دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۱
ضرورت بهسازي  مصرف  انرژي  در بخش  حمل  و نقل
مدير بخش  حمل  و نقل  دفتر بهينه سازي  مصرف  انرژي  وزارت  نيرو اعلام  كرد: بهسازي  مصرف  انرژي  در تمام  بخش ها به  ويژه  در بخش  حمل  و نقل  ضروري  است  و تدوين  پيش  نويس  راهبردهايي  براي  كاهش  مصرف  انرژي  و افزايش  بهره وري  در اين بخش  بسيار مؤثر است .
مهندس  رضا جعفرآبادي  در گفت وگو با ايرنا افزود: دفتر بهينه سازي  مصرف  انرژي  وزارت  نيرو تاكنون  در بخش هاي  حمل و نقل  درون  شهري  به  ويژه  تهران ، برون  شهري ، حمل  و نقل  كالاي  درون  شهري فعاليت  كرده  و اين  مطالعات  در بخش  حمل  و نقل  برون  شهري  به  نتيجه  رسيده  است .
به  گفته  وي ، ناكارايي  مصرف  انرژي  در صنعت  حمل  و نقل  مربوط به  استفاده  از كاميون هاي  كم  ظرفيت  براي  حمل  كالا است ، در حالي  كه  استفاده  از كاميون هاي  با تناژ بالا و حمل  و نقل  ريلي  در اين  بخش  ضروري  است .
وي  تأكيد كرد، توزيع  كالا براي  تداوم  عملكرد صحيح  مناطق  شهري  امري  ضروري است  و بدون  يك  سيستم  با كفايت  حمل  كالا، توزيع  كالاها نمي تواند نقش  خود را به  عنوان  تكيه گاه  اصلي  تجارت  ايفا كند.
جعفرآبادي  اظهار داشت : فرايند توزيع  كالا در درون  شهرها از جمله  تهران با مسايل  و مشكلات  متعددي  مواجه  است  و وسايل  حمل  كالا ضمن  مصرف  سوخت  بالا، سبب  آلودگي  هوا و تاثير منفي  بر ايمني  ترافيك  مي شوند.
به  گفته  مدير بخش  حمل  و نقل  دفتر بهينه سازي  مصرف  انرژي  وزارت  نيرو، مسايل  زيست  محيطي  نه  تنها توسعه  پايدار شهري  را به  مخاطره  مي اندازد، بلكه هزينه هاي  اجتماعي - اقتصادي  ناشي  از آلودگي  هوا و همچنين  هزينه هاي  غيرمستقيم  امر بهداشت  و سلامتي  را بر دولت  تحميل  مي كند.
جعفرآبادي  افزود: بررسي هاي  انجام  شده  نشان  مي دهد كه  سيستم  كنوني  توزيع كالا آثار منفي  بر رشد اجتماعي  و اقتصادي  شهر دارد.
وي  افزود: براي  طراحي  يك  سيستم  توزيع  بار شهري  با مشخصه  كمترين  مصرف انرژي  و صدمه هاي  زيست  محيطي ، ضروري  است  كه  ابتدا درك  درستي  از فرايند توزيع  بار و چگونگي  مسايل  مصرف  انرژي  و آلودگي هاي  زيست  محيطي  حاصل  شود و سپس  بايد با تحليل  مناسب ، راه حل هايي  براي  مسايل  موجود تدارك  ديد و بعد يك  برنامه  جامع  سياستگذاري  را طراحي  كرد.
جعفرآبادي  سپس  به  مصرف  انرژي  در بخش  حمل  و نقل  اشاره  كرد و گفت : كل ميزان  مصرف  نفت  گاز در كشور در سال  ۸۰ به  ۲۵ ميليارد و ۸۳ ميليون  و ۹۳۳هزار ليتر رسيد كه  از اين  ميزان  سهم  بخش  حمل  و نقل  ۱۳ ميليارد و ۸۹۲ ميليون و ۲۲ هزار ليتر بود.
به  گفته  وي ، همچنين  مصرف  بنزين  در كشور در سال  ۸۰ به  ۱۶ ميليارد و ۷۳۷ميليون  و ۴۷۴ هزار ليتر رسيد كه  از اين  ميزان  ۱۶ ميليارد و ۵۴۰ ميليون  و۸۶۲ هزار ليتر در بخش  حمل  و نقل  استفاده  شد.
جعفرآبادي  سپس  بر ضرورت  اصلاح  سيستم  مصرف  سوخت  در خودروهاي  جديد توليدي در كشور اشاره  كرد و گفت : با تدوين  استانداردهايي  مي توان  مصرف  انرژي  در خودروهاي  جديد توليدي  در كشور را ساماندهي  كرد.
وي  تصريح  كرد، مديريت  ناوگان  شامل  تعمير و نگهداري ، تامين  لوازم  يدكي استاندارد، شبكه  اطلاع  رساني  براي  تعميركاران  و برنامه  آگاه سازي  عمومي  جهت بهينه سازي  مصرف  سوخت  خودروهاي  موجود، مؤثر و كارساز است .
مديربخش  حمل  و نقل  دفتر بهينه سازي  مصرف  انرژي  وزارت  نيرو اظهار داشت : متاسفانه  خدمات  پس  از فروش  خودروها هنوز كامل  نيست  و بعد از پايان  دوران گارانتي ، صاحبان  خودروها با مشكلات  مختلفي  مواجه  مي شوند.
در حالي  كه  بعد از اتمام  اين  دوره  بايد از طريق  مديريت  ناوگان  نيازهاي  صاحبان  خودروها را تامين  كرد.
جعفرآبادي  گفت : گردهمايي  دست  اندركاران  انرژي  در بخش  حمل  و نقل  آذر ماه امسال  با همكاري  مركز تحقيقات  راه آهن  جمهوري  اسلامي  ايران  و سازمان بهره وري  انرژي  ايران  برگزار خواهد شد و در مدت  برپايي  آن نقش  حمل  و نقل ريلي  و جاده اي ، مديريت  انرژي ، مديريت  ناوگان  و... بررسي  مي شود.

حمل و نقل
آب و كشاورزي
اقتصاد
بين الملل
ساختمان و مسكن
صنعت
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بين الملل  |  ساختمان و مسكن  |  حمل و نقل  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |