سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۹۴
خبر
Front Page

تلاش هاي امنيتي مايكروسافت زمان مي خواهد
004638.jpg
مايكروسافت هفته گذشته برنامه خود براي مقابله با موج جديد معضلات امنيتي را تشريح نمود. با اين حال يكي از مديران ارشد اين شركت تصريح كرد كه تغييرات و اصلاحات مد نظر نيازمند زمان است و يك شبه انجام نخواهد شد.
مايكروسافت به سوي يك استراتژي جديد با نام ايمن سازي محيطي يا حصارگونه گام برمي دارد. اساس اين استراتژي استفاده از ديواره هاي آتش (Firewall) و يا حفاظت هايي است كه به نفوذي ها امكان دسترسي به رايانه هاي ضربه پذير را نخواهند داد. تا پيش از اين و از مدتي پيش اين شركت با مطرح نمودن استراتژي محاسبه با قابليت  اعتماد (Trustworthy Computing) و پيروي از آن سعي مي نمود كه نحوه نوشتن نرم افزارهايش را براي بالا بردن امنيت بهبود بخشد و با پيدا كردن نقاط ضعف و خلل امنيتي موجود در محصولات خود بلافاصله فايل هاي اصلاحي (Patch) مناسب را براي رفع آنها ارائه دهد.
با اين حال مديران اجرايي اين شركت در هفته هاي اخير اعلام كرده اند كه ارائه فايل هاي Patch به تنهايي نمي تواند پاسخگوي موج حملات نفوذي ها باشد و بسياري از كاربران اغلب تا زمان احساس نياز اقدام به نصب اين فايل ها نمي نمايند و ممكن است هنگامي به اجبار رو به سوي آنها آورند كه كار از كار گذشته باشد.
نخستين بار استيوبالمر مدير اجرايي شركت مايكروسافت در همايشي با حضور مديران ارشد دره سيليكون روز پانزدهم سپتامبر گذشته خبر از استراتژي جديد حفاظتي اين شركت داد.
ظهور ويروس بلستر و مشكلات امنيتي اخير، مايكروسافت را جهت انجام تلاش بيشتر در زمينه  امنيت تحت فشار قرار داد. دعواي حقوقي اقامه شده عليه اين شركت كه به تازگي مراحل قضايي خود را طي مي كند نيز هشدار ديگري در زمينه امنيت نرم افزارهاي اين شركت بود.
يكي از كارشناسان مايكروسافت مي گويد اين شركت دريافته كه به يك سيستم امنيتي چند لايه نياز است. اين سيستم درست شبيه به سيستم هاي امنيتي است كه ما در خانه هاي خود استفاده مي كنيم.
علاوه بر داشتن حفاظ و نرده دورخانه، قفل كردن راه هاي ورودي و احتمالاً استفاده از دزدگير و قفل هاي متعدد ديگر همانند يك سيستم امنيتي چند لايه عمل مي كند. وي تصريح كرد مسئله امنيت اكنون اولويت شماره يك مايكروسافت به شمار مي آيد.
بسياري از مشتريان اين شركت با استفاده از فايروال هاي اتصال به اينترنت (ICF) به جنگ بلستر رفتند و مايكروسافت معتقد است استفاده از اين ابزار و بالا بردن قدرت و تأثير آن روشي كارآمد خواهد بود.
اين شركت معتقد است بسياري از كاربران مي توانند با پيش گرفتن رويه هاي متعدد ايمني خود را بسيار بالاتر ببرند. با وجود مشكلات امنيتي سهم اين شركت در بازار سيستم هاي عامل سرورها افزايش يافته است. اين شركت در حالي كه در بازار مذكور رقيب سرسختي چون لينوكس دارد توانسته است عملكرد نسبتاً خوبي را از خود به نمايش بگذارد. مايكروسافت ۵۵ درصد از بازار سيستم عامل سرورها را در اختيار خود گرفته است در حالي كه در سال ۲۰۰۱ سهم اين شركت ۵۱ درصد بود. لينوكس در سال جاري سهمي ۲۳ درصدي دارد در حالي كه تنها رشدي يك درصدي نسبت به سال گذشته را تجربه كرده است. البته مشترياني كه از نسخه رايگان لينوكس بهره مي برند در اين آمارگيري محاسبه نشده اند. ناول نت ور يونيكس در رتبه هاي بعدي قرار دارند. آمارگيري بر اساس ليسانس ها يا مجوزهاي فروخته شده صورت گرفته است كه مايكروسافت با توجه به تشويق مشتريان به ارتقاء وضعيت خوبي دارد. لذا در آمار ارائه شده، تعداد رايانه هايي كه از اين سيستم ها بهره  مي برند مد نظر نبوده است هر چند كه پيش بيني مي شود در آن صورت هم باز مايكروسافت در رتبه اول بود.
اين شركت تقريباً ۹۴ درصد از بازار سيستم هاي عامل رايانه هاي روميزي را در اختيار خود دارد در حالي كه سهم لينوكس تنها ۸/۲ درصد است و مك اينتاش سهمي ۹/۲ درصدي دارد. با آن كه لينوكس در حال پيشرفت در اين بازار است اما آنچنان سهمش كم است كه هنوز به چشم نمي آيد.

DARPA ميزبان مسابقه رالي  ربات ها
004640.jpg

دو مرد ماجراجو در حال كار بر روي طرحي مشترك مي باشند كه شايد روزي به وسيله نقليه ارتش آمريكا تبديل شود. وارن ويليامز و بيل زيمرلي گروه كاري دو نفره خود را تيم رويايي نامگذاري كرده اند. تا پيش از آغاز اين همكاري دو نفره آقاي ويليامز بعد از ظهرها و در آخر هفته ها به تعمير لوازم الكترونيكي مي پرداخت و هراز چند گاهي با ربات هاي ساخت خود در مسابقات ماشين هاي رباتيك شركت مي نمود. زيمرلي نيز يك برنامه نويس و سرپرست شبكه تقريباً بازنشسته است كه هنوز نرم افزار نويسي را دوست دارد، برخلاف او آقاي ويليامز بسيار اجتماعي و انرژيك مي باشد. با وجود تضادهاي رفتاري ،اين دو دوست به دنبال هدفي يكسان مي باشند. آنها قصد ساخت وسيله نقليه رباتيكي براي پنتاگون را دارند كه قادر باشد بدون سرنشين مسافتي چند صدمايلي را با وجود موانع متفاوت طي كند. وزارت دفاع آمريكا چندي پيش مسابقه اي را اعلام نمود كه در آن ده ها تيم مختلف همانند تيم رويايي با وسايل نقليه رباتيك خود در آن شركت خواهند نمود تا جايزه يك ميليون دلاري را از آن خود كنند. هيچ يك از شركت هاي بزرگ طرف قرارداد نظامي در اين مسابقه شركت نكرده اند و بسياري از مردم آن را غيرممكن مي دانند.
004636.jpg

در اين مسابقه كه ماه مارس سال آينده ميلادي برگزار خواهد شد تيم هاي دانشگاهي و افراد متفرقه وسايل نقليه رباتيك ساخت خود را به رقابت خواهند گذاشت. اين ربات ها بايد مسافت بين صحراي Mojave و لاس وگاس را طي كنند و هريك از آنها كه زودتر به خط پايان برسد برنده اعلام خواهد شد. البته در صورتي كه اصلاً برنده اي در كار باشد. حامي اين مسابقه آژانس پروژه هاي تحقيقاتي پيشرفته وزارت دفاع يا DARPA مي باشد. ربات ها بايد مسافت صعب العبور ۲۰۰ مايلي مسابقه را بدون كمك خارجي و يا كنترل از راه دور ظرف مدتي كمتر از ۱۰ ساعت طي كنند.
در تئوري چنين ربات هايي مي توانند جان سربازان را در ميادين نبرد نجات دهند، بجنگند، زخمي ها را به عقب منتقل كنند، عمليات جست وجو و تجسس انجام دهند و... اما به صورت علمي و فني هنوز ساخت چنين وسايل نقليه هوشمندي كه خود را كنترل كنند، سرعتشان را هنگام رسيدن به مانع كم و سپس زياد كنند و... با موانعي روبه رو مي باشد. DARPA تاكنون براي تحقق اين پروژه ميليون ها دلار به شركت هاي طرف قراردادهاي نظامي پرداخت نموده ولي هيچ گونه بازدهي به دست نيامده است. اين در حالي است كه كنگره آمريكا انتظار دارد تا سال ۲۰۱۵ يك سوم وسايل نقليه جنگي بدون سرنشين حركت كنند. تيم رويايي يكي از ۷۴ تيمي است كه در مسابقه بزرگ ربات ها شركت خواهند نمود. با اين حال اعضاي آن به آينده بسيار اميدوارند. آنها معتقدند جسارتشان و مستقل عمل كردنشان از امتيازات برتري آنها بشمار مي آيد.
زيمرلي مي گويد: «ما از هيچ كتاب و يا راهنمايي استفاده نمي كنيم و رئيسي نداريم كه به ما امر و نهي كند.»
ربات هاي ساخته شده توسط تمامي تيم ها بايد ببينند، تمركز كنند، ترمز كنند، عمليات ناوبري انجام دهند و در انجام تمام اين كارها هيچ كمكي ندارند. تنها راهنماي اين ماشين ها سيستم موقعيت ياب جهاني GPS است كه مختصات آن تنها ساعتي پيش از مسابقه از سوي DARPA در اختيار گذاشته خواهد شد. هريك از تيم ها اين مشخصات را در رايانه ربات هايشان وارد خواهند كرد. پس از زدن سوت آغاز مسابقه در روز ۱۳ ماه مارس آينده، ماشين هاي رباتيك به كمك GPS از هر مكان به مكان بعدي خواهند رفت و از گودال ها، آب ها، صخره ها، سيم هاي خاردار و ديگر شركت كنندگان مسابقه خواهند گذشت.

اعتراف به يك اشتباه
مديرقبلي اپل: اپل بايد به سمت اينتل مي رفت
004642.jpg
جان اسكولي مدير قبلي شركت اپل هفته گذشته اعتراف نمود كه اين شركت بايد زماني كه شانس استفاده از معماري اينتل برايش بوجود آمده بود، از آن استفاده مي كرد و به سمت اينتل گام برمي داشت.
در پايان دهه ۸۰ ميلادي هنگامي كه اپل از پردازنده  سري ۶۸۰۰۰ شركت موتورولا استفاده مي كرد، اندي گروو يكي از مؤسسان اينتل سعي كرد تا اپل را راضي نمايد تا از تراشه هاي ساخت اينتل استفاده كند. اين نكات را اسكولي در كنفرانس اخير دره سيليكون كه در موزه تاريخ رايانه برگزار مي شد، اعلام نمود.
يك گروه با تجربه از شركت اپل اين پيشنهاد را بررسي كرد اما نهايتاً آن را رد نمود. اپل در آن زمان به اين نتيجه رسيده بود كه فناوري مجموعه دستورالعمل هاي پيچيده در تراشه هاي اينتل (CISC) توان مقابله با فناوري مجموعه دستورالعمل هاي كاسته شده (RISC) تراشه هاي اپل را ندارد. اسكولي اتخاذ اين تصميم را بزرگترين اشتباه تمام عمر خود دانسته و روي نياوردن به سوي اينتل را گناهي نابخشنودني مي داند.
اينتل توانست با حفظ فناوري CISC خود برترهاي RISC را نيز به آن بيفزايد. درست است كه CISC اينتل در آن زمان ضعيف تر از فناوري RISC بود اما آنچه اپل به آن توجه نكرد توانايي اينتل در ساخت تراشه و سرمايه گذاري عظيم اين شركت پيشرو در رفع اين نواقص بود كه نهايتاً به ضررش تمام شد. شايد اگر اپل در آن زمان دست ياري اينتل را رد نكرده بود اكنون مي توانست از نظر قيمت با رقباي بزرگ خود نظير Dell مبارزه كند و ضمن به دست آوردن سهم بيشتري از بازار اينقدر در انزوا نباشد. در آن صورت اكنون اپل شركتي از نوع ديگر بود.

HP و ديزني همكاري خود را گسترش مي دهند
004646.jpg
HP در انتظار است تا جادوي بيشتري از سرزمين عجايب و قلمرو جادوي والت ديزني ببيند. اين شركت كه پس از خريد شركت كامپك در سال ۲۰۰۲ همكاري استراتژيكي با شركت والت ديزني داشته است، هفته گذشته اعلام نمود كه اين همكاري ها را براي ۱۰ سال ديگر تمديد خواهد كرد. با حضور خانم فيورينا مدير HP در اورلاندو و مسئولان بلند پايه شركت والت ديزني در مراسم «ماموريت فضايي» اين همكاري رسماً اعلام خواهد شد. پروژه مذكور (ماموريت فضايي) در حقيقت مسابقه اي جهاني است كه توسط اين دو شركت طراحي شده و حمايت خواهد شد.
جف كلارك مديرمالي پيشين شركت كامپك، پيش از ادغام با HP ، فردي است كه به اين شركت در عقد قرارداد با والت ديزني در سال ۱۹۹۹ كمك شاياني كرد. وي معتقد است همكاري HP و والت ديزني تنها مختص دوره زماني پس از ادغام نمي شود و سابقه اي ديرينه دارد. HP در سال ۱۹۳۷ اولين اوسيلاتور خود را براي ساخت فيلم فانتيژيا به والت ديزني فروخته است.
والت ديزني علاوه بر آنكه جزو صد مشتري برتر HPبه شمار مي آيد، توافق هاي همكاري فناوري و تجاري زيادي با اين شركت داشته و دارد. يكي از اين همكاري ها در پروژه اي صورت مي گيرد كه در آن HP وظيفه چاپ ميلياردها صفحه از وب سايت ديزني را خواهد داشت. بازديد كنندگان اين سايت اغلب مطالبي چون كتاب هاي رنگي و مدارك و جوائز بازي هاي والت ديزني را به چاپ مي رسانند.ديگر پروژه مشترك اين دو شركت فناوري مديريت حقوق ديجيتال مي باشد.
اين دو شركت همچنين در حال تدارك مسابقه اي جهاني مي باشند كه برندگان آن به مريخ يا حداقل سياره شبيه سازي شده آن توسط والت ديزني اعزام خواهند شد تا تعطيلات سال نو را آنجا بگذرانند. همچنين برندگان اين رقابت گسترده خانه هايشان از انواع و اقسام محصولات فناوري HP انباشته خواهد شد. شركت كنندگان در اين رقابت ثبت نام خود را از طريق سايت فروشگاه آن لاين HP انجام خواهند داد و تبليغات اين رقابت ها نيز بر عهده HP است كه قصد دارد جهت جلب مشتريان بيشتر، مبلغ ۳۰۰ ميليون دلار را در بخش تبليغات سرمايه گذاري كند.

كاركنان كارخانه IBM  از بيماريهاي ناشي از تماس با مواد شيميايي در هراسند
004644.jpg
نتايج تحقيقات انجام شده از كاركنان كارخانه سن خوزه شركت IBM كه از سال ۱۹۸۸ در اين محل مشغول به كار هستند نشان مي دهد كه اغلب آنها از تماس پوستشان با مواد شيميايي و تنفس هواي آغشته به اين مواد در هراسند و گمان مي برند در آينده اي دور يا نزديك با بيماري مواجه خواهند شد. اين تحقيقات در رابطه با شكايت عده اي از اين كاركنان ودعوي حقوقي آنها صورت پذيرفته است.
پرونده دو نفر از اين كاركنان به نامهاي هرناندز و مور اكنون در حال جريان است و مراحل قانوني خود را طي مي كند، آنها هر دو در كارخانه ساخت ديسك هاي سخت در سن خوزه كاليفرنيا كار كرده اند.
يكي از كاركنان همين قسمت در جواب پرسش  نامه هاي ارائه شده مخفي نوشته است:«هنگامي كه به مديريت از بوي شديد مواد شيميايي شكايت كردم پاسخ شنيدم كه به كارت ادامه بده،  اين بو ما را خيلي سريع نمي كشد!»
در شكايت ديگري يكي از كاركنان مدعي شده است كه هنگام حضور در كارخانه دائماً  دچار آبريزش بيني مي شود و فرد ديگري از خشك شدن زير بيني شكايت كرده است. شكايت از سر درد و اختلال در تكلم نيز در بين موارد عنوان شده از سوي كاركنان اين كارخانه به چشم مي خورد.
سخنگوي IBM  ضمن رد اين شكايات آنها را ناشي از مشكلات دائمي كاركنان با قوانين استخدام و قانون كار مي داند. وي شكايات مطروحه را در ارتباط با پرونده باز شده براي اين شركت ندانسته و استناد به آنها را صحيح نمي داند.
انتخاب هيأت منصفه از امروز آغاز مي شود، با اين حال IBM از دادگاه خواسته است كه پرونده را مختومه اعلام كند. قاضي پروند هفته گذشته دو پرونده بر ضد IBM را كنار گذاشت و آنها را وارد ندانست با اين حال بيش از ۲۰۰ مورد شكايت در رابطه با سلامتي كاركنان اين شركت بزرگ در جريان است.
مور يكي از شاكيان اصلي اين پرونده مي گويد سالها با مواد شيميايي در تماس بوده و به خوبي بوي نوعي الكل را به ياد مي آورد. او به دادگاه گفته است كه هرگز در مورد مضر بودن اين مواد و خطرات بيشتر تركيبات آنها به وي هشداري داده نشده است. يكي از عوارض ناگواري كه گريبانگير او شده است سردردهاي طولاني و شديد مي باشد.
خانم هرناندز كه دچار سرطان سينه مي باشد نيز از بيماري پوستي، چشمي و بي خوابي ناشي از كار در كارخانه ساخت ديسك سخت متعلق به IBM شكايت كرده است. برخي از كاركنان IBM از تماس مستقيم با مواد شيميايي شاكي مي باشند و مدعي هستند كه هر چقدر هم فردي سعي كند تا با مواد تماس نداشته باشد باز هم مواد شيميايي با پوستش تماس خواهند داشت. با اين وجود با توجه به بدهي و شرايط بد مالي اغلب اين كاركنان حاضر به ترك كارشان نمي باشند.

بازي مشهور Xbox روي PC قابل اجرا است
004648.jpg
دو سال پيش فروش دستگاه  بازي Xbox مايكروسافت آغاز شد. يكي از بازي هايي كه از همان زمان Xbox را همراهي مي نمود بازي تقريباً جنگي و پر برخوردي با نام Halo بود. گرافيك زيبا و جنبه هاي علمي تخيلي اين بازي مورد ستايش بسياري از منتقدان قرار گرفت.
اكنون بازي Halo بر روي رايانه هاي شخصي نيز قابل انجام است. اما چه چيز باعث شده است تا نسخه مخصوص رايانه هاي شخصي اين بازي آن قدر دير به دست علاقه مندان برسد؟
Xbox در حقيقت مثل يك رايانه شخصي نه چندان قدرتمند است كه مخصوص بازي ساخته شده و درون يك جعبه سياه قرار گرفته است. پس چرا يك بازي Xbox نتواند روي PC هم اجرا شود؟ شايد مايكروسافت دوست ندارد تا بازي هاي خود را علاوه بر Xbox روي PC هم ببرد و مي خواهد بازار دستگاه بازي Xbox را گرم نگاه دارد.
به هر حال دليل اين امر هر چه باشد Halo اكنون روي PC قابل اجرا است اما چه دير و چه بي شكوه. چيزي كه در سال ۲۰۰۱ يك انقلاب و تحول به شمار مي رفت اكنون چندان هم عجيب و خارق العاده نيست و تنها يك بازي معمولي به نظر مي رسد.
در اين بازي حداكثر ۱۶ بازيكن مي توانند همزمان با هم به رقابت بپردازند. وجود چندين نقشه بيشتر و اسلحه هاي متنوع تر تنها برتري هاي نسخه PC اين بازي نسبت به Xbox به شمار مي آيند.بسياري از منتقدان آن را يك بازي خسته كننده مي دانند و شبيه بودن برخي Levelهاي اين بازي راهم يكي از دلايل خسته كننده بودن آن برمي شمارند. نسخه دوم Halo براي Xbox در حال توسعه است و انتظار مي  رود تا سال آينده ميلادي به بازار آيد. علاقه مندان اين بازي كه از PC استفاده مي كنند اميدوارند مجبور نباشند تا سال ۲۰۰۶ براي به بازار آمدن نسخه مخصوص رايانه شخصي Halo2 صبر كنند.

آخرين دستاوردهاي نمايشگرهايLCD
004630.jpg
آخرين  دستاوردهاي  مربوط به  صفحه  نمايش  رايانه ها و تجهيزات  الكترونيكي  در نمايشگاه  سال  ۲۰۰۳ «سي تك » كشور ژاپن  برگزار  شد، به  نمايش  در  آمد.
به  گزارش  سايت  اينترنتي  «پي سي ورلد»، صفحه  نمايشهاي  كريستال  مايع  جديدي  كه  در اين  نمايشگاه  معرفي   شدند در مقايسه  با نمونه هاي  فعلي  داراي  مزاياي  بيشتري  است  و از لحاظ وضعيت  نور، روشنايي  و وضوح  تصوير بهبود يافته  و ابعاد آنها نيز كوچكتر شده  است . پيشرفتهاي  صورت  گرفته  در صفحه  نمايشهايي  كه  در اين  نمايشگاه   ارائه شدند به  دو دسته  اصلي  تقسيم  مي شود، دسته  اول  مربوط به  «LCD »هايي  است  كه كيفيت  تصوير آنها افزايش  يافته  و دسته  دوم  مربوط به  صفحه  نمايشهايي است  كه  ابعاد آنها كاهش  پيدا كرده  و با استفاده  از آنها امكان  توليد رايانه هاي  جيبي  و لوازم  الكترونيكي  كوچكتر فراهم  شده  است .

چهارمين نمايشگاه بين المللي تجهيزات صوتي، تصويري، سينمايي، عكاسي
چهارمين نمايشگاه بين المللي تجهيزات صوتي، تصويري، سينمايي، عكاسي و ادوات موسيقي با حضور بيش از ۵۰ شركت داخلي و خارجي از ۲۹ مهرماه سال جاري به مدت ۵ روز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران آغاز به كار خواهد كرد.
به گزارش ستاد خبري نمايشگاه فوق، اين نمايشگاه با مجوز مركز توسعه صادرات ايران و همكاري شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران در فضايي به مساحت ۴۰۰۰ مترمربع آخرين فناوريها و توليدات پيرامون دوربين هاي پيشرفته مورد استفاده در سينما، تلويزيون و عكاسي، تجهيزات سمعي و بصري، انواع پروژكتور و مانيتور، سيستم هاي كامپيوتري تصويري، لوازم مربوط به جلوه هاي ويژه، عكاسي سه بعدي، تجهيزات مورد استفاده در استوديوهاي سينمايي و تلويزيوني، تجهيزات متحرك تصويربرداري، دوربين هاي مداربسته، ضبط تصوير ويدئويي، تكنيكهاي ديجيتالي، آثار برجسته سينمايي، تلويزيوني، عكاسي، تكنيك هاي ساخت علائم تبليغاتي و تبليغات تجسمي، چاپ روي پرده، سيستم هاي ضبط صدا، كنفرانس ويدئويي و انعكاسي، وسايل نورپردازي، تجهيزات ترجمه همزمان و دوبله، سيستم هاي تبليغات منور، مبدل ها، تصاوير ديجيتالي، انواع ميكروفون دستگاههاي همزمان كننده، انواع لنز مورد استفاده در صنعت سينما، تلويزيون و عكاسي، آنتن هاي تلويزيوني و مركزي، مبلمان و دكوراسيون سالن هاي تئاتر، سينما و كنفرانس، بوستر و سيستم هاي تقويت كننده، ويدئو وال، آمفي تئاتر و كنفرانس، مواد شيميايي ظهور فيلم و عكس، لوازم صوتي و تصويري، ادوات موسيقي و تجهيزات وابسته به نمايش مي گذارد.
گفتني است: اهداف برگزاري اين نمايشگاه معرفي كالاها و خدمات واحدهاي شركت كننده در نمايشگاه، انعقاد قراردادهاي تجاري، فراهم كردن امكان برقراري تماس مستقيم بين خريداران بالقوه و فروشندگان جهت مبادله كالا، توسعه مناسبات تجاري بين  جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي شركت كننده در نمايشگاه و انتقال تكنولوژي به كشور، نشان دادن تحولات و پيشرفت هاي اقتصادي يا فني كشورهاي شركت كننده در نمايشگاه به بازديدكنندگان، مبادله اطلاعات تجاري درباره كالاهاي عرضه شده، بازاريابي براي كالاها يا خدمات ارائه شده در نمايشگاه فوق مي باشد.

سيستم جديد پليس بين الملل
004628.jpg
سازمان  پليس  بين الملل  (اينترپل ) تا تابستان  سال  آينده  ميلادي  يك  سيستم  تازه  ارتباطي  بين  ۱۸۱ كشور عضو اين  سازمان  برقرار مي كند.
استانلي  موريس  مسئول  آمريكايي  اين  سامانه ، هفته گذشته  در مادريد- پايتخت  اسپانيا- به  خبرنگاران  گفت  كه  اين  برنامه  هم  اكنون  در ۶۸ كشور عضو سازمان  اينترپل  به  راه  افتاده  است .خبرگزاري  افه  اسپانيا به  نقل  از وي  گزارش  داد كه  با اين  برنامه  تازه  كه  اجراي  آن  از طريق  شبكه  اينترنت  ممكن  است ، مي توان  اطلاعات  كدبندي  شده  را مخابره  كرد.
موريس  در اين  زمينه  افزود كه  تا يك  ماه  ديگر ۱۰ كشور به  اين  برنامه  مي پيوندند و ديگر كشورهاي  عضو سازمان  اينترپل  نيز تا اوايل  تابستان  به تدريج  وارد آن  خواهند شد. وي  افزود كه  ارتباط از راه  برنامه  تازه ، نسبت  به شيوه  كنوني ، روان تر و ارزان تر است .
اين  مقام  پليس  اينترپل  اضافه  كرد كه  انتقال  احكام  پيگرد و مبادله  عكس ، اثر انگشت  و تصاوير ويديويي  در مدت  زماني  بسيار كوتاه  در اين  سيستم   پيش بيني  شده  است . وي  افزود كه  مشكل  سازمان  اينترپل ، چگونگي  برقراري  اين  برنامه  تازه  در كشورهايي  است  كه  نيروهاي  امنيتي  آن  از مشكلات  شديد زيربنايي  رنج  مي برند.
موريس  در اين  زمينه ، به  طور عمده  به  كشورهاي  قاره  آفريقا و كشورهاي  حوزه  درياي  كارائيب  و آمريكاي  مركزي  اشاره  كرد.اين  مقام  پليس  آمريكايي  تاكيد كرد كه  در آينده  نزديك  حتي  امكان  انتقال  اطلاعات  از طريق  رايانه هاي  كوچك  و قابل  حمل  براي  پليس  در نقاط مختلف  جهان  فراهم  خواهد شد. دستگاههاي  پليس  در جهان  سالانه  حدود سه  ميليون  پيام  را از طريق  سازمان  بين المللي  اينترپل  با يكديگر مبادله  مي كنند.

مايكروسافت براي فتح بازار آفريقا تلاش مي كند
004626.jpg
شركت آمريكايي مايكروسافت غول نرم افزار جهان، قصد دارد بازار فناوري هاي نوين آفريقا را به تسلط خود درآورد.
يك هفته نامه آفريقايي در آخرين شماره خود درگزارشي به ديدار رؤساي مايكروسافت با سي و دو وزير فناوري هاي نوين كشورهاي آفريقايي در اواخر سپتامبر گذشته پرداخت. فرانك جاكارد، مدير آفريقاي غربي و مركزي مايكروسافت در مورد اين ديدارها كه در پشت درهاي بسته در ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي برگزار شد، گفت: اين براي اولين بار بود كه وزرا و مديران بخش خصوصي را دور هم جمع كرديم. مايكروسافت كه از سال ۱۹۹۲ به اين طرف در آفريقاي جنوبي و از هفت سال قبل در غرب آفريقا حضور پيدا كرده است، مي كوشد با دستيابي به قراردادهاي بزرگ، چتر ويندوز، رادر تمام آفريقا بگستراند. در جريان اين ديدارها مايكروسافت چهار قرارداد جديد با كشورهاي آفريقايي امضا كرد. ترجمه نرم افزارهاي اصلي شركت به زبان هاي زولو و افريكانس با آفريقاي جنوبي، تجهيز تمام مدارس ناميبيا به رايانه تا سال ۲۰۰۴ و تجهيز رايانه اي ادارات دولتي گابن و نيجريه اين قراردادها بودند. فرانك جاكارد همچنين گفت: قاره آفريقا هم اكنون فقط يك درصد ميزان فروش جهاني مايكروسافت را به خود اختصاص داده است. اما با نرخ رشد چهل درصد درسال بيشترين رشد فروش درجهان را داراست. وي افزود: جاه طلبي ها در آفريقا تازگي ندارد. ما از خيلي وقت پيش متوجه شده ايم كه آفريقايي ها به فناوري هاي نوين توجه دارند.
برناربئي مشاور وزير فناوري هاي نوين و اطلاعات ساحل عاج نيز در مورد شيوه انحصار طلبانه مايكروسافت كه پيش از اين نيز مشكلاتي را براي اين شركت در آمريكا ايجاد كرده و هم اكنون نيز اين شركت را به خاطر قانون ضد انحصار اروپا دچار دردسر كرده است، گفت:  مايكروسافت تنها شركت بزرگ در عرصه نرم افزار است كه به ما راهبرد نشان مي دهد و ما به دانش اين شركت نياز داريم.

خبرهاي كوتاه
004624.jpg
دانشمندان از ابداع دستگاه مترجم همزمان خبر دادند
دانشمندان از ابداع دستگاه مترجم همزمان خبر دادند كه امكان مكالمه و درك متقابل افرادي با زبانها و گويشهاي گوناگون را از طريق تلفن فراهم مي كند.
به گزارش سايت اينترنتي آنانوا، يك تيم تحقيقاتي روسيه در بلغارستان مدعي ثبت فناوري نويني شد كه با استفاده از آن مي توان كلمات مورد استفاده در يك زبان را به كدهاي ديجيتالي تبديل كرده و به سرعت به زباني ديگر ترجمه كرد.
به گفته دانشمندان، اين تراشه مترجم را مي توان در داخل تلفن جاي داده و از آن استفاده كرد.
«كويچو ميتوف» راهنماي اين طرح تحقيقاتي اظهار داشت: به كمك اين فناوري، شخص مي تواند به راحتي از طريق تلفن و به زبان مادري خود از يك سوي سيم صحبت كند و مردم در آن سوي دنيا، حرفهاي او را ترجمه شده و به زباني ديگر بشنوند.
اين تيم بلغاري همچنين از كار بر روي يك برنامه رايانه اي خبر داد كه قادر به ترجمه متون است.
ميوف گفت: در صورت علاقه سرمايه گذاران در اين فناوري نوين،  نتايج آن را مي توان در مدت يك سال به مرحله اجرا درآورد.

سوددهي شركت ياهو
004634.jpg

ميزان سوددهي شركت اينترنتي ياهو در سه ماه سوم سال ۲۰۰۳ در مقايسه با مدت مشابه سال قبل افزايش چشمگيري نشان مي دهد.به گزارش تلويزيوني سي ان ان سود خالص ياهو در اين مدت به شصت و پنج ميليون دلار رسيد كه بيش از دو برابر سود خالص سه ماه سوم ۲۰۰۲ است.
كارشناسان وال استريت به ازاي هر سهم ياهو ۹ سنت سوددهي پيش بيني كرده بودند اما هر سهم ياهو ۱۰ سنت سود به دست آورد. علت سوددهي ياهو فعاليتهاي تبليغاتي آن در اينترنت است.

نابينايان آنچه بايد ببينند، خواهند شنيد
بهره گيري  از نوعي  فناوري  پيشرفته  نابينايان  را قادر كرده  است  براي ديدن  محيط اطراف  خود به  جاي  استفاده  از چشم  به  گوش  خود تكيه  كنند.
به  گزارش  پايگاه اينترنتي  بي  بي  سي ، نابينايان  با استفاده  از يك  دستگاه جديد قادرند در و ديوار محيط زندگي  خود را تشخيص  دهند، از روشن  يا خاموش بودن  چراغها آگاه  شوند و حتي  بتوانند يك  ديسك  فلاپي  را از يك  سي  دي  از هم تشخيص  دهند.
دكتر پيتر ميجر از پژوهشگران  ارشد آزمايشگاههاي  تحقيقاتي  فيليپين  كه  اين دستگاه  را اختراع  كرده  است  مي  گويد نابينايان  با استفاده  از آن  در واقع  صداها را مي  بينند.
اين  دستگاه  كه  (وويس ) نام  گرفته  است  تصاوير تهيه  شده  از يك  دوربين  را به  اصوات  مختلف  تبديل  مي  كند و اين  اصوات  براي  شنيدن  استفاده  كننده  از طريق  هدفون  به  گوش  فرد منتقل  مي  شود.
بدين  ترتيب  اين  دستگاه  از سه  بخش  عمده  شامل  يك  دوربين  بالاي  سر فردنابينا، يك  رايانه  شخصي  قابل  حمل  و يك  گوشي  هدفون  تشكيل  شده  است  . عمل تبديل  تصوير به  صوت  با استفاده  از نرم افزاري  كه  در رايانه  شخصي  تعبيه  شده است  صورت  مي  گيرد و امكان  بهبود بخشيدن  و تكميل  كردن  كار اين  نرم افزار وجود دارد.

نوبل فيزيك نويدبخش رايانه هاي بي نهايت سريع
004622.jpg

جايزه نوبل فيزيك امسال به خاطر نقش ممتاز سه دانشمند در پيشبرد نظريه ابرهادي ها و ابرمايعات مشتركاً به آنها اعطا شد. الكسي ابريكوسوف و ويتالي گينزبرگ از روسيه و آنتوني لگت متولد بريتانيا مشتركاً برنده اين جايزه شدند.
ابرهادي ها يا همان ابررساناها موادي هستند كه مي توانند در حرارت بسيار پايين الكتريسيته را بدون اينكه مقاومتي از خود نشان دهند هدايت كنند.
ابرمايعات نيز در درجه حرارت بسيار پايين، يعني تنها كمي بالاتر از صفر مطلق، فعاليت مي كنند و هيچ نوع اصطكاكي نشان نمي دهند به طوري كه اگر به گردش درآيند متوقف نخواهند شد.
ابرهادي ها از فلزات، آلياژها و تركيب هاي سراميك ساخته مي شود. فقدان مقاومت در آنها باعث شده است بدون اتلاف انرژي، در توليد الكترو مغناطيس هايي كه ميدان هاي بزرگ مغناطيسي ايجاد مي كنند به كار گرفته شوند.
اين مغناطيس ها در اسكنرهاي «ام آر آي» (عكسبرداري مغناطيسي انعكاسي) براي معاينه بافت هاي بدن و دستگاه هاي شتاب دهنده ذرات كه براي مطالعه خواص ماده به كار گرفته مي شود، استفاده مي شوند.
هر چند در اين زمينه ادعاهاي اغراق آميزي مطرح شده است، اما اين علم نويدبخش پيشرفت هاي مهمي در زمينه اختراع رايانه هاي بي نهايت سريع و همچنين توليد، ذخيره و انتقال نيروي برق با بازدهي بسيار بالاست.

SQL Server 2000 Databas
Design and Implementation

اين كتاب از سري كتاب هاي انتشارات مايكروسافت مي باشد و توسط شركت انتشارات عمران در تيراژ هزار نسخه به صورت افست وارد بازار نشر گرديده است. جالب آنكه در حالي كه قيمت نسخه اصلي كتاب حدود ۶۰ دلار است، بهاي كتاب افست شده ۱۰ هزار تومان مي باشد.
اين كتاب براي امتحانات ۲۲۹-۷۰ طراحي شده و در ويرايش دوم آن بيش از دويست صفحه جهت آمادگي امتحان افزوده شده است. كتاب مذكور داراي يك CD همراه نيز مي باشد.

افزايش كاربران كم سن و سال اينترنت در اروپا
نتايج تحقيقات مؤسسه پژوهشي «نيلسن- نترا» حاكي از آن است كه شمار كاربران اينترنت در ميان كودكان و نوجوانان اروپايي، ظرف يكسال گذشته، حدود ۲۷ درصد افزايش يافته است.
طبق اين تحقيقات، در طول يك سال گذشته شمار كودكان زير ۱۲ سال اروپايي كه از اينترنت استفاده مي كنند، با افزايشي حدود سه ميليون نفر، به ۱/۱۳ ميليون نفر رسيده است.
انگليس با ۵/۴ ميليون كودك و نوجوان زير ۱۲ سال در رأس استفاده كنندگان اينترنت در اروپا قرار دارد.
اين مؤسسه پژوهشي خاطرنشان كرد كه كشورهاي آلمان با سه ميليون و فرانسه با ۵/۱ ميليون در رده هاي بعدي قرار دارند.
اين تحقيقات در آلمان، فرانسه، ايتاليا، هلند، اسپانيا، سوئد و سوييس صورت گرفته است. همچنين نتيجه تحقيقات ديگري حاكي است كه كودكان اتريش از همان سنين كودكي با بهترين وسايل فني سروكار دارند و ۲۹ درصد يا حدود يك سوم از كودكان اتريشي رايانه شخصي دارند.

|  آموزش  |   خبر  |   گزارش  |   گوناگون  |   مقاله  |

|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   بازگشت   |