شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۲
رابطه تنگاتنگ اقتصاد خانواده با هنر فرشبافي
هنري كه از ميان مي رود
000278.jpg
از ديرباز هنر به هم تنيدن تار و پود با اصالت ايراني و شور عشق، بر قامت فرش مي نشسته تا جهانيان را به اعجاب وا دارد. امروزه هنوز هم هنرمندان بسياري هستند كه با علا قه اي بسيار و صبري ستودني، ماهها اهتمام مي ورزند تا فرشي زيبا را خلق كنند و از اين راه اندك درآمدي نيز كسب مي كنند. فرش ايراني با ديرينه اي هزار و پانصد ساله، در سراسر گيتي به پرطرفدارترين فرش نزدجهانيان تبديل شده. صدور بيش از هشت ميليون مربع فرش دستبافت در سال گذشته نشان از جايگاه ويژه اين صنعت پارسيان در جهان دارد. اما ركود نسبي كه به تدريج سايه شوم خود را بر سر اين هنر مي پراكند، به تدريج با كاستن از درآمد توليدكنندگان، شرايط زندگي خانواده آنان را بيش از پيش نابسامان مي كند.
در بسياري از روستاهاي ايران، مردم علا وه بر كشاورزي و دامداري، براي امرار معاش به صنايع دستي - كه قالي جايگاه يگانه اي در آن دارد - روي ميآورند و اين پيشه را به ديد پشتوانه بهبود زندگي خود مي نگرند. چه بسيارند افرادي كه قاليباقي را حرفه اصلي خود قرار داده اند و با اتكا بر آن زندگي خانواده خود را تأمين مي كنند. اما افزايش روزافزون ركود در بازار فرش، به تدريج چنان معضلا تي را در زندگي اين دست خانوارها ايجاد كرده كه سرپرست آنان براي تأمين مخارج زندگي ناچار به مهاجرت به شهرها و دست زدن به كارهايي حقيرانه در قياس با هنر خود شده است.
مي توان بسياري از سرانگشتان هنرمند ديروز را در جاي جاي تهران يافت كه به انجام كارهاي پرمشقت يك كارگر ساختماني بسنده كرده. چه، ديگر قالي- دست كم براي بافندگان- آنچنان درآمدي در بر ندارد كه خانواده اي بتواند با تكيه بر آن روزگار بگذراند.
يكي از بزرگترين دغدغه هاي دولت در عصر جديد را اشتغال زايي مي دانند اما آيا بهتر نيست دولتمردان وراي هر عملي به ياري كساني برخيزند كه در آستانه از كف دادن پيشه خود هستند؟
برنامه ريزي، بنيادي كه فراموش شده 
كارشناسان يكي از مهمترين مشكلا ت صنعت فرش را سياستهاي ناصحيحي مي دانند كه سالها در رابطه با آن به كار بسته شده است. وابستگي بيش از حد اين صنعت به دولت، فقدان برنامه ريزي صحيح و اعمال سياستهاي بجا، همه و همه هنر فرش ايران را به قهقرا مي برند. از ديگر سو عدم هماهنگي بخشهاي خصوصي دخيل در اين امر با بخش هاي دولتي، نيافتن بازارهاي جديد و عدم توجه كافي به هنرمندان زحمتكشي كه حمايت از آنان مهمترين اصل در بهروزي جايگاه فرش ايران به شمار مي رود، همه و همه بر دلشوره هاي افول فرش ايران دامن زده اند.
در حالي كه سالها از تصويب طرح بيمه قاليبافان مي گذرد، بسياري از ايشان هنوز بيمه نيستند و با ديگر مشكلا ت كوچك و بزرگ دست به گريبانند، چين، هند، پاكستان، تركيه و... رفته رفته بازار فرش جهاني را - نه به خاطر كيفيت كه به سبب بهاي اندك - از آن خود مي سازند و بدين سياق فرش ممتاز ايراني را به بيراهه مي رانند. نمونه برداري اين كشورها از طرحهاي ايراني، پرداختن فرشهايي مشابه كه با حمايت بسيار از كارگران با بهايي اندك روانه بازار مي شوند، محصولا ت آنها را با اقبال روبرو ساخته است.
از ديگر سو غياب يك واحد هماهنگ كننده كه نظارت كلي بر ساخت و صادرات فرش را بر عهده بگيرد، زماني آشكار مي شود كه دريابيم اطلا عات اندك قاليبافان در رابطه با بازارهاي جهاني و طرحهاي روز دنيا نيز براي اين قشر دردسرساز شده است، تا جايي كه فقدان آگاهي لا زم درباره سليقه هاي خريداران خارجي بسياري از فرشهاي بافته شده را بي مصرف گذارده است.
به هر روي اكنون خانواده هاي قاليباف با مشكل كاهش درآمد خود - كه پيشتر نيز بسيار اندك بود - روبرو شده اند،دغدغه اي كه مي تواند بنيان اقتصادي آنها را بر هم بريزد و بر سيل مهاجران و وراي آن، روند نابودي هنر فرش ايران بيفزايد.

آيينه تصوير
000272.jpg

كامپيوتري كه به شبكه اينترنت وصل شده است. با همه گير شدن بهره گيري از اينترنت در سراسر جهان، حتي در دورترين نقاط آفريقا يا عراق جنگ زده و بحراني، سودجويان اقدام به ايجاد سايت هاي گوناگون كرده اند كه با فريب دادن مشتركان و افرادي كه از اين دست سايت ها بازديد مي كنند، منافع سرشاري را از آن خود ساخته اند. سايت هاي غيراخلا قي بي شمار هم به نوعي دردسرساز شده اند. از اين رو، مسئولا ن چندين كشور طي نشستي در تونس به بررسي مشكلا ت و راهكارهاي موجود مي پردازند.
000276.jpg

احتمال شيوع دوباره فلج اطفال در آفريقا، رهبران كشورهاي قاره سياه را دچار واهمه كرده، از اين رو ايشان با ياري جستن از سازمان هاي جهاني، اقدام به واكسينه كردن ميليون ها كودك، خصوصاً در شرق و مركز آفريقا كرده اند.هم اكنون كشورهاي زيادي در آفريقا، به دليل وجود كساني كه پس از تولد در دام اين بيماري گرفتار آمده اند، ناچار به صرف هزينه هاي هنگفت مدد رساني به آنان شده اند كه دراين ميان نيجريه، چهره اي شاخص يافته. يك نيجريه اي در مركز آموزش مخصوصي كه براي اين قربانيان بنياد نهاده شده، مشغول تعليم است.
000274.jpg

فقر، فقدان امكانات بهداشتي كافي و شرايط زيستي نامناسب سبب شده تا مردم آفريقا بيش از هر جاي ديگري درمعرض ابتلا  به بيماري ها و امراض گوناگون قرار داشته باشند. هم اكنون، پس از گذرساليان بسيار، بار ديگر بيماري مهلك وبا در آفريقا همه گير شده است كه مردم كشورهاي زيادي را از جان خود بيمناك ساخته است. پرستاري در حال حركت دادن گاري است كه پيرمردي مبتلا  به وبا، در آن دراز كشيده. اين عارضه تاكنون جان چهارنفر را در تانزانيا گرفته است.
000270.jpg

يك منشي همه كاره، كوچك و قابل حمل و از همه مهم تر بسيار ارزان قيمت.شركت>>Dell Axin كامپيوتر كوچكي را روانه بازار كرده كه براساس كار با سيستم عامل كامپيوترهاي جيبي مايكروسافت طراحي شده است.
اين دستگاه به ظاهر كوچك داراي ريزپردازنده اي چهارصد مگاهرتزي و
شصت و چهار مگابايت حافظه (هاردديسك) است كه كار با آن را بسيار ساده كرده و قابليت اتصال به شبكه اينترنت رافراهم ساخته است. اين امرموجب اقبال عمومي براي خريد اين محصول جديد شده است.

ده پرسش روز
زن متأهل شاغل
000234.jpg
سن: ۲۳
شغل و درآمد: كارمند - امور كامپيوتر ۰۰۰/ ۱۵۰
۱-آيا درست است كه زنان شاغل، درآمد خود را از درآمد همسرشان تفكيك مي كنند؟
فقط حرفش را مي زنند، ولي در عمل اينطور نيست.
۲-چقدر از هزينه هاي خانواده توسط شما پرداخت مي شود؟
نصف.
۳-چقدر از درآمد خود را خرج خودتان مي كنيد؟
نصف.
۴-هزينه رفت و آمد شما به محل كار چقدر مي شود؟
به طور متوسط روزي ۳۰۰ تومان.
۵-گران ترين هديه اي كه براي همسرتان خريده ايد چيست؟
موبايل.
۶-گران ترين هديه اي كه او براي شما خريده ، چيست؟
موبايل.
۷-اگر درآمدتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
قسط هاي بانك را به موقع پرداخت مي كنم.
۸-اگر ده برابر شود چه مي كنيد؟
براي همه كادوي خوب مي خرم واگر بقيه داشت پس اندازمي كنم.
۹-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر باشد يا هزينه برگزاري ميهماني و خريدن هدايا براي نزديكان؟
فرزندان.
۱۰-اگر همسرتان بگويد كار نكن چه واكنشي نشان خواهيد داد؟
خوشحال مي شوم. البته ابتدا شرط مي گذارم كه هزينه هاي شخصي ام توسط ايشان پرداخت شود.

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
بيليارد ورزش است يا بازي؟
هر ورزشي كه بتوان آن را حين سيگاركشيدن انجام داد >بازي< است.
هرعملي كه فعاليت فيزيكي در ذات آن باشد، ورزش است. هر كس مي تواند شطرنج بازي كند اما شنا، بولينگ و ... نه!
رقابت و بالطبع قابليت فيزيكي كه سرانجام مشخص مي كند چه كسي پيروز نبرد است، ورزش را تعريف مي كند. در غير اين صورت آن را بازي مي خوانيم. شطرنج و يا فعاليت هاي مشابه نمونه هاي آن هستند.
اگر شما پيروز شويد، ورزش بوده اما اگر ببازيد تنها >يك بازي ساده< بوده است.
هيچ يك ، اين تنها كاري بوده كه ثروتمندان براي پركردن اوقات فراغت بعدازظهرهاي زمستاني خود، به آن مي پرداخته اند.
بازي است كه وقتي جدي گرفته مي شود و يا حرفه اي ها به آن مي پردازند، نام ورزش را يدك مي كشد.
چرا نمي تواند هر دو اينها باشد؟
هيچ كدام، چون فقط وقت تلف كردن است.
براي بازي هاي توپي، هميشه معتقد بوده ام اگر پي توپ در حال حركت بدويد، ورزش است اما اگر در يك جا بايستيد، توپ را بگذاريد و به آن ضربه بزنيد، تفريح است.
نمي دانم چرا كميته المپيك، شطرنج را ورزش مي شناسد اما بيليارد را نه؟
ورزش است. بازي هايي مثل شطرنج، تنها كاري تفنني هستند كه مي توان دوباره آنها را به سياق پيشين انجام داد اما در ورزش، هيچ گاه نمي توانيد دو مسابقه را به يك شيوه يكسان پيش ببريد، چون در آن ميلي مترها اهميت مي يابند از اين رو، بيليارد ورزش است.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
000088.jpg
۱۸ ماه مي شود ۴ سال 
عضو تعاوني مسكن دانشگاه تهران هستم. در سال ۷۸ مبلغي را به حساب تعاوني واريز كرديم و قرار شد ۱۸ ماهه، خانه تحويل بدهند. ولي با گذشت ۴ سال و نيم حتي هنوز جواز ساخت هم نگرفته اند.- خطيبي 
به بهانه ماه مبارك 
بي انصافي است كه عده اي، به بهانه ماه مبارك رمضان قيمت مواد خوراكي همچون گوشت و مرغ و غيره را افزايش دهند. دولت و به خصوص سازمان تعزيرات حكومتي بايد تدبيري بيانديشد تا مناسبت هاي مختلف، دستاويزي براي سوء استفاده و مال اندوزي قرار نگيرد. -احمد ابوالحسني 
تخليه نخاله در حريم جاده شهريار
عليرغم نصب تابلوهاي متعدد مبني بر عدم تخليه نخاله وزباله در حريم جاده شهريار، متاسفانه هر روز عده اي در مقابل ديدگان عموم اقدام به اين كار ناشايست مي كنند. همچنين عرض باريك اين جاده مدت ها است به تصادفات شديد منجر مي شود، اما هنوز اقدامي اساسي براي بهبود وضعيت جاده صورت نگرفته است.-گودرزي 
هدر رفتنآب كن و سولقان 
پس از هر بارندگي، آب جاري در سطح معابر كن و سولقان به سوي خيابان حبيب اللهي(ستارخان) و به خصوص كوچه جعفريان صادق سرازير مي شود و سر از پاركينگ و انباري مردم در ميآورد. مدت ها است نسبت به اين مسأله معترضيم، اما نمي دانيم بالا خره مسئول رسيدگي به مشكل فوق كيست.- مرند
ابتكاري در خور تحسين 
ابتكار بانك كشاورزي براي نوبت گيري مشتريان توسط دستگاه ديجيتالي، در نوع خود بسيار جالب و مؤثر مي نمايد. چرا كه علناً از مشكلا تي چون بي احترامي برخي شهروندان به صف و نوبت ديگران، همچنين ازدحام و شلوغي و سروصدا كاسته شده است. چه خوب است ديگر بانكها و يا ساير ادارات كه در ارتباط مستقيم و پرازدحام با ارباب رجوع هستند نيز به اين موضوع توجه كنند.كاظمي 
اشتغال كاذب 
رواج پديده مونتاژ اجناس بي كيفيت همچون لوازم خانگي و موتور سيكلت، نه تنها اقتصاد كلا ن كشور را در دراز مدت مورد مخاطره قرار خواهد داد، بلكه وجهه‡ امنيت و سلا مت كالا  را نيز مخدوش خواهد ساخت. اي كاش سرمايه گذاران مملكت، به جاي هزينه در بخش مونتاژ كالا هاي بي كيفيت، در صنايعي سرمايه گذاري كنند كه به اقتصاد كشور كمك كند، نه اين كه فقط به اشتغال و سود كاذب و موقتي بيانديشند.- رجبي 
وضع نامناسب بازارميوه و تره بار كرج 
بازار ميوه و تره بار كرج، واقع در ميدان امام خميني، وضعيت مطلوبي ندارد. مدت ها است كه فروشندگان از كيسه هاي نايلوني مشكي رنگ استفاده مي كنند كه از طرف وزارت بهداشت براي مصارف غذايي و خوراكي ممنوع اعلا م شده. در ضمن ميوه اي كه خريده مي شود، هماني نيست كه مشتريان، روي جعبه ها مي بينند. به گونه اي كه در برخي موارد نصف ميوه خريداري شده، دور ريخته مي شود.- سبزواري - از كرج 
بازار روز ، پاركينگ هم مي خواهد
عدم وجود پاركينگ در بازار روز خيابان مطهري، بلوار فرحزاد، باعث شلوغي و ترافيك غير قابل تحملي شده است. اي كاش مسئولا ن محترم قبل از هر چيز به فكر تعبيه فضاي مناسب پارك براي خودروها مي بودند، سپس اقدام به برپايي اين بازار مي كردند.- احمد دهنوي- ساكن گلستان سوم 
بازهم كمتر از ۱۲۰هزارتومان 
خواننده اي به شما زنگ زده بودند كه حقوق ۱۲۰هزارتوماني وجود ندارد. من آدرس و دو شماره تلفن در اختيار شما قرار مي دهم تا اين مدعي خوش خيال اگر تمايل دارند به محل كار من در حوالي ميدان هفتم تير بيايند و با كساني كه در اين كارگاه با داشتن دو فرزند، حقوق زير صدهزار تومان مي گيرند آشنا شوند. - فخار(تلفن ها و آدرس در بازارچه موجود است)
چرا كارگران زرگري ها بيمه نمي شوند
پيشهِ زرگري و طلا سازي حرفه پردرآمد و پولسازي است. اما نه براي كارگران بلكه براي كارفرمايان. با اين وجود، هيچ كارگري را نمي شناسم كه در اين شغل حداقل از مزاياي بيمه تأمين اجتماعي برخوردار باشد. هربار كه چنين درخواستي را با كارفرمايان مطرح مي كنيم، با تهديد اخراج و جريمه حقوق و غيره روبرو مي شويم. - يك كارگر بساب كار
گدار كتابي 
اتومبيل هايي كه از خيابان كتابي به سمت ميدان كتابي حركت مي كنند در شيب تند و ديد كم خيابان، اصلا ً به فكر عابران و مردم محل نيستند و اين محل به گدار كتابي مشهور شده است. بنويسيد راهنمايي و رانندگي براي سلا مت دانش آموزان در اين محل سرعت گير نصب كند. ولا يي - از طرف اهالي محل

گوناگون
كار در منزل
فرهنگسراي كار به منظور ترويج، توسعه، فرهنگ اشتغال و خود اشتغالي و فراهم نمودن ايجاد فرصت هاي شغلي و كارآفريني مبادرت به برپايي واحدي تحت عنوان اشتغال خانگي كار در منزل كرده است.
علا قمندان مي توانند با مراجعه و گذراندن دوره آموزشي در رشته هاي درختچه هاي آپارتماني، عروسك سازي، سفال و... به صورت رايگان شركت و پس از آمادگي به صورت درصدي در ازاي ساخت و توليد محصول مورد نظر دستمزد دريافت نمايند.
علا قمندان براي كسب اطلا عات بيشتربه نشاني: خيابان قزوين،نرسيده به سه راهآذري، خيابان شهيد سبحاني، شماره ۲۴۶ مراجعه و يا با تلفن : ۵۷۷۳۳۰۲ تماس حاصل نمايند.
ظاهري زيبا با ورزش
در دوران بلوغ به علت تغيير فعاليت غدد داخلي جوش هايي در صورت ظاهر مي شود كه نوجوانان مي توانند با انجام ورزش اين جوش ها را از بين ببرند.
به گزارش ايسنا به نقل از معاونت بهداشت استان مركزي اغلب، جوش هاي دوران بلوغ براي نوجوانان ناخوشايند هستند كه با رعايت اين نكات مي توان از تشديد آنها جلوگيري كرد.
- جوش ها را فشار ندهيد.
- هر روز ۴ الي ۵ بار محل جوش ها را با آب و صابون بشوييد و سپس به دقت با حوله شخصي خشك كنيد.
- پس از شست و شو براي ضدعفوني محل جوش ها از الكل استفاده كنيد.
- از سبزي هاي تازه، ميوه و شير استفاده كنيد.
- از خوردن غذاهاي سرخ شده و شيريني هاي چرب (خامه دار) بپرهيزيد.
- نگران نباشيد و ورزش كنيد.
تغيير ساعات كار ميادين ميوه و تره بار
ساعت كار ميادين و بازارهاي ميوه و تره بار تهران در ماه رمضان تغيير كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميادين ميوه و تره بار، در ماه مبارك رمضان ساعات كار از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و بعدازظهر از ساعت۱۵/۱۳ تا ۱۸ مي باشد. همچنين ساعات كار اين اماكن در روزهاي جمعه از ساعت ۸ تا ۱۳ اعلا م شده است.پيش از اين ساعات كاري مراكز عرضه اين سازمان از ۸ صبح تا ۱۳ و ۳۰/۲ تا ۲۰ بود.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |