سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۱
Infor.htm
مروري بر فرانت پيج ۲۰۰۳
004684.jpg

كساني كه نسخه جديد برنامه OFFICE  مايكروسافت را كه به تازگي به بازار آمده تهيه كرده باشند، حتماً متوجه شده اند كه نسخه جديد آفيس شامل پنج سي دي است كه سي دي شماره دو به طور كامل و مجزا به برنامه فرانت پيج اختصاص داده شده. خب اين مسئله به خصوص براي كساني كه قبلاً با اين نرم افزار آشنايي داشته اند كمي تازگي دارد. گرچه مايكروسافت بار اولي نيست كه فرانت پيج را به صورت مجزا ارائه مي كند ولي اگر يك بار از نسخه جديد اين برنامه (۲۰۰۳) استفاده كنيد به خوبي متوجه خواهيد شد اين بار فرانت پيج شايستگي قرار گرفتن در سي دي كاملاً مجزا از ديگر برنامه هاي آفيس را دارد.
اگر كمي به گذشته باز گرديم متوجه مي شويد فرانت پيج تاريخ منحصر به فردي دارد. در حقيقت مايكروسافت به هيچ عنوان پايه گذار فرانت پيج محسوب نمي شود. در حقيقت در سال ۱۹۹۶ مايكروسافت متوجه شد جاي يك نرم افزار طراحي صفحات وب در ميان بسته نرم افزاري آفيس خالي است و مسئولان اين شركت متوجه شدند براي شروع ديگر خيلي دير است. براي عقب نماندن از رقبا مايكروسافت باز هم به سراغ همان روش پيشين رفت. به زودي ليستي از شركت هايي كه نرم افزارهاي طراحي صفحات وب را ارائه مي كردند روي ميز بيل گيتس قرار گرفت تا او يكي از آنها را انتخاب كند. باز هم بيل گيتس نشان داد كه در چنين كارهايي استاد است. در آن زمان كه تعداد برنامه هاي طراحي صفحات WYSIWYG * چندان زياد نبود، بيل گيتس با انتخاب يكي از اين نرم افزارها نشان داد به خوبي از آينده سير توسعه برنامه هاي طراحي صفحات وب آگاه است.
انتخاب مايكروسافت شركت Vermeer Technology بود كه نرم مروري بر فرانت پيج ۲۰۰۳
افزار فرانت پيج را با همين نام تهيه كرده بود و به انتظار مشتري براي خريد آن نشسته بود. مايكروسافت نه تنها فرانت پيج را خريد بلكه Vermeer را نيز به صورت كامل خريداري كرد تا متخصصان آن كار بر روي فرانت پيج را ادامه دهند. در آن زمان مايكروسافت كه با فروش ويندوز ۹۵ پول هنگفتي را به دست آورده بود، ديگر محدوديت چنداني براي خريد شركت هاي مختلف حس نمي كرد و حاضر شد ۱۳۰ ميليون دلار براي فرانت پيج و شركت توليد كننده آن بپردازد.
با تمام اين احوالات فرانت پيج هيچگاه نزد طراحان حرفه اي محبوب نبود. دليل آن هم اين بود كه مايكروسافت قصد داشت باز هم سياست هايي كه در مورد ويندوز و ديگر نرم افزارهاي خود داشت را نيز به فرانت پيج نيز تعميم بدهد. كدهاي توليدي فرانت پيج در اكثر مواقع با نرم افزارهاي ديگر طراحي وب حرفه اي مانند Dreamweaver  همخواني نداشت و وقتي از برنامه هاي آماده آن استفاده مي شد باز هم كدها حتي از طراح صفحه نيز پنهان مي شد. با تمام اين احوال كساني كه در بدو شروع كار طراحي صفحات بودند سراغ فرانت پيج مي رفتند و حتي در برخي مواقع حرفه ها نيز كما بيش از آن استفاده مي كردند.
004682.jpg

آنچه مسلم بود اين بود كه طراحان صفحات وب به ابزاري بيش از آنچه فرانت پيج به آنها مي داد احتياج داشتند، به خصوص افرادي كه برنامه نويسي تحت وب را به عنوان كار اصلي خود انتخاب كرده بودند.
نسخه جديد فرانت پيج به ميزان زيادي نسبت به نسخه هاي قديمي خود حرفه اي تر طراحي شده و اگر تمام منتقدان دنيا از نسخه جديد برنامه آفيس انتقاد كنند، بدون شك نمي توانند امكانات جديد و مناسب فرانت پيج ۲۰۰۳ را ناديده بگيرند. مزيت اصلي نسخه جديد به اديتور مخصوص كدنويسي آن برمي گردد. در حقيقت اديتور جديد شباهت انكار ناپذيري به اديتورهاي بسته نرم افزاري Visual Studio .Net دارد. با نوشتن حرف اول كد يك منو به صورت خودكار باز شده و گزينه هاي احتمالي را در دسترس شما قرار مي دهد و به اين ترتيب سرعت كار تا اندازه زيادي بالا مي رود. تمام كدهاي زبانهاي Html، Jscript و VBscript   هم اكنون توسط فرانت پيج پشتيباني مي شود. اضافه شدن شماره خط نيز كمك زيادي است براي افرادي كه مشغول رفع اشكالات كد و برنامه هستند.
البته تا زماني كه با نرم افزار كار نكنيد به تمامي امكانات آن پي نخواهيد برد. به عنوان مثال هنگامي كه تگ a herf را تايپ مي كنيد به صورت خودكار تگ >/a < توليد مي شود. اما قابليت هاي جديد اديتور به همين جا محدود نمي شود. تگ هاي توليد شده در نهايت مي توانند توسط ابزار جديدي مورد بازبيني قرار گرفته و تگهاي اضافه و خطوط خالي به صورت خودكار حذف شوند.
همانطور كه قبلاً هم ذكر كرديم در نسخه هاي قبلي كدهاي توليد شده در برنامه فرانت پيج با نرم افزارهاي ديگر به ندرت همخواني داشت. براي امتحان اين نقص در فرانت پيج ۲۰۰۳ يك سايت با استفاده از قالب هاي آماده فرانت پيج طراحي كرديم و سپس سايتي در برنامه DreamWeaver باز كرديم. نتيجه بسيار عالي بود، سايت بدون هيچ عيب و نقصي در اين برنامه قابل مشاهده بود. حرفه هاي طراحي وب حتماً از ابزار Layout در نرم افزارهاي گوناگون براي طراحي صفحات زياد استفاده كرده اند. جاي خوشحالي است كه در نسخه جديد فرانت پيج هم ابزار مربوط به لايه ها ديده مي شود. اما به نظر مي رسد اين ابزار هنوز با آنچه از آن انتظار مي رود فاصله دارد.
يكي از اشكالات رايج كه همواره منتقدان مايكروسافت به فرانت پيج وارد مي دانستند اين بود كه اين نرم افزار به عنوان قسمتي از پروژه بزرگ اينترنت اكسپلورر نقش ايفا مي كرد. در اكثر مواقع صفحاتي كه توسط فرانت پيج طراحي شده بود در عين حال كه در IE به طور صحيح نمايش داده مي شد در مرورگرهاي ديگر مانند Opera و يا نت اسكيپ به طرز كاملاً متفاوتي و در پاره اي مواقع بسيار عجيب مشاهده مي شد. اين مشكل اساسي باعث شده بود بسياري از افراد از خير كار كردن با فرانت پيج بگذرند و به سراغ برنامه هاي ديگر بروند.
در نسخ جديد به دليل تغيير شيوه توليد كد توسط برنامه اين مشكل تا حد زيادي بر طرف شده. برنامه به صورت خودكار مرورگرهاي نصب شده بر روي رايانه شما را پيدا مي كند و تمام آنها را با دقت هاي صفحه نمايش هاي متفاوت بر روي سيستم آزمايش مي كند . شما حتي مي توانيد با فشار يك كليد سايت خود را به طور همزمان بر روي چند مرورگر مختلف مشاهده كنيد و همه مي دانيم اين حداقل امكاناتي بود كه مايكروسافت بايد مدتها پيش آن را بر روي نرم افزار خود ايجاد مي كرد.
به طور كلي بايد گفت فرانت پيج با نسخه هاي قبلي خود تفاوت فاحشي داشته است.
اگر شما جزو آن دسته از افراد بوديد كه به تمام ريزه كاري هاي اين نرم افزار آشنا بوديد و يا آن را تدريس مي كرديد بايد بگويم با ورود نسخه جديد بايد آنچه مي دانستيد را فراموش كنيد و با ذهنيت جديد سراغ نسخه ۲۰۰۳ برويد.سايت رسمي فرانت پيج مانند هميشه مملو از مقالات و ابزارهاي بسيار جالب براي علاقمندان است. حتماًسري به  آنجابزنيدhttp://www.microsoft.com/frontpage
پي نوشت:
What you see is what you get: WYSIWYG

پرسش و پاسخ
abrishamchi@hamshahri.org
* يك فيلم DVD تهيه كرده ام بعد اجرا كردن، پيام Reginal Mark Erorr نشان داده مي شود. معني اين پيغام چيست ؟
مهرداد
فيلم هاي DVD براي مبارزه با كپي هاي غير قانوني به شش روش مختلف در هنگام ضبط كدينگ مي شوند.
از طرف ديگر دستگاه پخش كننده فيلم هاي DVD نيز هنگامي ساخته شدن توسط شركت به نرم افزار هاي كدينگ خاص منطقه فروش مجهز مي شوند. به اين ترتيب فقط DVD Player هاي مخصوص مناطق مي توانند DVD هاي خاص آن منطقه جغرافيايي را پخش كنند. تقسيم بندي جهاني كدگذاري DVD در حال حاضر به ترتيب زير است:
۱- آمريكاي شمالي و كانادا
۲- اروپا، آفريقاي جنوبي و ژاپن
۳- آسياي جنوب شرقي
۴- استراليا، آمريكاي مركزي و جنوبي
۵- آفريقا، آسيا و قسمتي از اروپاي شرقي
۶- جمهوري خلق چين
هنگام خريدن فيلم هاي DVD بايد به پشت جعبه آن به دقت نگاه كنيد و طبق شماره اي كه درج شده است مطمئن شويد كه اين DVD با Player  شما سازگار است. ايران در منطقه شماره ۵ واقع است و تمام DVD هاي مخصوص اين منطقه توسط دستگاه هاي پخش كننده در ايران قابل پخش هستند.
اما اگر DVD هايي داريد كه مخصوص مناطق جغرافيايي ديگري هستند و به راحتي قادر به مشاهده آنها هستيد چندان تعجب نكنيد. اكثر دستگاه هاي پخش هم اكنون قادر به پخش انواع مختلف كدينگ هاي مناطق مختلف هستند.
اگر از رايانه براي ديدن فيلم هاي DVD استفاده مي كنيد و با مشكل Reginal Mark Erorr رو به رو شديد چندان نگران نشويد. سري به سايت http://www. inmatrix.com بزنيد و برنامه DVD Genie را دان لود كنيد.
اين برنامه نرم افزار مخصوص پخش DVD شما را با انواع كدينگ هاي مختلف جهاني منطبق مي كند. به عنوان پيشنهاد به شما توصيه مي كنيم از نرم افزارهاي Power DVD يا Win DVD  براي تماشاي فيلم ها استفاده كنيد. اگر باز هم در مورد استفاده از DVD برايتان سوالي مطرح است مي توانيد جواب آن را در آدرس زير پيدا كنيد.
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html
* اين روزها تعدادكساني كه به برنامه نويسي با استفاد از زبان php روي آورده اند كم نيست. در ايران هم چند تن از برنامه نويسان سايت مرجعي براي ايرانياني كه به هر نحو با php سرو كار دارند و يا علاقه مند هستند تأسيس كرده اند. اطلاعات كامل را در سايت www.iranphp.net خواهيد يافت.
اما اگري سري به قسمت پروژه هاي سايت بزنيد متوجه خواهيد شد كار اين دوستان چه قدرجدي است. برنامه اي براي ايجاد و مديريت وب لاگ به زبان php كه براي اولين بار در جامعه ايراني اينترنت به صورت كد باز ارائه مي شود. هر چند اگر نويد خادم كمي در مورد انتشار كد برنامه خوبش با نام ASP-Rider آسان تر برخورد كرده بود اين عنوان هم اكنون به او تعلق داشت. به هر حال براي تمام دوستان برنامه نويس آرزوي موفقيت داريم و اميدواريم مانند بعضي پروژه ها كار در ميانه راه متوقف نشود و كماكان با همين جديت دنبال شود.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |