دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۷
افزايش ۵ درصدي قيمت لوازم التحرير
معاون  بازرگاني  داخلي  سازمان  بازرگاني  استان  تهران ، حداكثر افزايش  قيمت لوازم  التحرير در سال  جاري  را نسبت  به  سال  گذشته  پنج  درصد اعلام  كرد.
يدالله  صادقي  روز شنبه  در گفت وگو با ايرنا، به  توزيع  دفترچه هاي  جديد و فانتزي  در مراكز توزيع  در تهران  اشاره  كرد وگفت : با توجه  به بالا بودن  قيمت اين  نوع  دفترچه ها در بازار، سازمان  بازرگاني توليد اين  نوع  دفترچه ها را در دستور كار خود قرار داده  است .
وي ، تنها عامل  اصلي  گراني  دفترچه هاي  فانتزي  را جلد فانتزي  آنها عنوان كرد.
وي ، بابيان  اين كه اين  دفترچه ها با قيمت  بسيار نازل  نسبت  به  مشابه  آن دربازارآزاد توزيع  شده  است ، گفت : به طور مثال  قيمت  دفترچه  فانتزي  ۱۰۰ برگي فانتزي  اين  سازمان  نصف  قيمت  (۱۱۳تومان) و دفترچه هاي  توليدي  بخش خصوصي  (۲۵۰تومان) است  كه  در فروشگاه ها و مراكز توزيعي  عرضه  شده است . اين  مسئول  سازمان  بازرگاني  استان  تهران ، تصريح  كرد: دفترچه هاي  فانتزي توزيعي  سازمان  بازرگاني  از نظر جلد بندي  و صحافي  نسبت  به  ساير دفترچه هاي مشابه  كيفيت  بهتري  دارد، ضمن آنكه  از كاغذهاي  درجه  يك  وارداتي  استفاده  شده است .
صادقي  يادآور شد: درسال  گذشته  كيفيت  دفترچه هاي  توليدي  پايين  بود اما باتدابير اتخاذ شده  مركز تهيه و توزيع  دفترچه  سازمان  بازرگاني ، كاغذ وارداتي در اختيار افرادي  قرار گرفت  كه  دفترچه هاي  توليدي  آنها كيفيت  بالايي  داشت . وي ، عمده ترين  واحدهاي  توزيع كننده  اين  دفترچه ها را در تهران ، شركت هاي تعاوني  لوازم التحرير فروش ، اتحاديه هاي  مربوطه ، فروشگاه هاي  زنجيره اي  رفاه ، سپه ، شهروند، اتحاديه مصرف  محلي ، فروشگاه ها وتعاوني هاي  زيرمجموعه  كارمندان و فرهنگيان ، نيروهاي  مسلح  و اتكا ذكر كرد.
وي ، با بيان  اين كه شهروندان  بر حسب  سوابق  ذهني ، در مراكز آزاد به  دنبال خريد لوازم التحرير و به  خصوص  دفترچه  مورد نياز خود مي روند، از آنان  خواست درمراكز توزيعي  ذكر شده  دفترچه هاي  باكيفيت  بالا و با قيمت  تضمين  شده  دولتي خريداري  كنند.

بازارهاي جديد  براي  فرش  دستباف  ايران
001806.jpg
مدير موسسه  مطالعات  صادرات  و بازاريابي  خاورميانه  گفت : بررسي هاي  اين موسسه  نشان مي دهد كه  صادرات  فرش  به  بازارهاي  سنتي  فرش  دستباف  ايران  شامل كشورهاي  اروپايي  و آمريكايي  در حال  كاهش  و بازارهاي  جديدي  در ژاپن  و استراليا در حال  شكل گيري  است .
دكتر علي  صنايعي  در گفت وگو با ايرنا افزود: طي  اجراي برنامه  دوم  توسعه  كشور يعني  سال هاي  ۷۴ تا ۷۸، سهم  ايران  از بازارهاي جهاني  فرش  دستباف  حدود ۵۰ درصد كاهش  يافت . در حال  حاضر بازارهاي  مصرف  فرش  ايران ، كشور آلمان  با ۴۲ درصد، ژاپن  ۲۵درصد و آمريكا ۱۴ درصد مي باشد.
وي  گفت : هر چند كه  در طول  برنامه  سوم  توسعه  كشور ظرفيت  اسمي  صادرات  فرش افزايش  داشته ، اما متاسفانه  عمده ترين  واردكنندگان  فرش  دستباف  ايران  مثل آلمان ، آمريكا، سوئيس  و چند كشور ديگر سهم  واردات  خود را به  كشورهاي  رقيب ايران  واگذار كرده اند.
وي  در خصوص  افول  جايگاه  فرش  دستباف  ايران  در بازارهاي  جهاني  گفت : يكي از دلايل  اين  افول  عدم  ثبات  قيمت  فرش  به  دليل  نوسانات  نرخ  ارز بوده  است .
وي  تصريح  كرد: نوسان  قيمت  ارز و به  تبع  آن نوسان  قيمت  كالا در كشور باعث  بي اعتمادي  مصرف كننده  خارجي  و از دست  دادن  بازار شده  است . وي  اظهار داشت : سياست  پيمان  ارزي  نيز كه  در سال هاي  گذشته  اعمال  مي شد، تاثير منفي  بر صادرات  فرش  و كاهش  عرضه  اين  محصول  گرانبها به  بازارهاي جهان  داشت  و تجار فرش  ايراني  را در آستانه  ورشكستگي  قرار داد.
وي  رقباي  اصلي  فرش  ايراني  را كشورهاي  در حال  توسعه  اعلام  كرد و گفت :كشورهايي  نظير نپال ، هند، پاكستان  و چين  با استفاده  از نيروي  كار ارزان قيمت  و بهره گيري  از طرح  و نقشه  ايراني  كالاهاي  خود را به  بازارهاي  جهاني عرضه  مي كنند. وي  گفت : اگر چه  از لحاظ كيفي  و نقش  و نگار، فرش  دستباف  ايراني  همتا ندارد، ولي  متاسفانه  برخي  كشورها با كپي  برداري  از طرح  و نقش  فرش  ايراني و سوءاستفاده  از ضعف  قانوني  ايران  در اعاده  حق  مالكيت  معنوي ، اين  كشورها كالاهاي  خود را با نام  فرش  ايراني  صادر مي كنند. وي  گفت : كشور هندوستان  با تقليد از طرح  و نقش  فرش  ايران  توانسته  ۶۵درصد محصولات  خود را به  كشورهاي  جهان  عرضه  كند.
اين  پژوهشگر اقتصاد فرش  با تأكيد بر انجام  مطالعات  علمي  در توليد و عرضه  فرش  گفت : كشور چين  با ايجاد مراكز تحقيقاتي  و علمي  به  بررسي  وضعيت بازار فرش  پرداخته  و اكنون  توانسته  سهم  قابل  توجهي  از بازار جهاني  فرش را در انحصار خود بگيرد.
وي  انجام  پژوهش هاي  علمي  در زمينه  توليد و صادرات  فرش  و شناخت  بازارهاي هدف ، توليد بر اساس  سلايق  مشتري  و استفاده  از روش هاي  نوين  بازاريابي  را از جمله  راهكارهاي  خروج  از بحران  كنوني  در بازار فرش  عنوان  كرد. وي  تأكيد كرد، ايران  مي تواند سهم  از دست  رفته  خود از بازارهاي  جهاني فرش  را با بهره گيري  از روش هاي  نوين  بازاريابي  و خصوصا تجارت  الكترونيكي بار ديگر به  دست  آورد.

بازار
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
حمل و نقل
صنعت
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازار  |  حمل و نقل  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |