سه شنبه ۸ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۱ - Sep.30, 2003
الْقَنَاعَهُ مَال لَا يُنْفَدُ.
قناعت مالي است كه پايان نمي يابد.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
وز عمر مرا جز شب ديجور نمانده ست
بي مهر رخت روز مرا نور نمانده ست
چون صبر توان كرد كه مقدور نمانده ست
صبرست مرا چاره هجران تو ليكن
مايكل مور در جشنواره سيما
در چهارمين جشنواره سيما ميزگرد مستند در تلويزيون در سينما فلسطين تهران برگزار شد.
اين ميزگرد كه با حضور همايون امامي رئيس انجمن مستندسازان، مهرداد اسكويي مستندساز، رامين حيدري فاروقي سازنده فيلم ها و مجموعه هاي مستند تلويزيوني و مجتبي شاهسوند مدير گروه مستند شبكه ۴ سيما همراه بود، در بخشي از برنامه هاي چهارمين جشنواره سيما برپا گرديد.
در اين جلسه، همايون امامي از نبود ارتباط سازمان يافته ميان بدنه مستندسازان ايران و نهاد تلويزيون گله كرد و گفت: «اعضاي انجمن مستندسازان به طور انفرادي، ارتباط خود را با تلويزيون دارند و اين ارتباط گاهي به همكاري هم منجر مي شود. ولي رابطه شكل كلي و سازماني ندارد».
اما مدير گروه مستند شبكه چهار درباره دلايل برقرار نشدن اين ارتباط توضح داد: «مسئله مستند و حمايت جدي از آن در تلويزيون به عنوان حركتي نوپا مطرح است و هنوز سازوكار مشخصي ندارد. اساسا مستندي كه تلويزيون توليد مي كند، به هر حال توسط اعضاي انجمن مستندسازان ساخته مي شود. اما اگر حرف دوستان اين است كه رابطه اداري مستقيم وجود ندارد، ما از برقراري آن به شدت استقبال مي كنيم تا از اين طريق بتوانيم به نياز مخاطب بيشتر پي ببريم».
در ادامه اين جلسات، امروز (سه شنبه) نشست «مجموعه هاي طنز تلويزيون» با حضور داريوش كاردان، رضا عطاران و مديران تلويزيوني سهيم در توليد برنامه هاي طنز، رأس ساعت ۱۸ در سينما فلسطين برگزار مي شود.
همچنين فيلم هايي همچون «من و راجر» (مايكل مور، ۱۹۸۹) در ساعت ۱۱‎/۳۰، «ميراث» (تاد لندينگ ۱۹۹۴ برنده اسكار تلويزيوني بهترين مستند) در ساعت ۱۶ و «ديوانه اي از قفس پريد» (احمدرضا معتمدي) در ساعت ۲۰ در اين برنامه به نمايش در مي آيد.
حضور در برنامه «هفته فيلم تلويزيون» براي عموم آزاد و رايگان است.

۱۳ فيلم ايراني در بخش مسابقه جشنواره كودك
016068.jpg
۱۳ اثر از فيلمسازان  ايراني  در بخش  مسابقه  سينماي  ايران ، جشنواره بين المللي  فيلمهاي  كودكان  و نوجوانان  به  نمايش  در مي آيد.
به  گزارش  روابط عمومي جشنواره  فيلمهاي  كودكان  ونوجوانان ، فيلمهاي  «بهشت  جاي  ديگري  است » از عبدالرسول  گلبن ، «جوجه  اردك  من » از امير فيضي ، «خورشيد مصر» از بهروز يغمائيان  و شهرام  خوارزمي ، «رسم  عاشق كشي » از خسرو معصومي ، «ساكنين  سرزمين  سكوت » از سامان  سالور و «سلام » ساخته  جواد ارشاد از جمله  آثار بخش  مسابقه  سينماي  ايران  هستند.
«فراري » از رضا جعفري ، «قناري » از جواد اردكاني ، «كفشهاي  جيرجيرك دار» از شاپور قريب ، «كودكانه » از مسعود كرامتي ، «كودك  شاعر» از اميرقاسم راضي ، «من  و نگين  دات  كام » از حسين  قناعت  و «موشو» از محسن  محسني نسب  عناوين  ديگر فيلمهاي  بخش  مسابقه  ايران  را تشكيل  مي دهند.
همچنين  ۱۸ فيلم  در بخش  مسابقه  بين الملل  هجدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  كودكان  و نوجوانان  كه  از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه  در اصفهان  برگزار مي شود، به  نمايش  در مي آيد.

با مشاركت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران:
جشنواره  بين المللي  طنز امروز آغاز مي شود
پنج  فيلم  از تهران  و شهرستانها به  بخش  مسابقه  نخستين  جشنواره  بين المللي  طنز راه  يافت .
به  گزارش  ستاد خبري  جشنواره  بين المللي  طنز، هيأت  داوران  اين  جشنواره، فيلم هاي  هر روز جدا از اين  همهمه  (ارزوارزانش ) از تهران ، سوتي  (علي  عامريان)  از شاهرود، وضعيت  بهتر (محمدرضا مهديان)  از تهران، سپيد و سياه  (پيام  عزيزي)  از كرمانشاه  و همبستگي  (سيدامير طباطبايي)  از تهران  را براي  بخش  مسابقه  جشنواره  طنز انتخاب  كرد.
همچنين  در بخش  تحقيق، از ميان  آثار رسيده  ۳ اثر از اسماعيل اميني  با موضوع  طنز در مثنوي  معنوي، طنز پارسي  در هند عبدالرضا موسوي  و كاربرد تصوير طنز و كاريكاتور محسن  سالاري  به  بخش  نهايي  راه  يافتند.
جشنواره  بين المللي  طنز به  مدت  سه  روز از ۸ مهر با مشاركت  سازمان  فرهنگي ، هنري  شهرداري  تهران  و با حضور هنرمنداني  از كشورهاي  فرانسه، آذربايجان، ارمنستان، قرقيزستان  و تركمنستان  در حوزه  هنري  برگزار مي شود.

هفته فيلم ايران در ايتاليا
رايزني  فرهنگي  جمهوري  اسلامي  ايران  در ايتاليا در پاييز امسال  سه دوره  هفته  فيلم  و دو نمايشگاه  خط و نقاشي  آثار هنرمندان  ايراني  رادر شهرهاي  رم  و بولونيا برگزار مي كند.
اكبر قولي  سرپرست  رايزني  فرهنگي  ايران  در ايتاليا در گفت وگو با ايرنا در رم  اظهار داشت : اين  مركز در چارچوب اهداف  تعيين  شده  خود، همچنين  برگزاري  يك  دوره  آموزش  زبان  فارسي  در چهارماه  آينده  را در دستور كار دارد.
وي ، اين  اهداف  را شامل  ترويج  فرهنگ  ، هنر و تمدن  ايران  در ميان مخاطبان ، حمايت  معنوي  و مادي  از مسلمانان ، آموزش  زبان  فارسي  و برقراري ارتباط با ايرانيان  مقيم  ايتاليا برشمرد.

الياكازان خالق «زنده باد زاپاتا» درگذشت
016070.jpg
الياكازان، كارگردان فيلم هايي هم چون «مرگ فروشنده» و «اتوبوسي به نام هوس» در سن ۹۴ سالگي درگذشت.
به گزارش ايسنا به نقل از منابع خبري اينترنتي، «فلوريا لاسكي»، وكيل كازان گفت: وي روز يكشنبه در خانه اش در منهتن درگذشت.
وي بدون ذكر دليل مرگ كازان در ادامه گفت:  «يك فرد با استعداد ما را ترك كرد. او يكي از بزرگترين كارگردان ها بود.»
وي با تبديل پنج نمايشنامه «رويه داندانمان»، «اتوبوسي به نام هوس»، «مرگ فروشنده»، «گربه روي شيرواني داغ» و «جي.بي» به فيلم، جايزه «پوليتزر» را نصيب نويسنده هاي اين نمايشنامه ها كرد.
كازان با ساخت فيلم «جي.بي» جايزه «توني» را نيز از آن خود كرد. در هاليود وي با ساخت فيلم هاي «موافقت جنتلمن» و «در ساحل دريا» جايزه اسكار را نصيب خود كرد.
از ديگر فيلم هاي وي مي  توان به فيلم هاي «درختي كه در بروكلين رشد مي كند»، «شرق بهشت»، «درخششي در علفزار»، «چهره اي در جمعيت» و «آخرين طوفان» اشاره كرد.

در آستانه روز پاسدار كودكان تهراني در «سنگر كوچك من» حاضر شدند
روز گذشته (دوشنبه هفتم مهرماه) و در آستانه زادروز خجسته حضرت امام حسين(ع) و روز پاسدار جشنواره سنگر كوچك من به همت فرهنگسراي كودك و فرهنگسراي پايداري در محل نمايشگاه حماسه دلاوران معراج برگزار شد.
در اين جشنواره بيش از ۵۰۰ كودك تهراني با حضور در كنار پيكر دو شهيد گمنام كه در ضلع غربي ميدان آزادي (محل برگزاري جشنواره) حضور داشتند با گل افشان كردن تابوت آنها به ايشان اداي احترام كردند.
در بخشهاي ديگر اين جشنواره نيز فيلم هاي مستندي از دلاوري هاي پاسداران انقلاب اسلامي به نمايش درآمد و همچنين كودكان شركت كننده با شركت در كارگاه هاي هنري با موضوع روز پاسدار نقاشي كشيدند، مجسمه هاي سفالي و كاردستي ساختند و آثار آنها به نمايش درآمد.

مستند روناك در جشنواره بروكلين
مستند ايراني روناك ساخته هوشنگ ميرزايي به جشنواره بين المللي فيلمهاي مستند بروكلين راه يافت.
دومين جشنواره بين المللي بروكلين از ۱۶ تا ۲۲ مهرماه در آمريكا برگزار مي شود.
در اين جشنواره حدود ۱۰۰ فيلم از كشورهاي انگليس، آلمان، آمريكا، ايران، پرتغال، كانادا، لهستان، اسلواكي و نروژ نمايش داده مي شود.
مستند روناك كه پيشتر در جشنواره هاي بين المللي شفيلد (انگلستان) و هات داگز (كانادا) حضور داشت، روايت پيرمرد نابيناي كردستاني است كه با كشاورزي و تعمير وسايل صوتي روزگار مي گذراند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


روزنامك
اعتصاب
در چنين روزي در سال ۱۳۵۶ گروهي از روحانيان مبارز تهران در پاريس تصميم گرفتند در اعتراض به فشارهايي كه در نجف عليه امام خميني(ره) اعمال مي شد و براي آزادي گروهي از زندانيان سياسي،  دست به اعتصاب غذا بزنند. اين گروه در بيانيه خود كه روز بعد منتشر شد نوشتند: به خاطر پايان بخشيدن به تبعيد غيرقانوني رهبر مجاهد و شكست ناپذير ملت ايران، مرجع تقليد شيعه، آيت الله العظمي خميني و آزادي مجاهدين راستين... كه هم اكنون در شرايط بسيار نامساعد جسمي به سر برده و تحت شديدترين شكنجه هاي رواني قرار دارند، اعتصاب كرده ايم. اعتصاب اين گروه هفت روز به طول انجاميد.
نخستين زيردريايي اتمي
روز سي ام سپتامبر ۱۹۵۴، زيردريايي «يواس اس ناتيلوس»، نخستين زيردريايي اتمي جهان، در سواحل اقيانوس اطلس در بندري در شمال نيويورك كار خود را آغاز كرد. ناتيلوس قادر بود سريعتر از هر زيردريايي ديگري كه تا آن روز ساخته شده بود حركت كند، مسافت هاي طولاني تري را بدون توقف و آمدن به سطح آب طي كند و به آب هاي عميق تر راه يابد. اين زيردريايي در سال ۱۹۵۸ براي نخستين بار از زير يخ هاي قطب شمال عبور كرد. ناتيلوس در سال ۱۹۸۰ از رده خارج شد و در حال حاضر در يك موزه نگهداري مي شود.
انتشار نخستين كتاب چاپي
در چنين روزي در سال ۱۴۵۲، يوهان گوتنبرگ آلماني موفق شد براي نخستين بار، با روش تازه اي كه خود ابداء كرده بود كتابي را به چاپ برساند. روش چاپ گوتنبرگ يكي از تأثيرگذارترين تحولات در تاريخ اختراعات است كه دنياي پژوهش و كتاب  خواني را به كلي دگرگون كرد. نخستين كتابي كه گوتنبرگ چاپ كرد، نسخه اي از كتاب مقدس بود.
دور دنيا با هليكوپتر
در چنين روزي در سال ۱۹۸۲ دو خلبان هليكوپتر به نام هاي راس پروت و جي كلبورن نخستين سفر دور دنيا با هليكوپتر را به پايان رساندند. اين سفر كه ۲۹ روز و ۳ ساعت و ۸ دقيقه به طول انجاميد، روز اول سپتامبر از فورت ورث تگزاس آغاز شده بود. پروت و كلبورن در طول سفرشان روزانه بيش از ده ساعت پرواز مي كردند و ميانگين سرعت حركتشان ۱۱۷ مايل در ساعت بود.

داستانك
قصه شغال پير
يك قصه بيش از ساير قصه ها، شغال هاي بيشه را غمگين مي كرد و آن قصه شغال پيري بود كه در يك غروب براي آوردن غذا براي بچه هايش رفت و هرگز برنگشت.
و هريك از شغال هاي بيشه فكر مي كردند آن شغال پير كه هرگز برنگشت بزرگ خانواده او بوده است.
علي الله سليمي

سلامتي
براي مضطربان
اضطراب و فشارهاي روحي - چنانچه بارها گفته شد - به سلامتي آسيب مي رساند. اگر شغل شما به گونه اي است كه به شما استرس زيادي وارد مي كند و نمي توانيد آن را تغيير دهيد، از اين روش ها كمك بگيريد:
- پيشنهاد كمك دوستانتان را بپذيريد.
- در آن واحد بيش از يك كار را به عهده نگيريد و اجازه ندهيد فشارها روي هم جمع شود.
- در مورد توانايي خود واقع بين باشيد. نقطه ضعف هاي خود را به رسميت بشناسيد. بيش از اندازه رقابت جو نباشيد و از خود انتظار بيش از حد نداشته باشيد.
- در مورد فشارهاي روحي كه تحمل مي كنيد با يك دوست درددل كنيد.
- كارهايي كه دوست داريد، انجام دهيد و براي تفريح وقت بگذاريد.
- عصبانيت خود را با روش هاي بي خطري مانند فرياد كشيدن در يك محل دورافتاده يا مشت زدن به بالشت تخليه كنيد (ولي اگر اين كارها را كرديد براي كسي تعريف نكنيد!)
- وقت خود را با افرادي بگذرانيد كه مهربان هستند و همدلي نشان مي دهند، از كساني كه مدام انتقاد يا قضاوت مي كنند دوري كنيد.
- روزي چند بار، با استفاده از قسمت پائين شش ها (از شكم) نفس عميق بكشيد.

گشتي در دنياي خبرها
يادي از لاله و لادن
سنگاپور: رئيس گروه جراحان دوقلوهاي ايراني (لاله و لادن) ديروز در يك گفت و گوي تلويزيوني اعلام كرد، در صورت مواجه شدن با دوقلوهاي به هم چسبيده ديگر، باز هم اقدام به جداسازي آنها خواهد كرد. وي گفت: هنگامي كه بيماران براي كمك به پزشك مراجعه مي كنند بايد آنها را ياري كرد نه اينكه طردشان نمود. او در ادامه گفت: ما پيش از عمل جراحي به لاله و لادن گفته بوديم كه احتمال سالم ماندن آنان پس از عمل جراحي يك در شش است، اما آنها خواهان انجام عمل جراحي بودند.
نظرات متناقض در مورد كفش پاشنه بلند
آكسفورد: قبلاً پزشكان توصيه مي كردند، خانم ها از كفش پاشنه بلند استفاده نكنند چون باعث بروز آرتروز مي شود.اما اخيراً محققان دانشگاه آكسفورد به اين نتيجه رسيده اند كه بيماري آرتروز با كفش پاشنه بلند ارتباطي ندارد و آنچه باعث ايجاد اين بيماري دردناك مي شود معمولاً چاق بودن خانم ها قبل از سن ۴۰ سالگي است.
ماراتن زيرآب
آبردين: يك مرد ۴۱ ساله اسكاتلندي قصد دارد براي كمك به مؤسسات خيريه اقدام جديدي انجام بدهد. اين اقدام جديد، انجام دو ماراتن زير آب است كه تاكنون در جهان، چنين كاري انجام نشده است.
او براي انجام اين كار از يك لباس غواصي سنگين استفاده خواهد كرد.
پيرترين مرد جهان مرد
توكيو: پيرترين مرد جهان در سن ۱۱۴ سالگي در ژاپن درگذشت. يوكيچي چوگانجي ساعت ۵۰/۲۰ دقيقه يكشنبه شب به وقت محلي هنگامي كه دچار مشكل تنفسي شده بود، چشم از دنيا فروبست.وي در سال ۱۹۱۴ ازدواج كرد حاصل اين ازدواج، ۴ پسر، يك دختر، ۷ نوه و ۱۲ نتيجه بود.
فرار گوريل از باغ وحش
بوستون: يك گوريل با فرار از باغ وحش بوستون درميان مردم هراس ايجاد كرد.
اين گوريل پس از فرار از باغ وحش در خيابانهاي شهر به دويدن پرداخت و حتي مأموران پليس براي حفظ جان خود پا به فرار گذاشتند. سرانجام نيروهاي ويژه پليس چند تير آغشته به داروهاي خواب آور به سوي گوريل فراري شليك كردند و حيوان را به دام انداختند.در حال حاضر اين گوريل در بيمارستان تحت درمان قرار دارد. در جريان فرار گوريل، يك نفر به شدت آسيب ديد.
قطع برق در ايتاليا
رم: ماه گذشته ميلادي و پس از قطع برق در آمريكا، سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا به مردم كشورش اطمينان داده بود كه چنين حادثه اي هرگز در اين كشور اروپايي رخ نخواهد داد اما شنبه شب قطع برق در ايتاليا باعث سردرگمي دهها هزار نفر شد.اين قطع برق باعث گرفتار شدن مسافران در قطارها و ايستگاه هاي مترو در شهرهاي ميلان و رم شد و پليس به حالت آماده باش درآمد.البته در ساعت ۷ صبح يكشنبه مجدداً برق وصل شد و اوضاع كشور به حالت عادي بازگشت.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۴ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۱۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۵ و۵۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه نقاشان نوگراي تبريزي / از ۷ تا ۲۶ مهر / ميدان فلسطين، جنب سينما فلسطين، خيابان مظفر، شماره ۵۳
* نگارخانه ابراهيمي نژاد: نمايشگاه گروهي نقاشي كودكان به مناسبت روز جهاني كودك به سرپرستي رضا گوهري / از ۱۶ مهر به مدت دو هفته / خيابان آهنگ، روبروي بوستان ياس، گلستان ۲، ساختمان شماره ۳ / تلفن: ۳۷۲۹۱۴۲
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه تصويرسازي پريسا شريعت پناهي / ۱۱ تا ۱۵ مهر / گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
* نگارخانه انقلاب: نمايشگاه تخصصي به ياد لاله ها / تا ۲۰ مهر / بزرگراه نواب صفوي، كميل شرقي / تلفن: ۹-۵۴۹۰۵۷
* نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي گروهي با عنوان «پويش» / از نهم تا ۱۸ مهر / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
* آشيان نقش و مهر: نمايشگاه آثار خط نقاشي گرافيك محسن دائي نبي / ۱۰ و ۱۱ مهر / ميدان آرژانتين، خيابان بخارست، خيابان ۱۸، شماره ۴ / تلفن: ۸۷۳۲۹۵۰
* نگارخانه لاله: نمايشگاه مجسمه هاي ژينوس تقي زاده / ۱۲ تا ۱۷ مهر / خيابان فاطمي، ضلع شمالي پارك لاله، جنب هتل لاله / تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲
* نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه نقاشي احمد اسفندياري / تا ۱۷ مهر / بلوار كشاورز، روبروي پارك لاله، نبش خيابان ۱۶ آذر / تلفن: ۸۹۶۲۹۰۱
* نگارخانه بامداد: نمايشگاه نقاشي زنده ياد جعفر روح بخش همزمان با روز مولانا / از ۸ تا ۱۶ مهر / خيابان مطهري، خيابان جم، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
روزنامك
داستانك
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |