سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۸
Infor.htm
بررسي سيستم هاي مديريت وبلاگ (bloging tools)
004566.jpg
با توجه به محبوبيت وبلاگ ها در ايران و رشد علاقمندان به اين پديده جديد تصميم گرفتيم مقاله امروز را به بررسي نرم افزارهاي مديريت وبلاگ مستقل اختصاص دهيم. اميدواريم اين مقاله به افرادي كه در صدد راه اندازي وبلاگ به صورت مستقل و بر روي سايت خود هستند ، كمك هاي لازم را انجام دهد.
Greymatter(GM)
www.noahgrey.com/greysoft
يك نرم افزار كد باز ديگر كه با زبان perl نوشته شده است. پروژه تهيه اين نرم افزار از حدود سه سال پيش آغاز شده است. بنابراين مي تواند عنوان يكي از قديمي ترين نرم افزارهاي مطرح در اين زمينه را به خود اختصاص دهد. طبيعتاً در اين سيستم مديريت محتوا شما با صفحات php سروكار خواهيد داشت. اما براي نصب كردن نرم افزار بروي سايت خودتان نياز به كمي تجربه در نصب كردن اسكريپت هاي perl خواهيد داشت. اما بعد از نصب كردن برنامه بر روي سرور استفاده كردن از برنامه به سادگي تمام برنامه هاي ديگر و بلاگ است علاوه بر اينكه از بانك اطلاعات مخصوص به خود استفاده مي كند. براي تنظيم و تغيير دادن قالب ها همانند برنامه هاي ديگر شما با تعدادي تگ مشخص سروكار خواهيد داشت. شايد باور نكنيد ولي در قالب هاي GM بيشتر از ۱۰۰ تگ مختلف براي طراحي قالب ها از سوي برنامه ارائه مي شود كه اين مسئله گرچه نشان دهنده قدرت نرم افزار است ولي در عين حال مي تواند بسيار گيج كننده آن هم براي كاربران تازه كار باشد.
اما در مورد امكانات نرم افزار بايد گفت GM تمام قابليت هايي كه شما از يك نرم افزار مديريت محتوي مي توانيد داشته باشيد را دارد. سيستم نظر خواهي از كاربران، بستن دسترسي IP هاي مورد نظر
شما براي خواندن وبلاگ و... اما علاوه بر اين  يك سيستم راي گيري به نام karma در اين نرم افزار گنجانده شده است. با استفاده از اين سيستم خوانندگان مي توانند به هرمطلب انتشار يافته روي وبلاگ شما امتياز بدهند.
شايد براي كساني كه به هر دليل نخواهند از سيستم MT استفاده كنند و در عين حال يك وبلاگ بسيار قدرتمند را اداره كنند. GM بهترين انتخاب است. اما يك خبر بد هم چند وقت پيش درباره اين نرم افزار به گوش رسيد و آن هم اين بود كه پروژه توسعه اين نرم افزار از سوي تهيه كنندگان آن متوقف شده است و ديگر نسخه جديدي از GM در انتظار كاربران نخواهد بود.
CutNews 1.3
Cutephp.com
كمتر كسي، حداقل در ايران نام اين نرم افزار كد باز كه با زبان php توسعه يافته است را شنيده است. در حقيقت CN يك نرم افزار براي سايت هاي خبري است كه بسيار شبيه سيستم هاي مديريت محتوي مخصوص ايجاد و به روز كردن وبلاگ كار مي كند.
ويژگي بزرگ CN سادگي نصب و كار كردن آن است. در همين ابتداي كار بايد بگوئيم اگر به دنبال ايجاد كردن يك وبلاگ هستيد و از نصب اسكريپت ها چيزي نمي دانيد و اجراي تنظيمات بانك هاي اطلاعاتي براي شما گيج كننده است كه CN براي شما بهترين گزينه به شمار مي رود. مراحل نصب كردن اين برنامه به طرز باور نكردني ساده است. در مقابل امكاناتي كه اين نرم افزار به شما مي دهد در مقايسه با GM و يا MT بسيار اندك است.
اين نرم افزار از يك فايل txt به عنوان بانك اطلاعاتي استفاده مي كند كه در نگاه اول چندان عاقلانه به نظر نمي رسد. زيرا ممكن است افراد ديگر به راحتي به بانك اطلاعاتي شما دسترسي پيدا كنند و اين مسئله براي يك وبلاگ نويس چندان خوشايند نيست. مانند سيستم هاي ديگر شما امكان تغيير قالب هاي وبلاگ خودتان را داريد.
امكانات جالب ديگري مانند نظرخواهي و ارسال تصوير نيز در اين برنامه پيش بيني شده است. از طرف ديگر شما مي توانيد اجازه نظر دادن را مختص به اعضاي وبلاگ خودتان بكنيد. امكان ايجاد وبلاگ هاي گروهي نيز در اين برنامه پيش بيني شده است كه مي توان به هر كاربر دسته ي خاص خودش را اختصاص داد. امكان تهيه نسخه پشتيبان نيز از تمام فايل هاي اطلاعاتي نيز وجود دارد. در مجموع CN براي كساني كه مي خواهند يك وبلاگ ساده و در عين حال بي دردسر را براي سايت شخصي خودشان داشته باشند، بسيار مفيد است. گرچه نبايد به هيچ وجه آن را با GM و يا b2 مقايسه كرد.
B2
Cafelog.com
يكي از مشهورترين سيستم هاي مديريت محتوي كه با زبان php تهيه شده است و از بانك اطلاعاتي Mysql استفاده مي كند. به محض اينكه نام Mysql برده مي شود مشكلات در حين نصب براي بسياري از افراد در ذهن تداعي مي شود. به همان اندازه كه استفاده از يك بانك اطلاعاتي مانند Mysql باعث مي شود امنيت و قدرت سيستم بالا برود. انجام تنظيمات مربوطه نيز پيچيده تر مي شود.
حقيقت اين است كه اگر مووبل تايپ را فراموش كنيم تقريباً مي توان گفت b2 قوي ترين سيستم مديريت محتوي در حال حاضر است. گرچه GM نيز دست كمي از b2 ندارد ولي در رتبه بندي با اختلاف كمي در جايگاه دوم قرار مي گيرد. در حقيقت استفاده از Mysql به عنوان بانك اطلاعاتي باعث شده است b2 مانند MT بتواند امكانات جالبي را در حين توليد صفحات Html نهايي بوجود آورد. امكان تغيير قالب ها براساس انتظار كاربران وجود دارد و به راحتي مي توان آن را با زبان فارسي هماهنگ كرد.
يكي از امكانات ويژه b2 اين است كه كاربران مي توانند به سادگي با ارسال يك نامه الكترونيكي وبلاگ خود را به روز كنند. اين گونه امكانات شما در شرايطي ايجاد مي شود كه برنامه از يك بانك اطلاعاتي مانند Mysql و يا sql استفاده كند. گرچه شايد به نظر برسد اين امكان خاص چندان مورد استفاده قرار نخواهد گرفت ولي در آزمايش ها و بررسي هاي انجام شده ثابت شده اين امكانات مي توانند در شرايط مختلف به كار آيند.
b2 در حال حاضر بعد از يك وقفه در دست توسعه است. خبر خوب براي برنامه نويسان و به خصوص متخصصان php اين است كه برنامه به نحوي تهيه شده است كه افرادي كه كمي با php آشنا باشند بتوانند تغييرات لازم را در سورس برنامه به وجود آورند و سيستم وبلاگ شخصي خودشان را ايجاد كنند. در مجموع مي توان گفت b2 يك سيستم وبلاگ قدرتمند است. شايد بتوان ادعا كرد در ميان سيستم هاي وبلاگ كه در Mysql به عنوان بانك اطلاعاتي استفاده مي كنند. b2 و MT از همه قويتر هستند در اين حال نصب كردن b2 البته به اندازه كمي از MT راحت تر است. بنابراين اگر شما براي راه اندازي يك وبلاگ قدرتمند و احتمالاً وبلاگ هاي متعدد بر يك سايت جدي هستيد و از قيافه Movable type هم خوشتان نمي آيد b2 را انتخاب كنيد.
Movable type
Movabletype.org
به هيچ وجه قصد بررسي امكانات اين نرم افزار نداريم. به دليل آشنايي اكثر وبلاگ نويسان حرفه اي با اين سيستم اكثر علاقه مندان وبلاگ در ايران به خوبي با آن آشنا هستند. در يك كلام آنچه MT به شما عرضه مي كند واقعاً بيشتر از يك نرم افزار مديريت وبلاگ است. با كمي تجربه به راحتي مي توان از اين نرم افزار قدرتمند براي ايجاد سايت هاي خبري و مجلات اينترنتي استفاده كرد و نتيجه كار در اكثر موارد كاملاً قابل قبول است. به عنوان يك نرم افزار كه با زبان Perl نوشته شده بانك اطلاعاتي Mysql استفاده مي كند. بايد گفت هر چند راه اندازي آن كمي مشكل آفرين است ولي امكانات و قدرت نرم افزار بدون شك ارزش تحمل روند پيچيده نصب كردن را دارد.

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
004568.jpg
* دوستاني در هفته هاي گذشته در مورد برنامه تبديل تاريخ شمسي به ميلادي سؤال داشتند مي توانند سورس برنامه و سؤالات خود را به طور مستقيم با آقاي حميد رضا ساساني با آدرس hamidrezasassani@yahoo.Com مطرح كنند. ضمن تشكر از آقاي ساساني اميدواريم مشكلات دوستان در اين مورد به طور كامل حل شود.
* آقاي حسين بهشتي نيز لطف كرده اند و توضيحات جالبي در مورد نحوه رفع مشكل برنامه kazaa ارائه كردند. درضمن ايشان در نامه خود كه براي ما ارسال داشته اند نوشته اند يك فايل ۴۰ كيلوبايتي پيدا كرده اند كه اين مشكل را رفع مي كند. گرچه توضيحات ايشان كامل است ولي اصل موضوع كه همان فايل ۴۰ كيلوبايتي مورد نظر است را براي ما ارسال نكرده اند. اميدواريم اين كار را در اولين فرصت انجام دهند تا پس از آزمايش ما آن را به اطلاع دوستان برسانيم.
* براي كساني كه با SMS زياد سروكار دارند خبر خوبي داريم. هفته گذشته به طور اتفاقي با نرم افزاري به اسم SMS-Maker برخورد كرديم كه امكانات و توانايي هاي آن براي ارسال و دريافت SMS فوق العاده بود. ابتدا تصور نمي كرديم بتوان به راحتي با استفاده از SMS-Maker اقدام به ارسال و دريافت پيغام كوتاه در ايران نمود. ولي بعد از تست كردن برنامه متوجه شديم امكانات آن بخصوص براي كاربران ايراني مي تواند بسيار مفيد باشد. براي دريافت برنامه مي توانيد سري به سايت www.way-x.de/ SMS-Maker بزنيد. برنامه در حدود ۵/۱ مگابايت حجم دارد. بعداز نصب برنامه مهم ترين كار معرفي گوشي موبايل SMS-M است. براي آزمايش ما يك گوشي موبايل زيمنس SL45i از طريق كابل به درگاه com يك بار هم از طريق IrDA براي اتصال به يك دستگاه لب تاپ Compaq متصل كرديم. در هر دو حالت بدون هيچ اشكالي موفق به ارسال SMS از طريق رايانه به شماره هاي مختلف شديم. يكي از ويژگيهاي اين برنامه امكان ارسال SMS به صورت گروهي است. از طرف ديگر امكان از برنامه به صورت سرور نيز وجود دارد. اگر هم به Active.x مسلط باشيد مي توانيد طبق راهنماي برنامه از سايت خود اقدام به ارسال و دريافت SMS كنيد. يكي ازمسائل مهم در هنگام استفاده از برنامه اين است كه سرعت اتصال خود را درست انتخاب كنيد وگرنه موبايل شما شناسايي نخواهد شد. بنابراين اگر از سرعت واقعي اتصال موبايل خود به رايانه اطمينان نداريد بايد همه گزينه هاي موجود را امتحان كنيد. به طور مثال در مورد گوشي موبايل زيمنس سرعت kb/s ۵۰۰/۱۹ سرعت مورد نظر مي باشد. چون برنامه اي كه مورد استفاده ما بود رجيستر نشده بود و به اصطلاح نسخه رايگان به شمار مي رفت. به همراه پيغام ها مشخصات برنامه نيز ارسال مي شد كه بايد براي حل اين مشكل كرك اين برنامه را يافت كه البته ما موفق به يافتن آن نشديم. دوستان عزيزي كه كرك اين برنامه را دارند و يا احتمالاً آن را پيدا كردند لطف كنند و به ما نيز خبر دهند تا به نام خودشان در ويژه نامه چاپ شود.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |