سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۸
Infor.htm
آموزش برنامه
Adobe Premiere
004562.jpg
(قسمت چهارم)
همانطور كه در قسمت هاي قبلي نيز اشاره شد، پريمير برنامه بسيار جذابي است كه در سايه كمي پشتكار و ممارست مي توان در آن اقدام به ساخت فيلمهايي زيبا و جذاب نمود. در اين قسمت قصد داريم از پريمير براي اعمال افكتهاي زيبا بر روي فيلم استفاده كنيم پس با ما همراه باشيد.
شروع كار
به روي آيكون برنامه پريمير در روي ميزكار يا منوي Start كليلك كنيد تا برنامه پريمير فعال گردد. پس از چند لحظه پنجره Load Project Setting در روي صفحه نمايش ظاهر مي گردد. توسط اين پنجره شما مي توانيد نوع منبعي كه مي خواهيد جهت كار در پريمير استفاده كنيد را مشخص نمائيد (منبع شما مي تواند يك دوربين فيلمبرداري ديجيتالي يا يك CD-Rom باشد). در اين پنجره شما بايد نوع منبع مورد استفاده را معين كنيد. در پنجره فوق در قسمت Avallable Presets شما مي توانيد شش منبع را به شرح زير انتخاب كنيد:
منبع DV-NTSC :اين منبع براي استفاده از تصاوير دوربين هاي فيلمبرداري ديجيتالي استفاده مي شود كه از فرمت پخش NTSC استفاده مي نمايند.
منبع DV-PAL :اين منبع نيز براي استفاده از تصاوير دوربين هاي فيلمبرداري ديجيتالي استفاده مي شود كه از فرمت پخش PAL استفاده مي نمايند.
منبع Multimedia :اين منبع براي استفاده از تصاوير CD-ROM و يا اينترنت به كار برده مي شود.
منبع NTSC 480* 640 : اين منبع براي استفاده از تصاوير ديجيتال استفاده مي گردد.
منبعNTSC 480* 720 :اين منبع براي استفاده از تصاوير آنالوگ استفاده مي شود.
منبع Viedeo For Windows ياPAL QUICKTIME :اين منبع براي تصاوير PAL كه با فرمت MPEG يا AVI مي باشد استفاده مي شود.
بعد از انتخاب نوع منبع در كادر محاوره اي فوق بروي كليد OK كليك كنيد.
وارد كردن كليپ ها و ايجاد يك rough cut
بعد از اعمال تنظيمات مورد نظرتان در كادر محاوره اي Load project setting پنجره اصلي برنامه پريمير و در روي صفحه نمايش ظاهر مي گردد. (در قسمت هاي قبلي به بررسي اجزاي مختلف اين برنامه پرداخته ايم). براي وارد كردن كليپ ها از منبع مورد نظرتان:
۱- گزينه File را از زير منوي Import در منوي File انتخاب كرده و در پنجره ظاهر شده (از منبع مورد نظرتان) فايل دلخواه را انتخاب نمائيد.
نكته: براي وارد كردن چندين كليپ به صورت همزمان شما مي توانيد از كليد Shift براي اين منظور استفاده كنيد.
با اين كار فايل يا فايلهاي انتخابي تان در پنجره project ظاهر مي گردد. اين پنجره تمام فايلهاي وارد شده را ليست كرده و نام، نوع و مدت زمان پخش فايل مربوطه را نمايش مي دهد. شما در اين پنجره مي توانيد توضيحات ديگري را نيز به نام فايل اضافه كنيد.
۲- حالا مي خواهيم يك rough cut ايجاد كنيم. rough cut در واقع بكار بردن سكانس هاي جزئي در يك سكانس كلي مي باشد. يك rough cutبرداشت سريعي از صحنه هاي مهم در يك برنامه ويديوئي را ارائه مي دهد و به شما امكان تصميم گيري در مورد نقطه اي كه مي خواهيد كليپ را قطع، trim، ترانزيشن و افكتهاي ويژه به آن اضافه كنيد را مي دهد. براي اين منظور در صورتي كه پنجره Timeline باز نيست گزينه Timeline را از زير منوي Window انتخاب كنيد.
۳- كليپ هاي وارد شده تا زماني كه در پنجره Timeline قرار نگيرند نمي توان بر روي آنها كاري انجام داد. در پنجره Project كليپ مورد نظرتان را انتخاب نموده و به داخل پنجره Timeline بكشيد. هنگام كشيدن كليپ تا قبل از رها نمودن دكمه ماوس، كليپ به صورت كادر سياه رنگ ديده مي شود.
نكته: اولين كليپ را هميشه سعي نمائيد در تراك Video 1A قرار دهيد. در صورتي كه تراك Video 1A باز نيست براي باز شدن آن بر روي پيكان كوچك سياه رنگ كنار تراك كليك كنيد تا بازگردد.
۴- كليپ ديگري را از پنجره Project انتخاب كرده و به داخل پنجره Timeline بعد از اولين كليپ بكشيد به نحوي كه ابتداي دومين كليپ درست در انتهاي اولين كليپ قرار گيرد.
۵- در صورتي كه كليپ ديگري نيز داريد آنرا انتخاب كرده و به داخل پنجره Timeline بعد از كليپ دوم بكشيد.
۶- براي مشاهده فيلم در صورتي كه پنجره Monitor فعال نيست گزينه Monitor را از زير منوي Window انتخاب نمائيد و در پنجره Monitor بر روي دكمه Play كليك كنيد و يا كليد Spacebar را در صفحه كليد فشار دهيد. كليدهاي موجود در پنجره Monitor دقيقاً شبيه به كليدهاي دستگاههاي صوتي تصويري مي باشد.
اضافه نمودن صدا به فيلم
اگر شما قصد ساخت يك فيلم صامت را داريد اين مبحث در اين جا براي شما به پايان رسيده است ولي اگر مي خواهيد به فيلم ساخته شده خود صدا و موسيقي اضافه كنيد:
۱- گزينه File از زير منوي Import در منوي File انتخاب كنيد و در پنجره باز شده فايل يا فايلهاي صوتي را انتخاب نماييد تا به پنجره Project اضافه گردد.
۲- در پنجره Project بر روي فايل صوتي مورد نظرتان كليك كرده و آنرا به داخل تراك صوتي Audio 1 بكشيد. نماي فايل صوتي در تراك صوتي به صورت موج مانند مي باشد.
۳- در پنجره Monitor در نماي Program بر روي كليد Play كليك كنيد تا صدا و تصوير به صورت همزمان پخش گردد.
اضافه كردن ترانزيشن (Transition)
همانطور كه در قسمتهاي قبلي نيز اشاره گرديد به تبديل يك صحنه به صحنه بعدي و يا يك كليپ به كليپ ديگر ترانزيشن مي گويند. ساده ترين نوع ترانزيشن برشي از انتهاي يك كليپ به ابتداي كليپ بعدي است.
براي اضافه نمودن ترانزيشن:
۱- در صورتي كه پنجره Transition باز نيست گزينه Show Transition را از زير منوي Window انتخاب نمائيد. همانطور كه در پنجره باز شده مشاهده مي كنيد ترانزيشن هاي موجود در پنجره با يك آيكون شماتيك كه نشان دهنده نوع تغيير است نشان داده شده است.
۲- براي متحرك نمودن ترانزيشن ها بر روي پيكان سياهرنگ در بالا سمت راست پالت كليك كنيد و از منوي كشويي ظاهر شده گزينه Animate را انتخاب كنيد.
۳- در پنجره Timeline خط زماني را حركت دهيد تا به يك ثانيه قبل از انتهاي اولين كليپ برسيد. حالا كليپ دوم را در پنجره Timeline انتخاب نموده و آنرا به تراك Video 1B بكشيدٍ، محل شروع آن دقيقاً در يك ثانيه قبل از اتمام كليپ اوليه باشد. در اين حالت هر دو كليپ يك ثانيه با هم هم پوشاني دارند.
۴- در پالت Transition، ترانزيشن مورد نظرتان را انتخاب كرده و آنرا به داخل پنجره Timeline در تراك Transition بين دو كليپ در قسمتي كه دو كليپ با هم همپوشاني دارند بكشيد.
هنگامي كه در تراك مربوطه كليد ماوس را رها مي سازيد ترانزيشن به صورت اتوماتيك هم اندازه قسمت همپوشاني شده مي گردد.
۵- براي مشاهده پيش نمايشي از ترانزيشن اضافه شده گزينه Preview را از زير منوي Timeline انتخاب كنيد و كليد Enter را در صفحه كليد فشار دهيد.

سخت افزار (قسمت ۱۲)
برد اصلي (Mother Board)
004586.jpg
(بخش اول)
بزرگترين بردي كه در داخل كيس رايانه مشاهده مي شود، مادربرد است. اين برد يكي از اجزاي اساسي و مهم محسوب مي شود. در سال ۱۹۸۲ همزمان با ارائه اولين كامپيوترهاي شخصي از برد اصلي استفاده گرديد. اين برد دربرگيرنده  پروسسور، رم، انواع درايوها (اعم از هارد ديسك، سي دي رام، فلاپي درايو) و ساير موارد مي باشد. اين قطعات بوسيله كابل به برد اصلي متصل هستند ، در زمان كار كردن رايانه، اطلاعات درايوها، پروسسور و رم در حال انتقال در اين برد مي باشد. مثلاً زماني كه برنامه اي را اجرا مي كنيم يا فايلي را ذخيره مي نماييم كارت هاي مودم، شبكه، صدا و گرافيك بوسيله اسلات هاي مادربرد به آن وصل مي شوند و زماني كه در حال كار با اينترنت هستيم، موسيقي گوش مي دهيم و يا برنامه اي را اجرا مي كنيم اطلاعات بين كارت ها، برد و پروسسور در حال رد و بدل است. جهت اتصال قطعات برروي مادربرد، شكاف يا اسلات وجود دارد. اكثر كارت ها داراي يك لبه اتصال دهنده مي باشند كه از طريق اين لبه برروي شكاف ها قرار دارند.
برد اصلي شامل چند چيپ ست مي باشد و اين چيپ ها نقل و انتقال اطلاعات بين پروسسور و ديگر اجزا را ميسر مي سازند. مادربردها در انواع مختلفي از نظر شكل و اندازه توليد مي شوند. شكل و اندازه آن ها متناسب با كيس هاي موجود در بازار مي باشد. اگر مادربرد خراب باشد رايانه از كار مي افتد. توجه داشته باشيد كه مادربردها داراي امكانات مشابهي نمي باشند و اگر مادربردي كارت خاصي را پشتيباني نكند نمي توان از آن كارت استفاده كرد. در ضمن اينكه همه مادربردها نمي توانند با همه  پردازنده ها كار كنند.
اجزاي اصلي مادربرد
وجود تمام قطعاتي كه برروي مادربرد قرار دارند الزامي مي باشد. اين قطعات عبارتند از:
۱- تراشه هاي حافظه اصلي(رم) و جايگاه آن
۲- پردازنده و تراشه گير پردازنده
۳- تراشه هاي حافظه BIOS
۴- كمك پردازنده و جايگاه آن
۵- كليدهاي قطع و وصل و اتصال گرهاي تنظيم (جامپرها)
۶- محل اتصال كابل هاي برق
۷- محل اتصال صفحه كليد
۸- محل اتصال بلندگو
۹- محل قرارگيري شكاف ها يا اسلات ها
۱۰- باتري و محل اتصال آن
۱۱- چندين قطعه الكترونيكي ديگر مانند خازن ها، كريستال، مقاومت ها، چيپ ست ها و ساير موارد
خازن ها انرژي را ذخيره مي كنند و معمولاً براي تنظيم امواج، به عنوان يكسو كننده، جهت تبديل جريان متناوب به مستقيم به كار مي رود. كريستال ها ضربان هاي ساعت را در فاصله هاي زماني ثابت توليد مي كنند و مقاومت ها نيز ولتاژ امواج را تغيير مي دهند.
انواع مادربردها از نظر شكل
همان طور كه مي دانيد اندازه  مادربردها بايد با منبع تغذيه و جعبه رايانه متناسب باشد. انواع مادربردها از نظر شكل عموماً  به موارد زير تقسيم مي شود:
۱- مادربرد سبك PC/XT
۲- مادربرد سبك AT/Full size
۳- مادربرد سبك Baby AT or Mini AT
۴- مادربرد سبك LPX
۵- مادربرد سبك ATX
۶- مادربرد سبك NLX
- مادربرد سبك PC/XT در سال ۱۹۸۱ به بازار عرضه شد و هم اكنون مورد استفاده قرار نمي گيرد. طول آن در حدود ۳۰ و عرض آن در حدود ۲۰ سانتي متر و داراي ۵ شكاف براي كارت ها بود.
- مادربرد سبك AT/Full size در سال ۱۹۸۴ به بازار عرضه شد. طول آن ۳۵ و عرض آن ۳۰ سانتي متر مي باشد و تقريباً از دور خارج شدند و ديگر توليد نمي شوند، زيرا بسيار بزرگ بودند.
- مادربرد سبك Baby AT or Mini AT تقريباً استاندارد مادربرد AT/Full size را دارد ولي از نظر اندازه كوچك تر از آن است. از آنجايي كه اين مادربرد در هر جعبه اي جاي مي گيرد، بيشتر مادربردهاي كنوني بدين شكل توليد مي شوند.
- مادربرد LPX مانند نوع قبل داراي دو گونه كوچك و بزرگ بود. اين مادربرد داراي اين امكان است كه بعد از نصب اتصالات مختلف در قسمت عقب قرار مي گيرد و شكاف ها بر روي يك كارت جدا نصب مي شود و اتصال گرها در كنار هم در عقب مادربرد قرار مي گيرند. درضمن اينكه اين نوع مادربردها داراي اتصال گرهاي اضافي نيز مي باشند.
- مادربرد ATX در سال ۱۹۹۵ طراحي شدند كه شباهتي به مادربردهاي Baby AT or Mini AT دارند. با اين تفاوت كه ۹۰ درجه تغيير شكل يافته اند، در اين گونه مادربردها تهويه رايانه به خوبي انجام مي شود و داراي يك نوع جامپر مي باشد. در اين نوع بردهاي اصلي نمي توان از هر دو نوع حافظه استفاده نمود. اين نوع بردها داراي امكاناتي مي باشند كه مي توان بدون استفاده از كابل هاي بلند قطعات را بر روي آن وصل كرد زيرا داراي جايگاه هاي خاصي مي باشند. درضمن اينكه مي توان بر روي شكاف هاي آن هر كارتي با هر طولي را بر روي آن نصب كرد.- كار با مادربرد NLX بسيار ساده مي باشد. تعميرات، نگهداري و ارتقاء آنها نيز ساده تر است.
منابع و ماخذ: كتاب راهنماي جامع و كاربردي سخت افزار

آيا مي دانيد كه؟
004564.jpg
* آ يا مي دانيد كه علت تغيير اندازه صفحه نمايش در برنامه هاي مختلف چيست؟
- گاهي اوقات با اجراي برنامه اي در رايانه صفحه نمايش كوچك و يا بزرگ مي شود، كه در اين صورت ناچار به تغيير اندازه صفحه با كليدهاي واقع در جلو نمايشگر مي شويم. علت اين است كه بعضي از نمايشگرها قادر به تنظيم خودكار فركانس هاي افقي و عمودي خود نيستند و اندازه صفحه را تغيير مي دهند. بنابر اين كافي است فركانس عمودي و افقي آنها را تنظيم نمود تا عيب آن برطرف شود.
* آيا مي دانيد كه چرا در بعضي از بازي هاي رايانه اي صداي خش خش شنيده مي شود؟
- علت آن نصب نادرست برنامه كارت گرافيكي مي باشد كه كافيست آن را دو مرتبه نصب نمائيد و يا از درايور ديگري استفاده كنيد.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |