سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۱
Infor.htm
آموزش Adobe Premiere
004680.jpg
قسمت ششم
اگر مباحث قبلي اين بخش آموزشي را دنبال كرده باشيد حالا شما به  سادگي مي توانيد، كليپ مورد نظرتان را به صورت دلخواه جابجا نموده و يا توسط ترانزيشن با كليپهاي ديگر تركيب كنيد. اضافه كردن تصاوير به كليپ خود و متحرك كردن آن  را نيز تجربه كرديد و يك كليپ زيبا را به نمايش گذارديد. همه اين مطالب مقدمه اي بود براي آشنايي هرچه بيشتر شما با صنعت ميكس و مونتاژ فيلم در قالب برنامه اي كار آمد كه پريمير نام دارد. يا شايد بتوان گفت براي سفر به دنياي جذاب پريمير اين تجربيات اولين قدمها بود. در اين قسمت روشهاي اعمال افكتهاي مختلف بر روي كليپ خود را بررسي خواهيم كرد. (افكتهايي مانند اضافه نمودن صدا، فيلتر، محوشدگي و ...).
اضافه نمودن صدا به كليپ
۱- براي وارد كردن يك كليپ، همان طور كه در قسمتهاي قبلي نيز ذكر گرديد، گزينه File را از زير منوي Import در منوي File انتخاب كرده و از پنجره باز شده كليپ مورد نظرتان را انتخاب نموده تا به پنجره Project اضافه گردد.
۲- كليپ وارد شده به پنجره Project را توسط ماوس گرفته و به پنجره Timeline در Video1 اضافه كنيد.
۳- حالا مي خواهيم موزيك مورد نظرمان را به پروژه اضافه كنيم، براي اين منظور گزينه File را از زير منوي Import در منوي File انتخاب نموده و يك فايل موسيقي را به پنجره Project اضافه كنيد.
۴- برروي آيكون فايل صوتي در پنجره Project كليك كرده و آن  را به تراك Audio1 بكشيد.
۵- بر روي پيكان سمت چپ نام تراك كليك كنيد تا تراك مربوطه باز گردد. حالا شما مي توانيد نمايي موجي شكل را از تراك صوتي مشاهده كنيد.
۶- در كنار نام تراك صوتي، بعد از آيكون بلند گو بر روي كادر مربوطه كليك كنيد تا تراك صوتي قفل گردد.
۷- در پنجره مانيتور، در نماي Program بر روي كليد Play كليك كنيد تا بتوانيد پيش نمايش را از پروژه مشاهده نماييد.
محو تدريجي يك كليپ و نمايش كليپ ديگر
در اين قسمت ما قصد داريم يك كليپ را به تدريج محو نموده و به كليپ ديگر برسيم، براي اين منظور گزينه opacity بيشترين كاربرد را براي ما خواهد داشت.
براي اين منظور:
۱- كليپي را به تراك Video2 وارد نمائيد.
۲- بر روي فلش سمت چپ نام تراك Video2 كليك كنيد تا نوار Opacity در زير تراك نمايان گردد. به  صورت پيش فرض Opacity برابر ۱۰۰% مي باشد.
۳- مكان نماي ماوس را بر روي نوار Opacity قرار دهيد (در اين هنگام مكان نماي شما به يك انگشت تبديل مي شود). بعد از طي حدود ۳ يا ۴ دقيقه از مسير كليپ بر روي خط Opacity كليك كنيد تا يك مربع سياهرنگ در روي نوار Opacity ظاهر گردد. اين مربع سياهرنگ دستگيره يا handle نام دارد. با كليك نمودن روي اين دستگيره شما مي توانيد جهت محو شدگي را تنظيم نمائيد. به وسيله اين دستگيره ها ميزان محو شدگي دلخواه را بر روي كليپ اعمال كنيد.
نكته:  در صورتي كه در هنگام جابجا كردن دستگيره ها كليد Shift را در صفحه كليد فشار دهيد ميزان جابجايي به  صورت ۵ درصد، ۵ درصد خواهد بود.
۴- به وسيله دستگيره ها يك شيب رو به پايين ايجاد كنيد. فراز و فرود اين شيب ميزان Opacity را كنترل مي نمايد.
۵- براي مشاهده پيش نمايش كليد Alt را در صفحه كليد فشار دهيد و به آرامي Timeruler را در بالاي كليپ ويرايش شده بكشيد.
افزودن فيلتر به كليپهاي ويديويي
در برنامه پريمير شما به سادگي مي توانيد فيلترهاي مختلف را بر روي كليپ هاي ويديويي اعمال نمائيد و افكتهاي زيبايي را خلق نمائيد. براي اين منظور:
۱- كليپي را به پنجره Timeline وارد نمائيد و آن  را به حالت انتخاب درآوريد.
۲- گزينه Filter را از زير منوي Clip انتخاب كنيد تا پنجره Filter در روي صفحه نمايش ظاهر گردد.
۳- در پنجره ظاهر شده گزينه Camera Blur را از ستون Arailable انتخاب كرده و روي كليد Add كليد كنيد تا پنجره Camera Blur در روي صفحه نمايش ظاهر گردد. در اين پنجره اولين فريم كليپ به صورت پيش فرض نمايش داده مي شود.
۴- در پنجره فوق اهرم مربوطه را بر روي نقطه صفر برده و بر روي OK كليك كنيد. فيلتر Camera Blur در پنجره Filters در دستور Currenrt نمايان مي گردد، فيلترهايي كه در اين ستون ليست مي شوند به كليپي كه در حال حاضر در Timeline در حالت انتخاب است اعمال مي شوند.
۵- براي كنترل افكت فيلتر Camera Blur مي توانيد از تغييرات وضوح استفاده نماييد، براي اين منظور شما بايد از Key Frames استفاده كنيد. Key Frames در واقع يك خط زماني است كه در پايين كادر محاوره اي ظاهر مي شود و نشان دهنده زمان تداوم كليپ جاري مي باشد. پيكانهاي سياه و سفيد در اين خط زماني به شما امكان كنترل شكل شروع و پايان افكت و ميزان تيرگي را در كل مسير مي دهند. با حركت KeyFrame كليپ نيز متقابلاً در نماي Program در پنجره Momitor حركت مي كند.
۶- پنجره Filters را حركت دهيد تا نماي Program در پنجره Monitor قابل رؤيت باشد سپس بر روي اولين پيكان Keyfram كليك كرده و به سمت راست بكشيد (اولين مثلث سمت چپ) تا به صحنه مورد نظرتان برسيد.
۷- بر روي كليد Edit كليك كنيد.
۸- مطمئن شويد كه اهرم كشويي بر روي نقطه صفر تنظيم شده و سپس بر روي OK كليك كنيد. با اين كار يك Key Fram جديد ساخته شده و ميزان محو شدگي نيز افزايش مي يابد.
۹- در پنجره Filters در بين دو Key Frame كليك كنيد تا صفحه مربوط به تنظيمات فيلتر Camera Blur در روي صفحه نمايش ظاهر گردد.
۱۰- در كادر محاوره اي ظاهر شده اهرم كشويي را به نقطه ۸۰% بكشيد و كليد OK را كليك كنيد.
نكته: محل دقيق Key Fram هاي ايجاد شده را به دقت و به دلخواه تنظيم كنيد. از آنجا كه در اين بخش هدف خاصي را از اعمال اين فيلتر دنبال مي كنيم فقط اين بار از مراحل ارائه شده ما پيروي نمائيد.
Key Frame -11 جديد را بكشيد تا در timecode عدد ۰۰:۰۰:۲۵:۰۰ خوانده شود.
۱۲- Key Frame انتهايي را انتخاب كنيد (پيكان سمت راست) و روي كليد Edit كليك كنيد.
۱۳- يك بار ديگر اهرم كشويي را حركت داده تا به نطقه ۸۰% برسيد و برروي كليد OK كليك كنيد.
۱۴- در پنجره Filter بر روي كليد OK كليك كنيد.
۱۵- پيش نمايش از پروژه را مشاهده و آن را ذخيره كنيد.
خلاصه
در اين قسمت ما به بررسي نحوه اضافه كردن موسيقي و صدا به كليپهاي خود در برنامه پريمير پرداختيم و ياد گرفتيم كه چگونه مانند يك تدوين گر حرفه اي قسمتهاي مختلف يك كليپ را برش داده و آنها را به قسمتهاي ديگر بچسبانيم. در انتهاي اين مبحث با نحوه اضافه كردن فيلتر به كليپ آشنا گشتيم. اين قسمت شايد به نظر كمي مشكل به نظر برسد ولي نتيجه نهايي بسيار لذت بخش خواهد بود. شما در انتخاب و اعمال فيلتر در برنامه پريمير كاملاً مختار مي باشيد. زيباترين اوقات را در ساخت كليپهاي زيبا و جذاب به  وسيله برنامه پريمير براي شما آرزومنديم.

سخت افزار
موش
004678.jpg
قسمت چهاردهم
امروزه موش داراي جايگاه خاصي مي باشد. موش قادر به تشخيص حركت و كليك بوده و پس از تشخيص لازم، اطلاعات مورد نياز را به رايانه ارسال مي كند تا عمليات مورد نياز انجام شود. در سيستم هاي اوليه موشي وجود نداشته زيرا رايانه ها در آن زمان داراي اينترفيسي مشابه ماشين هاي تايپ يا كارت پانچ بودند. بعداز چندين سال كليد هاي پيكاني در اغلب ترمينال ها مورد استفاده قرار گرفتند، (حدوداً اواخر سال ۱۹۶۰ و اوايل ۱۹۷۰) سپس مدادهاي نوري و Joy Stickها به بازار عرضه شدند، تا اينكه موش به همراه رايانه هاي مكينتاش ارائه گرديد و اين يك موفقيت بزرگ بود.
عملكرد موش طبيعي و قيمت آن بسيار ارزان بود تا اينكه سيستم هاي عامل نيز از موش حمايت كردند.
مهم ترين عملي كه موش انجام مي دهد تبديل حركت دست به سيگنال هايي است كه رايانه قادر به استفاده از آن مي باشد.
اجزاي اصلي موش
- گوي كوچكي درون موش قرار دارد و سطح مورد نظر را لمس نموده، حركت كرده و مي چرخد.
- دو غلتكي كه گوي را لمس مي كنند (كه يكي حركت x را تشخيص مي دهد و ديگري حركت y را.)
- هر غلتك به يك ميله متصل مي باشد و ميله باعث چرخش ديسك مي گردد.
- در دو طرف ديسك دو قطعه اصلي وجود دارد كه يكي LED مادون قرمز و ديگري سنسور مادون قرمز مي باشد. ديسك داراي سوراخ هايي مي باشد كه باعث شكست نور مي شود، اين نور توسط LED ايجاد مي شود بدين ترتيب سنسور مادون قرمز پالس هاي نور را مشاهده مي كند. تعداد پالس  ها با سرعت موش و مسافتي كه موش حركت مي كند ارتباط مستقيم دارد.
- پردازنده اي كه بر روي برد قرار دارد ، پالس ها را خوانده و تبديل به باينري مي كند و به رايانه ارسال مي نمايد.
نكته: قطر گوي موش تقريباً ۲۱ ميليمتر، قطر غلتك ۷ ميليمتر و تعداد سوراخ هاي ديسك ۳۶ عدد مي باشد.
موش هاي نوري
اين موش ها در اواخر سال ۱۹۹۹ به بازار ارائه گرديدند و در هر ثانيه توسط دوربين كوچك خود ۱۵۰۰ تصوير مي گيرند. اين موش ها در محل مسطحي قابل استفاده مي باشند.
موش هاي نوري داراي يك LED قرمزرنگ مي باشند كه باعث تشعشع نور درون يك سنسور CMOS مي باشد. اين سنسور هر تصوير را براي تجزيه و تحليل در اختيار پردازنده سيگنال هاي ديجيتال (DSP) قرار مي دهد.
DSP با سرعت ۱۸ ميليون دستور العمل در ثانيه عمليات خود را انجام مي دهد و قادر به تشخيص الگوهاي موجود در تصاوير و نحوه تغيير آنها با تصوير قبلي مي باشد. DSP قادر به تشخيص ميزان حركت موش بوده و پس از آن مختصات مربوطه را براي رايانه ارسال مي كند. رايانه نيز مكان نما را در مختصات تعيين شده بر روي مانيتور قرار خواهد داد.
كانكتورهاي موش
اغلب موش ها امروزه از يك كانكتوراستاندارد PS /2 استفاده مي نمايند. اين كانكتورها داراي۶ پين مي باشند.
هر يك از اين پين ها عملكرد مخصوصي دارند. زماني كه موش حركت مي  كند و يا كاربري دكمه آن را كليك مي نمايد، موش ۳ بايت اطلاعات را براي رايانه ارسال مي نمايد.
بايت اول شامل وضعيت دكمه سمت چپ، وضعيت دكمه سمت راست، صفر، يك، جهت x، جهت y و موارد ديگر مي باشد. دو بايت بعدي شامل مقادير x و y و تعداد پالس هاي تشخيص داده شده در جهت x و y نسبت به آخرين اطلاعات ارسال شده مي باشند.
كليد ها
بيشتر موش ها داراي دو كليد مي باشند، بعضي از موش ها سه يا چهار كليد دارند. كليد سمت چپ براي ضربه زدن روي نمادها يا گزينه هاي پنجره هاي برنامه استفاده مي شود.
كليد سمت راست نيز براي فراخواني از فرمان يا ميانبرها به كار مي رود. كليدي كه بين كليد هاي چپ و راست، پايين آن و يا در كناره قاب موش قراردارد براي پيمايش صفحه (Scroll) استفاده مي شود.
موش هاي بي سيم
اين موش ها اطلاعات خود را از طريق موج هاي راديويي و يا نور مادون قرمز به رايانه ارسال مي كنند در نتيجه سيمي به كار نمي رود. موش هاي بي سيم داراي فرستنده، باتري و گيرنده متصل به كارت اصلي مي باشند.

برد اصلي
(قسمت سوم)
تراشه هاي مجتمع(مجموعه تراشه يا چيپ ست ها)
اين مجموعه بسيار مهم مي باشد و معولا مشخص كننده راهنماي خريد مادربرد است. اين مجموعه فرمان ها را از پردازنده مي گيرد و آن ها را به بخش هاي مختلف انتقال مي دهد. در مادربردهاي قديمي تعداد آن ها بسيار زياد بوده كه هم اكنون كاهش و در نتيجه قيمت مادربرد نيز تقليل يافته است.اين تراشه ها بر روي مادربرد لحيم شدند.
هر تراشه مجتمع شامل تعداد آي سي هماهنگ و پيچيده است كه از دو تراشه ديگر به نام هاي پل شمالي و جنوبي تشكيل شده است. پل شمالي اطلاعات را از حافظه رايانه به پردازنده انتقال مي دهد. پل جنوبي به وسايل جانبي كه به رايانه متصل هستند خدمات مي دهد. تراشه هاي مجتمع داراي انواع مختلفي مي باشند كه به علت محدوديت زمان آموزشي نمي توانيم به توضيح آن بپردازيم.
قبل از نصب قطعات مختلف بر روي مادربرد كه هركدام داراي بحثي جدا مي باشند لازم است مادربرد را آزمايش كنيم.
سپس قطعات را نصب نموده و آن را در جعبه رايانه قرار داده،پيچ ها را محكم  كرده و اتصالات را چك  كنيم و سپس كابل هاي برق و نمايشگر فيش هاي تغذيه مادربرد، كابل بلندگو، سيم هاي مربوط به كليد راه اندازي رايانه و ساير موارد را وصل كنيم.
موارد ايمني مادربرد
مواردي وجود دارد كه براي نگهداري مادربرد بهتر است آن را موردتوجه قرار دهيم:
۱ - باتوجه به اينكه بعضي از اتصالات پس از مدتي در اثر ضربه و تكان هايي كه به رايانه وارد مي شود شل مي شوند، با مشاهده پيام هاي خطا لازم است اتصالات مادربرد را چك كنيم.۲ - در زمان كار با مادربرد يك جسم هادي را لمس كنيد تا بار الكتريكي ذخيره شده در بدن شما تخليه شود بدين صورت قطعات آسيب كم تري مي بينند.۳ - سيم ها و كابل هاي درون رايانه را مرتب سازيد و آن ها را با هم ببنديد.۴ - در هنگام نصب كارت جديد به مواردي چون دوربودن از پردازنده، خالي بودن شكاف كناري و عبور هوا دقت نماييد.۵ - قبل از بستن درپوش رايانه بررسي نماييد هيچ پيچ آزادي در جعبه وجود نداشته باشد.۶ - از ضربه ها و تكان هاي احتمالي به رايانه خودداري نماييد.۷ - بهتر است هر زماني كه درپوش رايانه را باز مي كنيد مادربرد، منبع تغذيه و پنكه رايانه را گردگيري نماييد.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |