سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۸
Infor.htm
تحولي كه با معرفيAthlon 64 آغاز شد
پردازش ۶۴ بيتي فناوري آينده
AMD مدعي است كه Athlon 64 كارآيي بسيار بالاتري نسبت به سريع ترين تراشه هاي ۳۲ بيت از خود نشان مي دهد
004542.jpg
با معرفي تراشه  هاي Athlon 64 توسط شركت AMD در روز ۲۳ سپتامبر، فناوري محاسبات ۶۴ بيت گامي بزرگ به سوي تحقق و فراگير شدن برداشت.
دو برابر شدن نرخ پردازش اطلاعات درون CPU به نرم افزارهايي چون نرم افزارهاي ويرايش تصوير و طراحي به كمك كامپيوتر اين امكان را مي دهد كه از قيد و بند محدوديت هاي سيستم هاي متداول ۳۲ بيتي رها شده و با استفاده از قدرت و توانمندي پردازش ۶۴ بيتي به صورت پيچيده تر و باقابليت هاي گسترده تري عرضه شوند.
اين اقدام AMD از سوي شركت هاي بزرگ فعال در زمينه سخت افزار و نرم افزار مورد استقبال واقع شده است. شركت هايي چون مايكروسافت، سان و Nvidia سخت در انتظارند تا از توانايي و مزيت هاي تراشه هاي ۶۴ بيت استفاده كنند.
يكي از متخصصان مايكروسافت مي گويد: به زودي اين تراشه ها بر كل بازار رايانه هاي روميزي تسلط پيدا خواهند كرد.
با سرعت بيشتري كه تراشه هاي ۶۴ بيت در اختيار مي گذارند، نرم افزارهايي كه به دليل كمبود توانايي رايانه هاي معمولي اغلب تنها روي رايانه هاي قدرتمند قابل اجرا بودند بار ديگر به رايانه هاي شخصي متداول و حتي رايانه هاي كيفي باز خواهند گشت. از جمله اين نرم افزارها مي توان به بازي هاي ويديويي شبيه ساز اشاره نمود.
تراشه هاي جديد از نرم افزارها و سخت افزارهاي ۳۲ بيت نيز كماكان پشتيباني مي كنند اما زماني مزاياي ۶۴ بيتي بودن آنها مشخص خواهد شد كه متناسب با قدرت اين تراشه ها نرم افزارها و سخت افزارهاي جديد توسعه داده شوند.
درست به همين دليل است كه اينتل تاكنون به فناوري ۶۴ بيت روي نياورده و تنها آن را در تراشه ايتانيوم كه مخصوص سرورها مي باشدتجربه نموده است. AMD مدعي است كه Athlon كارآيي بسيار بالاتري نسبت به سريع ترين تراشه هاي ۳۲ بيت از خود نشان مي دهد و فركانس كاري اين تراشه ها نيز چندان به كمكشان نمي آيند، اين شركت اميد دارد تا سرعت پردازش اين تراشه ها به زودي مورد استقبال شركت هاي بزرگ سخت افزاري و نرم افزاري واقع شود و فناوري پردازش ۶۴ بيت فراگير گردد.

رايانه هاي كيفي، جايگزين نيمي از رايانه هاي روميزي خواهند شد
004544.jpg
انتظار مي رود تا سال ۲۰۰۶ رايانه هاي كيفي جايگزين نيمي از رايانه هاي معمولي و يا روميزي شوند. اين پيش بيني مسئولان بخش تجاري اينتل در تايوان است.
اين خبر در حالي از سوي اينتل اعلام شده است كه فروش رايانه هاي كيفي بر پايه فناوري Centrino اين شركت كه حدوداً نيم سال پيش آغاز گشته، به تازگي رشد درخور توجهي داشته است. با فراهم آمدن امكان استفاده از اينترنت بي سيم در كافه ها، رستورانها، هتل ها و اماكن عمومي، متخصصان اميد دارند تا فروش رايانه هاي كيفي كماكان روبه رشد باشد.
در سه ماهه چهارم سال جاري ميلادي ۵۰ درصد از رايانه هاي كيفي فروخته شده از نوع Centrino بوده اند واينتل انتظار دارد در پايان سال جاري ميلادي اين رقم به ۷۰ درصد برسد.
در حال حاضر نسبت رايانه هاي كيفي به رايانه هاي معمولي در سراسر جهان به نسبت يك به سه مي باشد. با اين حال خانم كلي وو مدير اينتل در تايوان معتقد است با درصد رشد دورقمي فروش رايانه هاي كيفي كه چند سال است تداوم دارد تا سال ۲۰۰۶ رايانه هاي كيفي جايگزين نيمي از رايانه هاي معمولي خواهند شد.
شركت تحقيقاتي IDC پيش بيني نموده است كه فروش رايانه هاي كيفي در سال ۲۰۰۶ به ۳۳۳/۵۶ ميليون دستگاه برسد كه با در نظر گرفتن فروش پيش بيني شده سال جاري ميلادي برابر با ۱۲۱/۳۷ ميليون رشدي ۷/۵۱ درصدي را نشان مي دهد.
پيش بيني فروش ۱۲۸ ميليون رايانه روميزي در سال ۲۰۰۶ بيانگر اين مطلب است كه نسبت سه به يك موجود در اين سال به دو خواهد رسيد.
Centrino فناوري اي است كه بر پايه پردازنده هاي پنتيوم سري M، قابليت هاي Wi-Fi، عمر طولاني باتري و امكان شبكه بي سيم توسعه داده شده است.
تحقيقات شركت گارتنر مؤيد اين مطلب است كه كارمندان داراي رايانه هاي كيفي در هفته سه ساعت بيش از آنهايي كه رايانه روميزي دارند كار مي كنند و كاربراني كه از Centrino استفاده مي كنند در هفته ۸ ساعت بيشتر از كارمنداني كه از رايانه هاي كيفي معمولي استفاده مي كنند، كار مي كنند.

دكتر ربات، در خدمت بيماران
004546.jpg
بيمارستاني در آمريكا كارمند جديدي استخدام كرده است كه حدود ۵/۱ متر قد دارد. اما چرا استخدام اين كارمند مورد توجه واقع شده است؟ از آنجا كه اين كارمند رباتي است كه جهت فراهم آوردن دسترسي از راه دور بيماران به دكترهايشان، طراحي شده است.
اين ربات كه دكتر ربات نام گرفته است شبيه يك جاروبرقي بزرگ به نظر مي رسد و يك صفحه نمايش به عنوان سر آن به چشم مي خورد. بيمارستان جان هاپكينز در بالتي مور از اين ربات استفاده مي كند تا در صورت نبودن دكترمربوط به يك بيمار متوجه شود كه آيا بيمار مايل است دكتر ديگري او را بپذيرد و در غير اين صورت امكان ارتباط راه دور دكتر و بيمار و مشاوره و معاينه را به خصوص براي دكترهاي روانشناس فراهم آورد.
دكتر لوئيس كاووسي كه مسئول پروژه دكتر ربات مي باشد مي گويد: تمامي اين بيماران پيش از اين به نوعي با من در ارتباط بوده اند. او به عنوان يك پروفسور و مدير يكي از بخش هاي بيمارستان هاپكينز مشغول به كار است. وي با استناد به تجربياتش مي گويد بيماران تمايل دارند حتي به صورت مجازي هم كه شده تحت معاينه دكتر خود قرار گيرند. كاووسي عضو هيأت مديره شركتي است كه اين ربات را ساخته است. او به مورد قبول واقع شدن اين ربات از سوي بيماران خوش بين است و اميد دارد آنها به دكتر ربات به عنوان مكانيزمي كه ارتباط با دكترهايشان را ميسر مي سازد، نگاه كنند.
مرحله آزمايشي استفاده از اين ربات تا پايان ماه اكتبر تكميل خواهد شد و در صورت موفق بودن، پروژه بزرگتري آغاز مي گردد كه در آن بيماران و بيمارستان هاي بيشتري شركت خواهند كرد.
مي توان از اين ربات در موقعيت هايي كه امكان ارتباط مستقيم دكتر با بيمار وجود ندارد استفاده كرد، از جمله در جبهه هاي جنگ و هنگام وقوع حادثه هاي طبيعي. حس گرهاي مادون قرمز، صفحه نمايش متحرك، دوربين  ويدئويي با قابليت زوم، بلندگو و ميكروفون تعبيه شده در دكتر ربات به پزشكان اين امكان را مي دهد كه به كمك يك دسته كنترلي و با برقراري ارتباط از طريق اينترنت از فواصلي بسيار دور بيماران خود را معاينه كنند. ديدن چهره بيمار و عوامل ظاهري و توضيحات ايشان راه تشخيص بسياري از بيماري ها را هموارتر مي كند. پاسخگويي و برقراري ارتباط به صورت بلادرنگ توسط دكتر ربات بسياري از بيماران را تحت تأثير قرار داده است.
هنگامي كه اليزابت مينت كه يك پليس ۵۶ ساله بازنشسته است پس از عمل كليه با دكتر ربات مواجه شد از ديدن تصوير دكتر كاووسي و سادگي برقراري ارتباط با وي توسط اين ربات متعجب شد. او مي گويد: هنگام صحبت با دكتر ربات احساس مي كردم كه او همان دكتر كاووسي است.

دوربين چندمنظوره، محصول جديد Gateway
004548.jpg
هفته گذشته شركت Gateway اعلام نمود كه قصد دارد در ادامه استراتژي حضور در بازار دستگاه هاي الكترونيكي، دوربين جديد چندمنظوره خود يا مالتي كم (MultiCam) را به اين بازار وارد كند. اين شركت و شركت Dell كه اصلي ترين رقيبش محسوب مي شود هر دو علاوه بر بازار رايانه هاي شخصي كه تخصصشان است به تازگي نيم نگاهي به بازار لوازم الكترونيكي معطوف داشته اند.
در اين راستا شركت Gateway چندي پيش دوربين هاي ديجيتال ساخت خود را معرفي نمود. با افزودن قابليت فيلمبرداري به اين دوربين ها اين شركت هفته گذشته دوربين هاي جيبي چند منظوره خود را وارد بازار كرد. اين دوربين ها كه DV-S20 نام دارند همانند يك دوربين ديجيتال ۲ مگاپيكسل عمل مي كنند و مي توانند به فرمت ويدئويي MPEG-4 تصاوير متحرك را ثبت نمايند.
يكي از مديران شركت Gateway مي گويد مردم دوست دارند لحظات خود را ثبت نمايند و يا از ضبط كردن فيلم هاي آماتور شخصي لذت ببرند. مالتي كم جديد اين قابليت ها را به آنها مي دهد ضمن آنكه قيمتي بسيار مناسب دارند.
اين دوربين حدود ۲۰۰ دلار قيمت داشته و يك حافظه داخلي ۶۴ مگابايتي دارد كه قادر است ۱۸ دقيقه فيلم را در خود ذخيره نمايد. خريداران مي توانند كارت هاي حافظه SD را به صورت جداگانه و با گنجايشهاي متفاوت تهيه كرده و به حافظه دوربين خود بيفزايند. اين دوربين تصويربرداري را با فرمت ۲۵ فريم در ثانيه و با وضوح تصويري ۲۴۰*۳۲۰ انجام مي دهد. حداكثر وضوح تصويري عكس هاي ثابت اين دوربين ۱۲۰۰*۱۶۰۰ مي باشد.
DV-S20 داراي زوم ديجيتال ۲.5X است و مي تواند ۷۳۰ عكس ثابت را در خود جاي دهد.
به كمك نرم افزارهايي كه همراه اين دوربين ارائه مي شود كاربران مي توانند فيلم يا عكس هاي گرفته شده خود را ويرايش نمايند.

ايران در پي يافتن شريك براي ساخت و پرتاب ماهواره زهره است
004584.jpg
مديركل طرح و مهندسي و نصب ارتباطات ماهواره اي شركت مخابرات ايران گفت: به علت خودداري روسيه از امضاي نهايي قرارداد ساخت و پرتاب ماهواره زهره، جمهوري اسلامي ايران هم اكنون مشغول رايزني با ساير كشورها درباره ساخت و پرتاب اين ماهواره است.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، محمد ايزدي افزود: پايان شهريور سال گذشته قرارداد ساخت و پرتاب ماهواره زهره با شركت اويا اكسپورت روسيه امضاي موقت و از مديرعامل آن شركت و رئيس سازمان فضايي روسيه براي عقد قرارداد نهايي ماهواره زهره در هفته جهاني فضا دعوت شد اما آنها با دو ماده قرارداد مخالفت كردند و اين امر منجر به لغو قرارداد ساخت ماهواره زهره شد.
وي با بيان اينكه طرح ساخت اين ماهواره در حال حاضر مسكوت است، گفت: يكي از مواد قرارداد نوشته شده اين بود كه فرمانهاي حكومتي نبايد روي قرارداد تأثير گذار باشد و اگر كشوري بر اثر سياست دولت خود مجبور به لغو قرارداد شد بايد به طرف ديگر خسارت بدهد.
ايزدي افزود: براساس ماده دوم كه مورد مخالفت روسيه قرار گرفت شركت طرف قرارداد موظف به اخذ مجوزهاي لازم بود اما اين شركت نتوانست از دولت فرانسه مجوز خريد رايانه مركزي و ترانسپوندرها را بگيرد بنابراين سفر مقامات روسي به تهران لغو شد.
مديركل طرح و مهندسي ارتباطات ماهواره اي شركت مخابرات ايران در ادامه گفت: مخابرات در پي تأسيس شركتي در خارج كشور با مشاركت شركتهايي از فرانسه، آفريقاي جنوبي و يونان است كه براساس آن، ايران۴۹ درصد سهام اين شركت را دارا خواهد بود.
وي افزود: اين طرح مشاركتي، مزايايي از جمله بي اثر كردن تحريم ها، بالاتر رفتن امنيت فيزيكي ماهواره و گسترش پوشش ماهواره را دارد اما در كنار اين مزايا معايبي از جمله محدوديت در انتخاب پيمانكار، محدوديت در ارزشگذاري ماهواره و نيز سهامدار بودن ايران و نداشتن ماهواره ملي وجود دارد.
ايزدي از ادامه مذاكرات براي نهايي شدن اين قرارداد خبر داد.
در اين مصاحبه همچنين، علي اصغر حميديان رئيس مركز سنجش از دور ايران علت لغو اين قرارداد از جانب روسيه را تحريم ايران از نظر فناوري فضايي در آخرين اجلاس هشت كشور صنعتي دانست.

شبيه ساز زمين دانشمندان را هيجان زده كرد
004576.jpg
با ارايه نخستين نتايج بزرگ ترين ابر رايانه جهان، بشر يك گام به عصر نوين پيش بيني دقيق آب و هوا نزديك تر شد.
به گزارش سرويس محيط زيست ايسنا، اين ابررايانه كه «شبيه ساز زمين» (Earth Simulator ) نام دارد و در ژاپن واقع است، آنچه را دانشمندان اطلاعاتي «بسيار مهيج» توصيف مي كنند توليد كرده است.
نتايج اين رايانه چشم انداز روشن تري را در زمينه پيش بيني هاي دقيق تر درباره احتمال افزايش توفان، باران هاي شديد و موج گرما ترسيم مي كند.
«شبيه ساز زمين» كه در ماه مارس سال ۲۰۰۲ فعال شد، بزرگترين و سريع ترين ابر رايانه جهان و وظيفه آن حل برخي از جنجالي ترين معضلاتي است كه در دهه هاي آينده زمين را تهديد مي كند.
اين رايانه ده بار قوي تر از كليه رايانه هايي است كه هم اكنون در انگلستان در اختيار دانشمندان قرار دارد؛ به طوري كه شامل ۶۴۰ «ترمينال» (node) است كه هريك همانند يك رايانه شخصي عمل مي كنند و توسط ۸۳ هزار كابل سريع به يكديگر متصل شده اند.
به گفته دانشمندان اين نتايج بسيار هيجان انگيز است و براي نخستين بار نشان مي دهد كه امكان اجراي مدل هاي جوي، با دقتي كه قادر به ثبت رويدادهاي وخيم جوي مانند سيستم هاي كم فشار فشرده، توفان و بارش شديد باشد وجود دارد.
گفتني است مساحت ساختمان محل نگهداري اين ابر رايانه چهار برابر زمين تنيس است.

استفاده از تراشه جهت رديابي كتاب ها
004582.jpg
كتابخانه  عمومي سانفراسيسكو قصد دارد تا با قرار دادن تراشه در درون كتابهايش آنها را رديابي كند.
مسئولان اين كتابخانه هفته گذشته تأييد نمودند كه قصد دارند تراشه هاي كوچك شناسايي از طريق فركانس هاي راديويي (RFID) را درون دو ميليون كتاب، سي دي و امكانات سمعي بصري اين كتابخانه كه اعضاء قادر به امانت گرفتن آنها هستند،  نصب كنند.
راه اندازي اين سيستم نيازمند سرمايه گذاري بوده و تا سال ۲۰۰۵ به طول خواهد انجاميد.
ريزتراشه جاسازي شده امواج الكترو مغناطيس به خارج ارسال مي كند و يك دستگاه گيرنده اين امواج را به فرم ديجيتال در آورده و اطلاعات لازم را از آن استخراج مي كند. از جمله مزاياي اين سيستم پيدا كردن كتاب در قفسه ها و سرعت بخشيدن به امور كتابخانه است.
برخي از اشخاص و مؤسسات حقوقي ردگيري كتابها را مخالف اصل احترام به حريم خصوصي افراد مي  دانند در حالي كه حاميان اين طرح هدف از آن را جلوگيري از گم شدن كتاب و يا متعلقات ديگر كتابخانه دانسته و رديابي اشخاص را هدف اين پروژه نمي دانند.
احتمال مي رود اين سيستم جايگزين سيستم باركد شود. كتابخانه هاي ديگري نيز اين شيوه را به اجرا در خواهند آورد و به احتمال زياد به زودي اولين سيستم RFID به بهره برداري خواهد رسيد.

خبرهاي كوتاه
مايكروسافت و شكايتي تازه
دادگاه عالي ايالت كاليفرنياي آمريكا به شكايت از شركت مايكروسافت به علت ضعف برنامه هاي اين شركت در برابر هجوم ويروسهاي رايانه اي رسيدگي مي كند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره در اين ادعانامه تأكيد شده است: انحصار شركت مايكروسافت بر بازار نرم افزار با توجه به ادامه هجوم ويروسهاي رايانه اي موجب تخريب شبكه هاي اطلاع رساني در جهان خواهد شد.
پذيرفته شدن اين شكايت به اين معناست كه شركت هاي متضرر از ويروس هاي رايانه اي مي توانند از شركت مايكروسافت درخواست غرامت كنند.
004578.jpg

بازگشت دوباره Napster
نپستر به عنوان يك سرويس به اشتراك گذاري موسيقي در اينترنت به كاربران اين امكان را مي داد كه از بين كاتالوگ بزرگ آهنگ ها، فايل هايي را كه مي خواهد دان لود كنند.
پيش از شكايت صنعت موسيقي و بسته شدن كامل اين سايت، شمار كاربران نپستر به حدود ۶۰ ميليون كاربر رسيده بود.
اين شركت زماني سعي كرد تا با گرفتن حق اشتراك از كاربران و تأمين نظر مراجع قانوني به كار خود ادامه دهد كه در اين راه موفق نبود. شركت Roxio كل دارايي هاي نپستررا يك جا خريد و سعي كرد تا آن را دوباره متولد كند.
قرار است روز پنج شنبه هفته جاري نپسترمجدداً از قبر باز گردد. با كاتالوگي مشتمل بر ۵۰۰ هزار آهنگ، پنستر ۲ كار خود را رسماً از نوامبر آغاز خواهد كرد. جزئيات بيشتر اين سرويس متعاقباً اعلام خواهد شد.
مرورگر صوتي «تار آوا» امكان استفاده نابينايان از اينترنت را فراهم مي كند
راه اندازي شبكه نابينايان كشور و تهيه نرم افزار مرورگر صوتي امكان استفاده نابينايان را از شبكه اينترنت فراهم مي كند.
به گزارش سرويس IT  خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شبكه نابينايان كشور از سوي بنياد دانش و هنر در كشور راه اندازي شده است.
دكتر تابش، مدير عامل اين بنياد به خبرنگار ايسنا، گفت: چندين مدرسه نابينايان كشور در شهرهاي تهران، اصفهان و تبريز با ايجاد شبكه هاي رايانه اي، ارتباط با اينترنت و برگزاري دوره هاي آموزشي و در اختيار گذاشتن نرم افزارهاي مرورگر صوتي راه اندازي شده است.
وي، ادامه داد: اين بنياد در ادامه اين فعاليت خود، اقدام به تهيه و تكثير نوار و سي دي هايي خودآموز آموزشي به زبان فارسي و نرم افزار جهت امكان آموزش غيرحضوري كار با رايانه و همچنين راه اندازي وب سايت ويژه نابينايان جهت ارتباط آنان با همديگر كرده است.
رئيس مركز محاسبات شريف در پايان، مشكل اصلي استفاده از اين شبكه براي نابينايان را زبان انگليسي دانست و گفت: برنامه اي براي فارسي كردن اين مرورگر ويژه در دست بررسي است.
004580.jpg

PSX، ابداع جديد سوني
شركت سوني امروز دستگاه بازي PSX را رسماً معرفي خواهد نمود. PSX در حقيقت تركيبي از يك تيونر تلويزيون، دستگاه ضبط DVD، يك ديسك سخت و يك دستگاه پلي استيشن ۲ مي باشد كه در يك جعبه سفيد دور هم جمع شده اند. اين جعبه اسرارآميز امروز در نمايشگاه CEATEC ژاپن به نمايش گذاشته خواهد شد. اين نمايشگاه در نزديكي توكيو در حال برگزاري است.
سوني قصد دارد تا اين دستگاه را تا پايان سال جاري در ژاپن به فروش برساند و در ابتداي سال آينده ميلادي آن را به بازارهاي آمريكا و اروپا وارد كند. در شرايطي كه فروش دستگاه هاي قبلي سوني با ركود روبه رو شده است، PSX ممكن است راه گشا است.
004570.jpg

Developing XML Web Services and Server Components with Microsuft Visual Basic .NET and Microsoft Visual C# .NET

اين كتاب از سري كتاب هاي انتشارات مايكروسافت مي باشد و براي امتحانات ۳۲۰-۷۰ و ۳۱۰-۷۰ دوره MCSD.NET به چاپ رسيده است. كتاب مذكور توسط انتشارات عمران در تيراژ هزار نسخه به صورت افست روانه بازار نشر گرديده است.
قيمت نسخه  اصلي كتاب حدود ۷۰ دلار است كه پس از افست با قيمت ۸ هزار تومان به فروش مي رسد.
اين كتاب يك مرجع جامع براي آموزش سرويس هاي تحت وب به شمار مي آيد. خواندن اين كتاب به برنامه نويسان VB.NET و# C توصيه مي شود. چرا كه پس از مطالعه آن مي توانند به سادگي به طراحي نرم افزارهاي Distributed بپردازند. اين كتاب داراي يك CD همراه نيز مي باشد.
نقش عمده قطعات الكترونيكي در صادرات كره جنوبي

صادرات قطعات و لوازم الكترونيك يكي از مهمترين منابع درآمد كره جنوبي است.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، پيش بيني مي شود با رونق اقتصاد جهاني تقاضا براي قطعات الكترونيك ساخت كره جنوبي ۲۵ درصد افزايش يابد.
بر اساس گزارشي اقتصادي در كره جنوبي پيش بيني مي شود تقاضاي چين براي دريافت قطعات رايانه از اين كشور در سه ماه آينده حدود هفتاد درصد افزايش يابد.
004574.jpg

Developing Web Application with
Microsoft Visual Basic .NET and
Microsoft Visual C# .NET

اين كتاب از سري كتاب هاي انتشارات مايكروسافت است كه براي امتحانات۳۰۵-۷۰ و ۳۱۵-۷۰ دوره MCSD.NET به چاپ رسيده است.
كتاب مذكور توسط انتشارات عمران و در تيراژ هزار نسخه به صورت افست وارد بازار شده است. قيمت نسخه اصلي كتاب حدود ۷۰ دلار است در حالي كه نسخه افست شده آن با قيمت ۹ هزار تومان به فروش مي رسد. اين كتاب به عنوان مرجعي مناسب در آموزش ASP.NET مطرح و همچنين داراي يك CD همراه مي باشد.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |