سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۴
Infor.htm
آموزش Adobe Premiere
قسمت پنجم
در قسمت قبلي ما روش تدوين نمودن ابتدايي كليپها را تجربه كرديم و با اضافه نمودن ترانزيشن كليپ تركيب خود را زيباتر نموديم.
004616.jpg

در اين قسمت قصد داريم به بررسي روشهاي اعمال كنترل بر ساخت يك ترانزيشن و افكتهاي ويژه بپردازيم پس با ما همراه باشيد.
تلفيق نمودن كليپ ها بدون يكديگر
۱- برنامه پريمير را فعال كرده و كليپي را به پنجره Timeline اضافه كنيد.ترجيحا كليپ وارد شده را در Viedeo 1 قرار دهيد.
۲- گزينه File را از زير منوي import از منوي File انتخاب نماييد و يك تصوير را با فرمت eps.را انتخاب و وارد پنجره Project نماييد.
۳- از پنجره Prject تصوير وارد شده را انتخاب كرده و به تراك Video 2 وارد كنيد.
۴- در پنجره Timeline ابزار انتخاب را انتخاب كنيد و لبه تصوير وارد شده به تراك Video 2 را انتخاب نموده و آن را بكشيد تاكل كليپ را پوشش دهد.
نكته: در پوشه Sampel برنامه پريمير به صورت پيش فرض تصويري به نام Veloman وجود دارد،در اين قسمت شما مي توانيد از اين تصوير استفاده كنيد.
۵- براي مشاهده پيش نمايشي از تصوير اضافه شده به كليپ گزينه Preview را از منوي Timeline انتخاب كنيد. اگر شما از تصوير Veloman براي اين استفاده كرده باشيد بروي كليپ خود اين تصوير را به صورت ثابت مشاهد مي كنيد.
اعمال افكت به تصوير اضافه شده
اگر مي خواهيد به تصوير اضافه شده بروي كليپ افكتي را اضافه كنيد يكي از زيبا ترين افكتهايي كه ما به شما پيشنهاد مي كنيم شفاف نمودن تصوير از يك مقطع كليپ و پررنگ شدن تدريجي آن است. براي اين منظور: 
۱- تصوير Veloman را در پنجره Timeline انتخاب نموده و دستور Transparency را از زير منوي Video در منوي Clip انتخاب كنيد تا پنجره Transparency Settings در روي صفحه نمايش ظاهر گردد.
۲- در كادر محاوره اي ظاهر شده شما مي توانيد تصوير را در نماي Sample مشاهده كنيد. در اين هنگام آيكون Page Peel را انتخاب نمائيد.
۳- در كادر محاوره اي TransParency Settings از منوي كشويي Key Typeگزينه White AlPha Matte را انتخاب كنيد اين گزينه عمل Key out كردن را در هر محيطي كه شامل كانال آلفاست انجام مي دهد.
۴- در نماي Sample حالا شما مي توانيد تصوير Veloman را در حالي كه شفاف شده و كليپ از پشت آن نمايان است مشاهده كنيد.
۵- بروي كليد OK كليك نمائيد.
۶- براي مشاهده پيش نمايش، در حالي كه كليد ALT را نگاه داشته ايد.مكان نما را روي Time ruler قرار داده و آن را بكشيد.
متحرك كردن كليپ
براي تنوع بخشيدن به تصوير اضافه شده به كليپ شما مي توانيد به آن حركت داده؛ بچرخانيد و آنرا بزرگ يا كوچك نمائيد. براي اين منظور: 
۱- در پنجره Timeline فايل Veloman را انتخاب كنيد.
۲- دستور Motion را از زير منوي Video در منوي Clip انتخاب كنيد تا كادر محاوره اي Motion Settings در روي صفحه نمايش ظاهر گردد.
۳- در سمت راست كادر محاوره اي باز شده شما مي توانيد پيش نمايشي از تصوير را مشاهد نمائيد.
004614.jpg

در اين نما توسط يك خط مي توانيد مسير حركت تصوير را در روي كليپ مشاهده نمائيد. فضاي قابل مشاهده كليپ در اين نما با اسم Visible Area مشخص گرديده است.
۴- نقطه شروع مسير (Start) را به سمت داخل بكشيد ودر كادرهاي Rotation (چرخش)، Zoom (بزرگنمايي) و Delay (درنگ) تصاوير مورد نظرتان را براي نقطه شروع و پايان چرخش وارد نمائيد.
۵- براي اضافه نمودن نقطه ديگري به خط مسير حركت تصوير بين نقظه شروع و پايان كليك كنيد تا يك نقطه حركت ديگر تعريف گردد. به انتخاب نقطه مي توانيد آن را در جهت مورد نظرتان تغيير مكان دهيد.
۶- در كادر محاوره اي فوق براي اتمام فرآيند بروي كليد OK كليك كنيد.
۷- براي ديدن پيش  نمايشي از افكت اضافه شده گزينه Preview را از منوي Timeline انتخاب كنيد.
اعمال كنترل بر ترانزيشن اضافه شده به كليپ
همانطور كه گفته شده در قسمت قبلي  ما به بررسي نحوه اضافه نمودن ترانزيشن بر كليپ خود پرداختيم. برنامه پريمير به صورت پيش فرض داراي ۷۵ ترانزيشن مختلف مي باشد كه هر كدام داراي پارامترهاي مختلف جهت تنظيم هستند، براي اعمال كنترل بروي اين ترانزيشن ها: 
۱- بروي ترانزيشن اضافه شده به كليپ دو بار كليك كنيد تا كادر محاوره اي تنظيمات آن در روي صفحه نمايش ظاهر گردد.
۲- در كادر محاوره اي تنظيم ترانزيشن شما با دو نما روبرو هستيد كه بنام A و B نامگذاري گرديده است.
در كادر محاوره اي فوق براي مشاهده كليپهاي در حال اعمال ترانزيشن در نماهاي موجود كادر تنظيم گزينه Show Actual Saurces را فعال سازيد.
۳- براي تنظيم كردن نقطه شروع و پايان عمل ترانزيشن، از اهرم هاي پنجره هاي مانيتور استفاده نماييد.
نكته: در كادر محاوره اي اكثر ترانزيشن ها شما مي توانيد جهت حركت و تبديل ترانزيشن را تغيير دهيد.
۴- در كادر محاوره اي تنظيم ترانزيشن شما حتي مي توانيد سرعت و حالت تغيير را بسادگي كنترل نمائيد.
۵- براي مشاهده پيش نمايش گزينه Preview را از منوي Timeline انتخاب كنيد.
خلاصه
در اين قسمت به بررسي نحوه اضافه كردن يك تصوير به صورت لوگو بروي كليپ پرداختيم، علاوه بر آن ياد گرفتيم كه چگونه به اين لوگو حركت داده و آن را زيبا نمائيم و در انتها به بررسي نحوه اعمال كنترل بر ترانزيشن اعمال پرداختيم. سعي كنيد افكتهاي بررسي شده در اين قسمت را شخصا تجربه كنيد ديدار ما تا هفته بعد.

آيا مي دانيد كه؟
004564.jpg
* آيا مي دانيد كه چرا گاهي ماوس هاي نوري به خوبي كار نمي كنند؟
ماوس هاي مكانيكي داراي يك گوي در حفره پشت ماوس مي باشند، اما ماوس هاي نوري به جاي گوي داراي يك حفره مي باشند كه داخل آن يك لنز كوچك و نوراني وجود دارد. ماوس هاي نوري هيچ قطعه متحركي ندارند و در آنها يك دوربين ديجيتالي كوچك وجود دارد كه به مشاهده سطح، مكاني كه ماوس بر روي آن حركت مي كند مي پردازد. اين ماوس ها در هر ثانيه صدها عكس از يك سطح مي گيرند وتغييرات را به رايانه ارسال مي  كنند.نكته مهم اينجاست كه اگر ماوس نوري را بر روي يك سطح صاف و يك دست و يك رنگ حركت دهيد به خوبي عمل نمي كنند زيرا كه تصاوير مشابه هم مي باشند و در نتيجه مكان نما كه دستور تغيير را مي گيرد حركتي را حس نمي  كند و مكان نما ثابت مي ماند.سعي كنيد ماوس نوري را بر روي سطوح رنگي حركت دهيد.

سخت افزار (قسمت ۱۳)
برد اصلي (Mother Board)
(بخش دوم)
004618.jpg
مادربرد آن برد (On Board)
بعضي مواقع مادربردها كارت صدا، گرافيك، مودم و شبكه را به صورت مجتمع دربردارد و ديگر نيازي نيست تا آنها را به صورت جداگانه خريداري نمود و بر روي آن نصب كرد. به اينگونه بردهاي اصلي آن برد مي گويند، و معمولا داراي قيمت كمتري مي باشند. به اين دليل كه عموماً قابل ارتقا، تغيير و تعمير نمي باشند.
مادربردهاي آن برد معمولاً دربرگيرنده يك يا چند مورد از قطعات گفته شده مي باشند كه مي توان بعضي از آنها را غيرفعال نمود و كارت موردنظر خود را بر روي آن نصب كرد با توجه به اينكه اينگونه مادربردها اسلات هاي كمتري دارند، بنابراين انعطاف پذيري كمتري نيز دارند.

گذرگاه هاي توسعه
گذرگاه يا خط حامل، يك مسير عمومي است كه داده ها از روي آن نقل و انتقال مي كنند. اين مسير به وسيله مدارهاي الكتريكي بين قسمت هاي ديگر يك رايانه ارتباط برقرار مي كنند. اين مقدار داده ها مي توانند به صورت همزمان از گذرگاه ها عبور كنند و مقدار آنها بر حسب بيت مي باشد. به طور معمول ۴ گذرگاه اصلي در رايانه ها وجود دارد:
۱- گذرگاه پردازنده
۲- گذرگاه حافظه
۳- گذرگاه آدرس
۴- گذرگاه ورودي- خروجي
گذرگاه پردازنده مسير ارتباط پردازنده و تراشه هاي مجتمع يا چيپ ست هاست.
اين گذرگاه ،داده ها را به سرعت به پردازنده منتقل مي كند و از آن به بيرون مي فرستد و سرعت آن نسبت به ساير گذرگاه ها بسيار سريعتر مي باشد، گذرگاه حافظه ،داده ها را بين پردازنده، رم و حافظه رم انتقال مي دهد.
مهم ترين گذرگاه هاي توسعه عبارتند از:
گذرگاه ISA: همان طور كه مي دانيد در رايانه قطعات مختلف از طريق يك سري خطوط با يكديگر ارتباط دارند كه به آن ها خط حامل مي گويند. درواقع قطعات موردنياز بر روي اين خط قرار مي گيرند.
اين گذرگاه هاي ۸ بيتي ISA نام داشتند،  سپس در چند سال بعد گذرگاه هاي ۱۶ بيتي به بازار عرضه شدند، اين گذرگاه ها به علت ضريب اطمينان بالا، كارابودن و سازگاري هنوز به كار مي روند.
گذرگاه ESA :پس از توليد رايانه ۳۸۶ گذرگاه هاي عريض ۳۲ بيتي به كار گرفته شد. اين گذرگاه ها داراي شكاف هاي ۳۲ بيتي مي باشند به همين دليل نمي توان در آنها از كارت هاي ۸ يا ۱۶ بيتي استفاده كرد.
نكته: نوعي از گذرگاه ISA به نام MCK بوجود آمد، كه معماري گذرگاه ۱۶ بيتي و ۳۲ بيتي را با هم داشت اين سيستم از سيستم هاي ISA سريعتر و با آن ها ناسازگارتر بود. گذرگاه هاي ديگري مانند گذرگاه VESA، Local Buss، PCT، USP، AGP و موارد ديگر نيز وجود دارند كه به علت محدوديت آموزشي به توضيح آن ها نمي پردازيم.
نصب و تعويض كارت ها
همان طور كه مي دانيد مدارهاي گرافيك، صدا، تصوير، مودم و ساير موارد كه بر روي يك صفحه قرار گرفته اند را كارت مي گويند. جهت تعويض يا نصب آنها در رايانه اعمال زير را انجام دهيد:
* با پيچ گوشتي پيچ هاي نگهدارنده كارت را باز كنيد. بدون اينكه كارت هيچ گونه مقاومتي از خود نشان دهد آن را با احتياط و با حركت دادن به سمت جلو و عقب با كشيدن تدريجي به سمت بالا از محل خود جدا كنيد. * جهت نصب كارت نيز عمل فوق را به طور عكس انجام دهيد.
فراموش نكنيد كه بهتر است در هنگام نصب كارت ها جهت تغيير كليدهاي اتصال گر و جامپرها به دفترچه يا ورقه راهنماي كارت مراجعه نماييد.
درگاه خارجي
يك رايانه بدون رابط هايي كه آن را براي تبادل اطلاعات به بيرون وصل مي كند نمي تواند كار كند. بدين ترتيب درگاه ها و رابط هاي رايانه نقش بزرگي را برعهده دارند.
۱ - درگاه سريال: اين درگاه درپشت رايانه قراردارد به درگاه هاي com نيز مشهورند و جزء اولين درگاه هايي هستند كه در رايانه هاي اوليه به كار برده شدند. درگاه هاي سريال قديمي ۲۵ پايه اي و درگاه هاي سريال جديد ۹ پايه اي هستند يعني درگاه سريال رايانه را با ۹ سيم به وسايل جانبي متصل مي كند.
۲ - درگاه موازي: به اين درگاه ها درگاه چاپگر نيز مي گويند اما در حال حاضر براي اتصال اسكنر و موارد ديگر نيز به كار مي رود، اين درگاه بزرگ ترين درگاه در پشت رايانه است كه ۲۵ سيمي مي باشد كه ۱۷ سيم آن براي سيگنال ها به كار مي رود. سيگنال ها به سه گروه داده ها، كنترل و وضعيت تقسيم مي شوند.
۳ - درگاه اسكازي: اين درگاه مي تواند اطلاعات را با سرعت بالايي جابه جا نمايد. اين درگاه براي بيشتر اسكنرها و CD و DVD نويس ها به كار مي رود.
۴ - درگاهPS/2 : اين درگاه داراي ۶ پايه سوزن براي انتقال داده هاست. كه بيشتر براي استفاده صفحه كليد و ماوس به كار مي رود.
۵ - درگاه سريال Firewire :اين درگاه براي اتصال دوربين هاي ويديوئي، نمايشگرهاي رقمي (ديجيتال)، سيستم هاي صوتي و يا سيستم ماهواره هاي رقمي به رايانه استفاده مي شود.
۶ - رابط هاي DIDE: بر روي مادربرد چند رابط براي ذخيره  سازي وجود دارد كه عبارتند از رابط ايده  (آي دي يو)، كه در رايانه هاي قديمي وجود داشت و از آن مي توان براي اتصال دو وسيله مانند هارد ديسك و ديسك گردان CD به رايانه استفاده نمود ورابط ايده توسعه يافته كه اين رابط از رابط ايده سريعتر است و به وسيله آن مي توان چهار مورد ديگر را به رايانه وصل نمود.
كنترل گر
ابزارهاي جانبي در رايانه با ابزاري به نام كنترل گر با پردازنده و ديگر اجزا ارتباط برقرار مي كنند كه نام هاي ديگر آن رابط و آداپتر مي باشد. به طور مثال هارد ديسك و صفحه كليد با كنترل گر كار مي كند و كارت گرافيكي با آداپتر. كنترل گرها يا بر روي يك كارت جدا قرار دارند و يا بر روي مادربرد.
منابع و ماخذ: كتاب راهنماي جامع وكاربردي سخت افزار

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |