پيست «سوزوكا» ژاپن هفته گذشته حال و هواي ديگري داشت. اين دور از مسابقات آنقدر مهم جلوه مي كرد كه حتي بلندپايه ترين مقامات تيم فراري در قسمت «وي-آي-پي» پيست نشسته بودند و ناخودآگاه با تك امتيازات «مايكل شوماخر» مي توانستند باز هم يك قهرماني افسانه اي و رويايي را جشن بگيرند.
|
|
اين دور از مسابقات، هفدهمين و آخرين مرحله از مسابقات فرمول يك در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴ بود كه در ۵۳ دور و با قهرماني «رونيز باريچلو» با ثبت زمان ۷۴۳/۱۱/۲۵/۱ ثانيه به پايان رسيد، پشت سر وي «كيمي رايكونن» فنلاندي و «ديويد كولتارد» بريتانيايي هر دو از تيم «مك لارن» قرار گرفتند، «جنسون بتون» از «هوندا» چهارم شد، «يارنو ترولي» راننده ايتاليايي رنو در جاي پنجم ايستاد، «تاكوما سياتو» ژاپني از هوندا ششم شد، كريستيانو داماتا از «تويوتا» هفتم شد و «مايكل شوماخر» در جاي هفتم ايستاد، رالف برادر وي نيز در مكان دوازدهم جاي گرفت و رانندگاني همچون «جيان كارلو فيسيچلا»، از تيم «فورد»، «فرناندو آلونسو» از تيم «رنو»، «خوان پابلو مونتويا» از «ويليامز» و هانيزهرالد فرنتزن از تيم سائوبر از دور مسابقات حذف شدند، با اين وضعيت نيز مايكل شوماخر با ۹۳ امتياز ششمين قهرماني خودش و تيم فراري را جشن گرفت و توانست ركورد «خوان مانوئل مانجيو» آرژانتيني با ۵ بار قهرماني در فرمول يك را بشكند و نامش را براي هميشه در اين رشته جاودانه كند، امسال كيمي رايكونن نيز با ۹۱ امتياز نايب قهرمان شد .
رانندگاني نظير هاينز هرالدفرنتزن، جيان كارلو فيسيچلا، كريستيانو داماتا، اوليور پاينس، ژاك ويل نئو، نيك هدفيلد، مارك گن، تاكوما ساتو، ژاستين ويلسون و رالف فايرمن در مكانهاي يازدهم و بيستم جاي گرفتند. در رده بندي كل تيمي نيز فراري با ۱۵۸ امتياز قهرمان فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ شد و پشت سر وي ويليامز ۱۴۴، مك لارن ۱۴۲، رنو ۸۸، هوندا ۲۶، سائوبر ۱۹، جاگوار ۱۸، تويوتا ۱۶ و در آخر جوردن با ۱۳ امتياز جاي داشتند.
به هر صورت اين راننده آلماني ۳۴ ساله در حالي امسال ۷۰ قهرماني در گراندپري و ششمين قهرماني كلي اش را جشن گرفت كه اولين قهرماني تك دور پيش در سال ۱۹۹۱ در پيست بلژيك و هنگامي رخ داد كه در عضويت تيم «جوردن» قرار داشت، اما اولين قهرماني كلي اش كه به يكه تازي وي در اكثر دورهاي پيست انجاميد در سال ۱۹۹۴ و هنگامي به وقوع پيوست كه وي از تيم جوردن به تيم «بنتون» آمده بود.
«داگ ناي» يكي از خبرنگاران برجسته ورزشي «بريتانيا» در زمينه اتومبيل راني در مورد وي گفت: به عقيده من او يكي از نوابغ دنياي اتومبيل راني بود و فكر مي كنم، بدون شك تا سالهاي آينده هيچ ورزشكاري نتواند به ركورد وي نزديك شود.
«فيليپ فلاماند» صاحب يك رستوران در پاريس نيز در مورد شومي گفت: اين كه او سالانه ۴۰ ميليون دلار درآمد دارد براي من مهم نيست، مسئله پراهميت اين است كه او هميشه سرحال، آماده و با نيروي فوق العاده اي وارد ميدان مبارزه مي شود و هميشه ثابت كرده است كه بهترين است. همچنين «لوكاياني» سخنگوي تيم فراري در اين باره گفت: به عقيده ما تيم فراري بدون او، هيچگاه نمي توانست موفق باشد و رانندگان جوان تيم ما در كنار او تجارب فراواني را آموختند. كارخانه «فراري» ماشيني را طراحي كرد كه برازنده راننده حرفه اي نظير او باشد، يك اتومبيل پرقدرت و با استانداردهاي بالاي فرمول يك.
جالب است كه بدانيد تمام سيستمهاي اتومبيل هاي فرمول يك از قبيل سيستم موتور، سيستم چرخها، گيربكس و بنزين توسط كامپيوتر كنترل مي شود و اين اتومبيلها براي رسيدن به سرعت ۲۲۵ كيلومتر در ساعت تنها به ۴ ثانيه زمان نياز دارند و مي توانند مسافت ۲۰۰ مايل را در يك ساعت طي كنند.
اما «خوان مانوئل مانچيو» آرژانتيني كه ركورد ۵ پيروزيش توسط شوماخر شكسته شد در مورد وي گفت: هيچ گاه فكر نمي كردم كه من تا ابد بهترين راننده دنيا خواهم ماند، مي دانستم كه در مسير درستي حركت مي كنم، اما هميشه در عين ناباوري، يكي بهتر از شما خواهد بود. ولي در ادامه «مايكل شوماخر» رو به خبرنگاران كرد و گفت: تاكنون اينقدر خوشحال نبوده ام، واقعاً ذوق زده شده ام، اما از همينجا نهايت سپاس و تشكر خودم را از تيم ۵۰۰ نفري تكنسينهاي «فراري» اعلام مي كنم، اين قهرماني را به آنها تقديم مي كنم، اما به هيچ وجه در حال حاضر نمي توانم احساساتم را بيان كنم، ولي مي توانم اين را بگويم كه امسال رقابتها فوق العاده فشرده بود، مرحله به مرحله دشوارتر مي شد و بدون شك اين فصل يكي از سخت ترين دوران ورزشي ام بود.
وي كه در پيست «سوزوكا» و بدليل مشكل فني اش مجبور شد در دور ششم به «پيست استاپ» برود، يكي از دلايل دست يافتن به عنوان هشتم را همين امر عنوان كرد و در اين باره گفت: در اين دور از مسابقات بدليل مشكل اتومبيلم، زمان زيادي را از دست دادم، اما در بازگشت مجدد به پيست با ترافيك زيادي مواجه شدم و سپس بايد براي كسب مقام با رالف» مي جنگيدم و خلاصه اينكه مسابقه سختي بود. البته با وضعيتي كه پيش آمد كسب رتبه هشتم، برايم مسجل شده بود و شكي نداشتم كه به مكاني بهتر از اين دست پيدا نمي كنم.
در اين مسابقه رقابت فوق العاده فشرده اي بين من، «رالف» و «كريستيانو داماتا» بود، هر چند ثانيه يك بار، يكي از حريفان پيش مي افتاد و رقابت شانه به شانه بود. و نكته جالب قضيه اينجاست كه در اكثر مسابقات من با كسب عنوان اول، قهرمان مي شدم، اما اينبار هشتم شدم و به پيروزي رسيدم و حالا احساس عجيبي دارم.
البته در ميانه فصل خيليها مي گفتند با درخشش «ويليامز» كار «فراري» تمام شده است، اما ما حالا اينجا هستيم، ما يك خانواده بزرگ و قدرتمند هستيم و از اينكه من عضو اين خانواده هستم، بسيار خوشحالم و احساس غرور مي كنم. وي در مورد مشكلات فراري در طول فصل گفت: اين مسائل سال پيش نيز بود، اما امسال بدليل عملكرد كمي ضعيف تر ما نمايانتر شد، اما حالا فوق العاده راضي هستم و مي خواهم از اين قهرماني لذت ببرم و نمي دانم چرا بعضي ها اجازه نمي دهند؟
در اين باره «رزبراون» مدير فني تيم فراري گفت: خيلي ها دوست داشتند، اين فصل، «فراري» را متوقف كنند، اما مهار يك اسب ياغي و سركش، كار فوق العاده دشواري است و شنيدن اين مطالب از سوي دوستان ما بسيار دردناك بود! به هر صورت «فراري» باز هم برگشت و با قدرت برگشت و از حالا بايد و با قدرت برگشت و از حالا بايد براي فصل آينده برنامه ريخت. اما در اين موفقيت بزرگ بايد از ۳ نفر از برجسته ترين مهندسين تيم فراري تشكر كنم. ژان تاد (مدير ورزشي تيم)، روي بايرن و پائولو مارتينلي (متخصصين فني) .ژان تاد در اين باره مي گويد: ما برروي ريزترين مسائل از ابتداي فصل دقت كرديم، و از ابتدا دوست داشتيم با همدلي و اتحاد در كنار هم كار كنيم و از اين كار لذت مي برديم و در اين قهرماني سايرين نيز نقش عمده اي داشتند من تنها يك نفر از اين خانواده بزرگ بودم.
مدير ورزشي تيم فراري يعني تاد كه خود يك انگليسي است در ادامه مي گويد: سابق بر اين اوضاع خوب پيش نمي رفت، اين وضعيت از ابتداي فصل گريبان ما را گرفته بود، در پيست مجارستان نيز همه چيز به اوج خود رسيد، اتومبيل ما عملكرد لازم را نداشت و خوب كاري هم از دست توني برنمي آمد، پس از آن ما تصميم گرفتيم، بيشتر كار كنيم. اين را باور كنيد. بچه ها ۱۰۰درصد از توان خود حتي بيشتر از آن را براي قهرماني در فصل و پوشيدن عيوب تيم خرج كردند، به هر صورت ما رقابت فشرده اي با ويليامز، مك لارن و رنو داشتيم و البته با مسئولين ميشلين نيز دچار مشكل بوديم. سرانجام اين فصل نيز به پايان رسيد. فراري همراه شوماخر در صدر ايستاد و اين بار الهه سرعت به ايتاليا بازگشت. رقابتهاي فرمول يك در ۱۷ مرحله به صورت حلقه اي برگزار مي شود.