شنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۹۸- Oct. 18, 2003
قوانين فيلترينگ در آمريكا
زير ذره بين
رواج پيشنهاد مقررات محدود كننده اينترنت توسط دولتها از زماني آغاز شد كه نگراني از تأثيرات مخرب فرهنگي و اجتماعي اينترنت در ميان مردم خصوصاً پدر و مادرها به تدريج گسترش يافت. ارائه آمارهاي مراكز تحقيقاتي كه به از هم پاشيدگي خانواده ها به خاطر تأثيرات غيرمستقيم استفاده سوء از اينترنت حكايت داشت اين نگراني ها را تشديد مي كرد
در سال گذشته براساس دستور رياست جمهوري، كميته اي براي تعيين مصاديق سايت هاي غيرمجاز اينترنتي تشكيل شد كه با اعلام فهرست سايت هاي ضداخلاقي و ضدديني كار خود را آغاز كرد. به اين ترتيب فهرست سايت هاي غيرمجاز توسط وزارت پست، تلگراف و تلفن به شركت هاي خدمات اينترنتي براي فيلترينگ اعلام شده است.
012994.jpg

در پي اين امر، موضوع فيلترينگ در كانون توجه رسانه هاي گروهي وارد شد و از جانب برخي مورد انتقادهاي جدي، همراه با اعلام نگراني از دسترسي به اينترنت، قرار گرفت.
اين در حالي است كه حتي در كشور امريكا كه محل تولد و رشد سيستم هاي اينترنتي است موضوع فيلترينگ بسيار جدي گرفته شده و دولت و مجلس و دادگاههاي امريكا به عنوان يك نگراني ملي به آن پرداخته اند.
در گزارش حاضر به تجربه فيلترينگ سايت هاي اينترنتي در كشورهاي غربي و بويژه آمريكا نگاهي گذرا شده است.

تصويب زنجيره اي از قوانين محدود كننده استفاده از اينترنت در ايالات متحده در سال ۱۹۹۶ با پيشنهاد بيل كلينتون رئيس جمهور وقت اين كشور آغاز شد.
در قانون ياد شده كه به نام «قانون صلاحيت ارتباطات» (CAD)(۱) مشهور است، هرگونه اطلاع رساني مستهجن و غيراخلاقي براي نوجوانان كمتر از ۱۸ سال منع شده است.
به رغم جنجال هايي كه پس از مطرح شدن اين قانون به پا شد، چندي بعد، در سال ۱۹۹۸، قانون ديگري با نام COPPA(۲) به تصويب رسيد كه مطابق آن متصديان صفحات اينترنتي از قرار دادن اطلاعات مربوط به كودكان زير ۱۳ سال به روي اينترنت يا استفاده از اين قبيل اطلاعات بدون داشتن مجوز از پدر و مادر آنها منع و موظف شدند در صفحات خود نحوه جمع آوري اطلاعات مربوط به كودكان را به طور مشخص اعلام كنند.
همزمان با اين قانون، قانون ديگري به نام COPA(۳) طرح شد كه سايت هايي را كه در آنها مطالب آشكار جنسي(۴) و يا عكس هاي مستهجن(۵) قرار داشت محدود مي كرد. يكي از انگيزه هاي اصلي طرح اين قانون حفاظت نوجوانان از عوارض سوء اينترنت بود. به طور دقيق تر، بخشي از اين قانون استفاده مجازي از انتقال هرگونه اطلاعات را كه ممكن است براي كودكان مضر باشد، منع مي كند.
پس از گذشت ۲ سال، در سال ۲۰۰۰ قانون ديگري به نام CIPA(۶) مطرح شد كه مطابق آن همه مدارس و كتابخانه هاي عمومي [كه براي اتصال به اينترنت و يا كامپيوتر هاي متصل به اينترنت از كمكهاي دولت استفاده كرده اند.] موظف شده اند به بستن (۷) و يا فيلتر كردن(۸) سايت هايي اقدام كنند كه در آنها تصاوير وقيح(۹) و عكسهاي شهوت انگيز مربوط به كودكان و يا هر تصوير جنسي ديگري(۱۰) كه براي نوجوانان مضر باشد، قرار دارد.
در عين حال مدارس موظفند سياست هاي پيشنهادي سلامت استفاده از اينترنت(۱۱) را بپذيرند و حداقل يك گزارش از سياستهاي پيشنهاد شده ارائه دهند. همچنين موظفند بر روي همه كامپيوتر هاي متصل به اينترنت ابزارهاي فيلتر كننده (مانند برنامه هاي فيلتركننده و يا ديواره هاي آتشين(۱۲) محدود كننده) قرار دهند.
هر چند تمام اين قوانين مخالفاني نيز دارد و جنجالهاي زيادي در پي آنها به پا شده است ولي اينطور به نظر مي رسد كه آمارهاي تهيه شده مربوط به آلوده شدن فرزندان خانواده ها و همچنين رشد بيش از حد سايت هاي ارائه دهنده مطالب جنسي، محرك مهمي براي طرح و اجراي اين قوانين بوده است. مطالب زير از جمله گزارش ها و آمارهايي است كه از سال ۱۹۹۹ در اين رابطه ارائه شده است.
- صنعت تصاوير محرك و جنسي(۱۳) موفق ترين (پرسودترين) صنعت تجارت الكترونيك است. [Cnet, ۴/۲۸,1999]
- در سال ۱۹۹۹ تعداد صفحات غيراخلاقي ۱۰۵ ميليارد گزارش شده است.[Forbes,6/۱۴/۹۹]
- ۶۰ درصد از صفحات اينترنتي كه مورد مراجعه قرار مي گيرند، سايت هاي جنسي هستند و براي اهدافي از قبيل خودارضايي و لذت جنسي مردان استفاده مي شوند.
- ۲۵ ميليون آمريكايي بين يك تا ۱۰ ساعت را در هر هفته براي مراجعه به سايت هاي جنسي صرف مي كنند و ۷/۴ ميليون آمريكايي نيز بيش از ۱۱ ساعت از وقت خود را در هفته براي لذت هاي نامشروع جنسي از اين طريق صرف مي كنند.
[MSNBC/ StanFord/Duquesne Study, Washington Times 1/26/2000]
كلمه »Sex» بيشترين كلمه اي است كه در اينترنت جستجو مي شود. [Alexa Research Study]
- دانش آموزان در بيشترين خطر براي گرفتار شدن به مراجعه به اينگونه سايت ها قرار دارند.
[MSNBC/StanFord/Duqueshe Study/2000]
- به علت زياد شدن دسترسي به اينترنت و بيشتر شدن اوقات فراغت افراد، خطر استفاده از اين سايت ها جدي تر شده است.
- بسياري از مواقع وارد شدن به اينگونه سايت ها بدون قصد و نيت قبلي رخ مي دهد. تشابه لفظي كلمات، اشتباه در نوشتن كلمه، حقه متصديان سايت هاي جنسي در ثبت اسامي سايت ها و آمدن پنجره هاي تبليغ سايت بدون درخواست كاربر، مواردي است كه كاربر را به سمت استفاده از اين سايت ها به طور ناخواسته مي كشاند. طبق آماري در سال ۱۹۹۹ حدود ۲۵ درصد از نوجوانان بين ۱۰ تا ۱۷ سال بدين گونه بدون قصد قبلي وارد سايت هاي جنسي شده اند و ۲۰ درصد از اين افراد جذب اين سايت ها شده اند. [OnLine Victimization NOMEC,June ۲۰۰۰] (جامعه نمونه اين آمار شامل ۱۵۰۱ نوجوان بوده است.) طبق آماري ديگر ۱۹ درصد از افرادي كه به طور ناخواسته دعوت به مسائل جنسي شده اند اين دعوت را پذيرفته اند. طبق اين آمار اين مسأله در اتاق هاي گفت وگو(۱۴) (اتاق هاي چت) به ۸۹ درصد رسيده است. [JAMA Study]
- روزانه ۷ ميليون صفحه به اينترنت اضافه مي شود. [Internet Filtering,ZanLoverro ۲/۶/۲۰۰۲
- NZHZ به عنوان يكي از فيلتر كننده هاي اينترنتي هفته اي ۲۰ هزار صفحه را مي بندد. [Internet Filtering,ZanLoverro ۲ ‎/ ‎/۶ ۲۰۰۲
اكثر درخواست هايي كه توسط فيلترهاي كتابخانه هاي عمومي آمريكا از آنها ممانعت مي شود، درخواست به سايت هاي غيرمجازي است كه توسط جوانان بين ۱۳ تا ۱۶ سال صورت مي گيرد.
012996.jpg

[Internet Filtering,ZanLoverro 2002/6/2
اين آمارها و چاپ و نشر حوادثي در رابطه با آلوده شدن كودكان به مسائل جنسي و گذراندن مدت طولاني از وقت شوهران در سايت هاي ارائه دهنده تصاوير جنسي و كم شدن رغبت شوهران به همسران خود از جمله مسائلي است كه باعث شده است شركت هاي ارائه دهنده خدمات فيلتر كننده در آمريكا رشد كنند.
به طور مثال حادثه اي مربوط به يك كودك ۱۳ ساله كه در كتابخانه phoenix Burton Barr تصاوير جنسي را مشاهده كرده است و پس از آن از يك كودك ۴ ساله درخواست عملي جنسي كرده است در مجله Dangerous Access ,2000 به عنوان خبري تكان دهنده به چاپ رسيده است. در عين حال نمونه هاي بسياري از گلايه هاي زناني كه رابطه زناشويي شان با شوهرانشان به علت استفاده بيش از حد آنها از سايت هاي ارائه دهنده تصاوير جنسي مشكل پيدا كرده اند، منتشر شده است. جذب شدن اين شوهران به خودارضايي از جمله گلايه هاي همسرانشان است.
در حال حاضر شركت هاي بسياري در جهان خدمات فيلترينگ اينترنت را ارائه مي دهند و روند كار آنها بدين شكل است كه با استفاده از روشهاي هوش مصنوعي (با كمك يك روبات نرم افزاري و روشهايي مانند پردازش تصوير، پردازش زبان طبيعي و جستجو ساده در متن) به پيدا كردن سايت هاي حاوي مطالب جنسي و غيراخلاقي مي پردازند البته در عموم آنها سايت هاي پيدا شده توسط عامل انساني نيز بازديد مي شود تا از اشتباه احتمالي روش خودكار جلوگيري شود.
برخي از محصولات فيلتركننده معروف اين گونه شركت ها عبارتند از: CyberPatrol,SmartFilter,IGear,iPrism,N2H2, S4F.Websense,Web Inspector,X-Stop.
با تمام اين فعاليت ها هنوز براي حفاظت خانواده ها از خطرات اينترنت نياز به سرمايه گذاري و تحقيقات است. علي رغم پروژه هاي تحقيقي زيادي كه در اين رابطه در دانشگاههاي معتبر آمريكا تعريف شده است، همچنان اينترنت ناامن است و آموزش خانواده ها و كودكان براي جلوگيري از خطرات ناخواسته اينترنت امري لازم است.
علاوه بر آمريكا كه سرمايه گذاري زيادي براي فيلترينگ داشته است، در ساير كشورها نيز اين بحث مطرح است. در برخي كشورها عرضه كنندگان خدمات(۱۵) اصلي اينترنت مطابق با قوانين كشور خود از فيلترهاي تجاري موجود استفاده مي كنند و از اين رو عرضه كنندگان كوچك تر كه از طريق عرضه كنندگان بزرگ و اصلي كاربران سرويس  مي دهند، نيازي به قرار دادن فيلتر ندارند. در برخي كشورهاي ديگر همه عرضه كنندگان خدمات اينترنتي از طريق مخابرات آن كشور به شبكه جهاني متصل هستند و لذا با فيلتر شدن خطوط اصلي مخابرات كليه عرضه كنندگان فيلتر مي شوند.
در كشور ما هنوز سياست واحدي در اين زمينه به اجرا درنيامده است، هرچند مطابق با برخي قوانين كه به تازگي تصويب شده، محدوديت هايي براي فراهم كنندگان اينترنت ايجاد شده است ولي به كارگيري فيلترهاي معتبر مورد استفاده در جهان و يا ساخت و استفاده از فيلترهاي داخلي هنوز در دستور كار همه عرضه كنندگان اينترنت قرار نگرفته است.
نكته قابل توجه در اين بحث آن است كه از همان زماني كه «بيل  كلينتون» نخستين قانون محدود كننده دسترسي به خدمات اينترنت را پيشنهاد كرد، اعتراضات گسترده اي از سوي طرفداران آزادي و تشكل هايي نظير «اتحاديه آزادي هاي حقوقي و اجتماعي» در آمريكا مطرح شد. اين اعتراض ها جنبه هاي مختلفي داشت و از ديدگاههاي گوناگوني مطرح مي شد، از جمله اينكه اصلاً چه تعريف واحدي مي توان براي واژه هاي «غيراخلاقي»، «قبيح» و يا «ناشايست» يافت؟
يكي از قضات دادگاه عالي آمريكا قاضي «پاترستوارت»(۱۶) در اين باره نوشت: «شايد من هيچگاه نتوانسته باشم معناي دقيق و صحيحي را براي اين گونه واژه ها بيابم، اما با ديدن مصاديق عيني آنها كاملاً متوجهشان مي شوم.»
دو تن از قضات آمريكايي، قاضي اكانير(۱۷) و قاضي اعظم رنكوايست(۱۸) قانون فعلي براي نظارت را كافي به مقصود نمي دانند و معتقدند در اين قانون بايد بازنگري اساسي بشود تا تفسيرهاي نادرست اجتناب گردد. به نظر ايشان، حذف موارد غيراخلاقي را در اينترنت براي نوجوانها با ممانعت كتابفروش ها از اطلاع رساني گسترده به مشتريان نوجوان مقايسه كرده اند. اين در حالي است كه ديگر مشتريان اين كتابفروشي ها دچار چنين ممانعتي نمي شدند.
با اين همه رواج پيشنهاد مقررات محدود كننده اينترنت توسط دولتها از زماني آغاز شد كه نگراني از تأثيرات مخرب فرهنگي و اجتماعي اينترنت در ميان مردم خصوصاً پدر و مادرها به تدريج گسترش يافت. ارائه آمارهاي مراكز تحقيقاتي كه به از هم پاشيدگي خانواده ها به خاطر تأثيرات غيرمستقيم استفاده سوء از اينترنت حكايت داشت اين نگراني ها را تشديد مي كرد. همين تأثيرات اجتماعي بود كه دولت هاي غربي را به تدريج به كار كردن درباره راههاي محدود كردن ورود به سايتها يا صفحات مشكوك واداشت.
نمونه اين راه ها پروژه فيلتر كردن اينترنت به نام پروژه ارزيابي فيلتر كردن اينترنت The Internet Filter Assessment Project يا TIFAP بود.
در فاصله آوريل تا سپتامبر سال ۱۹۹۷ «كارن.جي.اشنايدر» كه خود نويسنده و رئيس يكي از كتابخانه هاي بزرگ بود اين پروژه را مديريت مي كرد هدف آن ايجاد محدوديت و دقت در برنامه هاي ارائه شده اينترنت در كتابخانه هاي سراسر دنيا بود.(۱۹) البته عليرغم چنين پرسشهايي بسيار واضح است كه بسياري از افراد از اينترنت احساس خطر كرده اند تا جايي كه به غير از ساخت وسايل محدود كننده و را ه حل جلوگيري و يا كنترل براي فرزندان توسط خود اينترنت مقاله هاي بسياري حول اين محور عرضه شده كه والدين، خود چگونه عمل كنند تا به جاي كنترل تكنولوژيك فرزندان، خود نيز مستقيم بر آنها كنترل داشته باشند؟! از جمله: مقاله اي است تحت عنوان: «آيا فرزند من در اينترنت امنيت دارد؟ پاسخ هايي داده شده از قبيل اينكه: «شما هر چقدر هم كه اينترنت خود را با دستگاه ها و روش هاي الكترونيكي محدود كنيد، باز آنچه را كه براي فرزندانتان «بد» مي دانيد در آدرسهايي كه ممكن است به فكر شما نرسد، وجود خواهد داشت. بنابراين بياييد و از روشهاي ديگر هم استفاده كنيد.»
نمونه هايي از راه هاي ارائه شده در اين مقالات عبارتند از:
۱- حواستان به ساعت هاي خاصي كه اينترنت شما باز است، باشد.
۲- ترجيحا - كامپيوتر (رايانه) خود را در اتاقي قرار دهيد كه اكثر اوقات خانواده در آن جمع هستند و عمومي تلقي مي شود.
۳- حواستان به قبض هاي «مودم» و يا تلفن باشد. هرگونه شماره مشكوك را پيگيري كنيد.
۴- گاهي از فرزندتان بخواهيد تا در مورد آدرسهايي كه به آنها رجوع مي كند، برايتان توضيحاتي دهد.(۱۹)
۵-....
در همين رابطه برخي متخصصان اروپايي و آمريكايي معتقدند كه بزرگترين خطر براي فرزندان، عدم اطلاع آنان، و سكوت بزرگترانشان مي باشد. آنها مي گويند كه در مرحله اول، بايد اطلاعات كافي و لازم را در ارتباط با خطرات اينترنت و جستجوهاي بي مورد و بدون مصرف، به فرزندان گوشزد كرد.
اين نظريه در حالي عنوان شد كه دادگاه عالي آمريكا، خود پيش از اين رأي داد كه كتابخانه هاي عمومي مي بايستي بالاجبار از فيلترها و روش حذف كردن استفاده كنند و اينكه اين همان راهي است كه براي حفاظت از سلامت نوجوانان، مؤثر واقع شد. اين نظريه تصريح كرد كه چنين كاري نمي تواند «تجاوز به آزادي بيان» باشد. منظور از آن، اين بود كه كتابخانه هايي كه از چنين تكنولوژي اي برخوردارند بايد از دستگاه ها و نرم افزارهايي استفاده كنند كه لااقل هنگام استفاده كوچكترها از آن، قابل كنترل به خصوص در موارد شهوت انگيز و غيراخلاقي باشند.
اين نظريه به قانون و يا لايحه نرسيد و در همين نقطه متوقف شد چرا كه مورد شكايت بسياري از مديران كتابخانه ها و نيز استفاده كنندگان از كتابخانه ها واقع شد. آنها معتقد بودند كه اين كار نوعي سانسور و جلوگيري از دريافت دقيق و صحيح اطلاعات است.(۲۱)
آنها در عين حال اعتقاد داشتند كه اين كار بسياري از علوم را نيز كه دانستن آنها حق مسلم مردم است، بطور ناخودآگاه،  محدود مي كنند، علومي كه برخي موضوعات آنان، عبارتند از: سرطان سينه، رفتار جنسي در زندگي زناشويي، بيماري هاي ناشي از روابط جنسي و....
پيش از اين نيز دوبار، تصميماتي مشابه، توسط دادگاه عالي آمريكا،  از تبديل به قانون يا لايحه بازداشته شده بودند.
از طرف ديگر در پي گسترش نگراني هاي خانواده ها از هر جهت در اين زمينه و ياري خواستن پي درپي آنها از دولتهايشان، روزانه خبرهاي متعددي در اين باره پخش مي شود. از جمله خبري است مبني بر اينكه در پنجم مارس سال ۲۰۰۳، دادگاه عالي آمريكا براي چندين مرتبه،  مشغول بررسي اين مشكل شده كه آيا دولت مي تواند عملكردي داشته باشد كه در حين دفاع و محافظت از ملت در زمينه معضلات اينترنت، مانع از آزادي بيان(۲۲) نشود؟
اين مباحث جاي نقد و بررسي بسياري دارد كه نمي توان آنرا در چند سطر محدود كرد،  اما مي توان از يك ديدگاه ديگر هم به اين موضوع نگريست. به طور مثال در مقاله اي تحت عنوان «بازسازي روان هاي زخمي» نوشته استيو گلهر (Steve Ghallagher) - به تاريخ ۲۰ ژون ۲۰۰۳ - با آيه اي از انجيل آغاز شده:
... «قانون خدا و بازسازي ارواح، كامل است...»(۲۴)
وي در ادامه نوشته خويش به اين مورد پرداخته كه خداوند در مسيحيت و يا اصلا از لحاظ انساني و فطري انسان هايي كه هنوز روحشان دست نخورده و سالم است، خواسته تا از متلاشي شدن روان همنوعانشان جلوگيري كنند و كليه آياتي را كه بدانها در مقاله خويش اشاره كرده،  به موضوع: «قعر فساد در اينترنت» ربط داده است:
«برادران! شما كه هنوز نوري از تقدس در وجودتان هست، بايد با آرامش و حوصله به آنهايي كه در گناه گرفتارند، كمك كنيد...»(۲۵)
در خاتمه و با بررسي تمامي جوانب، انسان صرفا به تفكري عميق واداشته مي شود. تفكري كه معضلي جهاني را در برگرفته كه هنوز جواب يا راه حلي براي آن يافت نشده هر چند كه اين موضوع به نوعي همگاني است و ذهن اكثر همنوعان ما را به خود مشغول كرده...)(۲۶).
پي نوشتها:


1) CDA: Communication Decency Act
2) COPPA: Childrenشs Online Privacy protection Act
3)COPA:Child Online Pratection Act
4)Seaual explicit content
5)pornographic
6)Child Internet Protection Act
7)Blocking
8)Filtering
9)Obscenity
10)Child Pornography
11)Internet Safery Policy
12) Fire wall
13)Pornography1
14)Chat room
15) Provider
16) Potter Stwart
17) OشConnor
18) Rehnqwist
19) Karen. G. Schneider
20© هâانç هذمèر با َس èرد ¨Password) html®¼½ 
21) Filtering

۲۴) آيه: (Pslam ۱۹.۷)
۲۵) آيه: (Galatians 6.7 NZU)
۲۶) مقاله: AFA issues pornography


زندگي با ميكروبها - قسمت آخر
تكامل به نفع ما
مترجم: وحيدرضا نعيمي
در اوايل قرن بيستم، پژوهشگراني كه براساس اصول تكاملي نمي انديشيدند، واكسني براي ديفتري توليد كردند كه روش كار آن نشان دهنده چگونگي امكان بهره گيري ما از تغيير رابطه بين ميكروب و ميزبان است. اصول و ساز وكار آن روشن است. باكتري ديفتري مجراي تنفس را آلوده و ماده اي سمي توليد مي كند كه سلولهاي تنفسي را مي كشد و از آنها ماده غذايي به دست مي آورد. ساخت اين ماده سمي مستلزم آن است كه باكتري از حدود پنج درصد ذخاير پروتئين خود استفاده كند. واكسن حاوي ژني جهش يافته است كه پاسخ دستگاه ايمني را برمي انگيزد. در صورتي كه باكتري ديفتري پيدا شود، اين پادتنها به مجراي تنفسي سرازير مي شوند و پيش از آن كه مواد سمي سلولهاي تنفسي را بكشند، آنها را محاصره مي كنند. باكتريهايي كه به توليد مواد سمي ادامه دهند- موادي كه حالا فقط بيهوده ذخاير باكتري را مصرف مي كند - در موقعيت زيان تكاملي قرار مي گيرند، طولي نمي كشد كه تقريبا تمام باكتريهاي ديفتري كه در بدن وجود دارد، آنهايي است كه ماده سمي توليد نمي كند.
امروزه، فناوري هاي جديد مارا براي استفاده گسترده تر از اين الگوي تكاملي آماده مي كند. با وجودي كه اين خاصيت هنوز آگاهانه در مورد رابطه ميكروب و ميزبان به كار نرفته است، تحقيقات در مورد هدايت اين روند تكاملي در سطح مولكول يك دهه است كه جريان دارد.
مثلا شيميدانان مجموعه هايي از پروتئين هاي مختلف را تحت فشار انتخابي در محيط هاي آزمايشگاهي گذاشته و تركيباتي را براي مقاصد صنعتي و درماني توليد كرده اند. به همين شكل، ميكروبيولوژيست ها تكامل RNA (دي ان اي تك رشته اي) را به سوي كاركردهاي زيست شناختي جديد هدايت كرده اند.
بهبود رابطه ميزبان و ميكروب از طريق هدايت تكامل ميكروبها، مستلزم آن است كه پژوهشگران ساختار ژنتيك ميكروبها را شناسايي كنند. فناوري جديد ريزچيني دي ان اي مي تواند حركات شمار زيادي از ژنها را كه حامل رمز دستگاه ايمني انسان ، ميكروبهاي بيماري مسري و ميكروبهايي كه به طور عادي دردرون ما زندگي مي كنند، است، اندازه گيري كنند. اطلاعات به دست آمده از اين قبيل اندازه گيري ها مي تواند توليد واكنسهايي مانند واكسن ديفتري و نيز راهبردهاي برانگيختن عناصري خاص از دستگاه ايمني را تسهيل كند.
تحقيقات در مورد ساختار و كاركرد ژنهاي خاص تا به حال نتايج شگفت انگيزي به همراه داشته است. از رهگذر ساز و كارهايي كه هنوز به خوبي معلوم نشده است، نوعي جهش ژنتيك كه باكتري استرپتوكوك پنومونيا مربوط به ذات الريه در برابر پني سيلين مقاوم مي كند، زهرآگيني اين ويروس را كم مي كند يا از بين مي برد. در نتيجه با وجودي كه مقاومت پني سيلين اكنون كاربرد اين دارو را در مقام نابودكننده ميكروب محدود مي كند، پني سيلين مي تواند به وسيله اي براي هدايت تكامل باكتري ذات الريه به دور از زهرآگيني تبديل شود.
همچنين مي توانيم در رقابت بين ميكروبها كه داخل بدن انسان رخ مي دهد، دست ببريم. پژوهشگران تايلندي دريافته اند تكثير اچ آي وي در آن دسته از بيماران مبتلا به ايدز كه دچار بيماري Scrub Typhus حاد هستند، كندتر مي شود. اين بيماري نوعي عفونت باكتريايي بالقوه كشنده است.
هيچكس طرفدار استفاده از اين بيماري براي درمان ايدز نيست، اما روشن است كه رازي در اين وجود دارد كه ارزش بررسي دارد. يك دانشمند گفته است ميكروبهاي موفق بيشتر از متخصصان ايمني شناسي در مورد ايمني شناسي مي دانند.
پروبيوتيك - باكتريهايي كه به عنوان دارو به كار مي رود - روشي براي بهره برداري از رقابت بين ميكروبهاست، كه هر روز استفاده بيشتري پيدا مي كند. يكي از نخستين طرفداران پروبيوتيك ها رالي مچينكوف (۱۸۴۵-۱۹۱۶) ايمني شناسي است كه فوايد شيرترش را نشان داد. مچينكوف مقادير شگفت انگيزي شيرترش مي خورد تا ميكروبهاي موجود در روده ها را از بين ببرد.با گذشت يك قرن، پژوهشگران شواهد فزاينده اي به دست آورده اند كه نشان مي دهد لاكتوباسيلي، باكتري موجود در شيرترش، مي تواند دستگاه ايمني را در اوايل زندگي حساس كند. به اين ترتيب دستگاه ايمني به اجرام خارجي بي  ضرر يا سودمند حمله نمي كند و باعث حساسيت نمي شود.
مثال ديگر: باكتري آلفا - استرپتوكوكوس معمولا در منخرين خانه مي كند و راه ورود باكتريهايي را كه باعث عفونت گوش يا دستگاه تنفسي مي شود، سد مي كند. اما آنتي بيوتيكها اغلب آلفا استرپتوكوكوس ها را نابود مي كنند و باعث آسيب پذيري افراد در برابر چنين عفونتهايي مي شوند. از اين رو، دادن آلفا استرپتوكوكوس همراه با آنتي بيوتيك  يك راه محافظت از بيماران در برابر عفونت است.
جامعه نوين عادت كرده است تصور كند هرگاه مشكلي پديدار مي شود، علم يا فناوري راه حل لازم را عرضه خواهد كرد ، حتي در جاهايي كه علم و فناوري خود باعث مشكل شده يا آن را تشديد كرده است. در مورد بيماري عفوني، راه حل هاي مبتني بر علم و فن آوري وجود دارد كه با مفاهيم جديد آغاز مي شود. اينكه زهرآگيني از رابطه بين انسان و ميكروبها ناشي مي شود، نه فقط ميكروبها؛ مي توانيم تكامل ميكروبها را به سوي جهتهاي بي خطرتري هدايت كنيم. افزون بر اين، اكتشافات جديد به زودي به كاربردهاي عملي منتهي خواهد شد. همزمان با آنكه فهم بهتري از نيروهاي انتخابي ناشي از داروها، دستگاه عصبي و ميكروبهاي بدن از نظر ژنتيك كسب مي كنيم، فرصتهاي بيشتري براي كنترل اين نيروها و دوركردن رابطه انسان و ميكروب از زهرآگيني ايجاد خواهد شد.
هنگامي كه نظريه ميكروب در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم مطرح شد، مردم به شستن مكرر دستهاي خود روي آوردند و اقدامات ديگري براي بهبود وضعيت بهداشت به عمل آوردند. بيمارستانها اقداماتي جهت مراقبت از بيماران در برابر عفونت اتخاذ كردند.
پژوهشگران به دنبال ميكروب هاي مجرم و سلاح هاي نابودي آنها گشتند. وقتي بفهميم كه مي توانيم تكامل ميكروبها را هدايت كنيم، اولويت بيشتري به تهيه آب پاك و استفاده منضبط تر از آنتي بيوتيكها خواهيم داد. به علاوه به جاي تمركز تحقيقات بر نابودي ميكروبها، دانشمندان بيشتري به دنبال بهبود رابطه ما با آ نها خواهند گشت.
بايد در نظر داشت نقض برخي قوانين پيامدهاي حادي به همراه دارد. مخالفت با قوانين قطعي تكامل طبيعت، عواقب خطرناكي دارد. وظيفه ماست كه اين قوانين را بفهميم و به نحوي به كار بنديم كه به نفعمان باشد.
داروين ۱۴۴ سال پيش كتاب دوران سازش گونه ها را منتشر كرد. اما بيش از ۸۰۰۰ سال پيش از آن انسانهاي داراي فن آوري ابتدايي و فاقد نظام دانش مكتوب متوجه فوايد جغد وحشي جنگل شدند.
آنان جغد را به طور انتخابي پروردند و نهايتا به چيزي رسيدند كه مرغ مي خوانيم. درزماني كه با خطراتي مواجهيم كه بسيار بزرگتر است، بايد كاري را بكنيم كه آنان كردند .كاري كنيم كه تكامل به نفع ما كار كند، نه ضد ما.

سايه روشن دانش
انسان ها و موهاي بدن شان
يكي از نشانه  هاي ويژه پستانداران نسبت به ساير حيوانات، داشتن مو در بدن است،  حتي پستانداراني مانند نهنگ يا موش كور نيز مقدار كمي مو در پوست بدن خود دارند.
انسان مانند بيشتر پستانداران داراي موهاي زياد روي بدن خود نيست. به طوري كه بيشتر مردم دوست دارند موي كمتري روي پوست بدن خود داشته باشند.
بر اساس گزارش كمپاني ژيلت (سازنده تيغ هاي گوناگون اصلاح) به طور ميانگين مردان آمريكايي ۴۸ اينچ مربع از سطح بدن خود را ۲۴ بار در ماه اصلاح مي كنند در حالي كه زنان ۴۱۲ اينچ مربع از موهاي پوست بدن خود را يازده بار در ماه مي تراشند.
در نتيجه مردان هر ماه ۳۳۶۰ اينچ مربع و زنان ۵۸۸۰ اينچ مربع از موي بدن خود را مي تراشند. اگر اين ارقام به متر مربع اندازه گيري شود مردان ۶۰/۳۳ متر مربع و زنان ۸۵/۵۸ مترمربع از موهاي سطح بدن خود را در هر ماه مي تراشند.
منبع:نشنال جغرافي
ترجمه: امير مسعود روحي
عزم جهاني براي مبارزه با تنباكو
012998.jpg

مصرف تنباكو و محصولات دخاني منجر به مرگ و مير بالايي در جهان مي شود. در واقع، در مقايسه با سالانه
۹/۴ ميليون مرگ مرتبط با تنباكو و محصولات دخاني، هيچ ماده مصرفي ديگري براي افراد جامعه به اندازه تنباكو مضر و مرگ آور نيست. توافق جهاني مبارزه با تنباكو و محصولات دخاني، ميليونها انسان را از آثار ويرانگر آن محفوظ خواهد داشت.
در تاريخ بهداشت جهاني، ۲۱ ماه مه ۲۰۰۳ يك روز تاريخي به شمار مي آيد. در اين روز در پنجاه و ششمين مجمع جهاني بهداشت، ۱۹۲ عضو سازمان بهداشت جهاني به اتفاق آرا با پيمان كنترل مصرف تنباكو موافقت كردند. اين توافقنامه، نخستين توافق رسمي است كه تاكنون براي كاهش و كنترل مرگ ومير و بيماريهاي ناشي از مصرف تنباكو تدوين شده است، و اكنون تنها به عهده كشورهاست كه مفاد آن را تاييد و اجرا كنند.
مهمترين نكته در اين قرارداد، محدودكردن تبليغ تنباكو و حمايتهاي مالي از توليد و بسته بندي محصولات آن است. همچنين كشورهاي پذيرنده اين قرارداد بايد قانونهايي در به حداقل رساندن قاچاق تنباكو به تصويب برسانند.
* نكات اساسي كه در اين قرارداد مدنظر قرار گرفته به شرح زير است:
۱-تبليغ، ترويج و حمايت مالي

در بسياري از كشورها، محصولات دخاني در هر جايي كه مصرف كننده جديدي باشد، همراه با فيلم هاي سينمايي، برنامه هاي تلويزيوني، اخبار و رويدادهاي ورزشي و موسيقي تبليغ مي شود. اين قرارداد سياستگذاران را ملزم مي كند تا مانعي در برابر تبليغ ترويج و حمايت از توليد تنباكو بوجود بياورند.
۲-بسته بندي محصولات تنباكو
013000.jpg

اين ماده، كشورهاي پذيرنده قرارداد را ملزم به چاپ پيامهاي بهداشتي و اخطارهاي لازم براي آگاه ساختن مصرف كنندگان تنباكو مي كند. اين اخطارها بايد به طور واضح، خوانا و درشت روي محصولات تنباكو و بسته بندي هاي آن درج شود. براي اجراي اين شرط ۳ سال زمان منظور شده است.
۳- جلوگيري از همراه بودن با دود تنباكو
دود تنباكو و محصولات دخاني براي سلامتي افرادي كه تنباكو مصرف نمي كنند، خطري جدي تلقي مي شود، بويژه كودكان كه در آنها موجب انواع ناراحتي هاي تنفسي، بيماريهاي گوش مياني، افزايش حملات آسم و مرگ ناگهاني جنين در بانوان باردار مي شود. مفاد اين قرارداد سياستگذاران را ملزم به آگاه ساختن افراد مي كند تا از مصرف محصولات دخاني در محل ها و مجامع عمومي و خانواده ها جلوگيري شود.
۴-قاچاق محصولات دخاني
سيگار به طور وسيعي در جهان قاچاق مي شود. اين قرارداد مسئولان را موظف به جلوگيري از قاچاق و تجارت غيرقانوني، توليد غيرقانوني و توليد محصولات تقلبي دخاني مي كند.
013002.jpg

منبع: www.who.int
مترجم: ياشار محمدزاده صديق
سودمندترين گياهان
طبق تحقيقاتي كه در دانشگاه هاپكينز انجام شد اين نتيجه به دست آمد كه سودمندترين خوراكي كه بايد در سبد تغذيه خانوار قرار بگيرد؛ گياهان سبز برگ هستند. اسفناج با داشتن كالري كم (حدود ۴۱ درصد در هر فنجان)، ويتامين هاي بسيار زياد، خصوصاً ويتامين B ، آهن و فولئات؛ در صدر اين گياهان قرار دارد. اين گياه با داشتن لوتئين و زئازانتين فتوشيميايي بسيار مفيد است.
تحقيقات، رابطه بين كاهش ميزان هموسيستئين خون، به وسيله فولئات را ثابت مي كند. هموسيستئين؛ اسيد آمينه اي است كه در ايجاد بيماري هاي قلبي- عروقي، نقش مهمي دارد. زئازانتين باعث جلوگيري از، از بين رفتن و تحليل سلول هاي شبكيه چشم شده و خطر كوري را كاهش مي دهد.
منبع: www.yahoonews.com
مترجم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي

علم
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |