شنبه ۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۶
مشكل كمبود سيمان حل مي شود
سيمان و تيرآهن و ميلگرد بدون شك از مصالح اصلي ساخت و ساز در ايران به شمار مي روند و با حل مشكل نايابي و گراني ميلگرد و تيرآهن اين روزها كمبود سيمان به عنوان بزرگترين مشكل ساخت و ساز بيش از گذشته نمود پيدا كرده و به بحث جنجالي مسئولا ن اقتصادي كشور تبديل شده است.
000068.jpg
قيمت دولتي سيمان در حال حاضر براي هر كيسه پنجاه كيلويي حدود هزار و صدتومان تعيين شده است. اما سيمان را به اين قيمت هيچكس نمي تواند در بازار پيدا كند، زيرا دلا لا ن با انواع و اقسام شيوه ها سيمان را به قيمت دولتي از كارخانه ها مي خرند و با كمبود كاذب كه در بازار ايجاد مي كنند آن را به قيمت هر كيسه حدود سه هزار تومان مي فروشند در حالي كه كارخانه ها با هزار زحمت از هر كيسه هزار و صدتومان نصيبشان شده دلا لا ن بدون زحمت روي هر كيسه حدود دو هزار تومان سود خالص به جيب مي زنند. بر همين اساس اسفندماه سال گذشته قرار شد به جاي اينكه دلا لا ن چنين سودهاي كلا ني را ببرند كارخانه ها قيمت هر كيسه را حدود چهارصد تا پانصدتومان افزايش دهند و اين مبلغ را صرف واردات سيمان و عرضه آن به مردم كنند تا ضمن رفع كمبودها قيمت سيمان در بازار به نصف تقليل يابد. اما به دلا يل متعدد اين برنامه به اجرا درنيامد. با اين حال طي روزهاي اخير مذاكرات مسئولا ن وزارت بازرگاني و صنايع و معادن به نتايج مثبتي رسيده و پيش بيني مي شود اين برنامه به زودي به اجرا درآيد. در صورت اجراي اين برنامه دو مشكل به طور كامل حل خواهد شد:
۱- ديگر هيچ شهري با كمبود سيمان مواجه نمي شود و هيچ ساخت و سازي به دليل كمبود و نايابي سيمان متوقف نخواهد شد. مطمئناً حل اين مشكل هزينه ساخت و ساز و قيمت مسكن را كاهش خواهد داد.
۲- با اجراي برنامه جديد قيمت سيمان در سطح متعادلي خواهد ماند و در فصل تابستان با افزايش هاي نجومي روبرو نخواهد شد. اين موضوع ضمن كاهش هزينه هاي ساخت و ساز، افزايش كيفيت سيمان و رقابت بين توليدكنندگان براي توليد محصول بهتر و بسته بندي مناسب تر را به دنبال خواهد داشت.

۷۰ درصدتهراني ها به استحكام ساختمان مسكوني خود اطمينان ندارند
براساس يك نظرسنجي صورت گرفته ۴/۶۹درصدمردم تهران به استحكام ساختمان محل سكونت خود اطمينان ندارند.
000070.jpg
مركزافكار سنجي دانشجويان ايران اعلا م كرد:۳/۷۷درصد مردم اعتقاد دارندايمني در ساخت وسازهاي تهران رعايت نمي شود. همچنين ۷/۶۸درصد تهراني ها ميزان نظارت مهندسين ناظر بر ساخت وسازها در تهران را كم ارزيابي كرده اند.
براساس اين نظر سنجي ۵/۶۲درصد مردم شيوه استفاده از كپسول آتش نشاني را نياموخته اندو۱/۶۵درصد هيچ گونه بروشور ،كتاب يا جزوه اي در مورد زلزله دريافت نكرده اند .
همچنين ۵/۶۳درصد مردم توجه صدا و سيما به زلزله را كم ارزيابي كرده اند و۵/۵۹درصد ميزان توجه مطبوعات را به زلزله كم ارزيابي كرده اند.
اين نظر سنجي نشان مي دهد ۸۲در صد مردم ميزان آمادگي در مواجهه با زلزله را كم دانسته اندو ۸/۴۰درصد مردم تمايلي به شركت در كلا سهاي آموزش توانايي هاي مواجهه با خطرات ناشي از زلزله ندارند.

نگاه
افزايش تنوع در بازار كاشي و سراميك
000066.jpg
بررسي انواع سراميكهاي به نمايش درآمده در نمايشگاه اخير مصالح ساختمان  نشان دهنده افزايش تنوع در طرحها و رنگهاي مختلف كاشي و سراميك توليد شده در كشور است. به گزارش خبرنگار ما تقريباً همه شركتهاي بزرگ و كوچك توليدكننده كاشي و سراميك در اين نمايشگاه حاضر شده اند و محصولا ت جديد خود را به نمايش گذاشته اند.
طي سالهاي اخير با افزايش ظرفيت توليد در كشور و گسترش رقابت كيفيت و تنوع كاشي و سراميك توليدي بسيار افزايش يافته و كاشي هاي بي كيفيت با طرحهاي ساده كه قبلا ً توسط توليدكنندگان قديمي توليد شده است ديگر در بازار وجود ندارد.
براساس اين گزارش طي دو سال اخير با رواج مصرف كاشي گرانيتي و كف، توليد اين دو محصول به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. پيش بيني مي شود به تدريج سراميكهاي ويژه كف، موجب منسوخ شدن استفاده از موزائيك در ساختمانها شود.
از سوي ديگر نگاهي به قيمت انواع كاشي و سراميك نشان مي دهد در شرايطي كه كيفيت و تنوع در حال افزايش است، قيمت ها تغيير چنداني نداشته است. با اين حال هنوز اولويت اصلي توليدكنندگان توجه به زيبايي هاي ظاهري است و از لحاظ كيفي و دوام هنوز محصولا ت موجود در بازار كه عمدتاً توسط توليدكنندگان داخلي وارد بازار مي شود، در سطح مطلوبي نيست.
بازديد كنندگان نمايشگاه سراميك شكسته شدن كاشي ها، از بين رفتن رنگ و لعاب آن و پريدن لبه هاي آن را از عمده مشكلا ت كاشي هاي ايراني مي دانند.

چقدر مي پردازيد و در چه منطقه اي ساكن مي شويد
توضيحات
قيمت هاي فروش هر متر مربع به >هزار تومان< و قيمت هاي اجاره هر مترمربع به ريال درج شده است.
هزينه اجاره بهاي آپارتمان و قيمت خريد و فروش در هر منطقه در پايين ترين سطح در ستون كمترين و در بالا ترين سطح در ستون بيشترين درج شده است.
براي محاسبه اجاره بها و قيمت فروش بايد قيمت اجاره بها يا فروش هر متر در مساحت آپارتمان ضرب شود.
قيمت هاي فوق به موقعيت جغرافيايي، تعداد طبقات، مصالح ساختماني، تعداد واحد در هر طبقه، پاركينگ، انباري، امكانات برودتي و حرارتي، تميزي، سبك معماري داخلي، نما و ساير امكانات و تجهيزات بستگي دارد.
000084.jpg

بازارچه مسكن
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |