شنبه ۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۶
مداد فانتزي كاغذي هم به بازار آمد
نخستين سري از مدادهاي توليد شده با كاغذ روزنامه وارد بازار شد. فناوري توليد مداد تحرير از كاغذ باطله روزنامه كاملا ً جديد است و تنها دو كشور چين و ايران به اين فناوري مجهز هستند.
مزيت توليد مواد كاغذي كاهش ميزان بهره گيري از چوب و حفظ ذخاير جنگلي محيط زيست است. در حال حاضر يك عدد مداد معمولي با توجه به نوع و كيفيت آن از ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان در بازار عرضه مي شود. در حاليكه ۶۰ درصد هزينه توليد هر مداد چوبي در حقيقت بهاي چوب آن است، اين امر به نوبه خود باعث پايين آمدن قيمت مدادهاي كاغذي تا رقم ۸۵ تومان مي شود. هم اكنون حدود شانزده ميليون و سيصد هزار دانشآموز در سراسر ايران مشغول تحصيل هستند و هر يك سالا نه تا چهل عدد مداد مصرف مي كنند كه قيمتي بالغ بر چهار هزار تومان را در بر مي گيرد. با توليد مدادهاي كاغذي جديد حدود هزار وپانصد تومان صرفه جويي سالا نه در هزينه هر دانشآموزحاصل ميآيد. اگرچه شايد اين مبلغ در نگاه نخست چندان چشمگير نباشد اما اگر آن را براي تمامي دانشآموزان در نظر بگيريم بيش از پنج ميليارد تومان صرفه جويي اقتصادي را در پي خواهد داشت كه چنين مبلغ هنگفتي مي تواند در زمينه ارتقاي سطح آموزشي و فرهنگي دانشآموزان كشور به كار برده شود.
در حال حاضر پنج شركت عمده توليدكننده مداد چوبي بيش از هشتاد درصد نياز بازار را تأمين مي كنند كه اين آمار مي تواند با توجه به قيمت پايين، زيبايي، نرم تراشي و كيفيت بالا ي مدادهاي كاغذي روندي نزولي را طي كند. از ديگر سو با توجه به اينكه براي ساخت هرمداد تنها چندگرم كاغذ باطله مصرف مي شود ساخت آن بسيار پرمنفعت مي نمايد.در ايران روزانه هزاران تن كاغذ روزنامه پس از مطالعه دور ريخته مي شود كه بازيافت آنان، دست كم وراي منافع اقتصادي براي جامعه، موجب كاهش آسيب به محيط زيست مي شود.

پخت سبزي ها با مايكروفرضرر دارد
رواج زندگي صنعتي در خانواده هاي ايراني سبب شده تا بانوان هم شيوه زندگي را عوض كنند. حالا  ديگر خبري از شستن لباس با دست نيست. چون ماشين لباسشويي خيلي راحت و سريع لباس ها را مي شويد. در آخرين اختراع جاروبرقي هم ديگر نيازي به كدبانوي خانه نيست. با يك دكمه كنترل از راه دور مي توان صاحب يك خانه تميز و پاك شد. همچنين پختن غذا نيز نسبت به گذشته راحت تر شده است، ورود وسيله اي به نام مايكروفر به دليل پخت سريع و راحت غذا در ميان خانواده ها به سرعت رواج يافته است. ولي مطالعات جديد نشان مي دهد پختن سبزي ها به وسيله مايكروفر موجب از بين رفتن ارزش غذايي آنها مي شود.
مطالعات پژوهشگران ثابت مي كند ۷۷ تا ۹۷ درصد ارزش غذايي سبزي ها هنگام پخت با مايكروفر از بين مي رود. علت اين است كه مايكروفر سبزي ها را در معرض حرارت بسيار بالا  قرار مي دهد از اين رو سبزي ها ديگر ارزش غذايي خاصي ندارند. شما امروزه بايد رقمي نزديك به دويست هزار تومان  بپردازيد تا غذايي سريع و بي دردسر را حاضر كنيد، ولي نتيجه آن كاملا ً بي فايده است. متخصصان تغذيه توصيه مي كنند بهترين روش پخت سبزي ها پختن آنها با بخار آب است.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |