شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۲
نقش پايين اينترنت در فعاليت هاي تجاري و آموزشي شهروندان
اولين گامهاي اصناف و كسبه براي عرضه كالا  وخدمات از طريق اينترنت
-۷۰ درصدكاربران در ايران بيشتر وقت و هزينه خود را صرف چت كردن مي كنند در حالي كه درساير كشورها استفاده هاي تجاري، آموزشي و بسياري از نيازهاي ديگر در اولويت قرار دارد
-اينترنت ارزان تر از برخي كلا سهاي آموزشي است!
000280.jpg
فناوري مي تواند جايگاه مناسبي در زندگي شهروندان داشته باشد و استفاده مناسب از آن در حقيقت گامي رو به جلو براي داشتن زندگي آرام و مرفه تلقي مي شود. يكي از فناوريهاي جديد كه اتفاقاً اين روزها با اقبال عمومي هم مواجه شده تكنولوژي ارتباطات اينترنتي است. هر شهروندي با استفاده مناسب از اينترنت و ارتباطات الكترونيكي مي تواند بسياري از نيازهاي معيشتي و زيستي خود را مرتفع كند.به طوري كه كارشناسان پيش بيني كرده اند تا دو سال ديگر ۸۰درصد معاملا ت كوچك و بزرگ از طريق اينترنت صورت مي گيرد.
به تازگي اصناف و كسبه نيز به تشكيل سايت ها و تبليغات اينترنتي براي معرفي كالا  و توليدات خود روي آورده اند اما بنظر مي رسد هنوز از انسجام و برنامه ريزي مناسب براي بهره گيري مطلوب از اين پديده برخوردار نيستند و شايد نفوذ كامپيوتر در بين جوانان وعلا قه مندي فرزندان آنها به دنياي كامپيوتر و اينترنت، مشوق آنان در گرايش به تبليغات اينترنتي بوده است.
علي رئوفي ۲۲ ساله و دانشجو بخش وسيعي از اوقات فراغت خويش را پاي كامپيوتر و اينترنت سپري مي كند. او در مورد اين پديده مي گويد: >با توجه به اينكه كمتر مي توان تفريح مناسبي در جامعه براي پر كردن اوقات فراغت يافت، من خودم را بيشتر با كامپيوتر و اينترنت سرگرم مي كنم. البته قبول دارم كه استفاده مناسب و اصولي از اين تكنولوژي نمي كنم، ولي به هر جهت وقت مرا پر مي كند. وي در مورد هزينه هايي كه اينترنت براي او ايجاد مي كند، مي گويد: يك سيستم كامپيوتري كه چيزي در حدود ۴۵۰ هزار تومان برايم هزينه داشته به همراه اشتراك ارتباط با سرور كه در ماه حدود ۳۰ هزار تومان مي شود، به اضافه هزينه تلفن تمام مبلغي است كه من پرداخت مي كنم البته در كنار چت كردن كه اتفاقاً دوستان خوبي هم پيدا كرده ام، از اطلا عات به روز مي توانم استفاده كنم.
وي نقش اينترنت در زندگي روزمره را بسيار اساسي مي داند و معتقد است: اگر بتوانيم شرايطي مثل كشورهاي اروپايي فراهم كنيم كه حتي خريد و فروش و تجارت از اين طريق رونق گيرد مطمئناً استفاده هاي مفيدتري مي توانيم داشته باشيم.
رويا - ع دانشجو ۲۰ ساله نيز مي گويد: وقتي تفريح مناسب وجود نداشته باشد تكنولوژي به جاي راهكار توسعه و ترقي به وسيله سرگرمي تبديل مي شود. من گرچه از اينترنت استفاده هاي علمي زيادي مي كنم ولي بايد اعتراف كنم كه بخش اعظمي از وقتم صرف چت كردن مي شود. البته اين كار بيشتر براي من حكم سرگرمي را دارد تا دوست يابي و... در اتاقهايي كه وارد مي شوم اكثر حاضرين دوستانم هستند و با هم بحثهاي مختلف علمي انجام مي دهيم.
رويا هزينه كاربري از اينترنت را بسيار كمتر از بقيه تفريح ها مي داند و مي گويد: اگر شما تفريح هايي مثل گردش، ورزش و... را مورد نظر قرار دهيد با يك حساب سرانگشتي مي توانيد به اين نتيجه برسيد كه اينترنت و استفاده از آن باصرفه تر خواهد بود. شما حتي اگر هزينه هاي اياب و ذهاب، خورد و خوراك و ديگر هزينه هاي ساير تفريحات را در نظر بگيريد، متوجه مي شويد در ماه رقم بسيار بالا يي را به خود اختصاص خواهد داد. حال اينكه استفاده از اينترنت هم از لحاظ مالي و هم از لحاظ اطلا عاتي به نفع شما خواهد بود.
وي در مورد نقش اينترنت در زندگي روزمره معتقد است: مي تواند خيلي مو‡ثر باشد ولي متأسفانه چندان مورد توجه قرار نمي گيرد. در كشورهاي اروپايي تمام كارها از طريق اينترنت و از مسيرshop انجام مي شود ولي متأسفانه در كشور ما اكثراً اينترنت را به عنوان يك وسيله تفريحي مورد استفاده قرار مي دهند.
آرش كريمي ۲۶ ساله و صاحب شغل آزاد نيز جزو كساني است كه در طول شبانه روز مدت زمان قابل توجهي را پاي كامپيوتر خويش و در حال چت كردن سپري مي كند. او مي گويد: >وقتي خسته از كار روزانه به خانه برمي گردم به دليل عادت چند ساله وقت خودم را با اينترنت پر مي كنم. استفاده از اينترنت و چت كردن به من آرامش مي دهد. در اتاقي كه من اكثراً آنجا مشغول چت كردن مي شوم بچه ها با شعر و موسيقي وقت خود را مي گذرانند. حتي مي توانم اعتراف كنم كه در كنار همين چت كردن اطلا عات بسيار خوبي به دست آورده ام. در حقيقت چت كردن براي من نوعي كلا س آموزشي است براي رسيدن به يكسري اطلا عات عمومي جديد كه شايد به دليل گرفتاريهاي روزانه نتوانسته ام آنها را با مطالعه كسب كنم.<
آرش چت كردن را كم هزينه و پربار مي داند ولي معتقد است: اگر شما به طور مثبت از اين پديده استفاده نكنيد قطعاً به بيراهه خواهيد رفت. با اينكه اين تفريح كم هزينه تر از ساير تفريحات است ولي يقين بدانيد كلا هبرداريهاي اخلا قي و مادي كه از طريق اينترنت صورت مي گيرد بسيار ويرانگرتر از سوءاستفاده هاي خارج از اينترنت است.
وي نقش اينترنت در زندگي فردي را بسيار قابل توجه مي داند و مي گويد: خوشبختانه امروزه فروشگاههاي معتبر در سطح شهر قيمت اجناس خود را به درون سايتهاي اينترنتي انتقال داده اند و حتي از طريق آن به خريد و فروش مي پردازند. به همين دليل خيلي اتفاق مي افتد كه من مايحتاج اساسي زندگي خود مثل پوشاك و كفش و... را از طريق اينترنت خريداري مي كنم يا مثلا ً اگر بخواهم به سينما بروم از طريق اينترنت جا رزرو مي كنم و خيلي كارهاي ديگر كه البته اعتقاد دارم هنوز خيلي محدود است و بايد تمامي كارهاي روزمره مردم را در بگيرد.
آرزو- م، ۱۸ ساله ديپلمه جزو دختراني است كه اينترنت جزء لا ينفك زندگي او شده است. او مي گويد: خيلي دوست داشتم به دانشگاه بروم ولي به دليل مشكلا تي كه برايم پيش آمد نتوانستم در كنكور موفق بشوم و به همين دليل مجبور شدم يك سال تمام در خانه بنشينم. اين مسأله باعث شد تا روزبروز گرايش من به سمت اينترنت و چت كردن افزايش پيدا كند. البته تمام استفاده من از اينترنت به چت كردن خلا صه نمي شود بلكه براي رسيدن به هدف تحصيلي خود نيز از اين تكنولوژي به نحو احسن استفاده مي كنم.
آرزو معتقد است كه اينترنت بسيار با صرفه تر از اكثر كلا س هاي آموزشي است و ادامه مي دهد: شما اگر به بحث مالي اين پديده توجه كنيد در مي يابيد كه بسيار ارزانتر از كلا س هاي آموزشي است كه در خارج از محيط منزل وجود دارد. هزينه اياب و ذهاب، كلا س، كتاب و هزينه هاي جانبي باعث مي شود كلا س هاي كنكور و ساير كلا س هاي تقويتي بسيار هزينه بر باشند. ولي اينترنت از اين لحاظ به غير از داشتن يك كامپيوتر كه ديگر امروزه جزو وسائل اساسي هر زندگي محسوب مي شود تنها هزينه اشتراك و تلفن را در پي دارد. اگر از لحاظ زماني نيز حساب كنيد، حضور در منزل، عدم اتلا ف وقت در خيابان ها و مسائل اين چنيني باعث مي شود تا من از بين كلا س هاي تقويتي و اينترنت، دومي را انتخاب كنم. البته چت كردن نيز گرچه داراي معايبي است ولي مزاياي خاص خودش را هم دارد. به عنوان مثال شما مي توانيد بدون مراجعه به كتاب ها و مجلا ت از اطلا عات به روز بهره ببريد و اين خود مي تواند يك امتياز ويژه براي >چت گر<هاي حرفه اي باشد.وي گرچه تا به حال از اينترنت استفاده مفيدي براي تأمين مايحتاج زندگي خويش نكرده ولي آن را در جهت ايجاد رفاه مي داند و مي گويد: اگر اين رويه به وجود بيايد كه فروشگاهها مجهز به اينترنت بشوند و بتوان از طريق اينترنت به خريد كالا هاي مورد نياز پرداخت مطمئناً بسيار مفيد خواهد بود، ولي فكر نمي كنم فعلا ً چنين امكاني وجود داشته باشد. البته در اكثر كشورهاي اروپايي اين رويه جا افتاده ولي فكر مي كنم ما تا رسيدن به آن، فعلا ً دچار مشكل باشيم.وي مي افزايد: استفاده از اينترنت گرچه مي تواند مفيد باشد ولي اگر راه و رسم به كارگيري مثبت آن را ندانيد قطعاً شما را با مشكل مواجه خواهد كرد.
خانم اسحاقي نژاد، كارشناس روانشناسي در اين زمينه معتقد است: ارتباط با ديگران و استفاده از افكار سايرين براي بهتر كردن شرايط زندگي يك نياز است ولي اگر اين ارتباط معقول نباشد چه بسا خسارت هاي زيادي بر پيكر خانواده ها وارد سازد. چت كردن و يافتن دوست هاي اينترنتي گرچه در ظاهر ارزان قيمت و با صرفه است ولي در اصل نوعي ايجاد ارتباط بدون داشتن شناخت نسبت به طرف مقابل است. تقريباً اكثر مكالمه هاي رد و بدل شده در اين ارتباطات دروغ و يا بزرگنمايي است. آن هم دليلي جز ايجاد يك ارتباط در بين دو نفر ندارد يعني طرفين سعي مي كنند به نوعي براي جلب نظر طرف مقابل از صحبت هايي استفاده كنند كه از حقيقت به دور است، بنابراين وقتي پاي آشنايي از نزديك به ميان ميآيد، فرد مجبور مي شود خود را با شرايط توصيف كرده در اينترنت وفق دهد و آن موقع است كه خسارت هاي روحي و رواني بر وي مستولي مي شود.
خانم اسحاقي نژاد ادامه مي دهد: البته اگر هدف تنها استفاده از اطلا عات طرف مقابل باشد به دليل يك نوع حس برتربيني كه كاربران نسبت به اينترنت دارند مي تواند بسيار مو‡ثر باشد ولي در غير اين صورت همان طور كه گفتم خسارات زيادي را بر جاي مي گذارد.
آقاي مجيد ابراهيمي پور، جامعه شناس نيز مي گويد: گرايش به استفاده از افكار ديگران امري طبيعي و غير قابل انكار است حال وقتي اين موقعيت در متن جامعه مهيا نمي شود لا جرم به حاشيه كشيده شده و جوانان را به سمت تكنولوژي  ارتباطي مثل تلفن و اينترنت سوق مي دهد. قطعاً مي دانيد كه اينترنت در ساختارهاي زندگي بشري داراي جايگاه مناسبي است. در كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته معمولا ً از اين فناوري استفاده هاي مفيدي صورت مي گيرد، تا جايي كه اينترنت جزء لا ينفك زندگي خانواده هاي غربي شده است. خريد و فروش اجناس از طريق اينترنت صورت مي گيرد، پزشكان به وسيله آن ويزيت مي كنند، بسياري از اماكن توسط اينترنت معرفي مي شود و... اما در زندگي  ما اين وسيله بيشتر به يك ابزار تفريحي تبديل شده و از استفاده هاي مفيد جدا افتاده است. در حالي كه مثلا ً خريدهاي روزانه خانواده ها از طريق اينترنت مي تواند باعث كاهش ترافيك، آلودگي هوا، برهم خوردن نظم شهري و بسياري مسائل اين چنيني شود. به هر حال فعلا ً به نظر مي رسد در ايران چت كردن حرف اول را در بحث اينترنت مي زند.
براساس اطلا عاتي كه يكي از صاحبان>سرورها< در اختيار خبرنگار بازارچه قرار داده است ۷۰درصد كاربران اينترنتي در ايران بيشتر وقت خود را در حال چت كردن مي گذرانند. در حقيقت اين معضلي است كه چندي است جامعه جوان ما را در خود پيچيده است.

بازارچه ارتباطات
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |