يكشنبه ۶ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۹ - Sep.28, 2003
لايحه تشكيل دادگاه اطفال تقديم دولت شد
ايسنا: با تدوين لايحه قانون تشكيل دادگاه اطفال و نوجوانان و تصويب آن از سوي مجلس ، مجازات اعدام و حبس ابد افراد زير ۱۸ سال حذف خواهد شد.
دكتر عليرضا جمشيدي رييس مركز مطالعات راهبردي و توسعه قضايي در جمع خبرنگاران با اعلام تدوين لايحه قانون تشكيل دادگاه اطفال و نوجوانان و تقديم آن به رييس جمهور اظهار داشت: حقوقدانان جهان و دستگاه هاي قضايي در حال حاضر بر بزه  ديده مداري گرايش داشته و منشأ تحول حقوق اطفال نيز به سمت اين رويكرد علمي شكل گرفته و مفاهيمي چون سياست جنايي مشاركتي، ميانجي گري كيفري و قضازدايي را مطرح كرده است.
وي با تاكيد بر اين كه بايد سعي شود اطفال كمتر به دستگاه قضايي ارجاع شوند، تصريح كرد: در قانون تشكيل دادگاه اطفال و نوجوانان، نهادهاي جديدي پيش بيني شده است كه از حضور و مراجعه  اطفال به دادگاه ها جلوگيري مي كند. قانون مورد اشاره هم با شرع مقدس اسلام و هم با علوم جديد انطباق داشته و براي رعايت حقوق هرچه بهتر اطفال (افراد زير ۱۸ سال) از قضات، پليس و وكيل متخصص استفاده مي شود. وي تصريح كرد: نبايد جوانان خود را به سمت كيفر دادن سوق دهيم بلكه بايد به امور آنها با سرعت و عدالت غيررسمي رسيدگي نماييم؛ چرا كه در آينده  آنها بسيار موثر خواهد بود. وي خاطرنشان كرد: لايحه قانون تشكيل دادگاه اطفال پس از تصويب رييس قوه  قضاييه هفته  گذشته تقديم رياست محترم جمهوري شده است كه طبق ماده يك آن، دادگاه اطفال و نوجوانان از يك قاضي و ۲ مشاور (زن يا مرد) تشكيل مي شود.
جمشيدي اظهار داشت: تاكنون در ايران دادسراي ويژه  رسيدگي به جرايم اطفال و نوجوانان تشكيل نشده است؛ اما ماده ۴ اين قانون دادسراي ويژه اي را پيش بيني كرده است. مراحل تجديدنظر رسيدگي همانند رسيدگي به جرايم بزرگسالان است، منتها براي جلوگيري از آثار سوء رفت و آمد اطفال به دادگاه هاي تجديدنظر استان، دادگاه تجديدنظر با حضور قضات در شهرستان محل اقامت طفل برگزار مي شود. وي با اشاره به اين كه قضات اطفال بايد ويژگي هاي خاص مثل تأهل داشته و داراي فرزند باشند، گفت : نهاد تعليق تعقيب نهاد جديدي است كه قاضي به جاي تعقيب و صدور حكم در صورت اصلاح متهم، قرار منع تعقيب وي را صادر مي كند.
جمشيدي از تشكيل نهاد ميانجي گري كيفري براي اولين بار خبر داد و گفت: دادگاه ها موظفند دعاوي اطفال را ابتدا به شكل مسالمت آميز و از طريق ميانجي گري و به شكل غيررسمي حل و فصل نمايند.
رييس مركز مطالعات راهبردي و توسعه قضايي تاكيد كرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون ياد شده، حتي المقدور بايد از بازداشت اطفال جلوگيري شود و اطفال و نوجوانان بين ۹ تا ۱۵ سال تمام را به والدين يا سرپرست قانوني يا در فقدان آنان به هر شخص حقيقي يا حقوقي كه دادگاه مصلحت مي داند، سپرد.
جمشيدي تصريح كرد: تنها در دو مورد براي بزرگسالان حضور وكيل الزامي شده است اما در اين قانون براي جرايمي كه بيش از ۳ سال حبس داشته باشد اخذ وكيل براي طفل ضروري است. همچنين نهادي به نام تعويق حكم پيش بيني شده است كه در صورت اصلاح اطفال، قاضي از صدور حكم خودداري كرده و يا حداقل در مورد مجازات تخفيف قائل مي شود. وي افزود: در قانون ياد شده درخصوص تصميم گيري بين دختر و پسر به شكل برابر عمل مي شود. قاضي دادگاه اطفال موظف است كه هر ماه يك بار از كانون اصلاح و تربيت بازديد كرده و روند اصلاح مجرمان را مورد بررسي قرار دهد و همچنين پليس ويژه  اطفال توسط وزارت كشور بايد تشكيل شود. قاضي مي تواند در مورد تصميمات خود به دفعات متعدد تجديدنظر نمايد.
جمشيدي با اعلام اين كه مجازات اعدام و حبس ابد براي اطفال حذف شده است، گفت: براي جرايمي كه مجازات حبس ابد يا اعدام در نظر گرفته شده است درخصوص افراد زير ۱۸ سال مجازات حبس بين ۲ تا ۸ سال اتخاذ خواهد شد. مجازات شلاق نيز از نظام كيفري اطفال حذف شده و در ماده ۳۱ مجازات جايگزين حبس مثل كارهاي عام المنفعه پيش بيني شده است.
وي تصريح كرد: هرگاه در رشد و كمال فعل مرتكب شبهه وجود داشته باشد به مجازاتي غير از حدود و قصاص كه در ماده ۳۱ پيش بيني شده است محكوم مي شود. در اين باره فتاواي مراجع عظام از جمله آيت الله نوري همداني و مكارم شيرازي و هاشمي شاهرودي اخذ شده است. جمشيدي محكوميت كيفري اطفال را فاقد آثار كيفري دانست و از مجلس، شوراي نگهبان و دولت خواست كه اين لايحه را در مجلس ششم به تصويب برسانند.
قابل ذكر است كه اين لايحه در ۵۵ ماده و ۲۲ تبصره تنظيم و در مورخه  ۳۰/۶/۸۲تقديم رياست جمهوري شده است.

زمان مراجعه زايران حج تمتع سال ۱۳۸۲ به كاروان ها تمديد شد
015904.jpg
زمان  مراجعه  زايران  واجد شرايط حج  تمتع  سال  ۱۳۸۲ به  كاروان هاي  تعيين شده ، تا دوازدهم  مهرماه  تمديد شد.
به  گزارش  روابط عمومي سازمان  حج  و زيارت ، افراد داراي  اولويت تشرف ، براساس  اطلاعيه هاي  دفاتر حج  و زيارت  استان ها مي توانند تا تاريخ  يادشده  به  كاروان هاي  مربوطه  مراجعه  و مدارك  لازم  را تحويل  دهند.
براساس  اين  گزارش ، علاوه  بر اولويت هاي  اعلام  شده  قبلي ، كساني  كه  در ماه هاي  آبان  و آذرسال  ۱۳۷۸ نيز اقدام  به  ثبت  نام  دربانك ها كرده اند، مي تواننددر صورت  وجود جاي  خالي ، مدارك  خود را به  كاروان هاي  اعلام  شده  توسط اين سازمان  براي  تشرف  به  خانه  خدا ارائه  دهند.
روند ثبت  نام  عمومي براي  حج  تمتع  در بانك ها براي  متقاضيان  جديد زيارت بيت الله الحرام  همچنان  ادامه  دارد و محدوديت  در اين  خصوص  وجود ندارد.

برگزاري سومين  اجلاس  مجمع  جهاني  اهل  بيت (ع) در تهران
سومين  اجلاس  چهار روزه  مجمع  جهاني  اهل  بيت  (ع ) با حضور ۵۰۰ انديشمند از ۸۴ كشور جهان ، هفدهم  مهرماه  در سالن  اجلاس  سران  كنفرانس  اسلامي  تهران برگزار مي شود.
دبير سومين  اجلاس  مجمع  جهاني  اهل  بيت  (ع )   به  خبرنگاران  گفت :ارائه  گزارش  انديشمندان  اسلامي ، بررسي  مسائل  شش  سال  گذشته  مجمع  جهاني  وتصميم گيري  درباره  فعاليتهاي  چهار سال  آينده  از مهمترين  محورهاي  مورد بحث و گفت  و گوي  اعضا و ميهمانان  اجلاس  است . حجت الاسلام  سيدابوالحسن  نواب  افزود: يكي  از مهمترين  برنامه هاي  اين اجلاس ، بزرگداشت  مقام  سياسي  و ديني  شهيد آيت الله  سيدمحمدباقر حكيم  نايب رييس  فقيد شوراي  عالي مجمع  جهاني  اهل  بيت (ع) است . وي ، بررسي  آخرين  حوادث  ايجاد شده  براي  مسلمانان  در كشورهاي  عراق  و افغانستان  و بزرگداشت آيت  الله  سيد مرتضي  عسكري  را از ديگر محورهاي  موردتوجه  در سومين  اجلاس  مجمع  جهاني  اهل  بيت  (ع ) بيان  كرد.

ممنوعيت تردد خبرنگاران در محدوده طرح ترافيك تهران تكذيب شد
ايسنا: ممنوعيت تردد خبرنگاران در محدوده طرح ترافيك تهران تكذيب شد.
سرهنگ تقوي، رييس دفتر معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در گفت وگوي كوتاه تلفني با خبرنگار ايسنا ضمن تاييد آزادبودن تردد خبرنگاران در محدوده طرح ترافيك با ارائه كارت شناسايي همانند گذشته افزود: ماموران راهنمايي و رانندگي هيچ دستور جديدي در اين خصوص دريافت نكرده اند و همكاري اين نيرو با خبرنگاران در محدوده مذكور همانند گذشته ادامه دارد.
در همين حال يك  عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران ، آمادگي  اين  شورا را براي  حل  مشكل  تردد خبرنگاران  در سطح  شهر و محدوده  طرح  ترافيك  اعلام  كرد.
«اميررضا واعظ آشتياني» ديروز  در گفت وگو با ايرنا  گفت : نهادهاي  متولي  ترافيك  بايد در جلسه اي  با حضور اصحاب  رسانه ها مشكلات  تردد خبرنگاران  را حل  كنند.

رئيس سازمان بهزيستي كشور:
سازمان بهزيستي سالانه ۲۰۰ ميليارد ريال وام به معلولان پرداخت مي كند
رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: سازمان از طريق اعتبارات موجود هر سال بيش از ۲۰۰ ميليارد ريال به معلولان، ناشنوايان و مددجويان خود تسهيلات اعتباري يارانه اي و وام پرداخت مي كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر راه چمني رئيس سازمان بهزيستي كشور كه به مناسبت هفته جهاني ناشنوايان سخن مي گفت، افزود: سازمان با بيش از ۱۰۰ مركز آموزشي و ۱۰۰ مركز شنوايي سنجي و حرفه آموزي در كشور به آموزش ناشنوايان در زمينه هاي زبان اشاره، لب خواني و حرفه هاي فني مي پردازد تا زمينه زندگي عادي آنها را فراهم كند.وي صدور بيش از ۵۰۰ هزار دفترچه خدمات درماني براي معلولان و ناشنوايان را از ديگر اقدامات خدماتي بهزيستي عنوان كرد و افزود: در جهت مناسب سازي محيط شهري و اماكن عمومي براي معلولان و ناشنوايان، مذاكراتي با دولت انجام گرفته است و آيين نامه هايي نيز تصويب شده است كه در حال اجراست.
دكتر راه چمني برنامه هاي بهزيستي براي ناشنوايان را در سطح پيشگيري، كاهش عوارض اختلالات ناشنوايي و خدمات دهي عنوان كرد و گفت:آگاه سازي جامعه نسبت به معلوليتها و از بين بردن فرهنگ تفاوت قايل شدن بين آنها و افراد عادي در جامعه از فعاليتهاي سازمان بهزيستي است و سعي مي شود با ايجاد فرصتهاي مناسب و برابر زمينه رشد استعداد معلولان و ناشنوايان فراهم شود.

معاون وظيفه عمومي نيروي انتظامي اعلام كرد:
مشمولان حائز شرايط عفو به مراكز پستي مراجعه كنند
واحد مركزي خبر: معاون وظيفه عمومي نيروي انتظامي گفت: مشمولان حائز شرايط عفو مقام معظم رهبري مي توانند با مراجعه به مراكز پستي سراسر كشور دفترچه راهنمايي خدمت وظيفه عمومي و دو برگ پيوست آن را دريافت كنند. سردار كارگر در مصاحبه با واحد خبر راديو تهران با اشاره به اينكه عفو شامل شش گروه مي شود افزود:
گروه نخست مشمولان عادي و ديپلم متولد تا پايان سال ۱۳۵۴.
گروه دوم مشمولان فوق ديپلم متولد تا پايان سال ۱۳۵۲.
گروه سوم مشمولان ليسانس متولد تا پايان سال ۱۳۵۴.
گروه چهارم مشمولان فوق ليسانس متولد تا پايان سال ۱۳۵۲.
گروه پنجم مشمولان دكتراي غيرپزشكي متولد تا پايان سال ۱۳۵۰.
گروه ششم مشمولان پزشكي و دامپزشكي متولد تا پايان سال ۱۳۴۴ هستند.
وي تصريح كرد: اين افراد اگر غايب، فراري و يا در حال خدمت باشند مي توانند از اين عفو استفاده كنند.
سردار كارگر خاطرنشان كرد: عفو مقام معظم رهبري مشمول افرادي كه متعهد خدمت به سازمانها و مراكز دولتي هستند، نمي شود.

اجتماعي
اجتماعي زنان
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |