سازي شده از حمله هنگ صد و يكم نيروي هوايي در مقابل دربهاي نمايشگاه پرداختند، كه اين نيز شاهدي بر دغدغه آميختن واقعيت و جهان مجازي بود. در طول برنامه ابتكاري اين نمايش ها دوبار در روز ادامه يافت. ارتش آمريكا كار را به همين جا ختم نكرده است. شما مي توانيد در مقابل درهاي اين بازي رايانه اي به «تمجيد» از دو ماشين نظامي جديد بپردازيد. تهاجمي گسترده كه به هرچيز شبيه است جز يك بازي بي خطر.
ارتش آمريكا ماهرترين برنامه نويسها را جذب كرده، تواناترين موتورهاي بازي را خريداري نموده و نيروهاي خود را از طريق اين بازي رايانه اي به استخدام درآورده و آموزش داده است. اين تهاجم كه از طريق سياسي هدايت مي شود ، با مخالفت چنداني روبه رو نشده است. بزرگترين طراحان و ناشرين به گام برداشتن در همين راستا ادامه مي دهند: از ابتداي عمليات نظامي در عراق (۲۰ مارس ۲۰۰۳)شركت سوني با عجله تمام مارك «Shock and Awe» (شوك و بهت) را بر روي محصولات خود نصب كرد كه هدف احتمالي آن طراحي يك بازي رايانه اي به همين نام است. پس از اين خبر، موجي از انتقادها سوني را واداشت تا ايده ماركزني را كنار بگذارد. اما هيچ چيز مانع از آن نخواهد بود كه اين سازنده، به عنوان سلطان بازار بازي هاي رايانه اي، بازي اي را با موضوع جنگ عراق طراحي كند. شركت SCI، طراح بازي «طوفان صحرا»، قبلاً اعلام نموده كه در حال تهيه ادامه اين بازي است. بازي «Back to Bagdad» (بازگشت به بغداد) بازي كننده را بار ديگر به مناقشه سال ۱۹۹۱ باز خواهد گرداند، آنهم مثل هميشه با ديدگاهي انحصاري، يعني ديدگاه آمريكاييها.
انقياد صنعت بازي هاي رايانه اي موضوعي مسلم است، هرچند برخي توليدات در اين عرصه عامل بي ثباتي هستند و لذا خشن و خطرناك براي جوانان ارزيابي مي شوند. بازيهاي «GTA3» و «GTA Vice City» (كه از پرفروش ترين ها در جهان هستند) با انتقادهاي مستقيمي از سوي رسانه ها و دولتها روبه رو شده اند.
به عنوان مثال، ايالت واشنگتن قانوني به تصويب رسانده كه طبق آن اگر فروشنده اي بازي اي رايانه اي به افراد خردسال بفروشد كه در آن مي توان مأمور پليس را كتك زد، به پرداخت ۵۰۰ دلار محكوم خواهد شد. در جلد يك سربازي رفتن امري پذيرفته است و حتي تشويق مي شود، اما به عهده گرفتن نقش تبهكاري كه براي مافيا كار مي كند كمتر پذيرفته است.
بازي رايانه اي رسانه اي است كه بيش از سي سال قدمت دارد، اما ميانگين سن بازي كنندگان حدود بيست سال است. از نظر فني، مي توان از اين پس در اين بازيها به نقل داستانهايي پرداخت كه بسيار پيچيده تر از رويارويي ابدي ميان خير و شر هستند. بر هنرمندان است كه براي ارائه اطلاعات و احساسات مختلف، انديشه هاي خود را تحميل كنند: اين رسانه بايد توسط آنان تحول يابد،همانگونه كه در گذشته براي ادبيات و سينما چنين كردند. اما براي اين امر، روشنفكران بايد از قهر كردن با بازيهاي رايانه اي دست بردارند و ديگر آن را وسيله اي مختص كودكان فرض نكنند. عدم واكنش در مقابل انحراف كنوني، پذيرفتن اين امر است كه سرانجام بازي رايانه اي به سلاح بي صداي تبليغاتي تبديل شود و در ميليونها نسخه توزيع شود .

ديدگاه
بازاريابي شبكه اي يا كلاهبرداري اينترنتي؟
حميد ضيايي پرور
تا وقتي اينترنت هست و تا وقتي تجارت هست، استفاده از اينترنت براي تجارت ادامه خواهد داشت. تجارت الكترونيكي يكي از عمده ترين كاربردهاي اينترنت در دنيا است، اما بسياري از افراد سودجود با سوءاستفاده از اين امكان، به كلاهبرداري اينترنتي مي پردازند. متأسفانه پيش از آنكه قانونگذاران و برنامه ريزان در ايران به فكر تدوين و تصويب قانون تجارت الكترونيكي بيفتد، سود جويان و كلاهبرداران، از امكانات منحصربه فرد اين شبكه استفاده كرده و با اجراي طرحهاي دهن پركن و مردم فريب، به خالي كردن جيب مردم مشغول شده اند.
دستگاههاي انتظامي و قضايي نيز همواره پس از درگير شدن بخش عمده اي از جامعه به اين نوع كلاهبرداريهاي اينترنتي وارد عمل شده و تنها به «بگير و ببند» اكتفا كرده و به صدور اطلاعيه هاي هشدارآميز پرداخته اند، بازندگان اصلي اين گردونه بدون پايان، مالباختگاني هستند كه يا از ترس لو رفتن هويتشان و يا به خاطر حفظ اسرار شخصي و جلوگيري از مشكلات دامنگير بعدي، حتي از تقاضاي بازگشت مالشان ابا دارند. پنتاگونو، گلدكوئيست، پرايم بانك، ماي سون دياموند، تجارت الماس و چند نمونه ريز و درشت ديگر مصداقي بر اين مدعا هستند و اخيراً طرحهاي مشابهي در قالب شركتهاي داخلي در حال اجرا است كه بحثهاي ضد و نقيضي برانگيخته است، به گونه اي كه برخي آن را ادامه همان نوع كلاهبرداريها دانسته و برخي ديگر از اين نوع فعاليتها، به عنوان «بازاريابي شبكه اي» و بخشي از تجارت الكترونيكي نام مي برند.
منتقدان اين شيوه ها، آن را نوعي «بيماري مسري» مي دانند كه پس از برخورد با يكي از آنها، تغيير روش داده و به شكل هاي گوناگون ظهور پيدا مي كنند و مدتي مردم را درگير خود كرده و سپس با يك برخورد قضايي به فراموشي سپرده مي شوند. اين منتقدان، عمليات مذكور را نوعي «كلاهبرداري»  و «فريب مردم» تلقي كرده و با استناد به عقيده برخي مراجع تقليد، آن را از لحاظ شرعي نيز حرام مي دانند.
اما مدافعان اين شيوه ها نيز با تكيه بر ماهيت درآمدزايي اين طرحها، آن را باعث رشد و شكوفايي اقتصادي و ايجاد اشتغال براي جوانان دانسته و «اينترنت» را صرفاً يك وسيله تسريع كننده و تسهيل كننده در امر تجارت واقعي فعاليت خود تلقي مي كنند.اينكه كدام گروه نظر درستي دارند و جامعه بالاخره در مقابل اين پديده چه بايد بكند مستلزم تعمق و تأمل كارشناسي دقيقتري است.
پديده هاي مبتني بر اينترنت همچون تجارت الكترونيكي، دولت الكترونيكي، بانكداري الكترونيكي، شهرهاي الكترونيكي، نشريات الكترونيكي و جرايم اينترنتي از يكديگر جدا نيستند، به عبارت ديگر نمي توان بخشي از اين پديده ها را وارد كرد و بخش ديگري را ناديده گرفت.
پتانسيل ها و ظرفيتهاي اين پديده هاي جديد براي رشد و توسعه اقتصادي و علمي و اجتماعي كشور انكارناپذير است، اما اينترنت يك شمشير دولبه است كه هم «آدم خوبها» و هم «آدم بدها» امكان استفاده از آن را دارند.
در مورد بحث محوري ما يعني «تجارت الكترونيكي و بازاريابي شبكه اي» اين نكته را نبايد ناديده گرفت كه اين امر از مزايا و ويژگيهاي زير برخوردار است: گسترده و نامحدود است، مقرون به صرفه است، براي بازارياب نه چندان جسور، خطر تحديد كنندگي كمتري دارد، سرعت و شتاب و ماجراجويي عظيمي دارد.
اما همين ظرفيتها، به «آدم بدها» هم اين امكان را مي دهد كه بخش بيشتري از مشتريان آزمند و طماع را در دام خود گرفتار كنند.
سيستم كنترل كننده جرايم اينترنتي در ايران نيز عملاً يا وجود ندارد و يا بسيار ضعيف و ناكارآمد است، در اين زمينه مي توان به «فقدان قانون جامع مبارزه با جرايم رايانه اي و اينترنتي»، «ضعف سيستم پليسي و قضايي» و «كمبود اطلاعات و آگاهيهاي عمومي و تخصصي» اشاره كرد.
اولين قانون مصوب در زمينه مالكيت فكري در ايران در سال ۱۳۱۰ تدوين شد و حدود ۴۰ سال بعد، قانون حمايت از حقوق مؤلفان و مصنفان در سال ۱۳۴۸ به تصويب رسيد. قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم افزارهاي كامپيوتري نيز در ۱۰ دي ماه ۱۳۷۹ به تصويب مجلس رسيد، اما آيا اين قوانين به تنهايي براي برخورد با جرايم رايانه اي و اينترنتي كفايت مي كند؟ و اصولاً آيا تعريف جامع و قابل قبولي كه مستند محاكم قضايي باشد از «جرم اينترنتي» ارائه شده است؟ آيا پليس و قاضي براي برخورد با چنين جرائمي آموزش ديده اند؟ به عنوان مثال آيا هم اكنون افسران پليس در ايران مي توانند به عنوان يك كاربر در اينترنت به جستجو بپردازند و اطلاعات كشف شده را ضبط و عليه متهم در دادگاه از آنها استفاده كنند؟ نيروي انتظامي واحد خاصي را براي مبارزه با جرائم كامپيوتري تأسيس كرده است و قوه قضائيه نيز كميته ويژه اي براي بررسي جرائم كامپيوتري و اينترنتي تشكيل داده، اما اينها گامهاي اوليه در اين راستا محسوب مي شوند و بايد تقويت شوند، بخصوص كه مشكل اصلي در فقدان قانون جامع مبارزه با جرايم اينترنتي است كه اكنون به صورت لايحه اي در راه مجلس است.
دنياي اينترنت، دنياي پيچيده، پرسرعت و گسترده اي است و در اين فضاي مجازي، معمولاً كلاهبردارها، سريع تر از قانونگذاران و مجريان مي جنبند، آنها راهكارهاي «دم به تله ندادن» را هم بلدند و از خلأهاي قانوني حداكثر سوءاستفاده را مي كنند. اكنون بيش از ۵/۳ ميليون كاربر اينترنتي در ايران وجود دارد، هر يك از اين كاربرها، يك مشتري بالقوه براي عرصه تجارت اينترنتي هستند، شانس آنها براي درگير شدن در يك فعاليت سالم تجاري به همان اندازه است كه شانس آنها براي يك مشتري بخت برگشته سود جويان و كلاهبرداران اينترنتي!
دولت مي تواند مهمترين بسترساز تجارت الكترونيكي در ايران باشد و از اين امكان اينترنتي به بهترين وجه براي تسهيل سرمايه گذاري داخلي و خارجي، جذب سرمايه هاي سرگردان، رونق بخشيدن به صنايع و توليد كنندگان و تحرك بازار مالي كشور استفاده كند. اين كار مستلزم برنامه ريزي، سرمايه گذاري و هدايت و مراقبت سيستماتيك است براي وارد شدن به اين عرصه، همه بخشهاي اداري، خدماتي، مالي، صنعتي و اقتصادي كشور بايد متحول شوند، مثلاً ورود به عرصه بانكداري الكترونيكي، انقلابي در بخش تجارت الكترونيك در ايران ايجاد خواهد كرد و شايد بزرگترين سد پيش روي اين گونه تجارت، همين مشكل باشد. معلوم است كه ايجاد چنين تحول عظيمي، بسيار طاقت فرسا است.

سايه روشن روزنت
سامسونگ از سوني پيشي مي گيرد
باشگاه سيب: شركت سامسونگ پس از آنكه به بهترين فروشنده تلويزيونهاي با وضوح بالا در آمريكا مبدل شد و از سوني مشهور پيشي گرفت به دنبال آن است كه در ديگر عرصه ها نيز گوي سبقت را از رقبا بربايد. گفتني است كه سامسونگ در حال حاضر دومين سازنده تلفنهاي همراه ديجيتال در جهان، مبدع تلويزيونهاي خوب و با كيفيت و ابزارهاي ميكروويو است و قصد دارد به زودي بزرگترين صفحه نمايش پلاسماي جهان با ابعاد ۷۰ اينچ را عرضه كند. سامسونگ به دنبال عرضه محصولات شبكه اي بي سيم نيز هست. يكي از مقامات اين شركت اعلام كرده كه پروژه شبكه خانگي بي سيم كه در دست طراحي است به صدها تن از ساكنان يك مجموعه آپارتماني اجازه خواهد داد تا امور امنيتي خود را از راه دور كنترل كنند و دستگاههاي مختلف صوتي و تصويري خود را از هر جاي دنيا از طريق اينترنت كنترل نمايند. جالب آنكه سامسونگ قصد دارد تجهيزات لازم براي اين كار را بدون كمك شركتهاي ديگر توليد كند.
كره در صدر دارندگان خطوط پر سرعت اينترنتي
011824.jpg

باشگاه سيب: كره، هنگ كنگ و كانادا سه كشوري هستند كه در سطح جهان از بيشترين ميزان كاربران داراي خطوط عريض بهره مند هستند. تقريباً ۲۱ درصد از شهروندان كره اي با استفاده از پهناي باند زياد و پرسرعت به اينترنت متصل مي شوند. اين رقم در هنگ كنگ ۱۵ درصد و در كانادا ۱۱ درصد است. بر طبق نتايج تحقيقاتي كه توسط اتحاديه ارتباطات بين المللي منتشر شده است استفاده از خطوط عريض در سال ۲۰۰۲ تقريباً ۷۲ درصد رشد كرده است و به ۶۲ ميليون نفر رسيده است. در اين ميان افزايش استفاده كاربران خانگي از اين خطوط عامل اصلي اين افزايش بوده است. در اين تحقيق ابراز اميدواري شده است كه گسترش اينترنت پرسرعت موجب گسترش خدماتي مانند تجارت الكترونيك و خدمات بازرگاني شود.
سرمايه گذاري مايكروسافت در پاكستان
011826.jpg

ايسنا: شركت مايكروسافت در نظر دارد به منظور تعليم ۵۰ هزار مربي در پاكستان در زمينه  فناوري اطلاعات در اين كشور سرمايه گذاري كند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه هاي  پاكستان، منابع خبري اعلام كردند كه مدير اجرايي منطقه اي شركت مايكروسافت، مدير منطقه  خاورميانه و مدير كل كمپاني وابسته  اين شركت در جنوب خليج فارس اخيراً در خصوص جزييات طرح پيشنهادي اين سرمايه گذاري مهم با پرويز مشرف - رييس جمهور پاكستان - گفت وگو داشته اند. اين منابع همچنين اظهار داشتند كه شركت فوق ۳۲ طرح ابتدايي در زمينه هاي مختلف از جمله ايجاد ۱۰۰ آزمايشگاه در مدارس عمومي با رايانه ها و سرورهاي شخصي، ارايه كرده است. هدف از اجراي اين طرح ايجاد امكان بهره مندي تمام بخش هاي آموزش عمومي از اين فناوري سرمايه گذاري براي توسعه  اي تي در كالج ها و دانشگاه ها و پيشرفت پاكستان در خصوص صنعت اي تي در دنيا و بازار منطقه اي است.
عينك هاي دوربين دار براي عكس هاي فوري
011828.jpg

بي بي سي: عينك آفتابي شما به زودي مي تواند از كليه لحظات مهم زندگي تان عكس بگيرد. يك نمونه آزمايشي عينك آفتابي با دوربيني كه داخل آن تعبيه شده است توسط محققان شركت هيولت پاكارد طراحي شده است. هو رابسون از دست اندركاران ساخت اين عينك گفت: «اين عينك در واقع يك دوربين پوشيدني است كه هيچكس متوجه وجود آن نمي شود و مي تواند از حوادث مهم محيط اطراف عكس بگيرد.» اما كارشناسان مي گويند كه اگر اين فن آوري رواج يابد و وارد زندگي روزمره شود ممكن است پيامدهايي در زمينه حقوق و حريم خصوصي زندگي مردم به همراه داشته باشد.
اين عينك آفتابي كه در شهر بريستول انگلستان در آزمايشگاه هيولت پاكارد ساخته شده است مجهز به دوربيني است كه بي وقفه از آنچه فرد مي بيند عكس مي گيرد. دوربين همچنين داراي كليد خاموش و روشن است. بنابراين مي توان آن را از كار انداخت. آقاي رابسون، مدير آزمايشگاه رسانه هاي ديجيتال بريستول گفت: «اگر شما همانطور كه قدم مي زنيد لحظات زندگي خود را ثبت كنيد وقتي به خانه برگشتيد به راحتي مي توانيد عكس ها را مرور و عكس هاي مهم را جدا كنيد كه اين توانايي براي مردم خيلي ارزشمند است.» وي گفت شركت هم اكنون سرگرم جستجوي راهي براي تسهيل فرآيند جدا كردن عكس هاي بهتر از ميان تعداد كثيري عكس است. هو رابسون، مدير آزمايشگاه رسانه هاي ديجيتال افزود: عكس ها را مي توان در يك رايانه دستي كه به عينك متصل مي شود يا يك رايانه متعارف پردازش كرد. آقاي رابسون گفت: «اين عينك بخشي از همان سرگذشت كوچك تر شدن تجهيزات الكترونيكي و جا باز كردن آن در زندگي روزمره است كه آنقدر ارزان است كه مردم استطاعت خريد آن را دارند.» اما برخي نسبت به اين مسأله كه عده اي بتوانند به طور مخفيانه از محيط اطراف عكس بگيرند اظهار نگراني مي كنند.
توليد اطلاعات اقتصادي در ژاپن
رويتر: ژاپن در زمينه اطلاعات سرمايه هاي اقتصادي در اينترنت سرمايه گذاري مي كند، چرا كه همه اين شانس را پيدا نمي كنند كه اطلاعات آن لاين اقتصادي كاملي در اختيار داشته باشند. اين كار ابتدا براي مقامات ارشد دولتي انجام مي شود. ژاپني ها با توليد اطلاعات اقتصادي براي سرمايه داران خود قصد دارند از اينترنت به عنوان يك سرمايه گرانقيمت استفاده كنند.
011830.jpg

ايكس باكس بدون سيم
رويتر: شركت مايكروسافت ايكس باكس جديدي به بازار خواهد فرستاد كه بدون نياز به سيم(واير لس) كه به اينترنت متصل مي شود. ويدئوگيم جديد اين امكان را مي دهد كه كاربر در آن سوي دنيا با كاربري ديگر بازي كند. قيمت ايكس باكس جديد ۱۳۹ دلار است.

روزنت
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |