گفت وگو با احمد خرم وزير راه و ترابري(بخش آخر)
استفساريه
اين بخش گفتگو با وزير راه و ترابري بر روي خصوصي سازي ، تلفات جاده اي و طرحهاي بزرگ فرودگاه امام (ره) و بزرگراه تهران شمال متمركز شده است. بخش پاياني را با هم ميخوانيم.
|
|
محمد علي توحيد
* در دنيا موج خصوصي سازي جريان دارد، در وزارت راه خصوصي سازي كند پيش مي رود.
سال هاي اخير در حمل و نقل هوايي در جهان شركت هاي بزرگ دچار زيان شده اند و تعطيل يا ادغام مي شوند، اما در ايران انگار هيچ حادثه اي رخ نداده است. چرا خصوصي سازي در وزارت راه كند پيش مي رود به جز قيمت گذاري آيا مشكلات ديگري وجود دارد؟
- در خصوصي سازي در حمل و نقل هوايي آنچه كه قانون به ما اختيار داده بود عمل كرديم. از ۸ شركت حمل و نقل هوايي دو شركت دولتي بوده و بقيه خصوصي ولي دو شركت دولتي از همه بزرگتر بودند. يكي از اينها آسمان بود كه از مجموعه دولت خارج شد.
ما در مورد هواپيمايي جمهوري اسلامي «هما» هم عقيده داريم كه بايد از چارچوب دولت خارج شود، تا بدون مقررات دولتي بتواند از منابع استفاده كند و گرفتار مجوزهاي متعددي كه مجموعه هاي دولتي بايد اخذ كنند نشود. هما همانطور كه مي دانيد در قانون برنامه آمده است كه ۴۹ درصد واگذار شود. اما اين شرايط صحيح نيست هما شركتي نيست كه سهام آن را كسي بخرد. شركتي كه زيان مي دهد كسي سهام آن را خريداري نمي كند.
پيشنهاد ما اين است كه اين ۴۹ درصد شكسته شود و دنبال اين هستيم كه استفساريه اي از مجلس بگيريم. چون گفته شده كه ۴۹ درصد به بخش خصوصي داده شود. اگر بتوانيم آن ۵۱ درصد را به بخش عمومي بدهيم و ۴۹ درصد به بخش خصوصي «هما» از اين وضعيت خارج مي شود. با مديريت دولتي اين قبيل كارهاي تصدي گري را نمي توان اداره كرد و به سامان رساند.
* در بخش هاي ديگر، راه آهن و غيره وضع چگونه است؟
- در راه آهن هر آن داريم آماده سازي مي كنيم براي واگذاري به بخش خصوصي. هم مسافري، هم باري هم شركت بالاست و هم شركت تراورس را به بخش خصوصي واگذار مي كنيم.
ما مشكلي در بخش بار داشتيم اين بود كه شركت راه آهن مسئوليت بار را داشت، اين بخش را منتقل كرديم به يك شركت مستقل و الان شركت راه آهن جمهوري اسلامي در جايگاه حاكميتي خودش قرار دارد، شركت رجاء مسافري است، شركت باركار باربري را انجام مي دهد و بالاست و تراورس كارهاي فني انجام مي دهند. اين چهار شركت با سرعت از دولت خارج مي شوند. البته در چارچوبي كه نگراني ايجاد نكند بخصوص در بخش مسافري مقدمات اين كار فراهم شده و فكر مي كنم كه تا آخر سال عملي شود.
* در مورد تلفات جاده اي آمارهاي دقيق و روشني اعلام نمي شود و تنها به ميزان كشته ها تأكيد مي شود و روشن نمي شود كه علت تصادف منجر به فوت چيست. آمار دقيق در اين زمينه وجود دارد؟
- سال گذشته، ۲۱ هزار و هشتصد نفر كشته داشتيم. ديدم كه يكي از رسانه ها اعلام كرده بود ۱۷۰ هزار كشته.
يك كميته مسئول شده كه بهداشت و درمان و پزشكي قانوني در حال كار هستند، تعداد مجروحين فكر مي كنم ۴۰۰ هزار نفر در سال باشد. ولي رقم كشته ۲۱ هزار و هشتصد نفر دقيق است.
* در واقع آمارها با عوامل حوادث و تلفات و دلايل آن اعلام نمي شود و آمار دقيق و قابل اتكايي نيست؟
-الان تصادف ها در فرم هاي خاصي ثبت مي شود بررسي مي شود و گزارش مي شود. مشخص است كه تصادف چه عاملي داشته است. جاده ، خودرو و يا عامل انساني دخالت داشته و يا مجموع اينها بوده است. تا امروز با كار مطالعاتي كه انجام شده اطلاعات يك ماه است جمع آوري شده است.
در گذشته كار دقيق مطالعاتي روي اين مسئله انجام نشده بود، اعلام مي شد ۳۰۰ نقطه حادثه خيز، ۵۰۰ نقطه حادثه خيز معلوم نبود كه اين اختلاف ها براي چيست. ما كار مطالعاتي انجام داديم همه استانها مأمور شدند نقاط حادثه خيز را تعيين كنند و روي نقشه مشخص شد و اصلاحات آن تعيين شد، در حال حاضر آنچه در آخرين اطلاعات ماست در استانها ۲۰۴۰ نقطه حادثه خيز در جاده هاي كشور وجود دارد.
* آمار عامل تصادف ها را نيز مي توانيد دقيق اعلام كنيد؟
- ۶۹ تا ۷۰ درصد عامل تصادف ها انساني است و عدم رعايت مقررات است. حدود ۱۶ درصد عامل نقص فني خودرو و ۱۵ درصد سهم جاده ها است.
* سهم جاده بسيار پايين است و به نظر مي رسد كه با نظارت و كنترل ميزان تصادف ها مي تواند كاهش يابد؟
- ۷۲ درصد تصادف ها در ۳۰ كيلومتر اول شهرها رخ مي دهد كه علت آنها سرعت بالاي خودروها هنگام ورود به محدوده شهرها است، در اين مناطق تردد بالا است و تصادف رخ مي دهد. علاوه بر اين ۷۰ درصد از تصادف ها بين ده شب تا شش صبح رخ مي دهد. روي اين مسأله كار شده است. ما هيچ ساختاري براي ايمني نداشتيم. در اين زمينه كميسيوني در دولت تشكيل شده و ۴ ماه است كه ابلاغ شده است، جلسه هاي مرتب گذاشته ايم و روي اين قضيه كار مي كنيم.
بايد ۳۰ كيلومتر ورودي به شهرها با تجهيزات ايمني تابلو و علائم و يا چهارخطه كردن و اصلاح تقاطع ها حل شود. از اول امسال ما در مورد اصلاح تقاطع ها يك كار ضربتي شروع كرديم. يعني در گردهمايي مديران كل بايد اعلام كنند كه تاكنون چند نقطه حادثه خيز را شناسايي كرده اند و چند نقطه حادثه خيز رفع شده است.
اين كار هزينه هاي سنگيني دارد و ممكن است ۲۰ يا ۲۵ سال طول بكشد ولي با طرح هاي ضربتي مي توان اين تصادف ها را كاهش داد. اكثر تقاطع ها از فرعي به اصلي مستقيم وارد مي شود و هيچ مانعي وجود ندارد. اين مسير در شب با يك خطاي ديد منجر به تصادف مي شود، مانع گذاشتيم و راستگرد احداث كرديم. راه ورود مستقيم را بستيم و كلي تصادف ها كاهش يافت.
* دو طرح مهم و ملي در كشوريكي فرودگاه امام وديگري جاده جديد تهران شمال است. اين دو طرح با فراز و نشيب هاي گوناگون روبه رو بوده اند و بحث و گفت وگو در مورد آنها و تأخير در اجراي آن زياد شده است. اين دو طرح بالاخره چه وضعيتي دارند؟
- فرودگاه امام(ره) آخر سال افتتاح مي شود به شرط اين كه اعتباراتي كه مصوب شده به ما پرداخت كنند. خواهش مي كنم كه به اين نكته توجه كنيد. به شرط اين كه اعتبارات مصوب شده امسال به ما پرداخت شود. اين طرح ويژه است و تخصيص صددرصد سازمان مديريت داده است. ولي خزانه دو ماه است پول به ما پرداخت نكرده است و بالاخره اين دو ماه در كار ما تأخير ايجاد مي كند. هر روز كه پول ديرتر پرداخت شود بهره برداري نيز به تأخير خواهد افتاد.
ما به لحاظ اجرايي هيچ مشكلي نداريم. يعني كاملاً خود را آماده كرديم تا پايان سال فرودگاه افتتاح شود.
* مشكل انتقال مراكز اداري و خدماتي و تأمين بودجه انتقال دفاتر خدمات شركت هاي هوايي حل شده است؟
- بله همه مشكلات حل شده است و در كارهاي اجرايي مشكل داريم كه بايد بودجه تأمين شود.
علاوه بر اين در حال جذب سرمايه گذاري خارجي براي طرح توسعه هستيم و اين فرودگاه كه ظرفيت ۶ ميليون مسافر دارد، امكان پذيرش ۱۵ ميليون مسافر را پيدا مي كند و سرمايه گذار خارجي در اين زمينه جذب شده است و يكي دو ماه ديگر عمليات اجرايي آغاز مي شود و ظرف دو سال به بهره برداري مي رسد و تا ده روز ديگر قرارداد امضا مي شود. سرمايه گذار در حال حاضر در محل فرودگاه مستقر است، فكر مي كنم قرارداد در روزهاي آينده امضا شود و عمليات دو ماه بعد آغاز گردد.
* در مورد جاده تهران شمال وضع چگونه است؟
- جاده تهران شمال هم بارها اعلام كردم كه يك قرارداد غيرعملي بسته شده بود. ما سال گذشته در قرارداد تجديد نظر كرديم، قرارداد جديد بستيم. مصوبه دولت هم گرفتيم و با چيني ها قرارداد قطعي امضا كرديم و در انتظار قرارداد نهايي با بنياد هستيم. اگر معطل نكنند بايد همين هفته امضا شود.
* اين قراردادها چه نتيجه اي دارد؟
- براساس قراردادها ۳۲ كيلومتر اول سه ساله انجام مي شود كه اين ۳۲ كيلومتر اول از تهران تا شهرستانك مسير را ۶۰ كيلومتر كوتاه مي كند. در حال حاضر از تهران تا شهرستانك ۹۲ كيلومتر است كه اين مسير از كن تا شهرستانك به ۳۲ كيلومتر كاهش مي يابد.
۲۰ كيلومتر پاياني هم ان شاءالله سال آينده بايد به پايان برسد و سرعت عمليات عمراني مسير مرزن آباد به چالوس خوب است و حداكثر تا دو سال ديگر تحويل مي شود. محور وسط جاده هم در حال بررسي قرارداد فاينانس هستيم. اين بخش قرارداد اگر امضا شود چهار سال طول مي كشد.
* در بخش اتوبان سازي خصوصي سازي چه وضعي دارد و نهضت اتوبان سازي كه اعلام كرده ايد به كجا مي انجامد؟
- تا آخر سال ۸۰، اتوبان هايي كه در كشور ساخته مي شد ۲۰ درصد دولت سرمايه گذاري مي كرد و ۸۰ درصد سرمايه گذار خصوصي بود.اين طرح تقريباً اتوبان سازي را متوقف كرده بود. هيچ كس دنبال سرمايه گذاري نمي رفت مگر تحميلي، به بانك ها تحميل مي كردند كه در اين طرح ها سرمايه گذاري كنند، ما آخر سال ۸۰ پيشنهادي را به دولت برديم و اين تقسيم بندي ضد انگيزه را تغيير داديم و سهم را نصف كرديم،دولت تصويب كرد و از سال گذشته تا به حال گرايش بخش خصوصي به سرمايه گذاري افزايش يافته است.
اتوبان كمربند غربي اصفهان كه ۱۰۰ كيلومتر است بخش خصوصي با سرعت در حال كار است. اتوبان شرقي در اين بخش دو تا سرمايه گذار متقاضي دارد كه بايد مناقصه برگزار كنيم. در طرح خرم آباد-پل زاد سرمايه گذار پيدا شده و سيرجان - بندر عباس نيز سرمايه گذار خصوصي دارد. همدان، ساوه و قزوين- رشت نيز در حال كار است.
|