شنبه ۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۶
نگاهي به پديده نوظهور خريد و فروش وام هاي بانكي(بخش دوم و پاياني)
خريد و فروش وام بانكي: بايدها و نبايدها
-خانواده ها تا چه حد مي توانند دردسر دريافت وام از بانك را متقبل  شوند؟
-يك مدير نظام بانكي: پايين بودن سطح آگاهي مردم و عدم مراجعه آنها براي دريافت اطلا عات از بانك ها باعث رونق كاردلا لا ن شده است.
000048.jpg
مردم مي خواهند در كوتاهترين زمان ممكن صاحب مسكن و خودروي شخصي شوند، در حالي كه بانكها با افزايش شروط و موانع فراوان، دريافت وام را دشوار كرده اند و انگيزه مردم براي مراجعه به بانك به همين دليل كاهش يافته است 
زن خوشحال از دفترخانه بيرون ميآيد، يكراست به سراغ شيريني فروشي مي رود، يك جعبه شيريني مي خرد و با تلفن همگاني با فرزندانش صحبت مي كند. اولين جمله اي كه به گوش مي رسد اين است: >مشتلق بده، وام درست شد.< زن خوشحال و راضي در خيابان راه مي رود. با وجود اينكه كسي محكم به او مي خورد لبخند مهربانانه اي بر لب دارد، انگار همه دنيا را به او داده اند.
خوشحالي افراد از دريافت وام بانكي نشان دهنده دشوار بودن راه دستيابي به وام بانكي است. مردم مي خواهند در كوتاه ترين فرصت ممكن صاحبخانه شوند و اين نكته اي است كه بانكهاي ما به آن توجهي ندارند و با گذاشتن قيد و شرط فراوان انگيزه مردم را در مراجعه به بانكها از بين برده اند. طبق اطلا عات به دست آمده در حال حاضر شرايط لا زم جهت وام خريد مسكن چنين است:
- حداكثر عمر مفيد ساختمان ۱۵ سال باشد.
- معامله با بستگان درجه يك مورد قبول بانك نيست.
- حداكثر تسهيلا ت اعطايي معادل پنجاه درصد مبلغ ارزيابي كارشناسي بانك از ملك مورد نظر است.
- افتتاح حساب كوتاه مدت الزامي است.
- هزينه هاي بيمه، ثبت و ساير هزينه هاي جانبي به عهده وام گيرنده است.
- تسهيلا ت در قالب اجاره به شرط تمليك با نرخ حدود ۲۷ درصد و دوره بازپرداخت ۷ تا ۱۰ ساله پرداخت مي شود.
در خصوص شرايط اعطايي تسهيلا ت بانكي هيچگاه امتيازات و برتري دريافت وام از بانكها مشخص نشده است. به عنوان مثال سود تسهيلا ت در بانكها به صورت پله اي محاسبه مي شود در حالي كه بنگاهها و دلا لا ن اغلب سود را به صورت كلي محاسبه مي كنند كه مبلغ آن گاه دو برابر از حالت اول بيشتر مي شود. اگر بانكها به عنوان نهادهايي كه موظف به ارائه خدمات بانكي هستند مي خواهند كه مردم از آنها تسهيلا ت دريافت كنند و سراغ دلا لا ن و نزول خواران نروند قاعدتاًَ بايد اطلا ع رساني گسترده اي داشته باشند. اما آنچه تاكنون در عمل ديده شده اين است كه برتري و امتيازهاي گرفتن تسهيلا ت از بانكها را تنها پرسنل يا همين دلا لا ن و واسطه گران اطلا ع دارند و بانكها به ويژه بانكهاي دولتي از ارائه اطلا عات شفاف در مورد ارائه وام خودداري مي كنند. اين رانت اطلا عاتي از ريشه هاي پيدايش جريان خريد و فروش وام است. اكبر كرمي راننده آژانس مي گويد: >براي دخل و خرج خانه ناچار بودم كه خودرويي تهيه كنم. به يكي از بانكهاي خصوصي مراجعه كردم اما خوب توجيه نشدم و كارمند بانك نيز حوصله توضيح دادن نداشت. از طريق يكي از آشنايانم وامي را به مبلغ ۵ ميليون تومان تهيه كردم. هم اكنون با ماشين كار مي كنم و قسط آن را مي دهم. تاكنون نيز مشكلي به وجود نيامده است.
وي با بيان اين نكته كه شرايط بانكها در خصوص دريافت تسهيلا ت، شرايط سختي است، گفت: مطابق با شرايط كلي بانكهاي خصوصي، خودروي مورد معامله بايد ساخت داخل و حداقل مدل آن مربوط به سال ۷۷ باشد. قرارداد به صورت اجاره به شرط تمليك با نرخ حدود ۲۷ درصد است. حداكثر مبلغ تسهيلا ت به ميزان ۵۰ درصد مبلغ ارزيابي خودرو تا سقف ۱۵۰ ميليون ريال است. معرفي دو نفر ضامن معتبر جهت تضمين اقساط خريدار اجباري است. در بنگاهها و مو‡سسه هاي فروشنده وام بانكي ممكن است مبلغي تحت عنوان كارمزد گرفته شود و سود دريافتي بيشتر باشد. اما برخورد آنها با مشتري بهتر است و شرايط پيچيده اي نمي گذارند.
حقيقت اين است كه چه بخواهيم و چه نخواهيم اين مو‡سسه ها به كار خود ادامه مي دهند و هيچ نهاد و يا مركزي نيز براي كنترل اين گروه نيست.
در ميان اين مو‡سسه ها شايد افراد سودجويي وجود داشته باشند. اما هستند افرادي كه به مراتب بهتر از بانكها خدمات بانكي را ارائه مي دهند.
سيدعليرضا هاشمي معاون ارزي بانك ملي شعبه ميدان هفت تير معتقد است: >وام ارزي تنها به بازرگانان و تجار تعلق مي گيرد.<
وي افزود: شعب ممتاز ۶ ميليون دلا ر و شعب درجه يك، يك ميليون دلا ر به تجار و بازرگانان تسهيلا ت ارائه مي كنند.
وي با تأكيد بر اين نكته كه هر جا صحبت از پرداخت وام مي شود پشتوانه بازپرداخت آن بايد محكم باشد افزود: در كل، بانكها به دليل قانون و مقرراتي كه دارند ريسك كمتري مي كنند. به عنوان مثال پشتوانه تسهيلا ت ارزي، اوراق مشاركت، سهام بورس، اوراق بهادار، ملك و... است. وي در خصوص كلا هبرداريهاي صورت گرفته در وامهاي ارزي كشور گفت: كلا هبرداري در اين دسته از وامها كم است چون پشتوانه بسيار محكم تر از تسهيلا تي است كه بانك ارائه مي دهد. در عين حال سطح فرهنگ مردم با تجار و بازرگانان تا اندازه اي متفاوت است و آنان وامهاي دريافتي را نمي فروشند.
يكي ديگر از مسئولين بانك ملي شعبه هفت تير گفت:  دلا لي در مملكت ما جا افتاده است. دلا لا ن نه تنها وجهه بدي در جامعه ندارند بلكه اخيراً صورت قانوني نيز گرفته اند. هر پولي كه سوخت مي شود در نهايت مردم و مملكت ضرر مي كنند. اگر در سياستگذاري رده هاي بالا  جايگاه و نقش و وظيفه هر نهادي به خوبي تعريف مي شد اين مشكلا ت به وجود نميآمد. وي تأكيد كرد: مسأله و مشكل اصلي در خريد و فروش وام، قدرت بالا ي مالي بعضي از واسطه هاست كه بعضاً زورشان به قوانين بانكي كشور مي چربد.هدف نظام بانكي كشور به درستي مشخص نيست و قانون و مقررات نيز با اهداف مبهم پايه ريزي مي شود و از هر صد مورد يكي به اجرا درميآيد. ارائه تسهيلا ت بانكي در قالب وام خودرو، مسكن، ساخت و ساز و... تا پنج سال گذشته چندان معنا و مفهوم نداشت. ناكارآمد بودن بانكها و چرخش كند پول موجب ركود در اقتصاد كشور شده و توليد، كاهش يافته است. به عنوان مثال سرعت توليد مسكن و سرپناه پايين آمده و در نتيجه مردم با درآمدهاي ناچيز براي تهيه چند متر زمين و سرپناه بايد مشقات زيادي را متحمل شوند. به طوري كه در جامعه فعلي ما يكي از معيارهاي خوشبختي فقط بر مسكن متمركز شده است و مردم براي به دست آوردن اين هدف هر ريسكي را مي پذيرند.
علي اكبر اصغري مسئول اداره معاملا ت و تسهيلا ت بانك ملي در اين باره مي گويد: اشخاص براي گرفتن وام بايد حداقل يك خصيصه داشته باشند. به عنوان مثال اگر شخصي وام ازدواج مي خواهد بايد سند ازدواج بياورد. حال بايد فرض كرد شخصي وام ازدواج را گرفت و به ديگري بخشيد، اسم اين عمل مي شود دلا لي و آيا مي توان اين عمل را ناپسند ارزيابي كرد؟
وي ادامه داد: در كشور ما چون نظارت و كنترل دقيقي وجود نداشته است واسطه گري نه با وجهه مثبت بلكه با هدف استفاده از سرمايه هاي مردم گسترش يافته است.
وي بهترين راهكار جلوگيري از خريد و فروش وامهاي سنگين نظير وام مسكن را چنين عنوان كرد: وامهاي سنگين نبايد قابل خريد و فروش باشد. به اين ترتيب كه وام تنها به نام شخص وام گيرنده داده شود و در مجراي قانوني كشور نيز هيچ راهي براي انتقال وام به شخص ثالث وجود نداشته باشد. به عبارتي با جرايم سنگين نقدي و جزايي شكل قانوني اين خريد و فروش از بين برود.
وي افزود: بانك ملي وامي تحت عنوان وام مسكن ندارد بلكه تسهيلا تي را براي ساخت و ساز از ۴ تا ۱۰ ميليون دراختيار انبوه سازان و متقاضيان قرار مي دهد.
علي سليماني رئيس شعبه آفريقاي بانك اقتصاد نوين در خصوص دلا يل رواج خريد و فروش وام بانكي مي گويد: به دليل سنت گرايي بانكهاي دولتي و بوروكراسي اداري حاكم بر بانكها مردم از معامله و حتي مراجعه به بانكها گريزان شده اند. بانكهاي خصوصي نيز به تازگي فعاليت خود را آغاز كرده اند لذا تصور مردم در گرفتن وام از بانكها خوب و روشن نيست.وي با تأكيد بر اين نكته كه بايد آموزش و تبليغات بيشتري در مورد اعطاي تسهيلا ت از سوي بانكها صورت گيرد، افزود: مشكل اصلي بانكها مشكل قانون است. وقتي نظارتي بر دفترخانه وجود ندارد نتيجه اين مي شود كه مي بينيد. دفترخانه ها هر تعداد كه دلشان مي خواهد وكالتنامه صادر مي كنند، اينجا ممكن است اين سو‡ال مطرح شود كه اداره نظارت بر امور بانكها و بانك مركزي كه مجموعه اي از متخصصين هستند تاكنون براي ارائه تسهيلا ت بهتر به مردم چه كاري را انجام داده اند. وقتي اين همه مشكل براي بانكها در خصوص خريد و فروش وام توسط دلا لا ن وجود دارد و اين روند هر روزه گسترده تر مي شود چرا مسئولين و كساني كه متصدي امر هستند دست روي دست گذاشته اند؟
مردم مي خواهند خانه دار شوند. مردم مي خواهند صاحب يك خودرو شوند، مردم به نزديكترين راه حل ممكن روي ميآورند، مردم حوصله دردسر را ندارند، مردم بوروكراسي اداري را نمي خواهند.مهندس فريد ضياءالملكي مديرعامل يك بانك خصوصي مي گويد: مردم با مراجعه به بانكهاي خصوصي بدون هيچ مشكلي مي توانند تسهيلا ت مورد نظر را دريافت كنند. پايين بودن سطح آگاهي مردم و عدم مراجعه آنها به بانك باعث شده كه به سمت دلا لا ن كشيده شوند.وي با بيان اين نكته كه هم اكنون ۱۱ هزار نفر از تسهيلا ت اين بانك خصوصي استفاده مي كنند افزود: تاكنون ۴۵ هزار نفر سپرده گذاري كرده اند. در صورتي كه مدارك افراد كامل باشد وام مسكن در مدت كمتر از يك هفته در اختيار متقاضي قرار مي گيرد. در عين حال سود نيز به روش پله اي محاسبه مي شود كه به نفع مردم است.پاي درد دل مردم كه مي نشينيم مي بينيم آنها حق دارند و از سوي ديگر حرف بانكداران هم شنيدني است. اما مهم اين است كه  مردم مي خواهند در كوتاه ترين فرصت ممكن و با دردسركمتر، روش تسهيلا ت را به دست آورند. وقتي مردم براي دريافت حقوق و پرداخت قبوض آب و برق با بانكها مشكل دارند، وقتي اين تفكر بر آنان حكمفرماست كه براي دريافت تسهيلا ت از بانكها بايد پارتي داشت از مردم نمي توان انتظار داشت كه به سمت دلا لا ن كشيده نشوند. به عبارتي اگر بانكها توانايي پاسخگويي به نياز مشتريان را داشتند، خريد و فروش زيرزميني وام شكل نمي گرفت. كارشناسان اميدوارند با رونق فعاليت بانكهاي خصوصي و توجه بيشتر به خواسته هاي مردم، مشكلا ت به تدريج حل شود و بساط دلا لا ن برچيده شود.

كمبود ويتامينD شهروندان تهراني
در يك پژوهش مركز تحقيقات غدد دانشگاه علوم پزشكي تهران مشخص شده است كه ۸۰ درصد از شهروندان تهراني دچار كمبود ويتامين >>D هستند.
000052.jpg
رئيس مركز تحقيقات غدد دانشگاه علوم پزشكي تهران به مناسبت روز جهاني پوكي استخوان در يك نشست خبري گفت: بيماري پوكي استخوان شايع ترين بيماري متابوليك استخوان است كه با كاهش توده استخواني و افزايش شكنندگي استخوان مشخص مي شود.
دكتر باقر لا ريجاني اظهار داشت: عوامل متعددي در ايجاد پوكي استخوان نقش دارند كه از جمله مي توان به تغذيه نامناسب، عوامل ژنتيكي، هورمون هاي داخلي، مصرف بيش از حد كورتون و عدم فعاليت بدني اشاره كرد.
دكتر لا ريجاني افزود: به طور معمول، كاهش تراكم استخوان در زنان قبل از توقف دوره ماهيانه و درمردان در دهه هاي سوم تا پنجم زندگي آغاز مي شود. در زنان باشروع يائسگي سرعت بيماري كاهش تراكم استخوان چندين برابر مي شود.
عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: بر اساس مطالعات اين مركز ۷۰ درصد بانوان و ۵۰ درصد مردان بالاي ۵۰ سال كشور مبتلا  به بيماري پوكي استخوان هستند و يا از تراكم استخواني پاييني برخوردارند، به گونه اي كه از هر سه زن يك نفر و از هر دو مرد بالا ي ۵۰ سال يك تن به پوكي استخوان مبتلا  است.
وي خاطر نشان كرد كه علا وه بر زمينه ژنتيكي، ساير عوامل در ايجاد اين عارضه مو‡ثرند. به طور مثال افراد در تغذيه روزانه تنها ۶۰ درصد كلسيم و ۲۰ درصد ويتامين مورد نياز روزانه را دريافت مي كنند، بنابراين جهت بهبود اين وضعيت، با همكاري واحد تغذيه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي جهت افزودن ويتامين D به شير و بعضي از مواد غذايي جهت تأمين ويتامين مورد نياز مردم تلا ش هايي صورت گرفته است.
دكتر لا ريجاني در مورد آمار اين بيماري در آمريكا گفت: هر ساله ۱/۳ ميليون شكستگي خود به خودي استخوان ناشي از اين بيماري در آمريكا رخ مي دهد. بيشترين ضايعه در ناحيه لگن به وجود ميآيد و از هر ۵ نفر كه دچار شكستگي لگن مي شوند يك تن طي يك سال در خطر مرگ قرار مي گيرد و يك تن نيز نيازمند خدمات پرستاري طولا ني است، ضمن اينكه نيمي از بيماران هرگز توانايي قبل از شكستگي را به دست نخواهند آورد.
لا زم به ذكر است كه اين امر هزينه هاي بسيار زيادي براي سيستم بهداشتي كشور به وجود ميآورد كه در كشورهاي در حال توسعه آثار نامطلوبي را
در پي خواهد داشت.
رئيس مركز تحقيقات غدد دانشگاه علوم پزشكي در خاتمه يادآور شد كه اين مركز با همكاري معاونت سلا مت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با همكاري دانشگاههاي علوم پزشكي تهران، شيراز، بوشهر،مشهد، تبريز، ساري و يزد اقدام به اجراي طرح جامع پيشگيري، تشخيص و درمان پوكي استخوان در كشور كرده است. در ضمن اين مركز براي گسترش فعاليت ها، به عضويت بنياد بين المللي پوكي استخوان(HFO) درآمده است كه معتبرترين مرجع بين المللي در زمينه پوكي استخوان است.
وي با اشاره به روز جهاني پوكي استخوان گفت: اين مركز جهت گسترش آگاهي هاي عمومي در نقاطي از شهر تهران به مدت ۴ روز اقدام به برپايي چادرهاي اطلا ع رساني كرده است و ميزان تراكم استخوان پاشنه پاي افراد مراجعه كننده در اين محل ها مورد سنجش قرار مي گيرد.

اثر نامطلوب سيگار بر فرزندان
اثرات نامطلوب سيگار ديگر امروزه بر همه آشكار شده است. نه تنها خريد سيگار به نوعي هدر دادن درآمدي است كه براي كسب آن زحمات زيادي كشيده شده و سلا مت فرد را نيز به انحطاط مي كشد بلكه مي تواند آينده فرزندان شخص سيگاري را نيز تيره سازد.
تحقيقات نشان مي دهد احتمال سيگاري شدن كودكاني كه والدينشان سيگاري هستند در قياس با سايرين هفتاد و يك درصد بيشتر است. در مقابل، والدين بايد با ترك سيگار و صحبت درباره بديهاي آن فرزندانشان را از رو آوردن به اين ماده مخدر ويرانگر باز دارند. معمولا ً بچه هايي كه پدر يا مادرشان سيگاري هستند با الگو قرار دادن آنها در سنين نوجواني و جواني به اين ماده پناه مي برند در حالي كه اگر والدين تا قبل از سن هشت سالگي فرزندشان سيگار كشيدن را كنار بگذارند تا سي و نه درصد احتمال بروز اتفاقي مشابه براي بچه ها را كاهش خواهند داد.
مشكل بزرگ اعتياد
روزانه ۵۰۰ معتاد در كشور دستگير و به مراجع قضايي ارجاع داده مي شوند ولي به دليل فقدان مكاني براي نگهداري آنان دوباره به جامعه برمي گردند. در حال حاضر يك ميليون نفر معتاد در كشور وجود دارد كه بعد از جريمه شدن از سوي دستگاه قضايي به دليل نبود فضاي لا زم جهت نگهداري و درمان، دوباره به جامعه بازمي گردند. با توجه به اينكه بسترهاي لا زم براي گرايش جوانان به مواد مخدر در كشور نظير بيكاري و فقر وجود داشته و بخش اعظم اوقات فراغت آنها به بطالت مي گذرد موجبات گرايش ايشان به مواد مخدر فراهم مي شود كه مسئولا ن بايد به ناچار تدبيري براي اين امر بينديشند، چرا كه در غير اينصورت هزينه هاي سنگيني جهت نگهداري و بازپروري معتادين بر اقتصاد خانواده و جامعه تحميل خواهد شد.

آيينه تصوير
000078.jpg

رديفي از كامپيوترها در يك >كافي نت<. استفاده از اينترنت و اتصال به شبكه جهاني كه گيتي را تا مرزهاي يك دهكده كوچك مي سازد، در جاي جاي كره خاكي توجه افراد زيادي را معطوف به خود ساخته است. هم اكنون حتي در عراق جنگ زده نيز جوانان براي گريز از مشكلا ت روزمره به اينترنت و >چت روم ها< پناه مي برند اما بي ترديد بيشترين آمار اتصال به اين شبكه متعلق به آمريكا است. تنها در ماه سپتامبر تعداد افرادي كه در اين كشور از اينترنت بهره  بردند به صد و پنجاه ميليون نفر بالغ مي شود كه آمار شگفتآوري مي نمايد.
000074.jpg

انسان هايي كه در كشورهاي جهان سوم زندگي مي كنند هر روز با يك دردسر تازه روبه رو مي شوند. اين بار در ويتنام شصت كارگر يك كارخانه خصوصي توليد پوشاك به دليل خوردن غذايي مسموم كه توسط كارخانه تهيه شده بود، در بيمارستان بستري شده اند. كيفيت پايين شرايط بهداشتي زيستي در بسياري از كشورهاي جنوب آسيا، سطح پايين درآمد، فقدان امكانات اوليه زندگي و خيلي از مشكلا ت ديگر سبب شده اند تا سازمان بهداشت جهاني راجع به چگونگي زندگي برخي از افراد در اين كشورها ابراز نگراني كند.
000076.jpg

بسياري از كشورهاي جهان سوم هنوز هم از داشتن نخستين امكانات زندگي محروم هستند. در مانيل، پايتخت فيليپين، خيلي از شهروندان حتي در خانه هاي خود به آب لوله كشي دسترسي ندارند و ناچارند براي تأمين آب مورد نياز به لوله هاي مخصوصي كه براي همين منظور در سطح شهر تعبيه شده روي بياورند. اما دغدغه آنان به همين جا ختم نمي شود. عليرغم بهبود كيفي آب از ديد بهداشتي، هنوز براي مصرف آب اين لوله ها نياز به واكسينه كردن كودكان است تا از گزند برخي ويروس ها در امان بمانند.
000072.jpg

پس از حوادث تروريستي يازدهم سپتامبر، مقامات امنيتي كشورهاي گوناگون تدابير ويژه اي براي جلوگيري از بروز حوادثي مشابه انديشيده اند. در اين ميان پرورش سگ هايي كه قادر به يافتن بمب هستند جايگاه ويژه اي يافته است. اين سگ بمبي دست ساز را در خارج از بانكي در مارسي يافته كه موجبات نگراني پليس فرانسه را فراهم آورده. با وجود تاريخچه غني مارسي و مردان جنجالي اين منطقه كه خود را فراتر از ساير شهرهاي فرانسه مي پندارد،امكان رويداد حوادثي مشابه در اين بندر زيبا مي رود. از همين رو پليس به شدت بر اقدامات امنيتي خود افزوده است.

ده پرسش روز
زن متأهل غيرشاغل
000086.jpg
سن:۳۰ سال 
۱-چند سال است ازدواج كرده ايد و چند فرزند داريد؟
۱۶ سال و ۲ فرزند.
۲-چه احساسي در مورد زناني كه كار مي كنند داريد؟
احساس خاصي ندارم، من ترجيح مي دهم بيشتر وقتم را با كودكانم بگذرانم.
۳-در چه زمينه اي اسراف مي كنيد و در چه زمينه هايي محافظه كارانه خرج مي كنيد؟
سعي مي كنم تا آنجا كه امكان دارد اسراف نكنم و بيش از حد محافظه كار نباشم چون زندگيم شكل يكنواختي مي گيرد.
۴-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
مطمئناً هزينه‡ فرزندانم.
۵-هزينه پوشاك شما بيشتر است يا همسرتان؟
تقريباً يكسان است.
۶-ماهيانه چقدر صرف خريدن هديه براي نزديكان خود مي كنيد؟
در حد توانم.
۷-اگر پيشنهاد كاري با حقوق ماهيانه دويست هزار تومان در يك دفتر ارائه شود مي پذيريد؟
نمي دانم شايد هم قبول كردم، ولي بيشتر از هر چيزي به آينده فرزندانم فكر مي كنم.
۸-اگر درآمد همسرتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
صرف كمك به نيازمندان مي كنم.
۹-اگر پنج ميليون تومان به دست آوريد آن را چگونه خرج مي كنيد؟
۲ ميليون آن را براي روز مبادا پس انداز مي كنم و مابقي را خرج نيازهاي بچه هايم مي كنم.
۱۰-اگر به روزهاي اول ازدواج باز گرديد چه برنامه هاي مالي را رعايت مي كنيد؟
دوست ندارم برگردم ولي اگر برگشتم هيچ برنامه خاصي ندارم چون تابه  حال مشكل خاص مالي نداشته ام.

پرسشهايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
چقدر مي توانيد اشتباه كنيد؟
اين ها آخرين جملا ت جان سدويك (۱۸۶۴-۱۸۱۳) ژنرال ارتشي بود كه توسط گلوله يك تيرانداز كشته شد: >آنها نمي توانند از اين فاصله حتي يك فيل را بزنند....<
كافي است طرفدار منچستريونايتد باشيد، از اين بدتر وجود ندارد.
مدير >هيولت پكارد< كه پيشنهاد بيل گيتس را بيهوده خواند. او معتقد بود افراد علا قه اي به داشتن كامپيوتر در خانه ندارند.
جمله اي جالب درباره تكنولوژي : >تلفن اختراع فوق العاده اي است، سرانجام روزي فرا مي رسد كه هر شهر يكي داشته باشد.< فكر مي كنم اين جمله را يك كلا نتر تگزاسي در اوايل قرن نوزدهم گفته بود.
هميشه اشتباه مي كنم و باور كنيد برايم خيلي گران تمام مي شود!
تهيه كننده اي كه در پرداخت دستمزد پانصد هزار دلاري جرج لوكاس براي ساخت فيلم هاي >جنگ ستاره ها< خست به خرج داد و درعوض حق فروش كپي هاي فيلم را به او داد كه در همان قسمت اول به يك ميليارد دلا ر رسيد.
تلفن بيش از حد كاستي دارد تا آن را به عنوان وسيله ارتباطي بشناسيم. اين دستگاه هيچ ارزشي براي ما ندارد. (از جملا ت يكي از كاركنان شركت تلگراف >غربي< در سال ۱۸۷۶.)
نظرتان راجع به آنهايي كه فكر مي كردند زمين صاف است، چيست؟
مايكل فيش، كارشناس هواشناسي در تلويزيون ظاهر شد و گفت:> هيچ مسأله نگران كننده اي وجود ندارد...< تنها چند ساعت بعد وحشتناك ترين توفاني كه جنوب انگليس به خود ديده بود وزيدن گرفت.
مردي كه تمام دارايي خود را روي شرط بندي گذاشت كه اعلا م مي كرد جهان به هنگام خورشيد گرفتگي يازدهم آگوست ۱۹۹۹ به پايان خواهد رسيد!

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
000088.jpg
چراغ هاي يك در ميان روشن
چراغ  هاي عمومي خيابان دماوند به سمت امام حسين، يك در ميان روشن است. با توجه به تردد بالا ي وسائط نقليه در اين خيابان، خواهشمنديم نسبت به رفع نواقص چراغ ها اقدام شود تا از تصادفات احتمالي ناشي از تاريكي و ديد ضعيف رانندگان، جلوگيري به عمل آيد.
سلطاني 
يكه تازي موتور سواران
اين همه گزارش از خلا ف هاي ريز و درشت موتورسواران تهراني نوشتيد، فكر مي كنيد اثري داشته است؟اصلا ً مي خواهم بدانم اين گزارش ها چاپ بشود يا نشود، مگر اوضاع فرقي هم مي كند؟ موتور سواران فعلا  يكه تاز و همه  كاره خيابان ها هستند و هيچ كس جلودار آنها نيست.
يك شهروند
آب آشاميدني سالم نداريم 
شهرك قيام دشت(منطقه ۱۵ خرداد)، از آب آشاميدني سالمي برخوردار نيست. اين آب كه از چاه تأمين مي شود، بوي بدي دارد و نامطبوع است. از مسئولا ن محترم آب و فاضلا ب تهران خواهشمنديم فكري به حال ساكنين اين منطقه بكنند.
يك شهروند
سرويس مهدكودك ها
از سازمان بهزيستي مي خواهيم نظارت بيشتري بر مهدكودك ها و به خصوص وضعيت سرويس كودكان داشته باشد. ما هر روز شاهد هستيم كه چطور تا ۱۵ بچه ۳ تا ۴ ساله را داخل يك پيكان جا مي دهند. مي دانيد خداي نكرده، يك تصادف جزئي در اين مورد چه تلفاتي خواهد داشت؟اهتمام به اين موضوع واقعاً ضروري است.
يك شهروند
فرهنگسرا مي خواهيم 
ميدان صد، واقع در نارمك،اخيراً به محل تجمع اوباش و افراد ناباب تبديل شده است. ضمناً اين ميدان روشنايي عمومي ندارد. بد نيست در خصوص تبديل ميدان به يك فرهنگسرا يا محل تفريحي اقدام شود.
موسوي
به فكر كارمندان بي خانه باشيد
از مسئولا ن مملكت درخواست مي كنم از راههاي قانوني، شركت هاي خصوصي را ملزم به پرداخت وام مسكن يا تهيه مسكن اقساطي براي كارمندان خود كنند. با اين حقوق ها صد سال ديگر هم يك كارمند ساده شركت خصوصي نمي تواند خانه دار شود.
عليرضا ياورزاده- ۲۹ ساله 
اتوبوس شبانه داير كنيد
ميني بوس ها ي خط سيدخندان- ميدان آزادي از ساعت ۸ شب تعطيل مي كنند و مسافراني كه ديرتر برسند هزينه زيادي را براي پيمودن اين مسير متحمل مي شوند كه خارج از توان مالي آنها است. از شركت واحد درخواست مي كنيم بين سيدخندان- ميدان آزادي خط اتوبوس شبانه داير كند.
مهد حسين عباسپور- ۲۸ ساله- ساكن جاده ساوه 
ايستگاههاي بين راه متروي كرج 
با كمي دقت مي بينيم جهت ساخت ايستگاههاي بين راه مترو تهران - كرج مثل چيتگر، پيكان شهر وگرمدره مبالغ هنگفتي هزينه شده است. اما معلوم نيست چرا ساختمان و تأسيسات اين ايستگاهها تنها پس از مدت ۳، ۴ سال تبديل به مخروبه شده اند. اگر مسئولا ن مترو از همان ابتدا با برنامه ريزي صحيح، به اين نتيجه مي رسيدند كه نيازي به ايستگاههاي بين راهي نيست (كه اين نتيجه گيري صحيح هم هست) اين همه هزينه بي جهت حيف و ميل نمي شد. از مسئولا ن محترم مترو مي خواهيم در مورد ندانم كاري و تضييع بودجه مالي در اين مورد توضيح دهند.
سعيد قرباني، ۳۲ ساله از آزادشهر
تشكر از شهرداري منطقه ۱۴
تلا ش شهرداري منطقه ۱۴ تهران (خيابان پيروزي) جهت رسيدگي به فضاي سبز منطقه و نظافت مرتب و دقيق خيابانها و معابر ستودني است. بد نيست >حفظ محيط زيست و بخصوص فضاي سبز شهري< سرلوحه عملكرد تمام نهادها و ارگانها قرار گيرد تا زندگي در شهر خفقانآور و  پردود و ترافيك تهران حداقل تا سه، چهار سال بعد هم قابل تحمل باشد.
اميني، ساكن خيابان پرستار
پيشنهاد اختصاص خط ويژه 
به راهنمايي و رانندگي تهران پيشنهاد مي كنم جهت رفع مشكل ترافيك بزرگراه رسالت تا ميدان آرژانتين يك خط ويژه به اتوبوسها اختصاص دهد تا حداقل افرادي كه استفاده از وسائط نقليه عمومي را محترم مي شمرند، از انديشه خود سرخورده نشوند. اگر ياد بگيريم براي هر كاري، از وسيله شخصي استفاده نكنيم، خيابانهاي قابل تحمل تري را شاهد خواهيم بود.
سلا متي افسران راهنمايي و رانندگي 
هر روزه، داخل اتومبيلهاي خود، راحت و آسوده از مقابل افسران و مأموران راهنمايي و رانندگي مي گذريم و در قبال ترافيك و تصادف، يك سويه و نامنصفانه تنها آنها را مقصر و ناكارآمد مي خوانيم. اما مطمئناً تمام مشكلا ت ناشي از ترافيك شهر، مربوط به ما و فرهنگ پايين رانندگي ماست.به عنوان يك شهروند، به تك تك اين عزيزان خسته نباشيد عرض مي كنم و پيشنهاد مي كنم حال كه مجبورند صبح تا شب سر چهارراه ها و مقاطع پر دود و آلوده شهر سر پا بايستند حداقل از ماسكهاي بهداشتي استفاده كنند تا قدري از عوارض ناشي از آلودگي هوا در بدن خود را كاهش دهند.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |