يكشنبه ۶ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۹ - Sep.28, 2003
مهر با ترافيك سنگين آمد
روز پرازدحام در خيابانهاي تهران
پرند،آماده استقرار نمايشگاه تهران است
حفاري در ۲۰۰ خيابان اصلي تهران براي ۳ تا ۵ سال آينده ممنوع شد
مسير ويژه موتورسوارها در محدوده بازار تهران راه اندازي مي شود
015920.jpg
گروه شهري: معابر عمومي تهران ديروز شاهد ترافيك سنگين بود و به دليل استمرار اين وضعيت آلودگي هواي شهر نيز به چند برابر حد مجاز افزايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما، كليه معابر عمومي اصلي از جمله بزرگراههاي درون شهري همت، صدر، مدرس از ساعات اوليه روز، شاهد ترافيك سنگين بودند و اين مساله در ساعات بعدازظهر نيز تا پاسي از شب ادامه يافت. ترافيك در معابر اصلي شهر به نحوي بود كه تهران به يك پاركينگ بزرگ تبديل شده بود.
براساس اين خبر، بسياري از شهروندان به دليل گرفتارآمدن در ترافيك، نتوانستند به موقع در محل كار خود حاضر شوند، همچنين به خاطر بروز ترافيك شبانگاهي ، تردد شهروندان با صرف زمان بيشتري انجام شد و شهروندان با تحمل فشارهاي رواني ناشي از ترافيك به منازل خود بازگشتند.
گزارشگر ما در ادامه اين خبر مي افزايد: از اوايل شهريورماه سال جاري مديريت ترافيك تهران به ويژه شهرداري با اتخاذ تمهيداتي از جمله تشكيل ستاد مهر در صدد برآمد در مهرماه بتواند ترافيك منطقي را در معابر عمومي شهر حاكم و جاري سازد. به رغم اين تلاش ها و توصيه هايي كه در اين باره شده، متاسفانه شهروندان در ترافيك سنگين گرفتار شدند و از اين رو خسارات سنگيني به شهر، شهروندان و مديريت شهري وارد آمد.
در همين زمينه يك كارشناس در امور حمل و نقل گفت: با آغاز فصل مدارس،  نه تنها ساعت اوج ترافيك افزايش يافته بلكه با توجه به اينكه پديده وارونگي هوا نيز در پيش است، آلودگي هوا نيز به شدت افزايش خواهد يافت.
سعيد دانياري افزود: ساعت اوج ترافيك در بيشتر كشورهاي دنيا به طور معمول چهار ساعت در روز (دو ساعت صبح و دو ساعت بعدازظهر) مي باشد اما ساعات اوج ترافيك در تهران به بيش از پنج تا شش ساعت در روز افزايش يافته است.
وي گفت: با توجه به افزايش تراكم خودرو، نبود امكانات،  قديمي بودن تجهيزات و بي توجهي به قوانين ترافيكي، زمينه بروز بحران ترافيك افزايش مي يابد.
از سوي ديگر، اميررضا واعظ آشتياني- عضو شوراي شهر تهران مي گويد: تغيير ساعت كار، از بار ترافيك تهران مي كاهد.
وي تصريح كرد: در اكثر جوامع پيشرفته و در حال توسعه، براي كاهش ترافيك و حل بخشي از معضلات آن، ساعت كار برخي ادارات با هم متفاوت است و اين امر سبب كم شدن مشكلات ترافيكي مي گردد.
وي گفت: اگر تمام پرسنل ادارات و دانش آموزان براي انجام وظايف خود در يك ساعت مشخص وارد سيستم حمل ونقل شوند، طبعاً اين حركت يكجا و با هم، مشكلاتي را پديد مي آورد كه ترافيك طبيعي ترين معضل مي باشد.

براي سه تا پنج سال آينده
حفاري در ۲۰۰ خيابان اصلي تهران ممنوع شد
گروه شهري: شهردار تهران  گفت : در صورت  همكاري  نكردن  سازمان هاي  خدمات رسان  شهرداري اقدام  به  هم  سطح سازي  دريچه هاي  سطح  شهر خواهد كرد.«محمود احمدي نژاد» در گفت وگو با ايرنا افزود:دستور هم  سطح سازي  دريچه هاي  سطح  شهر به  سازمان هاي  خدمان رسان  ابلاغ  شده  است و در صورت  انجام  ندادن  اين  كار از سوي  سازمان  ها، شهرداري  تهران  اقدام  به انجام  اين  كار كرده  و هزينه  آن  را به  حساب  سازمان هاي  متولي منظور مي كند.
وي  اظهار داشت : كار هم سطح سازي  دريچه ها در بخش هايي  از پايتخت  آغازشده و تا پايان  سال  ادامه  خواهد يافت .
به  گفته  وي ، شهرداري  تهران  از هر اقدام  مثبت  سازمان هاي  خدماتي  استقبال كرده  و همكاري هاي  لازم  را با آنها خواهد كرد.
وي  تصريح  كرد: كار لكه گيري  معابر تهران  در ضرب  الاجل  ۴۵ روزه  با موفقيت به  پايان  رسيده  و دستورات  لازم  براي  لكه گيري  معابر و كوچه هاي  فرعي  و پوشش دادن  تمام  تهران  از لكه گيري  داده  شده  است .
شهردار تهران ، مشكل  اجراي  مرحله  سوم  ترميم  خيابان هاي  تهران  را كنده كاري هاي  مداوم  سازمان هاي  خدمان  رسان  شهر تهران  عنوان  كرد و گفت : انجام  روكش خيابان ها يكي  از مهمترين  برنامه هاي  شهرداري  تهران  است ، و سازمان هاي مسئول  اعلام  شده  برنامه  كنده  كاري  خود در خيابان ها را اعلام  كرده  اند.
احمدي  نژاد توضيح  داد: ۲۰۰ خيابان  از سوي  سازمان هاي  آب ،برق ، گاز و تلفن تا سه  سال  ديگر كنده  كاري  نخواهد شد و شهرداري  تهران  از نيمه  دوم  مهرماه كار انجام  روكش  آنها را آغاز خواهد كرد.
وي  ابرازاميدواري  كرد: ممنوعيت  سه  ساله  كنده كاري  در خيابان هاي  مذكور به پنج  سال  افزايش  پيدا كرده  تا مردم  طعم شيرين  آسفالت  مناسب  خيابان هاي  تهران را در كام  خود احساس  كنند.

نگاه
تعدادي از بازاريان براي تردد در محدوده طرح ترافيك از كارت خبرنگاري جعلي استفاده مي كنند .
015890.jpg
افشين سبوكي

راه اندازي خط ويژه موتورسيكلت در منطقه بازار تهران
گروه شهري:  معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: خط ويژه موتورسيكلتها در منطقه بازار تهران بزودي احداث مي شود.
دكتر بهبهاني در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر افزود: اين خط در قسمتهايي از منطقه بازار كه روزانه بيش از ۵۰ هزار سفر موتورسواران براي حمل بار و مسافر صورت مي گيرد، احداث مي شود. وي با اعلام اجراي اين طرح تا پايان سال جاري، اظهار اميدواري كرد با عملياتي شدن آن، از ميزان تصادفات در منطقه بازار كاسته شود.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران كارهاي كارشناسي براي انتخاب خيابانهايي كه خطوط ويژه در آنها احداث خواهد شد، در حال انجام است.
وي همچنين خبر داد: حداكثر ميزان باري كه موتورسيكلتها مجاز به حمل آن هستند نيز بزودي تعيين مي شود.
به گفته بهبهاني، موتورسواران اساسا مجاز به حمل بار نيستند، اما به دليل اين كه اغلب به طبقه ضعيف جامعه تعلق دارند، اين تمهيدات براي آنها لحاظ شده است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران افزود: همچنين موتوسواراني كه اقدام به جابجايي مسافران مي كنند ملزم به استفاده از لباسهاي متحدالشكل و كلاه ايمني براي خود و مسافر هستند كه مدل و رنگ اين لباسها در حال طراحي است و با موتورسواراني كه از اين اصول تخطي كنند برخورد جدي خواهد شد.

ترافيك تهران رنج بيشتر
ترافيك تهران ديروز در نخستين روزهاي آغاز به كار مدارس فشرده، متراكم و پرازدحام ظاهر شد، به گونه اي كه اغلب شهروندان به رغم برنامه ريزي ديرتر از هميشه به مقصد رسيدند.
تراكم اتومبيل ها در معابر شهري البته از اواخر سال گذشته جلوه هاي ناميمون خود را بروز داد و بر همين اساس مديران شهري از اوايل شهريور درصدد برآمدند تا با تشكيل ستاد مهر، افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي، بهره مندي رايگان گروه هاي دانش آموزي و دانشجويي از شبكه اتوبوسراني و نظارت محسوس و غيرمحسوس بر ترافيك و معابر شهري از فشردگي و تراكم ناخواسته خودروها بكاهند اما با اين وجود ديروز معابر شهري از جمله شبكه هاي اصلي و فرعي شهر در ميان انبوه آهن و دود و دوده به سختي نفس كشيد و شهروندان ساعت ها در ترافيك گرفتار شدند.
ترافيك ديروز تهران رنجي كه همه را آزرد و به مديران شهري و مديريت كلان نظام نهيب زد كه انديشه ها، دستاوردها و برنامه هاي خود را بدون فوت وقت اجرايي كنند برنامه هايي كه مي تواند در سه مقطع درازمدت، ميان مدت و كوتاه مدت بروز و ظهور كند.
براي اجرايي شدن طرح درازمدت ترافيك تهران بايد ساختار اجتماعي، اقتصادي و حتي فرهنگي كشور يك تحول و دگرگوني را تجربه كند. ايجاد فرصت هاي شغلي در مبدأ، پيشگيري از مهاجرت روزافزون به تهران، تمركززدايي از خدمات اداري مركز حكومت به شهرستان ها و كم كردن فاصله طبقاتي مادرشهرها با شهرهاي اقماري مي تواند جزو برنامه هاي درازمدت مديران باشد.
مديريت شهري در طرح ميان مدت حل مشكل ترافيك تهران مي تواند ناوگان شبكه حمل و نقل عمومي را افزايش دهد، ناوگان تاكسيراني را نوسازي كند، قيمت سوخت را متعادل سازد، اتوبان، بزرگراه و معبر تازه ايجاد كند و فرهنگ همپيمايي را در رفتار ترافيكي شهروندان وارد كند.
اما آنچه ديروز در تهران رخ داد و در روزهاي آتي جريان خواهد داشت نياز به يك طرح فوري، ضربتي و اورژانسي است، طرح زوج و فرد كردن خودروها ،طرح گسترش محدوده طرح ترافيك، تغيير و شناور كردن ساعات فعاليت ادارات و سازمان ها مي تواند تا حد قابل توجهي بار سنگين ترافيك را به حداقل رساند، ضرورت اجراي چنين طرحي زماني بيشتر آشكار مي شود كه بدانيم ظرفيت  معابر موجود شهر تهران ۵/۱ تا دو ميليون اتومبيل است در حالي كه دو برابر اين ميزان خودرو در شهر تهران هر روز در رفت وآمدند. از سوي ديگر هر سال ۲۱۶ هزار خودرو به شبكه معابر تهران افزوده مي شود كه بابت هر چهارخودرو حداقل بايد يكصدمتر اتوبان، جاده و معبر ساخته شود. اجراي طرح اورژانسي پيش گفته در تهران مي تواند پرارزش ترين پديده هستي يعني زمان را به نفع شهروندان رقم زند در غير اينصورت گره درهم تنيده ترافيك تهران همچنان شهروندان را همچون گذشته به ضيافت اضطراب، دغدغه، نگراني، افسردگي و روان پريشي خواهد برد.
عباس اسدي

مديرعامل شركت عمران شهر پرند:
شهرك پرند آماده استقرار نمايشگاه بين المللي تهران است
گروه شهري: همانطور كه در خبرها اعلام شد، شهردار تهران دستور لغو فعاليت نمايشگاه بين المللي را به استناد بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداري ها مبني بر برطرف شدن كاربري هاي مزاحم براي شهر تهران صادر كرد.
به گزارش خبرنگار ما شنيده شده قراراست اين نمايشگاه به شهر جديد پرند واقع در جنوب غرب تهران در ۲۷ كيلومتري اتوبان تهران - ساوه منتقل شود.
بنابراين گزارش، شهرك پرند با وسعتي حدود ۱۷ هزار هكتار در تملك وزارت مسكن بوده و علاوه بر كاربري مسكوني برخوردار از كاربري هاي بزرگ ملي است كه ازجمله آنها احداث نمايشگاه بين المللي (اكسپو) با وسعت دست كم ۳۰۰ هكتار است كه فروردين ماه سال گذشته كلنگ احداث اين نمايشگاه توسط حجت الاسلام والمسلمين كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي به زمين زده شد.
خبرنگار ما در مصاحبه با محمود اميرنعمتي مديرعامل رييس هيئت مديره شركت عمران شهر جديد پرند (وابسته به وزارت مسكن و شهرسازي) از اقدامات دست اندركاران نمايشگاه بين المللي تهران طي مهلت سه ماهه تعيين شده ازطرف شهردار تهران (پايان شهريورماه) مبني بر خروج نمايشگاه از منطقه مسكوني ولنجك و انتقال آن به شهرك پرند پرسيد، وي در اين باره گفت: باوجود انجام تعهدات و اقدامات لازم از جانب ما به نظر مي رسد دست اندركاران نمايشگاه بين المللي اقدامي در اين زمينه انجام نداده باشند وگرنه تاكنون بايستي كار محوطه و سوله سازي ها به انجام رسيده باشد.
امير نعمتي اين شائبه را كه انتقال نمايشگاه به شهرك پرند ممكن است با استقبال مردم و بازديدكنندگان به دليل دوري مسافت مواجه نشود مردود دانست و در توضيح آن گفت: اين شهرك در كنار فرودگاه بين المللي امام(ره) واقع شده وحداكثر تا ۲ سال آينده كه نمايشگاه راه اندازي شود كليه ارتباطات استاني و برون مرزي توسط اين فرودگاه ميسر خواهد شد. به علاوه طرح توسعه مترو تا شهرك پرند نيز در دستور كار است.
وي ادامه داد: قطار محلي تهران - پرند امكان دسترسي شهروندان را از ميدان راه آهن به شهرك پرند فراهم مي كند ضمن اينكه در كمتر از دوماه آينده كار راه اندازي خط اتوبوس از تهران به پرند آماده بهره برداري خواهد شد و شهروندان مي توانند از ميدان آزادي و انقلاب با اتوبوس به شهرك پرند منتقل شوند.
وي زيرساخت هاي نمايشگاه بين المللي را در شهرك پرند بسيار وسيعتر از امكانات محدود آن در تهران دانست و گفت: طرح احداث نمايشگاه بين المللي فعلي در تهران مربوط به ۴۰ سال پيش است و حالا به دليل قرارگرفتن در منطقه مسكوني با ضروريات زندگي شهري هماهنگي ندارد.

شهري
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |