دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۳ - Oct.13, 2003
اسْتَنْزِلوُا الرِّزْقَ بالصَّدَقَةِ.
روزي خود را با صدقه دادن فرود آريد.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
مقدمش يارب مبارك باد بر سرو و سمن
افسر سلطان گل پيدا شد از طرف چمن
تا نشيند هركسي اكنون بجاي خويشتن
خوش بجاي خويشتن بود اين نشست خسروي
۳ مستندساز ايراني:
توليد فيلم مستند بدون حمايت دولت امكان پذير نيست
سه  تن  از كارگردانان  ايراني  با تشريح  موقعيت  فيلم هاي  مستند ايران  درعرصه  داخلي  و بين المللي  خواستار حمايت  جدي  دولت  از توليد اين  نوع  فيلم ها و دست  اندركاران  آن شدند.
بهمن  كيارستمي ، عباس  تحويلدار و نيكي  كريمي  در گفت وگو با خبرنگار ايرنا سينماي  ايران  را در مقوله  مستندسازي  سينمايي  پيشرو و شناخته  شده  عنوان  كردند و خواهان  حمايت  دولت  از اين  سينما شدند.
عباس  تحويل  دار كه  با فيلم  مستند صابئين  در جشنواره  سينماي  خاورميانه در بيروت  شركت  كرد و توانست  جايزه  بهترين  فيلم  را به  خود اختصاص  دهد، گفت :   ادامه  توليد فيلم هاي  مستند بدون  سرمايه گذاري  و حمايت  دولت  امكان پذير نيست .وي  افزود: تنها دليل  ادامه  كار مستندسازان  ايراني  عشق  به  كاراست  و هيچ يك  از عوامل  سرمايه ، بازدهي  فرهنگي  و بازخورد بين المللي  شامل  دست اندركاران  اين  بخش  نمي شود.
بهمن  كيارستمي  نيز گفت : در تمام  جهان،  تلويزيون  به  عنوان  پشتوانه  فيلم  مستند محسوب  مي شود و دست اندركاران  اين  بخش  بيشترين  كمك  را به  مستندسازان  مي كنند.
وي  انجام  اين  كمك  را به  دو صورت  سفارش  كار و تامين  سرمايه  مستقيم  ازجانب  صدا و سيما و نيز خريداري  فيلم هاي  مستند توسط اين  رسانه  ممكن  دانست .
كيارستمي  كه  فيلم  نور او برنده  جايزه  بهترين  كارگردان  جشنواره  سينماي  خاورميانه  در بيروت  شد، افزود: سرمايه  كافي  و توجيه  سرمايه گذاري  در بخش فيلم هاي  مستند از سوي  دست اندركاران  وجود ندارد از اين رو شاهد كندشدن  روند توليد اين  نوع  فيلم ها در ايران  هستيم .
نيكي  كريمي  از كارگردانان  فيلم  مستند و يكي  از داوران  جشنواره  سينماي خاورميانه  بااشاره  به  وضعيت  سينماي  مستند در ايران ، سابقه  آن را حدود ۲۰سال  عنوان  كرد و گفت : در مقايسه  با سينماي  كشورهاي  خاورميانه  وضعيت  سينماي ما به  مراتب  بهتر است .
وي  افزود: در ميان  مجموعه اي  كه  دراين  جشنواره  شركت  كرده  بودند و ما شاهدكار آنان  بوديم ، جايگاه  برتر ما را در سينماي  خاورميانه  آشكارا روشن  كرد.
كريمي  خاطرنشان  كرد: برغم  اين  برتري ، متاسفانه  يك  اتفاق  در سينماي  مستند و نيز فيلم هاي  كوتاه  ايران  در حال  وقوع  است  و آن فاصله  گرفتن  فيلم ها ازوضعيت  اوليه  خود و ازدست  دادن  خلوص  و ناب  بودن  اين  سينماست .
وي  كه  جايزه  ويژه  داوران  را در جشنواره  سينماي  خاورميانه  نصيب  خود كرد، گفت : لازم  است  هويت  اين  سينما تحت  سيطره  برخي  عوامل  و كمبودهاي  مادي  قرار نگيرد و رشد آن متوقف  نشود.

داريوش ثقفي و آسيب شناسي موسيقي امروز ايران
016876.jpg
دكتر داريوش ثقفي از شاگردان شناخته شده استاد زنده ياد ابوالحسن صبا و از نوازندگان صاحب نام سنتور در پنجاه و يكمين كنسرت پژوهشي - آموزشي مديريت پژوهش هاي كاربردي مركز موسيقي حوزه هنري حضور مي يابد و درباره «مكتب استاد صبا و آسيب شناسي موسيقي امروز ايران با گذشته» سخنراني مي كند.
اين برنامه پژوهشي كه به همراه سنتور نوازي و جلسه پرسش و پاسخ است در ساعت ۱۸ روز ۲۴ مهر در تالار انديشه برگزار مي شود.
دكتر ثقفي مقيم آمريكا است و اين نخستين برنامه اي است كه وي در دو دهه گذشته در ايران اجرا مي كند.

خسيس ۱۰ ميليون فروخت
نمايش خسيس مولير به كارگرداني ابوالفضل پورعرب در ۸ شب اجراي خود ۱۰ ميليون تومان فروخت.
به گزارش خبرنگار ما در اين نمايش كه قرار است تا ۴۰ شب پياپي در تالار وحدت بر صحنه باشد، علي گوهري در نقش هارپاگون بازي مي كند و موسيقي آن را نيز ستارا وركي ساخته كه به همراه اركستري ۱۰ نفره در صحنه اجرا مي كنند.
خسيس از جمله نخستين آثار نمايشي بود كه در ايران براي كارگرداني انتخاب شد.

انتشار نخستين فرهنگنامه فارسي ويژه دانش آموزان
تدوين نخستين فرهنگ نامه فارسي ويژه دانش آموزان دوره دبيرستاني با روش علمي - پژوهشي به پايان رسيد و به زودي از سوي انتشارات فرهنگ معاصر روانه بازار نشر خواهد شد.
دكتر غلامحسين صدري افشار يكي از سه مولف اين فرهنگ و از فرهنگ پژوهان شناخته شده كشور، در گفت گويي با خبرنگار ما ضمن اعلام اين مطلب گفت: فرهنگ هاي فارسي به فارسي كه تا به امروز موجود بود عمدتا به كار عموم علاقه مندان مي آمد و فرهنگي كه ويژه دانش آموزان دبيرستان باشد و بتواند لغات و اصطلاحات اين گروه سني را به شكل روشمند و علمي براي آنان معنا كند منتشر نشده بود، لذا من به اتفاق خانم ها نسرين و نسترن حكمي با گزينش ۴ هزار مدخل ادبي - هنري، علمي و تاريخي سعي كرده ايم اين خلأ را جبران كنيم.

نگارستان
016878.jpg
چهره
۱- سوفونيسبا آنگيزولا
Sofonisba Anguissola
۲- تولد: كرمونا ۱۵۳۲ وفات: پالرمو: ۱۶۲۵
۳- سبك: از نقاشان دوره رنسانس است (پيرو سبك ون ديك بوده است)
۴- زندگينامه: او يكي از نقاشان بزرگ در زمينه طراحي از چهره، خصوصا چهره زنان در ژنو و پالرمو بوده است. او از ۱۳ سالگي شروع به نقاشي مي كند. به درخواست ملكه اسپانيا براي كشيدن نقاشي از چهره ملكه و خانواده اش به اسپانيا مي رود. آنتوني ون ديك يكي از نقاشان بزرگ آن عصر، دوست صميمي او بود.
۵- نام و مشخصات تابلو: چهره نقاشي / تاريخ نقاشي: ۱۶۰۰ / رنگ و روغن روي بوم / ۱۷*۲۲ سانتي متر
۶- محل نگهداري تابلو: يك كلكسيون خصوصي

بهارستان
انتظار مهدي
از نو شكفت نرگس چشم انتظاري ام
گل كرد خار خار شب بي قراري ام
تا شد هزار پاره دل از يك نگاه تو
ديدم هزار چشم در آيينه كاري ام
گر من به شوق ديدنت از خويش مي روم
از خويش مي روم كه تو با خود بياري ام
بود و نبود من همه از دست رفته است
باري اگر تو دست برآري به ياري ام
كاري به كار غير ندارم كه عاقبت
مرهم نهاد نام تو بر زخم كاري ام
تا ساحل قرار تو چون موج بي قرار
با رود رو به سوي تو دارم كه جاري ام
با ناخنم به سنگ نوشتم: بيا، بيا
زان پيشتر كه پاك شود يادگاري ام
قيصر امين پور

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
شرم
تازه داشت خوابم مي برد. آفتاب در آن هواي سرد پائيزي خلسه اي زيبا به من داده بود. يكباره ورود دست هايي را به جيب كتم احساس كردم. چشم باز كردم، امان ندادم و سيلي جانانه اي به گوش مرد خواباندم. لحظه اي بعد از شرم وارفتم، مرد نابينايي جلويم ايستاده بود كه با دست دنبال جايي براي نشستن مي گشت.
حسن علي آبادي

روزنگار
هواپيماربايي
گروه چهار نفره اي از فلسطيني ها در چنين روزي در سال ۱۹۷۷ يك هواپيماي مسافربري شركت لوفت هانزا را ربودند و در ازاي آزادي سرنشينان آن ، رهايي ۱۱ عضو زنداني گروه آلماني بادرماينهوف را خواستند. گروه بادرماينهوف يك گروه انقلابي و تندروي چپ بود كه از طريق عمليات تروريستي براي سرنگون كردن نظام سرمايه داري در آلمان غربي مبارزه مي كرد. فعاليت هاي اين گروه طي ۳ دهه فضاي سياسي امنيتي آلمان را تحت تاثير قرار داده بود. اعضاي گروه در اين مدت بيش از سي فعال تجاري، نظامي و سياسي را ترور كرده بودند.
هواپيماربايان فلسطيني هواپيماي ربوده شده را به شش كشور مختلف بردند. سرانجام روز هفدهم اكتبر، هنگامي كه يكي از خلبانان در يك درگيري گلوله خورد، هواپيما ناچار در موگاديشو، پايتخت سومالي فرود آمد. سحرگاه روز بعد گروهي از نيروهاي ويژه آلماني به درون هواپيما يورش بردند و ۸۶ گروگان را آزاد كردند. سه نفر از ۴ هواپيماربا كشته شدند و يكي از كماندوهاي آلماني زخمي شد. رهبران زنداني گروه بادرماينهوف هنگامي كه خبر شكست عمليات را شنيدند، همگي در سلول هاي خود در زندان خودكشي كردند.
گرينويچ
روز سيزدهم اكتبر سال ۱۸۸۴ ، گرينويچ به عنوان مبدأ طول جغرافيايي و محل عبور نصف النهار مبدأ انتخاب شد. در اين روز ۴۱ دانشمند به نمايندگي از ۲۵ كشور جهان به دعوت رئيس جمهور ايالات متحده در واشنگتن گردهم آمدند تا در كنفرانس بين  المللي نصف النهار شركت كنند. در اين كنفرانس چند اصل مهم به تصويب رسيد. براساس اين مصوبات نصف النهاري كه از رصدخانه گرينويچ در نزديكي لندن عبور مي كند، نصف النهار صفر درجه در نظر گرفته شد و طول جغرافيايي از شرق و غرب از مبدأ گرينويچ تا ۱۸۰ درجه،ٍ مبناي محاسبه جغرافيايي قرار گرفت. همچنين تصميم گرفته شد شيوه اندازه گيري يگانه اي بر مبناي تقسيمات ده دهي براي سنجش زمان و مسافت مورد مطالعه قرار گيرد. از ۲۵ كشوري كه در كنفرانس مذكور نماينده داشتند، ۲۲ كشور به گرينويچ و يك كشور به سن دومينگو راي دادند. نمايندگان فرانسه و برزيل در اين مورد راي ممتنع داشتند.
rooznegar@hamshahri.org
تغيير
در چنين روزي در سال ۱۲۹۹ فرمانده قواي انگلستان در ايران تغيير كرد و ژنرال ادموند آيرونسايد به جاي ژنرال چمپين گمارده شد. به نظر مي رسد اين تغيير با درخواست دولت انگلستان از ايران مبني بر سپردن فرماندهي ديويزيون قزاق به افسران انگليسي مربوط باشد.
بريگاد قزاق در ايران حدود چهل سال پيش از آن در عهد ناصرالدين شاه قاجار و در اثر رقابت ميان دولتهاي انگلستان و روسيه تشكيل شد. در واقع تشكيل اين نيروي نظامي امتيازي بود كه روس ها در ازاي امتيازهايي كه بريتانيا در ايران گرفته بود، دريافت كردند. نيروي قزاق در ايران تا وقوع انقلاب روسيه توسط افسران روس فرماندهي مي شد. پس از ساقط شدن حكومت تزاري در روسيه، دولت بريتانيا در صدد بود با تكيه بر مفاد قرارداد ۱۹۱۹ ميان وثوق الدوله و كاكس و با استفاده از ناتواني ايران در تامين هزينه نگهداري نيروهاي قزاق، فرماندهي اين نيروها را به چنگ آورد. روز ۲۸ مهر ۱۲۹۹ ژنرال آيرونسايد، فرمانده جديد نيروهاي انگليسي به همراه هرمان نورمان، وزير مختار بريتانيا در ايران به ديدار مشيرالدوله، رئيس الوزراي وقت رفتند و تهديد كردند اگر فرماندهي نيروهاي قزاق به انگلستان سپرده نشود، كمك مالي خود را به قزاقخانه قطع مي كنند. اما مشيرالدوله مخالفت كرد و از مقام خود استعفا داد. سپهدار رشتي، جانشين او نيز حاضر به واگذاركردن فرماندهي به افسران انگليسي نشد اما يك افسر ايراني به نام سردار همايون را به جاي ژنرال استاروسلسكي روس به فرماندهي ديويزيون قزاق گمارد. ۹ روز پس از اين اقدام در روز اول آذرماه دولت بريتانيا در يادداشتي دولت ايران را از قطع كمك هزينه ماهانه ده هزار ليره اي خود مطلع كرد. در همين ايام بود كه ژنرال آيرونسايد با رضاخان مير پنج، افسر قزاق آشنا شد و نقشه يك كودتا را با او و سيد ضياءالدين طباطبايي پي ريزي كرد.
رضاخان سرانجام با ۲۵۰۰ قزاق مسلح به تسليحات انگليسي و هشت اراده توپ عازم تهران شد. كودتاي او و سيد ضياءالدين طباطبايي در روز سوم اسفند ۱۲۹۹ تاريخ ايران را دگرگون كرد. حدود يكسال بعد رضاخان كه لقب سردار سپه يافته بود و به فرماندهي كل قوا و وزارت جنگ رسيده بود، ديويزيون قزاق را منحل كرد و با ادغام نيروهاي قزاقخانه، ژاندارمري، بريگاد مركزي و قواي پراكنده ديگر، ارتشي واحد تاسيس كرد. در سال ۱۳۰۵، باز در روزي چون امروز و در نخستين سال سلطنت رضاشاه پهلوي، اعلام شد كه قانون نظام اجباري (سربازي) از دهم آبان ماه به اجرا گذاشته خواهد شد.

سلامتي
براي پدرومادرها
كنار آمدن با بچه هاي بيمار دشوار است. آنها بهانه گير و كم تحمل مي شوند. همين وضع هنگام مراجعه به پزشك و ماندن در اطاق انتظار ممكن است دشواري هاي بيشتري ايجاد كند و سرانجام بچه و پدر و مادرش در شرايطي در مقابل پزشك قرار گيرند كه بي حوصله و خسته هستند. براي اينكه اين وضع باعث از قلم افتادن نكته مبهمي نشود و پزشك به همه اطلاعات موردنيازش دسترسي پيدا كند، از قبل خود را براي پاسخ دادن به اين پرسش ها آماده كنيد: وضع تغذيه و اشتهاي كودك چطور است؟ آيا تب دارد يا داشته است؟ آيا جنب و جوش او كم شده است؟ آيا در ۶ تا ۱۲ ساعت گذشته ادرار كرده است؟! آيا دچار اسهال يا استفراغ است؟ منتظر پرسش پزشك نشويد، پاسخ اين پرسش ها و هر نكته مهم ديگري كه به نظرتان مي رسد را به دكتر بگوييد. لباس بچه را هنگام مراجعه به پزشك جوري انتخاب كنيد كه معاينه سينه، پشت و قسمت هاي مختلف بدن كودك راحت باشد.

گشتي در دنياي خبرها
زندگي با حيوانات
برلين: يك زن آلماني در آپارتمان خود همراه با ۱۵۲ حيوان زندگي مي كرد.
وي در آپارتمان ۶۵ متري خود ۱۵۲ حيوان از جمله خرگوش، گربه، طوطي، كبوتر، كلاغ، خارپشت و موش نگهداري مي كرد و شبها در ميان آنها مي خوابيد.
پس از شكايت همسايگان از بوي تعفن آپارتمان وي، پليس وارد منزل او شد و به راز اين ماجرا پي برد.
ركوردشكني روي نيزه
بن: ۱۶۵ روز پيش سه نفر تصميم گرفتند ركورد نشستن روي نيزه را بشكنند. نيزه مورد استفاده ۵/۲ متر طول داشت و روي آن يك صفحه فلزي به ابعاد ۶۰*۴۰ سانتيمتر نصب شده بود كه شركت كنندگان روي آن مي نشستند. ركورد قبلي اين عمليات حدود ۴۵۰۰ ساعت بود. اما اين سه مرد به دليل بارش شديد باران و سرماي هوا تنها ۱۶۵ روز روي نيزه دوام آوردند و تصميم گرفتند به طور همزمان به اين عمليات ماجراجويانه پايان دهند. شركت  كنندگان، هر دو ساعت يك بار به مدت ۱۰ دقيقه اجازه مي يافتند كه از نيزه پايين بيايند و به دستشويي بروند.
كفش هاي كره اي
استكهلم: دو روز قبل جهانگردان به صحنه عجيبي بر فراز يكي از قلل دورافتاده كشور سوئد مواجه شدند. آنها هنگامي كه به قله كوه رسيدند، با ۷۰ جفت كفش كه مملو از كره گياهي بود روبه رو شدند. آنها بلافاصله موضوع را به مقامات محلي اطلاع دادند اما آنان نيز نمي دانند كه با اين كفش هاي مملو از كره چه كنند.
ردپاي دايناسورها
ليسبون: دانشمندان پرتغالي مي گويند ۱۳۰ روستا متعلق به دايناسورهايي كه ۱۰۰ سال پيش زندگي مي كردند، در سواحل اين كشور يافته اند.
اين ردپاها در محدوده اي به مساحت ۸۰ مترمربع يافت شد و قرار است با دقت از آنها مراقبت شود. دانشمندان احتمال مي دهند اين ردپاها متعلق به دايناسورهاي دوپا كه با سرعت بسيار زياد حركت مي كردند، باشد.
هواپيماي ليزري
واشنگتن: ناسا براي اولين بار در جهان يك هواپيماي آزمايشي به آسمان فرستاد كه با نيروي ليزر كار مي كند. اين هواپيماي ۳۰۰ گرمي كه طول بال آن ۵/۱ متر است نيروي مورد نياز خود را از منبعي كه روي زمين قرار دارد دريافت مي كند و مادامي كه اين منبع ليزر قطع نشود هواپيما به حركت خود ادامه خواهد داد.
كودكي با ۴ پا و ۳ كليه
لوساكا (زامبيا): يك نوزاد زامبيايي كه سه ماه قبل با ۴ پا بدنيا آمده بود به دليل عفونت خونش جان باخت. اين نوزاد در بدو تولد علاوه بر ۴ پا صاحب سه كليه و ۲ كبد بود. به دليل اينكه نوزاد توانايي تحمل عمل جراحي را نداشت، پزشكان ترجيح دارند وي را زير چاقوي جراحي نبرند.
سارق ۹۱ ساله
تگزاس: يك پيرمرد ۹۱ ساله در آمريكا كه طي ۵ سال اخير، سه بار به شعب بانكهاي مختلف دستبرد زده بود توسط پليس دستگير شد.
وي كه تقريبا قدرت شنوايي خود را از دست داده و با عصا راه مي رود، با مراجعه به بانك پاكتي را كه روي آن نوشته شده پولها را داخل پاكت بريز وگرنه تو را خواهم كشت، به كارمندان بانك نشان مي دهد و از آنها اخاذي مي كند.
در صورت ثابت شدن اتهام وي، به تحمل ۲۰ سال حبس و پرداخت ۲۵ هزار دلار جريمه محكوم خواهد شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۵۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه سوره: نمايشگاه نقاشي «سبز و سپيد و سرخ» / از ۲۱ تا ۸ آبان / ميدان انقلا
نگارخانه سوره: نمايشگاه نقاشي «سبز و سپيد و سرخ» / از ۲۱ تا ۸ آبان / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن / تلفن ۸۸۹۵۵۲۳.
نگارخانه شفق: نمايشگاه نقاشي گروه هودا / تا ۲۶ مهر / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶.
گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي مرضيه جهانگيري و ملاحت منظوري فرد / تا ۲۲ مهر / خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ۳؛ كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳.
نگارخانه باران: نمايشگاه نقاشي گروهي/ تا ۲۳ مهر / دركه، شهيد احمدپور، پلاك ۷ / تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲.
گالري فاتيما: نمايشگاه آثار گروهي از هنرمندان / تا ۲۲ مهر/ خيابان ايرانشهر، كوي مهاجر، شماره ۱۳.
گالري آتشزاد: نمايشگاه نقاشي صابر سليماني / تا ۲۴ مهر/ خيابان توانير، نرسيده به ونك، ساختمان شماره ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۵۷۲.
نگارخانه الهه: نمايشگاه مجسمه و نقاشي بيژن نعمتي شريف / تا ۲۴ مهر/ بزرگراه آفريقا، خيابان گلفام، شماره ۴۷ / تلفن ۲۰۵۹۶۸۶.
گالري راه ابريشم: نمايشگاه عكس هاي ليلا پازوكي / ۲۷ مهر تا هشتم آبان / خيابان آفريقا، تابان شرقي، شماره ۷۵/ تلفن: ۸۷۸۸۲۵۹.

گل و گياه
آنمون سفيد
016874.jpg
نام علمي: Anemone blanda white splendour'
خانواده: RANUNCULACEAE
گياه غده دار، خزان پذير با برگهاي سبز-خاكستري كه داراي بريدگي هاي بسيار عميق هستند. گلها با گلبرگهاي كشيده و سفيدرنگ اوايل تا اواسط بهارظاهر شده و قطر آنها به ۴ سانتي متر مي رسد. حداكثر بلندي ۱۵ و گستردگي آن به ۲۵ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان سايه-روشن تا آفتابي، خاك سبك با زهكشي خوب و غني از هوموس كه نسبتاً  مرطوب نگهداشته شود. بهترين زمان براي كاشت غده آن فصل پاييز و در عمق ۸-۵ سانتيمتري از سطح خاك است. حداقل دماي قابل تحمل گياه ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم و كاشت غده ها در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبزشهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |