گفت و گو از: نفيسه كوهنورد
كورشاد توزمن وزير بازرگاني جوان و فعال تركيه هفته گذشته به همراه هيأتي متشكل از صاحبان صنايع، صاحبنظران اقتصادي و تجار ترك ميهمان وزارت بازرگاني ايران بود. توزمن پيش از آغاز حمله آمريكا به عراق نيز به همراه گروهي از بازرگانان ترك به بغداد رفته و با صدام ديدار كرد. گرچه بسياري از صاحبنظران سياسي خارجي و داخلي او را مورد انتقاد قرار دادنداما وي قراردادهاي به ارزش ۷۰۰ ميليون دلار را با عراق به امضا رساند.
از وي به خاطر تلاشي كه در ايجاد مناسبات جديد بين تركيه و كشورهاي مسلمان اطراف دارد به عنوان معمار روابط نوين تركيه و كشورهاي همسايه ياد مي كنند.
تركيه پس از پيروزي حزب اسلام گراي عدالت و توسعه در انتخابات در عرصه سياست خارجي با پارادوكس خاصي مواجه شده است. از يك سو تركيه همواره به عنوان متحد استراتژيك آمريكا شناخته شده كه اين خود پاره اي محدوديتها را براي تركها بوجود آورده است و از سوي ديگر دولت جديد به خاطر گرايشهاي اسلامي اش تمايل بيشتري نسبت به دولتهاي سابق تركيه به برقراري ارتباط با كشورهاي اسلامي به ويژه كشورهاي همسايه داشته است. شاهد اين قضيه رايزني هاي تركيه با كشورهاي عربي و ايران براي حل معضل عراق پيش از جنگ است. اما به نظر مي رسد دولت رجب طيب اردوغان در تلاش براي تبديل تركيه غرب گرا به شرق گرا به خاطر حساسيتهاي داخلي و خارجي چندان هم آسان نخواهد بود ليكن شايد بهترين سياست براي بازتعريف روابط تركيه با كشورهاي همسايه و مسلمان منطقه ايجاد مناسبات تجاري و راهبردهاي اقتصادي است كه توزمن سعي در اجراي آن دارد.
توزمن معتقد است كه تفاوت ميان فرهنگ كشورها در منطقه خاورميانه وجود ندارد و همين نزديكي فرهنگي به ويژه در مورد ايران زمينه را براي مستحكم كردن روابط بوجود مي آورد. او از زبان فارسي جمله «تشكر مي كنم» را آموخته كه در پايان تمام ديدارهايش با مقامات ايراني نيز از آن استفاده كرد. در زمان كوتاهي كه داشتيم ،با وي در مورد برخي مسائل روابط دوجانبه گفتگو كرديم گرچه در برخي سئوالها با زيركي از ارائه جواب مستقيم پرهيز كرد.
* بسياري معتقدند كه ايران اكنون از نظر شرايط بين المللي در وضعيت بحراني قرار دارد مي دانيد كه به زودي شوراي حكام سازمان ملل رأي خود را در مورد موضوع فعاليتهاي هسته اي اين كشور اعلام خواهد كرد. چطور شد كه شما اين مقطع را براي سفر به ايران انتخاب كرديد؟
- من با دوستانم در هر زمان و به هر شكلي كه بخواهم ديدار مي كنم به ويژه كشور نزديك و همسايه اي مثل ايران كه روابطش با تركيه در منطقه به نفع هر دو كشور و كل منطقه است. به نظر من كشورهايي كه تجارتشان حدود ۳ ميليارد دلار است هيچ مشكل خاصي با هم ندارند اما زير اين مقدار يعني كشورهايي كه ارزش روابط تجاريشان مثلاً ۵۰ ميليون دلار يا ۵۰۰ ميليون دلار است گاهي شاهد مسائل و مشكلات مختلفي در روابطشان با يكديگر هستند.
ايران و تركيه نيز حجم همكاري هاي تجاريشان متأسفانه كم است. در حال حاضر حجم تجارت تركيه و ايران در ۱۵۰ ميليارد دلار تجارت تركيه تنها ۴/۱ درصد است كه شايسته دو كشور نيست و بايد اضافه شود. سعي داريم اين همكاريها را به ۶ ميليارد دلار برسانيم يعني حدود ۴ درصد. در همين راستا براي فعال كردن زمينه هاي تجاري با هيأتي متشكل از حدود ۳۰ نفر از صاحبان صنايع و تجار به ايران آمديم. در نمايشگاه صنايع تركيه در ايران هم بيش از ۹۰ شركت ترك حضور دارند كه حركت مثبت و مهمي است. ما سعي داريم كه بدون اين كه اجازه دهيم اين روابط از آفتها و حوادث بيروني زيان ببينند روابط ايران و تركيه را اضافه كنيم كه اين كار باعث تقويت محور شرق و غرب در منطقه شده و علاوه بر دو كشور براي كل منطقه مفيد است. اگر سطح روابط تجاري به ۶ ميليارد و بعد به حدود ۱۰ ميليارد دلار برسد ديگر ما و شما مشكل دموكراتيك شدن، مسائل بغرنج داخلي و معضل مقابله با دشمن خارجي را نخواهيم داشت.
* آيا تجار و بازرگانان شما علاقه اي به پذيرش چنين ريسكها و سرمايه گذاري در شرايط بي ثبات دارند؟
- ببينيد معمولاً رسم بر اين است كه كشورهاي در حال توسعه از نظر تجاري همواره با احتياط حركت مي كنند. به ويژه اگر اين كشورها در خاورميانه باشند كه مدام با بحران مواجه است اما نمي شود به خاطر اين خطرها در خانه بمانيم و كاري انجام ندهيم. نظر من و دولتم اين است كه در اين زمان بايد در كنار كشور برادر و همسايه مان باشيم. ما كه نمي توانيم همسايه مان را كناري بنهيم و اهميت ندهيم. با آن همكاري نكنيم. شايد برخي از كشورها جرأت آن را نداشته باشند اما اكيپ همراه من ريسك پذيرند. در واقع اگر دقت كنيم تركيه در كشورهاي ترك آسياي ميانه هم در چنين شرايطي سرمايه گذاري كرد. و علت موفقيتش هم در اين منطقه همين بوده است. درست است من در زمانهاي بحراني به كشورهاي همسايه رفته ام اما تلاش كرده ام كه براي كشور خودم و كشور همسايه قدم حساب شده و مناسب بردارم.
* شما پيش از جنگ به عراق هم سفر كرديد و قراردادهايي بستيد سرنوشت اين قراردادها چه شده است؟
- هنوز هم اين توافقنامه ها و معاهده ها پابرجاست. درست است من در آن زمان خيلي مورد انتقاد قرار گرفتم ولي در حال حاضر از ۷۰۰ ميليون دلار قراردادي كه بستم حدود ۶۳۸ ميليون دلارش به مرحله اجرا درآمده است چرا كه اين قراردادها را سازمان ملل هم تأييد كرده بود. من براي اين كه صاحبان سرمايه ترك متضرر نشوند تحت نظر سازمان ملل اين قراردادها را به امضا رساندم. اما علاوه بر اين فعاليتهاي تجاري سعي داشتيم با حضورمان بخواهيم كه جنگ صورت نگيرد چرا كه همانطور كه ديديد اين جنگ در منطقه براي هيچ كس فايده اي نداشت. اكنون كابوسي را داريم مي گذرانيم كه همه كشورهاي منطقه را تحت تأثير قرار داده است.
* درمورد سفر آقاي اردوغان خبرهايي در مورد انتقاد و عكس العمل شديد مقامات آمريكايي مطرح شد و گويا از ايشان خواسته شده فعلاً به ايران سفر نكند آيا در مورد سفر شما عكس العملي از سوي آمريكا وجود داشت؟
- نخير. هركس بايد به كاري كه من مي كنم احترام بگذارد. من سعي دارم بهترين كار را براي كشورم انجام دهم. تركيه كشور در حال توسعه اي است به صادرات احتياج دارد. بايد صادرات و تجارت خارجي مان اضافه شود. وقتي من به وضعيت روابط تركيه با كشورهاي منطقه و به ويژه همسايگان دقت كردم ديدم كه روابط تجاري تركيه با كشورهاي منطقه و به ويژه همسايگانش خيلي كم و ناچيز حدود ۳ درصد است. اين در حالي است كه اگر همراه كشورهاي همسايه در منطقه ثروتمند شويم براي مردم خودمان زمينه آموزش و تحقيق ايجاد كنيم آن وقت مي توانيم واقعاً در رده كشورهاي توسعه يافته قرار بگيريم و از وابستگي ها رها شويم. راه اين هم از تجارت و سرمايه گذاري هاي دوجانبه مي گذرد. هركسي بايد به اين روند احترام بگذارد در ضمن چه در داخل و چه در خارج تركيه بايد مسائل اقتصادي و سياسي از هم جدا شوند.
* موضع گيري تركيه در قبال موضع گيري هاي آمريكا در مورد ايران چيست؟
من در كانكون با بسياري از وزراي بازرگاني كشورها ديدار كردم، همه ما به اين نتيجه رسيديم كه دنيا دارد وارد مرحله اي بحراني مي شود چرا كه سازمانهاي بين المللي و در رأس آنها سازمان ملل ديگر قدرت قبلي را ندارند. به عبارت ديگر در اين وضعيت كشورها بايد خودشان براي مشكلاتشان چاره جويي كنند. سازمانهاي جهاني در حال از بين رفتن هستند و بايد سعي شود كه اين سازمانها جان تازه اي بيابند تا بتوانند از قدرتشان براي سر و سامان دادن به وضعيت كشورهاي جهان استفاده كرده و صلح را در دنيا برقرار كنند. اگر هر كس هر كاري كه دوست داد انجام دهد آن وقت خودمان را در دنيايي خواهيم ديد كه قانون جنگل در آن برقرار است. وضعيت كشورها به ويژه كشورهاي در حال توسعه بسيار بحراني است. ما حداقل مي توانيم با همكاري كشورهاي همسايه در منطقه راه را براي مداخله كشورهاي ديگر سد كرده و خودمان مشكلاتمان را حل كنيم.
* خوب ولي آقاي اردوغان...
- نيامدن آقاي اردوغان فقط به خاطر مشخص نشدن تاريخ است. اصلاً موضوع لغو سفر مطرح نيست. اردوغان پس از آن كه روابط تجاري و سياسي مان با ايران را به نقطه مشخص و مناسبي رسانديم به ايران خواهد آمد. اردوغان خواهد آمد و مطمئناً همكاري هاي دوجانبه و توافقهايي كه خواهد شد در تسريع اين سفر مؤثر خواهد بود. ما زمينه را آماده مي كنيم. اين جا اصلاً مسئله تنش بين دو كشور مطرح نيست و كلاً به برنامه زماني سفر مربوط مي شود. چون همانطور كه مي بينيد در داخل تركيه هم سياست هر روز عوض مي شود و هر روز تصميم جديدي اتخاذ مي شود. مثلاً باز هم بحث بر سر انتخابات مجدد و مسائلي از اين قبيل مطرح است كه مسلماً وقت نخست وزير را تنگ تر مي كند.
* اگر به هر ترتيبي قطعنامه شوراي حكام در ۹ آبان عليه ايران باشد و ايران تحت تحريم قرار گيرد سياست تركيه چه خواهد بود؟
- ما روابطمان مثل قبل با ايران ادامه خواهد يافت. تركيه با ايران صدها سال همسايه بوده و هميشه دو ملت در صلح زندگي كرده اند. ما معتقديم كه كشور دوست و همسايه ما ايران نيز در اين مورد عاقلانه تصميم خواهد گرفت و خود را وارد بحران و مشكل نخواهد كرد چرا كه معتقديم در ايران، كسي يا كساني و انديشه اي كه صلح را در دنيا تهديد كند وجود ندارد.
* برگرديم سر مسائل اقتصادي، ايران و تركيه هرچند مدت سر موضوع قرارداد گازي كه در زمان آقاي اربكان منعقد شده بود دچار مشكل و تنش مي شوند حتي يك دوره كوتاه تركيه گاز ايران را نپذيرفت و از روسيه گاز خريد.
- ولي بعد اين مشكل برطرف شد چون بحث بر سر قيمت بود. ما معتقديم وقتي مي خواهيم از كشور همسايه گاز يا نفت بخريم قيمتش بايد با خريد از كشورهاي دورتر فرق كند. نبايد به اين موضوع سياسي نگاه كرد. به هر حال قرارداد گاز ايران و تركيه كماكان ادامه دارد و اميدواريم ديگر مشكلي ايجاد نشود. اما ما هم انتظار داريم در مقابل گازي كه مي خريم بتوانيم جنسي را كه مي خواهيم به ايران صادر كرده و در بازار ايران سرمايه گذاري كنيم. يكي از مهمترين موضوع اين سفر هم بحث بر سر تجارت ترجيحي است. هر كشور بايد بتواند آن چه كه مي خواهد را در چارچوب مشخصي صادر كند.
* ولي چنين چيزي در قرارداد موجود نيست و طبق قرارداد تركيه بايد مبلغ خريداري شده را پرداخت كند.
- بله ولي براي بهتر شدن روابط تجاري چنين كارهايي قدمهاي مثبتي خواهد بود.
* با توجه به اين سفر اكنون انتظار مي رود وضعيت تجاري ايران و تركيه تا چه حد گسترش يابد؟ شما چه كارهايي را براي اين موضوع انجام داده ايد؟ چه موانعي را مي بينيد؟
- ما سعي داريم سطح تجارت مان با ايران را گسترش دهيم. يكي از مهمترين سرمايه گذاري هايي كه توسط شركت ترك در ايران به زودي آغاز خواهد شد سرمايه گذاري ۲۰۰ ميليون دلاري در فرودگاه امام خميني است. ما از حركتهاي ايران به سوي خصوصي شدن صنايع استقبال مي كنيم و اميدواريم به مرور موانع براي سرمايه گذاري هاي خارجي برطرف شود. بانكهاي خارجي شعب خود را در اين كشورها باز كنند كه مطمئناً به تسهيل امور تجاري كمك مي كند. به اعتقاد ما ايران دارد به سوي يك ثبات داخلي هم پيش مي رود كه بسيار زمينه خوبي براي سرمايه گذاري دوجانبه ايجاد مي كند. اما اميدواريم كه بي اعتمادي بين دو كشور به ويژه در مسائل بانكي هم از ميان برداشته شود. تعرفه هاي گمركي ايران هم براي كالاي ترك زياد است كه انشاءالله اين هم رفع مي شود. از طرف ديگر برخي شركتهاي پتروشيمي و نفتي دولتي تركيه به زودي به بخش خصوصي واگذار خواهد شد و ما تمايل داريم كه شركتهاي ايراني كه در اين بخش فعالند در اين زمينه در تركيه سرمايه گذاري كنند چرا كه مطمئناً ايران در اين زمينه تجربه هاي طولاني و خوبي دارد. علاوه بر آن در مناطق مرزي حاكاري، وان و آغير مراكز تجاري و مراكز حفظ امنيت تجاري را تأسيس خواهيم كرد كه به افزايش سطح تجارت دوجانبه و صادرات و واردات بهتر، كمك خواهد كرد.
* اما اين مناطقي كه نام برديد همواره با معضلاتي مواجهند.
- (با خنده) من كارهاي سخت را دوست دارم. ولي در واقع ما معتقديم كه چنين راهكارهايي صلح و آرامش را در اين مناطق بيشتر پابرجا خواهد كرد و به رونق يافتن زندگي مردم اين نواحي هم كه اكنون در شرايط نه چندان مناسب به سر مي برند كمك مي كند. اگر مردم در اين مناطق از نظر مالي تأمين شوند مسلماً تا حدود زيادي بروز تنشها هم كمتر خواهد شد.
* آيا قصد سرمايه گذاري مشترك در كشور ثالث هم با ايران داريد؟
- بله. ما تلاش مي كنيم در افغانستان و عراق با ايران همكاري كنيم. شركتهاي ما هم به اين علاقه مندند. در جمهوريهاي آسياي ميانه هم همين طور.
*اما در مورد جمهوريهاي ترك آسياي ميانه تركيه همواره سعي كرده با رقابت شديد و استفاده از ترفندهاي سياسي كه ريشه در ساختار اين كشورها دارد ميدان را براي ايران تنگ كند.
- شايد. اما از اين به بعد سعي خواهد شد اين رقابتها به همكاري مثبت تبديل شود. اين طور براي هر دو كشور بهتر است.
* وقتي بحث تركيه مطرح است موضوع اتحاديه اروپا و تلاشهاي اين كشور براي ورود به اتحاديه هم مطرح مي شود. تركيه اكنون از نظر تجاري و قوانين بازرگاني نسبت به استانداردهاي اروپا در چه وضعيتي قرار دارد؟
- ما سعي داريم برخي قوانين اساسي را بازنگري كنيم كه برخي از اينها در محدوده اقتصاد و بازرگاني هستند. ما در بانكها سعي كرديم بهره ها را پايين بياوريم، چرا كه واقعاً درصد بهره هاي بانكي معقول نبودند. مبارزه همه جانبه اي با اختلاس و كلاهبرداري ها آغاز كرده ايم. در مورد سيستم پولي نيز برنامه هايي داريم كه البته زمان نياز دارد. اميدواريم بتوانيم تا حدودي خود را به استانداردهاي اتحاديه اروپا نزديك كنيم. ورود تركيه به اتحاديه اروپا به معني وصل شدن ايران به اروپاست.