سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۴
Infor.htm
آگهي الكترونيكي
004602.jpg
آگهي ها را مي توان به دو دسته آگهي مربوط به مصرف كنندگان و آگهي تجاري تقسيم كرد. مخاطب گروه اول عموم و مخاطب گروه دوم فروشندگان و توزيع كنندگان كالا به عموم مي باشند. هر دو دسته خود مي توانند مربوط به يك منطقه خاص باشند كه آگهي محلي ناميده مي شوند و در صورتيكه مخاطب فرامنطقه اي داشته باشد آگهي بين المللي مي نامند. اكثر آگهي ها جهت افزايش فروش يك محصول خاص يا سرويس و خدمات طراحي شده اند. برخي آگهي هاي ديگر براي ارايه يك پيشنهاد و يا باب كردن يك رفتار جديد طراحي مي شوند مانند تشويق جوانان به عدم استفاده از موادمخدر يا كشيدن سيگار، اين دسته از آگهي ها را آگهي خدمات عمومي يا PSAs (Public Service Ads) مي نامند. برخي آگهي هاي ديگر جهت معرفي يك سازمان،  شركت يا موسسه طراحي مي شوند مانند آگهي معرفي پليس - گاه از آگهي براي معرفي يك برنامه سياسي و يا انتخابات يك حزب سياسي استفاده مي شود. از اين دسته آگهي ها در بسياري از كشورها بعنوان يك كليد اصلي در رقابت انتخابات استفاده مي شود. آگهي در قرن بيستم بعنوان يك صنعت مهم شناخته شد و در صنعت آگهي هسته مركزي آژانس هاي آگهي محسوب مي شوند. بسياري از شركتها از آژانس هاي خارج از سازماني براي آگهي خود استفاده مي كنند و برخي بخش درون سازماني دارند. آمريكا در سال ۲۰۰۰ با ۱/۱۴۰ بيليون دلار رتبه اول چرخش آگهي و رتبه هاي دوم تا پنجم به ترتيب: ژاپن با ۷/۳۹ بيليون دلار - آلمان با ۷/۲۰ بيليون دلار - انگلستان با ۵/۱۶ بيليون دلار و فرانسه با ۷/۱۰ بيليون دلار مي باشند. در كل جهان متجاوز از ۳۵۰ بيليون دلار در سال صنعت آگهي به خود اختصاص داده است. تا قبل از بكارگيري رايانه و اينترنت براي آگهي ها، اطلاع رساني يكطرفه بود، اما اينترنت دگرگوني نويني در اين صنعت ايجاد كرد و انقلاب آگهي الكترونيكي رخ داد. در اين گزارش اجمالا به معرفي ويژگي هاي آگهي الكترونيكي مي پردازيم، حال چه سهمي از اين بازار جديد كم دردسر در كشور ما توسط سيستم جذب و اطلاع رساني آگهي حاصل شده است نيازمند تغبير نگرش سنتي است.
ويژگي هاي آگهي الكترونيكي
- آگهي در رسانه هايي نظير روزنامه - نشريات - تلويزيون - راديو و سطح شهر محدوديت حوزه اطلاع رساني دارد، اما اينترنت بدون محدوديت در تمامي دنيا بر روي رايانه شخصي افراد در منزل و محل كار قابل دسترسي است.
- كنترل نمايش آگهي نسبت به ۲ پارامتر Visit و يا Hit
Hit) تعداد كليك روي لينك آگهي و Visit تعداد بازديد از صفحه مي باشد)
آگهي دهنده مي تواند با تعريف يك سياست مدون براي نمايش آگهي نسبت به تعداد Visit و Hit نمايش آن را در محدوده زماني دلخواه كنترل كند. بعنوان مثال آگهي كه درخواست ده هزار بازديد در ۳ ماه را داشته است به نحوي در اينترنت درج مي شود كه روزانه در صورتيكه ۱۱۱ بازديد شود از صفحه پنهان (حذف) و روز ديگر اجازه نمايش پيدا مي كند كه در طول ۳ ماه به طور متناسب ۰۰۰/۱۰ بازديد انجام شود. در اين حالت با پنهان شدن آگهي اول - آگهي ديگري جايگزين آن نمايش داده مي شود.
- كنترل آمار دسترسي و بازديد از آگهي بصورت هوشمندانه توسط آگهي دهنده.
در سيستم غير اينترنتي،  آگهي دهنده آمار لحظه اي و واقعي از تعداد بازديد و دسترسي به آگهي خود ندارد،  اما در آگهي الكترونيكي آگهي دهنده مي تواند روزانه آمار دقيقي از تعداد بازديد و Hit به آگهي خود را نسبت به منطقه به تفكيك دريافت كند - روش هاي متعددي براي دريافت اين گزارشات وجود دارد كه دقيق ترين آن دسترسي On-line به سايت آژانس آگهي گيرنده و دسترسي با كد كاربري خاص به بخش گزارشات است. روش offline ، ارسال بصورت E-mail در محدوده زماني دلخواه است.
- استفاده از امكانات چند رسانه اي يا Multimedia (متن - تصوير - فيلم - موسيقي) در ايجاد آگهي كه باعث جذابيت بيشتر آگهي و اطلاع رساني بهتري مي شود.
- امكان خريد كالا يا سرويس ON-line در آگهي قابل تعريف است كه در روش هاي ديگر امكان ندارد.
- امكان جذب آگهي بصورت ON-line بدون نياز به مراجعه حضوري با ثبت اطلاعات لازم در سايت آگهي گيرنده.
- امكان جستجو و دسترسي به آگهي هاي دلخواه در كمترين زمان با طبقه بندي آگهي ها و بكارگيري فن آوري نرم افزاري موتور جستجو.
- امكان فعال كردن يك آگهي و يا غير فعال كردن بدون نياز به كاربري انساني و بصورت مكانيزه.

دانشگاه آرماني در هزاره سوم و توسعه اطلاعاتي جامعه دانايي محور
004604.jpg
از زمان خلقت بشر مسئله فراگيري و آموزش در تمام ابعاد زندگي او تاثير فراواني داشته است. از طبيعت و تاريخ كه به عنوان دو معلم بزرگ انسان ياد شده اند بگذريم نقش و تاثير آموزش هاي انسان به انسان بسيار جالب و پيچيده است. وقتي به فرايند توليد تا توزيع يك بسته اطلاعاتي شامل تعاريف، مفاهيم و علوم كاربردي ان برخورد مي كنيم در مي يابيم كه در جريان ساختمند شدن يك سري داده هاي تجربي كه عمدتاً حاصل جمع حواس پنجگانه با ذهن تحليل گر بشر بوده اند اطلاعات ساخته و پرداخته مي شوند. از زمان هاي دور افراد و اشخاصي كه در جمع آوري و تحليل اين اطلاعات پيش قدم بودنداز جايگاه و رده بندي خاصي در جوامع داشته اند اينگونه افراد در جوامع هميشه به عنوان مرجع هاي علمي مورد توجه عامه قرار داشته اند و بر حسب دانش و بينش هاي خود به اموزش هاي كلاسيك نيز مشغول بودند از كلاس هاي درس علماي ديني در صدر اسلام و يا مكتب خانه هاي قرون گذشته و آكادمي هاي يونان و.. مي توان به نمونه هاي جالبي از پذيرش جايگاه تعليم و آموزش در سطح عمومي تر و به شكل كلاسيك تر رسيد. توسعه و پيشرفتهاي صورت گرفته شده در قرون اخير با توجه به انقلاب هاي كه در عرصه هاي علمي و در نتيجه عرصه هاي اجتماعي رخ داده تاثير شگرف و شتاب دو چنداني در جهت تسريع روند نزديكي جوامع در بهره برداري مشترك از علم داشته است. بدون شك حركتهاي نويني كه بشر پس از انقلاب صنعتي تا انقلاب اطلاعاتي انجام داده بسيار سريع و غير قابل باور مي باشد. طبق بررسي هاي صورت گرفته شده روند توسعه اطلاعات در جهان به گونه اي فزاينده در حال رشد است و در حال حاضر نيزميزان اطلاعات بشر در هر ۴ يا ۵ سال به دو برابر افزايش پيدا مي كند . اين در حالي است كه نيم عمر اطلاعات در برخي از علوم به حدود شش سال رسيده است يعني از زماني كه اطلاعات توليد مي شوند تا زماني كه به هر دليلي غير كاربردي مي شوند زماني در حدود ۶ سال به طول خواهد انجاميد. با اين تفاسير و با توجه به رشد سريع جامعه جهاني در روند توليد، كاربردي كردن و بهره گيري از اطلاعات اين نياز احساس مي شود كه جايگاه كشور ما و همچنين استراتژي هاي ما در برابر اين حجم عظيم اطلاعات چه مي تواند باشد؟ ما چگونه مي توانيم در اين عرصه با استفاده مناسب و سريع از اطلاعات توليد شده در ساير كشور ها نسبت به شناخت و هماهنگ سازي خود با آخرين پيشرفتهاي جهاني آگاه شويم و همچنين از جايگاه يك مصرف كننده صرفِ اطلاعات توليد شده و به عبارت ديگر يك وارد كننده اطلاعات، تبديل به يكي از كشورهاي توليد كننده و صادر كننده اطلاعات باشيم. وقتي از اين نيازها سخن مي گوييم در واقع به بيان استانداردهايي پرداخته ايم كه هر جامعه اي كه با يك استراتزي كلي مبني بر رسيدن به استانداردهاي يك جامعه دانايي محور است در آن حركت مي كند. به عبارت بهتر هرگاه كه اين عزم و اراده عمومي در بهره گيري از دانش هاي مختلف و با استفاده از فناوري هاي مناسبي كه جريان دريافت اطلاعات را تسهيل مي كنند صورت گيرد و تلاش ها و چالش هاي آكادميك و تحقيقاتي به سمتي هدايت شود كه روند توليد اطلاعات را نظام مند كرده و سرعت ببخشد مي توان اميدوار بود كه جامعه جهاني جايگاه متفاوتي را براي ما در دستيابي به استانداردهاي يك جامعه دانايي محور قائل شود. امروزه توسعه فناوري سيستم هاي الكترونيكي و به خصوص سيستم هاي وب مدار اين امكان را در اختيار تك تك افراد جامعه قرار داده است تا از طريق بستر هاي مجازي نسبت به مبادلات اطلاعاتي اقدام كنند. دنياي مجازي با توجه به ساختار و كاركرد ها و امكانات گسترده اي كه براي كابران جهاني خود فراهم مي كند ارتباطات را در سطح گسترده اي توسعه مي دهد و با توجه به اينكه يكي از مهترين شاخص ها و ابزارها در مباحث توسعه اطلاعاتي ونيل به جامعه دانايي محور تسريع و تسهيل در جريان آزاد حركت اطلاعات است مي توان ادعا كرد كه از گرايش و كاربرد اين سيستم ها در توسعه اطلاعاتي گريزي نيست. در اين بين مراجع و كانال هايي كه امروزه به عنوان بسترهاي ايجاد چالش در جهت توليد و طبقه بندي اطلاعات و همچنين كاربرد آنها عموماً شامل دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي دانشكاهي مي باشند. احيا و ايجاد تفكر سيستمي نسبت به فرآيندهاي توليد تا توزيع اطلاعات و همچنين برخورد مناسب و گزينش صحيح شيوه هاي استفاده از اطلاعات مواردي از شاخص هاي توسعه اطلاعاتي هستند كه در بسترهاي آموزشي مناسبي چون دانشگاهها قابل برنامه ريزي و اجرا خواهند بود. به همين دليل در مبحث مديريت دانش در يك جامعه دانايي محور نگاه ويزه اي به بسترهايي خواهد شد كه قادر به استفاده صحيح و تصولي از اطلاعات باشند. دانشگاهها به عنوان مراكز و مراجع مصرف كننده و توليد كننده اطلاعات در صف اول شاخص هاي توسعه اطلاعاتي در جوامع دانايي محور خواهند بود. در واقع بيشترين حجم مواد خام مصرفي در جريان آموزش هاي آكادميك اختصاص به فرآيندهاي تبادل اطلاعات خواهد داشت. يعني دانشگاه با توجه به حضور فراگيران متعدد در حوزه هاي مختلف علوم و با وجود مدرسين و اساتيد مي تواند جايگاه بسيار مهمي در پروسه دريافت اطلاعات از جانب اساتيد به طرق مختلف و با توجه به استاندارد ها و نياز سنجي هاي موجود براي اطلاعات آنها را مورد پردازش و تحليل هاي آكادميك قرار داده و در يك فرآيند مبادلاتي مبتني بر شيوه هاي نوين آموزشي و انتقال آطلاعات به دانش پذيران منتقل نمايند. دانشگاهها در تهيه و تصوير كردن نظام هاي عرضه و تقاضاي اطلاعات و هدايت كردن جريان هاي فكري و اطلاعاتي جامعه نقش موثري دارند. يكي از اين نقش هاي مهم استاندارد سازي و تعيين سطح كيفي اطلاعات مورد نياز جامعه خواهد بود. در اين بين دانشگاهها براي دست يابي به سطح مطلوب و مناسب در جهت فراهم سازي امكان توليد و عرضه مناسب اطلاعات به جامعه داراي مشكلات و معضلاتي نيز هستند به عبارت ديگر بدون تامين زير ساختهاي آموزشي و تكنولوژيكي دانشگاههاي ما قادر به تامين انتظارات جامعه دانايي محور نخواهند بود.

معضلات آموزشي:
كشور ما به عنوان يكي از كشورهاي در حال توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در سالهاي اخير شاهد حركتها و جهش هايي در زمينه توسعه فناوري هاي اطلاعاتي بوده است. با توجه به اينكه در فرآيند توسعه اطلاعاتي و نيل به جامعه دانايي محور ني توان نقش مهم فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي را انكار كرد و يا به بهتر توسعه دانايي محور مبتني بر توسعه ICT خواهد بود از اين رو تاثير كمبود و يا حتي نبود نيروها و اساتيد متخصص در زمينه هاي آموزش هاي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات كه همگن با تفكر مدريت دانش در يك جامعه دانايي محور باشد يكي از بزرگترين مشكلات حال حاضر مي باشد از اين رو به جاست كه دانشگاهها براي رفع اين نقيصه خود و رسيدن به هويت و جايگاه واقعي در جامعه دانش مدار ايران با تامين نيروهاي متخصص و يا بالابردن سطح علمي اساتيد موجود نسبت به رفع مشكلات آموزشي اقدام كنند. از سوي ديگر به دليل عدم استاندارد بودن نظام هاي اموزشي امكان تطبيق اين ساختارها با ابزارهاي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات براي بستر سازي يك مدل نمونه جامعه دانايي محور كه بر اساس سيستم هاي آموزش از راه دور،آموزش مجازي و آموزش هاي الكترونيكي صورت مي گيرد غيرقابل طراحي خواهد بود.

معضلات تكنولوژي:
مورد ديگري كه در ساختارهاي دانشگاهي وجود دارد عدم استاندارد سازي سيستم هاي آموزشي مبتني بر ابزارهاي تكنولوژيك است . استفاده از شيوه ها و ابزارهاي سنتي و غير استاندارد امروزه به يكي از بزرگترين معضلات دانشگاهها تبديل شده است و اين عدم توجه به استفاده از ابزارهاي تكنولوژيك در آموزش و انتقال اطلاعات ناشي از عدم شناخت درست از كاركردها و كاربردهاي سيستم هاي نوين آموزشي است كه با استفاده از فناوري هاي جديد امكان پذير است. وجود اين معضل و عدم رفع آن تمامي استراتژي هاي موجود در راه رسيدن به يك جامعه دانش محور را خنثي خواهد كرد.

معضلات اطلاعاتي:
ساختارها و نظام هاي دانشگاهي ما به دليل حركت كند جريان توليد و توزيع اطلاعات به شدت از نظر اطلاعات و دانش هاي جديد در فقر به سر مي برند. مهمترين دليل اين مسئله روزمرگي ايجاد شده در بين اساتيد و دانشجويان است.در كلاس درس كه به عنوان يك جامعه كوچك شده از نظر توسعه اطلاعاتي مي تواند به شمار آيد و با تشكيل سلول هاي كاري و تحقيقاتي اطلاعات را توليد و تحليل كند در حال حاضر يك نظام يك طرفه در شيوه برخورد با اطلاعات حاكم مي باشد به گونه اي كه استاد به عنوان متكلم وحده كليه امور انتقال اطلاعات را برعهده دارد. اين مسئله ضمن اينكه از كارايي اموزش تا حد بالايي مي كاهد در صورت عدم به روزرساني شدن اطلاعات از جانب استاد نقش مخربي نيز در جامعه اطلاعاتي خواهد داشت. معضلات فرهنگي: بسياري از اساتيد و دانش جويان ما هنوز به باور لازم در مورد جايگاه و نقشي كه مي توانند در توسعه اطلاعاتي جامعه خود داشته باشند نرسيده اند ضمن اين كه به علت فقدان فرهنگ مناسب در آموزش هاي آكادميك و غير آكادميك هماهنگي و همگني لازم ما بين آموزش هاي دانشگاهي و غير دانشگاهي وحود ندارد ودرصد بالايي ازدانش آموختگان اطلاعات و اعتقاد چنداني به كاربردي بودن دانش هاي فراگرفته شده ندارند. بررسي اين چهار معضل به عنوان بخش كوچكي از مسائلي كه در زمينه توسعه اطلاعاتي جامعه وجود دارد نقش و رسالت دانشگاهها در رسيدن بع استانداردهاي يك جامعه دانايي محور بسيار حساس تر و پر رنگ تر مي نمايد. نگاه اصولي و سيستماتيك به روند مديريت دانش در دانشگاهها و هدايت مناسب اطلاعات از دانشگاه به جامعه(دهكده جهاني) با استفاده از ابزارهايي تكنولوزيك كه موجبات تسهيل و تسريع توسعه اطلاعات را باعث مي شوند مي تواند در شناساندن و تبيين چايگاه دانشگاه هاي آرماني در هزاره سوم موثر باشد.
فرنود حسني - سايت خبري ITIran

رئيس هيات مديره  انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي:
حداكثر تا دو ماه ديگر آئين نامه Termination اعلام مي شود
با توجه به دعوت كميسيون صنايع و معادن مجلس از انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي جهت شركت در جلسه ي روز چهارشنبه ي هفته ي گذشته كه با حضور وزير پست و نمايندگان مجلس، همراه با نمايندگان هيات رئيسه برگزار شد، مهندس محمدي و مهندس پارسا از انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي در اين جلسه به ارائه ي مطالبي پرداختند.
مصطفي محمدي - رئيس هيات مديره ي انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي ايران - در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين خصوص گفت: در اين جلسه مشكلات متعدد شركت هاي ارائه كننده ي سرويس هاي اينترنتي در بحث مجوزهاي ISP و ICP از طرف كليه ي شركت هاي متقاضي در بخش خصوصي همراه با مستندات و مكاتبات آن ها در سراسر كشور با انجمن مطرح شد.
وي، افزود: عدم كارشناسي آئين نامه ها كه در نتيجه قابل اجرا نمي باشد، حضور شركت مخابرات به عنوان رقيب اصلي در بازار رقابت با بخش خصوصي، اعمال سلايق شخصي مديران كه متاسفانه موجب رواج فساد اداري شديد در واگذاري امكانات به متقاضيان شده، عدم ارائه ي مجوزهاي ICP و در خواست شرايط غير قانوني و غير منطقي از قبيل هزينه ي ۱۰ درصدي بابت مجوز، برخوردهاي غيرقانوني حراست هاي وزارتخانه و شركت هاي مخابرات استان ها با شركت هاي ارائه دهنده ي سرويس هاي اينترنتي را ازجمله مواد مطرح شده در جلسه خواند.
004606.jpg

وي، تصريح كرد: پائين بودن كيفيت سرويس مخابرات كه علاوه بر عدم رعايت استانداردهاي لازم هزينه ي زمان هاي قطعي سرويس در صورت حساب ها كسر نمي شود و در نتيجه ي آن خسارات جبران ناپذيري به شركت ها وارد مي شود، سختگيري غير منطقي در ارائه ي مجوزهاي ICP و ISP علي رغم تاكيد قانون بودجه ي سال ۸۲ مبني بر لزوم صدور حداقل ۶۰ مجوز ICP در سال ۸۲، عدم واگذاري امكانات مناسب مخابراتي به شركت هاي ICP كه منجر به نزول شديد سودآوري آن ها و حتي توقف در توسعه هاي بعدي آنان شده است از ديگر مشكلات ذكر شده ي انجمن در اين جلسه بود.
وي، ادامه داد: اعمال سياست هاي مختلف در واگذاري خطوط E1 در استان هاي مختلف، برخوردهاي غير قانوني با VOIP شامل Origination و Termination كه مي تواند يكي از زمينه هاي فعاليت اصلي ISP باشد و عدم صدور مجوز Termination و رفتارهايي شامل يك طرفه كردن خطوط نيز از جمله  مواردي بود كه در جلسه به آن پرداخته شد.
وي، افزود: بعد از تشريح و توضيح موارد فوق وزير محترم پاسخ هايي را ارائه كردند كه در برخي موارد ضمن پذيرش اكثر اعتراضات اين انجمن آمادگي اعمال نظرات كارشناسي انجمن در آئين نامه ها و مصوبات بعدي و قبلي را اعلام كردند و در خصوص عدم ارائه  هيچ گونه مجوز فعاليت به شركت هاي ICP، مقرر شد كه تا اين هفته به كليه ي ۱۷ شركت ICP يك برگه ي مجوز فعاليت از سوي شركت مخابرات با امضاي بالاترين مقام شركت مخابرات ارائه شود. همچنين شرايط قراردادهاي پيمانكاري آنان با شركت مخابرات بعد از تعديل و تصميمات لازم كه با نظر كارشناسي اين انجمن باشد بين طرفين مبادله و در اين مورد هزينه ي بسيار اندكي از آنان دريافت شود.
محمدي، با بيان اينكه وزير در مورد تعداد ICPها با پذيرش صدور مجوزهاي بيشتر و با در نظر گرفتن مصالح و منافع ICPهاي موجود آئين نامه ي جديد را به شركت مخابرات ارائه خواهد كرد، افزود: در خصوص تخلفات احتمالي موجود مديران در اين زمينه مقرر شد كه گزارش هاي آن مكتوب به ايشان اعلام شود تا برخوردهاي لازم صورت گيرد. همچنين با توجه به جايگاه انجمن در بخش خصوصي  مقرر شد كه وزارتخانه يا شركت مخابرات از اين تاريخ به بعد هيچ گونه شكايتي از اعضاي انجمن به قوه ي قضائيه ارايه ندهد و موارد تخلف را به خود انجمن گزارش داده تا پس از بررسي لازم اقدامات آن با نظر خود صنف صورت گيرد.
رئيس هيات مديره ي انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي، ادامه داد: حداكثر تا دو ماه ديگر آئين نامه ي Termination نيز اعلام مي شود تا اجرا و تجارت آن به بخش خصوصي واگذار شود.
لازم است يادآوري شود كه نمايندگان محترم مجلس در خصوص پذيرش اين توافقات و با عدم پذيرش آن از سوي مجلس و هيات رئيسه بعد از اجراي توافقات بررسي خواهد شد.

حضور فعال خانواده  بيل گيتز در خيريه
هفته  گذشته خانواده گيتز(بيل و ماليندا گيتز)، بهBotswana سفر كرده و از آن جايي كه قرار بود در پرسش و پاسخي شركت كنند، گروهي از خبرنگاران براي ضبط سخنان آنان در انتظار بودند. محور گفتگوهاي يادشده، چگونگي دخيل شدن بيل و ماليندا گيتز، در مسائلي پيرامون بيماري هاي كشنده در كشورهاي فقير بوده است.
خانواده گيتز، ميليونها دلار پول براي كمك به بهداشت جهاني، اهدا كرده  و به ويژه در دو سال گذشته آنان كمكهاي چشمگيري در اين راه كرده اند كه در مقايسه با سال هاي گذشته، مبلغ پول پرداخته شده، به شدت افزايش يافته است. درخور توجه است كه اين پول براي توسعه و گسترش واكسيناسيون بيماري هاي كشنده است. آنان هزينه   طرح هاي مبارزه با بزرگترين عاملان مرگ شناخته شده در دنيا، AIDS ، مالاريا و سل، را بر عهده گرفته اند.
004608.jpg

خانواده گيتز، خيريه اي به ارزش ۲۵ ميليارد دلار (بزرگترين خيريه در جهان)، ساخته و تعهد كرده اند كه ديگر هزينه هاي آن را كه در حدود ۴۶ ميليارد دلار خواهد بود را بپردازند.
يكي از بزرگترين و حتماً مهمترين طرحي كه بيل گيتز و همسرش ماليندا گيتز، انجام داده اند درBotswana ، بوده است. آنان درمان ساكنان آلوده به AIDS را در اين كشور آفريقايي كه جمعيتي بالغ بر ۷/۱ دارد، آغاز كرده  و كشور يادشده را به عنوان الگويي براي ديگر بيماران در آفريقا معرفي كرده اند. اين طرح با دريافت ۵۰ ميليون دلار از جانب خانواده گيتز و ۵۰ ميليون دلار از طرف شركت Merck& Co، انجام شده است. اما درصد بالاي بيماران در اين كشور نيازمند سرعت در عمليات درماني بوده و پس از سه سال تلاش بي وقفه ، تنها هزاران نفر از مردم كشور يادشده به موقع مداوا شده و برآورد مي شود كه در حدود ۱۱۰۰۰۰ نفر نيازمند درمان سريع هستند.
خانواده  گيتز گفته اند كه با پا نهادن به ميانسالي (بيل ۴۷ و ماليندا ۳۹)، به درمان بيماران علاقه بيشتري پيدا كرده و براي چگونگي خرج كردن دارايي  خود در مناسبترين راه، بسيار فكر كرده و بر روي طرح هاي گوناگوني فكر مي كنند.
برخي از مردم بر اين باور هستند كه بيل گيتز به دلايل سياسي، دست به خرج كردن سرمايه خود در اين راه كرده است، اما در حقيقت از آن هنگام كه بيل گيتز زمام كارهاي اجرايي شركت را به استيون بالمر (Steven A .Ballmer)، سپرده، فرصت بيشتري براي رسيدن به طرح هاي درماني يادشده، يافته است.
در يك سري از پرسش و پاسخ هاي انجام شده در سفر اخير خانواده  گيتز، در سه كشور آفريقايي، آنان درباره  تصميم خود براي چگونگي تقسيم اموالشان و دليل علاقمند شدن به بهداشت جهاني و درمان بيماران، توضيح داده اند.
004610.jpg

از آن جايي كه آنان باور دارند پول بيش از حد اثر نامطلوبي بر زندگي و آينده  فرزندانشان خواهد داشت، از اين روي، تنها سهم اندكي از دارايي خود را به آنان اختصاص داده و همچنين گفته اند كه تنها راه معقول بازگرداندن اين پولها به مردم، كمك به خدمات جهاني است.
ماليندا گيتز در اين باره بيان كرده: «بيل با سخت كوشي كار كرده و درباره برخي مسائل هوش بسيار داشته، اما او هميشه بسيار خوش شانس بوده است. اكنون ما بر آنيم كه منبع به دست آمده از اين راه را به بهترين صورت ممكن، استفاده كنيم.»
بايد توجه داشت كه اگر تنها انگيزه  بيل  گيتز، مسائل سياسي بود، او مي توانست در خانه  خود مانده و از آن جا بخشش  كند، اما او و همسرش سفرهايي به برخي نقاط دورافتاده داشته تا از نزديك شاهد چگونگي درمان، باشند.
خانواده  گيتز روز بعد از گفت وگوهاي يادشده ، براي راه اندازي كلينيك ضد مالاريا، به موزامبيك سفر كردند. گفتني اين كه، براي نخستين مرتبه است كه چنين مبلغ هنگفتي براي تحقيقات و بررسي هاي لازم درباره مالاريا، اهدا شده است. تا كنون يك ميليون كودك در اثر مالاريا جان باخته و بيل و ماليندا پس از آگاه شدن از اين موضوع، از طريق رسانه هاي گروهي خواهان توجه بيشتر به اين خطر و مبازره  با آن شده اند.
بيل براي رسيدگي به بهداشت جهان و ديگر طرح ها، كارشناساني استخدام كرده، اما بايد گفته شود كه خود حتي از جزئيات كار با خبر بوده و كتابهايي در اين زمينه مطالعه كرده است. افزون بر اين، وي نام بيماريهاي بالا و پشه هاي ناقل بيماري را به زبان لاتين آموخته است.
گيتزها مي گويند آنان قادر به از بين بردن تمام بيماريها نبوده و تنها هدفشان كمك به گونه ِ است كه راه كمك كردن دولت را نيز باز گذاشته و يا در راهي گام بردارند كه يك درمان هميشگي براي بيماران به ارمغان آورند و به همين علت آنان در مورد واكسن سازي بسيار گسترده و عميق تحقيق مي كنند و با و جود درصد شكست بالا در اين راه ، همواره اميدوار هستند. درخور توجه است كه مالاريا در چندين كشور دنيا، جدي ترين عامل جان سپردن كودكان است.
اگر كمك هاي بيل گيتز به انجام بررسي  و تحقيق براي براندازي بيماري هاي مرگ آفرين سرعت بخشد، تنها در طول سه سال، جان هزاران نفر نجات داده خواهد شد. گيتز بيان كرده كه علت شركت نكردن مردم و دولت، در اين موقعيت اضطراري ، كه عمر برخي از ساكنان كشورهاي فقير را تهديد مي كند، را نمي داند. وي همچنين در پرسش و پاسخي كه در يكي از كشورهاي آفريقايي داشته، توضيح داده كه همواره از كمك نكردن انسان ها به يكديگر، در شگفت است.
بخش مقاله ITiran
منبع : واشنگتن پست

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |