شنبه ۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۶
افزايش قيمت خرده فروشي برخي مواد خوراكي
در هفته منتهي به بيست و پنجم مهرماه، متوسط قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در بازار تهران با افزايش مواجه شد.
آمارهاي اقتصادي بانك مركزي نشان مي دهد در هفته مورد گزارش، بهاي اقلا م مختلف گروه لبنيات نسبت به هفته قبل افزايش داشت. در اين هفته ماست پاستوريزه يك كيلوگرمي، پنير پاستوريزه ۴۵۰ گرمي، و شير به ترتيب ۵۰۹۰۹۰۰۰، و ۵۰۰۰ ريال عرضه شد كه به طور متوسط نسبت به هفته گذشته ۵/۰درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۱درصد افزايش قيمت داشته است.قيمت تخم مرغ از شانه اي ۱۲۳۰۰ به ۱۴۵۰۰ ريال رسيد كه نسبت به هفته گذشته ۵/۲ درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۶ درصد افزايش نرخ داشت و بهاي انواع برنج و اقلا م مختلف حبوبات نيز با نوسانات افزايش جزيي قيمت ها مواجه شد.براساس اين گزارش، در هفته مورد بررسي، در ميادين ميوه و تره بار زير نظر شهرداري تهران اقلا م ميوه و سبزي تازه به نرخ سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران عرضه شد.در عين حال در هفته گذشته، انواع ميوه و سبزي هاي تازه در ميوه فروشي هاي سطح شهر با افزايش قيمت عرضه شد.همچنين در اين هفته متوسط قيمت هر كيلوگرم انواع گوشت قرمز در حد ۴۳ هزار و ۸۰ ريال بود كه نسبت به هفته گذشته ۴ درصد كاهش داشته و نرخ گوشت مرغ ۱۲ هزار و ۶۴۰ ريال بود كه نسبت به هفته گذشته ۳/۱ درصد كاهش و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۲/۵ درصد افزايش يافته است.درهفته منتهي به بيست و پنجم مهرماه بهاي قند، شكر و روغن نباتي جامد (حلب ۵/۴ كيلوگرمي) كاهش ۳ /۰ درصدي داشت و به ترتيب ۵۰۵۰۴۶۱۰، و ۴۱ هزار و ۸۱۰ ريال عرضه شد و هركيلوگرم چاي خارجي و روغن مايع( هر ليتر) نيز به ترتيب ۲۸۰ هزار و ۳۷۰ و ۹۱۲۰ ريال عرضه شد كه نسبت به هفته گذشته به ترتيب ۶/۰ درصدي كاهش يافت.در هفته مورد گزارش قيمت حبوبات ۶/۰ درصد كاهش و قيمت برنج ۲/۰ درصد افزايش و ميوه و سبزي هاي تازه ۸/۱ درصد كاهش يافت.

نگراني مردم از رواج توليد مرغ هاي هورموني
در شرايطي كه كارشناسان به كرات از عواقب مصرف مرغ هاي هورموني هشدار داده اند، نگراني مردم از رواج توليد اين محصولا ت افزايش يافته است.
000054.jpg
گزارش هاي دريافتي حاكي است: مردم معتقدند تشخيص مرغ هاي هورموني با مرغهايي كه دارو مصرف مي كنند براي آنها غيرممكن است و كوتاهي مراجع نظارت كننده عواقب خطرناكي براي سلا متي آنها خواهد داشت.
يك خانم خانه دار در اين رابطه به خبرنگار ما گفت: در حالي كه وزارت بهداشت و مو‡سسه استاندارد بر توليد و توزيع بسياري از موادغذايي بسته بندي شده نظارت مي كنند، هيچ نظارتي بر فروش مرغ وجود ندارد و مسئولا ن فقط به عرضه آن در كيسه پلا ستيكي قناعت كرده اند.
زهرا نادري افزود: كارشناسان مي گويند تشخيص مرغ هاي هورموني فقط در آزمايشگاه ممكن است. بنابراين مردم قادر به تشخيص اين محصولا ت نيستند و زيانهاي ناشي از عدم نظارت دولت بر توليد و فروش مرغ كه مصرف آن بسيار رايج است مي تواند خطرناك باشد.
كارشناسان تغذيه نيز معتقدند در شرايطي كه بر توليد بسياري از موادغذايي بسته بندي شده نظير لبنيات، كيك و كلوچه و ... نظارت دقيقي حكفرماست، بسيار عجيب است كه تدابيري براي نظارت شديد و بيشتر بر توليد و توزيع مرغ انديشيده نشده است و اين محصول به صورت سنتي و نيمه صنعتي توليد و عرضه مي شود.
قيمت مرغ اكنون در بازار تهران بين هزار و ۱۹۰ تومان تا هزار و ۳۰۰ تومان است و به دليل تأكيد كارشناسان بر ضررهاي كمتر گوشت سفيد نسبت به گوشت قرمز مردم تمايل زيادي به مصرف آن دارند.
مرغداران نيز علت استفاده از دارو و توليد مرغ هاي هورموني را پايين بودن سود خود عنوان مي كنند.
در همين حال يك مقام مسئول توصيه كرد، مردم به خريد مرغ هاي داراي وزن پايين توجه بيشتري كنند تا توليد كنندگان از توليد مرغ هاي هورموني منصرف شوند.
مدير كل پرورش و اصلا ح نژاد طيور وزارت جهاد كشاورزي درباره ضررهاي مصرف مرغ با وزن بالا ي 
۷/۱ كيلوگرم گفت: هر چقدر وزن مرغ بيشتر باشد نشان دهنده اين موضوع است كه دوران طولا ني تري دارو مصرف كرده و درصد چربي نيز در گوشت آن بالا تر است، در نتيجه هر چقدر سن مرغ جوان تر باشد قطعاً از نظر آلودگي و ذخيره چربي مطلوبتر است.
وي وزن مطلوب مرغ را ۲/۱ تا ۶/۱ كيلوگرم دانست و تصريح كرد: مرغ مطلوب براي شهروندان داراي ميانگين وزني ۵/۱ كيلوگرم است و اگر مردم فقط طالب اين وزن از مرغ باشند، توليد كنندگان مجبور مي شوند مرغ هايي در اين وزن توليد و روانه بازار كنند كه در نتيجه آن سلا مت جامعه افزايش خواهد يافت.
دكترمحسن باستاني گفت: حتي مرغهاي كمتر از
۷/۱ كيلوگرم كه هورمون و يا دارو مصرف مي كنند براي استفاده مجاز نيستند.
وي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه ما اعتقادي نداريم براي غذاي مرغ و ساير دامها از هورمون استفاده شود، اظهار داشت: برخي از اين هورمونها باعث تقويت حالا ت ثانويه مردانه در زنان و مردان و اختلا لا ت هورموني مي شود.
وي مصرف غيرمجاز >آنتي بيوتيك< را نيز در طيور نادرست دانست و افزود: اگر اين داروها بيش از حد مجاز مصرف شود و يا رعايت چگونگي مصرف آن نشود سبب افزايش مقاومت ميكروب در داخل بدن انسان شده و معالجه بيماري را مشكل مي سازد.
مشاور معاون غذا و داروي وزارت بهداشت فاكتور هايي همانند وزن مناسب، مصرف نكردن هورمون و دارو هايي نظير آنتي بيوتيك را براي انتخاب گوشت مرغ ضروري دانست و خاطرنشان كرد: به عنوان نمونه احتمال حساسيت و يا تغيير رنگ دندان در فرد مصرف كنندهِ گوشت مرغي كه آنتي بيوتيك تتراسيكلين استفاده كرده،  وجود دارد.
باستاني در ارتباط با مصرف مرغ مادر گفت: مدت زمان نگهداري مرغ مادر به منظور افزايش كارآيي تخم مرغ نطفه دار بيشتر است لذا كيفيت گوشت آن پايين تر است. بنابراين بايد بررسي هايي در اين زمينه صورت گيرد تا علت افزايش وزن آن هورموني نبوده باشد.
به گفته مشاور معاون وزير بهداشت، در صورت نياز به مصرف آنتي بيوتيك در مرغ ، اين كار بايد براساس اصول فني داروها باشد و از چرخه فيزيولوژيك و بيولوژيك مرغ خارج نشود.
دكتر باستاني در پايان يادآور شد: تنها راه شناخت وجود دارو و هورمون از طريق كار كارشناسي در آزمايشگاه هاي مواد غذايي است.

ضررهاي ناشي از سوءتغذيه كودكان را جدي بگيريم
تخم مرغ، ارزان تر و مغذي تر از شير و ماهي
000050.jpg
در حالي كه ۱۵ درصد مردم دچار كمبود پروتئين هستند تخم مرغ به عنوان ماده غذايي حاوي پروتئين چندان مورد توجه قرار نمي گيرد.
براساس پژوهش هاي پزشكي هر تخم مرغ با وزن ۵۰ گرم به طور متوسط داراي ۲/۶ گرم پروتئين است كه اين ميزان پروتئين در طبقه بندي مواد غذايي قابل توجه است.
نكته مهم ديگر نحوه غلط مصرف تخم مرغ است كه اثر بخشي اين ماده غذايي را كاهش مي دهد. يك تخم مرغ ۵۰ گرمي حاوي ۲/۵ گرم چربي است كه طبخ آن با روغن اسباب زيانبار شدن آن را فراهم خواهد كرد. دكتر محمد اسماعيل اكبري معاون سلا مت وزارت بهداشت در اين باره گفت:> تخم مرغ با ديواره كلسيفيكه محكم، قادر است از ورود بسياري از مو‡لفه هاي آلودگي جلوگيري كند.<
وي افزود: مقاومت اين ديواره در برابر ميكروب سالمونلا  ۱۰۰ درصد است و اين ميكروب به هيچ وجه نمي تواند به داخل پوسته تخم مرغ نفوذ كند.
وي ارزش غذايي تخم مرغ را بالا تر از ماهي و شير توصيف كرد و ادامه داد: تخم مرغ در درجه حرارت بالاي ۲۰ درجه به مدت چند روز قابل نگهداري است. ضمن اينكه مواد غذايي موجود در تخم مرغ مي تواند كمبود پروتئين ، كلسيم و ويتامين هاي گروهB را جبران كند.
به گفته معاون سلا مت وزارت بهداشت ۴۰ درصد مردم ايران دچار كمبود كلسيم و ۷۰ درصد دچار كمبود ويتامين هاي گروهB هستند.
اكبري در ادامه به نبود مشكل در زمينه توليد اين ماده مغذي اشاره كرد و گفت: براي اصلا ح ساختار مصرف اين ماده غذايي بايد تلا ش بيشتري صورت بگيرد. گرفتاري تغذيه خاص خانواده هاي فقير نيست و خانواده هاي مرفه نيز دچار اين مشكل هستند.
دكتر ربابه شيخ الاسلام مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت نيز در اين باره گفت: بايد فرهنگ مصرف صحيح مواد غذايي را در جامعه رواج داد ولي تاكنون در ارتباط با تخم مرغ اين كار انجام نشده است.
وي سوء تغذيه را به دو نوع كمبود پروتئين و كمبود ريز مغذي ها تقسيم كرد و گفت: با توجه به اينكه تا سن ۶ سالگي تمام توانمندي هاي جسمي و ذهني يك فرد شكل مي گيرد توجه به تغذيه كودكان از اهميت بسيارزيادي برخوردار است.
وي افزود: بيش از ۵۰ درصد كودكان و زنان در سنين بار داري دچار كمبود آهن هستند و متأسفانه اين موضوع چندان مورد توجه قرار نمي گيرد.
مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت در ادامه، افزايش بيماري در كودكان را از ديگر عوارض سوء تغذيه دانست و گفت: هزينه صرف شده براي درمان و بهبود بيماري ها به مراتب بيشتر از هزينه صرف شده براي اصلا ح روش غذايي است. وي ضرر ناشي از سوء تغذيه كودكان در تايلند با شيوع ۲۶ درصد را ۸ ميليون و ۹۴۲ هزار دلا ر ذكر كرد و گفت: همين ضرر در كشور ايران با شيوع ۱۵ درصدي سوء تغذيه ۵ ميليارد و ۶۵۲ ميليون دلا ر است.
وي تاكيد كرد: سرمايه گذاري براي جلوگيري از سوءتغذيه منافع زيادي براي سطوح مختلف جامعه دربر خواهد داشت. شيخ الا سلا م تأكيد كرد: كودكان بايد روزي يك تخم مرغ مصرف كنند.

بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |