دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۰۰- Oct. 20, 2003
مصائب يك ستاره
013206.jpg

اشكان نعمت پور- تلاش براي بنيان نهادن ارتش ستاره هاي برنابئو زماني ريشه دوانيد كه رئال مادريد لوئيس فيگو را از دشمن ديرينه اش بارسلونا خريد، امري كه نه تنها اسپانيا بلكه تمام دوستداران فوتبال در سراسر دنيا را در بهت فرو برد. البته اين انتقال بيش از آن كه به مسائل فني بازگردد به ستيز قدرت و جدال هاي مالي مربوط بود، جنگي كه مقتدرانه به سود رئال پايان پذيرفت و در پي آن، واكنش هايي چون هنگام انتقال بكهام به اسپانيا و با همان شدت بروز كردند. شايد بتوان سبب اصلي جا افتادن سريع دو چهره شاخص رئال در تركيب تيم را در همين امر جست وجو كرد، هر دو از انگيزه هاي والايي براي اثبات سزاواري هايشان برخوردار بودند.
جذب فيگو در آن هنگام براي مادريد سي و هفت ميليون پوند هزينه در پي داشت، فلورنتينو پرز با پشت سر گذاشتن ركوردهاي جهاني نشان داد قصد به تحقق درآوردن تمام وعده هاي انتخاباتي اش را دارد و رفته رفته خاطره لورنزو سانز (رئيس پيشين باشگاه) مثل چيزي گنگ و مبهم، لابه لاي غبارهاي ذهن هواداران نشست. فيگو با به ياد آوردن آن روزها، انگيزه اصلي مديران تيم پايتخت نشين را مالي برمي شمارد، همچنين آنها با اين كار نه تنها هواداران حريف را به خشم آوردند كه دوستداران رئال را در شعف ربودن تك خال دشمن فرو بردند.
اينك سه سال سپري شده و فيگو كه تا به حال تك خال بزرگ مادريدي ها به شمار مي رفت، به تدريج زيرسايه ديويد بكهام محو مي شود، ديگر نه از آن همه استقبال پرشور خبري است و نه از شكوه پيشين او در جمع ستاره هاي رئال.
حالا تمام چشم ها به ديويد بكهام دوخته شده ولي هنوز بارقه اي از اميد در دل مرد پرتغالي جرقه مي زند. اگر چه او هنوز همچون گذشته ميان دلدادگان متعصب تيم محبوب است ولي مهمترين مسأله ورود كارلوس كوئيروز به برنابئو است، قطعاً  استاد روزهاي دور همواره جايي براي شاگردش در ميان يازده مرد اصلي در نظر خواهد گرفت.
هرگز چنين نيست!
فيگو، البته، چنين امري را به شدت تكذيب مي كند. او چنان به توانايي هايش ايمان دارد كه خود را بي نياز از هر توجه بيهوده اي مي بيند:« ديرزماني است كارلوس را مي شناسم،  او مربي بسيار هوشمندي است كه همواره آميزه اي از بهترين ها را روانه ميدان مي كند. اما از ديد يك بازيكن، ما بازيكنان مستعد بسياري در اختيار داريم كه هر يك از شرايط آرماني خود به دور افتد، در تركيب تيم جايي نخواهد داشت.»
فيگو در ادامه درباره انتصاب كوئيروز مي  گويد: «... قرارداد او من را شگفت زده ساخت؛ هيچ كس انتظارش را نداشت، به هر روي نامزدهاي زياد ديگري بودند كه بيشتر مورد توجه قرار داشتند.
وقتي كه كارلوس جانشين وينسنته دل بوسكه شد در تعطيلات به سر مي بردم. در طول سه سال گذشته به يكديگر عادت كرده بوديم و پاياني چنين، اصلاً  دلنشين نبود. فوتبال سرشار از شگفتي ها است كه همه آنها مطابق ميل ما پيش نمي روند.»
013203.jpg

امر ديگري كه فيگو را - دست كم در ظاهر- به تعجب واداشته، شايعات روزافزوني است كه پيرامون برگزيدن فيگو يا بكهام، براي بازي در سمت راست زمين شكل گرفته اند. او معتقد است اگر كشاكشي نيز در اين ميان بوجود بيايد، حداقل از جانب او آغاز نخواهد شد: «پيشتر هيچ گاه با هم تيمي هايم مشكلي نداشته ام و اهميتي هم به آنچه شايع مي شود، نمي دهم. بدون در نظر گرفتن خوشامد شما، اين مربي است كه محل بازيتان را تعيين مي كند. اين مسأله چه در مورد من و چه در مورد بكهام، صدق مي كند. بهروزي تيم بر تمايلات فردي ارجحيت دارد.»
فيگو سپس تصريح مي كند:«براي من مهم ،بازي كردن است. كي، كجا و يا چطور، به مربي  برمي گردد. در آن صورت ديگر نمي توانم همانگونه كه در سمت راست بازي مي كردم، مدافعان حريف را پشت سر بگذارم و سانتر كنم بلكه ما بايد توانايي هايم را به سياقي ديگر نمايش دهم.» شاخص ترين چهره فوتبال پرتغال در يك دهه اخير مي افزايد: «بكهام بازيكني با تجربه در سطح والاي جهاني است كه تمام اهتمام خود را براي كاموري تيم به كار مي بندد. اميدوارم از حضور در مادريد خوشنود باشد و به كاميابي تيم نيز كمك كند. به هر جهت اگر همه چيز بر وفق مراد پيش برود، همه جامها را به كف خواهيم آورد.»
اگر چه بكهام بيش از هر بازيكن ديگري در متن جنجالهاي تبليغاتي قرار دارد اما اين سبب نشده تا بزرگاني چون زيدان، فيگو، كارلوس و رونالدو به حاشيه رانده شوند. در سفر پيش از آغاز فصل به شرق دور، اقبال عمومي و توجه كم نظير رسانه ها آنان را در بهت فرو برد.واقعاً  غيرطبيعي بود. فيگو مي افزايد: «مثل اين كه شاهد يك ستاره راك و نه گروهي از بازيكنان فوتبال بودند. در چنين شرايطي پرهيز از خودستايي و تمركز بر آنچه در ميدان مي گذرد بسيار دشوار مي نمايد. از ديگر سو، ديگر تيم ها و بازيكنان با شوري دو چندان برابر شما ظاهر مي شوند تا از اريكه قدرت و شهرت، به زيرتان بكشند. از اين رو است كه هر روز سخت تر تمرين مي كنيم. اما هميشه بر فشار روحي كه پوشيدن پيراهن رئال مادريد به همراه دارد، واقف بوده ام.»
با فروكش كردن هيجانات، فيگو كمي واقع بينانه تر حرف مي زند: «همه درباره بهترين تيم دنيا سخن مي  گويند. خب، تنها نتايج مي توانند آن را به اثبات برسانند و هيچ بازيكني نمي تواند چنين چيزي را تضمين كند. ما مجموعه اي از بازيكنان بسياري مستعد و با انگيزه داريم، فلورنتينو پرز هم ما را برترين مي داند اما همه اينها نظرات او هستند. من در اين باره اصلاً  زياده روي نمي كنم به چيزهاي بيهوده نمي بالم. جواب اين پرسش در پايان فصل آشكار خواهد شد.»
روزهاي خوب، دوران حضيض
«برخي اوقات دوران دشواري را در اينجا سپري كرده ام. شركت در تعداد زيادي مسابقه از سري رقابتهاي بي شمار گوناگون و مسافرتهاي متعدد، سخت و خسته كننده هستند اما زمان به سرعت مي گذرد.» فيگو نظراتش را در قالب همين سخنان محصور مي كند و از گفتن خاطراتش در برنابئو، خوب يا بد، سر باز مي زند. اما مسلماً  خيلي ها هنوز آن سر خوكي را كه فصل پيش در نيوكمپ به سوي او پرتاب شد را به خاطر دارند. در مقابل فيگو به بيان چند كلمه محتاطانه بسنده مي كند: «خيال مي  كنم از پيشامدهاي ناگوار درس هاي بيشتري آموخته باشم. فوتبال به هيچ وجه قابل پيش بيني نيست. زماني كه به رئال مادريد پيوستم نظري پيرامون حوادث حاشيه اي نداشتم. البته از برخي رويدادها و روند به ثبات رسيدن من در تيم تكان دهنده بود. به هر روي اگر همه چيز طبق برنامه پيش برود مي خواهم سه سال باقيمانده از قراردادم را هم در اينجا سپري كنم. اما چنين خيالپردازي براي آينده در فوتبال، چندان عاقلانه نيست.»
به هر روي نمي توان كتمان كرد در سانتياگو برنابئو بود كه اقبال به فيگو روي كرد. عنوانهاي بهترين بازيكن سال فوتبال دنيا و اروپا در مادريد بدست آمدند:  «از لحاظ فردي، رئال مادريد برايم بسيار خوش يمن بود و موفقيت هاي زيادي براي من در برداشت، برخورد مديران باشگاه هم در اين مدت فوق العاده بود. مردم هيچ گاه در نمي يابند روند
رسيدن به جام، به همه جام ها و نه فقط در يك فصل، بلكه پي در پي و هميشه چقدر مشكل و پيچيده است اما در مدتي كه اينجا بوده ام، چنين افتخاراتي را به دست آورده ايم و از اين كه سهمي در كاميابي تيم داشته ام، به خودم مي بالم.»
اما مدالهاي جور واجور، آتش اشتياق او را نكاسته بلكه ورود بكهام آن را شعله ورتر ساخته است:«امسال مي خواهم همه افتخارات را بدست بياورم. بقيه بازيكنان هم همين انگيزه را دارند. اين وظيفه ما است، هواداران به چيزي كمتر از اين رضايت نخواهند داد.»

خداحافظ ماتادور !!!
013209.jpg
نام: تايلور دنت
سال تولد: ۲۴ آوريل ۱۹۸۱
محل تولد: نيوپورت بيچ، كاليفرنيا، آمريكا
محل سكونت: مانتينگتون بيچ، كاليفرنيا، آمريكا
قد: ۱۸۷ سانتي متر
وزن: ۸۸ كيلوگرم
سبك  بازي: راست دست
ورود به جدول تنيسورهاي حرفه اي: سال ۱۹۹۸
مارك كفش و لباس: آديداس
مارك راكت  بازي: ويلسون
مسيح فرزانه- «تايلور دنت» تنيسور ۲۲ ساله آمريكايي يكشنبه شب با غلبه بر «خوان كارلوس فررو» تنيس باز نامدار اسپانيايي فاتح پيكارهاي بين المللي تنيس بانكوك و صاحب جايزه ۵۵۰ هزار دلاري اين مسابقات شد. در ديدار پاياني اين رقابتها «دنت» در دو ست متوالي و با امتيازات ۶ بر ۳ و ۷ بر ۶ برابر «فررو» به برتري دست يافت. اين دومين قهرماني در سال ۲۰۰۳ پس از كسب مكان نخست در مسابقات تنيس «ممفيس» و سومين قهرماني وي در طول عمر ورزشي اش بوده است.
«تايلور دنت» در حالي توانست به ديدار فينال مسابقات تنيس بانكوك راه يابد كه از سد حريفاني همچون «وسلي موودي»، «تيري اسكيونه»، «نيكولاس تومان» و «ياركوناي مه نن» گذشت و سرانجام موفق به شكست برترين تنيس باز جهان شد. «خوان كارلوس فررو» نيز كه در ديدار فينال مغلوب گرديد تاكنون قهرمان گراند اسلم هاي بزرگي نظير تنيس مسترز «مونت كارلو»، تنيس مسترز «والنسيا» و «دولاند گاروس» شده است.
تايلور دنت در ادامه و در مصاحبه با رسانه عنوان كرد: در ابتداي مسابقات تنيس بانكوك با عزم و هدف خاصي استارت زدم و از اينكه در نهايت به نتيجه دلخواهم رسيده ام بسيار خوشحالم و احساس فوق العاده اي دارم، تمام نيروهاي من به خوبي در زمين حريف خوابيد و نقشه هايم به درستي اجرا شد. مسئله مهم اين بود كه از لحاظ روحي و فكري در شرايط آرماني قرار داشتم و همين امر انرژي مضاعفي به من داد. در ابتداي اين ديدار با «خوان كارلوس فررو» هيچ اطميناني به قهرماني نداشتم، زيرا او تنيسور شماره يك دنيا بود، اما كم كم و به مرور زمان و با احاطه بر بازي شرايط خودم را به دست آوردم.
در ادامه «خوان كارلوس فررو» نايب قهرمان اين رقابتها گفت: واقعاً نااميد شدم، من در دو فينال بزرگ و در فاصله زماني كوتاهي شكست خوردم، اما متوجه شدم كه وقتي انسان شكست مي خورد، مسلماً بايد نقصي داشته باشد و براي پوشش آن عيب بايد بيشتر تلاش و تمرين كرد، اما هنوز هم احساس ناراحتي عجيبي دارم، زيرا تصميم داشتم با كسب عنوان قهرماني در اين مسابقات همچنان مكان خودم را در صدر جدول برترين تنيس بازان حفظ كنم، اما به هر صورت به هدفم نرسيدم.
قبل از اين مسابقات به شدت تمرين كردم، اما هيچگاه براي شكست پاي به اين رقابتها نگذاشتم ولي حريف كاملاً مصمم بود، اما هنوز هم شانس برگشتن به صدر جدول را با قهرماني در مسابقات «وين» دارم، حالا كه بايد به اسپانيا برگردم، مجدداً تمريناتم را شروع مي كنم و سعي مي كنم در رقابتهاي تنيس «وين» بهترين باشم، اين تنها هدف و برنامه آينده من است.
وي همچنين در ادامه در مورد عملكرد حريفش «تايلور دنت» گفت: سرويسهاي او بي نظير و خيلي عالي بود و وي تمركز خوبي بر روي آنها داشت. به نظر من وي جوان و داراي آينده درخشاني است.
در پايان و پس از پايان اين رقابتها «اندي راديك» به صدر جدول برترين تنيسورهاي حرفه اي دنيا بازگشت. «خوان كارلوس فررو» در مكان دوم قرار گرفت و «راجر فدرر» از سوئيس، آندره آغاسي از آمريكا، گيلرمو كوريا، رينرشات لر، كارلوس مويا، ديويد نل بنديان، ليتون هيوئيت و سين شالكن به ترتيب در مكانهاي سوم تا دهم قرار گرفتند.

سايه روشن ورزش
معدن طلا
013200.jpg

معراج مژده- رشد فوتبال در قاره آسيا با توجه به جمعيت اين قاره و استعدادها و سرمايه هايي كه در پشت آن نهفته است، آينده را در اين رشته از آن آسيايي ها خواهد كرد. كره جنوبي، ژاپن، چين، ايران، عربستان، كويت، تايلند، قطر، امارات، سوريه، فيليپين و... قادرند با سرمايه هاي انساني و اقتصادي فوتبال را ورزش اول خود نمايند. اين ادعا يا فرضيه با توجه به جمعيت چين و ژاپن و علاقه اي كه در امر سرمايه گذاري در اين رشته وجود دارد دور از دسترس نيست. ۴۵ ملت با ۷/۳ ميليارد جمعيت كه ۶۵ درصد آن را جوانان زير ۲۱ سال تشكيل مي دهند قادرند به اين مهم دست يابند.
«سپ بلاتر» رئيس فدراسيون بين المللي فوتبال گفت: عناوين قهرماني رقابت هاي فوتبال در آينده، به خاطر پيشرفت سريع، افزايش مسابقات و حرفه اي شدن اين رشته در آسيا، متعلق به اين قاره است.
بلاتر كه به منظور شركت در كنگره فوق العاده فيفا در دوحه-پايتخت قطر- به سر مي برد، پيش از معرفي طرح «آسياويژن» در جمع اعضاي اين فدراسيون، اظهار داشت: قاره آسيا به عنوان وسيع ترين و پرجمعيت ترين قاره جهان كه درصد بالايي از آنان جوان هستند، عظيم ترين پتانسيل و زمينه فعاليت هاي اقتصادي در دنيا را داراست.
وي سپس ضمن تقدير از تلاش هاي «محمدبن همام» رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا به خاطر ارائه طرح آسياويژن كه برنامه اي بلند مدت براي توسعه فوتبال در اين قاره است تصريح كرد: آينده فوتبال متعلق به آسياست.
بلاتر افزود: استفاده از كلمه ويژن به معناي چشم انداز در نامگذاري طرح فوق، بيانگر خلاقيت و توانمندي مجريان طرح در مسير پيش  رو و تحقق بخشيدن روياهاي كنوني است.
به اعتقاد بلاتر كشورهاي آسيايي با توجه به درخششي كه در رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۲ به ميزباني كره و ژاپن داشتند، مي توانند افق هاي درخشان تري در عرصه فوتبال جهان را مدنظر داشته باشند.
وي با توصيف آسيا به عنوان بزرگترين قاره جهان با ۴۵ ملت، ۷/۳ ميليارد نفر جمعيت، دارا بودن فرهنگ ها و زبان هاي مختلف افزود: فوتبال در اين قاره زبان مشتركي است كه موجب اتحاد و همدلي ملت ها با يكديگر مي شود.
رئيس فدراسيون بين المللي فوتبال، آسيا را به «معدن طلا» تشبيه كرده و افزود: بيش از ۲/۳ ميليارد نفر از طريق تلويزيون مسابقات جام جهاني ۲۰۰۲ را تماشا مي كردند كه اين فقط يك لايه نازك از كوه عظيم پتانسيل هاي موجود در اين قاره است.
دوپينگ در فوتبال
دوپينگ اين بلاي خانمان برانداز در ورزش ابعاد و اشكال مختلفي پيدا كرده است. رسم ناخوشايندي كه قرباني هاي زيادي را گرفته است. «درسل» قهرمان بزرگ دووميداني زنان آلمان را به خاطر داريد كه چگونه بر اثر مصرف مواد نيروزا در ۲۹ سالگي دچار رشد نامعقول هورمونها شد و پس از بزرگ شدن استخوانهاي اندامش درگذشت. در حركت مبارزه فدراسيونهاي مختلف با دوپينگ فدراسيون بين المللي فوتبال نيز با قاطعيت به دنبال مبارزه با فوتباليست هاي خاطي است.
013194.jpg

فدراسيون فوتبال انگليس نيز مدتي است برنامه مبارزه خود با دوپينگ را آغاز كرده است.به همين دليل باشگاه منچستر يونايتد نيز براي اجراي اين خواسته از بازيكنان خود آزمايش دوپينگ به عمل آورد. اما ريو فرديناند ملي پوش اين تيم حاضر به دادن تست آزمايش نشد و فدراسيون فوتبال انگليس نيز او را از تركيب اصلي در مقابل تركيه كنار گذاشت. فدراسيون بين المللي فوتبال در جهت حمايت از فدراسيون فوتبال انگليس به ريو فرديناند اخطار جدي داد.
«اندرياس هرن» سخنگوي فيفا اظهار داشت توجه بسيار زياد رسانه هاي گروهي و تهديد بازيكنان تيم ملي فوتبال انگليس به اعتصاب، توجه اعضاي فدراسيون بين المللي فوتبال را نيز به اين موضوع جلب كرده است.
«ميشل پلاتيني» بازيكن اسطوره اي فوتبال فرانسه معتقد است: رسيدگي به اين موضوع در حوزه وظايف فدراسيون فوتبال انگليس و سپس دولت اين كشور قرار دارد.
وي تصريح كرد: قوانين كشور فرانسه در مقايسه با انگليس بسيار سختگيرتر است و چنين اتفاقي در آنجا رخ نخواهد داد. درك چنين موضوعي براي دولت فرانسه قابل هضم نيست چرا كه دولت ما در اين موارد نقش فعالتري ايفا مي كند، به طور مثال اگر يك بازيكن به هر دليلي آزمايش دوپينگ را انجام نداده باشد، بدون شك گناهكار شناخته مي شود.
به اعتقاد پلاتيني مشكلات امروز دوپينگ در فوتبال به اندازه روزگار بازيگري وي در دهه ۱۹۸۰ بزرگ و مهم نيست اما اجراي يك قانون در سراسر جهان امكان پذير نيست چرا كه قوانين از هر كشوري با كشور ديگر متفاوتند.
فرديناند مدعي است كه تاريخ اعلام شده براي انجام آزمايش را فراموش كرده و به همين دليل سه روز بعد تحت آزمايش قرار گرفت كه پاسخ منفي بود.

يادها و خاطره ها
استيو اووت
محمد رضا منصوريان - از بهترين ستاره هاي دووميداني و جهان است. اين دونده بسيار قدرتمند و صاحب سبك انگليسي از سال ۱۹۷۶ بود كه صاحب نام شد. او در اولين دوره مسابقه هاي جام جهاني دووميداني كه به سال ۱۹۷۷ در شهر دوسلدورف آلمان برگزار شد با پشت سر گذاشتن قهرماناني نظير جان واكر قهرمان زلاندنويي المپيك ۱۹۷۶ و استيو اسكات آمريكايي، به مقام قهرماني رسيد و نشان داد كه يك وزنه سنگين در دوي ۱۵۰۰ متر است. اووت در ادامه درخشش خود در سال هاي ۱۹۷۸ ، ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ در ۹۵ درصد مسابقاتي كه شركت كرد (البته در مواد ۱۵۰۰ متر و يك مايل) به پيروزي رسيد و چنان شد كه وي را دونده اي شكست ناپذير خواندند.در المپيك ۱۹۸۰ مسكو اووت طلاي ۸۰۰ متر را با ركوردي كه از حد نصاب جهاني سباستين كو دونده هموطنش كمتر بود فتح كرد اما جنگ بر سر مقام اولي دوي ۱۵۰۰ متر را به كو باخت.
چندي بعد اووت ركورد جهاني دوي ۱۵۰۰ متر را هم شكست و زمان درخشان ۳۶/۳۱/۳ دقيقه را بجا نهاد.
013197.jpg

اوزه بيو ببر موزامبيك
اوزه بيو فريرا داسيلوا فوتباليست طراز اول پرتغالي و برنده توپ طلاي اروپا به سال ۱۹۶۵، عضو باشگاه بنفيكا ليسبون و شركت كننده در جام جهاني ۱۹۶۶ لندن. به همراه تيم ملي پرتغال در اين جام اوزه بيو با زدن ۹ گل عنوان آقاي گل را به دست آورد. با اينكه در تيم بنفيكا ـ فاتح جام اروپايي ۱۹۶۱ ـ مكان ثابتي نداشت، اما تحولاتي كه بنفيكا را در بر گرفته بود و از آن يك تيم برتر ساخت او را نيز شامل شد و در پيروزي سال ۱۹۶۲ در جام باشگاه هاي اروپا، اوزه بيو جاي ثابتي در تيم بنفيكا داشت.
او در فينال هاي ناموفق اروپايي سالهاي ۱۹۶۳، ۱۹۶۵و ۱۹۶۸ نيز حاضر بود.
بنفيكا با اوزه بيو كه سياهپوست و موزامبيكي الاصل است، قريب به ۷ بار به مقام قهرماني ليگ پرتغال دست يافت كه آخرين آن به سال ۱۹۷۴ بود.
اوزه بيو از ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳ يعني در ۹ فصل پياپي، عنوان بهترين گلزن باشگاه هاي پرتغال را به خود اختصاص داد كه اين يك ركورد است. او دو بار نيز برنده كفش طلا شد و اوج درخشش اش، جام جهاني لندن بود كه پرتغال به لطف حضور ذهن و گلزني اين فوتباليست با تكنيك تا مرحله نيمه نهايي خود را بالا كشيد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |