يكشنبه ۴ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۰۶- Oct. 26, 2003
روياي نيمه شب
زير ذره بين
مردم دسته دسته از ورزشگاه بيرون مي آمدند، بچه ها خميازه كشان به عقب ماشين مي خزيدند... اما فضاي حاكم چنان عالي بود كه خيال مي كردي آنها پيروز ديدار بوده اند.
خاوير ايرورتا،  مربي لاكرونيا
000100.jpg
اشكان نعمت پور - ممكن است آن را سرزميني آفتابي با سواحل زيبا و جاذبه هاي جهانگردي بسيار بخوانند،  اما اسپانيا كشوري است كه زندگي بسياري از مردمانش با غروب خورشيد آغاز مي شود، جايي كه كسي تا ساعت ده شب به فكر خريد نمي افتد،  شام را در نيمه هاي شب صرف  مي كنند و حتي گاهي تا صبح روز بعد در بيرون از خانه به تفريح مي پردازند. طبيعتاً در چنين كشوري مسابقات فوتبال را ساعت ۳۰/۹ تا ۱۰ «عصر هنگام!» برگزار مي كنند ولي حتي با وجود مقياس هاي اسپانيايي، زمان برگزاري ديدار بارسلونا و سويل، اولين مسابقه فصل جديد نيوكمپ كه در آن دوران رياست خوان لاپورتا بر ارتش كاتالونيا آغاز مي شد، مضحك مي نمود، ستيزي كه ساعت دوازده و پنج دقيقه شب سه شنبه - يا اگر ترجيح مي دهيد - بامداد چهارشنبه آغاز شد و شايد از هفته هشتم به بعد نيز تكرار شود.
شتاب براي بازي هاي ملي
در حالي كه بازي هاي مقدماتي جام ملتهاي يورو ۲۰۰۴ از راه رسيده بودند و تيم هاي ملي روز شنبه برابر حريفان خود صف آرايي مي كردند،خوان لاپورتا از خوسه ماريا دل نيدو، همتاي خويش در سويل خواست تا چونان ساير بزرگان اسپانيا (نظير رئال مادريد كه به دليل حضور بكهام ديدار خود را يك روز زودتر برگزار كرده بود) نبرد نيوكمپ روز سه شنبه انجام شود تا مردان ملي پوش با فراغ بال بيشتري خود را مهياي حضور در تيم هاي كشورشان سازند،  از اين رو هر دو تيم مي بايست بازي پيشين خود (با بيلبائو و آتلتيكو مادريد) را نيز يك روز زودتر برگزار مي كردند تا برنامه ها همگي درست از كار درآيند، اما رئيس باشگاه سويل كه ملي پوش نامداري را در تركيب تيم خود نمي ديد اظهار داشت زمان براي تغيير زمان مسابقه با آتلتيكو مادريد سپري شده و اينك چنين كاري محال مي نمايد. زيرا باشگاه پوسترهاي تبليغاتي زيادي كه بر آنها روز يكشنبه نقش بسته بود را ميان هواداران پخش كرده. در مقابل لاپورتا پيشنهاد داد بارسا هزينه چاپ اعلان هاي تبليغاتي جديد را تقبل نمايد. اما دل نيدو مصرانه برصف آرايي نيوكمپ در چهارشنبه پا مي فشرد. در مقابل لاپورتا كه چاره اي براي گريز از بلاهت او نمي يافت، به عنوان رئيس باشگاه ميزبان، مردي كه ساعت شروع ديدار را تعيين مي كند، با خونسردي گفت: «بسيار خوب، ما چهارشنبه بازي خواهيم كرد... اما پنج دقيقه بامداد چهارشنبه.»
دل نيدو از اين تصميم برآشفت. خواكين كاپاروس مربي سويل تصميم بارسا را «دلقك وارانه» توصيف كرد و پابلو آلفارو، كاپيتان تيم آن را «نهايت حماقت» خواند. لاپورتا اما، اظهار داشت اين دل نيدو بوده كه موافقت هاي اوليه را زير پا گذارده تا موجبات تضعيف مردان كاتالونيايي را فراهم آورد؛ از اين رو او نيز اهتمام خود را بر آزرده ساختن حريف به كار بست و برابر تمامي انتقادات، قدرتمندانه ابراز داشت اين مسابقه راس ساعت پنج دقيقه بامداد برگزار خواهد شد. روزنامه اسپورت كه در كاتالان منتشر مي شود، واكنش لاپورتا را عمق پايبندي به اصول خواند و به تحسين او پرداخت. شايد جلب نظر موافق رسانه ها موفقيت بزرگي براي اين رئيس جديد به شمار مي رفت اما در اين ميان هنوز يك مشكل كوچك پابرجا بود: تماشاگران. مديران بارسا ناچار به تهييج هواداران بودند، آنها مي بايست براي حضور در ورزشگاه، در نيمه هاي شب قانع مي شدند، بنابراين لاپورتا وعده پخش موسيقي زنده و انجام برنامه هاي سرگرم كننده متنوعي را در جريان ديدار داد. پخش بيست و پنج هزار پاكت چيپس، سي هزار پاكت ماست،  صد هزار بسته شكلات،  ساندويچ و نوشابه به رايگان ميان تماشاگران مقدمات برگزاري بزرگ ترين جشن شامگاهي كه كاتالان به خود ديده بود را فراهم آورد.
در خارج از ايالت، سايرين چندان تحت تأثير تمهيدات مديران بارسا قرار نگرفتند. در مادريد- كه دشمن ديرينه باشگاه به شمار مي رود - روزنامه هاي ورزشي زبان به ملامت رقيب گشودند. آنها كه پيش تر اقدام لاپورتا در آموزش زبان كاتالونيايي به بازيكنان، خوانده شدن سرود كاتالان به جاي سرود ملي در ديدار دوستانه پيش از فصل برابر لستر، حذف پرچم اسپانيا از علامت مركز تمريني جوانان (كه در پي اعتراضات گسترده دوباره در جاي پيشين خود نصب شد) را به باد انتقاد گرفته بودند، واپسين تصميم او را بدسگالي موذي يانه دانستند.
آنها در ادامه، به يك باره براي تماشاگران بارسا كه همواره آنان را دشمن خود مي پندارند دلسوزانه ابراز نگراني كردندو موقعيت ايشان براي حضور ديرگاه در ورزشگاه را نامطلوب دانستند.
دغدغه هاي روزنامه نگاران
سياقي كه لاپورتا براي شروع مسابقه در پيش گرفته بود، ديرتر از آن مي نمود كه روزنامه ها قادر به درج نتيجه بازي باشند. صبح روز چهارشنبه، افرادي  كه روزنامه مادريدي ماركا را مي خريدند مي توانستند به جاي چاپ خبري درباره بارسا، اين جمله را روي آن ببينند: «نمي توانيم گزارش اين مسابقه را به سبب هوس بازي رئيس بارسلونا چاپ كنيم!» ماركا به جاي دادن نمره به عملكرد بازيكنان و درج عنوان گلزنان، علامت سؤال چاپ كرده بود.
فراتر از پايتخت، در جاي جاي اسپانيا نيز اقدام بارسا مورد سرزنش قرار گرفت و گروهي به ديده تمسخر به آن نگريستند، اما وراي تمام اينها،  يگانه چيزي كه اهميت داشت خوشنودي هواداران متعصب بارسا بود. تماشاي مسابقه اي يك طرفه كه در آن تيم محبوبشان دروازه رقيب را آماج حملات يكپارچه خود قرار داده در حالي كه ساندويچي رايگان را گاز مي زنند، بسيار دلپذير است و سرانجام جشن بيش از هشتاد هزار تماشاگري كه يكبار ديگر جوي خوفناك بر نيوكمپ حاكم ساخته بودند، با نمايشي فوق العاده از سوي رونالدينهو كامل شد تا آنان با رضايت خاطر ورزشگاه را ترك كنند. تك خال برزيلي پس از تصاحب توپ در زمين خودي به سوي دروازه سويل تاخت و بعد از پشت سر نهادن دو مدافع رقيب از فاصله سي متري شوتي سهمگين را روانه دروازه ميهمان ساخت. توپ پس از برخورد به تير افقي دروازه به زمين خورد و سپس به طاق دروازه سويل دوخته شد تا غريو شادي از نيوكمپ برخيزد. ضربه روني از هم اكنون در فهرست برترين گل هاي نيوكمپ جاي گرفته، حالا چه كسي اهميت مي دهد اين گل ساعت يك و نيم صبح به ثمر رسيده باشد.
به هر روي در پايان نتيجه چندان دلپذير از آب در نيامد ولي براي دلداده هاي بارسا مهم تر از تساوي يك بر يك لذتي بود كه در نيمه شب،  آنان را محظوظ ساخت تا جايي كه روزنامه «ال موندو دپورتيوو» نوشت: «مردم دسته دسته از ورزشگاه بيرون مي آمدند، بچه ها خميازه كشان به عقب ماشين مي خزيدند... اما فضاي حاكم چنان عالي بود كه خيال مي كردي آنها پيروز ديدار بوده اند.» خوسه آنتونيو ريس، هافبك سويل نيز تحت تأثير رفتار تماشاگران، نيوكمپ را «بزرگترين باشگاه شبانه گيتي» خواند.
باشگاهي كه علي رغم تمامي بازي هاي پرفراز و نشيبش، هنوز سرمايه اي بي نظير، حمايت هواداران متعصب خود را سايه وار پشت خويش مي بيند.

شايد براي هميشه
000102.jpg
نام: آنا كورنيكووا
مليت: روس
تاريخ تولد: ۷، ژوئن ۱۹۸۱
قد: ۷۳/۱ سانتي متر
وزن: ۵۶ كيلوگرم
نوع بازي:  راست دست، بك هند با دو دست
ورود به دنياي حرفه اي: اكتبر ۱۹۹۵
محل زندگي: ميامي، فلوريدا، آمريكا
قهرماني در مسابقات تور جهاني در رشته دوبل: ۱۶
قهرماني در گرنداسلم: ۲
نوع راكت: يونكس
نوع لباس و كفش: آديداس

مسيح فرزانه ـ در دنياي حرفه اي ورزش، هميشه ديديم كه ستارگان بزرگي آمدند و خيلي زود هم رفتند، مجيك جانسون فوق ستاره بسكتبال «ان،بي،اي»، استفان چاپيوسات، يا «ماركو فان باستن»، فوتباليست افسانه اي تيم ملي هلند و باشگاه ميلان و... و حيف كه همه اينها در اوج از دنياي ورزش كنار رفتند. دنياي تنيس هم خارج از اين ماجرا نيست.
«آناكورنيكووا» فوق ستاره تنيس روسيه و جهان كه چندي پيش دچار مصدوميت شديدي شده بود، بازگشتش به دنياي حرفه اي تنيس در پرده اي از ابهام قرار گرفته است. وي تنيس را از ۵ سالگي و از يك برنامه ورزشي مختص به كودكان در تلويزيون آغاز كرد، كه در آن برنامه هارولد سالومون مربي اش بود. اما استعداد شگرف او در اين رشته سبب گرديد تا مادر و پدرش براي او به دنبال يك معلم خصوصي تنيس بگردند و اولين مربي او «لاريسا پرئوب راژنسكايا» بود، سپس وي به آكادمي تنيس «بولتيري» در فلوريدا رفت و از سال ۱۹۹۲ تا ۹۷ در اين مدرسه تنيس به آموزش پرداخت. مادر وي «آلا» و پدرش «سرگي» به شدت مواظب آموزش هايي بودند كه به دخترشان داده مي شد. «آنا»با درخشش وي، به عضويت باشگاه تنيس اسپارتاك آمد و از سال ۱۹۹۵ به دنياي حرفه اي تنيس پاي گذاشت و در اولين رقابت بزرگ ورزشي اش در مسابقات تنيس آمريكا به مقام چهارم رسيد و از آن به بعد در راه قهرماني و شهرت قرارگرفت. اما از علايق اين ورزشكار ۲۲ ساله روس مي توان به مسابقات بسكتبال ان،بي اي، هاكي و بيسبال اشاره كرد. رنگ مورد علاقه «آنا» سياه است و هميشه در برنامه هاي «مدلباس» حضوري فعال دارد.
وي همچنين در سال ۱۹۹۸ در صدر ليست ۵۰ نفري، زيباترين ورزشكاران دنيا قرار گرفت و در سال ۱۹۹۴ به عنوان جوانترين ورزشكاري بود كه با تيم ملي تنيس روسيه موفق به شكست سوئد گرديد. هرچند كه بعدها به تابعيت آمريكا درآمد. چندي است كه در محافل ورزشي شايعاتي مبني بر عدم حضور «آنا كورنيكووا» و پايان عمر ورزشي اش به دليل مصدوميت شديد وي به گوش مي رسد.
«آنا» كه از ۶ تورنمنت بزرگ تنيس در سال ۲۰۰۳، تنها در يكي از آنها موفق به پيروزي شده است، به هيچ وجه روحيه مناسبي ندارد و مدير برنامه هاي او «فيل دي پيكيوتو» در اين مورد مي گويد: به نظر من او در حال بازسازي قواي جسماني خودش است و به زودي به دنياي تنيس بازمي گردد، اما دكترها چيز ديگري را مي گويند. پزشكان معتقدند كه بازگشت او به ميادين به هيچ وجه مشخص نيست و حالت پنجاه به پنجاه دارد. مدير برنامه هايش در ادامه مي گويد: بايد منتظر بود، امكان دارد كه او تا پايان امسال به استراحت بپردازد و سال آينده به مسابقات برگردد. البته بروز اين آسيب ديدگي تقصير خود اوست، او مدت هاي فراواني را با اين مصدوميت كنار آمد و بدون فكر، به بازي مي پرداخت، روزها و هفته هاي سپري مي شدند و او توجهي به قضيه نمي كرد. خود «آنا» نيز در اين مورد مي گويد: من ديوانه تنيس هستم، روزهايي مي شد كه تقريباً ۱۰ ساعت در روز تمرين مي كردم و مادرم به زور و هنگامي كه هوا تاريك مي شد، مرا به خانه مي برد. مدير برنامه هاي او مي گويد: فكر مي كنم، خداحافظي از دنياي تنيس و يا كلاً ورزش، براي ورزشكاران حرفه اي فوق العاده سخت و دردآور باشد و براي «آنا» كه با «تنيس» زندگي مي كرد واقعاً فاجعه است. اما هنوز هيچ كس از بروز چنين حادثه اي مطمئن نيست و خود «آنا» در ادامه مي گويد: در طول عمر كوتاه ورزشي ام، مصدوميت هاي فراواني به سراغم آمده بودند، اولين صدمه ديدگي در سال ۱۹۹۷ بود، كه براي ۳ ماه تنيس را كنار گذاشتم، در سال ۱۹۹۸ مچ دستم به شدت آسيب ديد و باز هم ۳ ماه به دور بودم، همين اتفاق در سال ۱۹۹۹ روي داد و در سال ۲۰۰۱ نيز اصلاً در هيچ گرند اسلمي شركت نكردم. در آن سال پاي چپم مشكل ساز شد و مجبور به عمل جراحي شدم و در آن موقع نيز پزشكان قطع اميد كرده بودند. اما چنين مشكلي براي «مارتينا هينگينسي» هم بوجود آمده بود، كه «كورنيكووا» درباره او مي گويد: فكر نمي كنم، اين گونه مصدوميت ها براي او مهم باشد. تنيس در زندگي شخصي وي تأثير بسزايي ندارد و بيشتر به دنبال تفريح كردن است.
اين تنيسور ۲۲ ساله كه ساليانه چيزي نزديك به ۲۴ ميليون دلار درآمد دارد در ادامه صحبت هايش اضافه مي كند: از اين كه نمي توانم در مسابقات «بيرمنگام» شركت كنم بسيار ناراحتم زيرا بازي كردن در روي زمين چمن، مورد علاقه من است و از طرفي از حضور در كشور انگلستان هميشه خاطرات خوبي دارم. البته مدت كوتاهي و به صورت سبك تمرين كردم، اما پزشكم به شدت به من اخطار دادند كه در صورت ادامه تمرينات- البته به صورت سنگين- بايد انتظار بازگشت مصدوميت را بكشم و اين اوضاع با يك هفته و يا يك ماه استراحت حل نمي شود، البته بعد از مسابقات «اوپن استراليا» نيز دچار همين مصدوميت شدم و درد زيادي كشيدم و حالا مجدداً به سراغم آمده است.
البته براي حضور در مسابقات ژانويه سال آينده و «اوپن استراليا» اميدوار هستم، ولي همه چيز به عدم بازگشت مصدوميتم بستگي دارد. در حال حاضر فقط به سلامتي ام فكر مي كنم و تا هنگامي كه ۱۰۰ درصد آماده نشده ام، ديگر به ميادين ورزشي و تنيس باز نمي گردم. به هر صورت اينگونه مصدوميت ها، جزيي از زندگي ورزشكاران است، خصوصاً ورزشكاراني كه به صورت حرفه اي به اين كار مي پردازند، در تنيس آسيب ديدگي از ناحيه مچ دست و كتف و انگشتان، بارزترين نمونه است و در فوتبال ضرب ديدگي هاي شديد تاندون، پارگي ماهيچه و زردپي. به هر صورت صدمه ديدگي هم جزيي از ورزش حرفه اي است و امري جدانشدني از اين رشته مي باشد. آنا كورنيكووا قرار است به زودي با انريكو ايگليساس سلطان موسيقي جهان ازدواج كند.

سايه روشن ورزش
خانه دووميداني
معراج مژده- اولين ورزشگاه اختصاصي دووميداني كشور در حال آماده شدن است و كمتر از ۲ ماه ديگر شاهد برگزاري اولين دوره مسابقات دو و ميداني داخل سالن قهرماني آسيا در اين ورزشگاه تازه تاسيس خواهيم بود. اين ورزشگاه از لحاظ فني به گفته كارشناسان در رديف بهترين هاي جهان است و حدود ۳ سال است كه ساخت و ساز آن به طور جدي در دستور كار قرار گرفته است. مهمترين قسمت اين مجموعه سالن سرپوشيده آن است كه بيش از ۹۰ درصد كارهاي اجرايي آن به اتمام رسيده است. فدراسيون دو و ميداني اعلام كرد كه در نخستين سال شروع ساخت اين مجموعه، مسابقات داخل سالن آسيا پيش بيني نشده بود ولي از سال گذشته با توجه به اين موضوع تغييرات اساسي در سالن صورت گرفت تا شاهد مسابقات آسيايي باشد. امكانات سالن شامل جايگاههاي مختلف از جمله جايگاه ويژه، جايگاه خبرنگاران، جايگاه دستگاههاي كنترل كننده و... است و اين سالن حداقل براي ۲ هزار تماشاگر ظرفيت دارد.
نظري: دانشور نفر سوم است!
000104.jpg

اين داوري و كميته داوران فدراسيون فوتبال هم براي خود مسأله عمده اي در بين مشكلات امروز شده است. دبير فدراسيون از عملكرد اين كميته دلگير است، داوران مي نالند و مسائل در اين كميته بدجوري روي هم انباشته شده است. اين كه دانشور دبير فدراسيون نفر چندم فدراسيون فوتبال است مهم نيست، بايد حرف و انتقاد او را در نظر گرفت، آيا دانشور درباره كميته داوران حرف منطقي نمي زند؟ استدلال او را رئيس كميته داوران قبول ندارد؟ مهم نيست كه او نفر اول است يا دوم يا سوم؟ منوچهر نظري رئيس كميته داوران فدراسيون فوتبال مي گويد: وجود ناهمگوني در بين اركان فدراسيون فوتبال به طور حتم عملكرد آنها را تحت تأثير خود قرار داده در نتيجه اين شرايط، بستر مساعدي براي پيشبرد اهداف بخشهاي زيرين مجموعه وجود نخواهد داشت. به هر حال من اعتقاد دارم اگر مشكل و ايرادي در كار است نبايد به رسانه ها كشيده شود.
نظري مي گويد: من تابع حرف زور نيستم و به طور قانونمند در چارچوب مشخص به فعاليت خود ادامه مي دهم. از ما انتقاد مي شود، اگر اين انتقادها سازنده باشد ما پذيراي آن هستيم، ولي گهگاه صحبت هايي شنيده مي شود كه مغرضانه است. اگر همكاران مي بينند كه كميته داوران در بخشي ضعيف عمل مي كند بايد آنها را به شخص بنده انتقال دهند نه اين كه با دخالت دادن مشكلات شخصي به آن دامن بزنند. در فدراسيون فوتبال نفر اولي رئيس است، بعد نايب رئيس و نفر سوم دبير جناب آقاي دانشور است. اگر در كار ما كاستي است، حق دارند ما را كنار بگذارند، قرار نيست تا ابد در اين پست باقي بمانيم. اين پست انتصابي است، مالك آن هم من نيستم. من دوبار در زمان فراهاني و اوايل كار آقاي دادكان استعفا داده ام كه موافقت نشد. آقاي دانشور به عنوان نفر سوم مي توانند گزارشهاي خود را به رئيس بدهند، نه اينكه ...
ستاره هاي پرتغالي
000106.jpg

در فوتبال پرتغال كه امروزه ستاره هاي زيادي را به باشگاه هاي مختلف جهان مي دهد،  «فيگو» چهره دوست داشتني باشگاه رئال مادريد از محبوبيت ويژه اي برخوردار است. در تاريخ فوتبال پرتغال شايد فقط يك اسطوره به ياد ماندني به محبوبيت فيگو مي رسد.
«اوزه  بيو» چهره استثنايي فوتبال پرتغال و بنفيكا كه اصلاً موزامبيكي است در دهه شصت به جمع بازيكنان افسانه اي جهان پيوست. او پرتغال را در جام جهاني ۱۹۶۶ به مقام دوم رساند و خود نيز در جمع بهترين گلزنان قرارگرفت و تيم بنفيكا را نيز در سالهاي ۱۹۶۲-۱۹۶۱ دو بار قهرمان اروپا كرد. يادمان باشد كه بنفيكا، بارسلونا و رئال مادريد را در فينال شكست داد و بنفيكا به جز اوزه  بيو ستاره هاي ديگري چون كاوم و جرمانو و اوگوستو آگاس ، كرلونا و سيموئز را داشت. اما امروز فيگو براي رئال مادريد بازي مي كند و با اين تيم قهرمان اروپا مي شود. او قصد دارد پس از بازي هاي جام ملت هاي اروپا در سال ۲۰۰۴ كه در پرتغال انجام مي شود با تيم ملي وداع گويد. او دوست داشت پرتغال در اين جام به مقام قهرماني مي رسيد و او با اين افتخار با تيم ملي خداحافظي مي كرد. اما تيم ملي پرتغال با پتانسيل امروزي امكان ندارد به مقام قهرماني برسد. او در پايان سال ۲۰۰۴ به ۳۱ سالگي مي رسد.
«كوبي برايان» در دادگاه
فردريك گانت قاضي پرونده «كوبي برايان» بازيكن تيم لس آنجلسي ليكرز در مورد پرونده فساد اخلاقي اين بازيكن به خبرنگاران گفت: پس از جلسات فراوان به مداركي دست پيدا كرديم، كه بسيار مستدل هستند و مي توان با اين اسناد او را محكوم كرد.
از طرفي «همسر» كوبي مي گويد كه تمام اين حرفها بي دليل و بيهوده است،  من به او اطمينان كامل دارم و هيچ كاري هم به نوشته هاي مطبوعات ندارم.
در ادامه قاضي اين پرونده اضافه كرد،  كه براي اعلام راي نهايي به نظرات هيأت منصفه نياز دارد.

نگاه ها و خبرها
واگذاري اماكن ورزشي به بخش خصوصي
معراج مژده: سازمان ورزش در زمينه اشتغال و توسعه مشاركت بخش هاي خصوصي فعاليت خود را شدت بخشيد. ۱۲۰۰ مكان ورزشي جهت واگذاري به بخش خصوصي، نهادهاي غيردولتي و اشخاص حقيقي و حقوقي با اولويت فدراسيون ها و هيأت هاي ورزشي و شركت هاي تعاوني شناسايي شده است.
تاكنون ۱۸۱ واحد از امكانات ورزشي سازمان واگذار شده كه در ازاي آن ۹۰۰ نفر در اجراي ماده ۱۵۵ اجاره به شرط تمليك و فروش اماكن اشتغال يافته اند.
تهيه شكل يكسان براي واگذاري اماكن ورزشي، خريد خدمات از بخش غيردولتي، واگذاري مديريت به بخش غيردولتي و مشاركت با بخش غيردولتي در اجراي ماده ۸۸، قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت به صورت اجاره، خريد خدمات از بخش خصوصي، واگذاري مديريت دولتي به بخش خصوصي، مشاركت با بخش خصوصي، واگذاري ۳۹۲ واحد از مكانهاي ورزشي در سه ماهه اول سال ۱۳۸۲ از ديگر اقدامات معاونت اشتغال و توسعه است.
اين اقدامات در راستاي سياست هاي استراتژيك دولت مبني بر كاهش تصدي گري و منطقي نمودن حجم و اندازه دولت و كاهش تدريجي اعتبارات جاري و بهبود خدمات به مردم و جلب مشاركت بخش غيردولتي و توسعه اشتغال و فراهم كردن امكانات براي استفاده عادلانه اقشار مختلف جامعه از خدمات ورزشي به منظور ايجاد تعادل و كاهش نابرابري ها انجام شده است.
تشكيل كميسيون مركزي ماده ۱۵۵ اين نويد را مي دهد كه اين حركت تازه سازمان ورزش به بار بنشيند.
ساختن ورزشگاه كمتر از درمانگاه يا مدرسه و مسجد نيست
000108.jpg

همه چيز از همدلي و همخواهي آغاز مي شود. در همايش تكريم از ورزش دوستان و خيرين ورزش براين گفته صحه گذاشته شد كه ارزش ساختن يك ورزشگاه، امروز كمتر از ساختن يك درمانگاه نيست. رئيس سازمان تربيت بدني هم براين اعتقاد است كه ارزش ساخت ورزشگاه يا فضاهاي ورزشي كمتر از مدرسه و با اجازه علماي اعلام، كمتر از مسجدسازي نيست. مسجد هايي كه بخش زيرزمين آنها به اماكن ورزش اختصاص مي يابد قادر است جوانان را جذب معنويت و ورزش كند و انديشه و رشد آنها در زمينه هاي فرهنگي و ورزشي را بارور نمايند. آمار در مورد سرانه فضاهاي ورزشي كشور نشان از كمبود و زير خط استاندارد بودن ما دارد. امروز ميزان سرانه فضاهاي روباز و بسته براي ورزش ايران به ازاي هر نفر ۴۵ صدم متر مربع و كمتر از نيم متر مربع است. اين ميزان در كشورهاي صاحب ورزش بيش از ۵/۲ متر است.به گفته رئيس سازمان تربيت بدني در سال گذشته بيش از ۱۰۷ ميليارد تومان براي تكميل فضاهاي ورزشي اختصاص يافته كه تنها ۸۰۰ سالن ساخته شد. امسال ۱۴۰ ميليارد تومان براي تكميل ۶۰۰ سالن نيمه تمام در نظر گرفته شده كه اگر تمامي اينها نيز تكميل شود باز هم با استانداردهاي جهان فاصله زيادي خواهيم داشت. اين نكته را نيز در نظر داشته باشيم كه جمعيت ما نسبت به كشورهاي اروپايي بسيار جوانتر است. پس جدا از كمك هاي دولتي و طراحي ورزشي سازمان ورزش، نقش گروه هاي خير مي تواند بسيار تعيين كننده باشد.
برنامه فوتبال جام حذفي كشور
رقابتهاي جام حذفي كشور از روز يكشنبه پنجم آبان ماه آغاز مي شود. در مرحله اول تيم هاي ليگ برتر و دسته اول جام آزادگان حضور ندارند اما از همين ابتدا بايد منتظر شگفتي هاي بسياري بود.
برنامه اين بازيها به شرح زير است:
نيشكر هفت تپه- تالار وحدت همدان
وحدت آبادان- زغال سنگ كرمان
مقاومت بسيج تبريز- عقاب ايلام
استقلال شاهرود- اتكاء
كوثر تهران- صنعت مهركام پارس
پتروشيمي تبريز- كاشي شيركوه تفت يزد
يزد تاير- شهرداري كرمان
كشاورز بوكان- شهرداري لنگرود
ذوب آهن اردبيل- مهر ابهر(آميكو)
شهرداري ديهيم اهواز- پرنيا قزوين
آذربايجان تهران- بهزيستي مريوان
منتخب فارس- اكباتان تهران
آذرآب اردبيل- نيرو محركه قزوين
ايران جوان بوشهر- شهداء نافچ چهار محال
فجراحمد بن موسي شيراز- ميلادي قم
كشت و صنعت شوشتر- روزنامه ايمان قم
عقاب گنبد- فجر شهداء كازرون فارس
انصار سيمان شاهرود- پرسپوليس زنجان
پاس زاهدان- مس رفسنجان
فجر همدان- هلال احمر قم
شهرداري بهشهر مازندران- ميلاد دفاع تهران
خطيب همياري هرمزگان- كشاورز سراوان
پرسپوليس دنا ياسوج- روزنامه بيستون كرمانشاه
تربيت بدني ماكو- پرسپوليس برازجان
شهرداري مشهد- سپيد رود رشت
مس سرچشمه كرمان- هپكو اراك
استقلال شهرداري انزلي- تلاش تهران
شهرداري بوشهر- جاويد كرج
ايرسوتر نوشهر- توحيد روانسر كرمانشاه
احسان ري- وحدت ايوان غرب ايلام
باز هم دوپينگ !!!
اسطوره ها وستارگان دوپينگ دنيا را بايد در بين ورزشكاران دووميداني جستجو كرد. چندي است كه دادگاه «سان فرانسيسكو» به دنبال پرونده دوپينگ دو تن از نامدارترين دونده هاي دنياست. «مارين جونز» و «تيم مونت گومري» به استفاده از مواد نيروزايي به نام «آنابوليك استروييد» محكوم شده اند. از طرفي «ويكتور كونته» مدير بخش تحقيقات لابراتوار «باي آرنا» شركتي كه با سازمان ضد دوپينگ جهاني همكاري مي كند، اين قضيه را تأييد كرده است. «مارين جونز» ركورددار المپيك سال ۲۰۰۰ سيدني و داراي ۳ مدال طلاي جهان و «مونت گومري» ركورددار دوي ۱۰۰ متر جهان بايد براي اداي توضيحاتي هفته آينده به دادگاه «سان فرانسيسكو» مراجعه كنند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
جهان
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  جهان  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |