سه شنبه ۸ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۱ - Sep.30, 2003
تأكيد مديريت شهري تهران بر انتقال نمايشگاه به پرند
قانون ، وجود نمايشگاه در محل كنوني را شغل مزاحم مي داند
گروه شهري:  يك  عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران  گفت : براساس  قانون  شهرداري  ، وجود نمايشگاه  بين  المللي  تهران  در محل  كنوني  آن شغل  مزاحم  محسوب  مي شود.
اميررضا واعظ آشتياني  گفت : شهرداري  تهران  به  منظور عرضه  بهتر خدمات  به  شهروندان ، به  مسئولان  وزارت  بازرگاني  و متوليان  برگزاري  نمايشگاه  فرصتي  دو ماهه  داد تا در باره صدور برنامه  اجرايي  و عملي  در زمينه  انتقال  نمايشگاه  بين  المللي تهران  به  محل  ديگر تصميم  گيري  كنند اما تاكنون  هيچ  اقدامي  در اين  زمينه  انجام  نشده  است  و شهرداري  به  استناد بند ۲۰ ماده  ۵۵ قانون  شهرداري  و تبصره  ذيل  آن ، حكم  قضايي  مربوط را دريافت  كرده  و موظف  به  پلمب  كردن  اين  محل  است . بنابراين  هم  اكنون  فقط قسمت  اداري  آن اجازه فعاليت  در اين  مكان  را دارد.
وي  ايجاد آلودگي  زيست  محيطي  و ترافيك  سنگين  را از مشكلات  برپايي  نمايشگاههاي  عمومي  غيرتخصصي  در محل  كنوني  نمايشگاه  بين  المللي تهران  دانست  و گفت : با توجه  به  اينكه  برنامه  سوم  توسعه  ، دولت  را موظف  كرده  است  تا نمايشگاهها را به  بخش  خصوصي  واگذار كند هم  اكنون بهترين  فرصت  براي  اين  كار مهيا شده  است  و در اين  راه  شهرداري  همكاريهاي  لازم  را به  عمل  مي آورد.
واعظ آشتياني  در پايان  تصميم  شهرداري  مبني  بر انتقال  نمايشگاه  به شهر پرند را كارشناسانه  و دقيق  دانست  و گفت : براي  انتقال  نمايشگاه بين  المللي  تهران  به  شهر پرند حدود ۱۷ هزار هكتار زمين  در نظر گرفته  شده  است .
مخالفت وزير بازرگاني با انتقال نمايشگاه
از سوي ديگر وزير بازرگاني  اعلام  كرد: برنامه  زمان  بندي  برگزاري  نمايشگاههاي  بين المللي  در محل  كنوني  نمايشگاه  بين المللي  تهران  تا پنج  سال  آينده  تنظيم  شده  است  و اين  نمايشگاه  علاوه  بر تعهدات  داخلي  تعهدات بين المللي  نيز دارد و تعطيلي  يكباره  آن غيرممكن  است .
محمد شريعتمداري  گفت : مذاكرات  مناسبي  بين  وزارت  بازرگاني ، شهرداري  تهران و نيروي  انتظامي به  منظور حل  مشكلات  ترافيكي  نمايشگاه  بين المللي تهران  در حال  انجام  است  و اين  وزارتخانه  همكاري  وسيعي  را براي  حل  اين  مشكل  آغاز كرده  است .
وي  افزود: براساس  تدابير پيش بيني  شده  بخشي  از نمايشگاه  بين المللي به  مساحت  ۲ كيلومتر براي  احداث  يك  گذرگاه  در حاشيه  بزرگراه  چمران  تخليه  شده  است  كه  شهرداري  بايد نسبت  به  احداث  اين  راهگذر اقدام  كند. همچنين  بخشي  ديگر از وسعت  نمايشگاه  به  منظور ادامه  بزرگراه كردستان  در اختيار شهرداري  تهران  قرار مي گيرد.
شريعتمداري  خاطرنشان  كرد: تمامي نمايشگاههاي  بين المللي  معتبر جهاني در درون  شهرها واقع  شده اند و تسهيل  راههاي  دسترسي  از وظايف  شهرداريها است .
وزير بازرگاني  گفت : به  منظور برگزاري  نمايشگاههاي  خاص  و پربيننده  نظير نمايشگاه  كتاب  ، فروش  بهاره  و نمايشگاه  خودرو در صدد همكاري  باشهرداري  تهران  براي  برگزاري  آن در مناطق  داخل  و اطراف  شهر هستيم  كه در اين  چارچوب  در منطقه  پرند زميني  به  وسعت ۰۰ ۳ هكتار خريداري  شده كه  در بودجه  سال  ۸۳ اعتبارات  مورد نياز براي  ايجاد زير ساختهاي  لازم در اين  منطقه  پيش  بيني  خواهد شد.

آزمايشگاه ۱۶ مدرسه تجهيز شد
گروه شهري: به منظور ارتقاي سطح علمي دانش آموزان، ۱۶ آزمايشگاه در ۱۶ مدرسه شميران توسط شهرداري منطقه يك تجهيز و راه اندازي شد. اين اقدام پس از نيازسنجي از درخواستهاي ضروري مدارس با هزينه  اي بالغ بر ۵۶۰ ميليون ريال در ۱۶ مدرسه شمال تهران اجرا مي شود.

در صورت افزايش آلودگي هوا
مرخصي ماموران اورژانس تهران لغو مي شود
گروه شهري: رئيس  مركز مديريت  حوادث  و فوريتهاي  پزشكي  كشور، اعلام  كرد كه  در صورت  افزايش  آلودگي  هوادر پاييز امسال ، مرخصي  ماموران  اورژانس  (۱۱۵) براي  كمك  به  بيماران  احتمالي ، لغو مي شود.
دكتر «محمودرضا فياض» ديروز  در گفت وگو با ايرنا همچنين  افزود: اعلام  حالت  فوق العاده  و پيگيري  مسائل  مربوط به  مشكلات  ناشي  از افزايش آلودگي  هوا، از جمله  تدابيري  است  كه  اورژانس  ۱۱۵، به  هنگام  بحرانها، ازجمله  بحران  آلودگي  هوا به  كار خواهد بست .
وي ترافيك  تهران  را يكي  از مهمترين  منابع  آلودگي  هواي  پايتخت  دانست  و در عين  حال  گفت : آلودگي  هوا، گسترش  شهرنشيني  و مهاجرتها، افزايش  ناگهاني  خودروهاي  تندرو و تزريق  آن  به  بازار و همچنين  از رده  خارج  نشدن  خودروهاي  فرسوده ، از جمله  عواملي  هستند كه  در ايجاد بحران  سلامتي  در كشور نقش  دارند.

نگاه
افشين سبوكي
016060.jpg

شهردار منطقه ۱۵ تهران:
معابر حاشيه مدارس جنوب شرق تهران ايمن سازي شد
ايرنا: طرح  ايمن سازي  معابر عمومي  منتهي  به  حاشيه  مدارس  جنوب  شرق  تهران  ازسوي  شهرداري  منطقه  ۱۵ انجام  شد.
سيد محمود نصري  شهردار منطقه  ۱۵ تهران  گفت : ۱۴۱ مورد سرعت  گير پلاستيكي  با رنگ  مشخص  مقابل  مدارس  منطقه  نصب  شده  است  كه  تأثير بسزايي  در پايين  آمدن  تصادفات  شهري  درمقابل  مدارس  منطقه  خواهد داشت .
وي  افزود: به  منظور روان سازي  ترافيك  روزهاي  آغازين  بازگشايي  مدارس  در جنوب  شرق  تهران ، سه  هزار و ۱۲۵ بلوك  در اين  منطقه  خط كشي  عابر پياده  شده است  كه  اغلب  آنها در مقابل  مدارس  و براي  افزايش  ضريب  امنيتي  دانش  آموزان انجام  گرفته  است .
شهردار منطقه  ۱۵، به  نصب  ۲۱۱ تابلو عبور دانش  آموز در فواصل  ۱۰۰ و ۵۰ متري  از مدارس  اين  منطقه  اشاره  و خاطر نشان  كرد: باتوجه  به  وجود برخي  ازمدارس  در نقاطي  كه  ديد كافي  ندارند، افزايش  علايم  راهنمايي  و رانندگي  هشداردهنده  در ارتباط با وجود مدارس ، ميزان  خسارات  و تلفات  ناشي  از تصادفات دانش  آموزان  را به  حداقل  مي رساند.
وي ، آموزش  به  دانش  آموزان  براي  دقت  در عبور و مرور را شرط لازم  براي  كارآمدشدن  طرح هاي  ترافيكي  دانست  و گفت : بيش  از ۵۰ مورد پلاكارد آموزشي  در خيابان هاي  اصلي  در مقابل  مدارس  نصب  شده  است  تا دانش  آموزان  و اولياي  آنان  هرچه  بيشتر با قوانين  ترافيكي  آشنا شوند.
به  گفته  نصري ، به جهت  توجه  بيشتر رانندگان  به  حضور دانش  آموزان  در ساعات  اوج  تردد ۱۲۶ تابلو هشداردهنده  احتياط در معابر جنوب  شرق  تهران  نصب  شده  است .

احداث ۳ پل عابر پياده در منطقه ۶ تهران
گروه شهري: به منظور ايمن سازي تردد عابرين و روان سازي ترافيك ۲ عرشه پل عابر پياده در منطقه ۶ احداث و مورد بهره برداري قرار گرفت.
اين پل ها در پي درخواست هاي مكرر اهالي در ميدان هفتم تير ابتداي بزرگراه مدرس و خيابان حافظ ابتداي پل سواره رو احداث شده است و علاوه بر آن عمليات احداث يك پل عابر پياده نيز در شمال ميدان آرژانتين مقابل ورودي پارك سوار بيهقي توسط شهرداري در دست اجراست كه پيش بيني مي شود تا پايان مهرماه سال جاري به اتمام رسيده و مورد بهره برداري قرار گيرد.

محدوده ۱۱۲ هكتاري بازار تهران نوسازي مي شود
بقاياي فناي بازار تهران در ساليان اخير از جمله دلمشغولي هاي بحث
بر انگيز حوزه هاي فني و دانشگاهي مرتبط با مباحث برنامه ريزي و معماري شهري در ايران بوده است. فارغ از جنبه هاي اقتصادي و سياسي مرتبط با موضوع، نكته اين است كه بازار تهران شايد مهم ترين نمايه معماري بومي اين شهر باشد و به تبع حفظ آن مي تواند به بقاي هويت تاريخي اين شهر كمك كند، اما شرايط موجود دستيابي به چنين هدفي را دشوار و بعضا ناممكن كرده است.
016078.jpg

بخش عمده بازار به شدت فرسوده بوده و به واقع در حال ويراني است و خدمات رساني به كل بازار به خاطر تنگي معابر و نبود زيرساخت هاي لازم بسيار دشوار است. طرح جامع نوسازي، بهسازي و تجهيز بازار كوشيده است در اين باره راهكارهاي مدون ارائه كند. گزارش در اين باره را در صفحه ۳ بخوانيد.
گروه شهري: به دنبال افزايش نگراني هاي مسئولان و كارشناسان ميراث فرهنگي در مورد تخريب بافت قديمي بازار تهران، طرح جامع نوسازي، بهسازي و تجهيز بازار تا ۹ ماه آينده تدوين مي شود.
به گزارش «ميراث خبر»، مهندس « فرخ زنوزي» مدير و مهندس مشاور طرح جامع نوسازي، بهسازي و تجهيز بازار تهران با بيان اين مطلب افزود: «مراحل تهيه طرح جامع ساماندهي بازار تهران از سال ۷۴ آغاز شده بود اما به دليل تغيير مديريت شهرداري در چند مرحله متوقف و دوباره از سر گرفته شد. هم اكنون به دليل توجه خاص شهرداري تهران و سازمان ميراث فرهنگي به حفظ و احياي اصالت بازار قديمي تهران، مقرر شده طرح ساختاري ساماندهي اين منطقه تا آخر ماه آينده تدوين شود.»
وي افزود: «هم اكنون تدوين طرح ساختاري بازار تهران در مرحله مقدماتي است اما با توجه به اين كه مطالعات مورد نياز در اين حوزه پيش از اين به طور جامع و كامل انجام شده مراحل تدوين طرح، زمان زيادي نياز ندارد و اميد است اين پروژه هر چه سريع تر براي اجرا در سطوح گسترده و كلان بازار تهران آماده شود.»
016084.jpg

«زنوزي» حفظ ارزش هاي تاريخي و فرهنگي بازار و احياي بافت قديمي آن را از جمله اهداف اساسي تهيه طرح ساختاري بازار دانست و گفت: «۳۰ هكتار از محدوده ۱۱۲ هكتاري بازار ، بافت كاملا تاريخي و حفاظت شده دارد كه حفظ باقي مانده بافت تاريخي بازار و احياي اصالت از دست رفته آن از اهداف جدي پروژه جامع ساماندهي بازار است و شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي هر دو در اين زمينه توافق نظر دارند و بر اساس طرح جامع ساماندهي بازار، بازسازي محدوده ۱۱۲ هكتاري بازار و مناطق تاريخي آن در چند مرحله انجام خواهد شد.»
وي افزود: «حفظ آثار تاريخي موجود در منطقه بازار، بازسازي فضاهايي كه از دست رفته، احياي فضاهاي پيرامون بافت هاي تاريخي و نيز تجهيز بازار با توجه به نيازهاي امروزي اين منطقه، چهار مرحله اساسي است كه براي ساماندهي محدوده بازار بزرگ تهران در نظر گرفته شده است.»

با هدف بهسازي ترافيك در دستور كار دولت قرار گرفت
جزئيات طرح تغيير ساعت كار در تهران
گروه شهري: معاون  حمل  ونقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  از بررسي  طرح  تغيير ساعت  كار ادارات  و مشاغل  تهران  در هيات  دولت  خبر داد.
«حميد بهبهاني» ديروز در گفت  وگو با ايرنا افزود: اين  طرح  در كميسيون هاي  زيربنايي  هيات  دولت  در حال  بررسي  و اعمال نظر نهايي  است  و اميدواريم  مورد تصويب  هيات  دولت  قرار گيرد.
وي  افزود: در اكثر جوامع  پيشرفته  و درحال  توسعه، براي  روان سازي ترافيك هاي  درون  شهري  ساعات  كار براي  اقشار مختلف  وجود دارد
و تاثير بسيارمطلوبي  بر روان  شدن  ترافيك  شهرها داشته  است .وي  اظهار داشت : ساعت  شروع  به  كار بيش  از ۹۰ درصد از مشاغل  تهران  ۸ صبح است  و اين  امر موجب  سنگين  و قفل  شدن  ترافيك  در ساعات  اوليه  صبح  و پاياني روز شده  است .
معاون  شهردار تهران  تصريح  كرد: بر مبناي  اين  طرح  ساعت  شروع  به  كار بانك ها ۳۰/۷ صبح ، ادارات  دولتي  ۸ صبح ، مدارس  يك  نوبته  ۳۰/۸ صبح  و بازاريان و مراكز تجاري  به  تناسب  ۹ و ۳۰/۹ خواهد بود.وي گفت: درصورت  تصويب  و اجراي  اين  طرح ، زمان  خروج  از خانه  شهروندان  به  نسبت  تغييركرده  و شاهد متعادل  شدن  ترافيك  تهران  در تمامي ساعات  روز خواهيم  بود.
به گفته وي شهر تهران  روزانه  چهار ساعت  شاهد اوج  گرفتن  جريان  ترافيك است  و اجراي  اين  طرح  مدت  زمان  اوج  ترافيك  در صبح  و عصررا به  يك  ساعت  كاهش خواهد داد.
معاون  حمل ونقل  و ترافيك  تهران ، تغيير ساعت  كار مشاغل  تهران  را موثر در افزايش  امنيت  رواني  شهروندان  ذكر كرد و گفت : حضور يكباره  مردم  در خيابان هاي  شهر، استرس  و فشار رواني  را براي  آنان  به دنبال  دارد و اين  امر موجب بالا رفتن  ميزان  تصادفات  در تهران  مي شود.
وي  ابراز اميدواري  كرد با تصويب  اين  طرح  در هيات  دولت  و اجراي  هرچه  سريع  تر آن در كنار اجراي  ديگر طرح هاي   ترافيكي ، مشكل  ترافيك  تهران  تا حدبسزايي ، تعديل  شود.
گفتني است ترافيك سنگين معابر عمومي در طول ايام سال، يكي از مشخصه هاي اصلي تهران به شمار مي آيد، از اين رو مديريت شهري از جمله شوراي شهر و شهرداري در سالهاي اخير تلاش بسياري براي منطقي و آرام سازي ترافيك كرده اند. مديريت فعلي شهرداري تهران بر اين باور است كه ترافيك تهران را مي توان با اتكا به دانش فرهيختگان و كارشناسان و مشاركت شهروندان و از سوئي همكاري ساير نهادهاي ذيصلاح، ساماندهي كرد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |