سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۸
Infor.htm
موتورهاي جست وجوي خبر
اشاره: با وجود هزاران منبع خبري مختلف و تخصصي در اينترنت، امروز پيدا كردن سوژه موردنظر براي روزنامه نگاران و خبرنگاران كاري نه چندان مشكل است.لذا آشنايي اين قشر با موتورهاي جستجوي خبر و به كارگيري آن تنوع مطالب و اطلاع رساني و بالتبع افزايش كيفيت محتوايي را درپي خواهد داشت كه در اين جهت به معرفي اين دسته از سايتها مي پردازيم.
004556.jpg

براي جست وجوي خبر از سايت ها از موتورهاي جست وجوي مخصوصي استفاده مي شود كه علاوه بر سرعت در دسترسي به اطلاعات، نتايج بهتري به دست مي آيد كه در اين گزارش به معرفي اين موتورهاي جست وجو مي پردازيم.
News. Altavista.com
در اين سايت امكان جست وجو براساس موارد ذيل تعريف شده است:
- موضوعات: فناوري- ورزش- علوم پزشكي- مسافرت/ زندگي- مالي- سرگرمي/ فرهنگ- تجارت- عناوين مهم و تمامي موضوعات
- منطقه= آفريقا- آسيا/ اقيانوس آرام- اروپا- آمريكاي لاتين- خاورميانه- آمريكا- استراليا- كانادا- چين - فرانسه- آلمان- ژاپن- روسيه- اسكانديناوي- انگلستان و تمامي مناطق
- براساس منابع= intl.herald Tribune- Forbes- CNN- BBC- Newsweek intl- Newsweek- New York Times- MSNBC- Washington Post- USA Today- The Times- Time- Reuters
- براساس زمان= امروز و ديروز- ۷ روز گذشته- ۲ هفته گذشته- ۳۰ روز گذشته- از تاريخ/ تا تاريخ
News.Yahoo.Com
سايت خبري ياهو با نمايش اخبار با طبقه بندي موضوعي (نظير ورزشي- فناوري- سياست- علوم- تجارت و...) امكان جست وجو براساس موارد ذيل را به كاربر مي دهد:
- نوع جست وجو= موضوع خبر- تصاوير خبر- صوتي/ تصويري- پوشش كامل خبري- جست وجو براساس The New york Times
- نحوه جست وجوي كلمات براساس:
عملگرهاي منطقي AND و OR- جست وجوي دقيق عبارت تايپ شده- جست وجو در عناوين خبري- جست وجو در خلاصه خبر
- مرتب كردن نتيجه جست وجو براساس تاريخ- ارتباط
- نمايش ۱۰-۲۰- ۵۰ و يا ۱۰۰ خبر در صفحه
- براساس تاريخ: ۳۰ روز- ۱ روز- ۳ روز- ۱ هفته- ۲ هفته گذشته و يا از تاريخ/ تا تاريخ
- براساس منابع خبري= آسوشيتدپرس- رويتر- فرانس پرس. USA Today- The New York Times- E! Online- Business Week Forbes
- براساس موضوع: عناوين خبري مهم- جهان- سياست- سرگرمي- تجارت- جرم/ محاكمه- پزشكي- محلي- جامعه- تفسير- علوم- ورزش- فناوري- انتخابات و مالي .
004540.jpg

WWW.Alltheweb. com/?cat=News
امكان جست وجوي خبر اين سايت عبارت است از:
- منابع خبري= بين المللي- اخبار محلي مختلف- مالي- ورزشي- آب و هوا- اخبار آمريكا- تجارت- فناوري- ترافيك و سرگرمي
- زبان= براساس ۴۹ زبان دنيا با يوني كد و كدپيچ هاي مختلف (۲۱ مورد)
- نام سايت براي جست وجو فقط سايت مورد نظر و يا جست وجو در سايت مشخص شده، علاوه بر منابع جست وجو Allthe web
- زمان فهرست سازي اخبار= ۲-۶-۱۲ و ۲۴ ساعت گذشته - ۲ روز گذشته و يا هفته گذشته
- نمايش= ۱۰-۲۵-۵۰-۷۵ و ۱۰۰ خبر در صفحه
- مرتب سازي نتيجه جست وجو براساس تاريخ يا ارتباط موضوعي
www. Daypop.com
اين موتور جست وجو با جست وجوي روزانه سايت هاي روزنامه- مجلات On-Line وبلاگ ها (۵۹۰۰ سايت خبري و وبلاگ مشهور) ابزاري حرفه اي براي پيدا كردن اخبار دلخواه مي باشد. امكانات جست وجوي Daypop عبارتند از:
- محدوده زماني جست وجو= از زمان حال- از ۳ و يا ۱۲ ساعت گذشته- از ۱ يا ۲ روز گذشته و يا هفته گذشته تا ۳ يا ۱۲ ساعت گذشته- ۱ يا ۲ روز گذشته- ۱ يا ۲ هفته گذشته.
- براساس زبان= ۱۱ زبان تعريف شده
- براساس كشور= ۳۵ كشور برنامه ريزي شده
www.Rocketnews.com
موتور جست وجوي خبري با انتخاب موضوعات: عمومي- تجاري/ مالي- علوم- فناوري- پزشكي- ورزشي- سرگرمي وبلاگ ها تا ۵ روز گذشته كه خلاصه اخبار آمريكا- كانادا- اروپا- آسيا- آفريقا- آمريكاي جنوبي با امكان دسترسي به متن كامل خبر را نيز نمايش مي دهد. نمايش عناوين خبري با موضوعات سينما- كتاب- موزيك- مالي- پزشكي- علوم- ورزشي- فناوري در صفحه اصلي سايت اين موتور جست وجو از موارد ويژه مورد توجه كاربران تخصصي خبر (خبرنگاران و روزنامه نگاران) است.
News.Google.com
اين موتور جست وجوي قوي نسخه Beta است كه از ۴۱۵۰۰ منبع خبري عمل جست وجو را انجام مي دهد. موضوعات خبري سايت عبارتند از جهان- آمريكا- تجارت- علوم و فناوري- ورزش- سرگرمي- پزشك
موتور جست وجوي گوگل براي اخبار در نگارش هاي ۱۰ كشور سفارشي شده است.
امكانات ويژه جست وجوي گوگل عبارتند از:
- جست وجو براساس دقيقاً عبارت مورد نظر- واژه هاي مشخص شده و يا بدون واژه دلخواه
- منبع خبري= مشخص كردن منبع خبري كه جست وجو در آن بايد انجام شود (نظير CNN)
- مشخص كردن كشور و يا نام استان در آمريكا براي جست وجو
- مشخص كردن محل جست وجو شامل عنوان مقاله- بدنه مقاله و يا نشاني سايت
004554.jpg

- تاريخ= ساعت قبل- روز گذشته- هفته گذشته- ماه گذشته- از تاريخ/ تا تاريخ.
www.NewsTrove.com
موتور جست وجوي خبري با امكان جست وجو در ۱۰۰۰۰ منبع خبري و طبقه بندي اخبار در دسته بندي موضوعي ذيل: جنگ در عراق- جنگ بر عليه تروريست- جهان- مذهب- تاريخ- قانون و قضاوت- شركت ها- تجارت- حمل و نقل- شهرهاي جهان- ادبيات- سياست- شخصيت ها- سرگرمي- ورزش- اجتماعي- انفورماتيك- پزشكي- علوم و متفرقه
www.NewstraWler.com
موتور جست وجوي پرقدرتي با امكانات جست وجوي ذيل:
- براساس موضوع هاي: تجارت/ مالي- رايانه/ اينترنت- اخبار انگليسي(جهان)- دانش عمومي- سرگرمي- پزشكي- اجتماعي/ خانگي- قانون
- براساس طبقه بندي منابع= روزنامه- مجله- منابع خبري روي سايت وب- مرجع هاي وب- جرايد
- براساس كشور يا كشورهاي دلخواه
- براساس ليست منابع كامل روي حروف الفبا (Z-A)
www.Newsindex.com
اين موتور جست وجوي ساده خبر با تايپ كليد واژه آن را در ۵۰۰۰ سايت منبع جست جو مي كند.
www.Headlinespot.Com
سايتي با لينك به صدها منبع خبري و اطلاعاتي كه در طبقه بندي مختلف سازماندهي شده است.
- اخبار براساس رسانه= عناوين اصلي رسانه ها- تصاوير خبري- روزنامه ها- مجلات تلويزيون- راديو و شبكه هاي خبري اينترنتي
- اخبار براساس منطقه= ۵۷ شهر مهم جهان- ۵۰ انسان آمريكا- اخبار ملي آمريكا بين المللي (۶۲ كشور)
- اخبار براساس موضوع= هنر/ سرگرمي- تجارت- حوادث- آموزش- محيط زيست- مالي- تغذيه- دولت- پزشكي- خانه و خانواده- سياست- مذهب- علوم- فضا- ورزش- فناوري- مسافرت- آب و هوا
www.NewsDirectory.com
سايتي با لينك به ۱۷۰۰۰ سايت اطلاعاتي و خبري كه طبقه بندي دسترسي به اطلاعات آن به شرح ذيل است:
- جست وجو در روزنامه ها يا مجلات براساس عناوين خبري
- جست وجو اخبار براساس كد منطقه در آمريكا
- مشاهده روزنامه ها براساس كشور
- مشاهده اخبار تلويزيون ها
- مشاهده مجلات براساس موضوع هاي متنوع
- مشاهده مجلات براساس كشور
- جست وجو عنوان نشريات

موتورهاي جستجوي خريد
004558.jpg

جستجوي موضوعات تخصصي در موتورهاي جستجوي معمولي، دسترسي به منابع موردنظر را كندتر و گاه غيرممكن مي سازد. لذا امروزه براي اكثر موضوعات جداگانه، سايت هاي ويژه موتور جستجو تعريف شده است، نظر به اهميت دسترسي به كالاهاي موردنظر و امكان خريد آن اجمالا به معرفي موتورهاي جستجوي خريد مي پردازيم.
BizRate
www.bizrate.com
سايتي با امكان جستجو درموضوعات:
خودرو - كودك - كتاب / مجله - لباس - سخت افزار - نرم افزار - دي.وي.دي / ويدئو - لوازم الكترونيكي - هدايا گل و غذا - بهداشت پزشكي - خانه / باغ - جواهرات / ساعت - موزيك - لوازم موسيقي - لوازم و تجهيزات اداري - ورزش - بازي و اسباب بازي - بازي هاي ويدئويي متفرقه - پيشنهادات ويژه
فروش هاي ويژه روزانه در اين سايت در موضوعات متعدد معرفي مي شود.
Deal Time
www.dealTime.com
 موتور جستجويي با موضوعات ذيل:
كتاب - ماشين - لباس - لوازم الكترونيكي - گل / هداياء - پزشكي / بهداشت - خانه / باغ - جواهرات - ساعت - خانواده / كودك - فيلم / سينما - موزيك - تجهيزات اداري - سرويس و خدمات - نرم افزار - ورزش - مسافرت - بازي هاي ويدئويي
 Froogle
www.froogle.com
سايتي ويژه از گوگل با دسته بندي موضوعي ذيل در جستجو:
البسه و زيورآلات - هنر و سرگرمي - خودرو - كودك - كتاب / موسيقي و ويدئو - تجارت / صنعت رايانه - لوازم الكترونيكي - گل تغذيه / خوراك - پزشكي / مراقبت شخصي - خانه / باغ - تجهيزات اداري - ورزش - بازي و اسباب بازي
004550.jpg

Kelkoo
www.kelkoo.co.uk
موتور جستجوي ا نگلستان با موضوعات:
كتاب - ماشين / موتورسيكلت - رايانه / نرم افزار - لوازم الكترونيكي - مد - فيلم - اسباب بازي - بازي - هدايا - پزشكي / بهداشت - خانه / باغ - لوازم خانه - موبايل / تلفن و فكس - پول / قبوض - موسيقي - ورزش - مسافرت
Kelkoo سايت هاي محلي در كشورهاي دانمارك - فرانسه - آلمان - ايتاليا - هلند - نروژ - اسپانيا - سوئد داير كرده است.
- ارايه پيشنهادات ويژه فروش از ديگر ويژگي هاي اين سايت جستجو است.
Msn Shopping
Shopping.msn.com
مركز خريد الكترونيكي مايكروسافت با موضوعات:
زيورآلات / البسه / كفش - خودرو - كودك - مركز داد و ستد - بهداشت - كتاب / مجله - رايانه و تجهيزات اداري - الماس - لوازم الكترونيكي - گل و هداياء - مبلمان / دكوراسيون - شكلات - پزشكي / مراقبت شخصي - جواهرات و ساعت - آشپزخانه / خانه داري - چمن / باغ - فيلم / سينما - موسيقي - تجهيزات اداري - حيوانات خانگي - ورزش - ابزارآلات / سخت افزار - اسباب بازي - بازي هاي ويدئويي - مسافرت - جامه دان
Mysimon
www.mysimon.com
يكي از قديمي ترين سايت هاي جستجو در موضوع خريد با طبقه بندي موضوعي متنوع مشابه ديگر موتورهاي جستجوي خريد از امكانات ويژه سايت علاوه بر امكان جستجو، ۲۵ مورد برتر فروش در موضوعات دوربين هاي ديجيتالي، دوربين هاي فيلمبرداري و رايانه PDA، همچنين ۲۰ مورد برتر فروش كتب - فيلم و CD اعلام مي شود.
004560.jpg

www.PriceGrabber.com
اين موتور جستجو علاوه بر طبقه بندي موضوعي مشابه ديگر سايت هاي معرفي شده، ۳ محصول برتر را در موضوعات طبقه بندي شده با قيمت معرفي، همچنين محصولات مشهور و موردتوجه خريداران را نيز معرفي مي كند. اطلاع رساني سايت به ۴ زبان انگليسي - اسپانيايي - مكزيكي و برزيلي است
//shopping.yahoo.com
موتور جستجوي خريد ياهو كه علاوه بر طبقه بندي موضوعي امكان خريد براساس مارك محصول برگزاري حراج - اعلام نظر فني مجله Pc World در خريد تجهيزات رايانه اي - آگهي هاي طبقه بندي شده و خريد از فروشگاه مشخص در آن تعريف شده است.
www.Buyersindex.com
موتور جستجو با ۲۰۰۰۰ سايت منبع خريد / فروش و ۳۰۰ ميليون كالاي پيشنهادي براي خانه و اداره
www.dulance.com
سايت جستجوي كالاي پيشنهادي نو و دست دوم در اينترنت
www.epubliceye.com
موتور جستجوي خريد كه ۳ سايت بين المللي اسپانيايي - آلماني و فرانسوي به غير از انگليسي داير كرده است.
www.priceSCAN.com
سايت جستجويي بر اساس موضوع و يا فروشگاه با امكان كمترين قيمت پيشنهادي.

شيوه نامه ارائه تسهيلات براي حمايت از توليد طرح هاي ايجادي و توسعه اي
بخش خصوصي در زمينه ICT
به استناد فعاليت فرعي شماره ۰۷۰۳۰۱ آيين نامه نحوه اجراي فعاليت هاي مشخص به منظور گسترش كاربرد فناوري ارتباطات و اطلاعات كشور به شماره ۱۶۴۲۶/ت ۲۶۶۹۶هـ مورخ ۱۲/۴/۱۳۸۱ مصوبه هيات وزيران و به موجب اين دستورالعمل تسهيلات مربوط به طرح هاي توسعه اي و كاربردي بخش خصوصي در زمينه ICT به شرح ذيل خواهد بود.
۱- كليات، تعريف و اصطلاحات:
۱- مرجع تصويب طرح ها: شوراي راهبري وكارگروه هاي تخصصي مربوطه.
۱-۱ دبيرخانه: دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني ۱-۲ متقاضيان واجد شرايط: شركت هاي بخش خصوصي و تعاوني كه فعاليت آنها در حوزه ICT بوده و مجوز فعاليت در زمينه ICT  را از مراكز ذيصلاح دارا مي باشند. ۱-۳ طرح: طرح هايي كه به توليد كالا يا خدمت قابل فروش در زمينه ICT مي انجامد و ضمن كارآفريني، ايجاد ارزش افزوده نمايد. اين طرح ها بايد مرحله تحقيق و نمونه سازي را به انجام رسانده و در مرحله تبديل نتايج تحقيقات و نمونه سازي به توليد انبوه و يا عرضه به بازار باشند. ۱-۴ تسهيلات: اعتباراتي است كه در قالب وجوه اداره شده قانون بودجه و مطابق شرايط اين دستورالعمل در اختيار طرح ها قرار مي گيرد.
۲- موارد اعطاي تسهيلات:
۲-۱ توليد محصولات ICT :نرم افزار و سخت افزارهاي رايانه اي و ارتباطي كه در جهت اطلاع رساني، شفاف سازي، تسهيل و تسريع در انجام فعاليت هاي خدماتي، تجاري، علمي و صنعتي به كار مي رود. (مانند نرم افزارهاي سيستمي، نرم افزارهاي كاربردي، شبكه، تجهيزات شبكه، تجهيزات پيشرفت رايانه اي، امنيت شبكه، انواع ترمينال هاي رايانه اي ساخت داخل و موارد مشابه)
۲-۲ ارائه خدمات مبتني بر ICT : كليه خدماتي كه از محصولات ICT  به عنوان ابزار اصلي براي انجام هر چه بهتر، دقيق تر و سريع تر فعاليت هاي خود بهره مي گيرند.(مانند مشاوره الكترونيكي اعم از مديريت و سازماندهي پزشكي - آموزشي - حقوقي، آموزش از راه دور، بانكداري الكترونيكي، تجارت الكترونيكي، خريد از راه دور، كتابخانه الكترونيكي، ايجاد و توسعه شبكه هاي اطلاع رساني و موارد مشابه)
۳- سقف تسهيلات اعطايي:
حداكثر تسهيلات قابل تقاضا براي هر شركت معادل سقف تسهيلات اعطايي به شركت ها به شرح زير محاسبه مي شود.  (مبالغ به ميليون ريال)
گروه يك
توان شركت: ۵۰۰-۰
سقف تسهيلات اهدايي: ۳۰۰+۳۶% توان مالي شركت
گروه دو
توان شركت :۱۰۰۰-۵۰۱
سقف تسهيلات اهدايي: ۳۶۰+۲۴% توان مالي شركت
گروه سه
توان شركت :۳۰۰۰-۱۰۰۱
سقف تسهيلات اهدايي:۴۸۰+۱۵% توان مالي شركت
گروه چهار
توان شركت : ۵۰۰۰-۳۰۰۱
سقف تسهيلات اهدايي:
۶۱۵+۵/۱۰% توان مالي شركت
گروه پنج
توان شركت : ۵۰۰۰ به بالا
سقف تسهيلات اهدايي:۱۱۴۰
توان مالي شركت = گردش مالي + حقوق و مزاياي ابرازي نيروي انساني
گردش مالي = (فروش ناخالص + درآمد حاصل از خدمات + ساير دريافتي ها و درآمدها) مندرج در اظهارنامه و يا برگ تشخيص مالياتي وزارت امور اقتصادي و دارايي
حقوق و مزاياي ابرازي نيروي انساني = جمع كل حقوق و مزاياي ماهانه مشمول ابرازي يكسال كاركنان شركت براي پرداخت بيمه كاركنان مندرج در ليست بيمه
۴- ساختار تشكيلاتي:
مديريت كلان طرح: مسئوليت مديريت كلان طرح، تدوين دستورالعمل ها، كاربرگ ها و گردش كارها، تصويب نهايي پيشنهاديه ها و نظارت بر چگونگي پيشرفت طرح در چارچوب اين شيوه نامه به عهده شوراي راهبري طرح است. اعضاي اين شورا از ميان كارشناسان خبره در بخش خصوصي و دولتي به پيشنهاد دفتر امور پژوهشي و تائيد نماينده ويژه رئيس جمهور انتخاب مي شوند.
اجرا: طرح از طريق مراكز رشد ICT منتخب به انجام خواهد رسيد. مراكز منتخب مسئوليت امور اجرايي طرح از جمله اداره كارگروه هاي تخصصي را به عهده خواهند داشت.
تصويب پروژه ها: مسئوليت بررسي پيشنهادهاي واصله با كارگروه هاي تخصصي (در زمينه هاي تخصصي مربوطه) مي باشد. اعضاي كارگروه هاي تخصصي از ميان خبرگان بخش خصوصي و دولتي به پيشنهاد مجريان و تائيد شوراي انتخاب مي شوند. مسئوليت هر كارگروه با مجري منتخب خواهد بود.
دبيرخانه طرح: به منظور ايجاد هماهنگي و تضمين رعايت مفاد اين شيوه نامه كليه پروژه ها مي بايست از طريق دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني واصل و طرح هاي مصوب از سوي نماينده ويژه رئيس جمهور ابلاغ گردد.
۵- نحوه بررسي و پذيرش طرح ها:
متقاضيان واجد شرايط بايد درخواست هاي خود را شامل مشخصات طرح، مشخصات متقاضي، توجيه مالي و اقتصادي و توجيه فني با رعايت مندرجات اين دستورالعمل (پرسشنامه و راهنما) تهيه و به دبيرخانه ارائه دارند.
تبصره۱- كارگروه هاي تخصصي پس از ارزيابي اقتصادي و فني و احراز شرايط دستورالعمل طرح هاي دريافتي، نسبت به تعيين ميزان تسهيلات، ميزان سود، مدت زمان بازپرداخت، ميزان سهم الشركه مجري، ضمانت و وثائق مورد نياز، نحوه نظارت و ساير شرايط مربوطه اقدام و نتايج را جهت تصويب نهايي به شوراي راهبري ارسال مي نمايند. تبصره۲- معيارها و جزئيات مربوط به ميزان تسهيلات، ميزان سود، مدت زمان بازپرداخت، ميزان سهم الشركه مجري، ضمانت و وثائق مورد نياز، نحوه نظارت و ساير شرايط مربوطه توسط شوراي راهبري تعيين مي شود.

مدير عامل مركز سنجش از دور ايران:
برخي تصميم  گيرندگان دولتي فناوري فضايي را كالاي لوكس مي دانند
004552.jpg
به مناسبت هفته جهاني فضا جلسه اي مطبوعاتي با حضور مدير عامل مركز سنجش از دور ايران، مدير كل طرح و  مهندسي و نصب ارتباطات ماهواره اي شركت مخابرات ايران و قائم مقام معاونت فني در امور بهره برداري در سازمان صدا و سيما، صبح روز چهارشنبه ۹ مهرماه در محل مركز سنجش از دور ايران برگزار شد. به گزارش ايسنا، در اين جلسه دكتر علي اصغر عميديان، مدير عامل مركز سنجش از دور ايران، هدف از نامگذاري اين هفته را به نام هفته جهاني فضا، فرهنگ سازي استفاده صلح آميز از فضا براي رشد علوم و اقتصاد در اين عرصه دانست.
وي افزود : در كشورمان حدود ۳۰ سال سابقه استفاده از ماهواره و فناوري هاي فضايي وجود دارد اما همواره در اين عرصه، كشورمان استفاده كننده صرف بوده است، در حالي كه با توجه به توجيه اقتصادي اين فناوري، در حال حاضر سود سرمايه گذاري به نسبت مبلغ سرمايه گذاري در اين صنعت ۱۰ به ۱ است. وي افزود: در حوزه فناوري فضايي از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ در سطح دنيا ۶۰۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري شده كه ۱۰ برابر در آن سود و بازدهي وجود داشته است.
حال اگر جمعيت كشورمان يك دهم دنيا باشد، در صورت سرمايه گذاري، سود اين صنعت در زمينه هاي اشتغال و توسعه تكنولوژي بسيار چشمگير خواهد بود. وي يادآور شد: متأسفانه اكنون برخي تصميم گيرندگان دولتي به فناوري هاي فضايي به چشم كالاي لوكس نگاه مي كنند، در حالي كه در صنعتي كه دانش آموزان در روستا براي استفاده از اينترنت و دريافت اطلاعات، به آن نيازمند هستند، اين صنعت نمي تواند كالاي لوكس محسوب شود. در ادامه مهندس ايزدي، مدير كل طرح و مهندسي و نصب ارتباطات ماهواره اي شركت مخابرات ايران، عمده فعاليت هاي اين شركت را مربوط به كاربردهاي ارتباطات ماهواره اي تجاري دانست.
وي گفت: سابقه فعاليت شركت از سال ۱۳۴۸ و با ايجاد ايستگاه زميني شهيد قندي در تهران شروع شد و در سال ۱۳۶۵، همزمان با جنگ تحميلي و افزايش دسترسي به ماهواره ها، دو ايستگاه ديگر در بومهن و اصفهان ايجاد شد و اكنون با سه ايستگاه بين المللي و آنتن هاي متعدد، بيش از ۴ هزار ارتباط ماهواره اي و تلويزيوني برقرار شده است و در صدد ايجاد ايستگاه gate way دريايي و پشتيباني از ارتباطات كشتي ها و شناورهاي وارد شده به منطقه هستيم. وي در ادامه گفت: استفاده از ماهواره و منابع فركانس تاكنون آن طور كه بايد، رشد نكرده است و با وجود سرمايه گذاري ۵۰ ميليون دلاري سالانه كشورها در صنعت فضا، كشورمان سرمايه گذاري نداشته و يا بسيار اندك است؛ لذا اميدواريم با ايجاد سازمان فضايي و متولي مشخص، اين روند بهبود يابد.
مهندس محمدرضايي، قائم مقام معاونت فني در امور بهره برداري در سازمان صدا و سيما، اين سازمان را به عنوان بيشترين مصرف كننده از ظرفيت هاي ماهواره دانست و گفت: پوشش ماهواره اي اين سازمان عمدتاً در شبكه هاي تلويزيوني و ۲۰ شبكه راديويي در داخل و خارج است و در شاخه هاي مختلف مخابراتي، راديويي و تلويزيوني مانند پخش مستقيم، پخش مجدد، كاربردهاي موقت براي ارسال گزارش، كاربرد اينترنت و ... فعاليت مي كند.
در ادامه مهندس ايزدي در خصوص نبود متولي در امور ارتباطات فضايي در كشور گفت: فضا، يك امر ملي در كشور محسوب مي شود و وزارت پست و شركت مخابرات ايران ايجاد كننده سرويس و خدمات در آن محسوب مي شوند، اما استفاده كنندگان زيادي مانند نيروهاي مسلح، صدا و سيما و غيره از آن نيز وجود دارند. لذا در تمام دنيا، متولي نهايي در امور فضايي بالاترين مقام كشوري - رئيس جمهور و يا معاونين وي - محسوب مي شوند.
وي افزود: امور فضايي و ماهواره اي به طور مقطعي به وزارت پست محول شد، اما حمايت هاي لازم از آن در بسياري بخش ها مانند ادامه روند ماهواره زهره صورت نگرفت و در اثر مخالفت ها، گذشت زمان و سياست هاي بيروني، قرارداد به مرحله امضاء نرسيد و اكنون مسكوت مانده است، در حالي كه هزينه سرمايه گذاري در اين صنعت در مقابل خريدها و سرمايه گذاري هاي كلان در ساير امور ناچيز است. در ادامه اين بحث دكتر عميديان با اشاره به اين مطلب گفت: با توجه به اينكه ايران هنوز در صدد انعقاد قرارداد با كشوري براي داشتن ماهواره اي ملي است، شانس مراجعه مجدد روس ها براي انعقاد قرارداد وجود دارد.
وي افزود: با ايجاد سازمان فضايي و همچنين تشكيل شوراي عالي فضايي روند توسعه ارتباطات فضايي سامان داده خواهد شد و با حفظ ارزش ها و حقوق استفاده كنندگان، سرمايه گذاري هايي در صورت لزوم انجام خواهد شد. ضمن اينكه در قضيه توسعه ارتباطات فضايي اراده حاكميتي بايد وجود داشته باشد. در ادامه مهندس ايزدي از مشاركت ايران با ۴۹ درصد سهام با دو كشور آفريقايي و يوناني براي ساخت ماهواره ياد كرد كه اين ماهواره ملي محسوب نشده اما با توجه به مسائل تحريم و مسائل امنيتي و اينكه اين ماهواره صرفاً به كشور ايران تعلق ندارد، از جانب ساير كشورها مورد حساسيت قرار نخواهد گرفت و مي تواند تا حدودي انتقال تكنولوژي ها را به همراه داشته باشد.

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |