ضرورت بهسازي مصرف انرژي در بخش حمل و نقل
مدير بخش حمل و نقل دفتر بهينه سازي مصرف انرژي وزارت نيرو اعلام كرد: بهسازي مصرف انرژي در تمام بخش ها به ويژه در بخش حمل و نقل ضروري است و تدوين پيش نويس راهبردهايي براي كاهش مصرف انرژي و افزايش بهره وري در اين بخش بسيار مؤثر است .
مهندس رضا جعفرآبادي در گفت وگو با ايرنا افزود: دفتر بهينه سازي مصرف انرژي وزارت نيرو تاكنون در بخش هاي حمل و نقل درون شهري به ويژه تهران ، برون شهري ، حمل و نقل كالاي درون شهري فعاليت كرده و اين مطالعات در بخش حمل و نقل برون شهري به نتيجه رسيده است .
به گفته وي ، ناكارايي مصرف انرژي در صنعت حمل و نقل مربوط به استفاده از كاميون هاي كم ظرفيت براي حمل كالا است ، در حالي كه استفاده از كاميون هاي با تناژ بالا و حمل و نقل ريلي در اين بخش ضروري است .
وي تأكيد كرد، توزيع كالا براي تداوم عملكرد صحيح مناطق شهري امري ضروري است و بدون يك سيستم با كفايت حمل كالا، توزيع كالاها نمي تواند نقش خود را به عنوان تكيه گاه اصلي تجارت ايفا كند.
جعفرآبادي اظهار داشت : فرايند توزيع كالا در درون شهرها از جمله تهران با مسايل و مشكلات متعددي مواجه است و وسايل حمل كالا ضمن مصرف سوخت بالا، سبب آلودگي هوا و تاثير منفي بر ايمني ترافيك مي شوند.
به گفته مدير بخش حمل و نقل دفتر بهينه سازي مصرف انرژي وزارت نيرو، مسايل زيست محيطي نه تنها توسعه پايدار شهري را به مخاطره مي اندازد، بلكه هزينه هاي اجتماعي - اقتصادي ناشي از آلودگي هوا و همچنين هزينه هاي غيرمستقيم امر بهداشت و سلامتي را بر دولت تحميل مي كند.
جعفرآبادي افزود: بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه سيستم كنوني توزيع كالا آثار منفي بر رشد اجتماعي و اقتصادي شهر دارد.
وي افزود: براي طراحي يك سيستم توزيع بار شهري با مشخصه كمترين مصرف انرژي و صدمه هاي زيست محيطي ، ضروري است كه ابتدا درك درستي از فرايند توزيع بار و چگونگي مسايل مصرف انرژي و آلودگي هاي زيست محيطي حاصل شود و سپس بايد با تحليل مناسب ، راه حل هايي براي مسايل موجود تدارك ديد و بعد يك برنامه جامع سياستگذاري را طراحي كرد.
جعفرآبادي سپس به مصرف انرژي در بخش حمل و نقل اشاره كرد و گفت : كل ميزان مصرف نفت گاز در كشور در سال ۸۰ به ۲۵ ميليارد و ۸۳ ميليون و ۹۳۳هزار ليتر رسيد كه از اين ميزان سهم بخش حمل و نقل ۱۳ ميليارد و ۸۹۲ ميليون و ۲۲ هزار ليتر بود.
به گفته وي ، همچنين مصرف بنزين در كشور در سال ۸۰ به ۱۶ ميليارد و ۷۳۷ميليون و ۴۷۴ هزار ليتر رسيد كه از اين ميزان ۱۶ ميليارد و ۵۴۰ ميليون و۸۶۲ هزار ليتر در بخش حمل و نقل استفاده شد.
جعفرآبادي سپس بر ضرورت اصلاح سيستم مصرف سوخت در خودروهاي جديد توليدي در كشور اشاره كرد و گفت : با تدوين استانداردهايي مي توان مصرف انرژي در خودروهاي جديد توليدي در كشور را ساماندهي كرد.
وي تصريح كرد، مديريت ناوگان شامل تعمير و نگهداري ، تامين لوازم يدكي استاندارد، شبكه اطلاع رساني براي تعميركاران و برنامه آگاه سازي عمومي جهت بهينه سازي مصرف سوخت خودروهاي موجود، مؤثر و كارساز است .
مديربخش حمل و نقل دفتر بهينه سازي مصرف انرژي وزارت نيرو اظهار داشت : متاسفانه خدمات پس از فروش خودروها هنوز كامل نيست و بعد از پايان دوران گارانتي ، صاحبان خودروها با مشكلات مختلفي مواجه مي شوند.
در حالي كه بعد از اتمام اين دوره بايد از طريق مديريت ناوگان نيازهاي صاحبان خودروها را تامين كرد.
جعفرآبادي گفت : گردهمايي دست اندركاران انرژي در بخش حمل و نقل آذر ماه امسال با همكاري مركز تحقيقات راه آهن جمهوري اسلامي ايران و سازمان بهره وري انرژي ايران برگزار خواهد شد و در مدت برپايي آن نقش حمل و نقل ريلي و جاده اي ، مديريت انرژي ، مديريت ناوگان و... بررسي مي شود.
|