پنج شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۸۳- Oct, 2, 2003
فرهنگ تندرستي
پوكي استخوان مهارشدني است
012212.jpg
جديدترين تحقيقات (۶ سپتامبر ۲۰۰۳)، نشان مي دهد كه فقر موادمعدني و كم تحركي و يا بي تحركي؛ باعث افزايش ابتلا به پوكي استخوان مي شود؛ اما با رعايت بعضي نكات؛ خطر ابتلا به اين بيماري پنهان؛ كاهش مي يابد. حال به نكات زير توجه كنيد:
۱- استخوانهاي ما؛ مانند مركز ذخيره كلسيم هستند. كلسيم از هر راهي كه وارد بدن بشود؛ در استخوانها ذخيره مي شود. اما روزانه مقداري از اين كلسيم از استخوانها خارج شده و مورد استفاده بدن قرار مي گيرد. بنابراين براي جبران كاهش كلسيم در استخوانها، نيازمنديم كه هر روز از كلسيم استفاده كنيم تا كمبود؛ جبران شود. ميزان نياز روزانه هر فرد به كلسيم، بسته به سن افراد متفاوت است.
۲- حال ببينيم هر ماده غذايي؛ چه ميزان كلسيم دارد: يك قطعه پنير، از نظر كلسيم چندان غني نيست. چرا كه تنها معادل ۱۳۸ ميلي گرم كلسيم دارد. اما اگر پنير فرآيند شده مصرف كنيم، ميزان كلسيم آن بيشتر است. مثلاً پنير پارامسان، ۳۳۵ ميلي گرم كلسيم در هر قطعه دارد. محصولات لبني حاصله از شير فرآيند شده (شيري كه استرليزه يا پاستوريزه شده)؛ كلسيم زيادتري نسبت به محصولات لبني دارند كه از شير خام (فرآيند نشده) به دست مي آيد. يعني پنير دست ساز؛ كلسيم كمتري نسبت به پنير كارخانه اي دارد؛ چرا كه در كارخانه ها؛ در حين توليد محصول؛ شير خشك به عنوان افزودني استفاده مي شود و همان طور كه مي دانيد شير خشك غني از كلسيم است. هر فنجان ماست بدون چربي ۴۵۰ ميلِي گرم كلسيم دارد؛ اما ماست تهيه شده از شيرخام (فرآيند نشده)، فقط ۲۷۴ ميلي گرم كلسيم در هر فنجان دارد.
پس، اين عقيده اشتباه است كه محصولات كارخانه اي؛ غني از مواد معدني نيستند؛ چرا كه شير خشك كه به عنوان افزودني مجاز مصرف مي شود؛ غني از كلسيم است. براي آگاهي از ميزان كلسيم هر محصول لبني، اتيكت (برچسب) روي بسته بندي را حتماً مطالعه كنيد.
۳- بعضي از مواد غذايي و نوشيدني ها، مانع جذب كلسيم مي شوند. مهمترين دسته از اين مواد غذايي، خوراكي هايي هستند كه نمك دارند. مثل: انواع گوشتهاي نمك سودشده؛ انواع كالباس و سوسيس مثل كالباس سالامي؛ سوسيس و كالباس دودي؛ مواد غذايي تند و ادويه دار؛ خوراكي هاي شور مثل؛ چيپس، پفك، چوب شور؛ انواع شورها و ترشي ها، انواع سس ها و....
بنابراين تا مي توانيد از خوردن اين خوراكي ها بپرهيزيد. زيرا بدن ما روزانه بايد كمتر از ۴۰۰ ميلي گرم كلسيم از دست بدهد، ولي خوردن اين مواد غذايي، از دست رفتن كلسيم را تشديد مي كنند. از انواع نوشيدني ها مي توان به كوكاكولا اشاره كرد، چرا كه اين نوشابه؛ با داشتن اسيد فسفريك و كافئين، مانع جذب كلسيم شده و از دست دادن كلسيم را دو برابر مي كند.
۴- نور خورشيد؛ بهترين راه جذب كلسيم است. روزانه ۱۵ دقيقه پياده روي زير نور مستقيم آفتاب، بدون استفاده از آفتابگير؛ نياز بدن به ويتامين D را مرتفع مي كند و به دنبال آن جذب كلسيم افزايش مي يابد. (ويتامين D عامل مهم براي جذب كلسيم است). حداكثر ميزان نور براي توليد ويتامين D در بدن Iu400 است كه اين ميزان نور؛ نياز هر روزه بدن است كه با ۱۵ دقيقه پياده روي در آفتاب تأمين مي شود. در روزهاي آفتابي حتماً پياده روي كنيد تا در روزهاي ابري؛ جبران كمبود بشود.
۵- پوكي استخوان از زمان نوجواني آغاز مي شود. دختران ۴۲ درصد از كلسيم ذخيره شده در استخوانهاي خود را در سنين بين ۱۲ تا ۱۸ سالگي از دست مي دهند و بدتر از همه اين كه، ۹۰ درصد دختران تغذيه مناسب نداشته و كلسيم كافي دريافت نمي كنند. از آغاز سن ۹ سالگي؛ بدن بايد روزانه ۱۳۰۰ ميلي گرم كلسيم دريافت كند.
۶- تمرينات ورزشي؛ يكي از مهمترين راههاي مقابله با پوكي استخوان است. بهترين ورزش ها عبارتند از: پياده روي سريع، دويدن، ورزشهاي استقامتي و ورزش هايي كه پرتحرك هستند. ورزشي را انجام دهيد كه وزن شما را نيز كاهش بدهد. زيرا تعادل وزن يكي از عوامل كمكي به كاهش خطر ابتلا به پوكي استخوان است.
۷- راههاي مختلفي براي تشخيص پوكي استخوان وجود دارد. خيلي از مردم؛ به علت پوكي استخوان، شكستگي هايي در نواحي مختلف بدن خصوصاً ناحيه كمر و ستون فقرات دارند، ولي از آن آگاه نيستند. كمردرد؛ درد ناحيه پشت، درد ستون فقرات و گاهي خردشدن ناگهاني دندانها، علايم پوكي استخوان است. نترسيد. به پزشك مراجعه كنيد.
۸- يائسگي زودرس؛ مصرف قرصهاي استروژني (قرص هاي ضد بارداري و قرص هاي مصرفي پس از يائسگي)؛ بلوغ دير از موعد؛ قاعدگي هاي غيرطبيعي و يا ديگر بي   نظمي هاي فيزيولوژيكي در خانم ها، باعث افزايش پوكي استخوان مي شوند. ولي براي جبران، مصرف لبنيات و قرص كلسيم (با تجويز پزشك) مناسب است.
۹- مصرف بعضي از قرص ها مثل: قرص هايي كه براي درمان تنگي نفس (آسم)، التهاب مفاصل، صرع و بي خوابي استفاده مي شوند و يا قرص هاي مصرفي براي درمان مشكلات رحم و درمان سرطان، باعث پوكي استخوان مي شوند. بنابراين در اين افراد كمبود كلسيم حتماً بايد به طريقي جبران بشود.
۱۰- مشكلاتي مثل: بيماري هاي كليه؛ بعضي ناراحتي هاي پوستي (مثل لوپوس) و پركاري غده تيروئيد، باعث افزايش خطر ابتلا به پوكي استخوان مي شوند. بنابراين كمبود كلسيم بايد جبران بشود.
بنابراين براي مقابله با پوكي استخوان؛ هر روز اين سه اصل را فراموش نكنيد:
۱- مصرف كلسيم (حتي با نوشيدن يك ليوان شير).
۲- برخورداري از نور آفتاب.
۳- ورزش.
منبع: www. Health finder. com.
مترجم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي

بازتاب
سازمان نظام پزشكي پاسخ مي دهد
توضيحي درباره گزارش علمي همشهري با عنوان «جرم يا اشتباه؟»
012214.jpg
مطالبي در آن جريده محترم در تاريخ ۱/۶/۸۲ تحت عنوان «بازشناسي جرايم پزشكي به مناسب روز پزشك: جرم يا اشتباه» به چاپ رسيد كه جهت روشن شدن موضوع و جلوگيري از تشويش اذهان عمومي و به منظور حفظ و حرمت جامعه پزشكي و ارتباط معنوي اين گروه با بيماران و تحكيم اين جنبه كه پايه و اساس اعتماد متقابل پزشك و بيمار مي باشد و شكستن آن منجر به بروز عوارضي خواهد شد، پاسخ اين سازمان اعلام مي گردد. خواهشمند است مطالب عنوان شده بلافاصله و در همان صفحاتي كه موضوع درج شده بود، به چاپ برسد:
*حرف پزشكي و وابسته پزشكي، از معدود حرفي هستند كه براي تنظيم روابط حرفه اي و دفاع از حقوق متقابل پزشك و بيمار و ارتقاي سطح دانش پزشكي و... قانونگذار تصميم به تدوين مقررات قانوني گرفته است كه از ساليان قبل مقررات نظام پزشكي، حاكم بر اين حرف مي باشد كه علاوه بر شمول مقررات قانوني كشور بر آنان ضوابط و محدوديت هاي خاص صنفي نيز شامل آنان مي شود.
*آخرين قانون در اين مورد، قانون تشكيل سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران مصوب سال ۱۳۷۴ مجلس شوراي اسلامي مي باشد كه در زمينه مورد بحث بندهاي ۲، ۳، ۴، ۵ و ۷ ماده يك و مواد ۲۴، ۲۵،  ۲۶ و ۲۷ قانون مذكور و آئين نامه انتظامي رسيدگي به تخلفات صنفي و حرفه اي مشاغل حرفه هاي پزشكي و وابسته مصوب ۳۰/۴/۱۳۷۸ هيأت محترم دولت حاكم مي باشد.
*بطور خلاصه تلاش در جهت ارتقاي سطح دانش پزشكي و حفظ و حمايت از حقوق بيماران در برابر شاغلان حرف پزشكي، پيشبرد و اصلاح امور پزشكي و حسن اجراي موازين و مقررات و قوانين مربوط به امور پزشكي، تشكيل هيأتهاي بدوي و عالي انتظامي، اعلام نظر كارشناسي به دادگاهها و تخلفات و مجازاتهاي انتظامي موضوع موارد قانوني مذكور است.
*ضمنا به موجب بند ۷ ماده يك قانون (همكاري با مراجع ذيصلاح در جهت رسيدگي به تخلفات غير صنفي و جرائم شاغلين حرف پزشكي و وابسته به پزشكي و اظهارنظرهاي كارشناسي و مشورتي در اين رابطه به مراجع ذيربط) و تبصره ۱ ماده ۲۷ اعلام نظر كارشناسي و تخصصي مشورتي هيأتهاي بدوي انتظامي نظام پزشكي به دادگاهها پيرامون پرونده مربوط به رسيدگي به اتهام بزه ناشي از حرفه صاحبان مشاغل پزشكي آورده شده است. لذا قانونا هيأتهاي بدوي انتظامي نظام پزشكي مرجع صالح قانوني براي اظهار نظرهاي كارشناسي و تخصصي مشورتي به دادگاهها هستند.
*علاوه بر اظهارنظرهاي كارشناسي و تخصصي مشورتي به دادگاههاي ذيربط، پزشكان و حرف وابسته سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران، مشمول ضوابط تخلفات انتظامي بوده كه شامل ۲۸ موردمشخص است كه البته مهم ترين آن كه در ماده ۳ آئين نامه انتظامي آمده است، عدم رعايت موازين علمي، فني، نظامات دولتي، نظامات صنفي و حرفه اي و سهل انگاري در انجام وظايف قانوني است.
*ارگانهاي تابعه سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران شامل هيأتهاي بدوي انتظامي كه در نظام پزشكي شهرستانها تشكيل مي شوند و هيأت عالي انتظامي كه در سازمان مستقر مي باشد، براساس اصول قانوني و علمي و منطقي به پرونده هاي شكات و درخواستهاي دادگاهها رسيدگي مي كنند.
*هيأتهاي بدوي انتظامي كه هر يك از ۹ نفر از حرف پزشكي و وابسته، رئيس پزشكي قانوني شهرستان و يك نفر قاضي تشكيل شده است،  ابتدا پرونده را به يك نفر اعضا به عنوان عضو محقق ارجاع مي كنند كه پس از بررسي وي و در صورت لزوم استماع شكايت شاكي و پزشك، پرونده را براي بررسي كارشناسي به هيأت كارشناسان ذيربط كه از متخصصان رشته مربوطه و در صورت ارتباط با چند تخصص، تركيبي از آنان است ارجاع مي كنند كه اين هيأت با معاينه بيمار و شنود اظهارات بستگان و مطالعه پرونده باليني نظر كتبي و رسمي خود را به هيأت بدوي انتظامي اعلام مي دارند كه نهايتا پرنده در هيأت انتظامي مطرح مي گردد و براساس محتويات پرونده و نظريه كارشناسي رأي صادر مي كنند و در برخي موارد در صورت اشكال در نظريه كارشناسي، مجددا كارشناسان ديگري را دعوت مي كنند. رأي هيأت بدوي انتظامي غيرقطعي بوده و توسط شاكي و يا پزشك حسب مورد، قابل تجديدنظر خواهي در هيأت عالي انتظامي است.
*هيأت عالي انتظامي نيز به نحو مذكور، مجددا بررسي كرده و كارشناسي مجدد انجام مي دهد. كارشناسان هيأت عالي انتظامي نظام پزشكي در كليه رشته ها و تخصصهاي پزشكي از عالي ترين متخصصان دانشگاهي و غيردانشگاهي كشور هستند. در هيأت عالي انتظامي پرونده ها به دقت و موشكافانه مورد بررسي و اظهارنظر قرار مي گيرند، هيأت عالي انتظامي مركب از ۱۱ نفر از متخصصان رشته هاي پزشكي و وابسته بوده و رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور و يك نفر از قضات عالي مرتبه در هيأت حضور دارند. رأي هيأت عالي از نظر انتظامي، قطعي است.
*مطابق رويه هيأت عالي انتظامي، گذشت بيمار از شكايت و استرداد آن، مانع رسيدگي انتظامي نيست و چنانچه تخلف انتظامي پزشكي از امور مهم علمي و فني باشد، براي تنبه پزشك و جلوگيري از اقدامات بعدي وي مجازات انتظامي اعمال مي شود.
*آرا ي قطعي هيأتهاي بدوي و عالي انتظامي براساس قانون نظام پزشكي قابل شكايت در دادگاههاي عمومي است كه جالب است عنوان شود تعدادي از آراء انتظامي صادره عليه پزشكان در دادگاهها نقض شده است.
*حتي در مواردي، خود اعضا هيأتهاي انتظامي در زمان عضويت در هيأتهاي مذكور كه مرتكب تخلف انتظامي شده بودند، بدون حضور متخلف انتظامي هيأتها همانند موارد عادي به موضوع رسيدگي و مختلف را به مجازات انتظامي محكوم نموده اند.
*هيأتهاي انتظامي علاوه بر اظهار نظر كارشناسان در صدور آراء خود كليه ضوابط و نظامات دولتي و صنفي و حرفه اي را كه پزشكان و مؤسسات پزشكي بايد رعايت كنند، مد نظر قرار مي دهند و در صورت عدم رعايت آنها مسئولين مربوطه را مواخذه و تنبيه انتظامي مي كنند.
*به طور يقين آراء هيأتهاي انتظامي كه مراحل بدوي و عالي انتظامي را طي مي نمايد، خالي از اغراض صنفي و بي طرفانه است هر چند امكان وقوع اشتباهات بسيار اندك مانند ساير مراجع مشابه ديگر ممكن است وجود داشته باشد.
*براي رفع برخي مشكلات مربوط به طولاني شدن آراء هيأتهاي بدوي انتظامي و جهت تشكيل و تكميل پرونده هاي انتظامي قبل از ارجاع به هيأت، تشكيل دادسراي انتظامي و افزايش تعداد شعب هيأتهاي بدوي و تجديدنظر و هيأت عالي انتظامي تمهيدات خاص در اصلاحيه قانون كه در مجلس شوراي اسلامي مطرح است، پيش بيني شده است.
*نگاهي به آمار فعاليتهاي هيأت عالي انتظامي نظام پزشكي و هيأت بدوي نظام پزشكي تهران در سال ۱۳۸۱ و چهارماهه اول سال ۱۳۸۲ نشان دهنده ميزان محكوميت هاي انتظامي پزشكان است:
* نظام پزشكي تهران سال ۱۳۸۱،  شكايات ۷۰۹ مورد، تعداد پرونده هاي رسيدگي شده ۵۷۳ مورد، آراء صادره ۴۷۳ رأي، آراء مبني بر برائت ۲۸۸ رأي، تعداد آراء مبني بر محكوميت به جز محروميت از طبابت ۱۴۱ مورد، تعداد آراء صادره مبني بر محروميت از طبابت ۸ رأي.
*چهار ماهه اول سال ۱۳۸۲، ۲۶۳ مورد شكايت، ۲۳۰ پرونده مطرح شده، تعداد آراء صادر شده ۱۸۵ رأي، رأي برائت ۱۲۸ رأي، محكوميت پزشك ۵۶ مورد، محروميت از طبابت يك مورد.
*هيأت عالي انتظامي در سال ۱۳۸۱، ۷۰۰ مورد شكايت، آرا ء صادره ۴۸۰ مورد، تعداد آراء برائت ۲۶۳ رأي، تعداد آراء صادره مبني بر محكوميت پزشك ۱۴۸ رأي، تعداد آراء مبني بر محروميت از طبابت ۹ رأي.
* در چهار ماهه اول سال ۱۳۸۲، تعداد شكايات ۲۷۴ مورد، آراء صادره ۱۸۳ مورد، تعداد آراء مبني بر برائت ۱۰۴ مورد، تعداد آراء مبني بر محكوميت پزشك ۷۶ رأي، تعداد آرا مبني بر محروميت از طبابت دو مورد.

زندگي با ميكروبها-۵
همزيستي با ميكروبها
مترجم: وحيدرضا نعيمي
راهي مؤثرتر براي نابودي ميكروبها، از سؤالي به دست مي آيد كه برخي زيست شناسان معتقد به تكامل مطرح كرده اند: با توجه به تمام چيزهايي كه درباره چگونگي تكامل ميكروبها مي آموزيم، چرا به ساز و كار تكاملي آنها ضربه نزنيم؟ اگر درمانهاي موجود ساز و كارهاي تكاملي ميكروبهاي بيماري زا را كاهش مي دهند، دستكاري مي كنند يا از بين مي برند، گلوله هاي جادويي راحت تر مي توانند آنها را بكشند.
استيفن پالومبي زيست شناس در كتاب انفجار تكامل(سال ۲۰۰۰) مي نويسد: «داروها بر اساس توان بالقوه آنها در كشتن ويروس ارزيابي مي شوند. اما ويروس تنها دشمني نيست كه با آن روبه رو هستيم. دشمن ديگر تكامل ويروس است و داروها بر اساس توانايي آنها در نابودي اين فرايند ارزيابي مي شوند. به علاوه، اگر مقاومت دارويي اجتناب ناپذير است. پس با انتخاب دارو در واقع مسير تكاملي ويروس را انتخاب مي كنيم. چرا از اين فرصت  براي كشاندن ويروس به بن بست تكامل استفاده نكنيم و سپس سگهاي دارويي را به جانشان بيندازيم؟
پالومبي به يك داروي اچ.آي.وي به نام ۳TC اشاره مي كند كه خوشبختانه ميزان جهش ژني ناشي از Reverse Transcriptase (آنزيمي كه DNA  را از طريق ميانجي RNA  تركيب مي كند) اچ.آي.وي را كاهش مي دهد. با كاهش تنوع ژنتيك، ۳TC تكامل اچ.آي.وي را كند و ويروس را به هدف آسان تري تبديل مي كند. به گفته پالومبي موفقترين راهبردهاي درماني اچ.آي.وي تا به حال آنهايي است كه در آن داروهايي به منظور نابودي ويروس تركيب مي شود، داروهايي كه تكامل آن را كند مي كند.
يا اين را در نظر بگيريد: ويروس اچ.آي.وي براي ايجاد مقاومت در برابر داروي ضد ويروس جديدتر دي.دي.ال بايد مقاومت خود را نسبت به اي.زي.تي از بين ببرد. بنابراين مي توان از اي.زي.تي و دي.دي.ال همزمان به منظور بهره برداري از ناتواني ويروس براي مقاومت در برابر كاربرد همزمان دو دارو استفاده كرد.
برخي داروهاي جديد مي توانند ساز و كارهاي تكامل باكتري را مختل كنند. جديدترين مشتقات آنتي بيوتيك كويي نولون مجرمان اصلي تكامل مقاومت آنتي بيوتيكي را از بين مي برند: ناقلان ژني به نام پلاسميد.
پلاسميدها بين باكتريهايي از يك گونه و از گونه هاي متفاوت حركت و ژنهاي حامل مقاومت آنتي بيوتيك را منتقل مي كنند. البته مشتقات كويي نولون فقط وقتي پلاسميدها را نابود مي كنند كه در مقادير بالا تجويز شود كه خطرناك است.
فهم علمي فزاينده از تكامل ميكروبها نيز راهبردهايي جديد مي آفريند. پژوهشگران پي برده اند كه باكتريها در سراسر طبيعت biofilms توليد مي كنند، يعني جوامع گونه هاي واحد يا چندگانه كه راهبردهاي دفاعي را با برقراري ارتباط از طريق علامت دهي شيميايي هماهنگ مي كنند. اين خاصيت به آنها كمك مي كند تا با قدرت بيشتر و سريعتر به تهديدها از جانب آنتي بيوتيكها يا دستگاه ايمني پاسخ دهند. يكي از شگردهاي آنها توليد مواد شيميايي است كه باكتريها را در برابر نيروهاي حمله كننده نامريي مي كند. اين امر تا زماني طول مي كشد كه تعداد باكتريها به قدري زياد شود كه محافظت جمعي پيرامون خود پدپد آورند.
بيوفيلم ها باعث انواع عفونتهاي مزمن مهارناپذير به خصوص در گوش و دستگاه تنفسي مي شود. به گفته ويليام كاسترون رئيس كميته جوامع ميكروبي آكادمي ميكروبيولوژي آمريكا آنتي بيوتيكها براي مقابله با باكتريهايي طراحي شده اند كه به طور آزاد حركت مي كنند. از اين رو باكتريهاي بيوفيلم حدود ۱۰۰۰ برابر مقاوم تر هستند. كاسترون و همكارانش در حال بررسي چگونگي حمله به باكتريها نه بلكه به توانايي آنها براي تشكيل بيو فيلم هستند. ابزار آنان شامل امواج فراصوت و نيز ميادين ضعيف الكتريكي و مغناطيسي است. اين ابزارها باعث قطع ساز و كارهاي علامت دهي مي شوند و بيوفيلم ها را مختل مي كنند و در نتيجه باكتريهاي تنها در برابر حمله آسيب پذيرتر مي شوند.
در مقام هدايت كنندگان تكامل ميكروبي، مي توانيم تشخيص دهيم كه كشتن ميكروبها ضرورتاً بهترين راه براي از بين بردن بيماري نيست. به جاي قطع مراحل تكامل، مي توانيم اين مراحل را به جهتي متفاوت هدايت كنيم و سبب شويم تا ميكروبها به طوري تكامل بيابند كه بي آزار شوند يا حتي وارد رابطه اي دوجانبه اي با ما شوند كه به نفع دوطرف است. اگر دانشمندان پنتاگون مي توانند با تبديل ميكروبها به موجوداتي كه باعث انتشار بيماري مي شوند، آنها را به سلاح بدل كنند. چرا نتوانيم موتور تكامل را در جهت عكس به راه اندازيم يعني آنها را اهلي كنيم، همان طور كه گياهان و جانوران را رام كرديم؟
اهلي كردن ميكروبها نيازمند راههاي تفكر جديدي است كه در وهله اول محور آن دستيابي به رابطه اي متعادل تر با ميكروبهاست. اين امر با اهداف بيشتر تحقيقات ميكروبي و تصور مردم مغايرت دارد كه هر دو ميل به يافتن گلوله هاي بهتر دارند. صحبت از تعادل قديمي و حتي متعلق به دوره ما قبل علمي به نظر مي رسد. يك هندي كه نظام فكري وي مربوط به طلوع تاريخ است، گفت:  «چرا غربيها هميشه اين قدر مي خواهند ميكروبها را بكشند. با آشتي در كنار آنها زندگي كنيد.»
جاشوا لدربرگ برنده جايزه نوبل نيز همين نكته را مطرح مي كند. وي مي گويد اختصاص دادن منابع و توجه زياد بر نابودي ويروس عامل ايدز چه بسا باعث مانع تحقق اهداف عادي تر - هرچند عملي تر - شده باشد، از جمله زيستن در كنار اين ويروس از طريق تقويت همزمان دستگاه ايمني كه اچ.آي.وي تحليل مي برد. تاريخ طبيعي به عفونتهاي مشابه در ميمونها اشاره دارد كه اين جانوران به نوعي تعادل قابل تحمل براي دو طرف رسيده اند.
پيشرفت همواره به معناي حركت رو به جلو نيست. براي حركت در جهت روابط ما با بيماريهاي عفوني، بايد مفاهيم تعادل را بپذيريم كه نظريه ميكروب پاستور و جستجو براي گلوله هاي جادويي آن را تحت الشعاع قرار داده است . اصلاحات بهداشت عمومي كه امكان انتقال ميكروب را كم مي كند - از طريق مثلاً جلوگيري از ورود فاضلاب به شبكه آب آشاميدني - يك راه هدايت تكامل ميكروبها به مسيري غير از بيماري زايي و مقاومت است. هر چقدر كه فرصتهاي انتقال ميكروب كمتر باشد، از نظر تكاملي براي ميكروب حفظ سلامت شخصي كه متكي به اوست، سودمندتر است.
اين نظريه انتقال به زهرآگيني كه در خلال دو دهه گذشته توسط پل اوالد زيست شناس تكوين يافته است بر پايه اين مشاهده قرار دارد كه در بسياري موارد هر چقدر كه فرصت حركت ميكروبها بين ميزبانها بيشتر باشد، اتكاي آنها به هر ميزبان كمتر مي شود. و هرچقدر كه اتكاي آنها كمتر شود، امكان آنكه از ميزبان بهره برداري كنند و آن را بكشند، بيشتر مي شود.

سايه روشن دانش
روشي براي تشخيص سريع سارس
012210.jpg

پژوهشگران سنگاپوري يك كيت تشخيصي راه اندازي كردند كه وضعيت ابتلا افراد به ويروس سارس را در مدتي كمتر از ۱۵ دقيقه مشخص مي كند. اين كيت تشخيص خانگي، در چند قطره از خون بيمار، آنتي بادي هاي به وجود آمده توسط سيستم ايمني بيمار را تشخيص مي دهد. وجود آنتي بادي هاي عليه سارس در خون فرد، نشانگر اين خواهد بود كه فرد به ويروس حامل سارس مبتلا شده است. سارس براي نخستين بار در جنوب چين كشف شد و در سال جاري، به سرعت و با مسافرت بيماران به ۳۰ كشور منتقل شد. حدود ۸۵۰۰ نفر به اين بيماري مبتلا شدند و بيش از ۸۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. نتايج حاصل از روشهاي تشخيص سريع معمولاً در تشخيص بيماريهاي عفوني ارزش باليني چنداني ندارد. براي تشخيص سارس در بيماران، روشهاي ديگري نيز راه اندازي شده است كه از آن جمله مي توان روشهاي مبتني بر اليزا (ELISA) را نام برد. اين روشهاي تشخيص، بيماري را در روز هفدهم بعد از مواجهه افراد با ويروس تشخيص مي دهند. پژوهشگران اميدوارند روشهايي طراحي كنند كه قادر به تشخيص بيماري در هفته اول مواجهه افراد با ويروس باشد.
منبع: رويتر، ۵ سپتامبر ۲۰۰۳
ترجمه: ياشار محمدزاده صديق
012208.jpg

كاهش بيش از حد كلسترول مي تواند منجر به افسردگي شود
بسياري از افراد تصور مي كنند كه كاهش غلظت كلسترول در خون، يكي از نشانه هاي سلامتي است؛ غافل از اين كه بدن براي انجام بسياري از واكنش هاي خود، نياز به كلسترول خواهد داشت. به عنوان مثال كلسترول، نقش عمده اي در سنتز هورمون هاي جنسي (استروژن، پروژسترون و تسترون)، سنتز ويتامين D و همچنين سنتز اسيد هاي صفراوي در بدن دارد. البته در بدن نيز مقداري كلسترول سنتز مي شود، اما افراد نبايد دريافت كلسترول روزانه خود را از مواد غذايي به طور كامل محدود كنند. كلسترول در متابوليسم سروتونين در سلول هاي مغزي نيز دخالت دارد.
در طي مطالعه اي كه در هلند بر روي ۳۰ هزار مرد صورت گرفت اين نتيجه حاصل شد: در مرداني كه داراي سطح بسيار پاييني كلسترول در خون هستند، بروز افسردگي بسيار بيشتر است؛ چرا كه سنتز و متابوليسم سروتونين در سلول هاي مغزي اين افراد مختل شده است.
سروتونين تركيبي است كه وجود آن براي تنظيم و هماهنگي حالات روحي، رواني فرد، ضروري است.
مترجم: ميترا زراتي، كارشناس ارشد تغذيه
012206.jpg

داروهاي جديد براي ميگرن
درمان فشار خون در برخي ناراحتي هاي ناشي از ميگرن موثر بوده است. موردي از جديدترين گروه داروهاي فشارخون بالا، ممكن است بتواند از ميگرنها با نتايج مشابه و همانند،  ولي با اثرات جانبي كمتري از ساير داروهايي كه براي درمان سردرد به كار مي روند (سردردي كه حدود ۲۴۰ ميليون نفر در جهان از آن رنج مي برند)، جلوگيري كند.
محققان نروژي مي گويند حمله هاي سردرد و ميگرن، پس از شروع به يك رژيم روزانه، در تقريباً نيمي از بيماران از ميان رفته است. تحقيق اوليه آنها در اول ژانويه ۲۰۰۳ در ژورنال جامعه طبي آمريكايي منتشر شد.
«آتا ساند» كه تصويب و تاييد اداره مواد غذايي و دارويي دولت فدرال را در ۱۹۹۸ دريافت كرد، آخرين داروي مخصوص فشار خون است كه به عنوان يك درمان موثر براي ميگرن معرفي شده است، اگر چه چگونگي عمل جلوگيري كننده اين دارو از ميگرن هنوز ناشناخته است. ممانعت كننده هاي بتا از قبيل «ايندرال» و «لواتول» و ACE در مواردي از قبيل «پري نيويل» يا «زستريل» نيز موثرند، ولي اغلب داراي اثرات جانبي متعددي هستند. «بتا بلوكرها» مي توانند موجب ايجاد گستره وسيعي از مسائل از خستگي و كوفتگي گرفته تا اختلالات جنسي شوند. اينها به بيماراني كه آسم دارند، داده مي شوند. جلوگيري كننده هاي ACE، كه براي جلوگيري از ميگرن، به طور دائمي مورد استفاده قرار نمي گيرند، موجب اثرات جانبي كمتري مي شوند تا «بتا بلكرها». ولي اينها گونه اي سر فر را در حدود ۲۰ درصد بيماران ايجاد مي كنند و ممكن است ميزان پتاسيم خون در بدن را تا سطوح خطرناكي بالا ببرند.
امتياز اصلي «آتا ساند» بر«بتا بلوكرها» عامل سلامتي آن است، زيرا مصرف مكرر اين دارو خيلي مهم نيست.
«ارلينگ ترونويك» به وب مد گفته است: «در تحقيق ما، آتا ساند، نتايج بهتري را در كاهش ميگرن نشان داد تا نتايجي كه در بررسي ACE  به دست آمده است. اين دارو ديگر اثر جانبي سرفه را در پي نداشت». جلوگيري كنندگان ACE و ARBS - از قبيل آتا ساند- توليد آنژيوتانيسن را كاهش مي دهند و اين امر موجب ناراحتي شريانها مي شود.
از ميگرن، همچنين با داروهايي از قبيل «والپورات» و نيز داروهاي ضدافسردگي مانند «الاويل»، ويواكتيل و ديگر داروهاي عامل جذب سروتونين از قبيل «پروزاك» و «زولوفت» مي توان جلوگيري كرد.
داروهاي مزبور براي جلوگيري از حملاتي كه در تحقيق ترانويك ذكر آن رفت، به نحو مشابهي عمل مي كنند.
منبع : http:my.webmd.com
ترجمه: بي تا ذوالفقاري

علم
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
موسيقي
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |